Näytä tavallinen näkymä : Ideoita sisäkumin poistoon
En uskonut ikinä törmääväni moiseen ongelmaan. Kyseessä siis uudet 62mm Reynolds Strike vanteet, jossa hölmöt valve extenderit. Ilmeisesti jo alusta asti sisäkumin venttiili mennyt kiinni ja kun pyöritin extenderin irti niin se kääpiön pituinen venttiili sujahti vanteen sisälle.
Nyt laittaisin 80mm venttiiliset sisäkumit mutta miten saada vanhat sisäkumit tyhjäksi? Ne on pumpattu ihan överi paineisiin. Neula uusien renkaiden läpi? Vai odottaa tyhjenemistä niin kauan kunnes parta kasvaa, lapset aikuistuu ja talvi tulee.
En uskonut ikinä törmääväni moiseen ongelmaan. Kyseessä siis uudet 62mm Reynolds Strike vanteet, jossa hölmöt valve extenderit. Ilmeisesti jo alusta asti sisäkumin venttiili mennyt kiinni ja kun pyöritin extenderin irti niin se kääpiön pituinen venttiili sujahti vanteen sisälle.
Nyt laittaisin 80mm venttiiliset sisäkumit mutta miten saada vanhat sisäkumit tyhjäksi? Ne on pumpattu ihan överi paineisiin. Neula uusien renkaiden läpi? Vai odottaa tyhjenemistä niin kauan kunnes parta kasvaa, lapset aikuistuu ja talvi tulee.Saisko siitä venttiilireiästä käsin ährättyä extenderiä vielä kiinni? Jollei, onnistuisko samasta aukosta käsin sillä neulalla puhkaista pelkkä sisäkumi?
Lääkeruiskun neula voisi olla toimiva, joko venttiilin reiästä tai kulutuspinnasta?
maalinni
23.02.2018, 10.45
Siitä venttiilin reiästä minäkin koittaisin puhkoa
Siitä venttiilin reiästä minäkin koittaisin puhkoa
^komppaan ... Renkaan räjähtämisen osalta näin menetellen ehkä pienin riski, jos paine tolkuton .. Varovasti neulaa lykäten ja vielä sormin reikää tilkiten niin virtaus on pienin mahdollinen reiän syntyessä ?
KotooTöihin
23.02.2018, 15.57
Erikoinen tilanne sinänsä. Tee venttiilin reiästä jollakin aseella reikä sisuriin. Se tuskin silmille sieltä tulee.
Jos se on presta venttiili niin ei se voi olla kovin piukasti "kiinni" jos sinne on ilmat saatu. Sopivalla mehupillillä/vast. pyörittelet sitä auki ja sitten painat ilmat pois.
Kiitos vinkeistä! Operaatio onnistunut eturenkaan kohdalla.
Mukava yllätys tuli vielä vastaan renkaan poistossa. Rengas on jykevästi liimattu toiselta puolelta kiinni vanteeseen, en ole kyllä ennen törmännyt kyseiseen.
Tietääkö joku uusista Di2 systeemeistä jotain? Kun takarengasta yrittää ottaa irti niin takavaihtaja on siinä alla tiellä. Manuaali sanoo että pitäs jotain lever switchiä painaa vaihtajassa mutta ei semmosta näytä olevan. Olo on ku idiootilla näiden uusien highend kamojen kanssa....
Työnnä vaihtajan alempaa rullaa eteenpäin ja paina kyljessä (nivelessä) oleva pieni nappi pohjaan samalla, niin vaihtaja lukittuu suoraksi jolloin renkaan irrotus onnistuu helpommin.
Optikolle täytyy maanantaina mennä. Onkos samassa paikas se nappula näissä r8050 2018 mallis?
Ja onkos normaalia ettei vaihda kahdelle pienimmälle rattalle vasta kun on edessä ketju isolla rattaalla.
http://i64.tinypic.com/2qd26oh.jpg
Se olikin Sramin vaihtajissa se nappi :D
Mutta anyway, vedät vaan vaihtajaa taaksepäin niin rengas mahtuu pois paikaltaan. Toimii ainakin mun vanhemmissa Di2-vaihtajissa.
TurboKoo
23.02.2018, 20.49
Optikolle täytyy maanantaina mennä. Onkos samassa paikas se nappula näissä r8050 2018 mallis?
Ja onkos normaalia ettei vaihda kahdelle pienimmälle rattalle vasta kun on edessä ketju isolla rattaalla.
http://i64.tinypic.com/2qd26oh.jpg
On normaalia. Ilmeisesti sinulla on joko compacti tai semi-compacti jolloin eturattaissa on yli 14 hampaan ero. Tällöin pienellä eturattaalla ajaessa ketju voi osua isoon rattaaseen.
Ja eikös Di2:ssa ole valinnaisena ominaisuutena (lähtökohtaisesti käytössä) se semi-synchro vai mikä se on, jossa etuvaihtajaa käytetään pakan ääripäissä takavaihtoihin liittyen. Tarkoituksena välttää äärimmäisiä ketjulinjoja, mutta voimansiirron saa myös pakotettua pieni-pienelle ja iso-isolle jos niin haluaa.
Sähkövaihtajalla ei sinällään ole mitään vaikutusta kiekon poistamiseen haarukasta, mutta tietysti kiekko lähtee helpoimmalla silloin kun ketjussa on pienin jännitys. Eli ketju on pienimmillä rattailla.
Vähän sen kaltainen ketjuöljyn tuoksu leijuu ilmassa, että tässä ketjussa ollaan vielä jokusen kerran jännän äärellä.
TurboKoo
23.02.2018, 22.25
Semi-syncro on valittavissa oleva vaihtotila ja se siirtää (oletuksena, säädettävissä) etuvaihtajaa käytettäessä myös takavaihtajaa kompensoimaan suurta hyppyä. Eli jos vaihtaa isolta eturattaalta pienelle niin ketju menee myös takaa 2 pykälää alemmas. Toimii myös päinvastoin.
Oletuksena vaihteissa on manuaali moodi.
Syncro shift taasen on nimensä mukainen ja vaihtaa automaattisesti etuvaihtajalla tullessa ohjelmoituun pisteeseen. Tämä toimii niin ylös kuin alaspäin vaihtaessa.
Niinku Camon ennusti niin jännän äärellä ollaan edelleen.
Ihan muistin virkistykseksi kävin ronklaa muita pyöriäni joissa mekaaniset osasarjat. Rengasta irrotettaessa vaihtajan häkkihän siirtyy ns kasaan ja vetäytyy taakse jotta kasetti mahtuu vierestä ohi. Tässä uudessa Di2 sehän vaan pönöttää paikallaan kasetin alla jäykkänä ku ovimies. Pakko olla jossakin joku vipu/nappula, joka rentouttaa vaihtajan. Kyllä voi ihminen tyhmäksi ittensä tuntea vaikka on vuosia ronklannu fillareita.
Niinku Camon ennusti niin jännän äärellä ollaan edelleen.
Ihan muistin virkistykseksi kävin ronklaa muita pyöriäni joissa mekaaniset osasarjat. Rengasta irrotettaessa vaihtajan häkkihän siirtyy ns kasaan ja vetäytyy taakse jotta kasetti mahtuu vierestä ohi. Tässä uudessa Di2 sehän vaan pönöttää paikallaan kasetin alla jäykkänä ku ovimies. Pakko olla jossakin joku vipu/nappula, joka rentouttaa vaihtajan. Kyllä voi ihminen tyhmäksi ittensä tuntea vaikka on vuosia ronklannu fillareita.
Manuaalistakin löytyy kyseinen kuva. Vaihtaja ronklattu tuhat kertaa läpi ja ei löydy. Ei voi olla näin hankalaa....
http://i64.tinypic.com/2v34fg3.png
kuovipolku
24.02.2018, 10.42
Mulla on vanha 6770-sarjan eli 10-vaihteinen di2 eikä siitä - piinallisen tarkasta haustani huolimatta - ole mitään "lever switchiä" löytynyt. Taisi tulla vasta 11-vaihteisen 6870-sarjan takavaihtajaan ja tässä herää tietenkin kysymys oliko siitä olemassa malleja joissa sitä ei vielä ollut ja/tai malleja joista se löytyy eri paikasta?
Slwrider15
24.02.2018, 11.27
Eiköhän tuo ”lever switch” ole pelkästään maastovaihteissa....
Ainakin 6870 sarjassa siinä manuaalipaperissa oli sekä maantie, että maastovaihtajan ohjeet, joka hämää.
Voitto. Kyllä on miestä viety halvalla, mutta voitoksi kääntyi tämäkin pelleily.
Takarengas viimein irti ja kyllä se operaatio vaatii enemmän käsiä kuin mitä löytyy. Aivan erilainen tekniikka mihin on tottunu, yhdistettynä uuden omaisuuden suoranaiseen rikkoutumis pelkoon.
Ekana vanne vähäsen irti, ketjun irrotus kasetista ja vaihtajasta ja samaan aikaan vaihtajan häkin työntäminen taakse. Samaan aikaan vielä pitäs pyörää ilmassa pitää. Rupee melkeen kaipaamaan vanhaa Tiagraa. Kaiken päälle vielä uskomattoman tiukat renkaat vaihtaa.
Nyt on tämäkin hölmö oppinut läksynsä syvien vanteiden ja di2 kohdalla..
Kiitos kaikille panoksestanne tässä varmasti huvittavassa topicissa.
maalinni
24.02.2018, 14.32
No parempi se on nyt säätää ja opetella, kun on vielä lumi maassa. Kaikenlaista foorumille kelpaamatonta sitä on tullut itsekin säädettyä. Hyvä homma, että sait renkaan irti ilman tarpeetonta väkivaltaa.
Korkataan virtuaaliset oluet.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.