Näytä tavallinen näkymä : Pyörän koon valinta
Pahoittelut jos tämä on väärässä sektiossa.
Tällä hetkellä alla 55 cm kokoinen hybridi. Pituutta löytyy itseltä 166 cm ja jalan sisämitta 77,5 cm. Ajaessa kipeytyy jatkuvasti oikean käden käsivarsi ja olen tullut siihen tulokseen, että se johtuu liian pitkästä rungosta. Uuden pyörän hankinta (tietenkin budjetilla) siis varsin pikaisesti edessä työmatkaa varten.
Olen katsellut Kona Dew Plussaa ja se näyttäisi olevan sopivasti alennuksessakin Bike Shopissa, tosin vain koossa 46 cm kun taulukoiden mukaan oikea koko olisi 48 cm. Kannattaako riskiä ottaa? 2 cm kuulostaa vähältä ja ilmeisesti mielummin liian pieni kuin liian iso? Kokeilu mahdollisuutta ei ole. Vaikuttaako tuo 2 cm suuntaan tai toiseen? Vai kannattaako mielummin etsiä budjettiin sopiva oikean kokoinen fillari? 500e on näin äkkiseltään hommattuna kipurajana enkä käden takia kovin paljon pidempäänkään voi odottaa. Mielipiteitä?
https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-Plus-2017/ekauppa/pKODWP17/
Jos en ihan väärässä ole niin oikea koko voisi olla 50. 46 on kyllä pieni.
Bike shopilta ennen aleja kysyttäessä vastasivat myös tuon 48 cm. Konan taulukoiden mukaan erot noiden kahden koon välillä ei ole montaakaan milliä. Suurin ero taisi olla pysty putki, jossa eroa 1,8 cm.
Ja tosiaan naisena hommaamassa miesten pyörää mikäli se jotenkin asiaan vaikuttaa, en tiedä.
Konalla ei näköjään olekkaan kokoa 50. Mieluummin kannattaa hankkia oikean kokoinen runko. Pieniä kokoja luulisi olevan hyvinkin tarjouksessa kotimaisissakin kaupoissa. Ja aina parempi kun pääsee kokeilemaan.
https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-18-naisten-hybridipyora/p/1143915_1_style?gclid=CODK4IqEutkCFRl3GQodFcALng&gclsrc=ds&dclid=CPDOnouEutkCFYmGsgod8UAMuw
Katsoin myös tätä mutta merkki eikä osat sano mitään. Jotenkin mun ajatusmaailmassa auurimmaksi osaksi 700e fillari on parempi kuin 500e fillari normi hinnoissa... Toki tuosta olisi mahdollisesti sopiva kokokin.
Ei tosiaan ihme että paikat kipeytyy noin vääränkokoisella rungolla. 48cm olisi passeli muttei 46 ole sentään katastrofi, testaa liikkessä jos mahdollista ja voihan pyytää muokkaamaan esim. ohjauskannattimen pituutta... Itsellä esim. Konan maastopyörissä 19" mittojen mukaan passeli mutta 18" toimii aivan mainiosti...
Ja tosiaan naisena hommaamassa miesten pyörää mikäli se jotenkin asiaan vaikuttaa, en tiedä.
Pyörän luokitus (miesten/naisten malli) ei vaikuta. Joskus pieniä eroja mitoissa on, mutta ns. miesten malli voi olla aivan hyvä ja tarjontaakin on ehkä enemmän. Lisäksi joskus erot ovat rungon mittojen sijaan mm. satulassa, ohjaustangon leveydessä ja värityksessä. Satula on puhtaasti henkilökohtainen asia eli se joko sopii tai sitten ei ja ohjaustankoa voi kaventaa sahaamalla palat päistä pois, jos vakiona on liian leveä.
Jollet hameen kanssa ajele, ns. miesten mallin runko on ainakin teoriassa parempi. Se on mahdollista tehdä lujemmaksi kevyemmillä rakenteilla kuin ns. naisten mallinen runko. Katsot vain, että vaakaputki ei ole sinulle liian korkealla ja yleensä jousittamattomissa pyörissä tätä ongelmaa ei ole. 29 renkaat ja 100 mm jousto voi pienissä rungoissa olla vaikea yhdistelmä, mutta nyt ei siitä ole kyse.
KotooTöihin
23.02.2018, 18.06
Nyt vasta kun olen enemmän kokeillut maastossa ajamista, niin voisin sanoa näin. Itse olen 158 lyhyt ja ajan 17" runkokoon 29" maasturilla pääasiassa työmatkoja. Siihen käyttöön tuo onkin juurikin sopiva peli. Maastossa onkin vähän eri tilanne. Helpot ja nopeat polut menee helposti ja kevyesti, mutta jos tuleekin vähän teknisempää maastoa, jossa pitäisi saada nopeammin keulaa kevennettyä niin ei onnaa. Aivan liian pitkä pyörä mulle siihen käyttöön. Tosin jos hankin pienemmän rungon, niin se luultavasti jää pelkkään maastokäyttöön. Aina ajanu liian isoilla pyörillä ja tottunut siihen.
Kävin koejamassa tuon 46 cm Konan ja hyvältähän se tuntui. Hieman ehkä ohjaustanko oli sylissä, mutta myyjän kanssa tultiin aiihen tulokseen, että sen voi vaihtaa hieman pidempään ja voi olla vain tottumiskysymyskin. Tilaukseen siis meni. Kiitoksia avusta :)
Kävin koejamassa tuon 46 cm Konan ja hyvältähän se tuntui. Hieman ehkä ohjaustanko oli sylissä, mutta myyjän kanssa tultiin aiihen tulokseen, että sen voi vaihtaa hieman pidempään ja voi olla vain tottumiskysymyskin. Tilaukseen siis meni. Kiitoksia avusta :)
Hyvä että löytyi sopiva pyörä. Toivottavasti saat nautinnollisia ajokokemuksia sen kanssa. =)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.