PDA

Näytä tavallinen näkymä : valtavasti vaihtoehtoja, vinkkejä kiitos :)



fillaritar
22.02.2018, 11.43
Ajan työmatkaa päivittäin kesät talvet 30 km päivässä eli viikossa 120 km -180 km, nyt veivaan vanhalla "hybridi" Helkamalla nastarenkaat alla ja se ei ole todella mikään rullaava ihme :) Tarkoitus on hommata hyvä pyörä työmatkoihin sekä pyörä, jolla voisin toteuttaa seuraavan haaveeni eli pitkät kotimaahan ja Euroopan urille suuntautuvat reissut - eli roinaa pitää pystyä kuljettamaan mukana. Siis retkipyörä vai mikä vaihtoehto olisi järkevä teidän kokemusten mukaan? Hintahaitari muutaman tuhannen sisällä - siis duunarin kohtuudessa eikä hiton kallista pyörää viitsi hinata maailmalle varastettavaksi. Kiitän vinkeistä ja ideoista jo etukäteen. ;)

Vivve
22.02.2018, 12.37
Genesis Croix de Fer voisi olla hyvä vaihtoehto https://www.velobia.fi/genesis-croix-de-fer-20-2017- Tavaratelineille ja lokareille paikat, hyvin rengastilaa ja mukava geometria.

velib
22.02.2018, 12.57
Konalta vastaava vaihtoehto Rove: https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROV/. Konalla on myös retkipyörä Sutra, mutta jos suurin osa kilometreistä tulee kuitenkin työmatkalla, kallistuisin tuon Roven tai Genesiksen puoleen. Kummastakaan ei muuten löydy suoraan kovin kevyttä välitystä raskasta kuormaa ja isoja mäkiä ajatellen. Roveen on tosin helppo vaihtaa reissua varten pienempi eturatas, Genesiksen kanssa voi joutua säätämään hieman enemmän.

Vivve
22.02.2018, 13.07
Genesiksellä on myös Tour de Fer mutta taitaa mennä tilailuksi tuon osalta https://www.evanscycles.com/genesis-tour-de-fer-30-2018-touring-bike-EV320101

Mohkku
22.02.2018, 13.43
Tuollainen määrä kilometrejä kesät talvet asettaa jo vaatimuksia pyörälle ja sitä taustaa vasten hyviä vaihtoehtoja on tullut. Tosin Rove ja Cdf käyräsarvisina ei ole talven pahimmissa keleissä parhaimmillaan. Jos pyörä ei ole ainoa kulkutapa, silloin asiasta tuskin tulee ongelmaa, muussa tapauksessa voisi harkita kahden pyörän taktiikkaa. Vaikka sitten pieni kunnostus/päivitys Helkamaan kakkos-/varapyöräksi ja/tai hankalampiin keleihin.

Spessulla on Konalle ja Genesikselle kilpailija nimeltään Sequoia. Yksi kiinnostava ajatus on Genesis Fugio, jossa on 650b-kiekot.

http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure

Tällä hetkellä siihen ei nastarenkaita saa, mutta veikkaan tilanteen korjaantuvan pian. Ideana on siis saada miellyttävän leveät renkaat talveksi. Ja sitten oma lukunsa on tietysti nämä järeämmät retkipyörät, kuten Kona Sutra LTD, Salsa Fargo yms, joissa on vähintään 50 mm leveät renkaat 28" vanteella. Valinta riippuu pitkälti painotuksista ajoalustan suhteen.

Tässä linkissä on muutama muukin potentiaalinen vaihtoehto:
http://www.foxcomp.fi/cyclocross-gg

Miksei tästäkin saattaisi jotain kiinnostavaa löytyä:
https://www.giant-bicycles.com/us/bikes/x-road/adventure

fillaritar
22.02.2018, 15.19
Kiitoksia todella paljon kaikista ideoista ja vinkeistä, jotenkin tuo suora tango on sellainen, joka tuntuu itselle sopivammalta - olisiko tottumuskysymys. Mitä teknisiä juttuja pitää huomioida, jos haluaakin vaihtaa käyrän suorasarviseen? Kilometrit tulee todellakin työmatkoilta, joten se minun on huomioitava kyllä. Helkama palvelee kyllä nöyrästi varapyöränä ja varmaan tämän talven mennään tuolla, vaikka uuden hommaisinkin kevään aikana.

Vivve
22.02.2018, 21.04
Jarrukahvat ja vaihdevivut pitää vaihtaa sopiviin. Kannattaa suoraan ostaa se mikä miellyttää. Paljon koeajoja vaan.

fillaritar
22.02.2018, 22.38
Onko tuoreita kokemuksia Pelago Hanko Outback tai Airisto Outback pyöristä?

msh
23.02.2018, 08.24
Onko tuoreita kokemuksia Pelago Hanko Outback tai Airisto Outback pyöristä?Pelagot varmasti palvelevat kuvaamasi käyttötarkoitusta, ja niitähän pääsee kokeilemaankin. Osta fillari mistä innostut

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Mohkku
23.02.2018, 09.02
, jotenkin tuo suora tango on sellainen, joka tuntuu itselle sopivammalta - olisiko tottumuskysymys.

Itse pidän käyrää tankoa huomattavasti mukavampana kuin suoraa nimenomaan vähänkin pidemmällä matkalla, jollaiseksi työmatkasi yhteen suuntaan lasken. Samoin vähänkin ydinkeskustaa väljemmillä reiteillä.

Me ollaan jokainen yksilöitä eli yhtä oikeaa ratkaisua ei ole eli soveltuvuus sinulle selviää kokeilemalla. Mutta ei yhden korttelin matkalla. Pitäisi saada tehdä pitempi lenkki tai ajaa pari päivää. Olisiko jollain tuttavallasi sopivaa pyörää kokeiltavaksi?


Mitä teknisiä juttuja pitää huomioida, jos haluaakin vaihtaa käyrän suorasarviseen?

Todennäköisesti ei kannata. Osat maksaa paljon ja pyörän geometriassa on eroa eli lopputulos ei välttämättä ole hyvä.


uuden hommaisinkin kevään aikana.

Kevät taitaa olla pyöräkaupoissa kiireisintä aikaa ja se voi näkyä hinnoissa (alennusten väheneminen). Loppuun saakka vingutettua hintaa huomattavasti tärkeämpää kuitenkin on, että kaikessa rauhassa teet valintasi, etkä sorru ostamaan jotain siksi, että jotain pitää hankkia tai kun saa halvalla. Eli nyt vain rauhassa tutustumaan erilaisiin vaihtoehtoisin. Kiirettähän ei ole, kun Helkama ainakin toistaiseksi hoitaa hommansa.

Jos suoratankoinen malli kiinnostaa, ympärivuotiseen pyöräilyyn sopii suht leveillä renkailla varustettu jousittamaton hybridi/maasturi. Kona Dewin mallistossa on ainakin Dr Dew kiinnostava, tosin sama 650b kiekkojen riski siinä on olemassa ainakin toistaiseksi kuin Genesis Fugiossa.

https://www.bikeshop.fi/Kona-Dr-Dew/ekauppa/pKODRDW/

fillaritar
23.02.2018, 10.53
kiitos vinkeistä ja opastuksesta, siispä testaileman urakalla :)

Olli L
24.02.2018, 07.43
... jolla voisin toteuttaa seuraavan haaveeni eli pitkät kotimaahan ja Euroopan urille suuntautuvat reissut - eli roinaa pitää pystyä kuljettamaan mukana. . ;)

Onko tarkoituksesi kuljettaa telttailuvarustusta vai yöpyä aina katon alla? Tuossa on eroa varusteiden painossa jonkin verran, mikä vaikuttaa pyörän valintaan.

fillaritar
24.02.2018, 10.27
tarkoitus olisi huomioida telttavarustuksen mukaanotto - nuo Surly ECR 29+ tai 27,5+ pyörät vaikuttavat kiinnostavilta, hitsin paljon on vaan ei vaihtoehtoja, joten nyt pitää vaan kokeilla malleja mitä on tarjolla, mutta täällä kehä 3:n ulkopuolella ei ole niin paljon liikkeissä pyöriä testattavaksi. :)

Mattia
24.02.2018, 12.15
Onko tarkoituksesi kuljettaa telttailuvarustusta vai yöpyä aina katon alla? Tuossa on eroa varusteiden painossa jonkin verran, mikä vaikuttaa pyörän valintaan.

Kuinkas muutaman kilon ero varusteissa vaikuttikaan pyörän valintaan ? On taas päässyt unohtumaan.

Olli L
25.02.2018, 07.48
Kuinkas muutaman kilon ero varusteissa vaikuttikaan pyörän valintaan ? On taas päässyt unohtumaan.

En ihan ymmärrä, mitä tällä vinoilulla haet, mutta koitan selventää ajatuksiani. Eikä aloiteta nyt kinastelua siitä, voiko yönsä nukkua jossain 500 g klaustrofobiaputkessa silkkilakanassa palellen.

1.Telttailuvarustus jakautuu paljon paremmin pyörän päälle, jos myös eteen voi kiinnittää sivulaukut. Kuituhaarukalla varustettu cyclo on huono valinta.

2.Välityksillä, joilla vielä nousee mäet vain hotellivaatteet mukana, voi olla tuskaista vääntää telttailuvarusteiden kanssa. Maasto ja maantieosasarjojen eriytymisen takia välitysten manipulointi jälkikäteen voi olla työlästä.

3.Rungoissakin lienee oleellisia eroja, joku viisaampi saa selittää. En usko, että valmistajat meitä huijaavat vain näennäisillä eroilla. Retkipyöräksi suunniteltu malli käyttäytynee paremmin kuormattuna, kuin herkkä cyclo.

Mattia
25.02.2018, 09.05
^Pikku vinoilusta pahottelut, mutta asia tuli kuitenkin hoidetuksi, eli arvoton heitto muuttui perustelluksi näkemykseksi, josta voi olla jollekin hyötyä. Mielipiteitähän nuo perustelut osin ovat, mutta ihan jees.