Näytä tavallinen näkymä : Korkealla ajoasennolla olevia maantiepyöriä?
Lemmentalja
19.02.2018, 22.23
Moi!
Niskan kanssa tullut ongelmia ja tarve olisi vaihtaa nykyinen maantiepyörä mahdollisimman pystyllä ajoasennolla olevaan. Sipuli ei kestä kääntää stemmiä positiiviseen kulmaan, joten se ei ole vaihtoehto. :)
Nykyisessä koon 54cm rungossa emäputken pituus on 140mm ja maksimi spacer läjällä satulan ja ohjaustangon välinen droppi 90mm.
Onko porukalla heittä hyviä vinkkejä merkeistä ja malleista?
Ainoa kriteeri oikeastaan on hiilikuiturunko.
-Jouni
Canyon endurace cf on monet testit voittanut ns. varma valinta. Go expossa voi käydä oletettavasti kokeilemassa asentoa ja kokoa.
Mun silmään +6 stemmi -6 stemmiin verrattuna ei näytä pöljältä, jos spaceripinoa ei ole tai se on hyvin maltillinen.4 senttiä spacereitä stemmin alla näyttää ennemminkin hassulta.
Lemmentalja
20.02.2018, 12.43
Tuota canyon endurancea olen ajatellut, kaverilla sellainen löytyy tallista niin pääsee sinne mittailemaan. Toisena on bianchin C2C intrepida. Siinä näyttäisi ainakin paperilla olevan pysty asento. Pitäisi vaan päästä johonkn vielä kokeilemaan. Ja joo, turhaa herkistelyä se ehkä on murehtia kummin päin se stemmi siinä on...cyclossa sen jouduin jo kääntämäänkin, eikä vielä ainakaan vastaan tuliajat ole pilkanneet 😁
Endurance kategorian pyörissä on normaalia pystympi ajoasento. Pikaisella googletuksella löytyi mm:
http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/endurance-bikes-buyers-guide-216736
Aika helppoahan noita runkoja on vertailla katsomalla stack ja reach geometriataulukosta. Mitä isompi stack, sitä pystympi asento. Jos on kahden koon välissä, niin isommassa koossa on tietenkin suurempi stack. Jos, reach meinaa tulla liian suureksi, niin stemmin voi mahdollisesti vaihtaa lyhyempään.
Minulla on ollut kaksi kautta Canyon Endurace, josta ei kyllä ole pahaa sanottavaa. On ollut mainio peli. Olen ajanut sillä kisoissakin eikä pyörän geometria tai mukava, joustava satulatolppa ole menoa hidastanut. Muihin Endurance -kategoriaan pyöriin verrattuna Canyon Enduracen ajoasento ei kai ole kovinkaan pysty. Minulla on 7 mm spacereita stemmin alla ja droppia on 10 cm satulasta ohjaustankoon. Toisaalta valitsin kahdesta mahdollisesta runkokoosta pienemmän.
Tuota canyon endurancea olen ajatellut, kaverilla sellainen löytyy tallista niin pääsee sinne mittailemaan. Toisena on bianchin C2C intrepida. Siinä näyttäisi ainakin paperilla olevan pysty asento. Pitäisi vaan päästä johonkn vielä kokeilemaan. Ja joo, turhaa herkistelyä se ehkä on murehtia kummin päin se stemmi siinä on...cyclossa sen jouduin jo kääntämäänkin, eikä vielä ainakaan vastaan tuliajat ole pilkanneet
Käännä ohjaustanko kuten videossa https://www.youtube.com/watch?v=4hTuKlHjnUQ on ajankohdassa 13:58 ;)
Onko jo kokeiltu lyhyemää stemmiä ja compactimpaa tankoa nykyiseen, ajoasennon lyhentäminen tuo pystymmän asennon. Kokoa 54 pyörässä 140 mm emäputki on jo melko korkea. Onhan säädöt muutoin kohdillaan eikä mitään kovin eksoottista säädöissä.:)
Tällaisena heikkoylävartaloisena minulla pyörä ei saa olla yhtään ylipitkä, sen huomaa jo lyhyen ajon aikana, mutta jo sentin parin lyhennys parantaa tilanteen.
Lemmentalja
24.02.2018, 11.31
Mittavirhe oli tullut tuossa dropin mittauksessa. Uudestaan kun mittasin, 11cm on tuossa eroa. 100mm stemmi ja lyhyellä reachilla ja lyhyellä(vai matalalla) dropilla oleva tanko tuossa on jo alunperin. Ei ole mitää eksoottisia säätöjä pyörässä 😁. Olen tuolla ajanut samoilla säädöillä noin 15tkm ilman ongelmia. Eikä tuo nyt mikään mahoton droppi ole, mutta niskavammaiselle liikaa, ainakin tällä hetkellä. 🙂
Päädyin nyt tuohon bianchin Intrepidaan, vaikutti liikkeessä trainerilla pyöritellessä huomattavasti ”mukavammalta” tuo asento ja kotona kunnolla säädettyäni vaan parani. Penkin ja stongan välinen droppi nyt 45mm ja sen kyllä huomaa. Istuinputki ja vaakaputki noissa on melkein milliIleen samat. Emäputki bianchissa on 55mm pidempi. Istuinkulma bianchissa on 1.5-astetta loivempi, mutta näyttäisi että penkin saa oikeaan paikkaan nykyiselläkin tolpalla.
Toivottavasti tuolla nyt jyräisi taas muutaman vuoden ja saahan sitä tarvittaessa taas madallettua 🙂
Kiitos vinkeistä kaikille!
C2C on tyypiltään juuri tuollainen korkeakeulainen pitkienkin ajomatkojen pyörä, omasta tallistakin löytyy vähän vanhempi alurunkoisena. Hyvä valinta, onnea uuden ajokin kanssa!
arctic biker
26.02.2018, 17.18
C2C on tyypiltään juuri tuollainen korkeakeulainen pitkienkin ajomatkojen pyörä, omasta tallistakin löytyy vähän vanhempi alurunkoisena. Hyvä valinta, onnea uuden ajokin kanssa!
Offtopiccia osin mutta paljos sulla on Opiumissa tanko satulaa alempana?
Offtopiccia osin mutta paljos sulla on Opiumissa tanko satulaa alempana?
Opium on ympärivuotinen ajokki ja ajomukavuutta silläkin tavoitteena, joten tanko hiukan ylempänä on kuin maantiepyörässä, en edes ihan tarkkaan nyt muista, mutta se on siinä missä pitääkin, matalempaakin olen kokeillut, nyt se on vain 4-5 senttiä satulan vaakatasosta. Satula on myös hiukan alempana kuin suositus, tuossa 72 senttiä. Myös ajoasennon pituus lyhyehkö, stemmi 100 mm/10° miinuskulmassa. Tuollaista näppäränpientä halusin, Poisonin runkosarja täytti hakemani täsmälleen. Meillä kun tuo oma "rungon" mitoitus kun melko sama, niin noita mittoja voitanee vertailla vaikka vähän OT meneekin.
arctic biker
26.02.2018, 18.47
Sama kannatin ja samalla kulmalla, inasen satula ylempänä ja tanko ihan pikkasen alempana.
Mikkomoe
30.03.2019, 15.15
Mitä eroa sillä on käytännössä, onko pyörä rungoltaan endurance mallia vai raaseri jossa muutettu ajoasento pystympään stemmiä vaihtamalla? Koitin selailla juttuja, lukemani perusteella ymmärtäisin että muuteltu raaseri näyttää vaan rumalta, muita ongelmia ei näy mainitun? Kesällä meinaan ostaa endurance maantiepyörän, uutena otan endurance runkoisen mutta käytettynä löytyy paljon mielenkiintoisia ei-endurance pyöriä hyvään hintaan.. ei mulle ulkonäöllä ole väliä, haluan vaan nauttia pyörän keveydestä , herkkyydestä ja pitkistä lenkeistä ilman selkävaivoja.
Sitten valitsemaan runkoa, jossa emäputki on sopivan korkea, samalla rungon mitoitus kulmineen on sopivampi pitkienkin leppoisten matkojen ajoon. Vielä kun saa itelle sopivan kokoisena, niin onpa ilo ajaa.🤗
Keskiäkäinen lohjalainen
30.03.2019, 16.58
Mitä eroa sillä on käytännössä, onko pyörä rungoltaan endurance mallia vai raaseri jossa muutettu ajoasento pystympään stemmiä vaihtamalla? Koitin selailla juttuja, lukemani perusteella ymmärtäisin että muuteltu raaseri näyttää vaan rumalta, muita ongelmia ei näy mainitun?
Jos stemmiä lyhentää liikaa, ohjauksesta voi tulla aika hätäinen. Raasereissa ohjaus voi jo vakiona olla aika nopea.
ossi5000
30.03.2019, 18.23
Onhan siinä endurance pyörässä usein vähän muutakin kuin korkea emäputki, mukavuutta voi olla haettu rungon suunnittelulla tärinää vaimentavaksi. Tehdään jostakin rungon osasta joustava, mitä taas ei raaserissa yleensä ole koska siinä maksimaalinen voiman siirtyminen on tärkeämpää. Endurance pyörässä yleensä on myös enemmän rengastilaa leveälle kumille, varsinkin vanhemmassa raaserissa voi 25mm olla ihan maksimi. Leveä rengas ja matalammat paineethan lienee kuitenkin mukavuuden kannalta se suurin tekijä.
Vaan välillä pöörän 'hätäisyys' ei ole määräävin tekijä -jos ns. massatuotantopyörän meinaa hankkia. Itsellä pituutta187 ja inseam 94. Ja jäykkää on muutakin kuin käytös. Tai sitten en vaan osaa.
Mikkomoe
31.03.2019, 18.03
Kiitos lohjalainen ja Ossi, siinähän tuli se mitä mun tarvitsi tietää.. kyl haluaisin mukavuutta ennemmin kuin jäykkyyttä rungossa, eli sitä karkean asfaltin jyrinä suodatusta.. käytetyissä näyttäisi olevan kovin vähän endurancea.. tarkkaillaan jatkossa.
ossi5000
31.03.2019, 20.38
käytetyissä näyttäisi olevan kovin vähän endurancea.. tarkkaillaan jatkossa.
Tuo on muuten ihan totta. Itselläni on ollut 3 Roubaixia ja nyt Domane, tämän tyyppisiä pyöriä on huomattavasti vähemmän käytettynä tarjolla. Melkein sanoisin, että liian moni valitsee tarpeettoman matalan ajoasennon, vaikka omalle keholle sopisi paremmin lepposampi geometria.
Taitaa olla juuri noin, kisakireitä ostetaan enemmän itselle sopimattomina.
Mikkomoe
01.04.2019, 09.38
Joo ja ehkä endurancea myydään vähemmän ja ostajat pitävät niitä itsellään pitempään. Usein näkee viime vuoden kisapyöriä jotka on ajettu vain muutama lenkki.. se kertoo paljon, eli mulle sopivin pyörä on endurance, semmonen pitää hankkia
F. Kotlerburg
01.04.2019, 09.40
Jotenkin sellainen mielikuva, että nämä Endurance-tyypin pyörät on yleistyneet vasta viime vuosina ja kaikilla valmistajilla ei edes sellaisia ole ollut valikoimissa kuin vuoden pari. Sitten myyjät on myyneet niitä kisakireitä kaikille eivätkä osaa tarjota muuta tai asiakas ei tajua pyytää.
Jartsu01
04.04.2019, 22.31
Nykyaikainen endurancepyörä on aika tuore tulokas.
Trekin Domane taisi tulla myyntiin 2012 ja Spessun Roubaix suunnilleen 2004? Muiden merkkien endurance pyöristä en tiedä.
Käytetyn endurancepyörän myynnistä minulla on yhden Domanen verran kokemusta ja se meni ensimmäiselle katsojalle.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Hauskasti mukailevat trendejä pyörän valmistajat, nyt Bianchikin jakaa maantiepyörät vain kahteen ryhmään Endurance Race ja Race. Näin taitaa olla yleisemminkin.
ossi5000
05.04.2019, 10.59
Spessun Roubaix suunnilleen 2004?
Juuri näin, ammattikuskeilla oli käytössään 2003 kaudella, kauppoihin 2004.
ossi5000
10.04.2019, 20.39
Nyt on sitten uusi Roubaix esitelty, ei ole copywriterit säästelleet sanojaan..
"By sourcing cutting-edge, Silicon Valley technology, we’ve engineered a bike that’s lighter than our Venge and more aero than our Tarmac. The All-New Roubaix. The most technically advanced machine we’ve ever made."
https://www.specialized.com/fi/en/roubaix
Mahtaako tuossa sitten enää olla sitä korkeampaa ajoasentoakaan.. :)
Uusi Roubaix vaikuttaa mielenkiintoiselta. Aerompi kuin SL6 Tarmac, kevyempi kuin uusi Venge ja 33mm renkaita syö.
Korkealla ajoasennolla pyörän rungon aerodynaamisuudella ei ole paljon merkitystä, pystyssä istuvasta kuskista tulee lähes koko ilmanvastus.
Korkealla ajoasennolla pyörän rungon aerodynaamisuudella ei ole paljon merkitystä, pystyssä istuvasta kuskista tulee lähes koko ilmanvastus.
Ei kai siinä nyt selkä suorana pystyssä istuta.
No kaikki on suhteellista. Tuossa roubaixissa taitaa joustosysteemi estää tangon laskemista juurikaan tuosta kuvan asetelmasta?
JohannesP
11.04.2019, 00.04
Huvittavaa, kun nykyisin jo endurance pyörien markkinointi koostuu aerodynamiikasta ottaen huomioon suurin ostajaryhmä tälläiselle pyörälle. 75% ilmanvastuksesta tulee kuitenkin itse kuskista (@dtswiss) ja varmaan tuollaisella stackin määrällä vielä enemmänkin. Animaatioista päätellen taitaa jousitus vaatio tuon verran spacereitä toimiakseen.
Huvittavaa, kun nykyisin jo endurance pyörien markkinointi koostuu aerodynamiikasta ottaen huomioon suurin ostajaryhmä tälläiselle pyörälle. 75% ilmanvastuksesta tulee kuitenkin itse kuskista (@dtswiss) ja varmaan tuollaisella stackin määrällä vielä enemmänkin. Animaatioista päätellen taitaa jousitus vaatio tuon verran spacereitä toimiakseen.
Kyllä Roubaixia mainostetaan ihan mukavavuudella. Se että Spessulla on oma tuulitunneli ja kaikki pyörät/varusteet testataan siellä, niin miks ei sitä voisi mainita että pyörästä tuli aerodynaamisempi kuin SL6 Tarmacista?
Toki Specisalized ei ole ainut joka Endurance pyörissä panostaa aerodynamiikkaan. Esim siinä toisessa Suomalaisessa pyörälehdessä on uusimmassa numerossa BMC Roadmachinen testi otsikolla " Virtaviivainen mukavuuspyörä vai mukava Aeropyörä?"
Paris Roubaix voitettiin heti uudella Specialized Roubaixilla. On se vaan nopea vaikka onkin niin korkea ;)
JohannesP
14.04.2019, 19.26
Huomioitavaa kuitenkin, että S-works on kisaisempi geometria kuin halvemmat mallit. Ettei saa puhtaasti mielikuvaa, että puhtaalla endurance pyörällä voitettiin, mitä nuo tavallisen harrastajan saavutettavissa olevat mallit ovat.
Toki Specisalized ei ole ainut joka Endurance pyörissä panostaa aerodynamiikkaan. Esim siinä toisessa Suomalaisessa pyörälehdessä on uusimmassa numerossa BMC Roadmachinen testi otsikolla " Virtaviivainen mukavuuspyörä vai mukava Aeropyörä?"
En ymmärrä mitä tällä "mukavuuspyörällä" yritetään viestiä. Jos sillä yhtään viitataan lepposampaan geometriaan ja yleensäkkin endurance pyörien ominaisuuksiin niin ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Ihan kisapyörään verrattavissa tuo Roadmachine on ollut aeromallin rinnalla. Vastaavasti kuin Tarmac.
Edit: piti käydä ihan katsomassa Roadmachinen omia markkinapuheita ja tosiaan markkinoivat all-arounderina myös kaiken muun lisäksi Olisiko sit rengastilasta johtuvasti noin, koska geometria kaukana puhtaista endurancepyöristä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.