Näytä tavallinen näkymä : Lyhytjoustoisesta trail-pyörästä haaveilua

SamiMerilohi
19.02.2018, 21.11
Kesäksi kiinnostaisi päivittää jäykkäperä täpäriin, joten olen alkanut kartoittaa vaihtoehtoja. 
Speksit: 29", 100-130 mm jousto, polkemistehokas, 450-460 reach ja matala runko koossa L/XL, 67-68 ohjainkulma. Budjetti max. 3000 € mutta saa olla halvempi.
Seuraavia pyöriä olen katsellut:
Kona Hei Hei AL tai AL/DL
Marin Rift Zone 3 (saako tätä Suomesta)
Santa Cruz Tallboy (budjetti ei ehkä taivu järkevään kokoonpanoon)
Trek Fuel EX 7 tai 8
Norco Optic A1
Testaamaan pitäisi tietysti päästä, mutta onko yleisiä kokemuksia tai kommentteja ko. pyöristä? Tai muita speksiin sopivia?
http://www.mbr.co.uk/buyers_guide/best-mountain-bike-bike-of-the-year-323484
Ei trek varmasti ainakaan ihan huono ole ja sitä saa kotimaasta.
eki_boomer
20.02.2018, 08.21
Devinci Django? Alumiinisena aika lähellä budjettia.
Havington
22.02.2018, 21.59
Fillaritorilla olis yks Tallboy kaupan, joka on lähellä budjettia...
Norcolta myös Sight ehdottomasti listalle. Itse ostin samoihin spekseihin Fuel Ex 8:in koska halusin plussakiekot, muuten olisi Sight C3 lähtenyt mukaan.
SamiMerilohi
23.02.2018, 17.01
Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Nyt tuli myös Konalta uusi Satori, joka voisi olla tsekkaamisen arvoinen tuossa asettamani haarukan pidempijoustoisessa päässä. Speksien perusteella aika vastaava kuin Trek Fuel Ex, yllämainittu Norco Sight tai vaikkapa YT Jeffsy.
Satori on geometrialtaan kyllä kiinnostava pyörä. Pitkähkö reach, suhteellisen jyrkkä keulakulma (68°) ja erittäin jyrkkä (78.4°)  satulaputki. En itse asiassa muista yhtään pyörää Polejen lisäksi missä olisi noin jyrkkä STA.  Muistaakseni Fuse-takajousitustakin on kehuttu polkemistehokkaaksi. Olisi kyllä kiva tietää miten tuo toimii suomalaisessa polkuajossa.
nsmb:llä hyvä juttu uudesta Satorista: https://nsmb.com/articles/2018-kona-satori-dl/
Mua huolettaa miten toi fleksaava alumiinen takapää kestää Satorissa, kun jättivät linkun siitä pois. Samaa huolta näytti olevan pinkbiken kommenttiosiossa. Eikös tuollaisessa kohtaa olis järkevää käyttää kuitua, joka kestää taivuttelua väsymättä.
Salsahan joskus vastas tohon että taipuuhan ne lentokoneen siivetkin. Mulla oli sellanen ekan painoksen Spearfish ja Horsethieffiä tehtiin kans sillä samalla jousitusratkasulla. En oo kuullu että niitä ois menny rikki. Toki suht pieniä määriä niitä tehtiin.
SamiMerilohi
25.02.2018, 15.46
Norcolta myös Sight ehdottomasti listalle. Itse ostin samoihin spekseihin Fuel Ex 8:in koska halusin plussakiekot, muuten olisi Sight C3 lähtenyt mukaan.
Mitä muuten tykkäät tuosta Fuelista? Arvostelujen perusteella toimii alamäkeen erinomaisesti, mutta onko se järkivalinta esimerkiksi monen tunnin mittaisiin pyöräreissuihin, joilla ajetaan polkujen lisäksi siirtymiä asfaltilla ja hiekkatiellä? Mitä plussia ja miinuksia tulee pyörästä mieleen?
Mua huolettaa miten toi fleksaava alumiinen takapää kestää Satorissa, kun jättivät linkun siitä pois. Samaa huolta näytti olevan pinkbiken kommenttiosiossa. Eikös tuollaisessa kohtaa olis järkevää käyttää kuitua, joka kestää taivuttelua väsymättä.
Eikös Hei Heissä ole ollut sama jousitusratkaisu alumiinisena jo muutaman vuoden. En ole ainakaan kuullut, että niitä olisi mennyt rikki.
Mitä muuten tykkäät tuosta Fuelista? Arvostelujen perusteella toimii alamäkeen erinomaisesti, mutta onko se järkivalinta esimerkiksi monen tunnin mittaisiin pyöräreissuihin, joilla ajetaan polkujen lisäksi siirtymiä asfaltilla ja hiekkatiellä? Mitä plussia ja miinuksia tulee pyörästä mieleen?
Eikös Hei Heissä ole ollut sama jousitusratkaisu alumiinisena jo muutaman vuoden. En ole ainakaan kuullut, että niitä olisi mennyt rikki.Pyörään ei ole vielä juurikaan tullut kilometrejä sattuneista syistä, mutta suht kattavan koeajon perusteella sanoisin että pidemmät matkat eivät ole mikään ongelma. Perä ei tunnu notkuvan edes iskari täysin auki-asennossa. Useammassa testissäkin Fuel taisi olla raadin valinta juuri pitkille lenkeille.
Uudessa Fillari-lehdessä on testi 130mm joustavista trail-pyöristä, ko. Trek taisi olla myös mukana.  Kannattaa lukaista tuokin näkökulma.
Sightiin mahtuu kyllä plussakiekot (ainakin 2.8”), vaikka Norco ei sitä mainosta. 29/2.6” pitäis myös mennä.
SamiMerilohi
25.02.2018, 18.50
Uudessa Fillari-lehdessä on testi 130mm joustavista trail-pyöristä, ko. Trek taisi olla myös mukana.  Kannattaa lukaista tuokin näkökulma.
Kiitti vinkistä, tässähän sattui mainio ajoitus. Täytyy käydä ostamassa.
Flextone2
26.02.2018, 00.00
On tämä ja pohdintaa ja hermojen menetystä: ... Ajot on pururataa, soratietä, polkuja ja pienempiä polkuja ja sitten sillointällöin, mutta harvemmin vielä pienempiä polkuja/risukoita. Torilla on 29er Tallboy, toisaalta canyon neuron al7.0 on viehättävä ja sopii lukemani mukaan enempi just maltilliselle polkutykitykselle, taskussa noin 2K€, mutta muutamia satasia lentelee sinne tänne......
Läski oli liian hidas ja cycklo liian täristävä. Jäykkäperä olisi varmaan sopivin, mutta kun semmoin on jo ollut niin mieli tekee täpäriä....
Pitipä ihan mielenkiinnosta tsekata tuo Fillarin testi ja kyllähän Fuel Ex 9.8 voitti testin aika pitkälti samoilla meriiteillä kuin muissakin julkaistuissa testeissä. Tuon artikkelin perusteella voi arvoida myös Fuel Ex 8:ia vertaamalla sitä Focuksen Jam 29 arvioihin, nuo pyörät ovat nimittäin rungoltaan ja keulaltaan kuin kaksi marjaa.
Tuo Jam on itse asiassa myös ihan varteenotettava vaihtoehto jos tykkää enemmän Shimanon komponenteista. Itselläni tuo jäi koeajon jälkeen kauppaan lähinnä hissitolpan rimpulan peukalovivun, turhan järeiden (DHF/DHR) renkaiden ja 2x vakiovaihteiston takia. Kaikki toki helposti korjattavissa mutta olisi nostanut kokonaishinnan samoihin Trekin tarjoushinnan kanssa.
On tämä ja pohdintaa ja hermojen menetystä: ... Ajot on pururataa, soratietä, polkuja ja pienempiä polkuja ja sitten sillointällöin, mutta harvemmin vielä pienempiä polkuja/risukoita. Torilla on 29er Tallboy, toisaalta canyon neuron al7.0 on viehättävä ja sopii lukemani mukaan enempi just maltilliselle polkutykitykselle, taskussa noin 2K€, mutta muutamia satasia lentelee sinne tänne......
Läski oli liian hidas ja cycklo liian täristävä. Jäykkäperä olisi varmaan sopivin, mutta kun semmoin on jo ollut niin mieli tekee täpäriä....
https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide/slide-80/
Itse tilasin tuollaisen kun niin edullinen on.
Mulla on juuri tuollaisessa ajossa Neuron AL 9.9 2017 ja olen oikein tyytyväinen.  Koitin hankinvaiheessa myös Trek Fuel 8, mikä sekin tuntui koeajolla oikein hyvältä.  Paino, osasarjat, kiekot yms. painoivat kuitenkin valinnan Canyoniin.  Olisin varmasti hyvin tyytyväinen myös tuohon Trekiin, jos olisin sen hommannut.  Itsekin olet varmaankin tyytyväinen kumman tahansa esim. noista vaihtoehdoista valitset.  Netissä liikaa eri vaihtoehtoja spekuloimalla saa vaan päänsä sekaisin, erot ovat kuitenkin suht pieniä.  Miltei kaikilla laatupyörillä ajaminen on joka tapauksessa hauskaa!
https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide/slide-80/
Itse tilasin tuollaisen kun niin edullinen on.
Tuo ei vain ole 29", mikä oli aiheen aloittajan lähtöspeksi.
pturunen
27.02.2018, 15.20
Noilla spekseillä en miettisi kauaa, vaan hakisin Fillaritorin Tallboyn. Se tosin on 27.5+ versio, mutta parempi niin. 130 mm jousto toimii myös 29" kanssa ja plussakiekoista pääsee helposti eroon.
Blackborow
27.02.2018, 22.56
Itelle on tulossa kai lyhyt joustoinen trail-pyörä, jonka kai pitäis olla polkemistehokas. En tiiä. Ei sitä taida ihan kolmeen rahaan saada, mutta ei mee paljon ylikään. Keulakulmakin on tosin tuota mainittua speksiä loivempi. No kertoillaan kun on jotain kerrottavaa.
SamiMerilohi
19.06.2018, 22.57
Tarina sai onnellisen päätöksen, mutta ensin vähän kevään koeajokokemuksia. Muitakin voi kiinnostaa. Kevään aikana speksi vähän muuttui aloituspostauksesta, eli etsinnässä oli paras trail-pyörä, jonka hinta alkaa kolmosella.
Seuraavat pyörät koeajoin Fiskars Bike Expolla, n. 20 min per pyörä. Lyhyt aika, joten lyhyet kommentit. Nämä ovat käytännössä ensivaikutelmia, ja jousituksen ei-ihan-täydelliset säädöt saattoivat hyvinkin vaikuttaa ajokokemukseen. Kaikki koeajetut pyörät L-kokoisia, ja Trek 19.5".
Kona Hei Hei CR DL: Yhdellä sanalla, pettymys. Maxxis Ardent/Ikon rengaskombo oli umpisurkea Fiskarsin mutaisilla poluilla, ja jousitus oli pintakova eikä ylipäätään tuntunut toimivan kovin hyvin. Runkokin (L-koko) olisi voinut olla pidempi. Näin lyhyessä demossa on vaikea sanoa mikä johtuu pyörästä ja mikä säädöistä, mutta Konasta ei jäänyt positiivista kuvaa. Kallein koeajamani pyörä, ja erittäin kevyt.
Kona Process 134 SE. Tämä taas oli halvin ajamani pyörä. Yhdellä sanalla: hauska. L-kokoinen runko istui kuin hansikas, ja pitkän reachin ja lyhyen takahaarukan yhdistelmä oli todella hauskan tuntuinen. Tykkäsin ihan älyttömästi, mutta tämä pyörä suorastaan tarvisi paremman keulan. Jousitus ei ollut polkemistehokkain eikä hienostunein, mutta hauskuuskerroin korvasi pienet puutteet. Kahden tonnin budjetilla ostaisin ehdottomasti tämän ja säästäisin parempaan keulaan.
Specialized Stumpjumper ST Comp Carbon. Tasavahva. Ei loistanut missään, mutta hoiti kaiken kunnialla. Tasaisella polkiessa jousitus keinui vähän (veikkaan säätöongelmaa), mutta maastossa toimi upeasti. L-kokoisen reach olisi voinut olla pidempi.
Trek Fuel Ex 8. Kuin Specialized, mutta vähän parempi. Pidempi reach teki tästä mielestäni Stumppia paremman ajettavan, ja jousituksessa ei ollut keinuntaa tasaisella. Toimi kuitenkin maastossa yhtä herkästi kuin Specialized.
Polygon Siskiu T8. Minulle ennestään täysin tuntematon merkki, mutta pyörä oli positiivinen yllätys. Erinomainen hinta-laatusuhde, ja hyvä tasainen suorittaja. Tällä oli mukava ajella sekä ylä- että alamäkeen. Takajousitus ei päässyt herkkyydessä ihan Trekin tasolle, mutta oli mielestäni riittävän hyvä.
Sitten yksi pidempi koeajo: Santa Cruz Tallboy CC. Sportaxin demopyörä oli varustettu oligarkki-tason osasarjalla ja kuitukiekoilla. Yritin olla ajattelematta sitä, ja keskittyä rungon ja jousituksen toimintaan. Tallboy oli minulla pari päivää ja ajoin sillä kaksi kunnon lenkkiä. Ensimmäinen lenkki meni jousituksen säätämiseen. Toisen päivän lenkillä säädöt olivat kohdallaan. En ajatellut pyörää ollenkaan, ajoin vain. Pyörä toimi joka tilanteessa moitteettomasti, ja tuntui heti omalta. Reach oli taas L-kokoisessa liian lyhyt, mutta en antanut sen haitata liikaa.
Ehkä jo arvaakin, että valinta oli lopulta Tallboy. Otin pienen riskin koeajamalla L:n ja ostamalla XL:n, mutta ekan lenkin perusteella se oli oikea päätös. Pyörä tuntuu täsmälleen oikean kokoiselta. Mun Tallboy on Alu R+ eli "se parempi alumiininen" plussakiekoilla. Plussat ovat kuitenkin lähinnä talveksi, ja 29:t ovat jo tilauksessa.
Onnea uudesta pyörästä. Tosi hyvän näköinen kun sitä tuolla pyöräsi kuva-ketjussa katsoin. 
Xl siis tuntui koon puolesta oikealta mutta kysyisin vielä minkä pituinen olet?
Kivasti kiteytetty myös kommentteja noista muista pyöristä. Kertomasi perusteella Trekin Fueli olisi ollut ilmeisesti myös erittäin hyvä vaihtoehto. Mikä oli tarkemmin se, missä Tallboy kuitenkin voitti?
Mukavia ajohetkiä!
SamiMerilohi
21.06.2018, 00.13
Onnea uudesta pyörästä. Tosi hyvän näköinen kun sitä tuolla pyöräsi kuva-ketjussa katsoin. 
Xl siis tuntui koon puolesta oikealta mutta kysyisin vielä minkä pituinen olet?
Kivasti kiteytetty myös kommentteja noista muista pyöristä. Kertomasi perusteella Trekin Fueli olisi ollut ilmeisesti myös erittäin hyvä vaihtoehto. Mikä oli tarkemmin se, missä Tallboy kuitenkin voitti?
Mukavia ajohetkiä!
Kiitos! Olen 188 cm pitkä, mutta minulla on suhteessa pituuteen aika lyhyet jalat. Siksi haasteena on löytää riittävän pitkä ja matala runko, että saa vielä kunnon dropperin. XL-kokoiseen Santa Cruziin menee vielä 150 mm dropperi. Moneen muuhun pyörään ei.
Oikein arvelit, että valinta oli lopulta Fuelin ja Tallboyn välillä. Järkiperustein erot olivat pieniä. Molemmissa pyörissä on sopiva geometria ja erinomaisesti toimiva jousitus. Santa Cruz kiipesi ehkä aavistuksen paremmin, mutta en ole siitäkään lopulta ihan varma. Cruzissa etuina myös kierteellinen keskiö ja elinikäiset ilmaiset linkun laakerit, jos niitä sattuu tarvimaan. Trekissä taas paremmat osat hintaan nähden.
Lopulta kyse oli kuitenkin fiiliksestä. Trek ei vaan sytyttänyt. Se ei minun makuuni ole erityisen hieno pyörä (tosin ei rumakaan), eikä Trek merkkinä herätä suuria intohimoja. Eli valitsin sen pyörän, joka herättää suuremmat ajohalut.
Merkistä fiilispohjalta samaa mieltä. Jos hinta ei ratkaissut ja molemmat ajossa tuntuisivat yhtä hyviltä, valitsisin minäkin ulkonäön ja yleisen fiiliksen pohjalta Cruzin.
Kona Process 134 SE. Tämä taas oli halvin ajamani pyörä. Yhdellä sanalla: hauska. L-kokoinen runko istui kuin hansikas, ja pitkän reachin ja lyhyen takahaarukan yhdistelmä oli todella hauskan tuntuinen. Tykkäsin ihan älyttömästi, mutta tämä pyörä suorastaan tarvisi paremman keulan. Jousitus ei ollut polkemistehokkain eikä hienostunein, mutta hauskuuskerroin korvasi pienet puutteet. Kahden tonnin budjetilla ostaisin ehdottomasti tämän ja säästäisin parempaan keulaan.
Olen kuullut niin monesta suusta että process on älyttömän hauska ajettava että tekisi mieli koittaa vaikka on enduropyörä ja arvostelijat moittii että tarvitsee vauhtia. Myös Konan takuuasioista kuullut pelkkää hyvää, sain myyjäliikkeeltä ja Konan fb:stä vihreää valoa sille jos esim vaihtaa keulan pikeen niin rungon takuu säilyy samanlailla. Ja noita pikejäkin saa 350-450e hintaan.
Onko tuo sellainen pyörä millä jaksaa ajaa viikottain neulaspolkulenkkiäkin niiden enduroseikkailuiden ja kikkailun ohella vai pitääkö nöyrtyä ja ostaa se "oikea valinta" YT jeffsy tai Canyon spectral :D 
Kukaan ei tunnu olevan noista ns. parhaista vaihtoehdoista mitään mieltä mutta processista olen kuullut monesta suusta hyvää.
KotooTöihin
25.06.2018, 22.07
Osta joku hyvä ja ole tyytyväinen. Jos on irtonaista rahaa ostaa kaikki, niin osta ja testaa... Muista kertoa muille kokemuksista.
SamiMerilohi
25.06.2018, 23.32
Olen kuullut niin monesta suusta että process on älyttömän hauska ajettava että tekisi mieli koittaa vaikka on enduropyörä ja arvostelijat moittii että tarvitsee vauhtia. Myös Konan takuuasioista kuullut pelkkää hyvää, sain myyjäliikkeeltä ja Konan fb:stä vihreää valoa sille jos esim vaihtaa keulan pikeen niin rungon takuu säilyy samanlailla. Ja noita pikejäkin saa 350-450e hintaan.
Onko tuo sellainen pyörä millä jaksaa ajaa viikottain neulaspolkulenkkiäkin niiden enduroseikkailuiden ja kikkailun ohella vai pitääkö nöyrtyä ja ostaa se "oikea valinta" YT jeffsy tai Canyon spectral :D 
Kukaan ei tunnu olevan noista ns. parhaista vaihtoehdoista mitään mieltä mutta processista olen kuullut monesta suusta hyvää.
Ei se mun mielestä hiljaisessa vauhdissa mitenkään huono tai kömpelö ollut. Yleensä ajelen aika hiljaa. Mutta varmaan se pidempijoustoinen Process kannattaa jättää kauppaan, jos käyttötarkoitus on peruslenkkeily. En usko, että toi 134 olisi siihen yhtään huono. Eikä se mun mielestä 134/140 mm joustoilla enduropyörä ole.
Mulle tulossa ens vkolla tähän kategoriaan M kokoinen Scott Spark 910 voron vohkineen 2016 920 tilalle.
pturunen
26.06.2018, 17.56
Ehkä jo arvaakin, että valinta oli lopulta Tallboy. Otin pienen riskin koeajamalla L:n ja ostamalla XL:n, mutta ekan lenkin perusteella se oli oikea päätös. Pyörä tuntuu täsmälleen oikean kokoiselta. Mun Tallboy on Alu R+ eli "se parempi alumiininen" plussakiekoilla. Plussat ovat kuitenkin lähinnä talveksi, ja 29:t ovat jo tilauksessa.
Erinomainen valinta. Hommasin rouvalle Tallboy C:n Stumpjumperin tilalle ja kovasti on kiitosta kerännyt. Parit pikaiset testit tukevat rouvan kehuja, vaikka runko onkin liian pieni. Harkitsen vakavasti tuon hankkimista pitkäjoustoisen rinnalle.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.