Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä aloittelijalle?
Seikkailijatar
19.02.2018, 18.22
Hei,
Olisi hienoa saada teiltä asiantuntevimmilta apuja. Suunnittelen ensimmäisen maastopyöräni hankintaa. En ole ikinä maastopyöräillyt tai edes kokeillut maastossa ajelua. Pyöräilyhistoriaani kuuluu aktiivinen työmatkapyöräily, pyöräretkeily ja satunnainen cyclocrossilla lenkkeily.
Tarpeeni ja ajatukseni maastopyörälle ja omia speksejä:
- Ympärivuotiseen käyttöön maastossa
- Todennäköisesti metsässä lähinnä poluilla ajoa, paikoin saattaa olla paljon juurakoita yms.
- Toisaalta poluille päästäkseni asfalttipintaisia pyöräteitä pitkin ajoa noin 7 kilometriä suuntaansa, jotta sinne poluille pääsee
- Tavoitteena ei ole mikään hurjapäinen mäkien laskettelu, vaan luonnosta nauttiminen ja hyvä hikiliikunta vaihtelevissa maisemissa
- Pyöränhuoltotaitoni ovat huonot eikä suurta intressiä näpertelyyn tämän aiheen parissa ole
- Olen 177-senttinen nainen
- Ehdoton maksimibudjetti 1500 e, mieluusti lähempänä 1000 e
Lisäksi: Mitkä muut varusteet ovat ehdottomia aloittavalle maastopyöräilijälle?
Mitkä ovat tärkeimmät asiat ottaa huomioon?
Suosituksia testi- ja ostopaikoista Tampereella?
Kenties heti suosituksia tietyistä merkeistä ja malleista tai ehdottomasti vältettävistä sellaisista?
pturunen
19.02.2018, 18.45
Vastaile suoraan joihinkin kysymyksiin:
- Ympärivuotiseen käyttöön maastossa
- Todennäköisesti metsässä lähinnä poluilla ajoa, paikoin saattaa olla paljon juurakoita yms.
Molempiin tarkoituksiin soveltuu sekä täysjousto että jäykkäperäinen, kun pyörä valitaan maastoajo silmällä pitäen. Oma kokemus on, että XC-pyörä ei ole mitenkään miellyttävä maastoajossa juurien kanssa. Tähän perusteena XC-pyörissä jyrkähkö ohjauskulma (head angle) ja lyhyt jousto. Mielekkäässä maastoajossa suosittelen tutkimaan runkojen geometriaa ja etsimään 68 astetta tai loivemman. Samoin joustossa >120 mm on mielestäni kuvaamaasi ajoon minimipituus. Tässä oletan, että mukavuus ja ajovarmuus ovat nopeutta tärkeämpiä asioita. Hyvät jarrut lisäävät ajovarmuutta. Kokosi perusteella sanoisin 29" renkailla, jolloin juurien ym. ylitys käy helpommin.
- Toisaalta poluille päästäkseni asfalttipintaisia pyöräteitä pitkin ajoa noin 7 kilometriä suuntaansa, jotta sinne poluille pääsee
Ei ole ongelma edes DH-pyörälle.
- Tavoitteena ei ole mikään hurjapäinen mäkien laskettelu, vaan luonnosta nauttiminen ja hyvä hikiliikunta vaihtelevissa maisemissa
Ks. yllä
- Pyöränhuoltotaitoni ovat huonot eikä suurta intressiä näpertelyyn tämän aiheen parissa ole
Jäykkäperäisellä huoltoa on vähemmän ja pyöräliikkeitä on Tampereella runsaasti. Riittää kun osaat lisätä ilmaa ja kiristää pultteja. Toisaalta tekiessä oppii. Rakettitieteestä ei tosiaan ole kysymys.
- Olen 177-senttinen nainen
- Ehdoton maksimibudjetti 1500 e, mieluusti lähempänä 1000 e
Ehdotan, että et pihistele. Parempi pyörä takaa mielekkäämmän ja pitkäkestoisen harrastamisen. Jos kärpänen puree, päivität pyörän kuitenkin pian. Näin käy kaikille, koska paremmalla on vaan niin paljon hauskempaa ajaa.
"Lisäksi: Mitkä muut varusteet ovat ehdottomia aloittavalle maastopyöräilijälle?"
Kunnollinen kypärä (mieluiten maastoajoon tarkoitettu). Kannattaa maksaa lähemmäs 100 euroa, jolloin se suojaa kunnolla, on tarpeeksi kevyt ja voi valita mieleisen, pyöräilyyn sopivat kengät (lukko tai ns. flätti eli pitoa lisäävillä piikeillä terästetty poljin) ja polvisuojat. Jos harrastus jatkuu, niin lajispesifisiä vaatteita: shortsit kesälle, joissa speksit tukevat maastopyöräilyä (mm. tilaa lahkeensuussa mahduttaa polvisuojat, taskut järkevissä paikoissa, takapuoli leikattu tyköistuvaksi, ettei ota kiinni satulaan jne.), pitkälahkeiset pyöräilyhousut, jossa lahje kapenee (ei ole ketjujen välissä koko ajan). Internet opastaa, mm. Bikeradar, Mtbr ym. sivut ovat pullollaan erilaisia oppaita myös naisten maastoajoon.
travelleroftime
19.02.2018, 19.29
Kun ehdoton budjetin yläraja on 1500€ niin suosittelen laittamaan 1000€ pyörään, ja loput asiallisiin varustuksiin. (Kypärä, vaatteet, kengät) Silloin ajo maistuu hyvältä. Kannattaa muuten käydä paikallisissa pyöräliikkeissä koeajamassa erilaisia pyöriä niin saat tuntumaa alusta alkaen niin ei tarvitse aloittelevana miettiä keulakulmia jne. Tampereella on ainakin Sportax. Varmasti monia muitakin.
Ylempänä mainittiin että xc-pyörä ei sovellu. Tämä on ehdottoman totta. Kannattaa tutustua geometrioihin, vaikka se voi tuntua hifistelyltä. Itse mokasin ekan maastopyörän kanssa juuri tuossa asiassa ja ajamisen ilo hävisi kun metsään tuli märkää ja liukasta.
Fatbike vaatii ajatuksena totuttelua, mutta kehotan kokeilemaan.
Esim tässä olisi kokeilun arvoinen joustokeulainen:
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-Mobster-SX-Fatbi/ekauppa/pSTMOBSTERSX/
Tampereella ehdottomasti Rtech on tutustumisen arvoinen paikka. Hyvä ja asiantunteva palvelu.
makimies
19.02.2018, 22.02
Jep, nuo varusteet ja vaatteet ovat lähes yhtä tärkeät kuin pyörän hankinta. Niihin kannattaa siis varata myös budjettia.
-kypärä
-hanskat
-bibsit
-shortsit
-kengät
-suojat kyynär/polvarit
travelleroftime
20.02.2018, 16.41
Ylempänä mainittiin että xc-pyörä ei sovellu. Tämä on ehdottoman totta. Kannattaa tutustua geometrioihin, vaikka se voi tuntua hifistelyltä. Itse mokasin ekan maastopyörän kanssa juuri tuossa asiassa ja ajamisen ilo hävisi kun metsään tuli märkää ja liukasta.
Fatbike vaatii ajatuksena totuttelua, mutta kehotan kokeilemaan.
Esim tässä olisi kokeilun arvoinen joustokeulainen:
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-Mobster-SX-Fatbi/ekauppa/pSTMOBSTERSX/
Tuollainen tai vastaava olisi varmasti mukava peli aloittelevalle. Huomion arvoista iskunvaimentimien kanssa se, että niistä pitää pitää huolta puhdistamalla. Tämä luo ekstratarvetta pieneen paneutumiseen pyrörän äärellä, aivan kuten tavanomainen pyöränpesu ja ketjujen huolto. Aloittaja kuitenkin kirjoitti, että pyörän huolto ei olisi kovin mielekästä joten täysjäykkä läski voisi sopia paremmin.
noniinno
20.02.2018, 16.42
Minä suosittelen laittamaan 1500€ budjetista 1500€ pyörään. Jollain viidellä kympillä kypärä ja muut varusteet sitten käyttötaloudesta.
pturunen
21.02.2018, 13.37
^samaa mieltä.
Täysjäykällä unohtuupi piakkoin ajaminen juurakossa. Tuo keulan huollolla pelottelu on tarpeetonta. Vanha Reba selvisi kesät talvet vuosihuollon yhteydessä tehtävällä huollolla. En pyyhkinyt sitä koskaan. Ja tuskin pienimuotoinen puhdistus on jotain, mihin aloittaja ei olisi valmis. Tulkitsin tuon lähinnä työkaluja vaativaksi korjaamiseksi.
Minä suosittelen laittamaan 1500€ budjetista 1500€ pyörään. Jollain viidellä kympillä kypärä ja muut varusteet sitten käyttötaloudesta.
Minä olen tästä samaa mieltä. Lukkopolkimia ja ajokenkiä sekä muita varusteita voi hankkia tuonnempanakin vähän sen mukaan, mitä jonkin aikaa ajeltuaan arvelee tarvitsevansa. Käypäisän kypärän, mikäli sellaista haluaa käyttää ja sitä vielä ei ole, saa muutamalla kympillä, muut ulkoiluvaatteet löytynevät ennestään. Muita suojia normiajelussa tuskin tarvitsee.
Seikkailijatar
21.02.2018, 15.57
Kiitos oikein paljon tähänastisista hyvistä kommenteista! Täytyypä käydä ainakin noissa suosittelemissanne liikkeissä katselemassa ja kyselemässä.
Mainintani siitä, etten ole asiantunteva tai erityisen innostunut pyörän huollosta liittyi vähänkään vaativimpiin toimenpiteisiin. Puhdistus, ketjujen öljyäminen ja renkaiden pumppaus kyllä luonnistuu. Joku muu saa sitten hoitaa vuosihuollot.
Varusteista: Uusi hyvä kaikkeen ajoon sopiva pyöräilykypärä on ostoslistalla ja varmaan sen 100 e kannatta budjetoida. Muita varusteita ajattelin hankkia vasta sitten, kun näen millaiseksi maastopyöräilyinnostus muotoutuu. Yleisluontoisia urheilu- ja ulkoiluvaatteita kyllä löytyy ja tavalliset pyöräilyhanskat. Mitä mieltä olette, voiko aloittelija hyvin aloittaa ilman lukkopolkimia ja maastopyöräilykenkiä esim. tavallisilla karkeapohjaisilla ja tukevilla lenkkareilla? Jotenkin maastopyöräilyn aloittaminen lukkopolkimilla tuntuu jopa vähän vaarallisen oloiselta.
Kommentit herättivät myös muita lisäkysymyksiä ja ajatuksia:
- Olin alun perin ajatellut jäykkäperäistä pyörää. Luin, että aloittelijalle se olisi tekniikoiden oppimisen kannalta parempi kuin täysjousto. Toisena vaihtoehtona olin ajatellut täysjäykkää, mutta siinä arveluttaa juuri tuo juurakoissa yms. ajelu. Niitä tuolla Tampereen Niihaman ja Kaupin maastoissa on kävelylenkeillä näkynyt aika paljon. Ainokainen parin kilometrin maastopyöräkokeiluni on ollut täysjäykällä Kona Unitilla, mutta tuolloin ajelin vain hiekkateitä ja polkuja – oli kyllä mukavan oloinen pyörä. Mikä teidän näkemyksenne on asiaan aloittelija + täysjäykkä/jäykkäperäinen/täysjousto.
- Miksi läskipyörää suositellaan? Kysyn tätä siis ihan vilpittömässä mielessä tietämättömänä. :) Mitä etuja siinä on muunlaisiin maastopyöriin? Entä haittoja? Mielestäni ne ovat rumia ja kömpelön näköisiä, mutta tämä on vain asiasta tietämättömän ennakkoluulo.
- Pyörän geometriaan liittyvät jutut ovat itselleni aikalailla uusia, mutta liikkeessä kokeilemalla ja kyselemällä selvinnee minulle sopiva.
pturunen
21.02.2018, 16.42
Opit ajamaan taatusti täysjoustolla ilman sekuntiakaan jäykkäperän päällä oleskelua. Tässä taas on kyse ideaalista, jonka mukaan "oikea" tekniikka löytyy jäykkäperäisellä ajaessa samoin kuten "oikeat" ajolinjat. Tällaisten kommenttien takana ovat puritaanit, joille ainoa oikea tie on pitkä ja hikinen. Täysjoustolla ajaminen on paljon mukavampaa ja helpompaa maastossa. That said, tuolla budjetilla en ostaisi täysjoustopyörää. Täysjäykkä on pirullinen, jos on taipumusta esim. ongelmiin selän kanssa tai ongelmiin ranteiden/kyynärpäiden kanssa. Täysjäykkä hakkaa käsille ihan eri tavalla kun asiallisella joustokeulalla varustettu pyörä. Ongelmatapauksessa tätä ei kompensoi edes läskipyörän iso rengastilavuus.
Aloittelija voi (ja mielestäni myös kannattaa) aloittaa ilman lukkopolkimia. Jalan irrottaminen lukosta vaatii opettelua paljon, ennen kuin siitä tulee vaistomainen toiminto. Silloinkin esim. löysä klossi kengässä voi estää kengän irrottamisen polkimesta ja aiheuttaa jännittäviä tilanteita. Tässäkin on koulukuntaeroja, itse en niillä enää tule ajamaan. Kannattaa investoida hieman kunnollisiin piikkipolkimiin, jolloin normaalit ulkoilukengät toimivat mainiosti. Jäykempi pohja on avain, sillä se tukee jalkaa ja välittää polkuvoiman paremmin. Pidemmillä lenkeillä jäykempi pohja rasittaa jalkaa vähemmän, kun jalkapohjan lihasten ei tarvitse luoda tukea seisomiseen jatkuvasti.
En tiedä miksi läskipyörää suositellaan. Toisten mielestä se on parasta maailmassa. Ajoin sellaisella yhden talven, mutta jatkuva säätäminen rengaspaineiden kanssa sekä renkaan käyttäytyminen (itseohjaavuus) ja huono rullaavuus johtivat pyörän myyntiin. Tämä on vaan mielipide, tulet saamaan eroaviakin näkökulmia.
Geometriasta sen verran, että haet all-mountain -tyylistä pyörää. Voit googlettaa all mountain hardtail mountain bikes ja tutkia kuvia ja kuvauksia. Etsimäsi pyörää voi kuta kuinkin kuvata "long and slack" -sanonnalla.
....Mielestäni ne ovat rumia...
Tuo ratkaisee paljon. Rumaa pyörää ei kannata ostaa.
Ehdotin läskiä, koska haet pyörää ”ympärivuotiseen käyttöön maastossa”. Ja perusteluna, että läskillä on -hauskaa- siellä maastossa ympäri vuoden. Lisäksi voit ajaa samoilla renkailla ympäri vuoden, talvella pienemmät paineet jos meinaa lipsua. Siksi etujoutoläski, että voit pitää edessäkin isompia paineita ilman keulan pomppimista ja näin pyörä rullaa paremmin. Ainakin itsellä fatbike rullaa paljon paremmin kuin normi jäykkäperäinen pitävillä (dhr/dhf) renkailla.
Täydellisellä, kuivalla kelillä perus maasturi nopeilla renkailla voittaa fatbiken, myös hauskuudessa kun vauhtia saa kerättyä enemmän.
Itsellä on pienet lapset ja lenkille on lähdettävä kun arki antaa myöten, fatbikella ne lenkit on kelistä riippumatta aina hauskoja, xc-jäykkäperällä ei ollut.
Jami2003
21.02.2018, 17.55
Ja jos kompromissin haluaa niin ostaa 27,5+ renkaisen. Ihan sekalaiseen ajoon ympäri vuoden ehkä se paras rengastus [emoji16] ja noihin voi vielä ostaa 29er vanteet niin todellinen monikäyttö pyörä.
Itse en läskiä ostaisi ainoaksi pyöräksi.
pturunen
21.02.2018, 18.31
Läskipyörä on varmasti lumella ym. ihan ok, mutta esim. Helsingissä kelit ovat viime vuosina jäätyneet, jolloin läski muuttuu inhottavaksi ajaa. Nastarenkaat ovat noihin hyvin kalliita eivätkä kuitenkaan tarjoa sitä pitoa hintansa edestä verrattuna esim. ISP-renkaisiin. Olen Jamin kanssa samaa mieltä 27.5+/29 kiekkojen kanssa yhteensopiva pyörä voisi olla järkevä ratkaisu.
Samaa mieltä Jami2003 ja pturunen kanssa. Itse nautin siitä, että samat renkaat rullaa kuivalla, pitää märällä, toimii lumella ja auttavasti myös jäällä. Vain rengaspaineet tarvitsee muuttaa.
Jokaiseen olosuhteeseen löytyy kapeammista renkaista parempi vaihtoehto paitsi lumelle.
Mutta ne pitäisi viitsiä vaihtaa alle, jos ei hanki kakkoskiekkoja.
27,5+ on myös hyvä vaihtoehto. Itse arvoin pitkään fätin ja plussan välillä, mutta päädyin fättiin. Siihenhän saa useimmiten mahtumaan myös 29+ kiekot, jos fatbikerengas tuntuu liian leveältä.
JackOja on oikeassa siinä, että rumaa ei kannata ostaa. Kömpelöitä fatbiket ei ole.
hiilikuitumies
21.02.2018, 19.33
- Olin alun perin ajatellut jäykkäperäistä pyörää.
Jos juurakoita ajattelit ajella, niin ei tuolla opi muuta kuin välttämään jatkossa niiden ajamista. Minä ajan jonkin verran juurakoissa jäykkäperällä. Kyllähän se menee osana muuta lenkkiä, mutta en sitä muuten jaksaisi tehdä. Jos se tekniikkapuoli ja kikkailu on ihan pääasia, niin sitten se voi olla mielekästä. Minä kuitenkin tykkään siitä polkemisesta ennen muuta, joten heti on mukavampaa, kun pääsee neulaspoluille. Tuokin on sellainen harkitsemisen arvoinen asia, että mikä siinä ajamisessa pohjimmaltaan on se tärkein asia. Minä esim. pidän neulaspolkuja täydellisimpänä alustana, mitä maailmasta löytyy, enkä kaipaa juurakoita tai kivikoita kuin satunnaisena haasteena. Minulla ei ole juurikaan käyttöä täpärille, joten jäykkäperä tarjoaa enemmän etuja. Jos ajatus on se, että ajat poluilla ja että muu on vain sinulle siirtymää, niin ota täpäri. Minä kuitenkin ajan paljon muutakin, lähden ihan asvaltillekin tuolla ihan tarkoituksella pitkiä matkoja ajamaan. Kaikkeen tällaiseen jäykkäperä on loistava, mutta jos tätä muuta polkujen ulkopuolista ajattelee vain keinona päästä itse asiaan, niin se viittaa suurempaan jousituksen tarpeeseen.
pturunen
21.02.2018, 21.59
Tässä malliksi muutamia. Tuota juurakkojuttua ei kannata uskoa ihan purematta, näillä ajaa vaikka endurokisaa.
https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/the-10-best-hardcore-hardtails-for-getting-rowdy/
Aloitteleva pyöräilijä
05.05.2019, 21.08
Hei,
Ootko jo löytänyt pyörän? Jos olet niin kiinnostaisi millaisen ostit. Mulla aivan samanlainen tilanne kuin sulla pyörän hankkimisen ja käyttötarkoituksen suhteen :)
Hei,
Ootko jo löytänyt pyörän? Jos olet niin kiinnostaisi millaisen ostit. Mulla aivan samanlainen tilanne kuin sulla pyörän hankkimisen ja käyttötarkoituksen suhteen :)
Mikä on budjetti? Omasta mielestä sweet spotti on ~1000e luokassa esim commencal meta ht https://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-origin-2019-c2x26307394 , 1400-1500e alkaa saamaan täysjoustoa vaikka canyonilta. 600-1000e hintaluokassa on enimmäkseen xc geometrian jäykkäperiä jotka on parempia esim hiekkatiellä ja helpolla polulla mutta tekniset paikat hankalampia. Tahtoo olla vähän siitä ikävä laji että lisää rahaa latomalla saa sellaisia ominaisuuskia mitä ei vaan halvemmista löydy, esim paremmin maastoon sopiva geometria
Tahtoo olla vähän siitä ikävä laji, että lisää rahaa latomalla saa sellaisia ominaisuuskia, mitä ei vaan halvemmista löydy, esim paremmin maastoon sopiva geometria
Totta, johonkin pisteeseen asti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aloitteleva pyöräilijä
12.05.2019, 08.45
Heippa, kiitos infosta!
Tämänlainen olis tarkoitus hankkii.
Specialized Rockhopper Pro 29"
Alumiinirunko, Shimano SLX 1x11, hydrauliset jarrut, Rockshox Recon RL etuiskari.
Hinta:1199e.
Tähän vielä liittyen. Testi ajoin (asfaltilla ja hiekkatiellä) ja S runko koko tuntuu, että paino on hyvin paljon edessä käsien varassa ja M:ssa paino selkeämmin tasapainossa keskellä. Alaselkä helposti taas mulla jumittuu joten hieman pystympi asento olisi M koossa parempi.
Pituuteni on 170 ja jalan sisämitta 84cm.
Maastoajosta ei ole niin paljoa kokemusta, joten olen hieman hukassa kumpi olisi parempi...M kokoon olen vaihtamassa lyhyempää stemmiä ja erilaista tankoa. Saako näillä toimenpiteillä ajo asentoa pystympään? Kiitos!
Lyhyempi stemmi ja enempi nousukulmaa saa aajoasentoa pystymmäksi. Myös speicereillä voi olla mahdollista nostaa ohjaustankoa ylemmäksi riippuen onko pyörässä millainen alkuperäis asetus, tuolloin ei tarvii ostaa lisä osia. Ison korotuksen saa hankkimalla rise tangon esim. 40mm korotuksella. M koko tuntuisi olevan se oikea sinun tapauksessasi ja tuo ajoasennon muutos on helposti tehtävissä eikä tule edes välttämättä kovin kalliiksi.
hiilikuitumies
12.05.2019, 14.19
Tähän vielä liittyen. Testi ajoin (asfaltilla ja hiekkatiellä) ja S runko koko tuntuu, että paino on hyvin paljon edessä käsien varassa ja M:ssa paino selkeämmin tasapainossa keskellä. Alaselkä helposti taas mulla jumittuu joten hieman pystympi asento olisi M koossa parempi.
Pituuteni on 170 ja jalan sisämitta 84cm.
Maastoajosta ei ole niin paljoa kokemusta, joten olen hieman hukassa kumpi olisi parempi...M kokoon olen vaihtamassa lyhyempää stemmiä ja erilaista tankoa. Saako näillä toimenpiteillä ajo asentoa pystympään? Kiitos!
S-koko tuntuisi pituutesi puolesta sopivammalta, kun katselen tuon mittoja. Tosin onpa pitkät jalat verrattuna pituuteen? Onko se oikeasti 170 vai onko tuossa kirjoitusvirhe? Olen kymmenisen senttiä pidempi ja minun pienemmästä päästä valittu (mutta ja juuri siksi täsmälleen sopiva) pyöräni on tuota M-kokoa lyhyempi. Ei sen pitäisi tuntua siltä, että se on S:ää pystympi, vaan enemmän kurotukselta.
Minä lähtisin itse pienemmästä ja tarvittaessa vaihtaisin stemmiä tai tankoa. Tangon vaihto on usein muutenkin fiksua, niin saa rannekulmaa varsin suoriin tankoihin verrattuna mukavammaksi. Paitsi, jos olet oikeasti 180 cm, niin sitten ehdottomasti M-koko.
Aloitteleva pyöräilijä
12.05.2019, 14.58
Kiitos tuon pituuden mainitsemisesta ja kyllä pituus 170cm,sisämitan olen mitannut väärin eli 74cm.
Kiitos tuon pituuden mainitsemisesta ja kyllä pituus 170cm,sisämitan olen mitannut väärin eli 74cm.Selkeä S.
hiilikuitumies
12.05.2019, 16.18
Selkeä S.
Kyllä. Tässä tapauksessa luottaisin enemmän mittoihin kuin aloittelijan tuntemuksiin. Eihän liikkeen pyörässä ole satulan paikkakaan välttämättä oikein. Kun mitat ovat kunnossa, niin tietää, että pyörän saa viimeistään pienillä osien vaihdoilla toimimaan.
En nyt tiedä onko selkeä s, aikalailla kokojen välissä. Ei m ole yhtään sen huonompi vaihtoehto jos tykkää tilavammasta ohjaamosta. Mulla on pari pyörää joista toinen on pari senttiä pidempi kuin toinen, pieniä eroja jonka kyllä huomaa mutta molemmilla on hyvä ajaa.
Polkuravuri
13.05.2019, 12.01
Heissan!
Lainaan minäkin tätä ketjua. Kokemusta maastopyöräilystä on kolmen päivän ajalta Trek Roscoe 7:lla, josta tykkäsin tosi paljon. Polut olivat tosin sangen hyväkuntoisia, mitä ne nyt Tahkolla pukkaavat olemaan. Nyt on alkanut polttelemaan pyörä tosissaan lähinnä oheisharjoitteluksi polkujuoksun rinnalle. Samoja sekalaisia polkuja oli tarkoitus sotkea mitä tulee juostuakin eli juurakkoa kivikkoa yms settiä on tiedossa, teitä lähinnä vältellen.
Budu on samaa luokkaa mitä aloittajalla eli max 1500 e.
Seuraavia malleja olen pähkäillyt, Trek Roscoet, Kona Big Honzo ja Vitus Sentier sekä 29 että 27.5 koossa. Nuo plussavehkeet kiinnostaa lähinnä siksi ettei esim. ns. kotipolku ole mitään neulaspolkua. Roscoe taisi olla 19.5" rungolla varustettu ja se tuntui aika passelilta, eli pituutta on 176 cm ja koiven sisämitta tais olla metrin vähemmän, joten M-kokoja olen noista katselmoinut. Varmaan noilla millä tahansa pärjäisi, mutta ois kiva osua laakista oikeaan valintaan. Eli lähinnä tuo 27.5 plussa vai 29 valinta mietityttää ja toki sitä kautta sit koko pyörä ja merkki.
pyöräsimo
13.05.2019, 19.19
Plussapyörään saat mahdollisesti 29-kiekot, jos sellaiset haluat, toisinpäin on vaikeampaa. Eli plussa monipuolisempi tältä osin. Itselläni on noista kokemusta vain Big Honzosta ja kykenevä peli se on, jos kuski osaa ja uskaltaa. Sillä voi paukuttaa pahempaankin alamäkeen aika huoletta, mutta tasaisemmatkin polkutaipaleet onnistuvat. Varmaan sama juttu noilla muillakin.
pyöräsimo
13.05.2019, 19.22
Ja hyvin Kona menee, vaikka ei niin osaisikaan. Keula on ihan ok, vaikka Rokkarin halvemmasta päästä. Itselläni noin 80 kg massaa ja hyvin on keula pelannut.
Pistol-Pete
14.05.2019, 13.22
Noista kolmesta pudottaisin Roscoen pois ja valitsisin joko Vitusin tai Konan, koska noissa on paremmat keulat ja jarrut. Vitus pesi Trekin myös hardtail of the year-testissä ja Kona Honzollahan on jo lähes legendaarinen maine. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tohon Sentier 29 VR:ään. Dropperin se tosiaan vaatii, mut Brand-X 120mm ja 150mm dropperia saa 130€, joten menee hyvin budeen.
Polkuravuri
16.05.2019, 16.45
Vähän niukanlaisesti on noita Big Honzoja ja Vituksia saatavilla tai sitten en osaa googlata, mistä porukka noita yleensäkin ostaa? Big Honzo voisi ehkä olla passeli meikäläiselle, tosin tuskinpa Vituskaan käyttämättä jäisi.
Pistol-Pete
16.05.2019, 19.56
No Vitusta ei saa kuin CRC:lta ja Wiggle:lta, koska kyseessä on suoramyyntimerkki ja nuo kaksi puljua on samaa firmaa. Konaa löytyy esim. Bikeshop:ista, Fillarikellarista yms.
Pistol-Pete
16.05.2019, 20.52
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/marin-nail-trail-7-27-5-hardtail-bike-2018/rp-prod186796
Tuosta plussajäpäriä hyvillä palikoilla edulliseen hintaan.
pyöräsimo
16.05.2019, 20.58
Konaa nykyään myös Hollolan Skioutissa
No Vitusta ei saa kuin CRC:lta ja Wiggle:lta....
Nykyään myös Bike24:sta koska Wiggle tunkee sinne noita omia merkkejään.
Pistol-Pete
16.05.2019, 23.04
Jaa Wiggle on menny tuonkin putiikin ostamaan. Ehkä ihan hyvä veto Brexitin lähestyessä.
KotooTöihin
16.05.2019, 23.49
Alkuperäiseen otsikkoon palaten. Hommaa niin hyvä mihin varat riittää. Keula on luultavasti se mihin kannattaa kiinnittää huomio. Se on kallis päivittää parempaan.
Pistol-Pete
17.05.2019, 12.25
Rungon geo tulee kyllä ekana.
Polkuravuri
17.05.2019, 14.42
Big Honzo tuntuis olevan tiukassa.
Tuota Vitusta olen edelleen kytännyt, kertokaas tietävämmät onko näiden pyörien hintaero perusteltu:
https://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-vrs-mountain-bike-nx-eagle-1x12-2019/
https://www.wiggle.com/vitus-sentier-vr-mountain-bike-slx-1x11-2019/
Ensimmäisessä on tuo hissitolppa jo valmiina, mutta noviisille ei palikat kerro juuri kirjainyhdistelmiä enempää.
Pistol-Pete
17.05.2019, 15.15
Dropperin lisäks 12 vaihteinen NX Eagle, minkä myötä Sramin XD-vapaaratas, paremmat jarrut ja parempi keula. Siitähän sitä hintaa jo kertyykin. Jos vaan likviditeetti riittää, niin ilman muuta tuo VRS. Dropperi on hardtailissa aivan pakollinen ja pelkästään se maksaa 130-300€.
NX Eagle taitaa olla simpan vaparilla. Pakkakin 11-50.
Pistol-Pete
17.05.2019, 17.12
No niinhän taitaa ollakin, GX:ssä vissiin on se 10-50?
Polkuravuri
02.06.2019, 09.50
No nyt on vihdoin ensimmäinen tuska ohi eli tuo VRS tilattu. Jotkut polkimetkin tilasin aika arvalla. Oisko pitäny jotain muutakin osata huomioida?
Varusteita ehtii hankkia ja niitä on tarjouksessa useinkin. Polkimet kannattaa valita niin hyvät kun vaan malttaa ostaa ja ensinalkuun suosittelisin flättipolkimia ja niihin hyviä flättipoljin kenkiä ja tietenkin pyöräilyhousut/shortsit, kypärä ja pyörän huoltoon ketjuöljyä jne...varusteet lisääntyy pikkuhiljaa tarpen mukaan.
Varmasti hyvä pyörävalinnan teit siitä onnittelut, ei muuta kuin kovaa ajoa.
Polkuravuri
02.06.2019, 11.21
Polkimet kannattaa valita niin hyvät kun vaan malttaa ostaa ja ensinalkuun suosittelisin flättipolkimia ja niihin hyviä flättipoljin kenkiä ja tietenkin pyöräilyhousut/shortsit, kypärä ja pyörän huoltoon ketjuöljyä jne...varusteet lisääntyy pikkuhiljaa tarpen mukaan.
DMR V12 polkimet otin. Flätit tosiaan halusin näin alkuun ainakin, rouvakin voi sotkea halutessaan kun on melkein mun kokoinen.
Ai noihinkin on omia kenkiään?
Juu...tuollaiset on itselläni: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/o-neal-pinned-flat-pedal-mtb-schuhe-658956
ja olen erittäin tyytyväinen noihin, hinta ja laatu on todella kohdallaan ja vielä se että koko vastaa oikeaa kokoa eikä tarvii arpoa tilaako 1-2 kokoa suuremmat niin kuin useilla kenkä merkeillä joutuu tehdä.
Ajo tuntuma on aivan omaa luokkaansa verrattuna lenkkareihin sun muihin kenkiin, kannattava hankinta.
Onko tässä hyvä diili aloittelijalle ensimmäiseksi maastopyöräksi vai kuulostaako vain siltä?
https://www.wiggle.co.uk/felt-dispatch-750-2018-xc-hardtail-bike/
No ok, pikalinkut ja etuvaihtaja pienet miinukset, eikä painokaan keveimmästä päästä (13.2kg). Silti hinta kuulostaa varsin kohtuulliselta mielestäni osiin nähden.
^ Mielestäni ihan ok diili. Verrattuna esim. Radon ZR Team 7.0:aan Feltissä on hiukan pidempi akseliväli, loivempi keulakulma (68,5 astetta) ja matalampi stand over. Geoltaan siis mielestäni parempi ja noin satasen halvempi. Lisäksi 2x on parempi kuin 3x metsässä. Wigglen Vitus Nucleusta kannattaa myös harkita, vaikka keula ja osat on siinä huonompia kuin Feltissä. Veikkaan, että Feltissä on tosi raskaat kiekot, oma 27,5+ Felt Surplus 70 painaa suunnilleen saman kuin tuo Dispatch.
Koko aiheuttaa vielä päänvaivaa, Felt näyttää suosittelevan tosi pientä pyörää 165cm mittaiselle (naiselle), 75cm inseam. Feltin Suositus 164-165cm pituiselle on 14" XS-koon pyörä. Muut valmistajat, esim Canyon suosittelee yhtä kokoa isompaa grand canyonia, joka on reippaasti isompi. Samon Radon suosittelee 17"-runkokoon pyörää. Uskaltaisikohan kuitenkin tilata 16" feltin? Vertailin geometriataulukoita, esim. S-koon grand canyonissa 74cm standover, kun taas 14" feltissä 67cm ja 16" feltissä 71cm.
Wigglelle palauttaminen ei taida olla kovin halpaa jos valinta menee metsään.
hiilikuitumies
04.06.2019, 20.15
matalampi stand over.
Tuskinpa on suoralla putkella olennaisesti eri. Valitettavasti stand over on lukuna eri valmistajien välillä lähes turha, koska eri valmistajat mittaavat sitä eri kohdasta.
hiilikuitumies
04.06.2019, 20.25
Koko aiheuttaa vielä päänvaivaa, Felt näyttää suosittelevan tosi pientä pyörää 165cm mittaiselle (naiselle), 75cm inseam. Feltin Suositus 164-165cm pituiselle on 14" XS-koon pyörä. Muut valmistajat, esim Canyon suosittelee yhtä kokoa isompaa grand canyonia, joka on reippaasti isompi. Samon Radon suosittelee 17"-runkokoon pyörää. Uskaltaisikohan kuitenkin tilata 16" feltin? Vertailin geometriataulukoita, esim. S-koon grand canyonissa 74cm standover, kun taas 14" feltissä 67cm ja 16" feltissä 71cm.
Suositus kuulostaa hivenen liian pieneltä. En jaksa tutkia geometriataulukosta, onko tuo pyörä jotenkin niin erilainen, mutta päällisin puolin kuvasta ei siltä kuitenkaan vaikuta.
Tuo standover ei ole mikään standardi, kun mittaavat eri kohdista putkea. Se täytyy jotenkin muuten yrittää päätellä.
Katsoinpa kuitenkin taulukkoja. Ei tuo 14 mahdottomalta minusta vaikuta. Satulaputki menee tosi lyhyeksi, mutta esim. ohjaamo ja reach on käytännössä sama kuin 15":n Radon Ladyssa, joka ehkä olisi siitä mallista sopivin tuon mittaiselle. Toisaalta 16" vastaa aika hyvin Radonin 16":n Teamia, joka olisi siitä mallistosta paras. Jos tästä olisi saatavilla 17":aa, niin se olisi taatusti liian iso tuon mittaiselle, olen siitä täysin varma, sanokoon Bike-discount mitä tahansa.
Eli kumpikin luultavasti toimii viimeistään stemmi/tankomuutoksella. Jos saisi vapaasti valita, niin 15-15,5 voisi olla sopivin. Nyt tuossa ehkä voi painottaa fiilistä, että on selvästi matala ja pieni ja näppärä pyörä tai sitten vähän reilumpi. Pienemmässä olisi sentin lyhyempi emäputki. Minusta se on ihan hyvä pienille kuskeille, koska keula helposti muodostuu aika korkeaksi tälläkin rengaskoolla, kun satula tulee matalalle. Isot juomapullot tuskin mahtuvat tuon rungon sisään, siitä miinusta. Vaakaputki on pienemmässä 2 cm lyhyempi, vakiostemmi on 7 cm. Ei olisi älytöntä, jos tarvittaessa vaihtaisi sen 9-senttiseen. Tai vaihtoehtoisesti isommassa ei olisi mahdotonta ottaa tanko hieman isommalla sweep backilla. Minä ottaisin 14":aa. En uskalla suositella, kun tuo pituus on vaikea hahmottaa itselleni, kun ei ole siitä kokemusta, mutta itse ottaisin sen. Vähän pidemmälle eli jollekin 167-68-senttiselle naiselle ottaisin jo 16". My 2 cents.
^ Hyvää pohdintaa. Kun ajaja on tavallaan nyt kahden koon välissä, niin pienempi pyörä on helpommin hallittavissa teknisessä maastossa ja kääntyy sutjakammin. Isompi on taas vakaampi ajettava ala -ja ylämäissä ja myös suoralla osuudella. Pitää ostajan miettiä kumpaa suosii. Efektiivinen vaakamitta 550 vs 570, niin kyllä minä taas isomman ottaisin. Ei käy ahtaaksi ohjaamo, eikä 570 ole liian pitkä..
Kiitoksia hyvistä pohdinnoista! Meillä pähkäily vielä jatkuu. Pari muutakin merkkiä/mallia vielä ehdolla.
https://www.xxl.fi/scott-scale-900-comp-nx-12-usx-19-unisex-maastopyora-harmaa/p/1159514_1_style
Oiskohan tämä mistään kotoisin? Lähtisi tämän viikon loppuun asti tarjoushintaan 934€..
Ei hassumpi geometria. Tuosta keulasta tulee kumminkin omat kommentinsa.
Ihan hyvä keula. Ei parasta mitä rahalla saa mutta toimii ajossa ja ei varsinaista vikaa jos ei tykitä enduroa.
Itse en polkuaossa juuri huomaa eroa tuollaisen ja vaikka piken välillä vaikka jotkut väittää ettei halvemmat ole tukevia/jäykkiä. Ei sukeltele ja pehmentää juurakot, ei se mitenkään löysälle tunnu. Isossa alamäessä huomaa ettei ole siihen tehty eikä tuommosta pyörää ylipäätään
Itse itselleni vastaten, tilasin tämän Feltin 16"-koossa mallin viikko sitten, vielä viikon verran menee toimituksessa. Diili on entistäkin parempi nyt, hinta on pudonnut lisää, ja enää 610e.
porsalja
30.06.2019, 22.49
Itse itselleni vastaten, tilasin tämän Feltin 16"-koossa mallin viikko sitten, vielä viikon verran menee toimituksessa. Diili on entistäkin parempi nyt, hinta on pudonnut lisää, ja enää 610e.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.