Näytä tavallinen näkymä : Alppien yli maastopyörällä
Suunnitelmissa on ensi kesänä ajaa Etelä Saksasta Gardalle. Alustava ajankohta on kesäkuun viimeinen viikko/toiseksi viimeinen viikko. Toinen mahdollisuus olisi sitten elokuun puolen välin tietämillä.
Finskillä Muncheniin. Junalla Garmishiin. Eka yö Garmishissa. 5-6 päivää ajoa MTB:llä. Yöpymiset Zimmer frei periaatteella ilma ennakkovarauksia.
Junalla Rivasta takaisin Muncheniin ja lento takaisin Suomeen.
Varustuksena reppu ja tankolaukku, joissa minimivarustus;
- pari sisuria +paikkaustarvikkeet
- pumppu
- iskaripumppu
- monitoimityökalu
- rengasraudat
-parit bibsit
-pitkä kuorivaatekerta
- lyhyt vaatekerta
https://www.gpsies.com/map.do;jsessionid=EB529EEDC782C41C5EACC37F4867FFBC .fe1?fileId=pgjxbznqmcqsifst&language=nl
https://www.gpsies.com/map.do;jsessionid=EB529EEDC782C41C5EACC37F4867FFBC .fe1?fileId=vnffolxayirayzro
Tuossa on pari reittiä, joista jomman kumman olen ajatellut ajavani. Ensimmäinen, Heckmair route on teknisempi ja vaikeampi. Toinen Albrecht route on pidempi, mutta helpompi.
Olen kallistumassa tuohon helpompaan, mutta matkallisesti pidempään reittiin.
Alustavasti olen suunnitellut ajavani reissun viidessä päivässä, jolloin Gardalla jää ajamiseen/lepäilyyn pari extra päivää. Nämä päivät toimivat myös reservinä jos reissuun meneenkin pidempään.
Onko jollakin antaa hyviä vinkkejä reissuun? Tai sitten parempia reitti ehdotuksia.
Münchenista G-P:iin pääsee pyörällä päivässä esim. Stamberger See:n rantoja pitkin ja sen jälkeen eksymällä erinäisille mahtaville pikkuteille metsän siimekseen (harhaan tuli ajeltua pariinkin otteeseen, mutta sehän vie vain parhaille reiteille). G-P:n lähestyessä pyöräilijät ohjataan pyöräreiteille, jotka ovat sekoitus asfalttia, hiekkateitä, metsäautoteitä ja joitain polkujakin. Välillä pyörätietä oli mm. korjattu maanvyörymien jäljiltä. Ei se väli järin haastava ole, sillä itsehän ajelin maantiepyörällä, mutta omasta mielestäni ihan ajamisen arvoinen siivu. No, jos aikaa ei ole, niin parempaakin varmasti löytyy.
(Ai niin, Münchenin pohjoispuolella olevassa jokivarren metsässäkin on nähtävää. Lentokentältä polkiessa, siis.)
G-P:ssä on vallan laadukas hostelli (DJH Jugendherberge), joka ei ollut maailman halvin, mutta hyvinkin hintansa väärti. Fillarin saa turvaan varastorakennukseen. Sitäpä en muista, oliko siellä lukollisia kaappeja, mutta sain oman huoneen, joten ei ollut väliä.
Etappi G-P:stä Ehrwaldiin tuota jokivartta on ihan mukavaa ja miellyttävää metsän siimeksessä pyöräilyä ainakin helteisenä päivänä. Jos näköaloja haluaa katsella, kannattaa tsekata, voisiko lähempää Zugspitzea (esim. Eibsee:ltä) päästä oikaisemaan. Saattaa toki vaikeusastetta olla "pari" naksua enemmän. Jos olet jäätävän kova maastopyöräilijä niin loppukesästä voisi myös onnistua nousta hissillä ylös ja laskea sieltä alas (https://www.pinkbike.com/news/Zugspitze-X-2011.html), mutta sitä en osaa sanoa, mihin kaikkiin ilmansuuntiin se on mahdollista. Itselläni jysähtäisi torttu todennäköisesti housuun jo siinä gondolihississä, sillä touhu näyttää hengenvaaralliselta.
Ajelet näköjään polkuja pitkin, joten maanteiden vilkkaudesta ei tarvinne mitään kommentteja antaa. No, jos niille joutuu, niin ei siellä mitenkään kauheaa ole. Toivottavasti perse kestää mäet, nimittäin teiltä poistuttaessa nousuja varmasti piisaa.
Itselleni seuraava stoppi oli Landeck, ja siellä Hotel Tramserhof, joka oli vallan sopuhintainen (n. 60e tms.) ja idyllinen narisevine lattioineen. Respan neiti oli karannut Sound of Musicista. Fillarin saa kellarin suksisäilöön turvaan.
Siitä eteenpäin reittisi jatkuu eri kautta kuin omani. Olisi siellä se Stelvio toki ihan pelipaikoilla noilla sinunkin reiteilläsi, mutta ehkä korkea maantiesola ei sinua kiinnosta.
Gardan hostelli on melko kämäinen, mutta kyllä sielläkin nukkuu ennen kuin selkäänsä ottaa. Lukolliset kaapit löytyy, mutta eivät kestä suunnatonta väkivaltaa. Huonetoverini oli alueella kolmen päivän maastopyöräilyreissulla, joten kyllä sieltä varmasti tekemistä löytyy. Fillarin saa lukittua rungosta käsittääkseni lukittavalle sisäpihalle.
Trevlig resa.
P.S. En tiedä mite kova olet polkemaan, mutta 5 päivää joitain polkuja pitkin... no toivotan onnea matkaan! :)
Kiitoksia vinkeistä. Katselin Youtubesta tuon Albrecht routen ja 5 päivää on varmaan liian vähän, ellen lyhennä reittiä. Hidasta pätkääkin on melko paljon ja päivittäin tulee paljon nousumetrejä. Ehkäpä lähden ajatuksesta, että käytän reitin ajamiseen 7 päivää. Munchenin lentokentältä menen joka tapauksessa junalla GP:iin ja säästän ajoajan tuonne vuorille.
Ajettiin Albrechtin reitti leppoisasti 9 päivässä viime elokuussa. Meidän kunnolle tuo oli sopiva tahti, mutta parempikuntoinen varmasti ajaa seitsemässä päivässä. 5 päivää on mielestäni liian vähän kovallekin ajomiehelle. Moneenlaiseen säähän tuolla saa varautua, lämpötila vaihteli välillä 5 - 30 astetta. Oli sadetta ja aurinkoa. Yhtenä aamuna tuli jopa räntää. Meillä oli majapaikat etukäteen varattu, mitä kyllä suosittelen. Joinain päivinä majapaikat olivat niin harvassa, että jos ei suunniteltuun olisi mahtunut, niin olisi tullut aika pitkä lisäajelu. Junalippu pyöräpaikalla takaisin Gardalta kannattaa ehdottomasti varata etukäteen hyvissä ajoin.
Kaveri teki matkakertomuksen: https://alppiviikingit.wordpress.com/
Nyt olen aikatauluksi lyönyt lukkoon, että lennän su 24.6 Muncheniin ja siitä Garminiin. Ajoa ma-su. Ma Gardalta takaisin Muncheniin ja ti lento takas Hesaan. Otan oman täysjoustopyörän mukaan. Pyörälaukun säilytys on lentokentällä aika kallista. Haubtbanhofilla on jonkinlainen säilytys, mutta hintoja ei ollut netissä. Toki voisi olla ensimmäisen ja viimeisen yön Garminissa samassa hotellissa ja pyytää, että pyörälaukku voisi olla siellä.
okahkonen
19.02.2018, 14.26
Pari kommenttia:
-Aikataulussa on hyvä olla joustoa sääolojen takia - kun vuorilla sataa, et halua olla korkealla etkä varsinkaan polulla.
-Mitä vähemmän tavaraa kannat, sitä kivampi reissu: Esim fillaripajoja tulee tuolla vastaan päivittäin, joten iskaripumpun voinee unohtaa; Tubelesseilla vältät sisureiden kantamisen vaivan; Kuivat vaatteet tarvitset päälle joka aamu, mieti silti pärjäätkö yksillä kamoilla, eli osaatko kiertää kamat niin kuiviksi pesun jälkeen että kuivuvat yön yli?
Monessa paikkaa lienee mahdollisuus käyttää hissejä nousuihin - mieti etukäteen miten suhtaudut tähän :)
Lennot on nyt varattu 24.6 meno ja 3.7 paluu. 7 päivää on varattu nyt reitin ajamiseen. Ma 2.7 ennen lentoa toimikoon varapäivänä. Enempää on perheellisen vaikea kotoa saada lomaa. Hissejä en lähtökohtaisesti käytä, mutta jos kunto loppuu tai aikataulut pettää, niin sitten ne on vaihtoehto.
Täällä ollaan lähdössä vaimon kanssa polkemaan Heckmair 2.7. Otetaan omat fätit mukaan ja lennetään Helsingistä Muncheniin, josta sitten junalla Oberstdorfiin. Siitä sitten Itävalta-Sveitsi-Italia päättyen Gardalle, jossa pari päivää elpymistä ennen junamatkaa takaisin Muncheniin ja Oberstdorfiin. Majoitukset varattiin viime vuoden lopulla ja yöpymiset hotelleissa/majataloissa sekä AirBnB-paikoissa. Kevennettiin vähän tuota alkuperäistä reittiä ja lisättiin ylimääräinen yö Sveitsiin, jottei menis ihan hc-touhuksi. Polkemista tulee 8 päivälle ja jokaiselle päivälle yksi iso nousu, joten haastetta siinäkin. Pyörälaukkujen ongelma ratkaistaan siten, että jätetään laukut Oberstdorfin hotelliin, jonne palataan myöhemmin junalla ja yövytään vielä yksi yö ennen kotimatkaa.
Etapit:
1. Oberstdorf - Freiburger Hutte
2. Freiburger Hutte - Klosters
3. Klosters - Zuoz
4. Zuoz - Livigno
5. Livigno - Bormio
6. Bormio - Malonno
7. Malonno - Storo
8. Storo - Riva del Garda
Majapaikkoja etsiessä tein sellaisen huomion, että vaikka yksityisten vuokraamia paikkoja näyttäisi olevan hyvin tarjolla, niin monet eivät vuokraa esim. alle viikon kestävälle ajalle. Tämä saattaa rajata vaihtoehtoja varsinkin pienemmissä kylissä.
Varusteista:
Ajattelin ottaa mukaan pari vaihtopaitaa, alusvaatteita, sadevaatteet ja "vapaa-ajalle" shortsit ja ehkä jotkut läpsyt. Kamat drybageihin, jotka tankoon ja satulan alle. Vaimo ottaa lisäksi 12 litran selkärepun eväitä ja juomapussia varten. Itselläni on lannevyölaukku, johon menee 1,5 litraa vettä, työkaluja ja jotain pientä evästä. Lisäksi juomapulloja tarpeellinen määrä.
Tuossa vielä tuo alkuperäinen reitti:
https://www.outdooractive.com/en/mountainbike-transalp/allgaeu/von-oberstdorf-nach-riva-auf-der-klassischen-heckmair-route/1375968/#dmdtab=oax-tab3
Junaliput täytyy vielä hankkia Gardalta Muncheniin ja sitten alkaa olla kaikki valmiina.
Täälläkin kuultaisiin mielellään kommentteja ja omia kokemuksia Heckmairista tai pyöräilystä yleensä ko. alueella.
okahkonen
19.03.2018, 11.56
Majapaikkoja etsiessä tein sellaisen huomion, että vaikka yksityisten vuokraamia paikkoja näyttäisi olevan hyvin tarjolla, niin monet eivät vuokraa esim. alle viikon kestävälle ajalle. Tämä saattaa rajata vaihtoehtoja varsinkin pienemmissä kylissä.
Junaliput täytyy vielä hankkia Gardalta Muncheniin ja sitten alkaa olla kaikki valmiina.
Täälläkin kuultaisiin mielellään kommentteja ja omia kokemuksia Heckmairista tai pyöräilystä yleensä ko. alueella.
Vuoristossa kun liikutaan, on matkajärjestelyjen joustavuus arvossaan: Älä siis murehdi junalipuista etukäteen - ne saa ostettua asemaltakin; ja suosi majoituksissakin hotelleja jotka voi perua vielä viimetingassa: Rankkasade, kalustovaurio tai kuskin väsymys voi yllättää koska tahansa, ja on vaan niin paljon mukavampi jos ei tarvitse hampaat irveessä noudattaa ennalta lukkoon lyötyä aikataulua.
Mitä pakkaamiseen tulee: oikea asenne laittaa ylimääräiset kamat rouvan selkään ;) Näin tasa-arvon päivänä kuitenkin muistuttaisin että noistakin vaihtovaatteista voi puolet jättää kotiin. Ostaa sitten matkan varrelta jos tarve yllättää.
Vuoristossa kun liikutaan, on matkajärjestelyjen joustavuus arvossaan: Älä siis murehdi junalipuista etukäteen - ne saa ostettua asemaltakin; ja suosi majoituksissakin hotelleja jotka voi perua vielä viimetingassa: Rankkasade, kalustovaurio tai kuskin väsymys voi yllättää koska tahansa, ja on vaan niin paljon mukavampi jos ei tarvitse hampaat irveessä noudattaa ennalta lukkoon lyötyä aikataulua.
Hyviä pointteja. Peruutusmahdollisuus oli meilläkin tärkein kriteeri majoituspaikan valinnassa. Junalipun ajattelin ostaa ettei käy vanhanaikaiset ja juna täynnä. Gardalle on varattu pari päivää tyhjää yllätysten varalta.
Mitä pakkaamiseen tulee: oikea asenne laittaa ylimääräiset kamat rouvan selkään ;)
Asenne tuli rouvalta itseltään :D Ei halunnut uskoa allekirjoittaneen vastaväitettä, niin menkööt sitten reppu selässä :D
Alpit kymmenen kertaa MTB:llä ylittäneenä minulla saattaisi olla muutama vinkki:
Ajankohdasta: Heinäkuu ja syyskuu on yleensä OK ajankohta. Elokuu on keskieuroopassa lomakuukausi ja majoitus voi olla vaikea löytää extempore. Heinäkuussa saattaa vielä olla runsaasti lunta korkealla ja pohjoisrinteillä, mutta sehän tietää lähinnä tunkkausta ja märkiä kenkiä.
Reitit: Kaikki reissut on tehty itse suunniteltuja reittejä pitkin. Reittisuunnittelu Google Earth, strava heatmap ja OpenMTBmap tietoja yhdistelemällä.
Varusteet: Kaikki reissut pelkällä 30litran repulla. Tavoitteena on ollut alle 6 kiloa, mutta ei varmaan ole kertaakaan onnistunut alle 7 kiloa. Lyhyet ajovaatteet, irtolahkeet ja -hihat, kuoritakki ja -housut. Sadekelillä EI mennä vuorille! Vuodenajasta riippumatta sade on lunta viimeistään yli 2000 metrissä. Vaikka vaatetus riittäisi, niin ongelmaksi muodostuu liukkaus ja näkyvyyden puute.
Siinä nyt jotain kokemusperäistä. Sitä kokemusta alkaa olla kirjan edestä, mutta en nyt ala sitä kirjoittamaan. Lisää voi toki kysyä jos haluaa.
heikki53
20.03.2018, 15.56
Junalipun ajattelin ostaa ettei käy vanhanaikaiset ja juna täynnä.
Pyörän kuljettaminen junassa Italiassa ei aina ole yksinkertaista. Etenkään rajojen yli. Pikajunat, Frecciarossa tuolla pohjoisitaliassa joka ajaa mm. Müncheniin, ei ota pyöriä ilman laukkua ja silloinkaan sille laukulle ei oiken ole paikkaa, ainakaan 2. luokassa. Sama koskee Saksan ICE junaa.
Regionaljunissa pyöräpaikkoja on aina muutama ekassa tai viim. vaunussa (joskus koko vaunullinen), joita myös on pakko käyttää, hinta 3.50 pv, mutta ne ei taida kulkea maan rajojen yli samalla tavoin kuin pikajunat - kannattaa tarkistaa. Ovat myös hitaampia kun pysähtelevät usein. Tietääkseni pyöräpaikkaa ei voi etukäteen varata.
Ostan lipun aina vasta asemalta - ja suosittelen tätä vahvasti. Pyrin myös ylittämään maiden rajat pyörällä, kansainvälinen pyörälippu on kalliimpi.
Lippujen leimauksesta sen verran, että Italiassa pikajuna lippua ei tarvitse leimata laiturilla, paikallislippu kylläkin. Unohtaminen maksaa 50Eur.
Junan sijasta linja-auto, FlixBus.com voi olla hyvä vaihtoehto. Useimmissa on 5 pyöräpaikkaa jotka voi varata etukäteen. Kannattaa kuitenkin varoa matkaa joka vaatii vaihdon, jos ensimmäinen auto on myöhässä (joka Euroopassa on melkein sääntö) ja missaa jatkoyhteyden, voi matka-aika venähtää aika lailla.
Markku Liitiä
20.03.2018, 16.40
Vuodenajasta riippumatta sade on lunta viimeistään yli 2000 metrissä.
Eikä ole, vaikka välillä voi ollakin. Olen useaan otteeseen patikoinut kohtuupitkiä taipaleita vesisateessa yli 2000 metrin korkeudessa Alpeilla, elokuun loppupuolella nyt ainakin, ehkä syyskuun alussakin.
Esimerkkinä vaikka Berghaus Männdlenen (tunnetaan myös Weber Hüttenä) Sveitsissä. Paikka sijaitsee 2344 metrin korkeudella merenpinnasta ja tarvoin sinne varsin rasittavassa vesisateessa. Raclette ilta-aterialla oli herkullista.
Pyörän kuljettaminen junassa Italiassa ei aina ole yksinkertaista. Etenkään rajojen yli.
Tilanne voi olla muuttunut, mutta viisi vuotta sitten lipunosto oli todella hankalaa. Tarkoitus oli matkustaa Roveretosta Muncheniin kolmen hengen ja fillarin kokoonpanolla. Liput olisimme saaneet itsellemme, mutta fillareille ainoastaan Itävallan rajalle asti?? Soitto operaattorille (DB) ei auttanut, sunnuntai-iltapäivä ja kielimuuri eivät tietenkään helpottaneet asian hoitamista. Päädyimme privaattikuljetukseen sillä kerralla.
Viime syksynä teimme saman reissun toiseen suuntaan. Henkilöliput saimme netin kautta ja pyörille paikat perisaksalaiseen tyyliin puhelimitse. Pyörät laitettiin erilliseen vaunuun tarkkaan poistumisjärjestykseen, eikä niitä tarvinnut itse sieltä penkoa vaan junahenkilökunta nosti ne laiturille päätepisteessä. Toimiva järjestelmä, mutta varaus kannattanee tehdä etukäteen.
Eikä ole, vaikka välillä voi ollakin. Olen useaan otteeseen patikoinut kohtuupitkiä taipaleita vesisateessa yli 2000 metrin korkeudessa Alpeilla, elokuun loppupuolella nyt ainakin, ehkä syyskuun alussakin.
Esimerkkinä vaikka Berghaus Männdlenen (tunnetaan myös Weber Hüttenä) Sveitsissä. Paikka sijaitsee 2344 metrin korkeudella merenpinnasta ja tarvoin sinne varsin rasittavassa vesisateessa. Raclette ilta-aterialla oli herkullista.
Pitäisikö minun nyt pyytää anteeksi tietämättömyyttäni tämän yhden kokemuksen perusteella?
Olen YHDEN kerran taivaltanut yli 2000m korkeudessa vesisateessa (Tiroler Höhenweg Brennersolasta Gossensassiin). Sekin niukin naukin plussan puolella. Sen sijaan useita kertoja räntäsateessa tai vahingosta viisatuneena sadepäivän laaksossa ajaneena edellispäivänä sataneessa lumessa tarpoen. Tarkoituksena ei silti ollut yleistää. On toki mahdollista että sade tulee kesällä vetenä yli 2000 metrissäkin, mutta tarkoituksena oli varoittaa muita itseni tapaisia tasamaan tallaajia Alpeilla vallitsevista sääoloista joita ei voi arvioida Suomen olosuhteissa koetun perusteella. Sääennusteet on nykyään erittäin tarkkoja ja pitävät onneksi hyvin paikkansa. Kelikameroita löytyy kaikista talvihiihtokohteista myös hiihtohissien yläasemilta ja niitä kannattaa katsella kun arpoo kannattaako seuraavana päivänä lähteä kiipeämään.
heikki53
21.03.2018, 10.40
En nyt ole mikään varsinainen alpinisti, mutta vajaat 30v Sveitsissä asuneena alkaa antaa pientä tuntumaa Alppien säävaihteluiden ymmärtämiseen. Puurajan n.1800m yläpuolella liikkuminen on upeaa, mutta edellyttää tuon ympäristön ainakin vähäistä tuntemista, kunniottamista ja varovaisuutta.
Tuo kesäinen lumentulon mahdollisuus on tosiasia, mutta vaatii tietynlaisen säätilan koko euroopassa: laaja korkea Atlantilla, matala keski/itä Europpassa jolloin niiden välissä alkaa pohjoisesta virrata kylmää, Pohjanmeren kosteaa ilmaa joka sitten pakkautuu Alppien pohjoisrinteeseen ja tulee alas vetenä ja lumena. Usein tuon KE matalan ohella vallitsee Venäjällä korkea, joka tuo Suomeen helteen. Suomesta lähtiessä voi tiedostaa Suomeen ennustetun sään. Jos pidempi aikaista hellettä tulossa, on Alpeilla mitä todennäköisemmin huonot kelit ja päinvastoin. Näin on ollut viimeiset 10v. Tuo lumen tulo ei kuitenkaan ole ihan joka vuotinen ilmiö.
Alpeilla oltaessa kannattaa muistaa lämpötilan lasku korkealle noustaessa: n. 0.7 astetta 100m nousua kohti. Jos sateisena aamuna herää 1000m korkeudessa hotellissa ja lämpötila ulkona 5 ast voi olla varma, että ylempänä on lunta, joka kuitenkin päivän lämmetessä alkaa sulaa.
Toinen merkittävämpi sade tulee etelästä kun Atlannilla/Espanjan yllä on matala paine. Se tuo lämmintä hyvin kosteaa Välimeren ilmaa vuorille, joka myöskin tiivistyy sateena alas, ei lumena. Nuo etelän sademäärät voivat olla suuria, useita satoja litroja neliölle, joka vääjäämättä tietää tulvia ja saa maanpinnan irtoamaan. Näitä tulvia on paikallisesti vuosittain muutamia. Vuoret jakavat nuo sateet usein siten ettei pohjoisen sade yllä eteläpuolelle ja päinvastoin.
Useimmin tapahtuva sade on kuitenkin paikalliset ukkoset, joita Alpeilla tulee kesällä usein. Kestävät muutaman tunnin ja voivat olla rajujakin. Matkan jatkaminen korkealla ukkosella ei ole sen päivän paras idea.
Yleiset varotoimentpiteet, vakuutus, sairasvak kortti, paikallisen pelastuspalvelun numero ja hotellista lähtiessä kertoo suunnilleen aiotun reitin pitäisi olla kaiketi tiedossa. Jos siellä ylhäällä sitten kolhii itseään ja joutuu tilaamaan pelastuskopterin, ottaa se vain potilaan ja jättää varusteet silleen (kaverin hoidettavaksi, jos mukana on joku).
Hyvää lomaa!
Markku Liitiä
21.03.2018, 10.57
Pitäisikö minun nyt pyytää anteeksi tietämättömyyttäni tämän yhden kokemuksen perusteella?
Olen YHDEN kerran taivaltanut yli 2000m korkeudessa vesisateessa (Tiroler Höhenweg Brennersolasta Gossensassiin). Sekin niukin naukin plussan puolella.
Ei tarvitse pyytää anteeksi! Ei fillarin tunkkaaminen sohjoisella vuoristopolulla toki mukavaa ole, eikä aina ihan vaaratontakaan.
Säät tietysti vaihtelevat, mutta ei 2000 metrin kieppeillä kesäaikaan (omat kokemukseni lähinnä elokuun kahdelta viimeiseltä ja syyskuun ekalta viikolta) useinkaan kauhean kylmä ole. Joskus saattaa tietysti olla, yöllä etenkin. Kävelin jokunen vuosi sitten Mont Blancin massiivin ympäri, matkaa noin 170 km, josta aika iso osuus yli 2000 metrissä. Aikaa meni vajaat pari viikkoa. Lunta tai räntää ei tullut niskaan kertaakaan, vettä kyllä. Kerran taisi olla pieniä lumen jäänteitä yön jäljiltä havaittavissa.
Toisella reissulla Sveitsissä tarvoin yhden iltapäivän ja seuraavan aamun vastasataneessa lumessa, tai pikemminkin rännässä. Sveitsissäkin tuli lähinnä vettä, välillä turhankin paljon.
Mutta joo, vuoriin kannattaa suhtautua kunnioituksella ja tehdä tarpeelliset varotoimet. Varoituksesi ovat kyllä paikallaan.
Edit: heikki53 ehti näköjään postata jo tarkempaa tietoa sääoloista.
Sääoloissa on paljon muutakin mikä on hyvä ottaa huomioon. Yksi tällainen on tuuli. Se on monesti solissa ja harjanteilla armoton. Hyvästä (tai huonosta) esimerkistä käy muutama vuosi sitten colle d'Esischien ja colle Faunieran(missä sijaitsee Marco Pantanin muistomerkki) välillä koettu vastatuuli luokkaa 30-40m/s. Ajaminen ei tullut kyseeseenkään. Kaikki vaatteet piti pukea päälle ja vastatuuleen tunkattiin 45 asteen kulmassa. Siinä tajusi että jos päästää pyörästä irti niin sitä ei näe enää koskaan. Solien väli ei varmaan ollut kuin kilometrin luokkaa, mutta kyllä oli usko loppua kesken. Colle Faunieran jälkeen oli suojaisampaa ja colle Valcaverasta lähdettiin laskemaan Vallone del Armaan, jolloin olosuhteet alkoivat helpottaa. Sillä kertaa oli lähellä ettei pimeys päässyt yllättämään. Siinä onkin toinen asia joka pitää ottaa huomioon. Pimeys laskeutuu hetkessä ja valot on hyvä olla mukana.
Tilanne voi olla muuttunut, mutta viisi vuotta sitten lipunosto oli todella hankalaa.
Viime syksynä teimme saman reissun toiseen suuntaan. Henkilöliput saimme netin kautta ja pyörille paikat perisaksalaiseen tyyliin puhelimitse. Pyörät laitettiin erilliseen vaunuun tarkkaan poistumisjärjestykseen, eikä niitä tarvinnut itse sieltä penkoa vaan junahenkilökunta nosti ne laiturille päätepisteessä. Toimiva järjestelmä, mutta varaus kannattanee tehdä etukäteen.
Laitoin viestiä DB:lle ja vastasivat seuraavaa:
"Dear Mr xxx,
Thank you for your message.
Bicycle tickets/reservation cannot be booked online. Alternatively, You are welcome to make your booking with us. To do so, please give us a call on +44 8718 80 80 66 or +1 646 88 33 264. Bookings cannot be made with us via email due to security reasons."
Eli kuten Herman tuossa totesikin, niin puhelimitse täytyy hoitaa junaliput.
Säästä: Ollaan varauduttu paskoihin keleihin sadevaatteilla ja pakkaamalla kamat drybageihin. Lamput mukaan ja varavirtaa myös. Paikallinen pelastuspalvelun numero oli hyvä vinkki, täytyy tiedustella numeroita majapaikoista.
Mites tuo vesipuoli, kuinka paljon kannattaa varata mukaan aamulla lähtiessä? Entä miten onnistuu tankkaus matkan varrella?
Hyvää lomaa!
Kiitoksia! :cool:
Viime syksynä teimme saman reissun toiseen suuntaan. Henkilöliput saimme netin kautta ja pyörille paikat perisaksalaiseen tyyliin puhelimitse. Pyörät laitettiin erilliseen vaunuun tarkkaan poistumisjärjestykseen, eikä niitä tarvinnut itse sieltä penkoa vaan junahenkilökunta nosti ne laiturille päätepisteessä. Toimiva järjestelmä, mutta varaus kannattanee tehdä etukäteen.
Ainakin Münchenista Roveretoon pyörän kanssa matkaaville suosittelen vahvasti että lippu myös pyörälle on hommattu etukäteen, ja jos on tulossa toiseen suuntaan niin olettaisin että tilanne on sama - etenkin jos jatkoyhteydet vaativat jotain aikataulua matkustamisen suhteen.
Edit: Joo, tuohon +44... numeroon soittelin itsekin viime keväänä. Olin varannut ensin liput matkustajille netin kautta niin sitten jotenkin nuo pyöräliput sai tilattua helpommin kun pohjalla oli nuo varsinaiset liput matkustajille. Pitkä puhelu tiedossa, riippuen kuka vastaa :)
Laitoin viestiä DB:lle ja vastasivat seuraavaa:
"Dear Mr xxx,
Thank you for your message.
Bicycle tickets/reservation cannot be booked online. Alternatively, You are welcome to make your booking with us. To do so, please give us a call on +44 8718 80 80 66 or +1 646 88 33 264. Bookings cannot be made with us via email due to security reasons."
Eli kuten Herman tuossa totesikin, niin puhelimitse täytyy hoitaa junaliput.
Säästä: Ollaan varauduttu paskoihin keleihin sadevaatteilla ja pakkaamalla kamat drybageihin. Lamput mukaan ja varavirtaa myös. Paikallinen pelastuspalvelun numero oli hyvä vinkki, täytyy tiedustella numeroita majapaikoista.
Mites tuo vesipuoli, kuinka paljon kannattaa varata mukaan aamulla lähtiessä? Entä miten onnistuu tankkaus matkan varrella?
EU sairasvakuutuskortti kannattaa tilata ellei sellainen jo ole. Mikäli joutuu turvautumaan julkiseen terveydenhuoltoon, lasku menee Suomeen ja saa paljon parempaa hoitoa.
Yhdellä juomapullolla on pärjätty. Varsinkin Alppien pohjoispuolella vesipisteitä riittää. Alppien eteläpuolella on kuivempaa, ja täytyy muistaa täyttää vesipullo jokaisessa mahdollisessa paikassa.
Junaliput ollaan ostettu paikallisesti sekä Sveitsissä että Saksassa. Munchenissä on lippupiste ja juna-asema lentokentän yhteydessä. Plussana on se, että siellä on neuvottu mitä junia kannattaa käyttää ja missä vaihtaa.
Markku Liitiä
22.03.2018, 10.32
Jos meinaa ottaa juomavettä puroista, kannattaa pitää lehmät mielessä. Vähän matkaa "kristallinkirkasta" vuoripuroa ylävirtaan saattaa olla 50 (paskovan) lehmän tila, jonka laitumen poikki se puro virtaa. Alpeillahan on monin paikoin tapana viedä karja kesälaitumelle vuorten rinteille. Näin kerran, kun kaveri johdatti monikymmenpäistä nautajonoa vuorelta laaksoon. Hämmästyttävän ketterästi kantturat etenivät jyrkkää polkua pitkin.
Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä. Monta juttua on tullut esille, mitä en osannut ajatella.
Ajan tuon Albrecht routen ja siinä on alustavan reittisuunnittelun mukaan mahdollisuus ottaa helpompia/lyhyempiä reittejä jos sää menee huonoksi. Edge 1000 suunnistan valmista trackia. Backupiksi otan mukaan myös paperikartat jos täytyy muuttaa reittiä tai laitteet hajoaa. Garminilla kyllä seuraa valmista reittiä, mutta reittimuutokset on sillä aika hankala tehdä.
Kamat kulkee minulla 30 l Deuter Trans Alpinessa. Minimivarustuksella mennään; lyhyet ajokamat ja irtolahkeet ja hihat, kuorivaatteet, merinopaita varmaan riittänee. Ideana on, että paskalla kelillä on kaikki päällä. Jos tuolla nyt sitten jotain tarvitsee, niin ostaa ennemmin paikan päältä lisää. Lyhyet ajokamat päällä irtolahkeinee+ merinopaita + kuorivaatteet pärjää jo todella huonossakin kelissä varsinkin kun pysyy liikkeessä. Kenkinä käytän Shimano MT91, joilla on kiva tunkata kivikossa ja ne pitää vettä, joten pysyy jalat kuivina. Säärystimien kanssa ei mene vesi edes nilkasta sisään.
Muuta varustusta:
- lamppu
-puhelin
-varavirtalähde garminille
-eu sairasvakuutuskortti
-matkavakuutuskortti
-ensiapupakkaus
-minityökaulu
-pumppu
-ketjuliittimiä
-varajarrupalat
Lähden reissuun yksin, joten yritän minimoida riskit. Sinänsä tuolla on kyliä aika tiheään, joten apua saa jos tulee ongelmia. Pakko on silti ajaa varman päälle, varsinkin alamäet. Toisaalta ajan Suomessakin lenkkini pääosin yksin, ja yhtälailla täällä on ongelmissa, jos rikkoo itsensä yksin ajellessaan.
Lähden matkaan 150 mm joustavalla 27,5 + täysjoustopyörällä. Toinen vaihtoehto olisi kisakireä 29 jäykkäperä. Tykkään kuitenkin ajaa tuolla plussatäpärillä, sillä sillä voi ajella maastossa paljon huolettomammin. Hankin siihen vielä ennen lähtöä 11-46 pakan, jotta ylämäet voi ajaa pienellä vaihteella pyörittämällä.
Yleensä pidän pitkillä reissuilla paljon vettä mukana, mutta kaikki tuntuu olevan yhtä mieltä, että vettä tuolta saa puroista. Tästä syystä otan mukaan yhden juomapullon fillariin.
Majoituksia en ole vielä varannut, mutta ajattelin sen tehdä tässä lähipäivinä. Kesäkuun lopulla tuolta varmaan saa majoituksia ex temporekin, mutta jotenkin tuntuu mukavammalta lähteä reissuun kun on majoitukset jo varattu etukäteen.
Junalipun meinasin alun perin ostaa aikanaan Roveterosta, mutta täytyy näköjään hankkia se etukäteen myös fillarille.
mikkol82
22.03.2018, 10.44
Heittäkääs alppeja jo ylittäneet, tai reissua vasta budjetoivat, jonkinlaista kustannusarviota matkalle. Joku tälläinen on ollut ajatuksissa, mutta toteutusvuosi on vielä auki. Vaikuttaa varmasti paljon minne lentää ja mistä reitti kiertää, mutta suuruusluokka kiinnostaisi.
Heittäkääs alppeja jo ylittäneet, tai reissua vasta budjetoivat, jonkinlaista kustannusarviota matkalle. Joku tälläinen on ollut ajatuksissa, mutta toteutusvuosi on vielä auki. Vaikuttaa varmasti paljon minne lentää ja mistä reitti kiertää, mutta suuruusluokka kiinnostaisi.
Noin 1000-1200€ lentoineen. Majoitus kustantaa 25-65€/yö tasosta riippuen - eli yleensä halvempaa kuin Suomessa. Majoitus kannattaa suunnitella isoihin alppihiihtokohteisiin mikäli mahdollista, koska niisä on majoituksesta ylitarjontaa kesäisin ja tasokaankin majoituksen saa monesti hyvinkin edullisesti. Lennot on varattu SAS:lta, koska pyörä kulkee toistaiseksi ilmaiseksi kun ei ole muuta ruumaan menevää matkatavaraa.
Omaa alustavaa budjetointia; lentoliput 180 e + 2 x 50 e fillarimaksu = 300 e
hotellit 50-80 e yö = 9 x 65 e = 600 e
junaliput?
Syömiset + juomiset?
Pyörälaukun vuokra 50 e
Eli ei mitenkään tuhottoman kallista. Majoituksen, syömisen ja juomisen laatutasolla vaikuttanee eniten reissubudjettiin. Telttailemalla retkikeittimen kanssa pääsee halvimmalla.
okahkonen
23.03.2018, 14.39
Muuta varustusta:
- lamppu
-puhelin
-varavirtalähde garminille
-eu sairasvakuutuskortti
-matkavakuutuskortti
-ensiapupakkaus
-minityökaulu
-pumppu
-ketjuliittimiä
-varajarrupalat
Kesäkuun lopulla saa varmasti majoitusta ex-tempore, joten yllä esitetyistä syistä johtuen mukavampi kun varaat vain ensimmäisen yön - ja sitten yksi yö kerrallaan matkan edetessä.
Sanoisin että MT91 kengät ovat kesällä liian kuumat, ja varmaankin aivan liian hitaasti kuivuvat. Mukavampi ajaa kevyemmillä kengillä, jota sateen sattuessa kuivuvat nopeasti.
Varustelistasta nipistäisin vielä sen verran, että vaihtaisin jarrupalat, ketjut ja vaijerit muutamaa viikkoa ennen reissua, niin ei tarvitse ottaa varakappaleita sitten mukaan. Kun paperikartat ja kännykkä on mukana, voit varmasti keventää myös varavirtalähteen verran.
okahkonen
23.03.2018, 14.41
Elokuun ulkopuolella alppikylissä asuminen on edullista, varmaan 50:lla saa huoneen yöksi aamiaisineen - toki vaihtelua tässä kovasti. Ruoka maksaa vähän vähemmän kuin Suomessa: kympillä lounas ja kahdella kympillä kelpo illallinen ja juomat siihen päälle.
Markku Liitiä
23.03.2018, 15.15
Hotellien ohella hyvä majoitusvaihtoehto ovat alppimajat (Hütte, albergo, refuge tms.), jos sellaisia sattuu reitin varrelle. Niissä on tunnelmaa. Ne ovat usein aika korkealla merenpinnasta ja kohtuusyrjäisissä paikoissa. Ilta-ateria ja aamiainen kuuluvat hintaan. Nukkumatiloina on usein yhteishuone siskon/veljenpetityyppisesti.
Itselläkin ollut pitkään haaveena tämä ja nyt kaverin innostamana olisi tavoitteena muutaman vuoden sisällä päästä ylittämään Alpit maastopyörällä. Reittinä tulee todennäköisesti olemaan tuo Albrecht route, mutta minkälainen pyörä tuolle reitille olisi paras kompromissi, eli lähinnä kuinka haastavia nuo singletrack-osuudet oikeasti ovat. Toisaalta voisi miettiä, millä pyörällä tuolla reitillä vielä pärjää keskitason taidot omaava kuski. Pyörävalintaan vaikuttaa tietenkin myös kuskin taidot ja mieltymykset, mutta jos vaihtoehtona ovat vaikkapa täysjäykkä, etu- tai täysjousitettu. Videoista näkee jotakin, mutta todellisuus on monesti vähän eri kuin ruudulta katsottuna. Varsinkin mäet tasoittuu ja kivet pienenee kummasti videolla. Videoilla on näkynyt kalustoa aina täysjäykästä retromaasturista AM-täysjoustoon.
Toinen asia on renkaat, 29'' maastorengas on varmaan tyypillisin valinta, saksalaiset taitaa tosin ajella vielä 26'' renkailla, mutta 27.5+ voisi tuoda mukavuutta ainakin, jos jäykkäperällä ajelee (rullaa tietenkin hieman huonommin ja ylämäkeä tuolla kumminkin riittää)? Kuinka pitävää rengasta tuolle reitille kannattaisi laittaa alle? Olen Dolomiiteillä ja Gardalla vähän pyöräillyt ja ainakin noissa paikoissa tuntuu olevan irtokiveä/hiekkaa usein kovan pinnan päällä.
okahkonen
11.04.2018, 12.17
29 mahdollisimman kevyt jäykkis varmaa hyvä. Alpeilla trailit eivät lähtökohtaisesti ole teknisiä vaan haaste tulee korkeuserosta. Eikö Albrect Route ole melkolailla asfalttipainotteinen?
Tässä vielä tuon reitin tiedot: Albrecht route (http://www.transalp.info/albrecht-route/english?showall=&limitstart=) Kokonaispituus on 465 km (vuoden 2017 reititys), josta 21%, eli 98 km olisi tietä. Käsittääkseni asfalttia, koska tuossa on erikseen mainittu soratie, jota olisi 44%, eli 205 km. Singletrackiä 11%, eli 51 km, loput jotain pyöräväylää.
mikkol82
11.04.2018, 15.57
Albrecht route v2 sisältäisi hitusen vähemmän asfalttia ja enemmän polkua. Tämä on ilmeisen hyvin dokumentoitu reitti, jossa pärjännee vaikka 26" jäykkiksellä. Polkuosuuksien lisääminen vaatinee omaa suunnittelua ja vähän tuuriakin, ettei päädy umpiperiin tai ajamattomiin kivikoihin. Onkos näitä muita vastaavia "julkisia" ylitysreittejä? Heckmair on yksi, joka taitaa vaatia kantamista enemmän.
okahkonen
11.04.2018, 23.28
Onkos näitä muita vastaavia "julkisia" ylitysreittejä? Heckmair on yksi, joka taitaa vaatia kantamista enemmän.
Tuollahan nuita http://www.transalp.info ja Stravassa muutama tuhat lisää :)
mikkol82
12.04.2018, 07.37
Yksi vaihtoehto paluukyytiin Rivasta Garmischiin on Shuttle. Kysyin tarjousta sport shuttlelta heinäkuun lopulle ja hinta on yhdelle henkilölle vain 95€. Onhan tuo melkein tuplat kalliimpi kuin juna, mutta myös huolettomampi. Hinta on myös varmasti halvempi, jos väkeä on enemmän.
Itselläkin ollut pitkään haaveena tämä ja nyt kaverin innostamana olisi tavoitteena muutaman vuoden sisällä päästä ylittämään Alpit maastopyörällä. Reittinä tulee todennäköisesti olemaan tuo Albrecht route, mutta minkälainen pyörä tuolle reitille olisi paras kompromissi, eli lähinnä kuinka haastavia nuo singletrack-osuudet oikeasti ovat. Toisaalta voisi miettiä, millä pyörällä tuolla reitillä vielä pärjää keskitason taidot omaava kuski. Pyörävalintaan vaikuttaa tietenkin myös kuskin taidot ja mieltymykset, mutta jos vaihtoehtona ovat vaikkapa täysjäykkä, etu- tai täysjousitettu. Videoista näkee jotakin, mutta todellisuus on monesti vähän eri kuin ruudulta katsottuna. Varsinkin mäet tasoittuu ja kivet pienenee kummasti videolla. Videoilla on näkynyt kalustoa aina täysjäykästä retromaasturista AM-täysjoustoon.
Toinen asia on renkaat, 29'' maastorengas on varmaan tyypillisin valinta, saksalaiset taitaa tosin ajella vielä 26'' renkailla, mutta 27.5+ voisi tuoda mukavuutta ainakin, jos jäykkäperällä ajelee (rullaa tietenkin hieman huonommin ja ylämäkeä tuolla kumminkin riittää)? Kuinka pitävää rengasta tuolle reitille kannattaisi laittaa alle? Olen Dolomiiteillä ja Gardalla vähän pyöräillyt ja ainakin noissa paikoissa tuntuu olevan irtokiveä/hiekkaa usein kovan pinnan päällä.
Ensimmäiset seitsemän Alppien ylitystä tein kevyellä XC-hiilikuitu täysjoustolla. Kolme viimeisintä FatBike:lla ja se saa tänä vuonna jatkoa. En väitä että se on kaikin puolin paras vaihtoehto, mutta edut ja haitat puntaroiden, se on ehdoton ykkösvalinta.
Tuo tilauskyyti takaisin esim. Garmischiin voisi olla ihan hyvä, jos ei tuon enempää kustanna, pitää selvitellä. Täytyy myös alkaa miettimään reittiä tarkemmin, mutta luultavasti joku Albrecht reitin vaihtoehdoista voisi olla aika sopiva itselle.
Videoiden, kokemuksien ja reittikuvauksen perusteella olen saanut vaikutelman, että jopa kevyt täysjäykkä 29''/27.5+'', voisi sopia aika hyvin suurimmalle osalla reitistä. Olenkohan tässä ihan väärässä? Tietenkin muutama ylitys (varsinkin alamäki) näyttää vähän haastavalta, joten taluttelua tulisi varmaan huomattavasti enemmän kuin esim. täysjoustolla. Fatbiken miinuspuolina taitaa olla asfaltttipätkät ja teknisesti helpot ylämäet?
Oletko mikkol82 menossa tuonne tänä kesänä? Mieluusti kuulisin kokemuksia reissusta jossain vaiheessa.
mikkol82
14.04.2018, 22.44
Heinäkuun puolessa välissä olen menossa. Sakemannien foorumeilta löytyi useampia 400-500km jälkiä, lopullinen reitti on jotain näiden ja alpertin v2 yhdistelmää 7-8pv ajan. Garmischin hotellilta odottelen vielä vastausta missä saisi pyörän kuljetuslaukun säilytettyä reissun ajan.
mikkol82
24.04.2018, 19.42
Kertokaas Garmischista reissun aloittaneet, missä olette majoittuneet? En ole saanut hotelleilta vastausta suostuvatko pitämään pyörälaukkua viikon verran säilössä.
okahkonen
24.04.2018, 22.59
Kertokaas Garmischista reissun aloittaneet, missä olette majoittuneet? En ole saanut hotelleilta vastausta suostuvatko pitämään pyörälaukkua viikon verran säilössä.
Eiköhän ne suostu tarjoat vähän juomarahaa.
Travelkicking
17.05.2018, 16.23
Täällä näkyy olevan kokenutta porukkaa. Kerron kuitenkin muutaman sanan tulevasta AlpenX-reissusta. Lähtö 29.6. Muncheniin, junalla Innsbruckiin ja sieltä vuokrafillarit (trek x-caliber) 10 päiväksi. Aluksi ajateltiin Albrechtin perusversiota, mutta päädyttiin lopulta Dolomiti1-nimeä kantavaan jälkeen. Koko reitti kulkee Italian puolella, joten lumivaara laskee. Itseäni kiinnostaa Pasubion kulmat ja toisaalta haluan välttää Sveitsiä. Kämppä on varattu vain Gardalta (Arcosta huoneisto) 3 yöksi, muutoin yösija haetaan garni-zimmerfrei-kylttejä lukemalla. Puhun saksaa, mutten italiaa. Huomasin, että Alta Badian kulmilla on iso pyöräilytapahtuma samaan aikaan. Tuo http://www.maratona.it/en/ Isoista teistä aika moni on silloin suljettuna. Todennäköisesti siitä ei ole meille isompaa vaivaa.
okahkonen
18.05.2018, 12.06
Täällä näkyy olevan kokenutta porukkaa. Kerron kuitenkin muutaman sanan tulevasta AlpenX-reissusta. Lähtö 29.6. Muncheniin, junalla Innsbruckiin ja sieltä vuokrafillarit (trek x-caliber) 10 päiväksi. Aluksi ajateltiin Albrechtin perusversiota, mutta päädyttiin lopulta Dolomiti1-nimeä kantavaan jälkeen. Koko reitti kulkee Italian puolella, joten lumivaara laskee. Itseäni kiinnostaa Pasubion kulmat ja toisaalta haluan välttää Sveitsiä. Kämppä on varattu vain Gardalta (Arcosta huoneisto) 3 yöksi, muutoin yösija haetaan garni-zimmerfrei-kylttejä lukemalla. Puhun saksaa, mutten italiaa. Huomasin, että Alta Badian kulmilla on iso pyöräilytapahtuma samaan aikaan. Tuo http://www.maratona.it/en/ Isoista teistä aika moni on silloin suljettuna. Todennäköisesti siitä ei ole meille isompaa vaivaa.
Maratona on yhden päivän tapahtuma, joten siitä ei tarvitse olla huolissaan, ja saksalla pärjää noilla seuduin mainiosta (ja englannilla). Antoisaa reissua!
Dr. Jekyll
29.05.2018, 20.55
Olen pari kertaa ajanut Albrecht-reittejä MTB Transalpin GP-Garda ja MUC-Venezia elo-syyskuussa. Viime kerrasta pari vuotta.
Pehmeä pyörälaukku rullattuna maksoi viimeksi Munchenin lentoaseman reilun viikon säilytyksessä 25 €.
Kaikki kamat reppuun. Itsellä oli eka kerralla suojat mukana. Toka kerralla vain varapöksyt, irtohihat, kuoriasu, merinokerrasto ja varaosat. Jarrupaloja ja pinnoja vaihdettu. Ulkorengas repesi kerran laskussa. Lyhty ollut tarpeen illan yllättäessä. Vinkkinä Sealskinz sukat jos keli on märkä. Alamäet ovat vauhdikkaita ja paikoin suomalaisen mittapuun mukaan jopa jyrkkiä. Testaa ettei reppu pääse hyppimään selässä ja tönäämän kypärää silmille. En suosittele tankolaukkua. Se tekee pyörästä etupainoisen ja estää näkyvyyden.
Sesonkiaikaan lauantai on suosittu lähtöpäivä. Sakut ajaa reittioppaan mukaan joten majapaikat on buukattu etappipäivien tahdissa. Itse olen ollut syksymmällä liikkeellä ilman varauksia. Aikataulut ja sitä myöten vraukset menee helposti uusiksi jos tulee välinerikko tai keli päälle.
Paluumatkalle kannattaa varata ennakkoon pyöräpaikka junasta tai Gardalta bike transfer pakulla Muncheniin tai minne jätät pyörälaukun. Intercityjunissa on 20 pyöräpaikkaa jotka on Veronasta pohjoiseen varattu. Paikatta jääneitä räyhääviä germaanipyöräilijöitä on joskus viety poliisien voimin laiturilta. Back-uppina jos et saa pyörää IC-junaan, niin ota paikallisjuna Brennerin solaan ja vaihda siellä tai laske alamäkeä Innsbruckiin. Itävallan - Saksan rajalla tarvitset myös Saksan puolelle lipun pyörälle.
Ja kuten edellä jo todettiin on sadekelillä liukasta ajella ylhäällä vuorilla. Kesällä on syytä varautua myös keskipäivän ukkosiin.
mikkol82
10.07.2018, 09.20
Onko tänä kesänä joku jo ennättänyt reissun tekemään? Oma lähtö on ensi viikolla ja mielellään kuulisin kokemuksia ja näkemyksiä viimeisiltä viikoilta.
Reilu viikko sitten kotiuduin reissusta. Muutamia huomioita: Varapäiviä kannattaa suunnitella aikatauluun. Ekana päivänä oli huono keli ja olin saman tien aikataulusta jäljessä. Jouduin muuttamaan reittiä, jotta ehdin paluulennolle. Reppu oli kotona punnittaessa reilu 7 kg. Sitten kun sinne laittoi märät sadevehkeet ja eväät niin se painoi jo liikaa. Seuraavalla kerralla reppu on viilattu niin kevyeksi kun saa. Painava reppu vaikeuttaa ajamista, ja kun satulassa tulee istuttua pitkiä päiviä putkeen, niin se alkaa oikeasti painamaan. Yöpaikkoja varailin Bookingilla edellisenä/samana päivänä ja niitä sai toisi hyvin. Pyörämatkailijoita tuolla oli jonkin verran. Pääosa maastopyörämatkailijoista oli saksalaisia. Reitillä oli paljon ryhmiä ajamassa, joten yksin ei tarvinnut olla, paitsi huonolla kelillä vuorilla ei ollut ketään muuta. Eikä olisi kannattanut olla minunkaan.
Ekana päivänä oli kylmä sadepäivä ja kaikki kamat päällä tarkeni juuri ja juuri. Loppumatkasta Italian puolella Garmin näytti 38 c ja ei tuullut yhtään. Kylmän kanssa pärjää vaatetta lisäämällä, mutta liika kuumuus oli paljon ongelmallisempaa, juomat loppuu ja hiki lentää. Nestehukan ja auringonpistoksen yhdistelmällä on ankeata seikkailla yksikseen tuolla vuorilla.
Mutta kokonaisuutena reissu oli pirun hieno kokemus. Maisemathan tuolla ovat käsittämättömän hienoja ja hikiset nousut palkitaan pitkillä laskuilla. Pienellä alueella on myös monta maata ja eri kulttuureita. Saksan, Itävallan ja Sveitsin puolella kaikki toimi sovitusti. Italian puolella alkoi hirveä säätö majapaikkojen, kyytien yms. kanssa mutta se taitaa olla vaan maan tapa.
Yhteensä reissussa tuli ajeltua n 600 km ja fillarissa ei ollut mitään ongelmia. Tuolla ajelee varmasti ihan mukavasti jäykällä/läskipyörällä, sillä teknisiä kivikko/juurakkopolkujahan tuolla ei juurikaan ole. Itse tykkään kuitenkin ajaa täysjoustolla, sillä sillä on mukava väsyneenäkin ajaa huoletta vauhdikkaita laskuja, joita tuolla sitten riittää.
Hyvä reissu oli. Ehkä seuraavan kerran lähden matkaan ajokaverin kanssa, jolloin matkanteko on hieman huolettomampaa.
mikkol82
10.07.2018, 22.57
Oliko reittipohjanasi Albrehctin perusversio? Kehtaatko listata yöpymiskyläsi/kaupunkisi?
Itse pyörittelen vielä lähdenkö matkaan marapyörällä vai plussatraililla. Toinen on pari kiloa kevyempi, toisessa on miellyttävämpi ajoasento pitkässä juoksussa. Hissitolppaakin vielä harkitsen, jätänkö kotio, vai ruuvaanko kiinni. Muuten valmistelut alkaa olemaan valmiina..
Mikä noista pakettireissuista on pisin/haastavin?
Travelkicking
11.07.2018, 16.43
Palattiin 11 pv:n reissulta ma. iltana (29.6.-9.7.). Finnairilla MUC:iin ja junilla Innsbruckiin. Aluksi ajettiin www.transalp.info (http://www.transalp.info/) 'n Karwendel-Sette Comuni-Gardasee-reitin mukaan, paitsi että vuokrapyörät otettiin Crazy Bikez'stä Innsbruckista. Tällöin päästiin reitille Schwazin alueella. Saatiin pyörät vasta klo 17.30, joten eka yö lähellä Weerissä (Hotel Rettenberg, huoneet 1 hh a 50,-, pyörille oma kellari). Meidän rankin solanylitys (Geiseljoch) oli toisena ajopäivänä. Mainittakoon, että nyt oli eka kerta Alpeilla fillarilla. Toinen yö oltiin Mayrhofenissa (Haus Hoamatl, 2 hh 70,- ja pyöräkellari). Kolmannen mallipäivän reitti on liian pitkä, ainakin Mayrhofenista lähdettäessä. Pfitscherjoch on täynnä patikoijia ja ajamisen kanssa oli sitten niin ja näin. Hieno pätkä kuitenkin ja kunnon alamäki taas. Majapaikan kanssa oli enemmän hieromista, yhdessä kylässä ennen Sterzingiä kyselin 4 eri paikasta (Sulo Vilenin maatila olisi ottanut, mutta pyysi hotellihintaa, joten pidin pienen puheen omistajalle ja poistuimme). Sterzingissä Garni Färbe'ssä yöpyminen +fillaritalli. 4. pv ajettiin alfalttia ja erilaisia pyöräteitä pitkin Brennerin solassa ja Etsch-joen laaksossa n. 100 km Aueriin asti. Pension Abram ja sisätalli yöksi. 4:nä pnä ajoimme sivuun Albrechtin reittijäljestä. Itse en halunnut mennä suhaamaan hiihtokeskusalueelle (reitti näytti kulkevan pääteitä pitkin laskettelekeskuksesta toiseen - mitä järkeä ?), joten ajoimme Rovere della Lunaan ja koitimme ylittää Mezzocoronan vuoren. Nousu oli liian jyrkkä - tunkkasimme kyllä sitkeästi, mutta reittivalinta oli huono ja pelkkää seinää edessä. Merkitty polku sinänsä. Kannattaa valita Malga Kraun'iin ohjaava tie/polku, niin pääsee toiselta puolelta vuorta huoltotietä taas laaksoon.
Eikun alas samaa reittiä ja Brentan sivua Molvenoa kohti. Yöpyminen Spormaggioressa - en suosittele majapaikkaa (Alt Spaur). Muuten perinteinen italialainen kylä kantakapakkoineen - tottakai käytiin syömässä ja oluella. Gardalle päästiinkin sitten jo 6. pnä, koska emme etsineet enää metsäreittejä ja päätimme käydä Pasubiolla Gardalta käsin. Yöpymiset Nagossa 2 yötä ja Arcossa 3 yötä. Loma-asuntoa Arcossa voin suositella lämpimästi eli Casa Vacanze Arcobaleno (myy booking.comin kautta).
Nagossa oli hieno maalaistalo (Agritur Stefinelli - omistaja kai voittanut lotossa tai myynyt peltoa kunnalle), mutta ikää oli yli 90 ja kaikkea kummallista kommellusta riitti paitsi kielitaitoa. Peukku alaspäin. Jouduttiin käymään aamupalalla läheisessä Hotel Giardinossa, joka näyttää olevan myös halpa majapaikka. Käytimme siis reittiin yhden illan ja 5 täyttä ajopäivää.
Käytiin Pasubiolla vuokrasähköpyörillä. Uusi kokemus sekin.
Junista: Liki kaikki toimi hienosti. Liput kannattaa ostaa Deutsche Bahnin ja ÖBB:n automaateista, jos vain mahdollista. Voi maksaa luottokortilla. Liput Roveretosta Bolzanoon haettiin yx aamupäivä R:n asemalta etukäteen, kun luultiin täällä kirjoitetun perusteella, että täyttä on. Ei ollut - toisaalta kaikki pyöräilijät tunkivat samaa pyörävaunuun, vaikka niitä oli 2. Ekan tai toisen pikkukyläaseman jälkeen kipitettiin pyörien kanssa laiturin kautta siihen tyhjään vaunuun. ))
En ihan heti tiedä, mitä tekisin toisin. Olen ainakin itse tyytyväinen. Aloitin maastopyöräilyn vasta syksyllä 2017 ja ikää on nyt 60 v. Nuorena ajoin ktm:llä enduroa (siis 125 cc) joten metsässä rypeminen sinänsä ei ole vierasta.
Onko tänä kesänä joku jo ennättänyt reissun tekemään? Oma lähtö on ensi viikolla ja mielellään kuulisin kokemuksia ja näkemyksiä viimeisiltä viikoilta.Poljettiin Heckmair ja saavuttiin eilen Gardalle. Reitti oli paljon rankempi mitä oletettiin ja päivät venyivät pisimmillään 10-12-tuntisiksi. Maastoylityksissä ei juurikaan pystynyt polkemaan, ei edes laskuissa. Vettä ja ruokaa saa olla oikeasti paljon mukana, sillä kauppoja tai ravintoloita ei ole joka kulman takana. Vaikka ylitys olisi pituudeltaan lyhyt, saattaa aikaa ja energiaa kulua odotettua enemmän kun pyörää nostelee kivikossa ja eteneminen on hidasta. Pahimmillaan työntämistä ja kantamista tuli 8h Passo di Campossa.
Kunnon sadetakki on ehdoton. Scalettapassia ylitettäessä (työnnettäessä) vettä tuli vaakana naamaan ja lämpöasteita oli 4,6. Pimeitä tunneleita varten suosittelen ottamaan mukaan kunnollisen etu- ja takavalon. Gavialta laskettaessa meinasi jännittää kun tunnelissa en nähnyt mitään ja takaa lähestyi moottoripyörä. Onneksi näki minut ja jäi taakse ajamaan tuoden lisävaloa. Lisävirtalähde kannattaa olla mukana, sillä aina jostain loppuu akku kesken matkan.
Etapit kannattaa suunnitella ennemmin vähän liian lyhyiksi ja kevyiksi. Jos joku kertoo netissä työntäneensä pyörää 2,5 tuntia, saattaa totuus olla jotain aivan muuta. Suosittelen pitämään välipäivän tai - päiviä reissun pituudesta riippuen.
Maisemat on aivan maagisia. Tuossa pari kuvaa meidän reissusta. Hyvää matkaa! https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180711/92d86b586f983e19c8fc786de02a9723.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180711/a280dda905964e6c1fbbc81e8ee03253.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180711/92f26a209718864ab6e29cd84c4d0b89.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180711/9efbb5f85766f5a8d3ad362e342de4dc.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180711/28ea8802e5b74327f7294a99a33aed9c.jpg
Lähetetty minun VTR-L29 laitteesta Tapatalkilla
Travelkicking
11.07.2018, 18.05
Jaa läskillä, onnittelut ! Heckmairia sanotaan sopivaksi, jos tykkää itsensä kiduttamisesta.
P.S. Meillä osui sää nappiin, lähinnä suoraa auringonpaistetta. Andreas Albrecht suosittelee lähtoajaksi täydenkuun jälkeistä aikaa. Olimme 29.6. Innsbruckissa, siis 1 pv täydenkuun jälkeen.
Heckmairia sanotaan sopivaksi, jos tykkää itsensä kiduttamisesta.
Tämän voin kyllä allekirjoittaa. Ja ihmettelen myös miksi tämä on mtb-reitti. Ylitykset ovat oikeasti patikointipolkuja joita on jalkaisinkin vaikea kulkea. MountainHiking olisi osuvampi.
Lähetetty minun VTR-L29 laitteesta Tapatalkilla
Travelkicking
12.07.2018, 18.00
Radweg, Teer tarkoittaa asfaltoitua pyörätietä. 24 % tekee n. 110 km. Asfalttia tulee siten 45 % koko matkasta. Kaikennäköistä tietyötä oli ainakin taajamien alueilla ja opasteviitat italialaiseen tyyliin, joten viisain ratkaisu monessa paikassa oli ajaa kuten autolla eli päätietä pitkin.
Travelkicking
14.07.2018, 13.13
Webissä on vapaasti luettavissa aikamoinen infopläjäys ainakin saksaksi (heppu, tavarat, organisaatio), samoin linkki yli 50 vuotiaille kestävyysharjoitteluun (ettei tapa itseään). http://www.transalp.info/infos/infopool Kai ne samat jutut on jossain englanniksi tai jopa suomeksi.
Korjaus aiempaan: Ostimme Roveretosta junaliput välille R-Bolzano ja B-Brennero - junanvaihto Bolzanossa. Tiketti yhteensä ukko 17 € ja fillari 3,5 €. Aika edullinen matkan pituus huomioiden.
Travelkicking
29.10.2018, 11.14
Tämän voin kyllä allekirjoittaa. Ja ihmettelen myös miksi tämä on mtb-reitti. Ylitykset ovat oikeasti patikointipolkuja joita on jalkaisinkin vaikea kulkea. MountainHiking olisi osuvampi.
Bike-magazinin mukaan roomalaistie on helpoin alppienylitys ja alkuperäinen, Obersdorfista lähtevä Heckmair vaikein.
Lehdessä on julkaistu kooste ohjattuja mtb-alppienylityksiä järjestävistä oppaista/firmoista. Tod.näk. sivut myös englanniksi.
https://www.bike-magazin.de/touren/transalp/transalp-anbieter-im-ueberblick/a22353.html
PS. Aloin hahmottelemaan "omaa" 11 pv reittiä, jossa ei kuljeta junalla pitkin Bayeria. Siirtymäpäivät on ainakin osittain hukkaanheitettyjä. Lähtö Milanon Malpensasta ja paluu Venetsian MarcoPolosta. Päivistä 4 kpl seuraa albrechtin como-uinaa ja 3 dolomiti1:tä. Vielä jäljellä niiden piirtäminen bergfexin sovellukseen....
Stelviolla on näköjään talvi ja sola on kiinni. Alla livekameran kuva. Kun laitoin linkin 29.10.2018 klo 11.36 Italian aikaa, solassa on lumimyrsky eikä maisemassa näkynyt muuta kuin harmaata.
http://jpeg.popso.it/webcam/webcam_online/stelviolive_11.jpg (http://jpeg.popso.it/webcam/webcam_online/stelviolive_11.jpg)
Travelkicking
30.10.2018, 22.07
Stol.it:n mukaan Stelviolla on nyt 180 turistia jumissa. Ilman odotetaan paranevan, että väki pääsee Bormion suuntaan pois vuorelta. Tullut hiukka lunta.
Vilhelm V
03.02.2019, 09.36
Olisi tarvetta sähköiselle kartalle Alppien ylitykseen Garmin edge 800 navigaattoriin. Saisi mielellään olla kunnollinen maastokartta korkeuskäyrineen. Onko vinkkejä?
http://www.frikart.no/garmin/index.html
Tuolta löytyy
Vilhelm V
04.02.2019, 08.05
http://www.frikart.no/garmin/index.html
Tuolta löytyy
Suuret kiitokset & kumarrukset. Näyttää oikein potentiaaliselta. Pitääpä ottaa lähempään tarkasteluun.
mikkol82
21.03.2019, 19.49
Viime kesän alppien ylityksen jälkeen iskenyt, ei muutamaan vuoteen tätä uudestaan, alkaa helpottamaan ja ajatuksissa pyörii uudet kuviot. Nyt kyselenkin olisiko joku sattunut tamppaamaan näitä polkuja aikaisemmin. Ja pystyisikö antamaan suosituksia jompaan kumpaan. Ja onhan siinä tarjolle jollekkin muullekkin oivallisia reittipohjia. Kelvolliset jäljet on välillä meinaan hakusessa..
https://www.strava.com/routes/17671080 Tengersee - Riva
https://www.strava.com/routes/17671281 Seefeld - Riva
(https://www.strava.com/routes/17671281)
Travelkicking
12.04.2019, 13.42
https://www.strava.com/routes/17671080 Tengersee - Riva
https://www.strava.com/routes/17671281 Seefeld - Riva
(https://www.strava.com/routes/17671281)
Oliskohan nää luotu webissä ilman, että asianomainen on itse ajanut niitä ? Tuo eka lähtee Tegern-järveltä ja alku on kai aika perinteinen ja ok. Loppupäässä tultaessa Etsch-joen laaksoon Salurnin lähelle näyttää siltä, ettei ole enää haettu polkuja tai maatalous/huoltoteitä, vaan posotellaan asfalttia Gardalle asti. Itse ajaisin Salurnin kohdalta laakson yli Rovere della Lunaan, ylös kylän läpi korkeinta kohtaa kohti ja vuorelle. Nousu on autolla ajettava (ei kylläkään ihan millä tahansa), kivetty ja jyrkkä. Kun pääsee ylös, hieman vasemmalle polku Malga Kraunia kohti. Nousu on aika kettumainen patikointipolku. Vuoren päällä oleva baana on pääosin autolla ajettavaa. Tuossa heput ajavat reitin toisinpäin.
https://youtu.be/dW_WQg1UVjE
mikkol82
15.04.2019, 07.59
Kyllä sieltä ilmeisesti on ajettu. Useammassakin jäljessä näkee samantapaisia lopetuksia, eli viimeinen päivä ajellaan peltojen keskellä asfaltilla. Toisaalta jalka on siinä vaiheessa kypsynyt jonkin verran ylämäen ajamiseen.. Seefeldistä lähtevä jälki tekee taas melko jyrkkiä nousuja viimeiseenkin päivään. Sen ajettavuudesta en osaa sanoa.
http://cmueller.de/alpencross-mit-dem-mountainbike-ueber-die-alpen_459__a.html (http://cmueller.de/alpencross-mit-dem-mountainbike-ueber-die-alpen_459__a.html)
Travelkicking
15.04.2019, 15.34
Tuo Tegern-järveltä lähtevä olikin maksullisen oppaan vetämä matka. Joku on videoinut saman reitin pari vuotta myöhemmin - aika korkealaatuinen kuva. https://youtu.be/7A3_BNEfS_g
Näiden jälkien orjallinen seuraaminen ei ole pakollista. Tuon reitin pääkohtien ajaminen onnistuu myös ottamalla lennot Innsbruckiin ja vuokrapyörät jostain. Pillistä pääsee reitille (tai Weeristä, jos haluaa ajaa suoremmin), Gardalle ei ole pakko ajaa, paitsi jos haluaa Arcon vanhaan kaupunkiin kaljalle. Mezzocoronassa voi hypätä junaan ja takaisin Innsbruckiin. Onhan näiden suunnittelu kivaa. Suomesta on vaan jumalaton ryynääminen, että pääsee lähtöpaikalle.
mikkol82
24.04.2019, 14.26
Ja niin oli tuo toinenkin jälki "ammamiehen" tekemä. Mutta onko sälli itse sitä ajanut, en osaa sanoa. Saksan das Bike magazinen Uli Stanciu on kirjaillut useammankin uuden ylitysvaihtoehdon.
(https://www.bike-magazin.de/touren/transalp/mtb-transalp-neue-routen-ueber-die-alpen/a39141.html)https://www.bike-magazin.de/touren/transalp/mtb-transalp-neue-routen-ueber-die-alpen/a39141.html
Travelkicking
17.07.2019, 14.04
Tässä on yksi mielenkiintoinen kuvio: Bike-transalp.de järjestää vuosittain 2 hengen amatöörijoukkueille alppienylityskilpailun https://bike-transalp.de/en/info/general-info/ Kuka tai ketkä tuon takana on/ovat, ei aukea ihan pikaisesti. Liekö alueen kuntien vai bike-lehden tempaus ? Toteutus on kuitenkin annettu hampurilaiselle tapahtumajärjestäjälle. Osallistumismaksu 899,-/hlö (nuoret 699,-/hlö) ja yöpymiset kouluilla (160,-) yms. paikoissa ei juuri ylitä omakustannushintaa. 2019 kilpailu on parhaillaan menossa (14.-20.7.). Youtubessa on jo jotain, mm. 1. päivä. Tuon mukaan Tuxerinsolasta Schmirn-laaksoon on tehty uusi polku - näyttää aika varakkaalta https://youtu.be/8Wg1aLPGems?t=295
Tulevana kesänä pitäis sitten lähteä kaverin kanssa kokemaan Alpit maastopyörällä, reittinä tulee todennäköisesti olemaan Albrecht Route V2 Garmischistä Gardalle ja pyörinä suht kevyet täpärit. Aikaa varataan n. 7 päivää itse reitille, lisäksi pari päivää matkusteluun. Tosi huonolla kelillä lyhennetään/helpotetaan reittiä. Ajankohta tulee olemaan heinäkuun alkupuoli ja tavarat kulkee mukana repussa ja pikku satulalaukussa.
Muutama asia on vielä hieman selvitystä vaille, löytyisikö täältä apuja:
- lennot Muncheniin ja Munchenistä kotiin, mutta tarvitseeko Evocin laukut jättää tiskille säilytykseen (mikäli jättää kentälle), vai mahtuuko lokeroihin? Vai oletteko vieneet laukuissa esim. Garmischiin asti?
- junalla pääsee varmaan parhaiten Garmischiin kentältä, tarvitseeko fillareille varata paikkaa etukäteen?
- Paluu Gardalta: onko kukaan tullut Shuttle palvelulla esim. Garmischiin tai suoraan Munchenin kentälle? Jos on, niin onko palveluntarjoojasta suosituksia?
- Oletteko ostaneet Transalp.info sivuston kaupasta (http://www.shop.transalp.info/shop/albrecht-route) gpx-jälkeä tai karttapohjaa, jos olette, niin mikä noista kannattaa ostaa? Oma navi on Edge 530. Onko kukaan ehtinyt testaamaan Frikart.no -sivuston (http://www.frikart.no/garmin/velgkart.html) karttojen toimivuutta Alpeilla?
Kiitos avusta jo etukäteen... :)
mikkol82
06.01.2020, 10.21
Omien kokemusten pohjalta väittämät kysymyksiin:
lennot Muncheniin ja Munchenistä kotiin, mutta tarvitseeko Evocin laukut jättää tiskille säilytykseen (mikäli jättää kentälle), vai mahtuuko lokeroihin? Vai oletteko vieneet laukuissa esim. Garmischiin asti?
-Olen jättänyt laukkuni hotellin varastoon säilytykseen reissun ajaksi, ei maksanut mitään. Garmischissa käyttämäni molemmat hotellit suostuivat ottamaan laukut. Hotellit oli Königshof ja Garni Brunthaler. Königshofia voin suositella, kaikki toimi ja on ihan bussi/rautatieaseman viereissä.
junalla pääsee varmaan parhaiten Garmischiin kentältä, tarvitseeko fillareille varata paikkaa etukäteen?
-Käytin molemmilla reissuilla Flixbussia. Kokonaisaika muutaman kymmenen minuuttia hitaampi, mutta ei vaihtoja ymym. Matkat voi varata Flixin puhelin apilla, sieltä voi varata myös paikat pyörille. Toiset kuljettajat vaativat, että pyöräpaikka pitää olla varattu, toiset vaativat ekstraluggage maksun, jota ei voi maksaa apin kautta. No se oli vain 7€, mutta otti pattiin, kun tuntui riippuvan kuskista mikä kelpaa ja mikä ei. Laitoin asiasta Flixbussille palautetta, mutta käteistä kannattaa varata muutama kolikko jos bussiin päätyy. Busseja kulkee tunnin/kahden välein. Joskus tunti koneen laskusta bussin lähtöön on riittänyt, joskus ei... ;)
Paluu Gardalta: onko kukaan tullut Shuttle palvelulla esim. Garmischiin tai suoraan Munchenin kentälle? Jos on, niin onko palveluntarjoojasta suosituksia?
Sport Shuttlen palveluita olen käyttänyt kummallakin reissulla ja olin tyytyväinen. Juna voisi olla halvempi, mutta shuttle on helpompi. Hinta oli muistaakseni 75€ sis. kuski, reppu ja pyörä. Noutavat niin läheltä hotellin ovea, kuin gardalla se on autolla mahdollista. Matka takaisin kesti jotain 4h huitteilla.
- Oletteko ostaneet Transalp.info sivuston kaupasta (http://www.shop.transalp.info/shop/albrecht-route) gpx-jälkeä tai karttapohjaa, jos olette, niin mikä noista kannattaa ostaa? Oma navi on Edge 530. Onko kukaan ehtinyt testaamaan Frikart.no -sivuston (http://www.frikart.no/garmin/velgkart.html) karttojen toimivuutta Alpeilla?
Ostin jäljen. Niitä olisi ollut netistä ladattavissakin, mutta ajattelin tukea jäljen suunnittelijaa sillä muutamalla eurolla. Toimiva paketti kaiken kaikkiaan. Toissakesänä reitillä oli muutama paikka, jossa oli rinnettä sortunut siten, että jäljen kulkeminen oli jo hengenvaarallista, en tiedä onko sinne tehty muutoksia. Gavialle nousun tekisin vaihtoehtoista reittiä, se oli tuskainen päivä, jota edes hieno laskuosuus ei päässyt paikkaamaan. Sadevedet olivat syöneet polut Gavialta Pezzoa kohti aivan piloille. Jos kuitenkin päätyy tuohon reittiin, kannattaa majoitus varata kylään etukäteen, siinä on vain yksi pizzeria joka majoittaa matkailijoita salissa. Kyselin paikkaa helmi-maaliskuussa ja en mahtunut enää. Joutuin majoittumaan seuraavassa kylässä alamäkeen. Kylä on Pregasaglio ja siinäkään ei ole kuin yksi majapaikka. Jos joutuu ajamaan Ponte di Legnoon asti nukkumaan, on aamulla pitkä siivu ajatettavana takaisin ylämäkeen että pääsee reittiin kiinni.
Kiitokset kattavasta vastauksesta.
Bussi Garmischiin voisi olla hyväkin vaihtoehto. Olitko palatessa vielä yön Garmischissa vai ehditkö saman päivän aikana Gardalta Garmischin kautta kentälle?
Muistatko linkkiä siihen sinun käyttämään shuttle-palveluun, noita tuntuu riittävän. Sport Shutllella löysin tämän: http://www.basic-sport.de?
Mielenkiintoista tietoa reitin kunnosta, voisin kysellä vielä Albrechtilta suoraan, jos hänellä on uutta tietoa reitistä. Vaihtoehtoa tuohon Gavian ympäristöön voi olla vaikea keksiä, ellei sitten mene asfalttipassoja Gavian kautta Bormiosta tai Mortirolon yli...
mikkol82
07.01.2020, 07.55
http://www.basic-sport.de/Sportler-Transfer.html
Juu näitähän riittää. Yövyin gardalle saapuessa perillä yhden yön ja sen jälkeen Garmischissa yhden yön. Aamun ensimmäisellä bussilla kohti kenttää.
V2 reitti tarjosi vaihtoehdon Gavialle, en osaa sanoa millainen se on. Tuon reittipaketin etu on monet vaihtoehdot useaan paikkaan. Samoin reittikuvauksissa olevat majapaikka vaihtoehdot. Näissä valmiissa jäljissä tahtoo viimeinen päivä olla monesti asfalttia ja niin se on Alpertinkin versiossa. Madonnasta reilu tunti hiekkatietä, muutama polku ja sen jälkeen maissipeltojen keskellä loppupäivä. Siihen koittaisin keksiä muuta, jos vielä noille poluille lähtisin. Samoin suosittelen etsimään valmiiksi hissien aukioloajat. Itse en niitä käyttänyt kuin kerran myrskyn takia, mutta olisin käyttänyt useamminkin, jos olisin ehtinyt ajoissa asemalle.
Kiitos taas vastauksista. Voikin olla aika riskialtista yrittää samanpäivän aikana Gardalta Garmischin kautta Munchenin kentälle, aamusta lähtevällä shuttle kyydillä ja iltalennolla voisi teoriassa onnistua.
Mikkol82: Ajoitko muuten Gallo vai Pezzo polun sisältävän reitin tuona 5 päivänä Grosiosta Ponte di Legnoon?
Jos muillakin on ideoita ja huomioon otettavia seikkoja tälläiseen reissuun, niin mielellään kuunnellaan. Tämä ketju ja muutamat netistä löytyvät sivustot on luettu jo pariin kertaan läpi... :) Laitoin myös Albrechtille muutaman kysymyksen, laitan vastaukset tänne, jos niitä saan.
Vilhelm V
07.01.2020, 20.13
Frikart.no kartat toimi oikein hyvin viime kesänä Alpeilla. Navigaattorina oli Garmin edge 800. Kaupallisen palveluntarjoajan gps jäljet oli käytössä. Yhdessä paikassa yksi jälki olisi johtanut romahtaneeseen joentörmään. Eli oma järki mukana ja silmät auki.
mikkol82
08.01.2020, 08.00
Mikkol82: Ajoitko muuten Gallo vai Pezzo polun sisältävän reitin tuona 5 päivänä Grosiosta Ponte di Legnoon?
Pezzo trailin ja se oli silloin sadevesien pilaama, nousu oli ok kunnossa. Se oli reissun kovin päivä, siinä meni aika monta tuntia yhteen nousuun. Mutta olihan siinä sentäs 2000m vertikaalia. 32/42 välitys 650b plussarenkailla oli muutaman hampaan liian pitkä niihin loppupään nousuihin, mutta jäipähän jotain muisteltavaa. Näin kun on jo yli vuosi aikaa, niin sitä voisi kuvitella joskus koittavansa uudestaan ;) Reissun paras lasku oli edellisen päivän lasku Grosioon vaihtoehtoista reittiä viereisen kukkulan päästä. Ajettavaa jyrkkää uskomattomilla maisemilla.
Travelkicking
12.01.2020, 11.15
Itävaltalainen tour- ja gps-sovellus Bergfex https://apps.apple.com/us/app/bergfex-tours-gps-tracking/id912776148 ja https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bergfex.tour&hl=en Esim.Grosio - Ponte di Legno välille tuo tarjoaa Albrechtin punaista jälkeä. Pro-version vuosimaksu 6,99 €, perusversio ilmainen (ei anna korkeuskäyriä, kun haluaa suurentaa enemmän). Albrechtin gps-jäljen lataaminen Garminiin on varmaan helpompi, kun hintakin on liki sama.
Reissuajasta: 5.7.2020 on täysikuu. A.A. mainitsee, että sään kannalta kannattaa suosia tätä ajankohtaa.
Pezzo trailin ja se oli silloin sadevesien pilaama, nousu oli ok kunnossa. Se oli reissun kovin päivä, siinä meni aika monta tuntia yhteen nousuun. Mutta olihan siinä sentäs 2000m vertikaalia. 32/42 välitys 650b plussarenkailla oli muutaman hampaan liian pitkä niihin loppupään nousuihin, mutta jäipähän jotain muisteltavaa. Näin kun on jo yli vuosi aikaa, niin sitä voisi kuvitella joskus koittavansa uudestaan ;) Reissun paras lasku oli edellisen päivän lasku Grosioon vaihtoehtoista reittiä viereisen kukkulan päästä. Ajettavaa jyrkkää uskomattomilla maisemilla.
Anders vastaili kysymyksiini ja hänen tietojen mukaan Albrecht routen 5. päivän Gallo trail on niin huonossa kunnossa, ettei hän suosittele sen ajamista ollenkaan.
Välityksinä itsellä on nyt 32t ovaali ja 10-50 takapakka, eiköhän noilla pärjää. Renkaita pitää vielä miettiä, uskaltaisiko lähteä esim. Vittorian Barzo/Mescal kombolla matkaan? Lähinnä (kylkien) kesto kivien seassa mietityttää noissa...
Kiitos tuosta vinkistä Grosioon laskusta, pidetään mielessä.
Travelkicking: Ajankohdaksi on tulossa juuri tuo henäkuun alkupuoli, toivotaan säiden suosivan. Ostan varmaan tuon Andersin reitin jäljen, kun sitä reittiä tullaan todennäköisesti ajamaan.
mikkol82
14.01.2020, 14.27
Välitys riittänee. Viime kesänä ajelin 30/51-29". Osassa nousuja meni kuitenkin työntöhommiksi, mutta tuntuu ettei niin lyhyttä välitystä olekkaan, että kaiken pääsisi ajamalla. Työntämiseen on vain varauduttava, eli ne kalleimmat karboni ajokengät kannattaa jättää kotio. Albrechtin jäljen etu on minimaalinen kantamisen tarve. Muistaakseni vain parina päivänä piti ottaa pyörä olalle. XC kumeilla olen itse ollut liikkeellä ja vain kerran olen saanut takakumin puhkottua. Tubeless paikkoja mukaan.
Millasella kuntotasolla tuonne kannattaa lähteä viikoksi ajamaan näin tasamaan asukkina ;)
Vilhelm V
14.01.2020, 22.23
Millasella kuntotasolla tuonne kannattaa lähteä viikoksi ajamaan näin tasamaan asukkina ;)
Arvioisin, että jos edes harkitset ajavasi viikon Alpeilla, olet luultavasti riittävässä kunnossa. Rasitus kumuloituu viikon mittaan, mutta riittävällä syömisellä ja levolla kone pysyy kyllä sen viikon käynnissä. Jos pystyy ajamaan kolmena päivänä peräkkäin tasamaalla yli 100km lenkin, on mielestäni jo hyvinkin voiton puolella.
Arvioisin, että jos edes harkitset ajavasi viikon Alpeilla, olet luultavasti riittävässä kunnossa. Rasitus kumuloituu viikon mittaan, mutta riittävällä syömisellä ja levolla kone pysyy kyllä sen viikon käynnissä. Jos pystyy ajamaan kolmena päivänä peräkkäin tasamaalla yli 100km lenkin, on mielestäni jo hyvinkin voiton puolella.
Samaa mieltä (tosin vain maantietä siellä ajaneena). Alppien pitkissä ylämäissä pätee sama mikä tasamaallakin - ei matka tapa vaan vauhti. Ylämäet pitää vain malttaa junnata omaan kuntotasoon sopivalla nopeudella.
Oma reissu kaverin kanssa toteutui vihdoin tänä kesänä ylimääräisen vuoden odottamisen jälkeen. Ajankohtana oli 1-8.7. ja reitiksi muodostui käytännössä Albrecht routen ja Via Claudian sekoitus. Sveitsin yöpymiset jätimme väliin rajoitusten vuoksi ja ajoimme sen sijaan yhden päivän Landeckista etelään Via Claudian reittiä pitkin Prato allo Stelvioon, josta aamulla ylös Stelvio ja ylhäältä vuorille Forcola da Rimsin ja Pedenolo polkujen kautta Bormioon. Varsinkin tuo Pedenolo polku oli jotain uskomatonta, vaikka keli ei paras mahdollinen tuona päivänä ollutkaan.
Kiitos kaikille, ketkä jakoivat neuvoja tässä ketjussa ja yksityisviesteillä, niistä oli paljon apua.
Oma kunto ei nyt ihan huippua ollut tämän vuoden helmi-maaliskuussa sairastetun koronan jäljiltä, mutta onneksi ehdin saamaan 3 kk hyvän treeniputken vielä taudista toipumisen jälkeen ja ennen sairastelua oli kunto jo ihan hyvällä tasolla (tosin taudin jälkeen jopa 5 km kävely oli aika tuskaa...). Meidän ajama (ja työntämä ;)) reitti oli lopulta n. 450 km ja 10000 nousumetriä, ei liian rankka, mutta kyllä tuon jälkeen tiesi jotain tehneensä.
Gardalla iltaa viettäessämme aloimme jo kaverin kanssa miettimään seuraavia seikkailuja, ehkä ei samalle reitille, mutta jotain vastaavaa pitää saada koettua vielä.
Kuvailin action-kameralla parhaita pätkiä ja editoin niistä illalla hotellilla kännykällä päiväkohtaiset ajovideot. Koostin niistä juuri yhden videon Youtubeen:
http://youtu.be/MmGR2HAaoDc
Lento meillä oli tosiaan Muncheniin, josta olimme varanneet tilataksin viemään Garmischiin. Hinta tälle kyydillä oli 120 €/hlö, mutta säästi ajassa ja ehti illalla käymään syömässä pyörien kasauksen jälkeen. Pyörinä meillä oli trail henkiset 29 täpärit (kevyt xc-pyörä olisi riittänyt, mutta niillä mennään mitä tallista löytyy), renkaina itsellä Wolfpackin Cross/Race, kaverilla Ardent Race/Ikon. Renkaiden kanssa ei ollut mitään ongelmia. Laukut jätettiin Hotel Königshofiin Garmischiin, tästä olin jo sopinut s-postilla heidän kanssa aiemmin.
Paluu kyyti Gardalta oli meillä Bikeshuttle.at:n (http://www.bikeshuttle.at/en/bike-shuttle.html) kautta ja oli ihan toimiva ratkaisu. Takaisin kentälle menimme puolestaan Flixbussilla, jonka kuski ei aluksi ollut kovin iloinen pyörälaukuistamme. Lopulta hän pyysi niistä 9 € ylimääräistä, ja koska vaihotrahaa ei kuulemma ollut, niin maksoimme niistä lopulta yhteensä 20 €. Nämä rahat taisivat mennä kuskin omaan virkistyskassaan...
Hotellit olimme varanneet etukäteen, mutta ei ne näyttäneet ihan täysiltä, varmasti tämän nykyisen tilanteen johdosta. Saksan hotellit vaativat testin kaikilta (myös jo sairastaneilta, Itävallassa kelpasi oma immuniteettitodistus ja Italiassa ei ketään kiinnostanut mikään aiheiseen liittyvä. Kävimme testeissä reissun aikana Saksassa kerran (apteekki 30 €, hotellin pikatesti ilmainen), Gardalla ennen paluukyytiä (apteekki 22 €) ja kaveri kävi vielä lentokentällä Saksassa.
Karttapohjana käytimme Frikart.no (http://www.frikart.no) löytyviä karttoja ja reitti GPX:n ostin Albrechilta Transalp.info-sivuilta (http://www.transalp.info/albrecht-route).
Travelkicking
08.08.2021, 20.40
Taksien vaihtorahan puute tai unohtaminen vaikuttaa aivan suunnitelmalliselta vedätykseltä. Tosin Innsbruckissa saa vaihtorahat ihan säntillisesti. Tää oli paras: "Saksan hotellit vaativat testin kaikilta (myös jo sairastaneilta, Itävallassa kelpasi oma immuniteettitodistus ja Italiassa ei ketään kiinnostanut mikään aiheiseen liittyvä." Italiassahan oli pitkät lockdownit - porukat ovat varmaan aivan kypsyneitä.
Videosta: Katsoin sen youtubesta. Kamerasi taistelee koko ajan vastavaloa vastaan, muutoin selkeästi ja vakaasti kuvattu.
Oma reissu kaverin kanssa toteutui vihdoin tänä kesänä ylimääräisen vuoden odottamisen jälkeen.
Vaikuttaa mahtavalta reissulta! Kiva katsella tunnelmia ja maisemia videolta. Mikä olisi mielestäsi lyhin aika jossa tuo reitti olisi järkevästi ajettavissa? Olisiko mitään mieltä tiivistää sitä viiteen päivään? Toinen kysymys koskien varusteita, mitä kaikkea teillä oli mukana? Näköjään selässä keskikokoiset reput ja pyörässä pari laukkua. Monet ovat youtubesta löytyneiden videoiden perusteella menneet pelkällä repulla mutta toisaalta osalla reput ovat näyttäneet turhan painavilta.
Tämä reissu täytyy joskus tehdä itsekin, mutta valitettavasti ei taida ainakaan muutamaan vuoteen vielä onnistua...
Oli kyllä mahtava reissu. Reitin kulkeminen nopeammin on lähinnä kiinni siitä miten yöpaikat saa jaksotettua, kuinka monta tuntia päivästä käyttää liikkumiseen ja tietysti omasta kunnosta. Kyllä tuon reitin joku ultrapyöräilijä parilla bussipysäkkinukkumisellla voi ajaa varmaan n. 2-3 vuorokaudessakin, mutta meille normaaleille kuolevaisille n. viikko on ihan hyvä aika. Ehtii nauttia maisemista ja Alppitunnelmasta hieman paremmin.
Repuissa meillä oli lopulta aika kevyesti tavaraa, itsellä reppu painoi ilman juomarakon vesiä n. 3 kg, vettä sitten n. 1-2 l lisäksi hieman etapin mukaan. Yli 5 kg en itse tykkää kantaa selässä pitkillä pyöräetapeilla. Meillä oli ihan iltavaatteet ja mm. normi kengätkin mukana, eli ei tarvinnut olla ajokamoissa illallispöydissä. Omat kamat painoi kokonaisuudessaan 8.8 kg, johon sisältyy myös päällä olevat ajokamat ja kaikki pyörässä kiinni oleva extra (laukut, Garmin, pullo, yms.). Esim. kameravehkeet painoi n. 350 gr, mutta on nuo videot kumminkin sen arvoisia. Itsestä olisi tietysti voinut ottaa muutaman kilon enemmän pois ennen reissua, niin ei olisi kamoja tarvinnut punnita niin tarkkaan. :rolleyes:
Oma action-kamera vetelee jo viimeisiä, kuten Travelkicking kommentoikin ylempänä. Sillä on kuvattu n. 20 tkm mp-ajoviedoita Alppien ja Norjan reissuilla, olisi varmaan jo aika päivittää sekin... Ehdottomasti kannattaa lähteä, on noi maisemat sen verran mahtavia tuolla(-kin) päin.
Joo, laskeskelin että jos työnnettävää ei ole joka päivälle kilometrikaupalla, pitäisi 80-90 km päivässä mennä niin että ehtii vielä illalla ravintolaan syömään ja nukkumaan kunnolla. Hirveästi ylimääräistä aikaa siinä ei muuten toki jäisi. No, tässä on aikaa suunnitella.
Painon puolesta oli siis tosiaan suht vähän kamaa, vähemmän mitä laukut antoivat olettaa. Itseä maastoajossa häiritsee eniten tankolaukku, kesän bikepacking-retkellä jo vajaa 2kg oli selkeästi liikaa, jos halusi ajaa muutakin kuin helpoimpia neulaspolkuja.
Lainataan nyt tätä ketjua kun ei kehtaa uuttakaan aloittaa. Onko kukaan ylittänyt alppeja gravelilla? Reittisuosituksia ja vinkkejä kaipaisin.
Heinäkuun lopussa olisi mahdollista lähteä. Münchenista Gardalle oli alustava suunnitelma, mutta olen avoin kaikille vaihtoehdoille.
Huoltoauto kulkisi mukana eli koko matkaa ei olisi edes tarve ajaa jos ei huvita ja kaikkea tavaraa ei tarvitse kuljettaa mukana.
Riippuu vähän siitä mitä "ylittäminen" tarkoittaa ja miten puritaanisesti nimenomaan gravelia haluaa ajaa. Olen ajanut München-Garda -välin useampaankin kertaan eri reittejä, joskin pääosin maantiepyörällä. Gravelia taas on tullut ajettua erinäisissä paikoissa siellä välissä.
Hyviä hiekkateitä löytyy pääosin niiltä seuduilta missä on tasaista ja maaseutua tai sitten läheltä laskettelu- / talviurheilukeskuksia. Esim Münchenin pohjoispuoli on paljolti peltoa ja reitin lentokentältä kaupunkiin voi ajaa jotakuinkin kokonaan hiekkatietä. Kaupungin läpi kulkee edelleen puistotiet ja jokirantaa seuraten pääsee vielä tosi pitkälle etelään polkuja pitkin.
Jos Itävallan puolelle menee Fernpassin kautta, Garmisch-Partenkirchenin ympäristössä on maastopolkuja ja ylityksen jälkeen matkan Dormitziin voi ajaa metsässä. Siitä eteenpäin on vähän makukysymys mitä haluaa kokea. Laakso Dormitz-Innsbruck on täynnä erilaisia puistoja ja ulkoilupolkuja metsänrajassa. Osa päällystettyä, osa hiekkaa. Brenner pitää ylittää käytännössä maantietä.
Vaihtoehtona on kiertää Landeckin kautta. Prutz-Pfunds väli on jokirantaa, jossa on myös gravelia. Siitä eteenpäin on jälleen päätös mitä haluaa kokea. Jos Stelviolla ei ole käynyt, sen kiipeäminen ja ylitys Bormioon on sellainen bucket list asia, joka kuuluu pyöräilijän kalenteriin. Toisaalta Nauders-Trento -väli on hienointa pyörätietä mitä todennäköisesti ikinä pääsee kokemaan, joten jos kiipeäminen ei kiinnosta niin se kannattaa ajaa. Hiekkaa siellä tosin on vain pätkittäin.
Mikäli määränpää ei pakosta ole Gardalle, silloin vahva suositus on ajaa Innsbruckin ja Brennerin kautta Dolomiiteille eli Cortinan seudulle. Siellä on maasto-/gravelreittejä vaikka mitä. Suurimpaan osaan pitäisi löytyä valmiit turistikartat. Ja jos matkalla iskee ihan hirveä kiipeilyhimo, voi polkea laaksosta Waidbruckista ylös Passo Gardenalle. 30km tasaisen tappavaa ylämäkeä. Kun sen on tempaissut reipasta tahtia, ei loppulomalla ihan kauheasti ole nousuhaluja jäljellä ja voi keskittyä johonkin mikä jäljelläolevilla jaloilla tuntuu järkevämmältä. Kuten vaikka maalin kuivumisen seuraamiseen.
Travelkicking
01.03.2025, 09.51
Jos hakee gravelreittejä netistä, niin... https://urly.fi/3LKO
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.