PDA

Näytä tavallinen näkymä : Auttakaa miestä mäessä



jaakkja
11.02.2018, 13.52
Hei,

olen aloittanut työmatkapyöräilyn viime keväänä ja olen siitä kovinkin innostunut :) Tässä on kuitenkin tullut kaluston kanssa kaikenlaisia on ongelmia; varmasti siksi, etten ole ymmärtänyt, minkälainen pyörä minun kannattaisi hankkia. Siksi kyselen nyt täältä neuvoa.

Eli mittani ovat 186/105. Työmatka on n. 20 km/suunta pk-seudulla ja ajan sen lähes päivittäin, oli keli mikä oli. Ensin ostin 500e maksavan hybridi-pyörän (Solifer), jota käytin korjaamolla kuukauden välein. Ilmeisestikin painoni oli tälle pyörälle liikaa, sillä siitä katkesi akselikin ?? jossain vaiheessa. Sitten myyjä suositteli kolmevaihteista Nakamuraa (citypyörä), joka ei ole yhtään sen parempi. Se ei ole hajonnut, mutta viimeisen viikon olen joutunut ajamaan lähes koko matkan seisovilteen, koska pyörä ei vain kulje!! Nyt en yksinkertaisesti jaksa tätä enää, ja olen päättänyt hankkia kunnon pyörän, joka muuttaa tuskaiset työmatkapyöräilyt iloksi! Eli sanokaa, mikä pyörä minun kannattaisi hankkia? Joku sanoi joskus, että cyclocross olisi hyvä, mutta en ymmärrä runkojen koosta sun muista jutuista yhtään mitään. Eli täysin noviisi siis tässä lajissa olen :/

Toivottavasti saisin teiltä apuja!

jaakkja
11.02.2018, 13.55
Täydennän edellistä viestiäni sen verran, että hintahaarukka olisi 1 - 1 1/2 tuhatta.

TERU
11.02.2018, 14.06
Pohjamuraa sattunutkin kohdalle. Tässä kisoja katsellessa jotain mietteitä, hyvä budjetti nyt, tuolla saa kunnon käyttövälineen. Krossari on hyvä ajatus ja toinen hyvä ns. 29" jäykkäkelaisena kun noinkin paljon muskelia. Pääkaupunkiseudulla riittä tarjontaa, tulet saamaan hyviä ehdotuksia täältä, mutta oma valinta lopulta on tehtävä.

Mohkku
11.02.2018, 14.07
Ihan ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa pyöräliikettä, jossa olet asioinut. Pääkaupunkiseutulaiset varmaan osaa suositella parempia vaihtoehtoja. Seuraavaksi alkaa pohdinta pyörätyypistä, josa mielestäni on hyviä vaihtoehtoja kolme: Hybridi, maasturi ja cyclo/gravel grinder. Viimeinen on huono talvella tien pinnan heikentyessä, joten jos kelissä kuin kelissä on vaatimus, ehkä kannattaa keskittyä hybridien leveärenkaisimpaan päähän (talvikäyttö) ja 29 maastureihin. Noiden välinen raja on joskus epämääräinen, täysjäykkää pyörää voi nimittää hybridiksi tai maasturiksi. Tästä ei kannata silti välittää, kun pyörätyyppi voi olla hyvä valinta sinulle. Hintahaarukkasi on varsin terve, sillä saa laadukkan pyörän ilman isompaa etsimistä, vaikka tietsti erojakin niissä on.

Nyt vain katselemaan ja kokeilemaan näillä spekseillä pyörää, siitä asia vähitellen alkaa kirkastua. Maasturissa rungon koko on suunnilleen 19 ja hybridissä 57-58.

hiilikuitumies
11.02.2018, 15.11
Ottaisin sen 29erin tai vastaavan, koska vaikka tuossa on aika pitkä matka jo suuntaansa, niin ei se kesäisin niin paljon pystymmmästä ajoasennosta kärsi, etteikö se voittaisi talvella paremmalla ajettavuudellaan sen takaisin.

http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/marin_muirwoods_29er-p-58124-0
https://www.marinbikes.com/ww/bikes/muirwoods-green

Tuohon lokasuojat, tarakka ja leveämmät renkaat (kesäksi Big Apple, talveksi Ice Spiker Pro), niin pyörä liikkuu mukavasti. Vaihteita löytyy joka tilanteeseen. Sinällään tuo on ihan peruspyörä, mutta teräsrunko on normaalista vähän erikoisempaa. Ei se matkanteko kuitenkaan sen enemmän vaadikaan.

nure
11.02.2018, 17.56
Marin aika hyvä vaihtoehto ja tuossa se minkä itse valitsisin http://www.chargebikes.com/cooker-1/

Greycap
11.02.2018, 18.28
Cookerin kun saisi 29erinä niin olisi kyllä aika lähellä jo. Tai sitten vaan toiset kiekot kesäksi, plussakoon maastorenkailla voi vähän huumori loppua asvalttitiellä vaikka ne varsinaisessa käyttötarkoituksessaan mainiosti toimiikin.

Vivve
11.02.2018, 18.58
Oma valinta tuohon olisi Cube Hyde https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-hyde-black-n-yellow-655411.

stenu
11.02.2018, 19.04
Koska Hesan kelveillä käytetään nykyisin aika paljon suolaa ja varsinkin, jos työmatka kulkee ns. priorisoidun talvikunnossapidon reittejä, voi teräsrunkoisten kanssa tulla ikäviä ylläreitä aika nopeastikin, ellei rungossa ole ED-coatingia (esim. All City) tms. korroosionestokäsittelyä eikä nekään taidan ruostumisongelmaa kokonaan poistaa.

Plussarenkaiset on (IMO) ihan overkill-vehkeitä työmatkapyöriksi. Suhteellisen lumeton kausi täällä yleensä kestää nykyään noin 11 kuukautta vuodesta.

Vivve
11.02.2018, 20.24
Tää vois olla kans hyvä https://www.velobia.fi/genesis-skyline-30. Jää rahaa vielä käytettyyn cyclocrossiin.

Barracuda
11.02.2018, 20.27
Koska Hesan kelveillä käytetään nykyisin aika paljon suolaa ja varsinkin, jos työmatka kulkee ns. priorisoidun talvikunnossapidon reittejä, voi teräsrunkoisten kanssa tulla ikäviä ylläreitä aika nopeastikin, ellei rungossa ole ED-coatingia (esim. All City) tms. korroosionestokäsittelyä eikä nekään taidan ruostumisongelmaa kokonaan poistaa.

Plussarenkaiset on (IMO) ihan overkill-vehkeitä työmatkapyöriksi. Suhteellisen lumeton kausi täällä yleensä kestää nykyään noin 11 kuukautta vuodesta.

Mikä nyt sitten on kellekin overkill.
Omassa käytössä parsas kompromissi on plussarenkaat nielevä runko jossa kesäksi 29 kiekot ja viimeaikaisille keleille 27.5 plussakiekot ja Fat Freddie.

Mutta aikoinaan ajelin ur-jopolla ja kesärenkailla kesät talvet. Meni ne matkat silläkin tavalla.

Tuollainen jäykkäkeulainen 29 on kyllä oiva yleispyörä.

nure
12.02.2018, 18.42
Itse pidän plussakokoista myös hyvänä vaihtoehtona juuri siksi kun saa mahtumaan muunkin kokoiset kiekot ja sen mukaan vaihdella rengastusta. Myös tuota overkill ajatusta hieman oudoksun ja myös sitä että teräsrunkoisen pitäisi sulkea pois käytöstä, tuskin alumiinikaan tuota suolaa niin kovasti rakasta, toisaaltaan jos tallista löytyy titaania niin ei moista tarvi edes miettiä.

Leewi
12.02.2018, 19.54
Koska Hesan kelveillä käytetään nykyisin aika paljon suolaa ja varsinkin, jos työmatka kulkee ns. priorisoidun talvikunnossapidon reittejä, voi teräsrunkoisten kanssa tulla ikäviä ylläreitä aika nopeastikin, ellei rungossa ole ED-coatingia (esim. All City) tms. korroosionestokäsittelyä eikä nekään taidan ruostumisongelmaa kokonaan poistaa.

Plussarenkaiset on (IMO) ihan overkill-vehkeitä työmatkapyöriksi. Suhteellisen lumeton kausi täällä yleensä kestää nykyään noin 11 kuukautta vuodesta.
Mulla on ollut plussapyörä nyt toista talvea huonompien kelien varalle. Kerran olen sitä työmatkalla käyttänyt. Matkat on lyhyitä, joten rento citypyörän asento ja ennenkaikkea napadynamon ja mihin vaan runkolukolla jättämisen huolettomuus ovat ratkaisseet käytön. Huomenna saattaa tulla se päivä 2.

STN
12.02.2018, 19.55
Marssi Velosporttin tai Larunpyörään, sieltä saat oikean kulkupelin työmatkaa varten jolla on ilo polkea.

stenu
12.02.2018, 21.40
...myös sitä että teräsrunkoisen pitäisi sulkea pois käytöstä, tuskin alumiinikaan tuota suolaa niin kovasti rakasta..

Ei varmaan rakasta ei, mutta kestää kuitenkin paremmin. Minulla ruostui hyvälaatuinen teräsrunko viistoputkesta keskiön yläpuolelta ja molemmista chainstaystä puhki vajaassa viidessä vuodessa Hesan suolakelveillä työmatkaa ajellen. Onneksi oli sen verran arvokas runko, että oli korjaamisen väärti. Konga rakensi takapään uusiksi ja paikkasi viistoputken. Sittemmin olen oppinut välttämään eniten suolattavia reittejä.

Jos käy töissä vaikkapa 225 päivänä vuodessa, niin niistä keskimäärin ehkä kahtenakymmenenäviitenä on Hesassa lunta ja niistä kahdestakymmenestäviidestä viisi on pyrynjälkeisiä päiviä, jolloin kelvit on osittain auraamattomia ja sirorenkaisemmalla pyörällä töihin selviäminen on todennäköisesti haastavampaa ja hitaampaa kuin möhkörenkaisemmalla. 200 päivänä krossari/hybridi/tms. -tyyppisellä pyörällä työmatka sujuu kevyemmin ja nopeammin eli jos haluaa minimoida vuoden aikana työmatkoihin kulutettavan energian ja ajan, on plussapyörä overkill-ratkaisu. Jos haluaa tehdä työmatkasta mahdollisimman tehokasta kuntoilua tai poiketa vaikkapa Keskuspuiston maastopoluille, niin asia on tietenkin eri. Tai jos tärkeintä on se, että pahimman mahdollisen kelin yllättäessä töihin pääsee mahdollisimman helpolla siitäkin huolimatta, että suurimman osan aikaa liikkuminen on sen seurauksena raskaampaa, niin sitten esimerkiksi plussapyörä on varmasti ihan hyvä ratkaisu.

Toisaalta aika isossa osassa plussapyöristä on moderni loivahko geometria ja sellainen yhdistettynä leveään kelluvaan etupyörään ei itseasiassa ole poikkeuksetta edes kapearenkaista ja jyrkkäkulmaista pyörää helpompi hallita auraamattomalla kovanpehmeäksi kävellyllä ja pakkautuneella kelvilumella. Vähän sama koskee loskakelejä, joita täällä on nykyään harmittavan usein.

Oma työmatkani Länsi-Helsingistä ytimeen on reitistä riippuen 8-12 km. Kesällä voi polkea suorinta reittiä rantaradan vartta, talvisin radanvarresta on nykyään niin iso osa suolattu, että pitää kierrellä pitempiä reittejä. Ensimmäiset kymmenen työmatkapyöräilyvuottani kuljin töihin maasturilla joka päivä, kun en muuta pyörää omistanut. Ensimmäisen krossarin hankkimisen jälkeen seitsemisen vuotta sitten en ole kovin montaa kertaa maasturilla työmatkaani ajanut. Toisaalta on tuolla näkynyt niitäkin, jotka ajavat läskipyörällä työmatkaa ympäri vuoden. Ja sitten on tosiaan niitä - yleensä sinnikkäitä naisia - jotka ajavat mummiskoilla ympäri vuoden ihan tyytyväisinä. Preferenssinssä kullakin. Jatkakaa :)

CamoN
12.02.2018, 22.29
Jos käy töissä vaikkapa 225 päivänä vuodessa, niin niistä keskimäärin ehkä kahtenakymmenenäviitenä on Hesassa lunta ja niistä kahdestakymmenestäviidestä viisi on pyrynjälkeisiä päiviä, jolloin kelvit on osittain auraamattomia ja sirorenkaisemmalla pyörällä töihin selviäminen on todennäköisesti haastavampaa ja hitaampaa kuin möhkörenkaisemmalla. 200 päivänä krossari/hybridi/tms. -tyyppisellä pyörällä työmatka sujuu kevyemmin ja nopeammin eli jos haluaa minimoida vuoden aikana työmatkoihin kulutettavan energian ja ajan, on plussapyörä overkill-ratkaisu.

Osuva arvio, allekirjoitan. Toki on tietysti olemassa sellaisiakin ihmisiä jotka ovat käytännössä aina liikkeellä ennen sitä auraa, ja niitäkin jotka ovat mielestään aina liikkeellä juuri lumipyryn aikaan tai välittömästi sen jälkeen, mutta kuitenkin. Hiihtokelit kestää keskimäärin kaksi viikkoa vuodessa, ei siellä kevyenliikenteenväylälläkään keskimäärin niin hankalaa ole.

Eli foorumisuosituksia lukiessa pitäisi käyttää vuodenaikakritiikkiä. Helmikuussa suositellaan pyörää joka kulkee umpihangessa, toukokuussa pyörää johon saa picnic-korin, elokuussa pyörää joka kulkee paljaalla asfaltilla kivasti ja marraskuussa pyörää johon voi asentaa jotkut jeesusrumat lokasuojat.

hiilikuitumies
13.02.2018, 04.23
Ei varmaan rakasta ei, mutta kestää kuitenkin paremmin. Minulla ruostui hyvälaatuinen teräsrunko viistoputkesta keskiön yläpuolelta ja molemmista chainstaystä puhki vajaassa viidessä vuodessa Hesan suolakelveillä työmatkaa ajellen. Onneksi oli sen verran arvokas runko, että oli korjaamisen väärti. Konga rakensi takapään uusiksi ja paikkasi viistoputken. Sittemmin olen oppinut välttämään eniten suolattavia reittejä.

Jos Helsingissä tilanne on tuo, niin ei sitten kannata ostaa teräsrunkoista. Miksi ottaa edes riskiä, koska alumiinikin toimii ihan hyvin ja tuon suhteen luotettavammin. Vedän siis suositukseni Marinista tässä yhteydessä takaisin.

Mohkku
13.02.2018, 06.42
Aloittaja pystyy varmaan haarukoimaan pyörätyypin aika hyvin tähän astisen keskustelun pohjalta. Yksi raameihin sopiva vaihtoehto lisää, Giant Toughroad:

https://www.giant-bicycles.com/fi/bikes-toughroad-slr

(https://www.giant-bicycles.com/fi/bikes-toughroad-slr)Aiheesta löytyy myös käyräsarvinen vaihtoehto, sekin kannattaa kaikesta huolimatta tutkia. Rengaskoko vakiona 700x40, eikä kuvien perusteella olla ihan äärirajoilla.

https://www.giant-bicycles.com/fi/bikes-toughroad-slr-gx

Lisäys: Giantin kokomerkintä on hämäävä, kun 52 = L ja taulukon mukaan yli sopiva 183-193 senttisille. XXL:stä saisi nyt tällaisen 20% alennuksella:

https://www.xxl.fi/giant-tough-road-slr-2-17-hybridipyora/p/1132236_1_style

Täytyypä seuraavan kerran ohi kulkiessa käydä vilkaisemassa tuota, sen verran kiinnostava se on, vaikken tuollaista nyt olekaan ostamassa.

jaakkja
13.02.2018, 20.47
Kiitos kaikille kommenteista!

Päädyin ostamaan nyt pyörän nimeltä Marin Fairfax SC5. http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/marin_fairfax_sc5-p-58137-10

Myyjä tosin suositteli, että minun kannattaisi sijoittaa käyrätankoiseen, mutta jotenkin ei vaan tuntunut omalta...

Torstaina pitäisi olla kasattuna ja toivotaan, että kestää hieman paremmin kuin aikaisemmat :)

Sekakäyttäjä
14.02.2018, 16.00
No varmasti on kyseessä vähän toisen luokan menopeli kuin avauspostauksessa mainitsemasi Solifer-hypriiri. Sellainen pyörähän sitä on hommattava, joka omalta/mieluiselta tuntuu. Toivota(a)n miellyttäviä kilometrejä Marin kanssa :)