Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtajan vaijerinsäätäjä



MK79
07.02.2018, 20.38
Osaakos joku sanoa saako vaijerinsäätäjää ostettua erikseen jostain takavaihtajaan? Ite näemmä nakannu menemään kun purkasin mun kakkospyörän.. Vai onko sen verran "mitätön" osa että helpompi käyä pyöräliikkeestä kysyyn jos heillä olisi jäänyt ylimääräseksi?

Tarttis olla samanlainen mikä kuvassa on tuo musta, kyseessä on samanlainen vaihtaja myös.

https://images.internetstores.de/products//357590/02/2bdca3/Shimano_Acera_RD-M360_Schaltwerk_7_8-fach_silber[1470x849].jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true

maalinni
07.02.2018, 20.53
Suosittelen kysymään pyöräliikkeestä. Osa maksaa varmaan vähän, mutta postarit saattaa yllättää.

Edit: löytyisi englanniksi sanoilla barrel adjuster rear derailleur

CamoN
07.02.2018, 21.27
Vaihtaja toimii tietysti paremmin jos siinä on kaikki osat jotka oli tehtaalta lähtiessä, mutta rumpusäätimiähän on saatavilla irrallisena vaikka vaijerikuoreen asennettavaksi. Siis siten, että katkaistaan kuori sopivasta kohdasta ja asennetaan rumpusäädin katkaisukohtaan. Sehän voi olla jopa kätevämpi, jos kahvassa ei ole säätöä ja joskus tulee tarve säätää vaijerikireyttä liikkeessä.

Ei se ole pyöräliike eikä mikään, jos romulaatikosta ei löydy irrallista rumpusäädintä.

arctic biker
07.02.2018, 21.39
https://jagwire.com/products/small-parts/inline-adjusters

STN
07.02.2018, 22.08
Acera maksaa kokonaisuudessa uutena sen parikymppiä, Motonetissa näytti 24,90, kivijalkaliikkeestä saa varmaan tingattua 15 euroon, eli ei kovin montaa euroa kannata tuohon sijoittaa.

MK79
07.02.2018, 23.34
Joo, ei tosiaan ole koko vaihtajan hinta korkea mut koska se toimii ja on vain 3v vanha niin käyn aluks kyselemässä pyöräliikkeestä. Jos sen osan parilla kolikolla saa niin hyvä mutta muutoin menee vaihtoon koko vaihtaja.

Kiitti vastauksista! hieman valoa asiaan.

TERU
08.02.2018, 06.42
Jos ja kun vaihdekahvassa on saman kaltainen vaijerin hienosäätöruuvi, niin tuolla takavaihtajassa ei välttämättä tuollaista enää tarvitse, riittää kun kuoren päälle laittaa tukinippelin, joka ei sekään nyt ihan välttämätön ole.

CamoN
08.02.2018, 07.50
Mikä on tukinippeli?

TERU
08.02.2018, 09.15
Mulle kaikki pyörän pikkuosat on nippeleitä.🤗

Tukiholkki vois olla lähempänä, parempaan en nyt pysty.

kauris
08.02.2018, 09.47
Teru tarkoitti varmaan sitä vaijerinkuoren päähän laitettavaa metallista päätyholkkia, joita tulee vaijeri- ja kuorisarjan mukana ja joita voi toki ostaa irrallaankin. Sellainen kannattaa laittaa vaijerinkuoren päähän, jos vaijerin asentaa tuohon vaihtajaan ilman, että siinä on se hukassa oleva vaijerinkireyttä säätävä kierrinosa. Ellei peräti kyseinen holkki tule ja kannata laittaa vaikka se osa olisikin tallessa.
https://www.bikeshop.fi/tuotekuvat/BR4080_kk.jpg?2017-12

TERU
08.02.2018, 10.10
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, noita "nippeleitä" löytyy tukiaseman lootasta aina. Kiitos kaunis kauris!

CamoN
08.02.2018, 11.14
Nyt ymmärsin. Mielestäni vaijerikuoren päätyholkki on välttämätön, koska vaijerikuori ja yleensä myös se vastakappale (vaihdevipu, vaihtaja tai vaijerikuorikiinnike) on suunniteltu toimimaan sellaisen kanssa. Yleensä ilman holkkia käy ajan saatossa niin, että kuoren pää lähtee leviämään tai muuten muuttamaan muotoaan, jolloin vaijerikuori lyhenee siltä lyhyeltä matkalta ja vaijerikireyttä täytyy säätää. Holkki pitää kuoren pää muodossaan.

maalinni
08.02.2018, 18.17
http://www.fillaritori.com/topic/117067-annetaan-shimano-altus-8-vaihtaja/

arctic biker
08.02.2018, 19.30
Nyt ymmärsin. Mielestäni vaijerikuoren päätyholkki on välttämätön, koska vaijerikuori ja yleensä myös se vastakappale (vaihdevipu, vaihtaja tai vaijerikuorikiinnike) on suunniteltu toimimaan sellaisen kanssa. Yleensä ilman holkkia käy ajan saatossa niin, että kuoren pää lähtee leviämään tai muuten muuttamaan muotoaan, jolloin vaijerikuori lyhenee siltä lyhyeltä matkalta ja vaijerikireyttä täytyy säätää. Holkki pitää kuoren pää muodossaan.

Samaa mieltä. Jos katsotaan sitä kuoren päätä mikä kovimmalla on niin toki takavaihtajan puoleinen. Ja sitte kun kurkistetaan niin aika nopeaan vaihdevaijerin kuoren säikeet siellä kurkistaa. Itse käytän vain metallisia holkkeja, kaikkia lienen koestanut, siinä vaiheessa kunnei pikkurattaille kunnolla tiputa niin viimeinen kuorenpätkä uusiksi ja sitten seuraavaksi kaikki piuhat ja kuoret vaihtoon.Ympärivuotisessa ajossa kerta vuoteen.

nure
08.02.2018, 21.19
Kannattaa kysellä kavereilta että löytyykö jollain risaa Virvelitehtaan tuotetta josta moisen voi ottaa talteen... Myös Fillaritorilta voi anella, voi irrota hyväntahtoiselta postikuluilla.

arctic biker
08.02.2018, 21.38
Noissa maastovivuissa mitä ittellä on ollut niin barrellisäätö löytyy ja jos os oikein pengon niin ihan noita...

TERU
09.02.2018, 07.05
Maastoviputyyppisissä, aina niissä mitä omissani on ollut, on löytynyt pyöritettävä hienosäätönippeli vaijerille ja yksi säätönippeli vaijeria kohti on riittävä määrä, sillä jokainen lisänppeli vaijerissa hitusen joustaa ekä vaihdevaijeri joustoa tarvitse.

Toisinaan omistani on puuttunut molemmista vaihtajista hienosäätö, vähän tarkemmin on saanut vaijerin kiinnittää vaihtajaan, joskus oikeaa kohtaa hiukan hakeakin. Mukavuutta kuitenkin kun jostain välistä jämäkällä hienosäätöruuvilla voi täsmätä vaijerin oikeata kohtaa. Tuossa aloituskuvassa on tehtaan jäljiltä oiken hyvä säätöruuvi, jos vivuissa ei ole säätöä.

Marsusram
09.02.2018, 12.32
Jos tuo säätöruuvi puuttuu, niin reikä on tällöin avarampi ja vaijeri ottaa kierteisiin. Joku ohjausholkki on siis hyvä olla keskittämässä vaijeria, vaikka vaijerinkuoren päässä kapselit olisikin.
Omaa romulootaa vilkaistessa näkyi 3kpl XT M760, joissa on tuo säädin paikallaan.

nure
10.02.2018, 09.26
Eikä läheskään kaikissa vaihtajissa edes ole moista säätöruuvia, kyllä yksi vivussa oleva riittää aivan hyvin.