Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Rojekti DBS Cybertrack vm. 199X ja sen voimansiirto



Niklas P.
07.02.2018, 18.50
Ummikko on lähtenyt opettelemaan ja korjaamaa vanhaa fillaria ennen kuin uskaltaa koskea uudempiin vekottimiin.

Cybertrackissa on Deore LX 3x8 vaihteista. Etuvaihtajan vipu on hajonnut, joten ketjujen siirto ei onnistu. Samalla ajattelin harjoittelumielessä uusia halpisosia laitteeseen. Tarkoitus on vaihtaa kaikki muut osat paitsi takavaihtaja ja sen vipu sekä Altuksen etuvaihtaja. Myös vapaaratas on tarkoitus säilyttää.

Nyt sitten on tullut ongelmaksi nämä osien yhteensopivuudet. Maallikkona löydän aika nihkeesti infoa, joten kyselen teiltä viisaammilta.

Lähdetään liikkeelle edestä. Tarvitseeko Altuksen etuvaihtajan osalta huomioida kampien mallia? Ja luonnollisesti keskiölaakeri (bottom brancket) siihen sopivana (mistä löytää yhteensopivuudet?). Etuvaihteiden vivulla ei liene väliä, kunhan on kolmelle rattaalle vaihtava?

Ja sitten takapakan osalta, onko syytä huomioida muuta kuin, että pakassa on 8 ratasta. Rattaiden hammasmäärällä ei liene merkitystä?

Onko vielä kenties jotain muuta, mitä tulee huomioida?

Malamuutti
07.02.2018, 19.19
Jos nyt oikein ymmärsin tilanteen niin: etuvaihtajan vivuksi käy tuollainen Shimanon 3x vipusysteemi vaikka Motonetistä tai mistä nyt haluatkaan ostaa. Takapakan osalta hammasmäärällä on merkitystä tietysti välityksien osalta ja myös takavaihtajan kapasiteetin osalta (=siis että pystyykö takavaihtaja kiristämään ketjua riittävästi). Kai tuossa muuten on kasetti eikä kierrepakka takana?
Kampien osalta veikkaisin, että tuossa on Shimanon nelikanttikeskiö. Siinä ei taas muuta kuin rattailtaan vastaava kampisetti kiinni. Hammasmäärän osalta samat huolenaiheet kuin takapakassa, siis välitys ja takavaihtajan kapasiteetti; kovin suuret hammasmäärien osuudet saattavat vaatia myös etuvaihtajan korkeuden säätöä. (Vihje: jos tuossa on nelikanttikeskiö, kampien ulosvetäjä säästää helkutisti aikaa, hikeä ja rystysiä.)
Keskiölaakerin kunto kannattaa mielestäni tarkistaa, ennen kuin sitä rupeaa vaihtamaan. Jos laakeri ei pyöri vapaasti/siinä tuntuu klappia, nelikanttikeskiön vaihto-ohjeita löytyy vaikka youtubesta hakusanoilla "install square-taper bottom bracket".

Niklas P.
07.02.2018, 22.19
Takana on kasettipakka. Ja on neliskanttikeskiö ja olen vaihtamassa sitä kun rihisee ja rahisee. Aukasin sen jo ja se oli 116mm akseli ja 68mm BSA. Nyt sitten hommaan vaan kampiin yhteensopivan keskiön akselin pituuden mukaan?! Pitäneepä vielä tarkistaa nuo hammasmäärät vaihtoon menevistä osista.

nure
08.02.2018, 05.45
Tietenkin on aina se vaihtoehto että muuttaa systeemin yhdelle eturattaalle ja unohtaa vaihtajan pois.
Vapaarattaalla lie tarkoitat takapakkaa? Itse kyllä pitäisin tärkeänä uusia koko vetosysteemin samalla, siis rattaat edestä ja takaa sekä ketjut, saattaa tulla ongelmia jos vaihtaa vain osan, riippuen tietysti osien kuluneisuudesta.

Niklas P.
08.02.2018, 10.30
Muuttaminen yhdelle eturattaalle ei välttämättä ole huono idea, tosin hinta taitaa nousta projektissa turhan paljon kun nykyisiä kampia ei pysty hyödyntämään. Nykyinen Altuksen kampisetti näyttää olevan prässätty.
Koko vetosysteemi on menossa uusiksi. Takapakka on jo vaihdettu ja uudet ketjut odottaa etupäätä paikoilleen saamista. Vanhat ketjut olivatkin alkuperäiset.

nure
08.02.2018, 17.41
Siis prässättyjen eturattaiden vuoksi jää vetosysteemin uusinta vaillinaiseksi, saattaa tulla ongelmia ketjujen kanssa joten varaudu kampien uusimiseen...