Näytä tavallinen näkymä : Hailuodon tieyhteys - oululaiset HUOM!
1aloittaja
04.02.2018, 20.57
Kauhistuin nähdessäni komian havainnekuvan Oulunsalosta Hailutoon johtavasta tulevasta tieyhteydestä!
Pitkä ku fan, juu, mutt mihin on hukkunut/unohtunut vai tahallisesti poisjätetty kevyenliikenteen väylä?
Oletteko tietoisia asiasta ja suunnitelmien kehitysvaiheesta?
Onko hanketta vievät täysin toheloita tumpeloita, kun kelviä ei kuvassa näy? ...vai onko graafikolle vaan sattunut omä kömmähdys?
Eihän noin töppöä liikennesuunnittelijaa voi nykyaikana uskoa olevankaan, varsinkin kun Oulu haluaa esiintyä johtavana pyöräily-ystävällisenä kaupunkina Suomessa
https://yle.fi/uutiset/3-10051349
Blackborow
04.02.2018, 21.09
Ei siellä ole nytkään kevyen liikenteen väylää lauttarantaan asti eikä kevyen liikenteen väylää itse Hailuodossa ennen kuin pikkupätkä siinä kylällä.
Tuonne nykyiseen lauttarantaan eli sinne mistä tuo kiinteä yhteyskin tulee lähtemään on kaupungista luokkaa 25-30km ei olla ihan kaupungissa. En näe kevyen liikenteen väylää kovin oleellisena tuonne.
1aloittaja
04.02.2018, 21.23
Jahaa ...eiks oulunsalossa asuvilla sitt oo polkupyöriä? Ja toisaalta tuo matka, 25-30 km, ei nyt niin kovin mahdoton matka oo pyörällä polkien, kun minäkin, rapakuntoinen, ylikypsänä pyöräilystä innostunut sellasia matkoja ajelen ja meillä on mäkiäkin matkalla useampiakin...
Ja oon kyllä kuullu paikan kiinnostavan, ainakin muualta Ouluun tulijoita... Oulussa kävijöitä
Ei siellä ole nytkään kevyen liikenteen väylää lauttarantaan asti eikä kevyen liikenteen väylää itse Hailuodossa ennen kuin pikkupätkä siinä kylällä.
Tuonne nykyiseen lauttarantaan eli sinne mistä tuo kiinteä yhteyskin tulee lähtemään on kaupungista luokkaa 25-30km ei olla ihan kaupungissa. En näe kevyen liikenteen väylää kovin oleellisena tuonne.
Ihan samoin ajattelen asian olevan. Nykyiseen lauttarantaan Kempeleestä kun usein ajan, niin vain lauttojen kulkuaikaan on tiukempaa, siis pyöräilijällä. Ei voi liikennemäärät olla niin suuria, että pyörätie tulisi mielekkääksi rakentaa, työmatkakalaisia pyöräilijöitä ei noinkin pitkäle matkalle Hailuodosta Oulunsaloon tai kaupungin muille alueille liioin liene. Meille harrastepyöräilijöille autotiellä ajo sopii kunhan edes vähän piennarta on. Nykyisellä lauttarannantiellä mantereen päässä ei piennarta ole ollenkaan.
Sen verran usein olen ajanut Hailuotoon, että kyllä se sen kevyenliikenteenväylän tarvitsee. Liikenne on aivan hullua! Se että saari on kaukana Oulun keskustasta, ei ole minusta hyvä peruste jättää kevyenliikenteenväylää rakentamatta. Toki käyttäjämäärät ovat jotain muuta kuin lähempänä keskustaa, mutta niin on myös moottoriajoneuvojen ajonopeudet.
Tuleeko se silta sille paikalle missä lautta nykyään kulkee? Oisin kuvitellut että kevyt liikenne otettaisiin kans huomioon edes leveällä pientareella tai omalla kaistalla.
Blackborow
05.02.2018, 08.29
Jahaa ...eiks oulunsalossa asuvilla sitt oo polkupyöriä? Ja toisaalta tuo matka, 25-30 km, ei nyt niin kovin mahdoton matka oo pyörällä polkien, kun minäkin, rapakuntoinen, ylikypsänä pyöräilystä innostunut sellasia matkoja ajelen ja meillä on mäkiäkin matkalla useampiakin...
Ja oon kyllä kuullu paikan kiinnostavan, ainakin muualta Ouluun tulijoita... Oulussa kävijöitä
Oulunsalostakin tulee tuonne 15km ja sitten se mitä Hailuodossa päälle. Kaupungista mutkin Hailuodossa tekee nyt lauttamatkat pois luettuna reilun satkun. Tie kun tulee niin se on 110-120km reissu. Oulunsalostakin 80-90km. Ei sinne kovin moni lähde pyörällä. Mitä itse tuolla käynyt pyörällä niin kovin usein ollaan ainoa pyöräilijäporukka lautalla ja saaressa oltu.
Sen verran usein olen ajanut Hailuotoon, että kyllä se sen kevyenliikenteenväylän tarvitsee. Liikenne on aivan hullua! Se että saari on kaukana Oulun keskustasta, ei ole minusta hyvä peruste jättää kevyenliikenteenväylää rakentamatta. Toki käyttäjämäärät ovat jotain muuta kuin lähempänä keskustaa, mutta niin on myös moottoriajoneuvojen ajonopeudet.
Itse en ole kokenut asiaa noin. Tuolla perusteella klv pitäisi olla Oulusta Kuusamoonkin. Asiaa tulee helpottamaan vielä se, että enää liikenne ei sumppuunnu yhteen nippuun.
Katsoin samaa et kevyt liikenne unohdettu. Kuvatekstissä kuitenkin maininta "Kevyen liikenteen 1,25 metriä leveät pientareet ovat tien molemmin puolin.". Kai tuossa ne muutama satunnainen polkija, jotka tonne asti jaksaa lähteä, mahtuu kulkemaan.
Blackborow
05.02.2018, 10.15
http://mediaoulu.fi/2017/09/hailuotoon-pengertieta-pitkin-2021/ tuolla on havainnekuva.
Jotain järkeä veroeurojen käyttökin tarvitsee vaikka monta niistä veronmaksajille palautusikin tilipussissa ja yrittäjäpalkkioina. Havainnekuvan perusteella tuossa on loistavat olosuhteet fillarointiin ilman varsinaista pyörätiekaistaa.
Itse en ole kokenut asiaa noin. Tuolla perusteella klv pitäisi olla Oulusta Kuusamoonkin. Asiaa tulee helpottamaan vielä se, että enää liikenne ei sumppuunnu yhteen nippuun.
Siinä kohtaa, kun on parit kerrat saanut auton sivupeilistä osuman, vaikka itse ajaa pyörällä niin tien laidassa kuin pystyy, eikä vastaantulijoita ole ollut, niin ei se pyöräily aina kovin turvalliselta ole tuntunut.
Se että vaatii Hailuotoon asti kunnon piennarta tai kevyenliikenteenväylää on kuitenkin ihan eri asia kuin pyörätien rakentaminen Oulusta Kuusamoon: tässä ollaan kuitenkin niin lähellä Oulua, että ei tätä yhteyttä voi rakentaa vain autoilijoiden lähtökohdista.
1,25 m leveä piennar on kuitenkin 100-kertaa parempi kuin nykyinen tie ilman piennarta - toivottavasti sitä piennarta eli pyöräiltävää osaa ei pilata jyrsimällä herätteitä. Ja toivottavasti se piennar tulee myös Hailuodon puolelle ja jatkuu huoltoasemalle asti eli sinne missä kevyenliikenteenväylä alkaa ja jatkuu taas kylän jälkeen Marjaniemeen.
Niin ja Salonpään tienristeyksestä Riutunkariin, siinä ei ole piennarta ollenkaan ja joskus pemarit ajaa hiaa hipoen. Peilillä ei kuitenkaan kukaan ole töninyt, varmaan säästävät peilejään!
Autot väistää kauempaa, jos ajaa vähän kauempana tien reunasta. Näin se vaan toimii. Aivan reunassa ajava pyöräilijä ei aiheuta mitään toimenpiteitä, autot painaa samaa ajolinjaa kuin ilman pyöräilijää, mikä usein tarkoittaa aivan liian läheltä ohitusta. Hiukan keskemmällä ajava pyöräilijä huomioidaan ja huomataan paremmin.
Olen samaa mieltä kuin Esa S. Takavalo lisää havaittavuutta vielä lisää.
1,25 m leveä piennar on itse asiassa varsin toimiva pyöräilyyn. Jos täristävää reunarouhintaa ei ole, niin voi jopa vaihtaa helposti jonossa etummaisena ajavaa. Talvella piennar toki voi olla välillä jäinen, jos auraus ei ole kunnossa.
Blackborow
07.02.2018, 08.47
Talvella piennar toki voi olla välillä jäinen, jos auraus ei ole kunnossa.
Näillä leveyksillä pientare on talvella aina jäinen.
Köyhä kunta ei varaa pyörätiehen on tosi kuin vesi ja jos Oulu omistaisi saaren niin siellä oisi jo ajat sitten komiat pyörätiet
Markku Liitiä
07.02.2018, 14.58
Eipä taida Hailuodon kunta paljoakaan pengertien kustannuksista maksaa. Valtion (siis lähinnä meidän eteläsuomalaisten :D) rahoilla tehdään.
Blackborow
07.02.2018, 22.19
Eipä taida Hailuodon kunta paljoakaan pengertien kustannuksista maksaa. Valtion (siis lähinnä meidän eteläsuomalaisten :D) rahoilla tehdään.
Joo itselläkin on veroprosentti 1 verokortissa.
Kai ilmoitit trollista adminille :)
Eihän kyse ole millään tavalla veroprosentista, vaan veronmaksajien alueellisesta sijoittumisesta. Etelässä nyt vaan sattuu asumaan aika suuri osa ihmisistä, joten suurin osa valtion verotuloistakin tulee etelästä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.