PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörämatkailun kehittämisen hidasteita - löytyisikö täältä vinkkiä Saimaan alueelle



Pyörämatkailu
31.01.2018, 12.42
Hei kaikille,

Teen matkailun kehittämistyötä ja pyörämatkailun tuotteistamisen ongelmakohdiksi täällä Etelä-Savossa muodostuu päivystys / huoltoapu.
Reitit ovat usein pitkiä ja pyörävuokrausta tarjoavat yritykset eivät näe järkeväksi ajaa satoja kilometrejä huoltamaan pyöriä.

Vaikkakin huoltotarve todennäköisimmin osuu harvoin kohdalle, on tällainen palvelu oltava tarjolla. Osaisiko teistä joku vinkata tahoa/tahoja Etelä-Savossa, jonka
kanssa voisi mahdollisesti solmia yhteistyösopimuksia asian suhteen?

Kysyntää alueellamme on pyörämatkailulle, mutta nämä asiat pitäisi saada kuntoon :)

Kiitos!

t. Titta K

H. Moilanen
31.01.2018, 13.35
Pyörän vuokraaja sitoutuu tarjoamaan 24/7 päivystyksen määritellylle alueelle yllättävän kalustorikon varalle. Kustannusriski siirretään suoraan vuokrattavan pyörän päivähintaan. Vuokran hintalappu taisi juuri karata auton vuokraamisen tasolle, mutta sehän tässä ei ollut ongelma. (lisäys): Tilaaja sitoutuu maksamaan vähintään X määrän vuokrapäiviä per vuosi.

Vaihtoehtoisesti keikkatyö voidaan hinnoitella per keikka ja vaikka vyöhykkeittäin vuokrauspaikasta. Tällöin ongelmaksi tulee kuluttaja-asiaakkaalta rahojen saaminen. Luottokorttimaksu etukäteen toimii yleensä varmimmin ja jos maksuhalukkuutta ei löydy, ei ole myöskään huoltohalukkuutta. Huoltotilausnumero maksulliseksi palvelunumeroksi, jolloin puhelimeen vastaamisesta tulee edes jonkinlainen korvaus vaikka keikkaa ei tulisikaan.

Vai pitäisikö kysyntä pyörämatkailulle tulkita kuitenkin kysynnäksi ilmaisille lounaille (huolloille ja korjauksille)?

anttipietila
31.01.2018, 14.18
Pienellä googletuksella löytää muutamia pyöräliikkeitä Pieksämäeltä, Savonlinnasta, Varkaudesta jne. Ties vaikka joku niistä olisi kiinnostunut.

noniinno
01.02.2018, 16.17
Varapyörä tai pyöriä, jokaista kokoa, koodilukolla varustettuun varastoon. Sitten kun konkeli hajoaa tien päälle, soitto taksille, joka noutaa varapyörän ja vie asiakkaalle ja tuo romun odottamaan korjausta. Pirssit kun ovat aina valmiudessa. Hinnoittelu sen mukaan, että liiketoiminta kestää muutaman taksireissun. Onhan se lisäksi vähennyskelpoinen kuluerä. Ja saahan sen asiakkaankin samalla vaikka kuskattua jos odotteluaika muodostuu pitkäksi tai muuten vaan harmittaa.

Tomy
01.02.2018, 22.35
Pyöräliikkeet ovat koko Suomessa harvassa, jos asiaa katsoo pyörämatkailun näkökulmasta. Valtaosa pyörämatkailijoista varautuu mahdollisiin rikkoutumisiin omin varaosin ja työkaluin. Näkisin, että pyörävuokraamo on vastuussa tuotteestaan, mikäli se käyttäjästä riippumattomasta syystä rikkoutuu matkalla. Apu ja päivystys voisi olla sitä, että annetaan pieni varaosa- ja työkalusetti mukaan matkalle ja päivystetään puhelimen päässä tarvittaessa neuvomassa puhjenneen sisuskumin vaihtoa.

Huolto- ja päivystystarpeestanne päätellen ajattelette ehkä kohderyhmäksi ihmisiä, jotka eivät ole kovin hyvin perillä polkupyörän tekniikasta ja haluavat ajaa kohtuullisia päivämatkoja majoittuen mukavasti ja vaivattomasti ajopäivän päätteeksi sisätiloihin valmiin ruoan ääreen. Jos näin on, voisi myös ajatella, että yrittäjien verkosto, jotka pyörämatkailijoita palvelevat ja heista hyötyvät, kukin joustavasti ja tarpeen mukaan auttaisi pulaan joutunutta matkailijaa.

Voisiko vaihtoehtona vielä harkita jonkinlaista vapaaehtoista matkan keskeytymisen vakuutusta, jonka tuotoilla ostettaisiin tarvittaessa pyöräilijan pelastuspalvelu joltakin alueen pyöräliikkeeltä tai korjaamolta?

Itse olen kyllä siinä käsityksessä, että pyörämatkailijat ovat keskimäärin itsenäisesti hyvin varautuneita todennäköisiin rikkoutumisiin samalla kun heidän kalustonsa on usein valittu niin, että rikkoutumisen todennäköisyys on mahdollisimman pieni.

Päiviö Pollari
02.02.2018, 13.59
Muutaman kerran olen tavannut reissussa pyöräilijöitä joilla on ollut pyörässä jotain harvinaisempaa ja siitä on tullut iso ongelma. Shimano-yhteensopivaa kamaa saa melkein mistä vaan, samoin 26" ja 28" renkaita. Pistosuojatut renkaat on hyvä vakuutus pikkumurheita vastaan.

okahkonen
06.02.2018, 01.36
Eikös tämä nyt ole ihan tarpeeton huoli: Kun fillari on huollettu, ei siihen renkaan puhkeamista suurempaa ongelmaa pitäisi tulla. Sitten sen yhden kerran kun tulee, niin tulkoon asiakas taksilla takaisin, tai sitten vuokraamo-jamppa ajaa paikanpäälle.

Olin kerran Uudessa-Seelannissa, ja vuokrannut maastofillarin pidemmäksi ajaa, ja ajelin sitä auton kanssa ympäri maata. Vedin sitten oikein perusteelliset pannut, eikä kalustovaurioiltakaan säästytty. Soitto vuokraamoon, kerroin missä päin olin ja minne matkalla. Tunnin päästä soittivat takaisin ja kertoi mihin liikkeeseen seuraavassa kaupungissa pyörän vien. Siellä korjattiin, ja varmaankin kaupat hoitivat laskutuksen jotenkin keskenään - en muista. Mutta tästäkin selvittiin, eikä ollut verkostoa valmiiksi rakennettu.

Ari H
06.02.2018, 10.51
^ Eikös tuo, että kertoivat mihin viet särkyneen pyörän, ole verkostoa.

okahkonen
06.02.2018, 14.25
^ Eikös tuo, että kertoivat mihin viet särkyneen pyörän, ole verkostoa.

On. Se syntyi siinä lennosta. Ei ollut tarvetta etukäteen rakentaa. Ketterää kuin nykyaika.

Veivaaja
09.02.2018, 12.51
Täällä on tullut jo hyviä ajatuksia:

Minusta kulkija itse vastaa pienistä murheista (renkaan vaihto). Jos ei hoidu, niin rahalla hoituu. Isommat ovat yleensä vuokraajan huoli, kun ei ole pitänyt kalustoa kunnossa.

Paikallisia yrityksiä olisi varmaan järkevä tukea, joten noista yrityksistä verkoston muodostaminen olisi varmaan molemminpuolinen etu. Joku/jotkut niistä saattavat innostua tarjoamaan myös liikkuvaa apua. Tosin kesän sesonki hillitsee yksinyrittäjän liikkeissä halua lähteä liikkeelle, kun asiakkaita riittää paikan päälläkin. Ja varmaan auttavat mielellään itse huoltamistaan pyöristä...

Lisäys: Ja samaa mieltä myös siitä, että asiallisesti huolletuilla pyörillä tulee harvoin murheita. Niistä ei paljoa leipää pyöränkorjaamoille tule.

Päätalo
16.02.2018, 14.53
Taitaa isoimmaksi ongelmaksi tulla tässäkin EU ja uudet säädökset "pakettimatkoista". Lisäksi mahdollisuus "mielensäpahoituskompensaatioon" nostaa yrittäjän riskiä roimasti. Ehkä näihin kannattaisi miettiä luovia ratkaisuja ennen kuin aletaan huolehtimaan fillarihuollosta. Pitää hommata ne asiakkaat sinne viivalle, sen jälkeen kyllä käytännön hommat hoituu, jos on tajuttu rahastaa tarpeeksi myös kulujen kattamiseen.

Ainakin omalle kohdalle sattuneet pyörämatkailuturistit ovat olleet järjestään melko kädetöntä sakkia, mitä tulee pyöränhuoltoon eli huoltoauto pitää olla ryhmän pelastuksena tai osaava opas. Ja ainakin meillä on monella ollut aivan liian kovat luulot omista ajotaidoista ja fyysisestä kunnosta. Se huoltoauto tarvitaan siis myös nuukahtaneille kulkijoille. Tämä tietysti nostaa tuotteen hintaa ja se taas karsii vielä loputkin omatoimiset pois asiakasryhmästä :)

ElBike
16.02.2018, 15.23
Jos lähden ulkomailla pyörämatkailemaan omalla pyörällä, oletan että selviän itse ongelmista. Sen kerran kun olen vuokrannut fillarin, on mukana tullut numero, johon voi soittaa mahdollisissa ongelmatapauksissa. Mielestäni tässä aloittajan tapauksessa markkinatalouden pitäisi hoitaa homma eli vuokraamo tarjoaa tien päällä tapahtuvan avun järjestämisen tai sen tarjoaa toinen vuokraamo. Asiakas sitten valitsee näiden välillä sen joka sopii omiin tarpeisiin paremmin. Koska fillari on vuokraamon omaisuutta, tulisi sen huolehtia mahdollisista ongelmistakin - vaikka järjestämällä jonkun muun huoltoliikkeen tekemään korjaus alihankintana tai kyselemällä vaikka täältä foorumilta apuja.
Moottoripyörä-aiheisilla foorumeilla tulee usein avunpyyntöjä kun joku maailmanmatkaaja on pulassa jossain päin Suomea. Usein avuntarjoajilla on kilpajuoksu, kuka ehtii ensimmäisenä auttamaan ja kalusteet on saatu kuntoon sekä matkaajat yöpymään jossain - täysin ilmaiseksi.

Titta K:n edustama organisaatio voisi järjestää matkailijoiden palvelunumeron, joka organisoisi avuntarpeen, aivan kuin auttaa muissakin matkailijaa kohtaavissa ongelmissa.