PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hitti vai huti



Helka77
31.01.2018, 11.35
Tilasin Helkama SE10l 10v 28" sähköpyörän (http://www.helkamavelox.fi/pyora/se10l-10-v/)
Pyörä tulee satunnaiseen työmatka-ajoon, n. 7km suuntaansa ympäri vuoden. Ihan kokonaan en sähköpyöräilyyn ole suunnitellut siirtyväni vaan vähän kelien mukaan valita kulkinetta jatkossa. Tulee siis perinteisen pyörän rinnalle.
Mielipiteitä / kokemuksia tuosta tilaukseen laittamastani menopelistä? Jotain erityishuomion arvoista?

Metsämuija
31.01.2018, 19.39
Mies osti Helkaman SE8 mallin. Shimanon E6000 moottori on omaan makuun vähän tehoton ja välitykset loppuu kesken. Valot olivat todella heikot (sinä tulet nähdyksi, mutta et näe). Toki sillä eteenpäin pääsee ja mies on tyytyväinen. Eiköhän se riitä. Tuossa ei ole sama vaihteisto/pakka kuin SE8ssa. Miehelle oli erityisen tärkeää, että pyörässä on heikommat levyjarrut (kävi ojassa mun pyörällä, kun vanhasta tottumuksesta oikein survaisi jarrut mutkassa pohjaan...).

nure
02.02.2018, 17.36
Siis vajaa kolme tonnia...?

Helka77
02.02.2018, 20.44
En toki ovh-hinnalla ostanut enkä mistään pyörästä kolmea tonnia maksaisi! Ehkä näin maallikkona kyselin väärässä foorumissa asiallisia ja maallikon helposti ymmärrettäviä mielipiteitä. Varmaan pyörä tulee ajossa ja käytössä ajan kanssa tutuksi. Jos en ihastu, jatkan ympärivuotista työpyöräilyä vanhalla Crescent-palvelijalla (josta varmaan on parempi kun en tällä palstalla tarkempia speksejä edes anna😂)
Pyöräilyn iloa kaikille!

1aloittaja
03.02.2018, 11.41
Älä lannistu, vaikka täällä eivät juuri ns tavallisia pyöriä käyttäviä niin ’arvossa’ pidäkään. Mutt meitä on silti moninkertainen määrä noihin ’erikoispyöräilijöihin’ verrattuna... Minäkin ajan ja suunnattomasti nautin tavallista, nykyään city-pyöräksi sanottua, sähköavusteisesta Batavus-merkkisestä pyörästäni :j ...kun en mihinkään kivikkoon tai juurakkopoluille himoitse meneväni. ...ja oli tuonkin pyörän ovh-, tms, hinta myöskin reilut 3000€... jota joku aktivisti piti kovana hintana. Mutt’ku totesin, ett ei se maksa yhtään enempää kuin 3000€:n maastopyöräkään, niin kaveri hiljeni todeten, ett hmmm... ei muuten maksakaan...
Eli joku nauttii maastoajeluista, joku maantiekiitämisestä, joku alamäistä, joku ties mistä... Ja kaikkiin saa menemään paljon enemmänkin €uroja.

Ps. Enkä muuten minäkään maksanut mainittua ovh-hintaa talvella hankkimastani, mulle erinomaisesta pyörästä ...vaikka siinä on automaattivaihteistokin... ;) Todella nautittava ominaisuus. Vielä kun ois e-mtb-moottorissa niin ois täyautomaatti ;)
Nyt joudun vielä itse vaihtamaan avustustehoa ...melkein joka kk, tuon yhden, paikkakunnalla olevan, ison mäen kohdalla ;) Muut menee NuVincin automaagin toimesta jouhevasti

Trek1
03.02.2018, 14.34
Tuttu fillari 1600km:n ajokokemuksella. Hyvä ajoasento ja säädettävyys. Pyörän rullaavuus sähköpyöräksi on mielestäni hyvä. Pienen pieni moottorivastus tuntuu, joka on ominaista sähköfillareille. On tietysti selvää, että ajettavuutta ei kannata verrata kunnolliseen luomupyörään, mutta tavallisen mummonpyörän päihittää mennen tullen.
Mitään vikoja ja häiriöitä ei ole ilmennyt. Akun kesto on hyvä. Maastosta riippuen n. 90-110 km onnistuu melko helposti ainakin nk. taloudellisella ajolla, joka tarkoittaa sitä, että tasamaalla nappaan avustuksen välillä pois, edellyttäen ettei ole vastatuulta. Akkua en ole koskaan ajanut aivan sippiin. Yleensä latausta on jäljellä myös em. kilometrien jälkeen vielä 15-20%. Erityismaininnan ansaitsee tarkka ja monipuolinen mittari, joka näyttää jäljellä olevan latauksen prosentteina, eikä epämääräisinä pykälinä. Tämä antaa täsmällisyyttä virran riittävyyden arviointiin. Vääntöä on riittävästi. Koskaan ei ole puhti loppunut kesken edellyttäen, että pysytään pyörä- ja maanteillä, jyrkät metsäpolut ovat asia erikseen.
Hyvä luotettava pyörä. Tiedän, että parempiakin rahalla saa, mutta niinhän se on kaikessa tekniikassa.

Metsämuija
05.02.2018, 21.49
Kyse ei ole oikeasti hifistelystä, mutta olin oikeasti yllättynyt meidän perheen Helkaman hybridin välityksistä. Haukun siis tallissamme olevaa pyörää, josta on pulitettu yli 3ke :) Minusta kuitenkin ihan rahaa. Kuitenkin hybridi on tarkoitettu varmasti reippaampaan asfalttiajoon ihan renkaidensa ja geometrian takia eikä todellakaan hitaampaan maastoajoon. Mulla ei ollut vaikeuksia ajaa raskaammalla vaihteella hitaasti parkkiksella koeajossa ja kun ukon pyynnöstä ajoin pyörän kaupasta kotiin, tuli isommalla vaihteella ajosta sotkuttelua. Mä olin vielä kesällä puoliraihnainen, kun tuo polvi ei ollut vielä täysin kunnossa. Olen siis enemmänkin ns avuton nainen. Vähän jyrkemmät (kevyenliikenteen) mäet saikin avustuksesta huolimatta ihan polkea tosissaan ylös (ongelmat osin oli myös automaattivahteiden vakiosäädöissä, jotka koko ajan pakotti isompaa vaihdetta, kun halusi vain kevyttä pyöritystä). Olen pitänyt Helkamaa ihan hyvänä peruspyöränä, mutta joku tuon suunnittelussa tökkäsi. Esim miksi ihmeessä siinä on joustokeula, jos se on hitaaseen ajoon tarkoitettu hybridi (jotta näyttäisi hienommalta?). Jotenkin olin mieltänyt, että hybridillä olisi kevyempää ajaa (ja pääsisi nopeampaa), kuin esim traktorimaisella läskillä. Mutta näin ei ollut.

Trek1
08.02.2018, 00.27
Lienee kysymys Helkaman automaattivaihteisesta fillarista, jossa on nk. kappavaihde. Kappavaihde on mielestäni jo lähtökohtaisesti onneton keksintö. Onko syy siinä vai jossain muualla, siitä en osaa sanoa muuta kuin, että kaikki ajamani kappavaihteiset pyörät ovat olleet todella raskaita ja tehottomia poljettavia. Ne kannattaa kiertää kaukaa. Viestiketjun aloittajan kysymys koski ihan eri pyörää, jossa on Deoren kunnolliset ratasvaihteet, jolla jyrkätkin nousut kiitää kevyesti rallatellessa.

via
16.02.2018, 10.18
älä nyt kappavaihteita noin mollaa, laitoin juuri Rohloff-varustettuun Pelagooni kompromissina sähköavustuksen etupyörään. automaattihan se ei ole mutta huomattavasti kätevämpi kuin ketjuvaihde jota pitäisi osata säätää. mulla kauppakassisa vanha XTR

kompromissina koska en saanut Nuvincin 380 sähköllä XXL koossa, 60-61 cm, ns naisten mallina