Näytä tavallinen näkymä : Kiinalaisen hiilikuitukonkelin rakentelua
Ajattelin kirjoitella pienimuotoisen build-login kiinalaisen hiilikuitupyörän rakentelusta.
Tämä on ensimmäinen pyörä, minkä kasaan ja täten tässä tulee varmaan eteen aika paljon kiroilua, sadattelua ja oppimista.
Uusin kuva pyörästä (linkki tämän ketjun viestiin, jossa uusin kuva on): http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58224-Kiinalaisen-hiilikuitukonkelin-rakentelua&p=2748781#post2748781
Näillä näkymin kirjoitan projektista seuraavasti:
Lisään aloitusviestiin pääasialliset etenemät ja päivämäärät projektissa. Postaan erilliseen uuteen viestiin, mitä uutta on tapahtunut ja mahdollisesti kuvia. ( en laita kuvia aloitusviestiin, jotta se pysyy jotenkin luettavana).
Mikäli päätän tehdä esimerkin jostain työvaiheesta (esim jos koen, että se ei ollut ilman ohjeita kauhean selkeä toimenpide, tai oli muuten vaan huomionarvoinen asia), teen siitä erillisen viestin kuvasisällöllä (esim. haarukan työstö ja ohjainlaakerin asennus (näillä näkymin 27.-28.1.)).
Proggigsesta yleisesti:
Alkutalvesta tuli mieleen, että työmatkan muuttuminen lähitulevaisuudessa pyöräilymatkaksi, olisi hyvä olla kunnon työmatkavehje siihen. Sillä hetkellä omistin 1x maantiepyörä, 1x Fatbike ja 1x vanha hybridi.
Talvella ajamisesta oli sen verran kokemusta, että fatillä oli kivoin ajaa, mutta pääsääntöisesti PK-seudulla hyvin toiminut talvikunnossapito vei hauskuuden pois ja nosti eteen Fatbiken hitauden.
Aloin selvittämään cyclocrossista tietoa, koska maantiepyörä ei oikein talveen sovellu ja vanha hybridini alkaa olla hieman huonokuntoinen.
Pitkään ajatus käytetystä hiilikuidusta tai uudesta whitestä houkutteli, mutta en tarttunut tarjouksiin.
Lopulta DIY-henkisyys vei voiton ja aloin selvittämään pyörän kasaamista. Kiinasta tuodusta hiilikuidusta oli hyviä kokemuksia monella foorumilla ja päätin lähteä kokeilemaan onnea, vaikka toki on löytynyt paljon myös negatiivista palautetta näistä projekteista. Päätin lopulta lähteä kasaamaan FR-603-runkoa (BSA-keskiöllä koska se on helpommin huollettavissa/vaihdettavissa kuin BB30 (ei tarvitse puristinta eikä vasaraa)) ja osasarjaksi valitsin alennuksessa olleen Ultegra-6800.
Rahoitus hoitui myymällä fatbike, jonka käyttö oli jäänyt vähäiseksi.
Tilatut/ hankitut osat projektiin ja hinta:
Kaikki hiilikuituosat tilattu VSH Storesta aliexpressistä.
Osasarja ja random palikat CRC:stä.
Jarrut ebay:stä Taiwanista uutena.
runko FR-603
252.74
tanko
31.7
stemmi Flyxii st1
16.29
kiekot 60mm Disc
252.74
headset
12.99
tankoteipit
3.17
seatpost flyxii sp-1
17.49
spacerit
9.84
seat clamp
5.47
Groupset täys ultegra 6800
637.99
sisäkumit 2kpl tie
8.98
satula
31.49
Jarrut: TRP HY/RP 160€
Polkimet: vanhat vähän käytetyt combit myydystä fatbikestä.
Yhteensä: kaikki palikat ja verot ja lähetyskustannukset ja ylimääräiset osat ovat maksaneet 1640€ Tähän tullee vielä hieman jotain maksuja lisäksi.
Työkaluja sitten on jonkunverran jo ennestään ja muutama kymppi mennyt uusiinkin.
Kaikki muut osat ja palikat ovat käytännössä saapuneet paitsi kiekkosetti ja tankoteipit.
Ulkokumit on ostamatta.
Tilausten aikataulu:
Ensimmäiset osat tilasin 4.1.2018.
6.1. tilattu runkosetti saapui perille 24.1., kun se oli ensin majaillut melkein viikon Turussa DPD:n varastolla...
Briteistä tilatut osat saapuivat noin viikossa tilauksesta.
Havaittuja ongelmia:
25.1. Etuhaarukan ohjainputki on hieman soikea ja siinä on pieni kuoppa sekä hiilikuitujäämiä pinnassa. Laitoin kuvat toimittajalle ja katsotaan miten vastaavat. Tod näk näistä pääsee eteenpäin näyttämällä hieman hiekkapaperia putkelle. Kuoppa onneksi sijaitsee käytännössä katkaisukohdan tuntumassa. Hiilikuitujäämät estävät ohjainlaakerin asennuksen pohjalle.
26.1. Toimittaja totesi, että mikäli haarukka hajoaa asentamisen yhteydessä, niin lähettävät uuden... Noh... Kai se on vastaus tuokin. Tunnin hionnan jälkeen sain ohjainputkesta sopivan ohjainlaakerin sovitteelle ja stemmille.
Ratkaistut ongelmat:
24.1. Tilattu Flyxii:n ohjainlaakeri (headset) olikin vaihdettu Necon headsetiksi. Ei sinänsä mitään muuta eroa, kuin logo....
24.1. Rungon läpi viedyt jarru/vaihdin-kaapeleiden esiasennetuista ohjaustuubeista yksi (etuvaihtajan tuubi) oli tippunut takaisin rungon sisään. Sen noukkimisessa meni varmaan 10min. Näihin ei ollut laitettu mitään estämään valahtamista takaisin rungon sisään, laitoin teipit päihin, jotta ei toistu.
25.1. Osasarjan mukana tuli PressFit-keskiö vaikka tilasin BSA-keskiön. Onneksi CRC lähetti nopeasti oikean tuotteen.
Itse kokoaminen ja ajatuksia siitä:
FR-603 etuhaarukassa on post-mount levyjarruille, ulkoiset kaapeliohjaukset ja kuusiokoloruuvi yläosassa (ilmeisesti lokareita varten). Ongelmia-kohdassa esitetty puutteet haarukassa.
Rungon takaosassa on myös post-mount levyjarruille ja kaapelit menee rungon läpi. Oletan, että pieni kuusiokolo takahaarukan yläosassa (seatpostin puolella) on lokareita varten. Cantilever-jarruja tähän ei voi asentaa.
Seuraavaksi vuorossa on sitten odottaa vastausta haarukan ongelmista toimittajalta, mutta tod näk katkaisen sen oikean mittaiseksi (tosin en tiedä mitä tämä käytännössä tarkoittaa, otan mallia toisesta pyörästäni ja laitan vähän ylimääräistä) ja hion ongelmakohdat, jotta haarukan, stemmin ja ohjainlaakerin saa asennettua.
Kokoaminen: Seat post ja clamp
24.1. Seatpost meni nätisti runkoon sisälle, clamp oli tiukka saada paikoilleen, mutta meni ilman väkivaltaa. Ei vielä kiristetty momenttiin. Satulan asennan loppuvaiheessa
Kokoaminen: etuhaarukka ja headset
24.1. Haarukan ohjausputken viimeistely oli huonohkoa. Ohjainlaakeria tai stemmiä ei saanut asennettua paikalleen ilman hiekkapaperileikkejä.
25.1. Tunnin hionnan jälkeen sain välyksen juuri sopivaksi, että ohjainlaakerin ohjurilevyn sai painettua ohjausputken pohjalle. Samoin stemmi on napakan tuntuinen putkessa, eli siis sitä ei voi liu'uttaa putkea pitkin mutta liikkuu kuitenkin. Viikonloppuna tulee ajankohtaiseksi ohjausputken katkaisu. Teen varmaan ohjainlaakerin asennuksesta erillisen viestin kuvien kera.
Kokoaminen: keskiölaakeri ja kampisarja
25.1. Postista hain CRC:n lähettämän BBR60:n ja asensin keskiölaakerin. Jotenkin onnistuin väsyneenä sekoittamaan vasemman ja oikean puolen hetkeksi, mutta onneksi BB:n asennus on aika idioottivarmaa enkä ehtinyt yrittää lähteä vääntämään kierteitä vastaan. Keskiölaakerin asennuksessa tulee ottaa huomioon, että perus HollowTechII-työkalu ei sovellu 6800 sarjan kiristykseen vaan tarvitsee sovitteen TL-FC25:n, joka toimitetaan keskiölaakerin mukana (tosin valmiissa osasarjassa sitä ei välttämättä ole mukana, ja nyt minulla on niitä 2 kpl).
- Ohut kerros rasvaa metalli/metalli-kontaktiin ja kierteiden loppuun asti kiristys, ei tiukasti.
- Kampisarjan asennus oli hyvin suoraviivaista: chainset painettiin keskiölaakerin läpi, joutui vähän taputtelemaan että tuli läpi. Tämän jälkeen vasemman kammen asennus painemalla kampi keskiölaakerin läpi tulevaan osaan. Kiristin kammen 12Nm momenttiin.
Kokoaminen: vaihtajat
Kokoaminen: Jarrut
Kokoaminen: Kahvat ja vaijerireititys
25.1. kahvojen esiasennus tankoon: käärin kumihelmat ylös, jotta pääsin käsiksi kiristeruuviin. Kiriste oli sen verran tiukka, että rengas oli otettava irti kahvasta, jotta sen sai pujotettua tankoon. Kiristyksen yhteydessä molempien kahvojen yhteydessä kuului pelottava poksaus. Pelästyin, että olin kiristänyt liikaa hiilikuitutankoa (vaikka kahvoissa oli vielä hieman klappia) ilmeisesti kiristysruuvin jenka vain asettui paikalleen kiristysrenkaalle. Mitään jälkiä tankoon ei jäänyt.
- Vaijerireitityksestä tullee erillinen viesti, koska uskon sen olevan vähän isompi kokeilu, ennen kuin löydän optimin. Alunperin ajattelin vetää vaijerit keskiön läpi, mutta sinne jäi laakerin jälkeen aika vähän tilaa.
Kokoaminen: Kiekkojen asennus (jarrulevyt ja rataspakka)
25.1. Kiekot eivät ole vielä saapuneet
Kokoaminen: ketjun asennus
25.1. Tapahtuu rataspakan asennuksen jälkeen
Säädöt: Tapahtuvat vasta (toivon mukaan joskus) valmiille pyörälle
Säädöt: Jarrujen säätö
Säädöt: Vaihteiden säätö
Säädöt: ohjainlaakerin säätö
Huolia tulevaisuudesta:
Seuraava suurempi pelko on siinä, että tuleeko kiekkosetti 11s vapaarattaalla vai 10s vapaarattaalla, koska osasarja on 11s.
Käsittääkseni sen pitäisi tulla 11s, mutta saa nähdä. Tyhmänä en varmistanut etukäteen vaan tsekkasin, että se on Shimano-yhteensopiva.
Takajarrukaapelin veto rungonläpi vaatinee hieman ylimääräistä työtä ja TRP HY/RD:n kanssa on kuulemma ollut ongelmia saada vaijeri palautettua jarrutuksen jälkeen. Meinasin vetää full-housingin rungon läpi, tämä tarkoittaa runkoon kiinnittettävien vaijeritulppien suurentamista. Pitää miettiä paras reitti vaijerille, vetääkö BB:n ali kuten nyt on esiasennetut ohjaustuubit vaiko BB:n läpi kokonaan rungon sisällä.
Tuohon pyörän kokonaishintaan olisi saanut laadukasta alurunkoista cyclocrossia ihan käyttövalmiina hydrojarruilla jne. ilman laatuongelmahässäköitä jne. Ei se, että on hiilikuitua runko, tee vielä siitä hyvää, kokonaisuuden jälleenmyyntiarvo saattaa osoittautua huonoksi, jos myyntiin menee.
Mutta onnea projektille, sulla on rohkeutta enemmän kuin mulla lähteä moiseen.
Tuohon pyörän kokonaishintaan olisi saanut laadukasta alurunkoista cyclocrossia ihan käyttövalmiina hydrojarruilla jne. ilman laatuongelmahässäköitä jne. Ei se, että on hiilikuitua runko, tee vielä siitä hyvää, kokonaisuuden jälleenmyyntiarvo saattaa osoittautua huonoksi, jos myyntiin menee.
Mutta onnea projektille, sulla on rohkeutta enemmän kuin mulla lähteä moiseen.
Tämä on täysin totta ja punnitsin myös tuota vaihtoehtoa, mutta tässä olikin ideana myös opetella käytännössä koko pyörän kokoaminen samalla. Paremman hinta/laatusuhteen olisi toki voinut tehdä 105:lla ja halvemmilla kiekoilla.
Harkitsin Di2 ja/tai täyshydraulisia jarruja, mutta se olisi nostanut huomattavasti kokonaisuuden hintaa.
Ei se hiilikuitu pyörää tee, mutta tämän tien nyt valitsin.
Tarkoitus on siis saattaa tästä pitkän ajan käyttöpyörä (*kop*kop*), joten jälleenmyyntiarvo on joka tapauksessa pienempi kuin käyttöarvo.
Kirjuuttele tänne vaan ahkerasti. Näitä on jännää seurata. Ja onnea rojektiin!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alkoi melkein houkutella minuakin moinen projekti. Kun vielä käyttäisi aikaa, keräisi osat "tarjouksista", niin tuollaisesta voisi tulla kiinnostava projekti...
noniinno
25.01.2018, 17.29
itse samantyyppisen cycloprojektin rakentaneena ja jälleenmyyneenä tekisin saman uudestaan. Kerrassaan loistava pyörä. Omani sain pois myydessäni, kun osat ostin käytettynä. Ainoa, mikä pidättelee on jonkinasteinen huoli kiinankuidun tuotannon vastuullisuudesta ja eettisyydestä. Tämä on oikeastaan Polen kuituprojektin hautaamisen mukana heränneiden ajatusten seurausta. Olen siis mainonnan uhri. Nyt ajankin peltirunkoisella cyclolla ja otan puoli kiloa takkiin rungon painossa.
Projektit on aina mukavia... Itse lasken sen että rungon täytyy olla suhteessa paras osa, tavallaan pyörän sielu, eikä ehkä siksi nuo kiinanrungot ole kiehtoneet...
Necon headset muuttui mulla 2 vuodessa ruostemössöksi eikä se uutenakaan oikein tuntunut samalta kuin tilalle hankittu FSA.
Ja kansa vaatii kuvia!
Kiinan rungoilla voi myös edullisesti tutustua uusimpiin virtauksiin. Vuonna 2014 tilasin levyjarrullisen maantiepyörärungon kiinasta ja olen onnellinen, että en ostanut silloin 10 kertaa kalliinpaa merkkirunkoa! Sen rungon ongelmat olivat samat, mitkä olisivat olleet merkkirungossakin (ei läpiakselia kiekoissa, ei tilaa suuremmille renkaille..) Nyt olen vuodenverran nauttinut merkittömästä kiina cc/maantie rungosta, johon menee jopa 45mm renkaat tai vaikka 27,5" kiekot. Aivan loistava peli, mutta jälleen aika tarkkaan 10 kertaa edullisemmin kuin esim. 3T Exploro runkosetti. Ei yhtä kevyt ehkä, eikä viimeistely samaa tasoa ja voi jopa olla, että kokemukseni perusteella hankin joskus exploron. Näihin kiinan runkoihin voi myös suhtautua ns. tutustumis mielessä..
Kiitoksia kannustuksesta!
Eiliset uurastukset:
Kauaa ei kerennyt eilen puuhailemaan ja ainoiksi saavutuksiksi jäivät postista keskiölaakerin haku, BB:n ja kampisarjan asennus, takavaihtajan asennus runkoon sekä ohjainputken hionta (siinä meni tunti prkl, että sain ohjainlaakerin alasovitteen paikoilleen). Asensin kahvat jo valmiiksi (ei ao kuvassa). Pelästyin perhanasti kun kiristin kahvoja (hyvin hellästi) ja niistä kuului paukahdukset (molemmista). Ilmeisesti metalliasettui kierteelle, koska mitään jälkeä ei löytynyt tangosta eikä ollut lähelläkään momenttia, jätin silti kiristämättä tiukemmalle (ainakin toistaiseksi).
Proggis jatkuu viikonloppuna.
Kuvia tulossa (pitää vaan eka selvittää, että miten tällä foorumilla saa pienennettyä kuvat, tai laitettua spoilereihin).
Kuvanottohetkellä vekotin painaa 3,2kg ja näyttää tältä (huom ohjainputki on katkaisematta ja vähän turhan isot teipit vaijeriohjureissa, mutta viikonloppuna edistyy):
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1dcAWaFFdwRES8Ah7EavgFQnsPyJoN5RA
...Asensin kahvat jo valmiiksi (ei ao kuvassa).
Ei näy se kuvakaan.
(pitää vaan eka selvittää, että miten tällä foorumilla saa pienennettyä kuvat, tai laitettua spoilereihin).
Ei mitenkään, eikä tarviikaan. Kyllä selain skaalaa sopivaksi.
Spoilereihin?
EDIT:
EDIT: Drivelinkki korjattu, pitäisi näkyä muillakin.
No nyt näkyy.
Ei näy se kuvakaan.
Ei mitenkään, eikä tarviikaan. Kyllä selain skaalaa sopivaksi.
Spoilereihin?
Jahas... Näköjään se näkyy vain minulle ja vain tällä selaimella. Driven käyttäminen kuvien linkitykseen on näköjään vähän haastavampaa. Korjataan kunhan kerkeän... EDIT: Drivelinkki korjattu, pitäisi näkyä muillakin.
Spoilereita voi käyttää monilla foorumeilla piilottamaan isoja objekteja tyyliin Kuva , jolloin täppää pitää painaa, että kuva näkyy. Tällöin tekstit eivät sekoitu, jos kuvat ovat isoja.
Kuva näkyy, hyvä alku, kannustusta jatkoon...
noniinno
26.01.2018, 14.12
Kiitoksia kannustuksesta!
Eiliset uurastukset:
Kauaa ei kerennyt eilen puuhailemaan ja ainoiksi saavutuksiksi jäivät postista keskiölaakerin haku, BB:n ja kampisarjan asennus, takavaihtajan asennus runkoon sekä ohjainputken hionta (siinä meni tunti prkl, että sain ohjainlaakerin alasovitteen paikoilleen). Asensin kahvat jo valmiiksi (ei ao kuvassa). Pelästyin perhanasti kun kiristin kahvoja (hyvin hellästi) ja niistä kuului paukahdukset (molemmista). Ilmeisesti metalliasettui kierteelle, koska mitään jälkeä ei löytynyt tangosta eikä ollut lähelläkään momenttia, jätin silti kiristämättä tiukemmalle (ainakin toistaiseksi).
Proggis jatkuu viikonloppuna.
Kuvia tulossa (pitää vaan eka selvittää, että miten tällä foorumilla saa pienennettyä kuvat, tai laitettua spoilereihin).
Kuvanottohetkellä vekotin painaa 3,2kg ja näyttää tältä (huom ohjainputki on katkaisematta ja vähän turhan isot teipit vaijeriohjureissa, mutta viikonloppuna edistyy):
Juuri tuo sama runko minullakin oli. En keksinyt valittamista. Tuossahan on jopa BSA-laakeri, mikä PF-kammoisille sopii hyvin.
Itsellä kiinasta tilattu Icanin kuiturunko joka näyttää samalta rungolta kuin tuo. On se reilu 20 000km kestänyt. Mukana tullut ohjainlaakeri oli aikamoista kuraa ja kannattaa sitä pitää silmällä. Itsellä meni niin ruosteeseen vuodessa että piti dremelillä irrottaa rungosta.
JohannesP
26.01.2018, 22.39
Pelästyin perhanasti kun kiristin kahvoja (hyvin hellästi) ja niistä kuului paukahdukset (molemmista). Ilmeisesti metalliasettui kierteelle, koska mitään jälkeä ei löytynyt tangosta eikä ollut lähelläkään momenttia, jätin silti kiristämättä tiukemmalle (ainakin toistaiseksi).
Osassa tangoista (esim 3T) droppiosa on liimattu tangon suoraan osaan. Jotakin tangon sisällä on saattanut päästä liikahtamaan vaikkei ulos näkyiskään. Itse olisin hieman kriittinen tuollaisiin paukahduksiin tai ainakaan itse en ole ikinä kuullut paukahduksia kierteistä.
Kahvat kannattaa laittaa lähelle sallittua momenttia, koska ajossa isompi täyssy voi helposti liikauttaa kahvaa virheasentoon.
Itse testaisin tangon kestävyyden vähän niinkuin tähän tapaan ihan varmuuden vuoksi:
https://youtu.be/pKyWFoM5kUo?t=107
Paljon voimaa peliin ja jos sen kestää ilman räsähdyksiä niin uskaltaisin ajaa. Jos ei niin eipä ollut kallis menetys ja voit olla onnellinen hampaiden puolesta.
Joskus lyhensin kiinankuituisen riserin ja vertasin työjälkeä 3T:n vastaavaan niin oli laminaatin jälki aivan eri tasoa. Kiinankuitu tietenkin halpaa ja ehkä suurin osa kestää mutta saattaa olla hyvinkin että laadukkaat alumiinipalikat huomattavasti kevyempiä.
Mielestäni kannattaa myös muistaa että jos kuski on "miehenpainoinen" niin kiinalaiset harvoin ilmoittaa painorajoja kuten vastaavat länsimaiset, saattaa olla ettei selviä hampaiden menetyksellä kun alle sata grammainen kiinansatula tai tolppa hajoaa persuksen alla...
noniinno
27.01.2018, 12.50
Mitäs jos nure nyt vaan antaisit toisten tehdä pyöränsä vaikka kuttaperkasta. Jos asia oikeasti närästää niin voithan aina perustaa ketjun, jossa ositetaan kaapin paikka niin kiinankuidulle kuin sähköpyörillekkin. Luultavasti muitakin epäkohtia löytyy. Vaikka kirjoituksesi hyvää viihdettä ovatkin, olettaisin, että kiinankuidun uhat ja mahdollisuudet ovat ketjun lukijoilla ja varsinkin pyörän rakentelijoilla tiedossa.
Mitäs jos nure nyt vaan antaisit toisten tehdä pyöränsä vaikka kuttaperkasta. Jos asia oikeasti närästää niin voithan aina perustaa ketjun, jossa ositetaan kaapin paikka niin kiinankuidulle kuin sähköpyörillekkin. Luultavasti muitakin epäkohtia löytyy. Vaikka kirjoituksesi hyvää viihdettä ovatkin, olettaisin, että kiinankuidun uhat ja mahdollisuudet ovat ketjun lukijoilla ja varsinkin pyörän rakentelijoilla tiedossa.No äläs nyt noin tiukasti. Tuo nuren viimenen viestihän oli ihan asiallinen kenen tahansa mittapuulla. Monta kertaa olen kyllä itsekin ajatellut että jokin kärkevä viesti olisi voinut häneltä jäädä lähettämättä, asian olisi voinut toisin muotoilla tai ylipäätään perustella.
JohannesP
27.01.2018, 14.41
Yhtälailla voi ihmetellä miten Nuren kommentista voi noin närästyä. Selkeästi näille on oma kannattajaryhmänsä joten se heille suokoon ja todennäköisesti tietävät mihin ryhtyvät. Asiasta voi vääntää vaikka kuinka, mutta tämä topikki tuskin on oikea paikka siihen.
Vinkkejä varmaan kuitenkin voi antaa.
Itse testaisin tangon kestävyyden vähän niinkuin tähän tapaan ihan varmuuden vuoksi:
https://youtu.be/pKyWFoM5kUo?t=107
Olisi ollut hauska nähdä se entinen tanko (mahtoiko olla Spessun lähtötason alumiininen) samanlaisessa vapaamuotoisessa vääntelytestissä. Olisin nimittäin itse tuon perusteella kelpuuttanut kuitutangon ajoon. Tuollaisen aerotangon suora osahan on rakenteellisesti periaatteessa kuin lehtijousi, joka taipuu aivan varmasti riittävällä kuormalla vaikka kuitujen suunnalla sitä olisi yritetty jäykistää. Rakenne on varmaan merkittävästi jäykempi toiseen suuntaan, eli suunnassa eteen- ja taaksepäin.
Oma perinteisen muotoinen (laatumerkin) hiilaritanko taipuu myös jos sitä haluaa välttämättä taivutella. Se tuntuu silti ajaessa "jäykältä", kun ajaessa pyörässä omia liikkeitä myötäilee kaikki palikat renkaista ylöspäin.
Kiitos kannatuksesta... Mielestäni voi myös ilmaista mielipiteen joka ei välttämättä mukaile valtavirtaa, kerroin vain näkemykseni ja kokemukseni ja tuntuu vain että niillä jotka närkästyy niin helposti on oma lehmä ojassa...
Tänään laitoin maantiepyöräni kiekot kiinni kiinarunkoon ja testailin tuota tankoa. Osa testistä löytyy tästä:
https://youtu.be/qWxKNFHE7QM
Paukahdukset tuossa kuuluvat siitä, kun en olllut momenttiin asti kiristänyt tankoa ja tanko liikkui noiden äänien kohdalla. Tämän jälkeen kiristin tankoa eikä mitään ääniä enää tullut. Ihan samalla tavalla jousti kuin Bianchin kuitutanko, joka on maantiepyörässäni. Testasin ohjaustankoja peräjälkeen.
Uusi ärsyynnyksen aihe tuosta etuhaarukasta: viimeistely kohdassa, johon pyörä kiinnitetään on niin röpelöinen, että kiekot jäivät hetkeksi jumiin. Piti nitkuttaa etukiekko irti haarukasta. Pitänee sitäkin hieman hioa. Itse rungossa en huomannut mitään ongelmia tämän testin aikana ja takahaarukka toimi niinkuin kuuluukin.
JohannesP
27.01.2018, 21.27
Oma perinteisen muotoinen (laatumerkin) hiilaritanko taipuu myös jos sitä haluaa välttämättä taivutella. Se tuntuu silti ajaessa "jäykältä", kun ajaessa pyörässä omia liikkeitä myötäilee kaikki palikat renkaista ylöspäin.
3T team tanko antaa myös pelottavan paljon periksi kun koko kehon painolla painaa kerrallaan toista puolta tangosta maahan kohden vinossa kulmassa. Tosin onhan se hiilikuitu tarkoitus suodattaa tärinääkin ja olla mielellään vielä kevyt. Ajossa tälläistä ei huomaa ja ei käsillä loppujenlopuksi ole kovin paljoo painoa.
Monesti varsinkin halvat kuiturungot ovat suhteellisen painavia ja jopa laadukkaampi alumiininen pärjää painovertailussa. Tästä voisi päätellä et turvallisuuden nimissä näissä kuiturungoissa käytetään suhteellisen paljon (heikkolaatuisempaa) kuitua mikä vie niitä tärinänsuodatusominaisuuksia pois. Eli ei se täysijäykkä kuitukaan ole ihanne urheiluvälineissä.
noniinno
27.01.2018, 21.59
Giantin advance slr cyclocrossarini runko painoi liki samat, mutta oli jäykkä kuin rautakanki. Mutta eihän cyclon ominaisuuksiin perinteisesti kuulukaan mukavuus, kun niillä ajetaan tunnin kisaa.
Tänään sitten keskityttiin kaapeleiden vetoon ja steerer tuben katsaisuun sekä ohjauslaakerin asennukseen.
Tuben katkaisukohdan merkkasin veitsellä ja käsisahalla katkaisin. Hieman vinoon jäi pääty ja ehkä sen vielä hion suoraksi, mutta ainakin toistaiseksi tuntui headset kiristyvän nätisti.
Kaapeleiden veto olikin sitten hieman hankalampi homma, koska halusin vetää full-housingilla ja vain vihreät osat putkista näkyviin.
Tämähän kuuluisi tehdä niin, että koko housing olisi yhtenäinen. Shimanon vaihtaja-kaapelisetin housing oli kuitenkin niin lyhyt ettei sillä olisi saanut edes yhtä vetoa, joten yritin tehdä niin, että sisäosat olisivat tulleet pitkällä yhdellä housingilla ja vihreät housingit ulkopuolisiin osiin.
Tämä ei todellakaan onnistunut, koska putkien pinnat olivat niin liukkaat, että niitä ei teipillä saanut pysymään toisissaan kiinni. Päätin vetää jarrut full-housingilla ja vaihteet Shimanon setillä ulkopuolet ja BB:n ylityksen erillisellä housingilla (tämä nyt ei kyllä olisi ollut tarpeellista, mutta eipähän likaannu). Ainakin ensimmäiset kokeilut olivat lupaavia niin takajarrun kuin vaihtajan osalta. Oikeastihan niitä pääsee testaamaan vasta kun saa kiekot käsiin (toivon mukaan ensiviikolla).
Pyörä näyttää nyt tältä:
https://drive.google.com/uc?export=download&id=17oU5jpNjPUxm4go39eL7ThMef3EJ-s7b
Seuraavana luvassa onkin sitten etupään vaijerointi ja FD:n asennus. Teen ne varmaan huomenna.
Muutamia kuvia itse rungosta (jostain syystä tämä foorumi käänsi nämä kaikki 90° vapaavalintaiseen suuntaan (siis näkyvät aivan eripäin kuin kännykässä tai drivessa), korjailen mahdollisesti jossain vaiheessa):
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1n5rRu-Mzs7yQ_asfojmKSVGS8a0A-Q5k
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1XOVPgPyVG2JzvVBzR-1JMOcfioGihvcfhttps://drive.google.com/uc?export=download&id=1HbbIzl7MvvytliPqspuM1RU7HQxqvKqU
Jahas... Ilmeisesti viestiä ei tietyn ajan päästä voi enää muokata....
Pienoinen takapakki:
Olin epähuomiossa tilannut Braze-On vaihtajan eteen sarjan mukana, vaikka olin mitannut Band-On:n koon...
Noh, ei muuta kuin uutta tilaukseen ja samalla tuli pistettyä talvi- ja kesärenkaat tulemaan.
Viikon sisään pitäisi olla kaikki osat perillä ja sitten saa rakenneltua valmiiksi. Kiekot on tulossa jossain brittien kohdalla ja tankoteipit pitäisi olla jo Suomessa.
Tänään tuli toinen kahva asennettua ja vedettyä etuvaihtajan ja jarrun housingit valmiiksi ja vaihtajalle myös vaijeri odottelemaan.
Vähän isompi takapakki:
Toimittaja lähetti vahingossa cantilever-jarruille tarkoitetut kiekot. Muuten kyllä nätit ja suorat kiekot Novatecin navoilla. Vähän lähempänä toisiaan olisi voinut olla pinnojen kireydet, mutta keskiarvosta alle 20% heitti kireydet, joten ihan ok. Noi voisi mennä mun maantiepyörään...
Katsotaan miten asia etenee, kun valitin, että pistivät väärän tuotteen.
Olisin saanut napojen verran palautusta, jotta olisin voinut vaihtaa navat levyjarrullisiin itse (toki palautus olisi ollut mahdollinen, mutta kallis vaihtoehto, onneksi menevät nätisti maantiepyörääni).
No, pyysin heitä tekemään minulle 11s sopivat kiekot d792sb navoilla. Ongelmana on se, että kiinalainen uusivuosi on ovella ja tehtaat menevät kiinni siksi aikaa. Voi tulla nyt vähän pidempi odotus tähän projektiin.
Onneksi ei ole kiire.
Ihan mielenkiinnosta, miltä toimittajalta otit nuo kiekot?
Tuntuu kyllä todella huonolta asiakaspalvelulta, jos edes väärän tuotteen palautuskuluja eivät korvaa kokonaan. Eihän siinä nyt pitäisi asiakkaan joutua kärsimään siitä, että toimittajan toimittaa väärän tuotteen?
Ihan mielenkiinnosta, miltä toimittajalta otit nuo kiekot?
Tuntuu kyllä todella huonolta asiakaspalvelulta, jos edes väärän tuotteen palautuskuluja eivät korvaa kokonaan. Eihän siinä nyt pitäisi asiakkaan joutua kärsimään siitä, että toimittajan toimittaa väärän tuotteen?
Kiekot, mitkä tilasin olivat Flyxiin FLX-WS-CW6D, eli 60mm kehällä (ja ilmeisesti Novatecin D042SB navoilla) ja sieltä tuli FLX-WS-CW6 kiekot (Novatec F372SB navoilla).
Ilmeisesti tuo vapaaratas tuossa D042SB ei ole tarpeeksi pitkä 11s road vaihteille, vaan tilalle tulee D792SB.
Kun maantiepyörään vaihdoin takakiekon Visionin kiekosta (Vision team30, jonka kehäksi vaihdoin viime kesänä DT RR511) tuohon Flyxii:n (60mm carbon, Novatecin navoilla), niin tyhjänä pyöritettäessä vierintävastus ja melu on isompi tuossa Novatecissa. Vaati myös yhden spacerin vähemmän, että 10s pakka meni paikoilleen. Etunapa/kiekko tuntuu toistaiseksi oikein hyvältä. Vasta sitten ajossa näkee, että onko näistä mihinkään.
Sai muuten huoltaa maantiepyörän jarrut, että nuo 25mm kehät meni paikoilleen :D
Sen verran oli moskaa maantiepyörän jarrulängissä, että eivät palautuneet tarpeeksi tuohon uuteen leveyteen (25mm). Hyvin toimivat moskaisina vanhoilla kehillä, mutta ehkä ne jarrut tulisi huoltaa useammin kuin kerran kolmessa vuodessa.
Käsittääkseni kiinalaiset toimittajat harvemmin tarjoavat palautuskulujen korvaamista ja en halunnut ylimääräistä hässäkkää, niin en edes lähtenyt kokeilemaan.
Valitsin erilaisen tavan hyötyä haitasta, kun alensivat teetettävien kiekkojen hintaa tuolla napojen erotuksella.
Toimittaja on Aliexpressin VSH Store, joka on ilmeisesti sidoksissa Flyxii:hin. Tai ainakin kaikki yhteydenpidossa tulleet tuote-ehdotukset yms on ohjattu Flyxiin sivuille ja yhteyshenkilö on ollut saman niminen joidenkin ostajien osalta (Anna Lin).
Voi toki olla, että tuo on joku erillinen kauppa, joka ostaa ja myy mitä käsiinsä saa, mutta laatikoissa yms, on ollut Flyxii:n leimat.
Ok, Ihan reilultahan tuo sitten vaikuttaa. Paljonko muuten tuli suunnilleen kiekoille hintaa toimitettua ja tullattuna (ilman extra aleja)?
Mulla itsellä on Novatevistä pääosin hyviä kokemuksia. Uudet maantiekiekot (CRC:n 50mm Primet) tulivat myös Novatechin navoilla.
Jarrupalojakin on sitten eripaksuisia, joten ihan uusien (tai muuten paksujen) hiilarijarrupalojen kanssa saattaa tulla ongelmia.
Ok, Ihan reilultahan tuo sitten vaikuttaa. Paljonko muuten tuli suunnilleen kiekoille hintaa toimitettua ja tullattuna (ilman extra aleja)?
Mulla itsellä on Novatevistä pääosin hyviä kokemuksia. Uudet maantiekiekot (CRC:n 50mm Primet) tulivat myös Novatechin navoilla.
Jarrupalojakin on sitten eripaksuisia, joten ihan uusien (tai muuten paksujen) hiilarijarrupalojen kanssa saattaa tulla ongelmia.
Tilasin nuo ensimmäiset kiekot rungon yms kanssa samalla, joten jos jyvitän niiden kesken rahdit, niin kokonaishinnaksi verojen kanssa taisi tulla jotain 320-350€.
Kuinkas projekti etenee?
Proggis on ollut jäissä tuon kiekkohomman seurauksena.
1.3. lähetin toimittajalle kysymyksen, että ovatko lähettäneet paketin. En tiedä oliko sama asiakaspalvelija, joka vastasi, että kaikki tilaamani tuotteet on jo toimitettu. Laitoin uuden viestin, jossa muistuttelin näistä kiekoista ja uudet lähtivät matkaan 4.3. Eilen taisivat tulla brittien tullista läpi, joten kuriirista (ja omista menoista) riippuen ovat perillä ensi tai seuraavalla viikolla.
No niin, kohti uusia haasteita.
Tänään tuli uudet kiekot. Niissä on pinnoitteessa muutamia naarmuja, muuten ok.
Laitoin levyt ja takapakan kiinni ilman ongelmia.
Seuraava haaste on siinä, että etuhaarukan dropouteissa on hiilikuitujäämiä, jotka hankaloittavat etukiekon asennusta pyörään.
Siis nyt ne ovat niin ahtaat, ettei navat mene sisään ilman pientä suostuttelua ja pohjalla on ehkä 0,5-1mm hiilikuitujäämiä, jotka pitää hioa pois ennen kuin etulevyjarrua voi asentaa. Nyt se hinkkaa vaikka missä asennossa asentaisi. Takana ei mitään ongelmaa.
Eli siis edelleen se etuhaarukan viimeistelyn laatu harmittaa.
Jospa tämä tästä. Ehkä sillä vielä joskus pääsee ajamaankin :D
Kun tuon etuhaarukka ongelman saan tässä jonain päivänä ratkaistua, niin sitten tarvitsee "enää" asentaa ketju ja säätää vaihteet sekä jarrut ja stemmi/tanko oikeisiin asentoihin/asetuksiin ja mahdollisesti vielä lokarit paikoilleen, jos käyn ne jostain hankkimassa.
Kävin prismasta hakemassa viilan ja 5min viilailun jälkeen ylimääräiset hiilikuituklimpit oli poistettu dropouteista.
On muuten ihan hauskat noi Novatecin 791-792 hubit kun ne on erittäin helppo vaihtaa 9mm QR:stä läpiakseliin. Auttoi tuossa viilailussa aika paljon kun pystyi adatereilla testaamaan sen, että oliko tarpeeksi viilattu.
Nyt pitäisi vielä asentaa renkaat (kunhan päättäisi, että ajaako tällä nyt loput nastakelit vai meneekö suoraan Contin GP4000 S-II:t alle) ja ketjut sekä ehkä lokarit ja tehdä säädöt jarruille ja vaihteille.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1cwG5R0l5unQnBmOHapWUte2ihJuKOKz5
Tänään asentelin ketjut (mittatekniikka katkaisulle: isoin edestä ja takaa +2 ketjun palaa) ja aloin säätämään vaihteita.
Tajusin, että en ollut etuvaihtajalle laittanut vaijerin pikakiristintä ja se hankaloittaa etuvaihteen säätöä, sain sen suht hyväksi ilmankin, tosin varmasti huomattavasti isommalla vaivalla.
Jarruissa on aika pitkä veto vaikka toleranssi on pieni. Täyshydrauliset ovat varmasti paljon paremmat.
Tulisi jo maantiepyöräkelit, kun jotenkin jännittäisi lähteä tuon kanssa ekaksi jäille polkemaan.
Tässä nyt vielä rengastettu ja ketjutettu vehje.
Tämän hetkinen paino on 8,8kg, joten vähän painavamman puolelle meni, kuin mitä aluksi ajattelin.
Eturenkaan sisäkumi (contin race 80mm venttiilillä) oli huonoa laatua tai sitten onnistuin jotenkin nirhaamaan sitä asentaessa (työkaluja en juuri näiden kanssa käytä kuin ulkokumia poistaessa, vaikka kai noilla muovisilla voisi ihan hyvin asentaakin ulkokumit) oli revennyt tässä jossain vaiheessa ja vaihdoin uuden tilalle.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1jlFts26X8FQ9nUQzDGVALlL-4rJZZKkT
Ihan komeahan siitä tuli, ei muuta kuin kovaa ajoa. Ne HY/RD jarrut tulee tehtaalta vähän vajaana, eli öljyä vähän lisäämällä saa vähän aika paljon paremman tuntuman jarruihin ja liika veto poistuu.
Ajoa vaan. Miten toi satula näyttää olevan "alamäessä"? / keula alas...
Nyt on tullut noin 2000km ajettua tuolla ja ihan hyvin se on toiminut. Joskin ensimmäisen 17km aikana satulan ja keskiön väliseen pystyputkeen tuli pieni hiusmurtuma, jonka korjasin hiilikuitumatolla ja epoksilla. Tästä tosin sain uuden rungon postikuluja vastaan, mutta se odottelee häkkivarastossa, jos vaihtoon tulee tarve.
Aikalailla yhtä kevyt ajaa kuin Bianchi:n sempre pro, joka nyt jäi seinälle odottelemaan ajoa, kun tuli tällä ajettua kaikki ajot. Jonkun verran letkumpi fiilis pyörässä, mutta se on toisaalta ihan kiva työmatkakäytössä. Ei tolla kisaamaan pystyisi.
Vähän väliä tuli mietittyä, että mistä se nyt narisee tai mistä tuo ääni kuului, mutta heti kun vaihtoi esim. tuohon Bianchiin, niin tajuaa, ettei tuosta sen enempää tule ääntä kuin muista pyöristäni.
Kaiken kaikkiaan olen ollut ihan tyytyväinen tähän projektiin. Ehken lähtisi uudestaan tekemään, mutta oppipahan paremmaksi pyörämekaanikoksi ja ihan hyvä konkeli siitä tuli. Jos pitäisi uudelleen valita, niin tähän käyttöön mihin tämä nyt tuli, hommaisin mieluummin alumiinirunkoisen, ettei ihan niin hirvittäisi pienet kolhut.
Onko nuo Wish/Aliexpress hiilikuituiset esim. Ritcheyn nimellä kulkevat Stemmit, satulatolpat, satulat, ohjaustangot mistään kotoisin? Olen niitä välillä selaillut ja hinku olisi saada oma pyörä alle 10 kg kokonaispainoon ja noilla saattaisi justiinsa mennä, en ole vielä tarkemmin punninnut. Tykkään muutenkin näpertää pyörän kanssa ja nuo osat ei paljoa tuola maksa ja ei haittaa jos niitä joutuu hetken odottelemaan.
maalinni
29.05.2019, 10.56
^ sitten kun stemmi tai stonga hajoaa alamäessä 70km/h vauhdissa, niin turha itkeä, jos enää on itkijää hengissä.
Kiinasta saa ihan hyvääkin laatua, mutta jättäisin nuo piraattikopiot kyllä ostamatta. Kevyt alumiinen stemmi tai satulatolppa merkkivalmsitajalta on kevyempi ja luotettavampi kuin kiinakuitu.
maalinni
29.05.2019, 15.01
Saa varmasti laatuakin, kommenttini koskikin juuri piraattikamoja.
jame1967
28.10.2020, 09.18
Pitäis saada kiinankuitu cykloon uusi keula (vanha murtunut auton kanssa yhteenotossa).
Olisko linkata vaihtoehtoja mistä tilata , yritin tutkia aliexpressin sivuja jotka aika v-mäiset , melkein pelkkää tekstiiliä tarjolla.
Maalinnin kanssa täysin samaa mieltä, turvallisuus edellä kuitenkin pitäisi mennä ja piraatit jättää rauhaan. Lisäksi kannattaa vähän katsella painoja, monasti laadukas alumiini palikka kevyempi kuin tuollainen halpiskuitu.
Onko nuo Wish/Aliexpress hiilikuituiset esim. Ritcheyn nimellä kulkevat Stemmit, satulatolpat, satulat, ohjaustangot mistään kotoisin? Olen niitä välillä selaillut ja hinku olisi saada oma pyörä alle 10 kg kokonaispainoon ja noilla saattaisi justiinsa mennä, en ole vielä tarkemmin punninnut. Tykkään muutenkin näpertää pyörän kanssa ja nuo osat ei paljoa tuola maksa ja ei haittaa jos niitä joutuu hetken odottelemaan.Miksi pitää osta kopioita? Välillä miettinyt että voisko niistä osa olla jopa aitoja mitkä on vaan hylätty laatutarkkailussa?
Osta ihan rehellinen kiinalainen, ainakin bxt, ican ja toseek on olleet hyviä.
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Miksi pitää osta kopioita? Välillä miettinyt että voisko niistä osa olla jopa aitoja mitkä on vaan hylätty laatutarkkailussa?
Osta ihan rehellinen kiinalainen, ainakin bxt, ican ja toseek on olleet hyviä.
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Carbondan rungot vaikuttavat olevan myös laadukkaita, tosin ne eivät ole kopioita tai mitenkään erityisen halpoja.
Painavahan tuo on, rakentamani Merlin, joka brändättyä kiinankuitua painoi reilusti alle 7kg, toisaaltaan en käyttänyt muita "kiinan"osia mikä asian selittänee...
Painavahan tuo on, rakentamani Merlin, joka brändättyä kiinankuitua painoi reilusti alle 7kg, toisaaltaan en käyttänyt muita "kiinan"osia mikä asian selittänee...On kyllä kova, uci luokituksen mukainen minimipaino ja ihan vaan harrastepeliin. Varmaan ihan samaan rahaankin sait tehtyä.
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Paino itseasiassa 6.55kg joten ei UCI tykkää... Omaksi huvikseni kokosin ja paloittelin... Rahasta en tiedä mutta mihin sitä sitten laittaisi... Toisaaltaan en tiedä paljonko tuollaiseen "kiinan ihmeeseen" rahaa menee...
jame1967
31.10.2020, 11.26
Haastavaa löytää tappered hiilarikeulaa pikalinkulle ja levarille .Yhden kohtuuhintaisen löysin , mutta akseli oli 12 mm läpiakseli..
Mites toi , saako normi satulaa kiinni flatmountiin ?
Saamari kun kerkesin ostaa etukiekon pikalinkulle .
JohannesP
31.10.2020, 13.31
Auton kanssa kolari hiilarirungon kanssa ja keula murtunut. Ootko varma, että se runkokin on täysin kunnossa sisältäpäin tuollaisen tällin jälkeen? Harkitsisin kahteen kertaan onko järkeä ottaa riskiä halvan kiinankuituisen rungon kanssa.
jame1967
31.10.2020, 17.55
Olen varma , vauhti oli hiljainen ja auton etupyörä meni vain fillarin etukiekon yli .
Runko vai vahingoittua vaikkei ulospäin näy, toivottavasti ei silti niin käynyt...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.