Näytä tavallinen näkymä : 27,5 vai 29 175-senttiselle?
Eli se joka foorumilta tuttu "idioottimainen newbie-kysymys", mutta sellainen tässä nyt kuitenkin tullee joten antanette anteeksi. Nyt on siis tosi kyseessä ja sillä olisi vielä kiirekkin. Olen toki käyttänyt sitä kuuluisaa kvg:tä ja foorumin HAKUA, niistä olenkin saanut vain lisää kysymyksen aiheita ja pääni kipeäksi.
Aluksi hieman taustatietoa "tapaus Raymondista" ja hänen typeristä kysymyksistään. Minulla on jo muutaman vuoden taustalla pyörinyt ajatus uuden pyörän hankinnasta. Uuden sellaisen olen viimeksi omistanut joskus 90-luvun alkupuolella, aikana ennen ensimmäisen oman moottorikäyttöisen ajoneuvon hankkimista, aikana jolloin polkupyörä oli lähes välttämätön apuväline nuoren miehen sosiaalisen elämän ylläpitämiseen ja kavereiden etsimiseen, jotka harvoin olivat tavoitettavissa kotoaan lankapuhelimen äärestä. Kaverit etsittiin leikkipuistoista ja vastaavista ajanviettopaikoista yksi paikka kerrallaan, pahimmassa tapauksessa jopa kävelemällä. Älypuhelimet yms. yhteydenpitovälineethän olivat siihen aikaan korkeintaan scifi-elokuvakäsikirjoittajien hurjimmissa mielikuvissa, jos sielläkään. Nykyään polkupyörää on tullut käytettyä lähinnä lähikaupassa käyntiin ja koiran lenkitykseen kun ei siitä vanhasta mummiskasta juuri muuhun ole.
Elikkäs pyörä pitäisi löytää tällaiselle nelikymppiselle nuorelle miehenalulle, joka herättelee vanhaa ja ennen niin rakasta elämäntapaharrastusta henkiin. Sen verran olen kerennyt mieltymyksiäni hiomaan, että tuleva pyöräni ON mallia maastopyörä, koska ajoni tulee olemaan sekalaista pikitie-, soratie-, metsäpolku-, makkaranpaisto-, työmatka- ja jokav*tunpaikka-ajoa, että pitää olla jo helv*tin hyvät perustelut, että toisenlaiseen pyörään kallistun. Sanotaan nyt vielä sekin, että esimerkiksi viikko sitten olin hankkimassa läskipyörän, mutta "parit" pyöräkaupat kiertäneenä tulos on, että se EI ole enään vaihtoehto.
Kysymys koskeekin lähinnä, mitä merkkiä/mallia ja rengaskokoa arvon raati ja kaikkitietävä kansa ehdottelisi. Miehen strategiset mitat on n.175cm/500-1000€.
Sanotaan nyt vielä sekin, että peräpää (PYÖRÄSSÄ) saa (ei pakko) olla jäykkä, mutta keulassa PITÄÄ olla hyvä(hkö) jousitus, mielellään ilma (koska en tiedä miksi, mutta se tuntuu hyvältä). Ajatus rengaskoosta pyörii 27.5-29 välillä. Mikä lie ero käytännössä, 29 kait "parempi" maantiellä?
Näillä kriteereillä toivonkin saavani hyviä vinkkejä "nyökin" ostoon, joko suomesta, tai suht. nopeasti toimittavasta ulkomaisesta kaupasta ja hinta tietty mielellään lähempänä sitä 500 kuin 1000€ Toki, jos löytyy joutilaana omasta tai kaverin "tallista" hyväkuntoinen uudehko maalimamparas, -halvin ja vielä LAILLISESTI hankittu kuvaukseen sopiva pyörä niin nyt olisi hyvä tilaisuus laittaa se eteenpäin. Toki käytettyä ostaessa ns. koeajohan olisi tietysti minulle paras mahdollinen skenaario, mutta sijaintina kun sattuu olemaan Oulu ja täälläkään ei kaikki suomen parhaat maastopyörät sijaitse niin joutuu ehkä ostoreviiriä laajentamaan, mutta luotettavaksi kauppiaaksi itsensä markkinoiva henkilöhän myy vaikka jääkuution säkissä, maailman navalta toiselle!
Kiitos ja anteeksi! (näin vissiin ruukataan sanoa) ja ylläpitokin voi viestin poistaa/siirtää, jos katsoo tarpeelliseksi!
Ps. en herneitä ja muutakaan mielesäpahoittamisia odota, eikä mua myöskään kiinnosta jos sun serkun pikkuvelipuolen siskonpojan isän lapsuudenkaverilla oli sama tilanne ku mulla ja se osti "kompostiittikuituhybridiläskiratasalumiinikäyrä sarvimaantiemikäliekiiturin" vaan oikeita asiallisia aiheeseen liittyviä nopeita vastauksia. Pyörä olisi tarkoitus ostaa n. viikon sisällä kirjoituksen postauksesta (ei tarvi sisältää pyörän lähetykseen kuluvaa aikaa).
hiilikuitumies
25.01.2018, 06.14
Kysymys koskeekin lähinnä, mitä merkkiä/mallia ja rengaskokoa arvon raati ja kaikkitietävä kansa ehdottelisi. Miehen strategiset mitat on n.175cm/500-1000€.
Osta tämä ennen kuin loppuvat (2018 mallit tulevat vähintään tuon normaalihinnalla), niin saat hyvän pyörän ja loput tonnista eroavat rahat jäävät kenkiin, lukkopolkimiin, lokareihin, vaatteisiin, juomapulloihin, pumppuihin, korjaustarvikkeisiin yms. Oikea koko on rungossa 18" ja renkaissa 29".
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-582327
En jaksa perustella, koska tuosta pyörästä löytyy varmasti riittävästi juttua ja koska tiedän, että tuohon hintaan ei parempaa saa, eikä saa edes yhtä hyvää.
Tee nopea kierros oululaisiin pyöräliikkeisiin, ainakin muutamaan ja tilaa hiilarimiehen ehdottama. Saksalaiskauppa on luotettava ja täällä paljon käytetty osien tilaukseen, omiinkin tullut tuolta tilatuksi.
XC-maasturia olisin minäkin ehdottanut ja sellainenhan tuo Radon näkyy olevan. 27,5” vai 29” on makuasia ja molemmissa on puolensa. Omasta mielestäni katuajossa ajoasento/aerodynamiikka tekee enemmän kuin vannekoko.
Tee nopea kierros oululaisiin pyöräliikkeisiin...
Ehdotan myös tätä. Varmastikin saat jonkin kivan tarjouksen.
makimies
25.01.2018, 09.36
Maastopyörä on hyvä ja turvallinen valinta. Myös kaupunkiin.
29er on parhain rengaskoko. More is more.
Xc pyörää en itse ostaisi, vaan vähän modernimmalla ja loivemmalla ceometrialla. Hintaan tuo ei juurikaan vaikuta. Esim. Whyte oli yllättävän hyvä jäykkäperäinen.
Ehdotan myös tätä. Varmastikin saat jonkin kivan tarjouksen.
Kokonaisen pyörän tilaaminen maailmalta ei välttämättä ole kovin hyvä ostos, kotimaan kaupoissa ei kokopyörän katteet ole niin suuret, osissa onkin jo toinen juttu. Kun vielä noista saa apua ensiongelmiin. Maksusta huoltoa saa osti mistä tahansa. Hiilarimiehen vihjettä voi sisimmässään pitää vertailukohtana. Hyvät tarjoukset/alennukset voivat johtaa hyväänkin ostokseen. Kysyjällä on hyvä käsitys haluamastaan välineestä.
KotooTöihin
25.01.2018, 18.24
158 mitalla pystyn kyllä työmatkat ajamaan 29er:llä. Hauskanpitoon pitäis olla pienempi. Paras neuvo varmasti on... Käy kokeilemassa. Suurin osa isommista fillarikaupoista antaa sun koeajaa. Ethän sä autoakaan kokeilematta osta
hiilikuitumies
25.01.2018, 22.51
Kokonaisen pyörän tilaaminen maailmalta ei välttämättä ole kovin hyvä ostos, kotimaan kaupoissa ei kokopyörän katteet ole niin suuret, osissa onkin jo toinen juttu. Kun vielä noista saa apua ensiongelmiin. Maksusta huoltoa saa osti mistä tahansa. Hiilarimiehen vihjettä voi sisimmässään pitää vertailukohtana. Hyvät tarjoukset/alennukset voivat johtaa hyväänkin ostokseen. Kysyjällä on hyvä käsitys haluamastaan välineestä.
On hyvin epätodennäköistä, että tuohon mikään kauppias pystyy vastaamaan. Tuollainen Radon on käytännössä kivijalkakaupassa yli tonnin pyörä, koska niiden myymät brändit ovat niin paljon kallliimpia. Hyvällä tuurilla hintaeroa jää parisen sataa euroa, millä saa jo aika kivasti varusteita. Jokin 950 euroa on realistinen hinta, mihin voi joskus tingata. Alle 900 on erittäin epätodennäköistä. Radon on n. 760 euroa posteineen. XXL:ssä voisi teoriassa sattua jokin supertarjous, joka suurin piirtein vastaisi tuota, mutta sattuuko. Erittäin harvoin. Minä itse en oikein ymmärrä, miksi se pyörä pitäisi väkisin käydä liikkeestä hakemassa. Mitä ihmettelemistä noissa oikein on? Tuossa koon valintakin on niin selvä.
Jokainen toki tekee tyylillään. Minä näen erot geometriataulukoista. Enkä usko, että aloittelijalla on edes mitään preferenssejä tai että kannattaisi luotttaa johonkin koeajoon, koska vasta tuntien ja taas tuntien jälkeen alkaa tuntua, että pitäisikö esim. stemmiä vaihtaa yms. Yleensä erot geometrioissa saman pyörätyypin kohdalla ovat niin pienet, että sikälikin on vaikeaa sanoa, että mitä pitäisi tehdä ja mikä on parempi. Se vaatii paljon ajotunteja.
Kiitoksia pikaisista vastauksista ja hyvistä vinkeistä/linkistä. En tosin tiedä osasinko tehdä hyvän valinnan niiden perusteella, mutta siitäpä minä olen vastuussa ihan itse!
Kävin tänään melkoisen "maalimansodan" pääni sisällä kun pähkäilin, että minkälaisen fillarin ostan. Kävin muutamassa paikallisessa liikkeessä ja sain omasta mielestäni yhden hyvän tarjouksen, viimevuoden mallia oleva Merida big nine 300, joka oli mielestäni todella hyvä ajaa (rinkiä parkkipaikalla). Sitten alkoikin se varsinainen taistelu, että kumman laitan, hiilikuitumiehen linkkaaman Radonin, joka oikeasti vaikutti hemmetin hyvältä tarjoukselta, vai ton Meridan jonka olisin saanut heti mukaan. Sähköpostilla olin sitten Bike-discountiinkin yhteydessä, joka vastasikin todella nopeasti kyselyihini. Päädyin kuitenkin "sodan" päätteeksi piheyksissäni tinkimään ehkä komponenttien laadusta sekä ilmakeulasta, mutta näin säästin reilun satkun arvokkaita roposiani. Ilmakeulan saan ostettua kyllä myöhemminkin, jos koen sen tarpeelliseksi. Muut osat varmasti välttävät minun ajoihini vuosikausiksi. Säästön lisäksi ehdotonta plussaa omasta mielestäni on pyörän väritys!
Eli pyöräksi siunaantui tämä-> https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-6.0-581928
En tiedä oliko viimehetken säästöpirun kuunteleminen typerästi tehty, mutta näillä sitä nyt mennään...
hiilikuitumies
26.01.2018, 02.58
En tiedä oliko viimehetken säästöpirun kuunteleminen typerästi tehty, mutta näillä sitä nyt mennään...
Väri on tärkeä etenkin, jos aiot pitää pyörää vuosikaudet, eli hyvän valinnan teit. Tuo keula tekee ison eron ja sen päivittäminen myöhemmin on vähän kalliimpaa, mutta mieluumminhan sen mieleisen väriseen pyörään tekee. Voi olla, että muitakin osia menee uusiksi. Ei tuossa muuten ole mitään olennaisesti huonommin. Itse pyörään kannattaa seuraavaksi katsella mieleistä satulaa, koska nuo mukana tulevat ovat aina niissä vain näön vuoksi. Sitten katsella tankoa ja stemmiä, tarvitseeko muuttaa niissä mitään. Rajapinnat ovat tärkeitä, ja mielestäni tärkeimpiä. Pyörän päällä kuuluu tuntua mukavalta. Jossain vaiheessa kannattaa hommata leveämmät ja tubeless ready -vanteet ja eri renkaat, se on todella tuntuva parannus pyörään. Noilla ei ole kiire, mutta kannattaa jossain vaiheessa tuollaistakin tehdä, niin saa kaiken irti pyörästä. Ja jos olet riittävän innoissasi, niin ala vähitellen tutustua pyörän huoltoon, niin tarkan euron miehenä säästät siinä valtavan summan, jonka voi laittaa osahankintoihin ja muuhun sellaiseen. Muutenkin on hyvä tuntea väline, niin ei ole muiden armoilla, jos siihen jotain ongelmia tulee, ja yleensä jossain vaiheessa tulee.
Hiilikuitumies puhuu asiaa molemmissa yllä olevissa kommenteissaan. Hyvin tuolla valinnalla pääsee siihen mitä aloittaja aluksi luonnehti pyörän toiveistaan. Ihan hyvä nopea päätös. Kannustusta harrastuksen pariin uudelleen!
Tässähän tuntee itsensä jo lähes pro-tason aloittelijaksi kun suurinpiirtein samoja asioita ajattelemalla mitä hiilikuitumies tuossa kirjoitti, päädyin valitsemaani pyörään. Ajattelin, että jos runko miellyttää kaikinpuolin, siihen voi vaihtaa jokaikisen osan parempaan. Onneksi tunnen myös itseni senverran hyvin, että vaikka tällähetkellä innostus onkin kova ja ajatus harrastuksen aloittamisesta kytenyt jo vuosia voi innostus laantuakkin kun on muutaman rundin pyörällä vetänyt. Silloin se pyörä jää vain käyttöpyöräksi. Perus ”markettiripuliin” olisi saanut sijoittaa lähes saman mitä ko. pyörään, mutta sillä olisin varmasti ”tappanut” innostukseni hyvinkin nopeasti. Kalliin pyörän (1000€->) hommaamalla olisi harmittanut turhana kalliina sijoituksena, vaikka kai nämä tarvittaessa myytyäkin saisi. Huolto-, korjaus- ja säätöhommat tuskin tuottaa ongelmia kunhan aiheeseen kunnolla perehdyn, koska autojen, moottoripyörien ja mopojen yms. pärisijöiden raplausta on taustalla vajaa 30 vuotta, n. 20 vuotta ammatinkin puolesta, joka tosin opiskelun myötä tällähetkellä vaihtumassa. Kiitoksia vielä kerran ja toivotaan, että innostusta riittää pidemmällekin kuin alkuhuumaan. Itsestähän se siinävaiheessa enää kiinni on kunhan nyökki saapuu kotio!
27 pyörä ei ole yhtään huonompi hyvällä pinnalla ja rullaa samanlailla kuin 29 mutta pinnan muuttuessa möykyksi niin 29 menee paremmin möykyn yli. UGH
29” tilasin, vaihtoehtona ois ollu myös tuo 27.5. Jäi täsmentämättä tuossa aikaisemmin kun ite pitänyt sitä selvänä valintana niin oletus oli, että muutkin automaattisesti ajattelevat samalla tavalla! 😅
Laitetaampa vielä tähän ketjuun päivitystä. Radoni tuli perjantaina, eli pyörän toimitukseen meni aikalailla tasan viikko mikä on mielestäni kiitettävän nopea.
Pieni säätö/testilenkki lauantaina noin 15 asteen pakkasessa ja täytyy todeta, että penkki (kuten aiemmin mainittu) ei todellakaan ole munkaan persaukselle sopiva ja keula on kyllä kesäkeleille tehty. Sisältä kun otin pyörän pihalle niin aluksi tuntui pelaavan välttävästi, mutta n. 5-10 minuutissa keulasta tuli todella kova, eli öljyt (ilmeisesti?) jäykistyivät ja joustot sen myötä.
Keulassa saisi olla kyllä joustonvaimennusta molempiin suuntiin enemmänkin (siis normaali lämpötilassa) mikä varmaan helpoiten tulisi paksummilla öljyillä, mutta olisi sitten vieläkin jäykempi kylmällä.
Keulahommat olikin ostohetkellä tiedossa, että se ei mikään kaksinen ole, eli tämä ei ollut valitus vaan toteamus ja keulaan katsellaan päivitystä sitten myöhemmin, jos ja kun rahavarannot antavat myöten.
Muilta osin olen kyllä hankintaani todella tyytyväinen. 👌
hiilikuitumies
08.02.2018, 08.36
Tuo ei varsinaisesti yllätä, mutta onhan monilla ongelmia keulan herkkyyden kanssa kovemmilla pakkasilla, vaikka heillä onkin hienommat välineet käytössään. Hienoa, että pyörä muuten tuntuu sopivalta. Nyt vain alat tekemään siitä mieleistäsi vähitellen esim. vaihtamalla sopivamman satulan.
Tässä koittanut opiskella internetin ihmeellisestä maailmasta näitä satulaergonomiajuttuja, ettei tarvis mettästää "tuhansilla" euroilla passelia jakkaraa, kun mistä v*tusta sitä voi varmuuden testaamatta saada mikä jakkara omalle persiille parhaiten passaa?!? Niitäkin on tarjolla sen "milijoonaa" eri merkkiä ja mallia. Otin sitten selvää nuista säätöhommista niin täytyy kyllä sen verran pakkia ottaa edellisestä kirjoituksesta, että eiiii se välttämättä aivan ultimaattisen paska olekkaan tuo satula. Uskomaton merkitys nuilla säädöillä. Parin ensimmäisen ajon jälkeen olin valmis nakkaamaan kaselikkoon tuon satulan, mutta "oikeaoppisten" säätöjen jälkeen se vois ehkä jäädäkkin, ainakin toistaiseksi. Tosin varmuudenhan siihen saa vasta kun pääsen pyörää testaamaan kunnolla pidemmällä lenkillä, eikä näillä muutaman kilsan totuttelupätkillä... Ei oo heleppoa ei!
hiilikuitumies
10.02.2018, 23.30
Tässä koittanut opiskella internetin ihmeellisestä maailmasta näitä satulaergonomiajuttuja, ettei tarvis mettästää "tuhansilla" euroilla passelia jakkaraa, kun mistä v*tusta sitä voi varmuuden testaamatta saada mikä jakkara omalle persiille parhaiten passaa?!?
Ei mistään saa täyttä varmuutta (kuin kokeilemalla, mikä voi myös tarkoittaa tuntikausien ajoa viikkojen aikana, koska istuinluut usein kipeytyvät, jos aiempi satula ei painoa niille niin paljon laita tai ole niin kova). Jotkin satulakonseptit ovat perustellumpia kuin toiset, mutta aina jää kovuus, leveys ja kaareutumiset sellaisiksi asioiksi, jotka täytyy lopulta testata, vaikka toki esim. leveyttä voi ja pitää mitata etukäteen. Kuitenkin esim. nokan leveys on vaikea tietää. Moni ei tule edes ajatelleeksi, että se voi hangata reisiin.
Parin ensimmäisen ajon jälkeen olin valmis nakkaamaan kaselikkoon tuon satulan, mutta "oikeaoppisten" säätöjen jälkeen se vois ehkä jäädäkkin, ainakin toistaiseksi.
Jos selviät sen kanssa toistaiseksi, niin pidä se. Toistaiseksi. Hyvä se ei ole. Se on todella huono. Siinä on tehty väärin todella monta asiaa.
Itselläni on satulahistoria kulkenut koviin halkiolla oleviin. Nykyisen pyöräilykauteni ensimmäinen pyörän satula tuntui aluksi kovalta ja hanuri oli istuinluiden alueelta hellänä lyhyenkin matkan jälkeen ja säämiskähousuille oli tarvetta.
Viimekesän ajoin pehmusteettomalla hiilikuitu jakkaralla ja sen pieni miinus oli liukkaus. Nykyisessä on nahka liimattu kuidun pintaan ja se vaikuttaa lupaavalta. Ajot pääosin vielä trainerissa, mutta uskoisin että pelaa.
Cyclossa on halkioton, mutta syvennetty keskiosalta, ja hiukan paksummin pehmustettu ja on ollut ok.
makimies
11.02.2018, 21.09
Tässä koittanut opiskella internetin ihmeellisestä maailmasta näitä satulaergonomiajuttuja, ettei tarvis mettästää "tuhansilla" euroilla passelia jakkaraa, kun mistä v*tusta sitä voi varmuuden testaamatta saada mikä jakkara omalle persiille parhaiten passaa?!? Niitäkin on tarjolla sen "milijoonaa" eri merkkiä ja mallia. Otin sitten selvää nuista säätöhommista niin täytyy kyllä sen verran pakkia ottaa edellisestä kirjoituksesta, että eiiii se välttämättä aivan ultimaattisen paska olekkaan tuo satula. Uskomaton merkitys nuilla säädöillä. Parin ensimmäisen ajon jälkeen olin valmis nakkaamaan kaselikkoon tuon satulan, mutta "oikeaoppisten" säätöjen jälkeen se vois ehkä jäädäkkin, ainakin toistaiseksi. Tosin varmuudenhan siihen saa vasta kun pääsen pyörää testaamaan kunnolla pidemmällä lenkillä, eikä näillä muutaman kilsan totuttelupätkillä... Ei oo heleppoa ei!
Noh, istuinluut voi mittauttaa paikallisessa liikkeessä x.
Tuon näköisellä lätyskällä:
http://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2015/10/P3200231.jpg
Liikkeestä voi myös saada testisatuloita, testiin.
Tuo satulan leveys on hyvä lähtökohta satulahommiin.
Laitetaampa vielä tähän ketjuun päivitystä. Radoni tuli perjantaina, eli pyörän toimitukseen meni aikalailla tasan viikko mikä on mielestäni kiitettävän nopea.
Pieni säätö/testilenkki lauantaina noin 15 asteen pakkasessa ja täytyy todeta, että penkki (kuten aiemmin mainittu) ei todellakaan ole munkaan persaukselle sopiva ja keula on kyllä kesäkeleille tehty. Sisältä kun otin pyörän pihalle niin aluksi tuntui pelaavan välttävästi, mutta n. 5-10 minuutissa keulasta tuli todella kova, eli öljyt (ilmeisesti?) jäykistyivät ja joustot sen myötä.
Keulassa saisi olla kyllä joustonvaimennusta molempiin suuntiin enemmänkin (siis normaali lämpötilassa) mikä varmaan helpoiten tulisi paksummilla öljyillä, mutta olisi sitten vieläkin jäykempi kylmällä.
Keulahommat olikin ostohetkellä tiedossa, että se ei mikään kaksinen ole, eli tämä ei ollut valitus vaan toteamus ja keulaan katsellaan päivitystä sitten myöhemmin, jos ja kun rahavarannot antavat myöten.
Muilta osin olen kyllä hankintaani todella tyytyväinen.
Samanlaista pyörää harkitsevana ja saman pituisena ootko mitannut sinun sisäsaumaa? Ja miltä tuo radonin standover-korkeus (788mm) oikeen tuntuu?
Oma sisäsauma on siinä 79cm tienoilla ja ainakin felt nine 70 putki tuli koeajossa pelottavan lähelle omaa haarukkaa, joutu jo oikeastaan varvistelemaan. Kokeneemmat osaa varmaan sanoa onko tällä loppujen lopuksi edes mitään väliä? Vahinkoja varmaan voi tulla minkälaisilla standover-korkeuksilla tahansa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.