PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastokammet maantiepyörään



plr
24.01.2018, 14.12
Tulipa tässä mieleeni, että kun kesän tapahtumiin luultavasti liittyy isoja vuoria ja pitkiä ajomatkoja, niin pitäisi maantiepyörän välityksillä varmistaa, että mäet myös päästään ylös. Normaalisti pienin eturatas, joka menee maantiekompaktikampiin on 34-piikkinen. Olen käyttänyt tämän kanssa takana maastovaihtajaa ja -pakkaa, jolloin on päästy 34-34-välityksiin. Tämä on kuitenkin liian raskas välitys, kun ajetaan pitkiä ja jyrkkiä vuoria.

Maastokampiin saisi huomattavasti järkevämpiä mäkigranfondorattaita kuin perinteiset maantievälitykset. Ylämäissä voisi olla hyvä olla 24- tai 28-piikkinen eturatas, mutta toisaalta isompi eturatas pitäisi olla sellainen, että sillä pääsee myös etenemään loivassa alamäessä. Jos edessä olisi 44-piikkinen ratas, niin sillä pääsisi 90 kadenssilla noin 45 km/h, kun takapakka päättyy 11-piikkiseen. Tämä luultavasti riittäisi, koska jyrkemmissä alamäissä ei tarvitse polkea lainkaan.

Pikaisella vilkaisulla Shimanon maastokammet on varustettu hieman eri mittaisella akselilla kuin maantiekammet. Voiko maastokammet asentaa maantiepyörän keskiöön (Shimano Hollowtech II) helposti? Tuleeko ketjulinjan kanssa ongelmia? Etuvaihtajan tyypistä riippuen voi olla niin, että sitä ei saa asetettua kovin alas. Jos lähtisi ajatuksesta 28-44 kampisetti, niin takavaihtajan kapasiteetti (39) riittäisi 11-34 takapakan kanssa.

plr
24.01.2018, 15.24
Huomasinkin, että viereisessä säikeessä pohditaan pitkälti samoja asioita. En tosin löytänyt näihin kysymyksiin heti ratkaisua sieltä.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58212-2x10-kammet-44-28-rattailla

troh
24.01.2018, 15.31
Miten olisi vaikka Sram:n kammet (https://www.sram.com/sram/road/products/sram-force-1-crankset#sm.000ivp6it13cudv5u6k2keor08581), joihin sitten vaihtaa maastokampien spiderin. Rotorin kampiinkin löytyy irto-spidereitä -Signaturesta varmaan saisi tietoa. Silloin saisi maasturin 2x rattaat. Ja kun ne 2x rattaat ei ole enään muodissa, hintakin on kohdillaan.

lansive
24.01.2018, 15.47
Olisiko triplakammet ratkaisu? Pienin ratas mitä löytyy on 24 piikkinen ja isoimmalla eturattaalla saa poljettua tasamaalla tai alamäessä mukavasti vauhtia. Itselläni on retkipyörässä tripla, josta isoin ratas on jätetty pois kun 39 piikkistä isompaa ei retkikäytössä tarvitse missään. Mitään hipo-kampia ei triplana ole, mutta Shimanolta ainakin löytyy vielä vanhaa Tiagraa ja FSA:lta sitten jotain myös. Specialites TA:n valikoimasta löytyy vielä rattaat sopivien välitysten muodostamiseen.

paaton
24.01.2018, 16.02
http://www.wiggle.co.uk/shimano-105-5703-triple-10sp-chainset/

Kahvanhan tuohon joutuu myöskin vaihtamaan, jos haluaa säilyttää kaikki kolme ratasta. 39 kuulostaa kyllä hurjan pieneltä, jos on tarkoitus ajaa ilman kuormaa.
Tosin 34/34 pitäisi kyllä myöskin riittää oikeastaan mihin vaan, jos kuormaa ei ole mukana.

lansive
24.01.2018, 16.54
Specialites TA:lta löytyy triplan keskimmäistä ratasta koossa 38, 39, 40, 42, 44 ja 46, joten sen puolesta ei tule ongelmaa jos jättää uloimman pois. Tuleehan siinä muutokselle hintaa, mutta on ainakin välitykset sitten riittävät. Suurin ongelma tuossakin tulee rattaiden kokoerosta, jos kovin pieneksi vetää pienimmän rattaan.

paaton
24.01.2018, 17.05
Specialites TA:lta löytyy triplan keskimmäistä ratasta koossa 38, 39, 40, 42, 44 ja 46, joten sen puolesta ei tule ongelmaa jos jättää uloimman pois. Tuleehan siinä muutokselle hintaa, mutta on ainakin välitykset sitten riittävät. Suurin ongelma tuossakin tulee rattaiden kokoerosta, jos kovin pieneksi vetää pienimmän rattaan.

Jep. 3-spd kanssa ei tarvitsisi tinkiä mistään, eikä hintakaan nyt aivan mahdoton olisi.

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-105-3-speed-sti-dual-control-st-5703-left-659169

plr
24.01.2018, 17.48
34-34 ei riitä lähellekään, kun ajetaan kunnon mäissä pitkää Gran Fondoa. Tai voisi se riittää, jos ei olisi kuskia kuormana. ;) Jalat alkavat krampata jossakin kahdeksan tunnin kohdalla, jos pitää vääntää tiukasti. Ei ensimmäinen tai toinen mäki vielä aiheuta ongelmaa, vaan vasta muutaman tuhannen nousumetrin jälkeen tulee vaikeuksia, kun ollaan esim. 15% jyrkässä kohdassa. Tätä on kokeiltu ja parempi jos ei tarvitse enää kokeilla toistamiseen. Prokuskeilla on vuorietapeilla noin 38-32 -välityksiä ja heillä on noin 2x minun tehopainosuhteeni. Jos haluan pyörittää samalla kadenssilla, niin minulla pitäisi olla 19 edessä ja 32 takana.

Tripla olisi tietenkin ihanneratkaisu. Harmillisesti olen jo vuosia sitten myynyt maantie-Ultegra 6600 triplani (52-39-30), joka olisi ollut tähän loistava menopeli. Taitavat vain olla harveneva luonnonvara uusissa maantiepyörissä. Ajattelin, että jos maastokammet menisivät enemmän tai vähemmän heittämällä maantiepyörään, niin se olisi nopea ja halpa vaihtoehto. Maantiepyörää käytetään normaalisti täällä Suomessa, joten lyhyemmät välitykset olisivat vain lyhytaikainen säätö matkojen ajaksi ja olisi hyvä, jos niiden kanssa ei tarvitsisi säätää mennen tullen pitkää aikaa. Shimanon kampisetin ja takavaihtajan vaihtaa pyörään nopeasti.

Hahaa! Kun löysin oikeat hakutermit, niin alkoihan tuubista löytyä ratkaisua eli tämä kyllä jotenkin onnistuu:
https://www.youtube.com/watch?v=MfHkhwu56P8
https://www.youtube.com/watch?v=dhp-bM7ZyvU

Arosusi
24.01.2018, 19.32
Kuten videolla näkyy jää vaihtaja liian ylös. Jos vaihtajan "kiinnitysrauta" on vaihdettavissa niin tekisin/teettäisin uuden millä etuvaihtaja tulee oikealle korkeudelle. Ei mikään iso homma. Pantakiinnityksellä tuota ongelmaa ei
välttämättä ole. Shimanon maantie etuvaihtaja vaihtaa hienosti jopa 36/26 rattaita kun on oikealla korkeudella.
Koska maastokampien ketjulinja on n 5 mm ulompana niin vaihtajan ylä/alarajan säädöt ovat aika hilkulla mutta riittävät. Muuten ketjulinjalla en ole huomannut vaikutusta.

paaton
24.01.2018, 19.37
Entä jos vaan ajaa ne mäet ylös noilla 1:1 välityksillä, niin kunnolla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin parantua?

Espanjassa nyt ei tietenkään ollut kovinkaan paljon noita 15% mäkiä, kun aloittelin maantiellä ajamista pari vuotta sitten, mutta kyllä ne päivän mittaiset setit tuolla 3000 nousumetrillä kuitenkin onnistuivat cyclon 46/36 12-30 välityksilläkin. Sen kuitenkin muistan, että se 46t eturatas ärsytti jo silloin pitkissä loivissa alamäissä.

plr
24.01.2018, 22.18
Entä jos vaan ajaa ne mäet ylös noilla 1:1 välityksillä, niin kunnolla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin parantua?

Yksinkertaista. :) Juuri näin ajattelin, kun ajoin edellisellä kerralla Ötztaler Radmarathonia. No, ainakin siihen saakka kun krampit pakottivat taluttamaan. Voimia oli, mutta jalat eivät tehneet mitä käskettiin. Ajelin ekan parin tunnin mäen ylös noin 230 W keskiteholla, toinen mäki jonkin verran kevyemmin. Kolmatta ajoin maltillisella 200 W teholla, kunnes jossakin kohtaa krampit alkoivat. Kevensin tehoja. Sitten alkoi krampata 170 watissa, jne. kunnes kramppasi kun klikkasi klossin kiinni polkimeen. Kevyempi pyöritys käsittääkseni on kramppien kannalta parempi, koska tarvitsee käyttää pienempää voimaa.

Ensimmäiset 3000 nousumetriä eli noin puolimatkaan saakka menivät aika kivasti. Muistan kyllä, että jo ensimmäisessä nousussa kaipasi kevyempiä välityksiä. Oma arveluni on, että maasturivälityksillä olisi päässyt helpommalla. Näissä yli 10 h tapahtumissa voi melko hyvin ajatella, että pystyy pitämään yllä suunnilleen aerobisen kynnyksen keskitehoa. Tuskin ainakaan kovin paljon enempää. Tämä tarkoittaa yllättävän pieniä välityksiä, jos haluaa pyörittää eikä vääntää. Voin vain kuvitella, mitä tapahtuu jossakin Transcontinental-tyyppisessä tapahtumassa, jossa ajetaan tuhansia kilometrejä.

Tässä on myös haasteena mainittu pitkä välitys. Kun vuorilta tullaan alas, jossakin kohdassa on luultavasti loivaa alamäkeä, jossa saisi olla isoja vaihteita käytössä. Se on kuitenkin vähemmän tärkeää kuin pienet välitykset, koska 80-90% ajasta mennään ylämäissä.

paaton
24.01.2018, 22.23
Sweetspottia nyt ja paljon. 6x20min tavoitteeksi ennen kevättä. Minulta väheni krampit tuon kanssa radikaalisti.

paaton
24.01.2018, 22.41
Stalkkasin stravasta tuon reitin. Noilla kahjoillahan näyttää olevan 230km ja 5000 nousumetriä. Ei taida tosiaan olla se maasturin välitys liioteltua. Mutta eikös tuossa tule lyhyillä välityksillä jo pimeä vastaan?

plr
24.01.2018, 22.43
Menee vähän asian sivuun jo, mutta eikö tuo ole aika paljon sweetspottia? Katsoin Tour-lehden noin puolen vuoden harjoitusohjelmaa tällaiselle tapahtumalle eikä siellä ole yhtäkään harjoitusviikkoa, jossa olisi yli tunti sweetspottia. Krampit eivät ole minullakaan yleensä ongelmana, mutta nämä extremetapahtumat löytävät aina kropasta uusia puolia.

plr
24.01.2018, 22.45
Mutta eikös tuossa tule lyhyillä välityksillä jo pimeä vastaan?

Järjestäjän huoltoauto ajoi valot päällä perässä. Kyllä siinä näki. :D Näiden välitysten tarkoitus ei ole hidastaa vauhtia, vaan nostaa kadenssia ylämäissä.

paaton
24.01.2018, 23.15
Minä kyllä asentaisin tuollaiselle turneelle sen 3x voimansiirron, jos välitysten riittävyys ihmetyttää. Ei se kampisarjan ja vasemman kahvan vaihtaminen hankalaa ole, verrattuna tuon reissun järjestämiseen.

Joutuukohan etuvaihtajankin uusimaan?

En ole yhtään varma, haluaisinko maantiepyörään leveämpää q-factoriakaan ja lisänä vielä harvat välitykset + puuttuvat yläpää.

missile
24.01.2018, 23.42
Praxis Works Zayante maantiekampiin menee 32T pikkuratas. Keventää tosin aika vähän verrattuna 34T rattaaseen.

TERU
25.01.2018, 06.29
Minä kyllä asentaisin tuollaiselle turneelle sen 3x voimansiirron, jos välitysten riittävyys ihmetyttää. Ei se kampisarjan ja vasemman kahvan vaihtamin
en hankalaa ole, verrattuna tuon reissun järjestämiseen.

Joutuukohan etuvaihtajankin uusimaan?

En ole yhtään varma, haluaisinko maantiepyörään leveämpää q-factoriakaan ja lisänä vielä harvat välitykset + puuttuvat yläpää.

Kolmirattaiset kammet kaikkine rattaineen tähän ihan varmasti paras ratkaisu vaikka kahvan ja etuvaihtajan joutuisi ja varmaan joutuukin vaihtamaan.
Senttiä leveämmälle tulee näilläkin kammet kuin kaksirattaisilla kammilla.

H. Moilanen
25.01.2018, 10.29
Praxis Works Zayante maantiekampiin menee 32T pikkuratas. Keventää tosin aika vähän verrattuna 34T rattaaseen.
Jos ton 32T rattaan saisi ovaalina, silloin se vastaisi 30T pyöreää ratasta.

Mattia
25.01.2018, 11.18
Makuasia tietysti, mistä päästä haluaa välityksiä keventää ja puolensa on molemmilla. Mutta riitäskö jos laitat isompaa takapakkaa ? Vaikka 40 piikkinen ?https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlinkEi ainakaan ole hinnankirossa tuo roadlink-palikka. Toki pakka ja mahdollisesti ketju kustantaa, jos sopivia ei satu vanhastaan löytymään.Tykkään itse värkätä "väliaikaiset" välitysmuutokset mielummin takapakkaa vaihtamalla. Kaipa yhtä helposti vaihtuisi kammet ja tippuisi etuvaihtaja, jos palikat on valmiina, mutta kuitenkin.

missile
25.01.2018, 13.09
Kolmirattaiset kammet kaikkine rattaineen tähän ihan varmasti paras ratkaisu vaikka kahvan ja etuvaihtajan joutuisi ja varmaan joutuukin vaihtamaan.
Senttiä leveämmälle tulee näilläkin kammet kuin kaksirattaisilla kammilla.

Triplaan saa toki suurimman välitysalueen, ja on toimiva ellei leveys muodostu ongelmaksi. Mulla ei polvet tykänny, testattu on. Jonkun muun polvet saattaa silti tykätäkkin.

Tuolla => http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/super-compact-chainsets-next-big-thing-308008 on jotain juttua "super kompakteista" kammista.

plr
25.01.2018, 14.56
11-40 takapakka ja roadlink kustantaisivat noin 60 €, joten se vaihtoehto on pöydällä olevista edullisin. Tällä päästäisiin 34-40-välityksiin, joka olisi huomattavasti kevyempi kuin 34-34. Takapakan ja -vaihtajan vaihto on vartin homma säätöineen, maastotakavaihtaja löytyy jo ja sen kapasiteetti (45) riittää täsmälleen 11-40-takapakan ja 50-34-eturattaiden kanssa. Ei tarvitse säätää kampien kanssa lainkaan ja tehomittarikin (Stages) on jo valmiina. Bonuksena pisin välitys on 50-11. En tiedä miksi en edes ajatellut näitä isompia takapakkoja vaihtoehtona.

https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-ms3-10-speed-cassette-11-40-539712

TERU
25.01.2018, 15.05
Pidemmillä tasaisilla etapeilla suuret kolmen piikin erot jo pakan keskellä voivat kypsyttää, kismittää. Kolmella eturattaalla pakka voisi olla pienempiportainen. Kunhan tuonkin tiedostaa, niin mitäpä muuta tuosta.

plr
25.01.2018, 16.02
Tiedossa on tuo pienellä nousulla olevan pakan hienous tasaisilla pätkillä, kuten Suomessa. Itsekin ajan täällä 12-23 tai 12-25 -pakoilla. Näitä lyhyempiä välityksiä haetaan olosuhteisiin, joissa tasamaata ei käytännössä ole. Esimerkiksi pari ajamaani suosittua tapahtumaa:

Ötztaler Radmarathon
https://www.roadbike.de/sixcms/media.php/6/RDB_0909_Oetztal-2_Profil.jpg

Nove Colli
http://www.radteam.at/2008/Italien/t6_1profil_novecolli.jpg

heikki53
25.01.2018, 18.28
Jos ton 32T rattaan saisi ovaalina, silloin se vastaisi 30T pyöreää ratasta.
Mites muuten tuo ovaalisuus lasketaan/arvioidaan? Jos on 30T ratas 9% ovaalisuudella, puolet (4.5%) pois ja puolet (4.5%) lisää, olisi 28.5- 31.4?

mjjk
25.01.2018, 19.24
Ei ehkä halvin ratkaisu:
https://www.bike24.com/p2209251.html

mjjk
25.01.2018, 19.29
Ja tuolla pohdintaa joka liippaa aihetta:
https://ridefar.info/bike/components/gear-ratios/

plr
26.01.2018, 00.12
Tuo super-compact näyttää hyvältä ratkaisulta, koska se menee ilmeisesti heittämällä maantiepyörään. Erittäin kiinnostavaa, että 2017 Transcontinentalin voittaja James Hayden ajoi 46-34 eturattailla ja 12-32 takapakalla. Hänkin valitteli, että 34-32 ei ollut riittävän lyhyt välitys joissakin ylämäissä.

mjjk
26.01.2018, 09.10
FSA:lta löytyy halpisratkaisuna noita supercompacteja nelikanttikeskiöön jos semmoinen runkoon käy ja semmoista etsii.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=208747;menu=1000,4,29;mid% 5B77%5D=1;page=2

H. Moilanen
26.01.2018, 10.27
Mites muuten tuo ovaalisuus lasketaan/arvioidaan?

Oliskos ollut Absolute Black kun antoi mitoitusohjeessa vähentämään 2 piikkiä ovaalista, jolloin saadaan vastaavuus pyöreään rattaaseen. Muoto määrittelee asian viimekädessä, mutta tuskin valmistajien välillä on hirveitä eroja. Paitsi tietysti mainospuheissa.

Esa S
26.01.2018, 13.19
Kadenssiinhan ovaalisuus ei vaikuta mitään, mutta helpottaa ehkä hieman pienemmällä kadenssilla vääntämistä.

arctic biker
26.01.2018, 20.37
Olisiko triplakammet ratkaisu? Pienin ratas mitä löytyy on 24 piikkinen ja isoimmalla eturattaalla saa poljettua tasamaalla tai alamäessä mukavasti vauhtia. Itselläni on retkipyörässä tripla, josta isoin ratas on jätetty pois kun 39 piikkistä isompaa ei retkikäytössä tarvitse missään. Mitään hipo-kampia ei triplana ole, mutta Shimanolta ainakin löytyy vielä vanhaa Tiagraa ja FSA:lta sitten jotain myös. Specialites TA:n valikoimasta löytyy vielä rattaat sopivien välitysten muodostamiseen.

Miten olet etuvaihtajan korkeuden asemoinut?

arctic biker
26.01.2018, 20.57
Harmiko näitä samoja asioita käsitteleviä säikeitä on ny kaksi.

heikki53
26.01.2018, 22.51
Harmiko näitä samoja asioita käsitteleviä säikeitä on ny kaksi.
Niin on. Mutta sopinee tämän foorumin muutoinkin sekalaiseen hallitsemattomaan sisältöön. Alkaa tämä foorumi menettää... olisko aika tehdä Stänit?
(OT:Tliaamassa ABn ovaalit 46/30 kun TAn rinkuloita ei saanut.)

fiber
27.01.2018, 08.53
Minulla oli lokakuussa reilut 3600 nm / 105 km ja välityksinä 39-32. Kyllä kramppasi ja kirveli, kun 2,5 kilometrin korkeudessa pienen laskun jälkeen tuli vastaan 18-28% pätkä. Sitä ja paria muuta samanlaista loppunousun kohtaa silmälläpitäen ensi syksylle 34-32.

Muuten omat krampit ja ahdistukset olivat puuttuvaa kuntoa ja tottumattomuutta pitkiin suorituksiin vk-alueella. On vaikea kuvitella, että ilman retkikuormaa tarvitsisi tai malttaisi käyttää tuon lyhyempää.

plr linkkasi Dislivellon profiilin. Mäet ovat "lyhyehköjä" ja palautumisen / vauhtilaskun paikkoja on paljon. Silloin kyllä ainakin minusta tuntuisi väärältä ratkaisulta olla vain 46-12 kuten yllä olevan mukaan James Haydenilla.


EDIT: oisit nyt arctic biker linkannut sen toisen viestiisi, kun minä en ole sitä huomannut

fiber
27.01.2018, 09.26
Tuli vastaan CyclingAboutin tekstit kampisarjojen vaihtamisesta samanlaisessa tilanteessa kuin ketjun aloittajalla: Six Crankset options (https://www.cyclingabout.com/low-climbing-gears-road-bike-crankset/) ja Low Gear Range (http://www.cyclingabout.com/wider-gear-range-road-shifters-gears-for-easier-hill-climbing/).

plr
27.01.2018, 17.16
Hyviä linkkejä, kiitos! Hyvä on, jos joku pääsee mäet ylös suunnilleen 1:1-välityksillä.

Lähden omissa tarpeissani aika lailla fysiikan mukaisella lähestymistavalla eli välityksiä ei tarvitse arvailla, kun pikkuisen laskee. Otan seuraavat lähtöoletukset: Kuski painaa noin 90 kg, pyörä ja varusteet 15 kg eli yhteensä noin 105 kg, ei tarvetta kuljettaa ylimääräistä kuormaa. Reitillä on noin 5000 nousumetriä, jyrkimmät kohdat 15-20%, pitkiä nousuosuuksia on noin 10% jyrkkyydellä. Tapahtuman kesto 10+ tuntia. Alhaisin kadenssi saisi olla 60, joka tosin on jo vääntämistä, ei pyörittämistä. Käytettävissä on suunnilleen 200 W teho, koska suunnilleen sen verran löytyy aerobiselta kynnykseltä. FTP on vähän alle 300 W. Reitin korkein kohta on noin 2500 m, mikä laskee käytettävän tehon noin 170 wattiin. Lasketaan näillä tarvittava pienin välitys.

170 wattia nostaa 105 kg:n kuormaa pystysuunnassa noin 16 cm sekunnissa. 15%:n nousussa pyörä etenee mäkeä 1,08 m/s eli hieman alle 4 km/h. Renkaan ympärysmitta on noin 2100 mm, joten sekunnissa rengas pyörähtää 0,51 kierrosta. 1:1 (esim. 34-34) välityksillä kadenssi on siis noin 30. Tosin sanoen tarvitaan suunnilleen eteen 22- ja taakse 44-piikkinen, jotta voidaan päästä 60 kadenssilla 15% kohdat ylös. Lisäteholla voidaan nostaa kadenssia hetkellisesti, mutta kokemus osoittaa, että lisätehoja on rajatusti saatavissa, kun matka ja nousut painavat jaloissa. Lisäksi näissä raskaammissa gran fondoissa jyrkät kohdat ovat selvästi yli 15%, joten niissä kohdissa sitä vasta väännetäänkin.

Noita nousuja on tullut ajettua viimeisen 15 vuoden aikana sen verran paljon, että fysiikan mukaiset tosiasiat ovat tulleet hyvin konkreettisesti tarkistettua paikkansa pitäviksi. Vaikka olen selvästi yleensä voimavääntäjä eli tasamailla lenkkien keskikadenssit ovat noin 70, niin ikinä en ole harmitellut vuorilla sitä, että tulipa laitettua liian pienet välitykset pyörään. Sen sijaan oikeastaan joka kerralla on tullut mieleen, että pitäisi olla pienempiä vaihteita. On itsensä pettämistä kuvitella, että provälityksillä pääsisi nopeammin mäet ylös, kun ei ole ammattilaisen tehopainosuhdetta käytettävissä.

Esa S
29.01.2018, 10.57
Aika näppärä 11-34 11-vauhtinen kasetti, joka sopii myös vanhoihin 8-9-10 vapaarattaisiin:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/CS-HG800-11-11-speed-Cassette-p58013/

lansive
29.01.2018, 12.17
Miten olet etuvaihtajan korkeuden asemoinut?

Se on säädetty ihan normaalisti 2mm isoimman (eli siis triplan keskimmäisen) rattaan yläpuolelle. Vaihtajana minulla on vanha 9-ketjulle tarkoitettu kahden rattaan Dura-Ace. Kymppipakka ja ketju kumminkin käytössä, joten säädöt on tehtävä tarkkaan ja käytössä on vielä ketjun pikkurattaalta putoamisen estävä härpäke.

plr
29.01.2018, 19.36
Aika näppärä 11-34 11-vauhtinen kasetti, joka sopii myös vanhoihin 8-9-10 vapaarattaisiin:

Olen käyttänyt suunnilleen vastaavaa 11-34 kymppipakkaa, HG500:sta. Hinta on alle kolmasosa 11-vauhtisesta HG800:n hinnasta eli 27€. Näköjään löytyy myös 11-42 hintaan 31€. Oletan, että HG800 on kevyempi.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/CS-HG500-10-10-speed-Cassette-p43864/

Esa S
29.01.2018, 20.34
^ Joo vähän kallishan tuo 11 pakka on, mutta lienee aikalailla ainoa 11 pakka joka sopii vanhoihin 10 maantiekiekkoihin ja todennäköisesti näihin max 32 hampaan maantievaihtajiin.
Esim. Etap WiFli. Eikös nyt pari hammasta yli speksin nuo yleensä toimi?

Edit: Toimii näköjään 11-36 pakallakin: https://www.youtube.com/watch?v=DaJnUUYirq4

arctic biker
29.01.2018, 21.22
Mullon se riesa että kaksi kippuratankoista pitää ny rakentaa uusiksi ,teemalla lempeämpi välitys, nyyh. Toinen toki halvimman kautta ja sekundalämminveriseen sitte inasen hienompaa.

TERU
30.01.2018, 05.26
Mullon se riesa että kaksi kippuratankoista pitää ny rakentaa uusiksi ,teemalla lempeämpi välitys, nyyh. Toinen toki halvimman kautta ja sekundalämminveriseen sitte inasen hienompaa.

Huomenta, arctic baiker, kuinka matalaan alimmillaan tavoite, nyt kun noita älyttömän pieniä yksirattaisia kampia katselee liikenteessä, huvittaa! Compactikampiinhan saa 34 piikkisen ja kun taakse panee 32 tai 34 piikkisen suurimmillaan, niin etenemä kampikierroksella jotain vähän päälle kaksi metriä. Ei kait vaan tuo ole liian iso enää? Takavaihtajan uusimisella tuohon pääsisi? Tasamaista huolimatta pieniä, mutta ei älyttömän pieniä, on täytynyt olla täälläkin ja suunta on samoin laskeva!

arctic biker
30.01.2018, 07.01
Huomenta Teru, aattelin 11-32 pakan ainakin, Opiumin isompi (48) eturatas on aika surkeassa kunnossa niin samalla 48/32 kammet vaihtaa, siinä sitten näkee ja kokee mitä toiseen.

TERU
30.01.2018, 08.18
Huomenta Teru, aattelin 11-32 pakan ainakin, Opiumin isompi (48) eturatas on aika surkeassa kunnossa niin samalla 48/32 kammet vaihtaa, siinä sitten näkee ja kokee mitä toiseen.
Tuohan on hyvä, riittää melkoisiin mäkiin. Minulla on kampisarjana tällainen, linkki alempana, no rattaina nyt mitä milloinkin, talvisin pienempänä Ultegran 34 piikkinen, niitä saa halvalla. Rattaat tässä melkoisen "peltiset" alkujaan:

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-2x10-speed-cyclocross-crank-fc-cx50-46-36-170mm-51737

arctic biker
30.01.2018, 11.10
Tutkin varastoja ,niinpä sieltä löytyi oikein hyväkuntoinen Sramin 48t ratas, 34t on noissa Rivalin kammissa terästä joten sitä ei tarvitse vaihtaa. Tarviin vain pakan ja uudet ketjut. Pidempihäkkinen Ultegratakavaihtaja on jo valmiiksi paikallaan. Pääsen noilla alkuun jotta selviää mitä oikeastaan tarvitsen...

PS. Sramin ratas on vielä 34t:lle jyvitetty!

TERU
30.01.2018, 14.46
Ihanan mäkiset maastot siellä Kiteellä onkin, minulla tuollaisiin pääsy vain muutamina päivinä vuodesta Vilppulassa käydessä, pääosa ajasta pöytätasaisilla.

Olikos tuo Sramin ratas niitä CNC-työstettyjä vai levystä prässättyjä, molemmat hyviä, mutta noista rampeista erottuvat? Melkoiset nousut 34/32 yhdistelmällä nousee, ryömintävälityksestä voi jo puhua. Eikä mäkisessä maastossa pakan isommat portaatkaan haittaa, tasangoilla ne ovat myrkkyä.:rolleyes:

Mikä on Poisonin luokitus pyörien listallasi, minulla se on ykkönen?

arctic biker
30.01.2018, 17.48
XT CS-M771 pakan alustavasti katsoin, kahden hampaan välein ja sitten kolmen. Mäkeä piisaa mutta nuo syntymäkotikunnan Tohmajärven pohjoispuolen sorateitten töppyrät kyllä voiton vie. Siellä on kesäkelissä mäkeen uupunut lannoitelastissa ollut rekkakin. Kuskin auttanut muu kuin käsipelissä 15 tonnia kuormaa vajentaa. 500 hevosta ei mersussa piisannut. Näin kertoi autonomistaja ,veljensä ajoi joka ei huonoksi onnekseen tietä tiennyt.

Kolmesta kippuratankoisesta, yks oikeen Battaglinin carboni, maastopyörä ja pari maantierunkoa osiaan odottamassa,(omasta hyllystä löytyvät) niin Poison Opium on se joka talliin jää jos on pakko yhdellä pyörällä pärjätä. Miksi, en minä osaa sanoa, Opiumilla on kiva ajaa. On kai tuossa pieni tunnesidekin kun puolukalla rahat runkosettiin keräsin!

Sramin eturatas, en osaa sanoa, halvin kuitenkin.
Ihan offtopiccina olen mutuna muodostanut käsityksen jotta takavaihtajan kannattimen vaihdan 20t tai kolmen oikaisun jälkeen, kumpi ekana täyttyy. Poison toimittaa 20€ hintaan kirjeessä ilman postimaksuja.

arctic biker
30.01.2018, 18.12
Se on säädetty ihan normaalisti 2mm isoimman (eli siis triplan keskimmäisen) rattaan yläpuolelle. Vaihtajana minulla on vanha 9-ketjulle tarkoitettu kahden rattaan Dura-Ace. Kymppipakka ja ketju kumminkin käytössä, joten säädöt on tehtävä tarkkaan ja käytössä on vielä ketjun pikkurattaalta putoamisen estävä härpäke.
Luulis etuvaihtajan häkin olevan aika lähellä takahaarukan vaakaputkea?

TERU
31.01.2018, 05.54
XT CS-M771 pakan alustavasti katsoin, kahden hampaan välein ja sitten kolmen...

Kolmesta kippuratankoisesta, yks oikeen Battaglinin carboni, maastopyörä ja pari maantierunkoa osiaan odottamassa,(omasta hyllystä löytyvät) niin Poison Opium on se joka talliin jää jos on pakko yhdellä pyörällä pärjätä. Miksi, en minä osaa sanoa, Opiumilla on kiva ajaa. On kai tuossa pieni tunnesidekin kun puolukalla rahat runkosettiin keräsin!

Minulta puuttuu tunneside, kun maksoin runkosarjan tavallisilla euroilla, enkä myöskään oikein osaa sanoa mikä Poisonin runkosarjasta tekee kivan ajaa. Siinä kun kaikki on niin supertavallista ja superkeskinkertaista, mutta kun jonkun viikon ajaa toisella ja sitten tällä ykkösvälineellä, niin sen hyvän ajettavuuden kokee aina uudelleen. Huono ei ole kakkonenkaan.

arctic biker
03.05.2018, 14.39
Toki tuo pakan vaihto 11-28 tilalle 11-32 on aika merkittävä apu ylämäessä. Tuossa kun velatkinovatsaatavia tunne oli niin tilasin Praxis Worksin Alba M30 kammet 48/32
rattailla ynnä laakerin ja työkalunkin muistin ynnä uuden ketjun.

Harmittaa kun liikaa emmin, ens ke pääsen reissuun tutkimaan +20% mäkiä, suattavat tulla ajoissa tai sitten ei.

Visuaalisesti viehättävämpi vaihtoehto ois ollut FSA Energy mutta toimitusaikaa enempi, toisaalta en huonona pidä Praxiksen Cold Forged rattaita, noitten pitäisi olla aika kestäviä.

TERU
03.05.2018, 15.05
Mielenkiintoinen vaikka omilla tasamailla normaali CX50 kampisarja pelaa, vielä tiivistettynä 38 T rattaalla, isompana 46. Keskiö Albaan pitää vaihtaa myös, ymmärsinkö oikein? Ja siis Opiumiin asennus? Poisoniin voi ostaa vaikka timanttikoristeiset kultakammet, se vaan on ne ansainnut.😁

arctic biker
03.05.2018, 17.26
Praxis vaatii toki oman keskiönsä, on 30 millin akselilla, Opiumiin tietysti. Kuin tuo laakeri kestää niin syksyllä lienen viisaampi! Suottaa olla jotta kiimaa kuitukampiin. Maantiekulkineessa ne onkin. Olen toki noita välityslaskureita kattonut mutten niitten päälle mitään tajua. Omat jalat ja jyrkkä ylämäki kertoo mulle paljon enemmän. No reilun
viikon päästä taas lisää kokemusta, retkiajossahan mulle on pointti että mitä tuoreimmilla jaloilla telttaa pystytän niin sen kivempi on seuraavana päivänä.

arctic biker
12.05.2018, 08.49
Kolme päivää ja 170km ylen ylämäkipitoista soratieretkiajoa takana. 32-48 ynnä 11/32 on se minkä nimeen nyt vannon, siltikin meni yksi ylämäki työntämiseksi.

TERU
12.05.2018, 13.56
On teillä maastot kun ei n. 2,16 m riitä! Toisin on meillä.

Istuko kampisarja hyvin paikoilleen ja muutoinkin systeemiin, keskiölaakeri, etuvaihtaja ja ketjulinja ensimmäisen mieleen?

arctic biker
13.05.2018, 12.21
Asennus oli helppo kun ennestään Rivalin kammissa 48t isosena, ei mun tarvinnut etuvaihtajan säätöihin koskea ollenkaan.

Otappa Teru maastokartat.fi sovellus ja hae Tohmajärveltä Jänisjoen Ruskeakosken voimalaitos, siitä länteen Huhtilammelle tielle 495 vievä soratie. Pitkämäki, mun edellä ja vastaankin tuli lanatraktori, lie mäkeä talven mittaan huolella hiekoitettu joka kerros oli nyt tasaisena, takakiekko tyhjää löi.

Tietä 495 pohjoiseen, Huosiovaarasta lähtee itään Konnunniementie, 15625. Puurovaara, kyllä siinäkin kevyin välitys oli tarpeen. Tietysti mulla oli einiin kevyt retkivarustus.

TERU
13.05.2018, 15.19
Olen kahtena kesänä Saimaankierroksen yhteydessä ajanut hyvin lähellä kyseisiä reittejä, en pienintäkään ihmettelyä esitä välitysten pienuudelle! Noita kolminumeroisia teitä ajelin aina kun mahdollista, hiekkapintaisia kuitenkin vältellen, mutta pitihän niitäkin kokea ja työntää pyörää jyrkissä nousuissa joitakin kertoja. Oli keskikesä ja kelirikko jo ohi, pyörässäkin silloin vielä oli kolme eturatasta. Koko päivän sai rumpata vaihteta minimin ja maksimin väliä, vasempaan peukaloon tuli rakko! Tasamaiden kasvatille aivan loistava kokemus. Itäraja Värtsilästä Sallaan on tuttua hyvin maanläheisesti teltoin fillarein leirintäalueita vältellen useana kesänä. Kyllä riittää, ei enää...
Täällä kotimaisemissa on tasaista kuin lentokentällä😊, monia vuosia oli lappunen lompakossa aina mukana, johon olin laskenut välitykset kaikilla ratasyhdistelmillä. Tasamailla se vasta onkin tärkeää, että välitykset sopii ajoon ja niitä löytyy pienin portain, väliin hyvin tuulisiin olosuhteisiin, kova vastatuuli vastaa pitkää ylämäkeä eikä alamäestä tietoakaan, tuuli tietenkin vielä kääntyy jotta palatessakin olisi olosuhteet kunnossa. Tehdasvälityksiä täytyy muokata, teillä mäkimaastoissa käyvät jopa orginaaleinakin.

arctic biker
06.06.2018, 18.00
Ylen tyytyväinen olen Praxis Alba 32-48 kampiin ja XT 11/32 pakkaan, toimivat kuin ihmisen mieli parhaimmillaan ja pelastusren siis välityksiä piisaa. Harmikseni Zayantea ei ole 170mm kammilla saatavilla. Alba menis sitten rahtiruunaan.

slow
06.06.2018, 21.50
Vaikkeivät maastokammet olekaan mutta läheltä asiaa liippaa kuitenkin..

Löysin sattumalta Fsa Omega Adventure- kampisetin puoli-ilmaiseksi joten nappasin ja asensin rouvan pyörään. Kevyempää välitystä mäkiin oli kaivannut hän.

Alustavasti tuossa ei ole mitään muuta huomautettavaa kuin valmistajan oma Megaexo- keskiölaakeri joita saa olla kokemukseni mukaan uusimassa vielä taajemmin kuin Shimanon Hollowtechiä. Isomman rattaan 4*120 mm- pulttijako tarjoaa laajan valikoiman jos tulee tarvetta rukata vielä lisää.

Huutelen täällä jos tulee ylipääsemättömiä ongelmia tämän paketin kanssa.

Tuossa vielä linkki. Ostamani löysin vallan kotimaasta.

https://www.ridewill.it/p/en/fsa-421575913-crankset-omega-adventure-46x30t-megaexo-19mm-n11-170mm/506426/

plr
15.07.2018, 00.56
Pientä päivitystä. Muutaman ostoksen (takapakka ja RoadLink-vaihtajakorvakkeen jatkopala) jälkeen pyörään on nyt asennettu mäkivälitykset. Edessä on 50-34 ja takana 10-vauhtinen 11-42. 9-vauhtinen Deore-maastotakavaihtaja kiinnitettynä RoadLinkkiin tuntuu toimivan, vaikka RoadLink lupaa toimivuutta vain 40-piikkiseen takarattaaseen saakka. Takavaihtajan kapasiteetti (45) näyttää riittävän tähän konfiguraatioon, jossa tarvitaan 47 piikin kapasiteettia.

https://lh3.googleusercontent.com/-QjjeAZ5MhvI/W0ppC2b9hfI/AAAAAAAAAvY/8EkTa-LGIkwslWpYzNFskx_UCZsva6kHgCHMYCw/s1600/IMG_20180715_001141.jpg

plr
04.11.2018, 17.40
Tuolla yllä mainitulla konfiguraatiolla ajettiin tänä vuonna Ötztaler Radmarathon. Lyhyesti todettuna 34-42-välitys oli järjettömän hyödyllinen. Arvioisin, että noin puolet tapahtuman ajoajasta tuo välitys oli käytössä. Jos olisi ollut lyhyempiä välityksiä käytettävissä, niitäkin olisi varmasti käytetty. Juttelin matkalla yhden saksalaisen kanssa, joka kyseli (varmaankin kateellisena?) mikä takapaikka minulla oli. Meinasi aivan hymyilyttää, kun itse sai monessa paikassa todellakin pyörittää eikä vääntää, kuten jokseenkin kaikki muut suunnilleen samaa vauhtia etenevät.

RoadLink ja maastotakavaihtaja olivat säätöjensä äärirajoilla, mutta kyllä niihin lopulta löytyivät varsin hyvät säädöt. Ylärissa kulkee aika kaukana pienimmistä takarattaista, joten vaihdoissa on havaittavissa tiettyä pehmeyttä tavanomaisen tarkkuuden sijaan. Lyhyimmät välitykset toimivat täydellisesti ja hiljaisesti.

Kyseisen tapahtuman märkä keli söi ilmeisesti 2. generaation Stagesin kammen huoltokuntoon. Se on tapahtumasta lähtien kuluttanut pattereita niin kuin vehje olisi koko ajan ajossa. Saapa nähdä tuleeko siitä vielä toimiva. Paristokotelon kansi näytti päästäneen vettä sisään.

https://www.strava.com/activities/1815343873

arctic biker
04.11.2018, 18.53
Rahtiruuna eli Crosschecki sai heinäkuun lopulla CS-Hg500 11-34 pakan ynnä pitkähäkkisen Deoren 9spd takavaihtajan ja tietysti uuden ketjun. Vähän ajetut 48/34 rattaat löytyi itseltä.

Kun toukokuulla Opium XT M771 11-32 pakan sai ja pidempi Ultegran takavaihtaja oli valmiina niin uudella ketjulla selvisin, jaa niin tietysti Praxis Alba kammet 48/32... Kummankin kahvoina on Ultegra 10 SPD niin mielenkiintoista ollut verrata onko takavaihtajien toiminnassa mitään eroa, lyhyt vastaus ei. Ei ainakaan minun havaittavissa. Edessä Praxis Works pelittää selkeästin paremmin.

arctic biker
04.11.2018, 19.29
Joo koitin Italiasta tilata FSA Omega 46-30 kampia. Jo sisäänkirjautuminen vei aikaa. Lopulla onnistuin, kammet 102,70, laakeri 27,90 ja postikulut ois ollu 44,90??? Yhteensä 175,50€
Tuossa on sekin että perustason FSA rattaiden kestävyyttä en niin kovin hyväksi ole kokenut.

Luovutin, varsinkaan kunnei akuuttia tarvetta ole.

TERU
04.11.2018, 21.10
FSA ilmeisesti "dumppaa" tuotantosa pyöräkasaamoille kun noita huonosti saa osia myyvistä kaupoista muualtakin kuin meikäläisistä kaupoista?
Ei väliä, kun osia saa muilta merkeiltä, Compact tanko on heiltä ja se on pätevä. Keskiö ja kammet meni nopeasti romumetalliin.

overlow
29.11.2018, 21.18
Tässä juuri mietiskellyt hyvin samoja ajatuksia mitä täälä on pohdittu, FSA:n omega 46/30 kammet tilattu mutta odottelee postitusta takaisin italiaan kunhan sieltäpäästä vastaavat, sillä tuli ilmi liikaa huonoja kokemuksia niistä. Muita vastaavia vaihtoehtoja on tähän mennessä löytynyt: Suginolta (https://www.suginoltd.co.jp/us/) perus hollowtech II keskiöön sopivaa mallia olisi tarjolla keskiöineen noin 350€. Velo orange (https://velo-orange.com/collections/cranks/products/grand-cru-50-4bcd-crankset-mkii) tarjoaa 4kantti keskiöön istuvaa settiä hintaan 200$. IRD (https://store.interlocracing.com/loacr.html) tarjoaa custom settiä jopa 44/28 välityksellä 350$ sekä nelikanttista 46/30 250$. Näistä kaikki tosin taitavat tulla merien takaa ja oma tutkimukseni jatkuu edelleen. Halvallahan näitä perus tallaajalle sopivia alavälityksiä ei tunnu saavan ja nykypäivänä 3x setin hankinta varsinkaan maantieosina ei tunnu olevan ihan kauppaan kävelyllä ratkaistavissa.