Näytä tavallinen näkymä : 2x10 kammet 44/28 rattailla
Mitä vaihtoehtoja em. kokoon on saatavilla? BSA keskiöön pitäisi sovittaa ja voi olla speksattu myös 11-vaihteiseksi. Mielellään helppohoitoinen ja robustisti irroitettavissa, mutta ei aivan välttämätöntä.
heikki53
23.01.2018, 10.47
Samanlaisia pähkäilyjä ollut viimeaikoina. Mutta tavoite 46/30 ja maantiekahvat. Ei ole ihan helppo juttu. Vielä vaikeampi 44/28.
Mutta kellarista löytyy yksi Shimanon tripla kampisetti 6603 on tarkoitus kokeilla sitä kahdella pienellä rattaalla, alkuperäinen 30 ja TA Specialites Alize 46T 130BCD Middle rattaalla ja jättää uloin ratas kokonaan pois. Tuo TAn ratas on vain vähän vaikea saatava, ei ole oikein missään varastotavarana. Niitä saa myös pienempinä 38 alkaen. Jos toimii, selviää hommasta reilusti alle satasella.
AbsoluteBlackiltä on tulossa 110BCD rattaat 46/30 ja 48/32 hampaisina jotka sopii suoraan Shimanon 6800 kampiin. http://www.roadbikereview.com/reviews/absoluteblack-sub-compact-and-premium-oval-chainrings.
Oliko tämä jo löytynyt
https://www.bike-components.de/en/TA/Kettenblatt-Alize-5-Arm-innen-130-mm-Lochkreis-p15388/
Antti Salonen
23.01.2018, 11.02
Kun hinnasta ei ollut mitään puhetta, niin René Herse -uusiotuotanto (https://www.compasscycle.com/shop/components/cranks/rene-herse-double-crank/) on varsin joustava ratkaisu. Ulompi ratas on välillä 42-52, sisempi 24-44, eli riittänee useimpiin tarpeisiin. Keskiöksi sopii JIS-nelikantti kuten Shimano, mikä varmaan noiden ostajien mielestä on joka tapauksessa se teknisesti paras ratkaisu.
Maastossahan tämä on sitten täysin tavallinen yhdistelmä, mutta en tiedä olisiko ketjulinja sitten jotain muuta kuin mitä halutaan. 44/29 ainakin oli 94 mm pulttikehällä yleisesti myyty yhdistelmä. 28-hampainen vaatii pienemmän pulttikehän sisemmälle rattaalle.
heikki53
23.01.2018, 13.09
Oliko tämä jo löytynyt
https://www.bike-components.de/en/TA/Kettenblatt-Alize-5-Arm-innen-130-mm-Lochkreis-p15388/
Joo, oli se. Mutta kun se on sisärengas ilman nousuramppeja.
e: Joskin jotkut ovat kokeilleet ja ilmoittavat toimivan, kunhan painaa reilusti kahvaa vaihtaessa.
heikki53
23.01.2018, 13.24
Kun hinnasta ei ollut mitään puhetta, niin René Herse -uusiotuotanto (https://www.compasscycle.com/shop/components/cranks/rene-herse-double-crank/) on varsin joustava ratkaisu. Ulompi ratas on välillä 42-52, sisempi 24-44, eli riittänee useimpiin tarpeisiin. Keskiöksi sopii JIS-nelikantti kuten Shimano, mikä varmaan noiden ostajien mielestä on joka tapauksessa se teknisesti paras ratkaisu.
Noitakin myös katellu, kuin Suginonkin vastaavia. Ja Velo-Orangella on myöskin 4-kanttisia (VO on ehkä miellyttävin vaihtoehto, yksi on perheessä jo käytössä). Kovin rahakkaita, joskin suhteellinen kilohinta ei olisi suurin este, kun painavat ja 4-kantti laakerin kanssa tulee vielä lisää painoa.
Joo, oli se. Mutta kun se on sisärengas ilman nousuramppeja.
e: Joskin jotkut ovat kokeilleet ja ilmoittavat toimivan, kunhan painaa reilusti kahvaa vaihtaessa.
Tietääkseni TA rattaissa on olake joka vastaa ramppia.
heikki53
23.01.2018, 14.35
Tietääkseni TA rattaissa on olake joka vastaa ramppia.
Kävin vielä kellarissa tarkistamassa: ulkorattaassa (48T) on neljä niittiä (nastaa, olaketta, ...) joilla se ketjun nosto avitetaan.
Sisärattaassa (32T) ei ole mitään, sileä kuin...
Ulkoratasta ei voi käyttää keskellä, koska kiinnitysruuvit ovat upotettu vain ulkopuolelta ja toiselta puolen asennettuina jäävät kantamaan ketjua.
Antti Salonen
23.01.2018, 15.50
Kovin rahakkaita, joskin suhteellinen kilohinta ei olisi suurin este, kun painavat ja 4-kantti laakerin kanssa tulee vielä lisää painoa.
Eivät nuo painavat ole millään muotoa. Kevyen nelikanttikeskiön menevät aikalailla samoihin kuin uudet Dura Ace- tai Super Record -kammet keskiölaakereineen. Ei noissa yksinkertaisesti ole paljoa materiaalia verrattuna tyypillisiin moderneihin alumiinikampiin -- ihan vastaavasti esim. 70-luvun Nuovo Record -kammet ovat nykymittapuulla todella kevyitä.
Se on melko varmaa, että jäykkyydessä jäävät kakkoseksi. Se merkitsee varmasti joillekin jotain ja toisille pajonkin, mutta noiden tyypillistä ostajaa tuskin hirveästi stressaa.
heikki53
23.01.2018, 15.51
Mitä vaihtoehtoja em. kokoon on saatavilla? BSA keskiöön pitäisi sovittaa ja voi olla speksattu myös 11-vaihteiseksi. Mielellään helppohoitoinen ja robustisti irroitettavissa, mutta ei aivan välttämätöntä.
Tarkistin tuon Suginon uuden OX901D setin (olin aiemmin katsastanut vain edelliset mallit), joka nyt näyttäisi olevan juuri se oikea. https://www.suginoltd.co.jp/us/products/road/ox.html
24mm läpiakselilla, 110/74 BCD joten rinkuloissa on valinnanvaraa. Tuossa yksi artikkeli: http://www.gravelcyclist.com/bicycle-tech/review-sugino-ox901d-compact-plus-crankset-need-low-gears/
Nyt vain anomaan korotusta viikkorahaan.
Kävin vielä kellarissa tarkistamassa: ulkorattaassa (48T) on neljä niittiä (nastaa, olaketta, ...) joilla se ketjun nosto avitetaan.
Sisärattaassa (32T) ei ole mitään, sileä kuin...
Ulkoratasta ei voi käyttää keskellä, koska kiinnitysruuvit ovat upotettu vain ulkopuolelta ja toiselta puolen asennettuina jäävät kantamaan ketjua.
Mulla oli käsitys, ilmeisesti hatara, etä CNC työstetyt rattaat toimisivat ilman ramppeja, ihan noin säännön mukaan, kun omassani on Gebhardt GIP 48T ratas isompana eikäsiinä ole lisäramppeja ollenkaan vaan heti hampaiden sisäpuolella ien, olake ja tämä on toiminut 34, 36 ja 38T rattaan parina hyvin jo monia vuosia. Ei tuossa kohtaa paljon tarvitse olla olaketta jotta toimisi. Valmistajat eivät taida taata toimintaa, koska ramppeja rattaisiin laittavat?
Pyörittelin vielä käsissäni yhtä FSA ratasta, joka on noita CNC työstettyjä, tämä on 34T pienempi eturatas ja tässä on molemmin puolin samanlainen pieni olake piikkien juuressa kuin tuon isomman GIP rattaan olake joka toimii sangen hyvin. Tuollaisen kokoympyrän pituisen olakkeen ei tarvinne olla kovinkaan iso toimiakseen. Suppea on tämä otokseni, olisko toisia samanlaisia kokemuksia?
Vanhaa XTR:ää on noilla spekseillä. Pitää katsoa noita 94 mm vaihtoehtoja. 44/29 olisi ihan yhtä hyvä.
Laitetaan tännekin:https://ridefar.info/bike/components/gear-ratios/
arctic biker
25.01.2018, 20.52
Kävin vielä kellarissa tarkistamassa: ulkorattaassa (48T) on neljä niittiä (nastaa, olaketta, ...) joilla se ketjun nosto avitetaan.
Sisärattaassa (32T) ei ole mitään, sileä kuin...
Ulkoratasta ei voi käyttää keskellä, koska kiinnitysruuvit ovat upotettu vain ulkopuolelta ja toiselta puolen asennettuina jäävät kantamaan ketjua.
No eihän pikkurattaassa kun 2xkammesta on puhe tarvii mitään ramppia, sinne ketju tipahtaa ja sieltä etuvaihtaja sen nostaa isommalle.
arctic biker
25.01.2018, 20.58
https://www.bike-components.de/en/FSA/Energy-Modular-BB386EVO-Kurbelgarnitur-p61680/ tuon kun sais, ois ekonomian tällä puolen. 46/30 rattaat niin nuo Kenraalinkylän ja Kutsuntien pirullisen nousut menis. Marraskuulla pari töppyrää piti työntää.
https://www.bike-components.de/en/FSA/Energy-Modular-BB386EVO-Kurbelgarnitur-p61680/ tuon kun sais, ois ekonomian tällä puolen. 46/30 rattaat niin nuo Kenraalinkylän ja Kutsuntien pirullisen nousut menis. Marraskuulla pari töppyrää piti työntää.
Yksi keino, joka ihan koettukun, on laittaa pakan pohjalle maastopakasta yksi iso ratas ja jättää pois jonkun pienen rattaan, no talvisin tarpeettoman. Voi käyttää vakiomaantiepakkaa ja vakiokampisarjaa ja nuo isot rattaat vanhastakin maastopakasta ovat yleensä kulumattomia. Ei tarvi kallista kampisarjaa erityisolosuhteisiin.:)
arctic biker
26.01.2018, 16.05
Jeps Teru tuota pitää tutkailla, 10spd on tietysti kyseessä. Maastopakkoja mulla on joutilaina, 9spd maastotakavaihtajakin saattaa löytyä vai laitoinko minä sen yhteen tamdemiin???
Luulenpa ettei tapahdu mitään kamalaa vaikka purat ysipakan, siitä välirinkulan ja sopivan rattaan, panet nämä kymppipakan pohjalle. Tietenkin täytyy muistaa myöhemmin mitä on sekoittanut. Tuo saattaa toimia vielä vakiotakavaihtajallain, omassani tosin lyhythäkkinen XT ja ysi Ultegra pakka joka päättyy 25 piikiseen, se näillä tasamaillakin talvella vaatii vielä 28T pohjalle, vaikka edessä pienempänä 34T. Kahvoina ysi Ultegra, näin Poisonissa, joka on ykköspyörä. Muutaman talven kokemus tästä sopasta. Muutakin sekavaa on tullut menestyksellisesti kokeiltua, jääkööt toiseen kertaan.
arctic biker
26.01.2018, 21.21
Toki etuvaihtajan korkeussäätö suattaa olla ongelma, jos ny sen oikeaoppisesti asemoi niin 46 rattaalle pannallinen on säädettävissä tai sitten ei. Häkin takapää saattaa olla aika lähellä takahaarukan vaakaputkea. Toinen juttu sitten jos etuvaihtaja jää liika ylös niin onko siitä haittaa ja ja miten paljon optimista on varaa poiketa?
Toleranssia asennukseen pitäisi kyllä löytyä. Muuten perverssin kokoiset takarattaat olisivat ratkaisu, mutta niitä ei löydy Campalle. 30 on isoin virallinen ja 32 isoin epävirallinen takaratas. 34x32 on tietysti jo aika lähellä 30x30:tä.
Toki etuvaihtajan korkeussäätö suattaa olla ongelma, jos ny sen oikeaoppisesti asemoi niin 46 rattaalle pannallinen on säädettävissä tai sitten ei. Häkin takapää saattaa olla aika lähellä takahaarukan vaakaputkea. Toinen juttu sitten jos etuvaihtaja jää liika ylös niin onko siitä haittaa ja ja miten paljon optimista on varaa poiketa?
Tämä taisi olla enemmän lansivelle, kun hänellä 39 isompana, 46 piikkisen kanssa toimii vielä hyvin maantie-etuvaihtaja eikä häkki osu alaputkeen, Surlyssä voi olla jo lähellä. Tehtaan ohjearvot ovat hyvin suurella varmuudella annettuja, käytännössä pärjää noiden ohimenevilläkin, kun huolellisesti asettelee. Etuvaihtaja voi olla ohjetta ylempänäkin ja toimii riittävän hyvin, nopeastikin. Etuvaihtajana voi käyttää myös kolmelle tarkoitettua maastovaihtajaa kahdelle tarkoitetuilla maantiekahvoilla ja se voi olla paljonkin korkeammalla, tosin melko ruma viritelmä. Shimanon CX70 on hyvä etuvaihtaja, noita on ylä- ja alavetoisena näihin, sopii näihin seka-asennuksiin.
arctic biker
27.01.2018, 06.50
Huomenta Teru! Crosscheckissä 46 rattaalla ei ole ongelmaa, ois varaa vaihtajaa vielä laskea. Cx70 ylävetoisena palvelee minunkin Opiumissa.
Antti Salonen
28.01.2018, 02.47
Toleranssia asennukseen pitäisi kyllä löytyä. Muuten perverssin kokoiset takarattaat olisivat ratkaisu, mutta niitä ei löydy Campalle. 30 on isoin virallinen ja 32 isoin epävirallinen takaratas. 34x32 on tietysti jo aika lähellä 30x30:tä.
11-pakoissa on valikoimassa myös 11-32 (linkki (https://www.bike-components.de/de/Campagnolo/11-fach-Kassette-p49792/)).
11-pakoissa on valikoimassa myös 11-32 (linkki (https://www.bike-components.de/de/Campagnolo/11-fach-Kassette-p49792/)).
Molemmat Campa-pyörät on kymppiä niin olen siinä kiinni.
Tähänkään en 28t eturatasta löytänyt mutta hiukan laajempi valikoima ratasvaihtoehtoja kuin noihin supercompacteihin. Toki yhteensopivuutta luvataan vain sram/shimano. 30/46 rattaat löytyy tuolla 120/90 pulttijaolla.
https://www.bike-components.de/en/FSA/Omega-MegaExo-Kurbelgarnitur-p53789/
Onko Full Shit Always kammet ja keskiöt edelleen nimensä veroisia vai voiko joku suositella niiden käyttöä muuten kuin verkon painona?
Onko Full Shit Always kammet ja keskiöt edelleen nimensä veroisia vai voiko joku suositella niiden käyttöä muuten kuin verkon painona?
Kammet ovat minusta ihan kelvollista tavaraa, mutta keskiöt ovat olleet huonoja. Minulla on tosin vain painavia kampia, joten en tiedä onko kevyemmistä tehty heikompia.
White Industries -unohdettu kokonaan? Halpoja nekään ei ole, mutta hienot ovat ja Compassin kampia edullisemmat taitavat kuitenkin olla. Löytyy sekä ulkoisilla laakereilla (http://www.whiteind.com/mr-30) että nelikantille (http://www.whiteind.com/cranksets). Pikkuratas on alkaen 24-piikkinen ja iso 38.
Onko Full Shit Always kammet ja keskiöt edelleen nimensä veroisia vai voiko joku suositella niiden käyttöä muuten kuin verkon painona?
Lukemani arviot ovat olleet aika murska-arvioita ainakin noista keskiöistä. Uusimmista malleista en ole juuri nähnyt arvioita.
Minulla ei ole mitään kompetenssia arvioida FSA laatua(vaikka tuon merkkiset on omissa pyörissä toimineetkin hajoamatta yhtä PF-keskiölaakeria lukuunottamatta) vaan vain linkkasin mitä tiesin markkinoilla olevan.
arctic biker
31.01.2018, 20.26
Maantiecarboonittaressa toimii FSA:n SL-K kammet kera keraamisen keskiölaakerin moitteetta, tosin kilometrejä ei kovin runsaasti ole vielä kertynyt, ainakin herkästi pyörii.
FSA rattailla on tullut ajettua enemmän, noita perustason rinkuloita en kovin kestäviksi kehu, toisaalta ei hintakaan ollut paha.
Niiden pitäisi kestää 100%, mielummin vähän yli, varmuudella ainakin reilu 6000 km. :)
Tähän mennessä noi White industriesit taitaa olla kiinnostavimat ellei vanhaa XTR:ää satu jostain osumaan silmiin. Whiten sisemmän rattaan kiinnitys ei oikein vakuuta.
Antti Salonen
01.02.2018, 08.55
Käyttötarkoitusta ei ole missään vaiheessa avattu, joten menee arvailuksi... Jos on tarkoitus ajaa tuhansia kilometrejä kaikissa olosuhteissa ilman, että huollontarve on missään määrin todennäköinen, niin en laittaisi pyörään minkäänlaisia ulkopuolisia laakereita. Joku voi yrittää vakuuttaa mut siitä, että olen väärässä. Yleisesti jupina keskiölaakereiden kestävyyden kanssa alkoi sinä samana päivänä, kun laakerit siirrettiin keskiömuhvin ulkopuolisiin kuppeihin. Pressfit-ratkaisut ovat sitten vielä lisäaskel huonompaan suuntaan.
White Industriesin nelikanttikampi (http://www.whiteind.com/road-crank) on oikeasti aika hyvä valinta, monestakin syystä. Keskiö voi olla halpa Shimano ja ne kestävät maailman tappiin, tai voit pistää esim. White Industriesin oman. Jos olisi oma pyörä hommaisin jostain vanhan BB-UN72:n (Ultegra/XT-nelikantti). Välitykset voi valita hyvin joustavasti, ja onko jossain raportoitu ongelmia sisemmän rattaan kiinnityksen kanssa? Lisäksi noissa on maantiepyörän ketjulinja. Maastokammissa on tyypillisesti 5-10 mm ulompana ketjulinja kuin mille Campan kasetti on suunniteltu. Tuo on aika iso ero maantiepyörän lyhyellä takahaarukalla, ja tarpeeton kompromissi.
Tismalleen samoilla perusteilla jo mainittu René Herse on varmasti hyvä (mutta kallis) vaihtoehto.
hiilikuitumies
01.02.2018, 15.22
Jos on tarkoitus ajaa tuhansia kilometrejä kaikissa olosuhteissa ilman, että huollontarve on missään määrin todennäköinen, niin en laittaisi pyörään minkäänlaisia ulkopuolisia laakereita. Joku voi yrittää vakuuttaa mut siitä, että olen väärässä. Yleisesti jupina keskiölaakereiden kestävyyden kanssa alkoi sinä samana päivänä, kun laakerit siirrettiin keskiömuhvin ulkopuolisiin kuppeihin. Pressfit-ratkaisut ovat sitten vielä lisäaskel huonompaan suuntaan.
Olet täsmälleen oikeassa. Minulla on ihan samanlainen tuntuma asiaan sen perusteella, mitä olen nähnyt ja itsekin kokenut.
Sopiva välitys sekä Transcontinentaliin että Silk road mountain raceen hakusessa. En ole kuullut Whiten kiinnityksen ongelmista, mutta se vaan ei näytä tukevalta vrt. rattaaseen suoraan kiinnittyvä.
arctic biker
01.02.2018, 22.02
Antin kommentti kolahtaa myös mun vajavaiseen järkeeni. Kun aikuistumiseni myötä mäet jyrkentyy niin jotain häätyy tehdä, ei niinkään crossareissa vaan kun tuota retkipyöräilyä pääsen ees vähän tulevaisuudessa harrastamaan.
https://thecycleclinic.co.uk/collections/cassette/products/miche-11-speed-individual-cassette-sprockets-for-campagnolo-1
Campy 11s irtorattaita, voishan tommosen varmaan nakata kymppipakan isoimmaksi. 32t isoin. Vai saako campy kympipakkaan jostain valmiin -32 pakan, kysyy epätietoinen Pirkanmaalta..?
IRD elite pakat menee 34 asti Campagnolo 10:lle. https://www.sjscycles.co.uk/cassettes/1128-ird-elite-10-speed-cassette-campagnolo-compatible/
Sillä saa jo aika kieroja yhdistelmiä, mutta sopinee parhaiten 1x10 setupiin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.