PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocrossari vs 29er



Viikate
18.01.2018, 15.30
Moro,
Tällä hetkellä mulla on käytössä työmatkakäytössä Nishikin Crossroad -cyclo vm 2009. Työmatka on 10km/suunta (2km hiekkatietä, 3km kaupunkia ja muuten nopeeta pyörätietä). Pyörä pelittää muuten hienosti mutta jos on yhtään sohjoa tai paljon lunta niin ajaminen menee vaikeaksi nastoista huolimatta. Tuli tässä mieleen että mitenkä 29" renkailla oleva maasturi toimisi kyseisessä käytössä? Onko etenemiskyky merkittävästi parempi/turvallisempi äärioloissa verrattuna nykyiseen?

Crossari menee varmasti kesäkelillä mukavammin, mutta käsittääkseni 29:n saa sopivilla renkailla myös kulkemaan hyvin maantiellä.

Kysymys kuuluukin että jos tuon crossarin laitan lihoiksi ja hankin tilalle 29:n (hintaluokka 700-800€) niin hyödynkö siinä käytännössä mitään? 29:ssä houkuttelee myös mahdollisuus mennä maastoajoa testailemaan.

Tuhat1000
18.01.2018, 15.44
Aikoinani pähkäilin samaa asiaa ja lopputulemana ostin 29 fillarin. Sen jälkeen en oikeastaan ole cycloon koskenut. Leveät nastarenkaat talvella mukavoittaa menemistä huomattavasti, polanteisen pyörätien kiharuus tasoittuu jousituksen ja renkaiden ilmatilan avulla. Ylipäätänsä IMO maasturit on hauskempia ajaa. Erittäin mukavana bonuksena tuli fíllarin ostamisen jälkeen innostus maastopyöräilyyn, joka sittemmin on vallannut sydämeni kokonaan.

Mielipiteitä lienee kumpaankin suuntaan.

H. Moilanen
18.01.2018, 16.02
Makuja ja mieltymyksiä on monia. Itse ostin aikoinaan cyclocrossin työmatkakulkineeksi mutta eipä sillä talvella tullut edes työmatkaa ajettua. Maasturi, silloinen 26" jäykkäperä, oli talvikelillä mukavampi ja johdonmukaisempi ajettava. Cyclolla tuli ajettua oikeastaan vain lyhyt aika keväällä ja syksyllä, kun metsä oli turhan märkää työmatkareitiksi.

Jos yksi pyörä ja ympärivuotinen käyttö, 29er on mielestäni parempi valinta.

Vivve
18.01.2018, 16.14
Nishikin jälleenmyynti saattaa olla sen verran alhainen että kannattanee vain ostaa suoraan rinnalle 29er

JackOja
18.01.2018, 16.15
Niin. Molempi parempi.

Mohkku
18.01.2018, 16.17
29er on äärioloissa merkittävästi parempi kuin krossari. Vuosimallin 2009 Nishikistä tuskin suuria summia saa, joten jos pyörä on kunnossa ja täyttää tehtävänsä hyvällä kelillä, mielestäni paras vaihtoehto olisi hankkia 29er krossarin kaveriksi. Joko keulajousitettuna tai sitten täysjäykkänä. Tai jos sopiva runko on n. 16" tai pienempi, 27,5" maasturi on luultavasti parempi kuin 29.

Moska
18.01.2018, 16.19
Ja mulla taas on käynyt toisinpäin, paitsi aivan hirveimmillä keleillä ispit auttaa eteenpäin. Muuten talvet menee cyclolla ja gravdaaleilla.
Viimetalvena kävin kahdesti suoratankoisella töissä ja tälle talvelle yksi kerta takana ja sekin oli lähinnä uteliaisuutta. 🤣

Mattia
18.01.2018, 16.30
Harvoin minkään asian hankintaa kannattaa perustella ääriolosuhteilla. Ketjun aloittajan kannattaa vaan myöntää itselleen, että haluaa 29" ja sitten ostaa sellainen.

Olen samaa mieltä tovereiden kanssa, ettei vanhasta kylkosta ole kannattavaa luopua. Sen käyttöarvo lienee reilusti käypää myyntihintaa korkeampi.

TANUKI
18.01.2018, 17.12
Ite ottaisin aloittajan kuvaamaan käyttöön kaksysin talvikeleillä ja lumettomat kelit ajelisin sitten vanhalla crossarilla. Noista gravdaleista sen verran, että haluaako ap välttämättä ostaa pyöräänsä jonka arvo fillaritorilla pyörii muutamassa satasessa kolmensadan nastarenkaat? Ja kaksysejä suosittelen katsomaan käytettynä. Muutaman vuoden vanhan, laadukkaan fillarin voi saada helposti aloittajan budjettiin vähän ajettuna. Nuo tuon hintaset on uutena aina vähän kompromissejä.

Viikate
18.01.2018, 17.24
Kiitos vastauksista! Tuota vähän itsekin mietin että käyttöarvoa tuolla on enemmän kuin rahallista arvoa. Jos nyt käytännön syistä (varastotila jne) tuon laittaisin eteenpäin, niin mitä tuosta voisi realistisesti saada? Etuvaihtaja ja kahvat ovat Tiagraa, takavaihtaja SLX. Avid BB5 levyjarrut löytyy. Vaikka pyörä on 9v vanha, ajoa sillä on tullut suhteellisen vähän, muutamia kertoja kesässä pääasiassa, kunnes viime vuonna olen alkanut säännöllisesti ajamaan.

Mattia
18.01.2018, 17.50
Satasen, tuurilla kaks ?

Uus kyklo kuitukeulalla, uudella Tiagralla ja Trp hy-rd hidastimilla vähän väliä 600€ @xxl, nii vanhoista turha himoita kahvirahoja enempää.

MacKonte
18.01.2018, 18.17
Ostaisin 29” ja pitäisin cyclon, jos vaan mahtuu varastoon. Omassa tallissa on molemmat ja lisäksi muutama muukin. Maanteitä en jaksaisi 29:llä koluta (26” ajellut pitkiäkin lenkjejä), mutta metsäisiä ja talvisia reittejä sillä polkee mielellään. Kesällä cyclolla tai maantiekiitäjällä taasa pääsee nauttimaan ajamisesta eri tavalla kuin maasturilla.

Tämä siis maantiesuuntautuneen polkijan mielipiteenä.

Mohkku
18.01.2018, 19.11
Noista gravdaleista sen verran, että haluaako ap välttämättä ostaa pyöräänsä jonka arvo fillaritorilla pyörii muutamassa satasessa kolmensadan nastarenkaat?

Minusta pyörän arvo fillaritorilla ei vaikuta siihen, millaiset renkaat kannattaa hankkia.

Viikate
18.01.2018, 19.17
Satasen, tuurilla kaks ?

Uus kyklo kuitukeulalla, uudella Tiagralla ja Trp hy-rd hidastimilla vähän väliä 600€ @xxl, nii vanhoista turha himoita kahvirahoja enempää.

Ok, jos ei siitä tuon enepää saa niin sitten ei kyllä kannata myydä. Täytyypä alkaa säästeleen 29:ä varten.

Mohkku
18.01.2018, 19.24
Ehkä tuo arvaus oli hiukan alakanttiin, mutta pianhan hinnan suuruusluokan haarukoit kohdilleen, kun ilmoituksia selaat.
http://www.fillaritori.com/forum/55-cyclocross/
Nishiki merkkinä ei kuulu arvostettuimpaan osaan tarjontaa, se kannattaa huomioida ilmoituksia katsellessa.

velib
19.01.2018, 10.22
Ylempänä oli puhetta maasturin keulasta, kannattaa miettiä haluaako joustokeulan vai jäykän. Jos maastossa ei ole ennen ajanut, suosittelisin joustokeulaa, toisaalta työmatka-ajossa itse suosisin jäykkää keulaa. Joustokeulallisissa on toki parempi valikoima, ja saahan sen pelkän keulan ostettua jälkeenpäinkin. Vaikka niin että talvella jäykkä ja kesällä jousto.

Kalle H
19.01.2018, 11.40
Paljolti tuo maasturin vs. cyclon "paremmuus" riippuu siitä, että kummalla haluaa ajaa ja kumman fiiliksestä tykkää enemmän.

Itse jauhoin ennen talvista arkiajoa 29er maasturilla (n. 10kg) ja ISP renkailla, mutta totesin 3 vuoden jälkeen, että ISP ovat ainakin täällä Pirkanmaalla overkillit 95% ajasta, toki huonolla kelillä ne olivat sitten herkkua. Tyykkään kyllä muuten ajaa maasturilla (täpäri plussa) metsässä, mutta jotenkin se on vähän "kankea" arkiajoon.

Nyt ajalen kolmatta talvea cyclolla ja Gravdal-renkailla, enkä kyllä antaisi tätä enää pois. Tämä on paljon sopivampi 95% ajasta ja sitten tuo 5% menee kyllä ihan ajamalla, toki pahalla kelillä joutuu olemaan hieman tarkempana, mutta koskaan eiole joutunut taluttamaan/tunkkaamaan. Paljon tuosta keveydestä/rullaavuudesta/näppäryydestä on juuri Gravdal-renkaiden ansiota, jotka ovat kyllä mainiot.

Jotenkin omaan hanskaan toi cyclo vaan sopii paremmin ja se on jotenkin kesäisempi ajattava myös talvella. Gravdal myös rullaa paremmin kuin esim. tuo ISP ja on myös paljon parempi sulaan aikaan kuin piikikäs ISP, joka on sulalla asfaltilla todella arvaamaton (sitä sulaa keliäkin on kuitenkin todella paljon myös talvisin).

Ohiampuja
19.01.2018, 13.05
Ei sitä ainakaan heti kannata myydä. Viet sen jonnekin "anoppilaan" yms jemmaan ja ajelet sillä 29" ensin vähän aikaa. Ja sitten ensi kesänä mietit että vieläkö se cyclolla ajo kiinnostaa.

Ja sitten myyt jos siltä tuntuu. :)

Ps. Jäykkä keula on paljon halvempi hankkia jälkikäteen kuin joustohaarukka. Niiden jälkimarkkina hinnat on aika suolaisia jos vertaa OEM hintoihin.

TANUKI
19.01.2018, 14.46
Minusta pyörän arvo fillaritorilla ei vaikuta siihen, millaiset renkaat kannattaa hankkia.

Lähinnä pointtini oli, että hyvät nastat saa jo about satkun budjetilla kivijalastakin. Marawinterit tai Nokian w240set vähän käytöstä riippuen ovat usein riittävät tavalliselle kuolevaiselle duunimatkakäyttöön cyclon alla.

Kalle H
19.01.2018, 22.08
Mä taas näkisin niin, että jokainen joka ajaa talvisin yhtään enemmän arkiajoa ansaitsee ne parhaat mahdolliset renkaat fillarin alle - oli se fillari sitten 29er tai Cyclo tai joku muu. Hyvillä nastoilla ajelee kuitenkin helposti 2-3 talvea tai jopa enemmän, joten kilometriä kohden ei hintaa paljoa kerry. Renkaat ovat kuitenkin tyypillisesti ne ainoat pyörän osat, jotka ottavat maahan kiinni, joten niillä on todella juuri merkitys ajomukavuuteen ja turvallisuuteenkin.

Kerran kun ostaa ne "ihan ok" renkaat, niin niiden kanssa on sitten jumissa ainakin 2-3 talvea, kun niitä yrittää ajaa loppuun.

Blackborow
21.01.2018, 11.37
Paljonhan se riippuu makuasioista ja ajoympäristössä. Onko talviajo oikeaa talviajoa vai jotain etelän talviajoa, jossa suurin osa ajasta ajetaan lumettomassa ympäristössä. Näin maastotaustaisena kuskina cyclocrossi tuntuu oikeissa talvioloissa hyvin huteralta kulkupeliltä, kun on tottunut ajamaan täysjäykällä 29erillä tai fatbikellä. Omalla työmatkalla paikallisissa oloissa 29 ei ole yhtään cyclocrossia hitaampi. Päinvastoin kun ei tarvitse niin paljoa varoa ja leveä rengas rullaa lumisilla pinnoilla paremmin.

paaton
21.01.2018, 11.57
Kelistähän se riippuu. Jos on yhtään enemmän lunta, uria tai loskaa, niin onhan se maasturi vaan huomattavasti turvallisemman ja mukavamman tuntuinen ajaa leveiden ja pitävien nastarenkaiden kanssa.

Kun kelit ovat sitten sopivat ja lumi kovaa, tai se puuttuu kokonaan, niin eihän nyt millään maasturilla lähdetä pidemmille lenkeille. Cyclon ajoasento on huomattavasti mukavampi tuulessa ja vesi/räntä sateessa.

anek
21.01.2018, 12.00
Talvisin työmatkat ajaisin itse 29:llä. Se ei ole ehkä yhtä nopea kuin cyclo, mutta on luotettavampi, sillä leveä rengas ja rennompi geometria tekevät siitä helpommin ohjattavan säällä kuin säällä. Itse pidän luotettavuutta tärkeämpänä ominaisuutena työmatkoilla, kun taas vapaa-ajan kuntolenkeillä arvostan jotain ihan muuta.

Muina vuodenaikoina cyclo on nopeampi ja kevyempi.

kuovipolku
21.01.2018, 12.05
Etelässäkin talvet vaihtelevat - vaikka toisin voisi luulle viimeisten kolmen-neljän talven perusteella - ja olosuhteet niiden myötä.

Oikeana lumitalvena etelärannikollakaan ei pysyvän lumen tultua ei juurikaan ole ongelmallista ajaa cyclocrossilla kuin vain niinä päivinä kun lunta on tullut reilummin eikä sitä ole keritty aurata. (Suolasta voi olla omat kiusansa, mutta se on eri juttu).

Toisaalta silloin kun sää vaihtelee nollan molemmin puolin ja välillä tulee lisää lunta, talviajo voi cyclocrossilla olla enemmän kärsimystä kuin nautintoa: kelvit kovaksi jäätynyttä murtomaata täynnä jalanjälkiä ja kiemurtelevia uria tai sitten pehmeää mössöä, välillä märkää siellä missä on käytetty suolaa, ajoratojen ylitykset loskaa ja vesilätäköitä.

PS Eipä silti: eilisellä lenkillä kävi hetken mielessä että voisihan tämä paremmin sujua sillä maastopyörällä, kun olin lasketellut kovapintaista kelviä hyvää vauhtia alas notkelmassa kulkevaa puroa ylittävlle sillalle ja jouduin pikkaisen tasapainoilemaan vauhdin ja suoran etenemisen äkisti tyssättyä auraamattomaan (ja viereiseltä ajoradalta aurattuun) lumeen.

CamoN
21.01.2018, 14.02
Oikeana lumitalvena etelärannikollakaan ei pysyvän lumen tultua ei juurikaan ole ongelmallista ajaa cyclocrossilla kuin vain niinä päivinä kun lunta on tullut reilummin eikä sitä ole keritty aurata. (Suolasta voi olla omat kiusansa, mutta se on eri juttu).

Ja lopulta asia on henkilökohtainen, kun sen työmatka/kauppareissu/arkireitin yleiskunto ja talvikunnossapidon taso riippuu täysin reitistä. Samalla paikkakunnalla ja jopa samassa kaupunginosassa/taajamassa reitin kunto voi olla eri reiteillä toisistaan poikkeava ihan päivästä, kellonajasta ja auramiehen krapulasta riippuen.

Nykyisillä kotikulmilla olen kokeillut jäykkäperämaasturia arkiajoon, mutta se lähti cyclon alta pois. Pääsääntöisesti on tarjolla hyväkuntoista tai hyvin kunnossapidettyä kevyenliikenteenväylää vuoden ympäri, jolle cyclocross soveltuu kahdella tai kolmella eri rengasparilla keskimäärin parhaiten. Pääkallokeleillä kaikilla pyörillä on haasteensa.

ps. Eikä mielipiteeni ole juuri minkään arvoinen, koska en edes aja maanteille suuntautuvaa 40km työmatkaani talvisin. Mutta jos työpaikka olisi kaupunkialueella, ajaisin sitä 4-8km siivua cyclolla.

MacKonte
21.01.2018, 18.23
Päivittäistä 15km suuntaansa työmatkaa sahaan läpi vuoden cyclolla, cyclosinkulalla sekä 26” ja 29” jäykkäperillä aina kelistä riippuen. Mieluiten tuon polkee cyclolla, mutta jos kelvit on auraamatta tai kunnolla jäässä, on 26” tai 29” karkeakuvioisilla nastarenkailla ehdoton valinta. Sinkula on sulan maan sadekelejä varten. Maantiepyörällä lähden jo kenkien huonon käveltävyyden takia vain, jos on kotimatkalla mahdollista ajaa kunnon kauniin sään lenkki.

Vaikka kotoa lähtissä kelvi on yleensä hienoin kuntoon liipattu niin ennen kaupungin keskustaa osuu matkalle usein kaikkea mahdollista, kuten CamoNkin on todennut. Valitsen pyörän yleensä huonoimman vaihtoehdon mukaan.