PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kammen kierteen hajosivat, takuuasia?



pturunen
15.01.2018, 18.36
Jolkuttelin ihan perusattack-asennossa mäkeä alas ja *krunks* vasen poljin petti alta. Ihmeen kaupalla onnistuin olemaan kaatumatta, mitä nyt nivusiin vähän tuli osumaa. Nylkyttelin kotiin yhdella polkimella ja vaurion tarkistus osoitti kammen kierteiden pettäneen. Kyseessä on SRAM eagle GX kammet, jotka ostin kesällä. Meneekö takuuseen?

Toinen kysymys. Kait se eaglen eturatas lähtee noista irti ja on siirrettävissä muihin boost-kampiin? Takuussa kestää joka tapauksessa niin laitan tuohon jotkut käytetyt tilalle.

CamoN
15.01.2018, 20.28
Meneekö takuuseen?

Eiköhän se jälleenmyyjä osaa kertoa tuon paremmin kuin foorumin vakioveikkaajat.


Toinen kysymys. Kait se eaglen eturatas lähtee noista irti ja on siirrettävissä muihin boost-kampiin?

Speksien mukaan Direct Mount -ratas. Hanki tilalle kammet joihin voi pultata Direct Mount -rattaan.

elasto
16.01.2018, 09.33
Speksien mukaan Direct Mount -ratas. Hanki tilalle kammet joihin voi pultata Direct Mount -rattaan.

Tuo Direct Mount ei sitten ole mikään standardi, vaan niitäkin on erilaisia. Pitää olla siis Sramin kammet, koska tuossa rattaassa on Sramin Direct Mount -kiinnitys. RaceFace ei esim. käy, koska käyttävät Cinchiä, joka myöskin on eräänlainen Direct Mount -systeemi.

Antti Salonen
16.01.2018, 14.20
Yhden SRAM-hiilikuitukammen näin hajoavan juuri noin, ihan maantielenkillä. Toisestakin tapauksesta kuulin ihan lähipiirissä. SRAMilla ilmeisesti on ollut tällaisia ongelmia enemmänkin (http://forums.mtbr.com/sram/sram-admitted-carbon-crank-defects-separation-pedal-insert-1017930.html), ja lienee siksi ilmiselvä takuuasia.

H. Moilanen
16.01.2018, 14.26
Aloittajalla on hajonnut alumiinikampi, eli ongelma hiilikuitukampien kanssa on vähän epärelevanttia.

Antti Salonen
16.01.2018, 14.31
Kas joo... otan rotsini ja poistun. Googlella nopeasti katsoin, että olisi hiilikuitua, mutta nähtävästi ei.

pturunen
16.01.2018, 16.13
Kauppiaan kanta on, että poljin on ollut löysällä/väärin asennettu/ylikiristetty. Elastolle kiitokset tuosta tiedonpalasta. Torilla myydään Sramin normi GX-kampia (myös boostilla), mutta kuulemma 94mm pulttijaolla. Myyntikuvassa ei kuitenkaan näy spideriä eli onko tämäkin joku eri standardi ja nuo eivät käy eagle-rattaan kanssa?

Mitä työkaluja tarvitaan, että direct mount -rattaan saa irti? Pitääkö olla joku erikoinen tool?

CamoN
16.01.2018, 17.13
Torilla myydään Sramin normi GX-kampia (myös boostilla), mutta kuulemma 94mm pulttijaolla. Myyntikuvassa ei kuitenkaan näy spideriä eli onko tämäkin joku eri standardi ja nuo eivät käy eagle-rattaan kanssa?

Mitä työkaluja tarvitaan, että direct mount -rattaan saa irti? Pitääkö olla joku erikoinen tool?

Direct Mount -kammissa voi olla asennettuna Direct Mount -rataskeskiö (eng. spider) johon pultataan ratas. Kannattaa varmistaa mikä malli se on, periaatteessa SRAM:n sivuilta löytyy kaikki variantit kun vilkaisee GX-sarjan kammet. Ne voi kuitenkin olla jotkut hämärät valmistajan OEM-kokoonpanoon kuuluneet SRAM:n logolla varustetut kammet.

Mielestäni SRAM käyttää Direct Mount -nimeä tuotenimenä, vaikka se ei tosiaan ole standardi. Muiden valmistajien rattaat koristellaan muilla tuotenimillä (vaikka se Race Facen ja Eastonin Cinc) mutta ongelma syntyy siinä, kun esim. jälleenmyyjät viittaavat kaikkiin vastaaviin keksintöihin Direct mount -rattaina. Tuotekuvasta on helpointa tarkistaa mitä myydään, koska nuo erilaiset direct mount -rattaat on kuitenkin selvästi eri näköisiä.

Työkaluksi tarvitsee Torx-avaimen. Jos kyseessä on GXP-kampi, pultit on lähellä kampiakselin tyveä jolloin hommaa helpottaa 15cm varsi avaimelle. Ja voivat olla aika jäykässä tehtaan jäljiltä, hyvä räikkä/vääntövarsi helpottaa myös.

TANUKI
16.01.2018, 17.29
Itse yrittäisin takuuseen. Tosin jälleenmyyjä voi vedota siihen, että niitä on kolhittu puoli vuotta maastossa ja käytön vuoksi hajonneet.

paaton
16.01.2018, 17.33
No mutta hyvinhän jälleenmyyjä osasi kertoa vian olevan sinussa, eikä myydyssä tuotteessa.
Jos olet polkimen kiristänyt kunnolla paikalleen, niin en oikein käsitä miten se voisi sieltä yksinään korkata ilman valuvikaa.

oppes
16.01.2018, 17.59
Kauppiaan kanta on, että poljin on ollut löysällä/väärin asennettu/ylikiristetty. Elastolle kiitokset tuosta tiedonpalasta. Torilla myydään Sramin normi GX-kampia (myös boostilla), mutta kuulemma 94mm pulttijaolla. Myyntikuvassa ei kuitenkaan näy spideriä eli onko tämäkin joku eri standardi ja nuo eivät käy eagle-rattaan kanssa?

Mitä työkaluja tarvitaan, että direct mount -rattaan saa irti? Pitääkö olla joku erikoinen tool?

Olisin voinut lyödä vetoa tuosta vastauksesta. Äärimmäisen helppo (ja asiakkaalle hankala torpattava) tapa siirtää vastuu. Toisaalta jotenkin ymmärtää liikettäkin. Monenlaista "asentajaa" kotitalleissa varmasti piisaa. Nää takuuasiat on juuri niitä, joissa asiakassuhdetta vahvistetaan tai heikennetään. Hyvänä esimerkkinä Stockmann joka (ainakin menneisyydessä) otti/hyvitti jokaisen palautuksen vastaan periaatteella että jokainen negatiivinen asiakaskokemus kantaa hiton paljon kauemmas kuin kymmenen positiivista. Jotenkin toivoisi, että nää kivijalkaliikkeet edes yrittäisivät käyttää sitä melkein ainoaa etuaan verkkokauppoihin nähden.

Blackborow
16.01.2018, 19.11
Hyvänä esimerkkinä Stockmann joka (ainakin menneisyydessä) otti/hyvitti jokaisen palautuksen vastaan periaatteella että jokainen negatiivinen asiakaskokemus kantaa hiton paljon kauemmas kuin kymmenen positiivista. Jotenkin toivoisi, että nää kivijalkaliikkeet edes yrittäisivät käyttää sitä melkein ainoaa etuaan verkkokauppoihin nähden.
Niin ja miten Stockmannille onkaan käynyt :rolleyes:

oppes
16.01.2018, 19.42
Niin ja miten Stockmannille onkaan käynyt :rolleyes:

Niinpä... Sen vuoksi vai siitä huolimatta?

plr
16.01.2018, 19.44
Stockmann onkin lopettanut asiakaspalvelun kuten sen ennen tunsimme. :)

Takaisin asiaan: Koska kammet olivat noin uudet, niin myyjällä voi olla velvollisuus osoittaa virheen olevan käyttäjän (kuuden kuukauden virheolettama).

"Jos virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota virheolettama eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa virheetön."

Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/

pturunen
16.01.2018, 20.07
Tarvitaan lisäapua, sillä en saa kampia irti. Vasemmanpuolinen kampi ei tule ulos millään. Sramilla on viritys, jossa tuon kuuluisi tulla pelkällä 8mm hexalla ulos, mutta tuo on niin jumissa, että se 10mm "korkki" kiertyy samalla auki. Mahtaakohan kumivasaralla paukuttelu auttaa, mutten haluaisi vahingoittaa kampia takuukäsittelyä ennen. Ideoita?

pätkä
16.01.2018, 20.17
Korkin kierteen putsaus, lukitetta kierteeseen, tiukkaan kiinni ja lukitteen kuivuttua uusi yritys.

Vilhelm V
16.01.2018, 20.25
Tarvitaan lisäapua, sillä en saa kampia irti. Vasemmanpuolinen kampi ei tule ulos millään. Sramilla on viritys, jossa tuon kuuluisi tulla pelkällä 8mm hexalla ulos, mutta tuo on niin jumissa, että se 10mm "korkki" kiertyy samalla auki. Mahtaakohan kumivasaralla paukuttelu auttaa, mutten haluaisi vahingoittaa kampia takuukäsittelyä ennen. Ideoita?

- vetoa tuohon alla mainittuun virhevastuuseen
- vie koko pyörä sellaisenaan liikkeeseen, äläkä tuhoa mitään tässä vaiheessa itse
- laita alulle reklamaatioprosessi ja hoida sen kaikki vaiheet ainoastaan kirjallisesti, jotta jokaisesta kauppiaan kannanotosta jää jälki
- ota tarvittaessa keskusteluun mukaan kuluttajaviranomainen

Viuh
16.01.2018, 20.29
Tarvitaan lisäapua, sillä en saa kampia irti. Vasemmanpuolinen kampi ei tule ulos millään. Sramilla on viritys, jossa tuon kuuluisi tulla pelkällä 8mm hexalla ulos, mutta tuo on niin jumissa, että se 10mm "korkki" kiertyy samalla auki. Mahtaakohan kumivasaralla paukuttelu auttaa, mutten haluaisi vahingoittaa kampia takuukäsittelyä ennen. Ideoita?

Kevyesti kun lämmität sitä kampea, niin lähtee helposti irti. Vaikka pienellä kaasutoholla lämmittäisit, niin ei tule jälkiä, kunhan teet homman maltilla.

Mulla on yhdet rf:n kammet, joissa on samankaltainen systeemi ja niissä se korkki on aika heppoista tekoa.

Marsusram
16.01.2018, 20.57
Se integroidun kansi on todennäköisesti varustettu samalla kierteellä kuin standardi kammen ulosvetäjät. Esim (https://www.bikester.fi/park-tool-ccp-44c-kammen-ulosvetaja-korjaamovarusteet-226499.html)
Eli piti muistaakseni poistaa kansi ja myös tuo integroitu keskipultti ja laittaa työkalu ulosvetäjä tilalle.
Työntölevyjä ulosvetäjissä on eri halkaisijalla, ontoille akseleille tarkoitettu malli taitaa toimia tuossa.
Ulosvetäjän saa kampeen pitemmällä kierteellä lujempaan kiinni kuin tuon korkin ja niitä voi pidellä toisella avaimella ettei kierry auki.

pturunen
16.01.2018, 21.29
Kunnon draamaa. Kuuskulmat hajosivat irrottaessa tuolla Sramin self-extract -systeemillä. Tämä ei toisaalta haittaa, sillä noilla ei juurikaan tee mitään kierteiden hajottua. Lopulta avun toi youtube-video, kuminuija ja jääkiekko. Irti on prkl! täytyy vastedes alkaa irroittaa ja rasvata noita useammin syys/talvikaudella. Sramin compatibility chartin mukaan boost normi-GX -kammet olisivat yhteensopivat. Katsotaan miten äijän käy...

miku80
17.01.2018, 08.00
Noista GX kampisarjoista on kaksi eri mallia. 1400 mallissa on irroitettava spideri ja siihen saa direct mount rattaan kiinni, kun taas 1000 mallissa on kiinteä spideri ja siihen käy vaan nuo 4 pulttiset rattaat.

Nopein tapa saada pyörä takaisin ajoon on korjata tuo vanha kampi ja asentaa siihen helicoil joka on jopa kestävämpi mitä alkuperäinen kierre.

Sen verran olen reklamaatioita hoitanut tuonne Sramin maahantuojan suuntaan, että en jaksa uskoa, että eivät takuuseen laittaisi tuota, vaan lähinnä kauppias ei taida jaksaa hoitaa asiaa ja myisi paljon mielummin uuden.

Vaikka ei menisi takuuseen, niin tuo helicoi-korjaus ei maksa paria kymppiä enempää.

H. Moilanen
17.01.2018, 10.00
Myöhänen neuvo, ehkä joku muu hyötyy siitä tulevaisuudessa: irrota se 10 ulompi korkki ja puhdista sekä korkki että kampi huolellisesti. Rasvaa molemmat puoliskot ja asenna korkki takaisin. Vaihda työkalu pienempään ja ruuvaa kampi sisemmästä ruuvista irti.

Ja mitä virhevastuuseen tulee, myyjällä (takuunantajalla) on takuuaikana velvollisuus osoittaa mahdollinen käyttövirhe. Kuuden kuukauden virheolettama toimii lähinnä tapauksissa, joissa takuuta ei ole myönnetty. Vaurio kertoo yleensä aika selvästi syyn ja syntyhistorian. Tässä tapauksessa materiaalivirheen seurauksena tapahtuneessa hajoamisessa kammessa ei pitäisi olla ehjää poljinkierrettä kierrostakaan jäljellä. Jos ehjää kierrettä löytyy, se tarkoittaa polkimen kiertyneen ensin auki ja sitten rikkoneen kierteen.

BB Holland
17.01.2018, 12.13
Yksi mikä kampia jumittaa on pohjalle unohtunut prikka. Jos siellä semmoinen on, se pitää poistaa ennen ulosvetäjän asentamista. Mutta jos tuossa oli self-extract ei siellä semmoista liene ollut.

pturunen
17.01.2018, 17.02
Ei ollut prikkaa. Oli vaan jumissa ja ruosteessa. Ihan mielenkiinnosta, myyvätkö normikaupat helicoilia?

STN
17.01.2018, 17.21
Ei ollut prikkaa. Oli vaan jumissa ja ruosteessa. Ihan mielenkiinnosta, myyvätkö normikaupat helicoilia?

Biltema, Motonet jne. myyvät jotain vastaavia. Helicoil lienee lähinnä työkalukaupoissa. Itse olen huomannut että Helicoilia parempi on Völkel, http://www.voelkel.com/en/ Mut kyl nuo Bilteman ja Motonetinkin tuotteet toimivia on.

Matti Heikkinen
18.01.2018, 17.58
Bilateeman korjausssarjoissa suurin on 12 mm,epäilen ettei Motonetin sarjoista tuumaisia löydy ainakaan näin suurta,pitäisi onnistua laadukkaassa fillarihuollossa tai muussa konekorjaamossa,sopivia sarjoja saa varmaan ulkomailta mutta hintaa saattaa tulla paljon yhtä korjausta kohden,jos on useita kampia korjattavana ja hankkii kierretapin ja kiinnitystyökalun ja useampia kierresarjoja voi alkaa kannattamaan

Mohkku
18.01.2018, 18.21
Olisikohan 20 tai 25 euroa maksanut helicoilin laitto suunnilleen vuosi tai kaksi sitten. Lopputulos oli periaatteessa hyvä, yksi toinen juttu tosin meni pieleen, mutta se ei liity tähän. Ei siis maksa vaivaa tuon takia riidellä, mutta tietysti korjauksen mielellään teettää muualla kuin pyörän myyjällä.

STN
18.01.2018, 20.32
Olisikohan 20 tai 25 euroa maksanut helicoilin laitto suunnilleen vuosi tai kaksi sitten. Lopputulos oli periaatteessa hyvä, yksi toinen juttu tosin meni pieleen, mutta se ei liity tähän. Ei siis maksa vaivaa tuon takia riidellä, mutta tietysti korjauksen mielellään teettää muualla kuin pyörän myyjällä.

Melkein tuolla hinnalla kannattaa ostaa Helicoilin tai Völkelin korjausseitti itselle.

miku80
18.01.2018, 20.51
Tossa on huomioitavaa se että kierteet on samansuuntaiset. Ei löydy ihan joka kaupasta, mutta pitäis ihan perus pyörähuolloissa olla.

pturunen
18.01.2018, 20.52
GX:n kampi kävi hienosti ja homma pelittää.

Tuosta heliconista: mikä on mahdollisuus saada tuo menemään vinoon?

miku80
18.01.2018, 20.54
Kyllähän sen helicoilin kans saa tarkkana olla et menee suoraan,