PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tune Kong mtb-navat



usko juntunen
09.01.2018, 21.43
27.5+ kiekkojen boostauksen yhteydessä tuli tutuksi Tune Kong napojen sisuskalut https://en.tune.de/produkt/hubs/disc-hubs/kong.html
Boostauksen osalta kuuluisi paremminkin tee itse-topic, mutta akselin ehkä hieman totutusta poikkeavan rakenteen vuoksi laitetaan tänne, jos vaikka tästä jollekkin apuja huoltohomissa.
Kuten kuvasta näkyy, akseli on halkaisijaltaan 17mm suora "putki" vailla mitään olakkeita mihin laakereiden sisäkooli toppaisi. Tästä seuraa se, että laakereiden päittäisvälys säädetään
päätyholkeilla/simmiprikoilla. Jos päätyholki(t) painuvat liian syvälle, laakerin sisäkooli siirtyy samalla ja alkaa hirttää laakeria kiinni. Vastaavasti- jos päätyholkit jäävät irti laakerin sisäkoolista,
napa seilaa akselilla ja jarrusatulan keskitys on aina pielessä. Toinen poikkeama totutusta on päätyholkkien kiinnitys akselille. Holkit ovat kiinni krympillä vs. DT, Sram, jne..joissa on o-rengas estämässä
holkkien tippumisen. Napojen purkaminen ilman että päätyholkit saa kosmeettisia vaurioita on hieman haastava homma ilman käypäsiä kaluja. Lämpöhoidosta ei ole oikein apuja mitättömien ainevahvuuksien&materiaalien hyvän lämmönjohtavuuden takia.
Kiekkojen mukana tuli kyllä etunapaan irralliset 5mm sovitteet boost keulalle. En kyllä tykkää tuollaisista heti hukassa olevista simmeistä sen enempää navan sisällä kuin ulkopuolellakaan.
Kuvien operaatiolla pääsin eroon molemista harmeista.

https://photos.app.goo.gl/2oKymU7QHxFdxHeP2
(https://photos.app.goo.gl/2oKymU7QHxFdxHeP2)
https://lh3.googleusercontent.com/XjHg_epHapYSQyl1pILGN9XDPeCxpeJ9q44jLENNAk2TDs3IC3 JR2qU9wwb2JXSdB5ckDa0zo0QhKJL2e5eeRZ5jSrDH1MN9ZNXO nh1rM0d_rgvXjt1wRRQiT5bGxqWbA1ddaVD8zxv1Ci2Iq-QaBxIt9RVb0Gac6XO4pSMSsymSGqb-RGiGla_k8nTiv5HFTR6eCj6QRdj5GqcQa6IA12KBnBFNMqZ7tA RjL72Gg-gugocatwfNCYrmJk0UDyvQQHFsj3NPpOXf5rhNj3y-aAkiTOuSLDSsvcgQig6uxr6AK2QyBTRNGDqyo-d6ecG8lBVa7QWlYnYdXZKNl_9eHXKHdCkfaDI6a6Ol9AfiOVav TgOaf-mjkRGYTiVfH7M4vnHoACGSZWojL27KooOgrmb_Tzj2Gccd14B4 _fb4Ha-xORmLmEP_bfSdHQb_WBu30ZTYZRVdlAd-p1TQxJXdVaQyia17Dk_3BhPOV_TKbyuwXf8uQWL5CzltdfYD3o 0r-RLLo6lY7c70C1oId-XCS1kujGho8UONe59kX8jYsvIavTiUmW4kLjRC_xnVUBh0T0e7 8NArpmQ1EPGe6_4k9bQAdOyNzY3JPyx5ghRgYVAjYT0ZsKfy6V 9ArzUWcy7W55x6xTbssSK_7ht5YtfeY7oy687HsgrDMQ=w1240-h699-no

juu-zo
11.01.2018, 07.04
Tämä selvennys oli oikein hyvä. Itse olen ihmetellyt kun kongissa on alusta asti pieni sivuttaisklappi ollut olemassa. En ole napaa viitsinyt runnoa auki kun ei suosiolla ole päätyholkit irronneet mutta nyt tietää miten nekin on kiinni. Pitäisi siis jostain löytää lisäshimmi laakerin välyksen poistamiseksi mutta mistä?

CamoN
11.01.2018, 09.41
Pitäisi siis jostain löytää lisäshimmi laakerin välyksen poistamiseksi mutta mistä?

Saatavilla Tunen omana varaosana jälleenmyyjiltä 15mm ja 17mm akselille, tässä esimerkkinä 15mm akselille (https://r2-bike.com/TUNE-Shim-for-Hub-with-15-mm-Axle-from-01g). Toki samanlaisia saa varmaan hyvin varustellusta rautakaupasta, kun mitat (erityisesti tuo ohuus) on tiedossa.

usko juntunen
11.01.2018, 19.38
Pari vinkkiä päätyholkkien irrotukseen, jos ei ole käsillä em liukuvasarahässäkkää.

Jos satut saamaan käsiisi pätkät 12mm (takanapaaan) ja 15mm (etunapaan) pyöröterästä, mielellään vedettyä sellaista=mittatarkka&pyöreä. Jos ei satu löytymään em tavaraa, voi soveltaa M12 pulttia taakanapaan, tai käyttää läpiakseleita varauksin.
Jöötiit pakastimeen ja eikun hommiin. Jäähdytetty pulikka akselin sisään, sekä holkkiin kohdistettu lämpö esim jollain kaasuvehkellä auttaa krymppisovitteen purkamista.
Lämmön- tai tässä tapauksessa kylmän johtumista jäähdytetystä pulikasta akseliin voi tehostaa ruiskimalla sinne väliin vaikka jotain öljyä. Toinen vaihtoehto on hiilihappojäähdytys.
Pulikka ohutseinämäisen akselin sisällä estää myös akselin/hollkkien luhistumisen soikeaksi, jos tarvii käyttää kovempia otteita.
Halkaistu alumiiniholkki/putki päätyholkkien suojaksi estämään pihtien ruhjeita.

Päittäisvälyksestä; kokeile ekana josko ne holkit menis sen muutaman vaaditun kympin syvemmälle. Koska tuo krymppiliitos on napakka, niin on pieni mahdollisuus etteivät holkit olekkaan aivan pohjassa??
Välystä voi "säätää" myös lyhentämällä akselia esim viilalla. On kyllä vähemmän suositeltava menetelmä. Viilaat liikaa, ja laakeri hirttää. No sen voi pakittaa laittamalla simmi päätyholkin poteroon. Menee säätämiseksi.

BB Holland
26.02.2018, 14.39
Mitenkähän usein välys on valmiiksi pielessä? Tuohan ei tunnu hyvältä. Harmi kun olin vähän ajatellut.