usko juntunen
09.01.2018, 21.43
27.5+ kiekkojen boostauksen yhteydessä tuli tutuksi Tune Kong napojen sisuskalut https://en.tune.de/produkt/hubs/disc-hubs/kong.html
Boostauksen osalta kuuluisi paremminkin tee itse-topic, mutta akselin ehkä hieman totutusta poikkeavan rakenteen vuoksi laitetaan tänne, jos vaikka tästä jollekkin apuja huoltohomissa.
Kuten kuvasta näkyy, akseli on halkaisijaltaan 17mm suora "putki" vailla mitään olakkeita mihin laakereiden sisäkooli toppaisi. Tästä seuraa se, että laakereiden päittäisvälys säädetään
päätyholkeilla/simmiprikoilla. Jos päätyholki(t) painuvat liian syvälle, laakerin sisäkooli siirtyy samalla ja alkaa hirttää laakeria kiinni. Vastaavasti- jos päätyholkit jäävät irti laakerin sisäkoolista,
napa seilaa akselilla ja jarrusatulan keskitys on aina pielessä. Toinen poikkeama totutusta on päätyholkkien kiinnitys akselille. Holkit ovat kiinni krympillä vs. DT, Sram, jne..joissa on o-rengas estämässä
holkkien tippumisen. Napojen purkaminen ilman että päätyholkit saa kosmeettisia vaurioita on hieman haastava homma ilman käypäsiä kaluja. Lämpöhoidosta ei ole oikein apuja mitättömien ainevahvuuksien&materiaalien hyvän lämmönjohtavuuden takia.
Kiekkojen mukana tuli kyllä etunapaan irralliset 5mm sovitteet boost keulalle. En kyllä tykkää tuollaisista heti hukassa olevista simmeistä sen enempää navan sisällä kuin ulkopuolellakaan.
Kuvien operaatiolla pääsin eroon molemista harmeista.
https://photos.app.goo.gl/2oKymU7QHxFdxHeP2
(https://photos.app.goo.gl/2oKymU7QHxFdxHeP2)
https://lh3.googleusercontent.com/XjHg_epHapYSQyl1pILGN9XDPeCxpeJ9q44jLENNAk2TDs3IC3 JR2qU9wwb2JXSdB5ckDa0zo0QhKJL2e5eeRZ5jSrDH1MN9ZNXO nh1rM0d_rgvXjt1wRRQiT5bGxqWbA1ddaVD8zxv1Ci2Iq-QaBxIt9RVb0Gac6XO4pSMSsymSGqb-RGiGla_k8nTiv5HFTR6eCj6QRdj5GqcQa6IA12KBnBFNMqZ7tA RjL72Gg-gugocatwfNCYrmJk0UDyvQQHFsj3NPpOXf5rhNj3y-aAkiTOuSLDSsvcgQig6uxr6AK2QyBTRNGDqyo-d6ecG8lBVa7QWlYnYdXZKNl_9eHXKHdCkfaDI6a6Ol9AfiOVav TgOaf-mjkRGYTiVfH7M4vnHoACGSZWojL27KooOgrmb_Tzj2Gccd14B4 _fb4Ha-xORmLmEP_bfSdHQb_WBu30ZTYZRVdlAd-p1TQxJXdVaQyia17Dk_3BhPOV_TKbyuwXf8uQWL5CzltdfYD3o 0r-RLLo6lY7c70C1oId-XCS1kujGho8UONe59kX8jYsvIavTiUmW4kLjRC_xnVUBh0T0e7 8NArpmQ1EPGe6_4k9bQAdOyNzY3JPyx5ghRgYVAjYT0ZsKfy6V 9ArzUWcy7W55x6xTbssSK_7ht5YtfeY7oy687HsgrDMQ=w1240-h699-no
Boostauksen osalta kuuluisi paremminkin tee itse-topic, mutta akselin ehkä hieman totutusta poikkeavan rakenteen vuoksi laitetaan tänne, jos vaikka tästä jollekkin apuja huoltohomissa.
Kuten kuvasta näkyy, akseli on halkaisijaltaan 17mm suora "putki" vailla mitään olakkeita mihin laakereiden sisäkooli toppaisi. Tästä seuraa se, että laakereiden päittäisvälys säädetään
päätyholkeilla/simmiprikoilla. Jos päätyholki(t) painuvat liian syvälle, laakerin sisäkooli siirtyy samalla ja alkaa hirttää laakeria kiinni. Vastaavasti- jos päätyholkit jäävät irti laakerin sisäkoolista,
napa seilaa akselilla ja jarrusatulan keskitys on aina pielessä. Toinen poikkeama totutusta on päätyholkkien kiinnitys akselille. Holkit ovat kiinni krympillä vs. DT, Sram, jne..joissa on o-rengas estämässä
holkkien tippumisen. Napojen purkaminen ilman että päätyholkit saa kosmeettisia vaurioita on hieman haastava homma ilman käypäsiä kaluja. Lämpöhoidosta ei ole oikein apuja mitättömien ainevahvuuksien&materiaalien hyvän lämmönjohtavuuden takia.
Kiekkojen mukana tuli kyllä etunapaan irralliset 5mm sovitteet boost keulalle. En kyllä tykkää tuollaisista heti hukassa olevista simmeistä sen enempää navan sisällä kuin ulkopuolellakaan.
Kuvien operaatiolla pääsin eroon molemista harmeista.
https://photos.app.goo.gl/2oKymU7QHxFdxHeP2
(https://photos.app.goo.gl/2oKymU7QHxFdxHeP2)
https://lh3.googleusercontent.com/XjHg_epHapYSQyl1pILGN9XDPeCxpeJ9q44jLENNAk2TDs3IC3 JR2qU9wwb2JXSdB5ckDa0zo0QhKJL2e5eeRZ5jSrDH1MN9ZNXO nh1rM0d_rgvXjt1wRRQiT5bGxqWbA1ddaVD8zxv1Ci2Iq-QaBxIt9RVb0Gac6XO4pSMSsymSGqb-RGiGla_k8nTiv5HFTR6eCj6QRdj5GqcQa6IA12KBnBFNMqZ7tA RjL72Gg-gugocatwfNCYrmJk0UDyvQQHFsj3NPpOXf5rhNj3y-aAkiTOuSLDSsvcgQig6uxr6AK2QyBTRNGDqyo-d6ecG8lBVa7QWlYnYdXZKNl_9eHXKHdCkfaDI6a6Ol9AfiOVav TgOaf-mjkRGYTiVfH7M4vnHoACGSZWojL27KooOgrmb_Tzj2Gccd14B4 _fb4Ha-xORmLmEP_bfSdHQb_WBu30ZTYZRVdlAd-p1TQxJXdVaQyia17Dk_3BhPOV_TKbyuwXf8uQWL5CzltdfYD3o 0r-RLLo6lY7c70C1oId-XCS1kujGho8UONe59kX8jYsvIavTiUmW4kLjRC_xnVUBh0T0e7 8NArpmQ1EPGe6_4k9bQAdOyNzY3JPyx5ghRgYVAjYT0ZsKfy6V 9ArzUWcy7W55x6xTbssSK_7ht5YtfeY7oy687HsgrDMQ=w1240-h699-no