PDA

Näytä tavallinen näkymä : Recon RL alkuherkkyyden parantaminen?



formulastara
08.01.2018, 21.57
Hei,

Koneistona on on Canyon neuron 27,5" ja keulana otsakkeen mukainen Solo air, motion controlilla ja muilla varustettu Reconin kaiketi "huippumalli". Mut miten alkuherkkyyttä voisi vielä parantaa?

Olen laskenut paineet niin alas kuin järjellisesti mahdollista, ettei niiailusta muodostu ongelmaa, silti tuntuu, että vähän aikaa sitten koestamani Trek superfly Reban keulalla oli alkuherkkyyden kanssa aika toiselta planeetalta. Onko tämän Reconin kanssa mitään tehtävissä ja jos ei niin mistähän sais vaikka reban kohtuuhinnalla tilalle?

Kiitos vastauksista, muuten pyörään hyvin tyytyväinen,

yours

CamoN
08.01.2018, 22.02
Alajalkojen huolto, eli voiteluöljyjen vaihto. Samalla matalakitkaisempien huulitiivisteiden vaihto alkuperäisten tilalle, jos sellaisia on saatavilla ko. vuosimallin Reconiin.

formulastara
09.01.2018, 01.26
Kyseessä puolen vuoden ikäinen recon- ja pyörä. Eli uusinta mallia kaiketi. Pitäis keksiä joko jotain muuta tai sit vinkkiä reba-mestoille :)

LJL
09.01.2018, 04.32
Kyseessä puolen vuoden ikäinen recon- ja pyörä. Eli uusinta mallia kaiketi. Pitäis keksiä joko jotain muuta tai sit vinkkiä reba-mestoille :)

Kun huollatin Foxiani Rtechissä tuossa vuodenvaihteessa totesivat että tehtaan jäljiltä siellä voi olla jotain viskositeetiltaan todella jäykkää rasvaa jossakin, joka voi aiheuttaa pahaakin jäykistymistä talviajossa. Laittoivat kuulemma jotain notkeampaa tilalle, nyt toimii hienosti. Mutta summa summarum, uudehkokin keula voi hyötyä huollosta (edellyttäen että siellä huollossa ymmärretään mitkä temput keulalle pitää tehdä), eli kannattaa siitä aloittaa.

CamoN
09.01.2018, 09.02
Kyseessä puolen vuoden ikäinen recon- ja pyörä. Eli uusinta mallia kaiketi.

No hyvä, sittenhän se on ideaalikandidaatti ensimmäiseen öljynvaihtoon. Vaihdoin omaan viime kesäkuun alusta asti ajettuun Foxiin voiteluöljyt ja huulitiivisteet viime viikolla. Positiivista oli voiteluöljyn määrä, jota oli alajaloissa edelleen ihan järkevästi, mutta nollassa asteessa se oli melkoista siirappia. Laitoin tilalle vähän notkeampaa, vaikka tässä keulassa ei ole ollut valittamista ominaisuuksissa.

Jos ilmanpaineen vähentämisellä on selkeästi alkuherkkyyttä parantava vaikutus, yksi kokeilemisen arvoinen juttu voisi olla positiivipuolen ilmatilavuuden keinotekoinen vähentäminen. En tiedä onko Reconiin saatavilla suoraan tuohon tarkoitukseen tarvittavia "tokeneita". Toinen keino on erittäin jäykän rasvan lisääminen ilmasylinterin yläpään seinämiin, josta se ei pääse tukkimaan positiivi- ja negatiivipuolen välissä olevan välimännän paineentasausaukkoja.

Kanuuna
09.01.2018, 10.17
...Laitoin tilalle vähän notkeampaa, vaikka tässä keulassa ei ole ollut valittamista ominaisuuksissa...


Saako kysyä mitä pistit tilalle? Itsellä öljynvaihdot nurkan takana, ja viskositeetteja tässä pohdin.

CamoN
09.01.2018, 10.32
Taisi olla Motorex 10W. Huolto-ohje suositti 20W tms.

H. Moilanen
09.01.2018, 11.13
Liukuputkien voiteluun on myös ihan oma tuotteensa:
http://www.enduroforkseals.com/id79.html

Tuolla viimeistään saa herkkyyttä keulaan, edellyttäen että keula on mekaanisesti kunnossa.

Kanuuna
09.01.2018, 23.11
^^ookke, kiitän.


Sent from my iPhone using Tapatalk

formulastara
13.01.2018, 13.24
Kiitos vinkeistä kaikille osallistujille!

Taidan lähteä helpoimmasta, tuosta Moilasen liukuputkien ihmeaineesta. Ja jos tilanne ei tyydytä niin sitten järeämmät keinot käyttöön. Tietenkin, ongelmat korostuvat heti kun mennään sub-zero temp. joten siellä on jotain joka jähmettyy kelistä riippuen. Mut ei kait tuosta liukuaineesta haittaakaan ole kesäolosuhteissakaan.

znood
17.01.2018, 20.14
Ilmakeuloilla on taipumus olla pinnalta kovia. Tietysti rahalla saa parempaa, eli Pike vaan ostoskoriin niin johan pehmenee :)

ibike
24.01.2018, 12.55
Jotkut uudet keulat on tehtaalta tullessaan todella kuivia ja eka huolto kannattaa tehdä melko pian. Voiteluöljy alajalkoihin ja liukkaampi rasva tiivisteisiin, niin johan alkaa herkkyyttä löytyä. Ulkopuolelta ei kannata yrittää mitään rasvaa laittaa, se kerää vaan paskaa liukuputkiin.

timppa_234
24.01.2018, 15.34
Jotkut uudet keulat on tehtaalta tullessaan todella kuivia ja eka huolto kannattaa tehdä melko pian. Voiteluöljy alajalkoihin ja liukkaampi rasva tiivisteisiin, niin johan alkaa herkkyyttä löytyä. Ulkopuolelta ei kannata yrittää mitään rasvaa laittaa, se kerää vaan paskaa liukuputkiin.

Miten tuo keula avataan rasvausta varten? Otetaan pohjassa oleva ruuvi irti ja vedetään keula pois?

H. Moilanen
24.01.2018, 15.39
Rockarin sivuilta löytyy hyvät huolto-oppaat per malli. Pääpiirteittäin homma menee siten, että jalkojen pohjista ruuvit auki ja keula purkautuu kahteen osaan. Vaimentimeen öljy vaihdetaan avaamalla vaimenninpuoli ylhäältä.

kauris
26.01.2018, 20.57
Joo ohjeet kannattaa katsoa ja vaikka tulostaa viereen jos mahdollista. Voihan sitä pädiltäkin ohjeita selata mutta työntouhussa sormet on aina öljyssä, vaseliinissa liassa jne.

Itse tilasin juuri bike-componentsista omaan 2015 Sid-keulaan täydellisen huoltosarjan. 27 euroa. 15 eurolla olisi saanut suppeamman o-rengassarjan ja liukuputkien kumit ja vaahtomuovit. Mutta tuota en ole vielä huoltanut kertaakaan joten huolletaan nyt kunnolla. Kotona löytyy aiemmista muiden pyörien Reba-huolloista jo öljyjä ja mm. ne o-renkaiden irroitusta helpottavat pick-työkalut. Ne semmoiset metallitikut, joiden pää on sopivasti taivutettu. En kehdannut pyytää naapurin hammaslääkäriltä, vaan ostin moponetista :)

Paitsi että ylipäätään on varmaankin viimeistään nyt minullakin huollon aika, niin sama homma, että hieman tahmeasti tuo jo liikkuu. Herkkyys siis puuttuu. Olen aikanaan ostanut myös tuota yllä suositeltua liukuputkien liukastetta ja liukasta se kieltämättä onkin. Mutta joskus taas joku tällä palstalla sanoi ettei sitä aina suositella käytettäväksi, koska sotkiko se nyt sitten sen kumikaulurin ja sen alla olevan öljytyn vaahtomuovirinkulan voitelut. No tiedä häntä.

Niin ja siis aion vielä ostaa kovin kehuttua Slick Honey-rasvaa, jolla o-renkaat ja ne kumitiivisteet voi rasvailla. On kehuttu niin hyväksi aina. Ja sitä kai se fillariosakin esim. käyttää huoltotöidensä yhteydessä.
Sitä myydään vain vähän hankalissa pakkauksissa. Joko melkein 450 ml joka maksaa jo melkein 45 euroa. Tai sitten 56 ml 15 eurolla. Taidan ostaa tuon pienemmän ja katsoa mihin se riittää. Veikkaan että ainakin pariin huoltoon.
https://www.bikeshop.fi/Buzzy-s-Slick-Honey-tuubi-56-m/ekauppa/pLU2005/

edit: tällaista RokkiRollin Super Slick greasea mulla kanssa jo olisi valmiina mutta en oikein tiedä mihin sitä tunkisi. On ikävän mustan väristä siihen liukuputken tiivisteisiin. Joskus olen sitä laittanut ja rasvailltu myös sisuskalujen o-renkaita. Ohjeissa O-renkaat käsketään yleensä voitelemaan vain paksulla tyyliin 20 viskositeetin keulaöljyllä. http://www.enduroforkseals.com/id80.html

kauris
29.01.2018, 11.17
Voi räkä. Eihän Buzzy's Slick honey greasea myykään pääkaupunkiseudulla kukaan, kun luulin olevani menossa sitä lauantaina ostamaan Foxcompista lauttasaaresta pyörälenkin ohessa mutta ainoa foxcomp onkin nykyään Turussa. Ja se toinen myyjä eli tuo bikeshop sijaitsee myös Turussa.
No saahan sitä postitse tilattua mutta tuntuu niin ärsyttävältä maksaa 56 ml ja 15 euron putelista toiseen paikkaan 8 euroa postikuluja tai toiseen 5+3,5 euroa (posti + pientoimituslisä edulliselle tilaukselle).

JackOja
29.01.2018, 11.47
^eikö Foxcompin kamoja saa Shock Therapysta?

Foxcomp ei ole muuten ollut Lauttasaaressa melkein kymmeneen vuoteen enää, niin se aika rientää.

kauris
29.01.2018, 12.25
Kiitti vinkistä. Soittelen sinne ja kysyn. Heidän nettisivuillaan kyllä muistaakseni käväisin mutta siellä ei näy tietoa.

edit. Shock therapysta löytyy hyllystä. Kuten arvelinkin, he vahvistivat minulle sen, että yhdellä n. 60 millin tuubilla huoltaa useamman keulan. Lisäksi tavara sopii kuulemma hyvin mm. vapaarattaan kynsiin. Vielä liukkaampaa siihen käyttöön rasvasta kuulemma saa, kun sitä hieman jatkaa moottoriöljyllä.

Sitä vaan aloin vielä miettimään, että jos se keulan liukuputken ympärillä alajalkaan tuleva vaahtomuovi kastetaan ohjeiden mukaan 15 w öljyyn ja välittömästi sen yläpuolella olevat kumiset huulitiivisteet voidellaan honey greasella tai vastaavalla, eikö se keulaöljy pikaisesti sen rasvan siitä juoksututa enemmän tai vähemmän öljyksi ja näitä tiivisteitä ei enää voitele paremmin paikoillaan pysyvä rasva, vaan öljy.
No turha sitä maallikon on näillä päätänsä vaivata :)
Tulostin just oman keulan huolto-ohjeet värillisinä duunin monitoimilaitteella. Ja joku päivä pyöräilen hakemaan tuota honey-rasvaa Pikku-Huopalahden suuntaan.

vitsku
18.02.2018, 20.50
Jos tollanen uusi keula ei toimi kunnolla niin onko pitäny itse hoitaa kustannukset sen huollosta?

kauris
18.02.2018, 23.22
Jos uuden keulan huoltaa itse sopimatta myyjän/valmistajan kanssa, menee se tietenkin omaan piikkiin. Uuden tai joka tapauksessa sellaisen jossa takuu on voimassa, huolto tehdään joko lähettämällä keula takaisin tai kysymällä voiko sen viedä lähikorjaamolle siten että valmistaja suostuu maksamaan viulut. Tietty vähän hankalaa jos mitään vikaa ei siis ole, vaan herkkyys vain omasta mielestä huono. Sitä ei muiden laskuun saa tehtyä. Eli vaikka jos haluaa herkkyyttä vaihtamalla öljyt notkeampiin ja liukuholkit tarvikevalmistajan low friction malleiksi ei sitä myyjä tai valmistaja toki maksa. Tarkistavat ja korjaavat vain mahdolliset oikeat viat.

vitsku
19.02.2018, 13.24
No selvähän se on et jos jotain itse söhrää niin myös maksaa.
Kyseessä on tuliuus revelation keula ja musta se tuntuu oudolta. Säädöt kyllä vaikuttaa toimintaan mutta jotenkin "pomppukepiltä". Tämä termi on tullut vastaan monesti ja luulen että se on tälläinen.

BTW. Jos päästän Kelasta paineet pois, kuuluuko keulan laskeutua ihan alas vai jäädä tuuman verran ylös niin että siinä tuntuu pientä joustoa? Aivan kun olisi pikkasen painetta

kauris
19.02.2018, 18.56
Viimeiset paineet pitää päästää siten, että samalla painaa keulaa kasaan kun päästää ilmaa venttiilistä. Lisäksi tuli mieleen, että pienen jouston ilman ilmojakin saattaa saada aikaan sisuskaluissa oleva kumiosa, joka ehkäisee pohjaan lyömistä. Bottom out bumper.

Pomppukepeiksi on perinteisesti kutsuttu keuloja, joissa vaimennus on ilman tai öljyn sijaan toteutettu elastomeeripalalla. Ja jossa siis paluuvaimennus on heikko tai olematon eli kasaan painettu keula ponnahtaa kuin jousi takaisin pitkäksi.
Revelation ei siinä mielessä ole siis pomppukeppi mutta harmi, jos tuntuu siltä. Nyt talvi ja pakkaset on kuitenkin hankala aika testata keulaa. On öljyt liian jäykkiä ja siksi toiminta paljon huonompaa kuin kesällä. Voisitkohan ottaa pyörän sisään ja antaa lämmetä. Käytät myös katollaan, jotta voiteluaineet leviää kaikkialle. Sitten testaat sisällä miltä vaikuttaa.

CamoN
19.02.2018, 19.37
BTW. Jos päästän Kelasta paineet pois, kuuluuko keulan laskeutua ihan alas vai jäädä tuuman verran ylös niin että siinä tuntuu pientä joustoa? Aivan kun olisi pikkasen painetta

Enpä tiedä kannattaako Kelan tädiltä käydä "päästämässä paineita", mutta asiaan.

Minun tietääkseni oikein toimiva keula ei vetäydy itsekseen juuri ollenkaan kun siitä päästää paineet pois. Ilmapuolellahan on siis välimäntä kahden ilmakammion välissä, jonka pitäisi mahdollistaa paineen tasautuminen kammioiden välillä. Toki keula pitäisi olla helposti kasaan puristettavissa sitten, kun ilmanpaine on poistettu.

vitsku
19.02.2018, 19.40
Edellinen keula oli bluto ja se muuttui ekassa huollossa ihan toiseksi, parempaan suuntaan. Tässä pohdin että pitäskö tää viedä samointein pajalle.
Tota ympärikääntöä en ole testannut vielä.

ibike
21.02.2018, 11.20
Mielestäni uudet keulat kannattaa huoltaa aika pikaisesti ja laittaa uudet rasvat ja öljymäärät, niin löytyy se herkkyyskin. Joskus maanneet varastossa liian pitkään ja aika nihkeää on toiminta.

vitsku
22.02.2018, 11.12
Mielestäni uudet keulat kannattaa huoltaa aika pikaisesti ja laittaa uudet rasvat ja öljymäärät, niin löytyy se herkkyyskin. Joskus maanneet varastossa liian pitkään ja aika nihkeää on toiminta.

Näin olin antanut itseni ymmärtää ja nyt on rasvat päivitetty.

MikkoJKL
05.09.2018, 20.17
Mitä eroa on,pelkällä recon rl 140mm ,silverillä ja goldilla?

ErnoNykanen
07.09.2019, 13.55
Mitä eroa on,pelkällä recon rl 140mm ,silverillä ja goldilla?Mietin ihan samaa tuossa taajaan. Ilmeisesti erona on pääasiassa liukuputket: Silverissä ei ole metallisten liukuputkien päällä kummempaa pinnoitetta, mutta Goldissa on musta pinnoite, joka ilmeisesti jonkin verran auttaa liukukitkan vähentämisessä ja korroosion estämisessä. Mutta en mitään suoria vastauksia löytänyt, joten jos jollakulla on parempaa tietoa niin kertokaa. Yksi mikä service manuaalista pisti silmään niin niissä on vähän erilainen reboundin säätö nuppi ja ilmapuoli näyttäisi olevan aavistuksen simppelimpi Silverissä. Tiedä sitten mitä nuo käytännössä tarkoittavat.

Edit. Oho, tää olikin ylivuotinen ketju. Sori nostosta, mutta itse tätä samaa juuri tutkin niin kiinnostaisi tietävämmiltä kyllä kuulla faktoja.

wex4
10.09.2019, 10.13
Mitä noita korjaillut,huoltanut, silver on teräsputkinen, jonka sisällä on arviolta 28mm sisuskalut, mm. erillinen ilmapatruuna http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59642-Rockshox-Sektorin-tuunausmahdollisuudet
Muistaakseni on sama kruunu sektorissa ja reconissa, olen yrittänyt pysyä erossa silver malleista.

ErnoNykanen
10.09.2019, 10.17
Ai Silverissä on eri ilmajousi kuin Goldissa? Aika yllättävää.ä mielestäni. Vai tarkoititko, että Reconissa on eri jousi kuin Sektorissa?

wex4
10.09.2019, 12.47
Silverissä on omat sisuskalut, jotka taitavat olla 28mm keulan kanssa samoja? Pienemmät kuitenkin kuin gold 32mm sisus kalut.
Liukuputket, Silver, teräsputkinen, Gold alumiiniputkinen.
Linkin kuvassa näkyy silverin ulkokuori (ensimmäinen kuva) ja erillinen sisäjousipatruuna. normi keuloissa saa yleensä ilmaruodon pois kruunusta alakautta, silverissä täytyy patruuna ekaksi ottaa pois yläkautta.
Tarkoitin, silvereissä omat osat, malleista riippumatta, en tiedä onko silvereitä muuna kuin, ulkoputken halkaisija 32mm?