Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mekaanisen levyjarrun jäätyminen (?), neuvoja kaivataan

mogwai
07.01.2018, 17.10
Pieni ongelma, mutta heikentää merkittävästi elämänlaatua:

Fillarissa Hayesin halvat mekaaniset levarit. Pienelläkin pakkasella takajarru lakkaa toimimasta, kun pyörä on ollut n. minuutin ulkotiloissa. Ongelma ilmenee jarrukahvan jämähtämisenä paikalleen. Kerran olen turhautuneena runtannut kahvan väkivalloin pohjaan, minkä seurauksena takajarru jässähti jarrutusmoodiin. Palautui tuolloinkin sisätiloissa nopeasti toimintakuntoiseksi.

Kellään ideoita, mitä ongelmalle kannattaisi tehdä? Etujarrun kanssa vastaavaa ei tapahdu, mutta talviliukkailla pelkällä etujarrulla operointi ahdistaa.

Kiitti vastauksista jo etukäteen!

PeeVeli
07.01.2018, 17.43
Lukkosulan olen kokenut toimivaksi ratkaisuksi. Valuttelen ainetta vaijeria pitkin kuoren sisään. Minulla käytössä linkin aine.
https://www.ikh.fi/fi/lukkosula-voiteleva-40ml-viima-wklu001

kukavaa
07.01.2018, 17.46
Ihan mielenkiinnosta, meneekö jarruvaijeri keskiön alta? Usein vaakaputkea pitkin menevät jäätyvät harvemmin. Epäilty on, et kondensaatio vesi jäätyy, kun vaijeri koukkaa alas päin.
Eli jos vaijerin voi vetää yläkautta, niin saattaa auttaa.

Moska
07.01.2018, 17.48
Auton jäähdytysneste toimii myös.

Pyhä Risti
07.01.2018, 17.51
Pieni ongelma, mutta heikentää merkittävästi elämänlaatua:

Fillarissa Hayesin halvat mekaaniset levarit. Pienelläkin pakkasella takajarru lakkaa toimimasta, kun pyörä on ollut n. minuutin ulkotiloissa. Ongelma ilmenee jarrukahvan jämähtämisenä paikalleen. Kerran olen turhautuneena runtannut kahvan väkivalloin pohjaan, minkä seurauksena takajarru jässähti jarrutusmoodiin. Palautui tuolloinkin sisätiloissa nopeasti toimintakuntoiseksi.

Kellään ideoita, mitä ongelmalle kannattaisi tehdä? Etujarrun kanssa vastaavaa ei tapahdu, mutta talviliukkailla pelkällä etujarrulla operointi ahdistaa.

Kiitti vastauksista jo etukäteen!

Tuo pyörän säilytys sisällä ja välillä ulkona ei tee hyvää. Lumi sulaa ja höyrystyy vaijerien kuoren sisään. Kosteus tiivistyy kylmään pintaan lämpimään tullessa, itse en esim kypärävaloa aukaise patterin vaihtoa varten ennen kuin lamppu on useamman tunnin lämmennyt.
Sitten kun viet pyörän taas ulos niin kosteus/vesi jäätyy ja vaijerit on jumissa. Tämä minun arvio. Tuleeko vaijeri sillä lailla satulaan että vesi valuu sisään vaijerinkuoreen, vai valuuko ""alamäkeen" pois?

Itsellä kolmessa pyörässä Avid BB7, ei ole kertaakaan jäätynyt jarrut, käy ja kukkuu eikä tarvi olla niin tarkka kuin hydraulisten kanssa kuin irroittaa kiekkoja. (ei tarvitse ilmata)

CamoN
07.01.2018, 17.57
Kun sitä todennäköisintä ongelmaa ei tuotu vielä esiin - vaijerin jäätyminen kuoressa, todennäköisimmät paikat pyörän takaosassa lähellä jarrusatulaa.

Helpottaa voitelulla, korjaantuu vaihtamalla kuoren päätyholkki, vetämällä kokopitkä vaijerikuori tai suojaamalla vaijeri muulla keinolla koko matkalta. Normaalin vaijerikuoren tilalle on olemassa mm. ohutta muovikuorta ja normaaleiden päätyholkkien tilalle on olemassa ”nokallisia” holkkeja, joissa on 10-15mm vastaavaa kovempaa ohutta muovikuorta. Kun sellaisen ohuen muovikuoren vetää vaijerin päälle ja nokallisten kuoren päätyholkkien päälle, syntyy jäätymisen estävä riittävän vesitiivis kokonaisuus.

Hankalin paikka suojata on vaijerikuoren pää ja vaijeri jarrusatulan päässä. Rakenteesta riippuen siellä voi kokeilla haitarikumeja ym. ratkaisuja. Oikein kova veistäjä rakentaa muovilirpakkeesta jarrusatulan päälle roiskesuojan, kiinnitys vaikka jarrusatulan pultin alle.

Maantietyylisen jarrukahvan jäätyminen on harvinaista, koska vesi ei pääse kahvan sisään satamalla, ajaessa kädet yleensä suojaa herkkiä kohtia roiskeilta ja kahvassa on kuitenkin tehdasrasvat suojaamassa liikkuvia osia.

OJ
07.01.2018, 18.18
täällä monet ilmoittivat ongelmaan ratkaisuksi vaijerin huolellista rasvausta tai vaihtoa, ostin itse hydraylisen taakse, maksoin noin 30e. edessä toimii mekaaninen edelleen.
Myös minä korjasin skeidat ja aina jäätyvät mekaaniset levyjarrut hydraulisilla jarruilla. Koko homma maksoi noin 80€, mutta halvemmallakin selviää.

mahead
07.01.2018, 20.51
eikä tarvi olla niin tarkka kuin hydraulisten kanssa kuin irroittaa kiekkoja. (ei tarvitse ilmata)

Miksi hydrauliset levyjarrut pitäisi ilmata kiekkojen irrotuksen yhteydessä? Eihän sitä tartte muuta kuin silloin jos järjestelmän avaa tai muuten on päässyt ilmaa.

noniinno
07.01.2018, 22.37
^Ehkä tuossa viitattiin mäntien taipumukseen pullauttaa itsensä ulos satulasta vipua painettaessa silloin, kun jarrulevy ei ole paikoillaan tätä estämässä. Tämähän ei ole mekaanisilla jarruilla ongelma. Eikä hydraulisillakaan muuten kuin ehkä kuljetettaessa pyörää kiekottomana.

Ohiampuja
08.01.2018, 13.17
Minulla jäätyy kanssa mekaaninen takalevari. Täyspitkäkuori joka kiertää keskiön alitse, eli vaijeri lähtee jarrusatulasta alaspäin.
Näillä kelivaihteluilla sinne kuoreen kertyy väkisin vettä, kun pyörä seisoo ulkona sateessa.

Otin syksyllä vaijerin irti jarrusatulasta ja "täytin" ulkokuoren tavallisella mineraaliöljyllä. Sen lisäksi hain Etrasta tuollaista silikoniletkua, josta leikkasin suojakuoren/haitarikumin siihen vaijerin näkyvän osan osan päälle, eli noin 40-50 mm matkalle. Nyt ei ole vaijeri jäätynyt, mutta on todettava että tuo pakkasella jäykistyvä letku lisää jarrujen jäykkyyttä...
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2224720/silikoniletku-trp-kirkas-vahvikkeeton-silikoniletku

Lopullinen ratkaisu olisi hydr.levarit, koska se vaijerin vetäminen vaakaputken kautta ei auta, jos se vaijeri lähtee satulasta alaspäin...

H. Moilanen
08.01.2018, 15.41
Vaijerin kuoren täyttäminen esim. silikonirasvalla poistaa kaikki vaijerin jäätymisongelmat.

Ohiampuja
08.01.2018, 15.59
Tuo onkin muuten hyvä vinkki !

oppes
08.01.2018, 18.34
Whatever works. Mekaanisista saa varmasti toimivat edellä annettuja neuvoja noudattamalla. Hydrauliset on kuitenkin syntisen helppo ja toimiva tapa hoitaa tuo ongelma pysyvästi.

mogwai
08.01.2018, 19.51
Kiitos runsaista vastauksistanne, luulisi näistä apu löytyvän! Pitää viikonloppuna koittaa suositeltuja toimenpiteitä helpoimmasta lähtien, kunnes ongelma poistuu. Vinoputken alla tosiaan vaijeri kulkee ja keskiön päältä koukkaa kohti takajarrua. Koko matkalta menee kuoressa.

Kalle H
09.01.2018, 09.59
Vetäisin noissa ongelmatapauksissa vaijerin yläkautta täyspikissä kuorissa ja sitten vaijerin päätyyn tosiaan ne nokalliset holkit (https://www.bike-components.de/de/Jagwire/Endkappen-Lined-fuer-Bremszugaussenhuelle-p34600/) joista CamoN tuossa yllä mainitsi.
Täyspitkän kuorenhan saa runkoon kiinni esim. näillä (https://www.bike-components.de/de/Jagwire/Zug-Leitungsbefestigung-Stick-On-Aluminium-p34517/) jos rungossa on muuten vedetty vaijeri "väärin" Suomen oloja ajatelle, toki myös jarrusatulan asento vaikuttaa tämän ratkaisun toimivuuteen.

Mulla menee Konan Cyclossa mekaanisen takajarrun vaijeri yläkautta. On sekin jäätynyt kolmen talven aikana pari-kolme kertaa (kun on ollut todella pahat kelit), mutta tuo fiksu vaijeri veto pitää kyllä ongelman lähes kokonaan poissa. Itse en ole oikeastaan koskaan erityisen rasvaillut vaijereita, olen todennut että puhdas kuiva vaijeri kulkee puhtaassa kuoressa paremmin ja varmemmin. Monilla rasvoilla/ölyillä on tapana vähän "paakkuuntua" mikä taas aiheuttaa jarrujen jumitusta. Säilytän pyörään toisinaan myös sisällä lämpimässä, enkä ole kyllä huomannut että tämä vaikuttaisi lumen tarttumiseen tai vaijerien jäätymiseen mitenkään. Varmasti tuollainen kondensio-ilmiö on olemassa, mutta varsinaisia ongelmia en ole sen kyllä huomannut koskaan aiheuttavan.

Isä nitro
09.01.2018, 11.57
Edellä on tuotu esiin sellaista tietämystä, joka on tullut itsellekin vastaan matkan varrella. Paljon hyviä vinkkejä. Ei tainnut olla (?) sitä, että ne vaijerit ja kuoret pitää vain vaihtaa yksinkertaisesti riittävän usein. Täyspitkät kuoret eivät ole minua kovin pitkään auttaneet, pakkasnesteiden laitto vaijerin sisään kylläkin. Jos sinne on jotain muuta nestettä pakko laittaa, niin sitten vaikka keulaöljyä. Yksikään maasturini ei ole pakkasten tullessa ja sateiden väistyessä ollut koskaan moksiskaan. Jarrupuolella ratkaisuna on perinteisesti hydrauliikka, vaihdepuolta tämä ei selitä. Cyclo-osastolla oli taas eilen pakko vaihtaa jarruvaijeri kuorineen kun onnettomat pikkupakkaset tulivat etelään. Vaihdevaijerikin alkoi jo vähän takkuilla, joten vaihtoon sekin. Kaikkia pyöriäni pidän sisäruokinnassa yöajat, ja nykyään työpaikalla myös. Siellä ovat harvemmin jäätyneet. Sitä paitsi etujarrut ja etuvaihtaja eivät ole muistaakseni jäätyneet koskaan, mikä vähentää lämpötilasta johtuvien ongelmien selitysvoimaa.

Olen tullut siihen tulokseen empiiristen testieni perusteella, että kyse on ensisijaisesti rakenteellisesta ongelmasta, joka voi liittyä...

a.) ylipäätään kaapelien käyttöihin - hydrauliikka on paras ystäväsi (toteaa vanha Citroën-mies)
b.) kaapelivetoihin
b.) pyörän rungon, ja erityisesti renkaiden, ja vaihde/jarruelementtien väliseen suhteeseen
d.) TRP HY-RD jarruihin...

oppes
09.01.2018, 18.25
Edellä on tuotu esiin sellaista tietämystä, joka on tullut itsellekin vastaan matkan varrella. Paljon hyviä vinkkejä. Ei tainnut olla (?) sitä, että ne vaijerit ja kuoret pitää vain vaihtaa yksinkertaisesti riittävän usein. Täyspitkät kuoret eivät ole minua kovin pitkään auttaneet, pakkasnesteiden laitto vaijerin sisään kylläkin. Jos sinne on jotain muuta nestettä pakko laittaa, niin sitten vaikka keulaöljyä. Yksikään maasturini ei ole pakkasten tullessa ja sateiden väistyessä ollut koskaan moksiskaan. Jarrupuolella ratkaisuna on perinteisesti hydrauliikka, vaihdepuolta tämä ei selitä. Cyclo-osastolla oli taas eilen pakko vaihtaa jarruvaijeri kuorineen kun onnettomat pikkupakkaset tulivat etelään. Vaihdevaijerikin alkoi jo vähän takkuilla, joten vaihtoon sekin. Kaikkia pyöriäni pidän sisäruokinnassa yöajat, ja nykyään työpaikalla myös. Siellä ovat harvemmin jäätyneet. Sitä paitsi etujarrut ja etuvaihtaja eivät ole muistaakseni jäätyneet koskaan, mikä vähentää lämpötilasta johtuvien ongelmien selitysvoimaa.

Olen tullut siihen tulokseen empiiristen testieni perusteella, että kyse on ensisijaisesti rakenteellisesta ongelmasta, joka voi liittyä...

a.) ylipäätään kaapelien käyttöihin - hydrauliikka on paras ystäväsi (toteaa vanha Citroën-mies)
b.) kaapelivetoihin
b.) pyörän rungon, ja erityisesti renkaiden, ja vaihde/jarruelementtien väliseen suhteeseen
d.) TRP HY-RD jarruihin...

Myös toinen täällä Etelän lämmöstä nauttiva kommentoi. Vaihdevaijerien (alhaaltakaan vedettyjen) kanssa ei *oikeaa* ongelmaa ole ollut ikinä. Vaijeri-levyjarrullisen kanssa aina ajoittain oli ongelmia kunnes noilla heitin kuikkaa ja vaihdoin hydrauliikkaan. Öljyt, udet kuoret auttaa hetken. Kohta taas kiroilet...