Näytä tavallinen näkymä : KMC:n ketjussa kymmeniä murtuneita lenkkejä
Piti tuossa lähteä viime keväänä ostetun CAADX:n kanssa lenkille, mutta ketju napsahti ensimmäisellä polkaisulla poikki. Rupesin katselemaan ketjua tarkemmin ja tuossahan on kymmeniä murtuneita lenkkejä. Ketjulla (ja koko fillarilla) ajettu alle 300km ja viimeiset 4-6kk tuo on ollut vielä kirjaimellisesti olohuoneen keskellä ilman käyttöä.
Laskin, että toisella puolella oli 20 murtunutta lenkkiä ja toisella 17, ja lisäksi sitten tuo kohta josta ketju napsahti poikki. Ketju KMC:n X11.
Onko kenellekään koskaan tullut vastaavaa eteen? Hyvin erikoiselta vaikuttaa. Lienee valmistusvika, eihän tuossa muuten ole mitään järkeä. On sen verran mielenkiintoinen tapaus, että olisi kiva tietää mikä tuolle on tullut.
Muutama kuva ketjusta:
https://imgur.com/wjN3jGN
https://imgur.com/HZhKnxI
Tutulta näyttää. Omalla kohdalla kyseessä on ollut kahdella eri kerralla Shimanon ketju, muistaakseni Ultegra. Murtumisten syy ei ole selvillä. Shimano ei koskaan vastannut asiaan liittyvään sähköpostiyhteydenottooni. Minuakin kiinnostaisi mikä murtumisen aiheuttaa.
Laita ihmeessä KMC:lle postia, jos löydät maili osoitteen. Olisiko joku lämpökäsittelyvika?
Kesällä se näytti tältä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57670-KMC-ketjut&p=2709065#post2709065
Vastaavia murtumia mulla oli taannoin parissakin YBN 10-ketjussa. Vaihdoin sitten merkkiä asiaa enempää miettimättä.
Lähetetty minun F3111 laitteesta Tapatalkilla
Itsellä kokemusta vain kmc:n ensiasennus ketjuista ja SL malleista 10 ja 11 vaihteisiin.
Pyörien mukana tulleet ollut lyhytikäiset mutta SL:ät ollut tähän asti loistavia. Maantiepyörän uusi 10sl odottaa paikoilleen laittoa, toivottavasti on yhtä hyvä kuin ollut tähän asti.
Cyclon mukana tullut ketju oli hylkyrajan ylittänyt alle 1000 km, nyt SL ketjulla ajettu noin 2000 km ja vielä ei tulkki mene läpi.
Viime kesänä ajoin 10 SL ketjulla päälle 5000 ennen vaihtoa ja minä vaihdan ketjut aina hyvissä ajoin, ennen kuin alkaa tulla tuhoja hammasrattaille.
Kovin pientä eturatasta mun pyörissä ei kylläkään ole, eikä hirveästi vatteja jaloissa, mutta murtumia ei ole ketjuista löytynyt, eikä toivottavasti löydykään vaikka saisi vähän tehojakin lisättyä.
Huh. Aika kuumottavaa sanoisin. Joskus olen ajellessa pohdiskellut, millaista jälkeä tulisi jos ketju napsahtaisi kovassa vauhdissa ylämäessä putkelta runtatessa.
Kannattaa ehdottomasti reklamoida. Noin lyhytikäinen ketju on hengenvaarallinen.
Ja pitänee itsekin muistaa tarkistaa ketjujen kunto toisinaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
FillaRilla
07.01.2018, 17.27
Kesällä se näytti tältä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57670-KMC-ketjut&p=2709065#post2709065
Eikai tuossa kuvassa vaikuta siltä, että levyjen pään olisivat hinkanneet johonkin ja kuluneet niin ohueksi, että on sitten tapin reijän vierestä lopulta revennyt.
Jos ketju kulkee kovasti ristiin liian paljon käytössä, esim. etuvaihtajan häkkiin saattaa hinkata niin, että lopulta käy noin. Ajossa itse ainakin reagoin välittömästi ketjun kahisevaan ääneen ja vaihdan etusta sopivaan ja vaadittavaan suuntaan.
Eikai tuossa kuvassa vaikuta siltä, että levyjen pään olisivat hinkanneet johonkin ja kuluneet niin ohueksi, että on sitten tapin reijän vierestä lopulta revennyt.
Onko ne kehvelit hioneet sivulevyjen päät heikommiksi jo tehtaalla?
https://cdn.mec.ca/medias/sys_master/high-res/high-res/8806832537630/5028368-NOC02.jpg
FillaRilla
07.01.2018, 21.52
^No voihan saastana... Niinpä näyttää. Olisko noi viisteet juurikin vähentämään tuota kuvailemaani vaihtajaan hinkkaamisa. Jos levyn reuna on terävä, sehän ottaa tietty paljon kovempaa osumaa vaihtajaan. Viistettynä sujuu paremmin. Näyttää tuossa kuvassa minun silmään, että viisteiden muoto vaihtelee, ihankuin olisi käsipelillä tehty. Katoppa tuossa kuvassa vasemman puoleista/alempaa mutkaa ja sen ylempää reunaa; sehän on hiottu paljon pidemmälle levyn reunasta, kuin muut. Jopa reunan säde on menny v...tuksi.
Ota näistä s...tanoista selvää. Männöö pieni pää sekasin. Hyvän huomion teit.
Luulisin että nuo on muotoiltu vaihtamista parantamaan
Onko ne kehvelit hioneet sivulevyjen päät heikommiksi jo tehtaalla?
:) Sikamaista toimintaa.
^No voihan saastana... Niinpä näyttää. Olisko noi viisteet juurikin vähentämään tuota kuvailemaani vaihtajaan hinkkaamisa. Jos levyn reuna on terävä, sehän ottaa tietty paljon kovempaa osumaa vaihtajaan. Viistettynä sujuu paremmin. Näyttää tuossa kuvassa minun silmään, että viisteiden muoto vaihtelee, ihankuin olisi käsipelillä tehty. Katoppa tuossa kuvassa vasemman puoleista/alempaa mutkaa ja sen ylempää reunaa; sehän on hiottu paljon pidemmälle levyn reunasta, kuin muut. Jopa reunan säde on menny v...tuksi.
Ota näistä s...tanoista selvää. Männöö pieni pää sekasin. Hyvän huomion teit.
Kyl se mun silmään näyttää et kaikki on samanalailla hiottuja.
Antti Salonen
09.01.2018, 08.04
Vaihtamiseen toi liittyy, ja varmasti siihen miten Shimanon kasetin rampit on suunniteltu jeesaamaan ketjun siirtymistä rattaalta toiselle. Ketjussa on vain toisen puolen levyt tuon mallisia.
Ei tämä tosin liity alkuperäiseen viestiin mitenkään? Tai liittyy ehkä siten, että KMC tekee paljon ketjuja, ja ainakin aikaisemmin teki ison osan myös Shimanon ketjuista. Toi on väkisinkin valmistusvika, eli tehtaalla on syntynyt läjä viallisia lenkkejä ja hajonneeseen ketjuun niitä on sattunut paljon. Ainakin
tuolla (http://cozybeehive.blogspot.fi/2010/02/shimano-ultegra-chain-failure.html) puhutaan samalla tavalla levinneistä ketjuista, ja kommenteissa paljonkin muun muassa materiaalivioista ja lämpökäsittelystä.
http://i50.tinypic.com/2s00djr.jpg
Järki sanoo, etä tuollaiset hionnat tehdään sarjatuotannossa koneella ja silloin ne kaiken järjen mukaan (määriteltyjen toleranssien rajoissa) ovat samoissa kohdissa / paikoilla. Materiaalivika.
Onko teillä ketjujen hajotessa ollut käytössä 1x10 tai 1X11 -järjestelmä. Voisiko liittyä siihen, että kapeissa ja kevyissä ketjuissa on materiaalit ohentuneet ja vielä noilla muotoilulla mahdollisesti lisää heikentyneet ja 1x? -järjestelmissä "ketjukulmat" ovat äärimmillään aika kovat?
Niin siis oikeastihhan tuossa ensimmäisessä ketjussa on selkeä valmistevika. Jokin virhe lämpökäsittelyssä ja ketju on jäänyt liian kovaksi.
Aina vaan kovemmasta teräksestä ketjut valmistetaan kun ne kapenevat. Kuvan viat eivät ajosta johdu eikä keljulinjoista. Teräs on karkaisu niin kovaksi että murtumia syntyy kun tapit painetaan paikoilleen, näin minun ajatukseni noista vioista.
Tuotevika kyseessä ja tuotevastuun pitää vaihtaa tuote viattomaan.
Minulla ovat ongelmat olleet 2x10-vehkeissä. Näissähän on ääriasennoissa enemmän ketjulinjan mutkaa kuin 1x-systeemeissä. En silti usko, että ketjulinjalla on ongelman kanssa mitään tekemistä.
Ulkomaiset keskustelufoorumit kertovat mm. viallisista ketjuvalmistuseristä. Niiden mukaan Shimanon CN-6700 korvattiin CN-6701:llä juuri ketjujen murtumisen vuoksi. Haulla "KMC X11 cracked chain" löytyi myös luettavaa.
Löytyi vielä pätkä tuota kelvotonta YBN-ketjuahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180121/b73d2333b31340c353d84b898cc1ad59.jpg
Lähetetty minun F3111 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.