PDA

Näytä tavallinen näkymä : Moottorivaihtoehdot maastoon 2018



Fat Boy
06.01.2018, 16.21
Itseäni ei sähköavusteisten kiinnosta alkuunkaan, mutta kyselen, kun tiedän joitain rapakuntoisia laiskureita kiinnostavan.

Eli tämän hetken tilanne moottoreiden ja ohjauselektroniikan toimivuudesta maastossa. Katukäytössä ei voiman annostelu ole niin justiinsa, mutta teknisessä kohdassa maastossa moottorin voimantuotto saisi seurata mahdollisimman tarkasti ajajan omaa voimantuottoa.

Viikolla kävin kokeilemassa specializedin maasturia brose paketilla ja trekkiä boschin voimanlähteellä. Mutta juuri nyt en maastoon päässyt, joten homma meni lähinnä kiihtyvyyden Ja sen nopean loppumisen hämmästelyyn. Selvää on, että molemmilla on maastossa hauskempaa ja pidempään kuin fillarilla koskaan ennen.

Jammu ja shimano on kokeilematta.

Molemmista kokeilemistani huomasi, että tehokkaimmalla asetuksella voimaa tulee liikaa ja liian terävästi, jos paikka on ahdas. Jarrua kevyesti pitäen voinee toki estää avustuksen. Spessun osalta jäi kokeilematta, trekissä vedon esti vain takajarru.

Bosch vastusti ilman sähköä enemmän, muttei tolkuttomasti sekään, brose ei edes huomaa. Kun siis lähtee ajamaan alkuun ilman sähköjä, ennen hauskanpidon alkamista.

Kokemuksia enemmän ja oikeasti maastossa ajaneilta?

Mitäpä vielä?

Reba
06.01.2018, 17.25
Täällä löytyy kokemusta Focus Jam2 plussasta, Shimano E 8000 moottorilla. Itse ajan paljon teknisiä polkuja pitkin, mistä löytyy kalliota, juurakkoa ja pitkospuita. Laite toimii mielestäni erinomaisesti ja tasapainon pitäminen jarrun ja moottorin avulla on todella hyvää, myös 10cm lumella, samaa reittiä ajaessa, ISP alla. Itse kun olen tälläinen "invaliidi", joka ei sairauden takia voi kroppaansa liikaa rasittaa, ajan raskaassa maastossa täydellä Boost avustuksella ja en kyllä löydä pyörästä/moottorista mitään moitittavaa. Minulla on myös kokemusta etujousitetusta maastopyörästä Greencyclen 500W napamoottorilla ja siinäkin oli omat hyvät puolensa. Pyörä oli nopea peukalokaasun ansiosta, myös huonolla polulla, kun vain persusta oli irti penkistä. Takavanne oli juurakossa kulutustavaraa, mutta oli vauhtikin kovaa. Siinä voima tuli viiveellä, mutta kyllä senkin asian kanssa oppi elämään ja hauskaa oli. Ajetaan enemmän ja hifistellään vähemmän😁

Pipo
06.01.2018, 17.26
Kokemusta löytyy Shimanon E8000, Brosesta ja Boschista. Paremmuusjärjetys on tuo sama.

Shimano on luonnollinen ja hyvin luomufillarimainen. Avustustasoja voi itse säätää Bluetoothilla. Kansainvälisten julkaisujen suosikki.

Spessun tulee hyvänä kakkosena mutta avustus ei ole ihan niin fiksu kuin Shimanossa. Plussaa parhaista säätämahdollisuuksista Bluetoothilla.

Bosch on vähän kuin Symbian aikoinaan. Markkinajohtaja joka on pudonnut kehityksen kelkasta. Avustus on äkkinäisen oloinen. Mutta kyllä silläkin ajelee. Iso miinus ettei voi itse päivittää eikä säätää avustustasoja.

golfer
06.01.2018, 18.55
Vai ei sähköpyörät kiinnosta alkuunkaan, mutta on jo vaivaa nähty kokeilla pariakin ja aloittaa oma topic pitkällä alustuksella 😂
Mitäs tätä jauhaamaan, Shimano on tässä asiassa paras toisin kuin vaihtajissa 😉

e-tracker
06.01.2018, 20.27
Bosch ja nyt tämä uusin Jammu. Jammu tuntuu jotenkin luonnikkaammalta, myös vähemmän vastusta ilman avustusta poljettaessa. Erot aika pieniä kaikenkaikkiaan.

Fat Boy
06.01.2018, 23.07
Noooooh.. Ehkä hivenen kiinnostaa. Olisin käyttäny hymiöitä avausviestin, jos niitä olisi ollut tarjolla kirjoitushetkellä.

Mutta kiitos kokemuksista tähän mennessä. Harmillista, että bosch on porukan surkein, se kun sattuu olemaan kiinni siinä rungossa, jonka ottaisin mieluiten. Vaan onneksi vaihtoehtoja löytyy ja ennen kuin ostohousujen perspuoli on paikattu, saattaa tilanne muuttua paljonkin.

Mitäpä vielä?

Anaxagore
07.01.2018, 00.26
Noooooh.. Ehkä hivenen kiinnostaa. Olisin käyttäny hymiöitä avausviestin, jos niitä olisi ollut tarjolla kirjoitushetkellä.

Mutta kiitos kokemuksista tähän mennessä. Harmillista, että bosch on porukan surkein, se kun sattuu olemaan kiinni siinä rungossa, jonka ottaisin mieluiten. Vaan onneksi vaihtoehtoja löytyy ja ennen kuin ostohousujen perspuoli on paikattu, saattaa tilanne muuttua paljonkin.

Mitäpä vielä?

Mä olen ajanut 3000km Boschilla (Performance CX) ja kokeillut Yamaha PW:tä ja PW-X:ää. Yamahat ei avusta kovemmalla kadenssilla polkiessa, varsinkin PW:ssä loppuu avustus jo 80rpm paikkeilla. PW-X:ssä jossain 110rpm kieppeillä. Itseä häiritsi tuo aika paljon vaikka kyllähän tuohonkin tottuu nopeasti. Bosch avustaa kadenssista riippumatta. Eco ja Tour-moodit on hyvin luomumaisia. Sportti ja Turbo antaa sitten jo enemmän matkustajana olemisen fiilistä. Sähköpyörästähän tässä on kyse eikä luomupyörästä. E-mtb-moodin käyn päivittämässä ehkä jossain välissä.

Shimanoa ja Brosea en ole kokeillut mutta Boschista tykkään ja kovasti. Just sopiva omalle ajotyylille. Ja varsinkin kun selkärankaan on iskostunut tuon toiminta ja siitä osaa ottaa kaiken irti.

Jos Boschia pitää kritisoida niin koko on aika iso, ja monessa Boschia käyttävässä on pitkän näköinen takahaarukka. Onneksi jotkut valmistajat ovat tajunneet kääntää tuon moottorin pystympään niin takahaarukkakin lyhenee.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin jotkut kommentoijat antaa ymmärtää. Kannattaapi käydä ihan itse kokeilemassakin niin tietää miltä ne avustukset tuntuu :). Täällä on muuten e-mountainbiken vertailua moottoreista:
http://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor/

jj-60
07.01.2018, 09.45
"Bosch on vähän kuin Symbian aikoinaan. Markkinajohtaja joka on pudonnut kehityksen kelkasta. Avustus on äkkinäisen oloinen. Mutta kyllä silläkin ajelee. Iso miinus ettei voi itse päivittää eikä säätää avustustasoja"
Kumma kun puhutaan vasten parempaa tietoa Bosch moottorikartan voi tehdä minkälaiseksi haluaa.

paaton
07.01.2018, 09.51
Kumma kun puhutaan vasten parempaa tietoa Bosch moottorikartan voi tehdä minkälaiseksi haluaa.

Puhelimen apsista?

Pipo
07.01.2018, 09.57
Jj-60 Kerrohan toki kuinka se tehdään ja pystyykö siihen tavallinen kuluttaja ?

Tarkoitus oli kertoa oma mielipiteeni moottorien eroista ja noin se minusta menee. Vielä vuosi sitten minustakin Bosch oli paras mutta kokeiltuani muita oli helppo muuttaa mielipidettä.

Fat Boy
07.01.2018, 10.13
Kokeilut vaan pitäisi ajaa ihan maastossa ja tällä kulmalla se onnistui vain brose ja possun osalta.

Boschissa oli tuo emtb, joka oli katukokeilulla aika hyvä, jos tiukassa käännöksessä polki varoen, ei avustusta huomannu, jos runttasi kovemmin niin avustuskin tuuppasi reippaasti.

Mulle pyörässä on aina ollut tärkeintä geometria, takajousituksen herkkyys ja kohtuullinen toiminta poljettaessa. Osasarjat sivuosassa. Sähköpyörässä voisi antaa periksi polkemistehokkuudessa, kunhan geo ja jouston herkkyys on kunnossa. Samaan pakettiin pitäisi nyt saada hyvä moottori. Vaan ehken kaikki yllä mainitut on riittävän hyviä.

Mitäpä vielä?

Roiala
07.01.2018, 10.55
Tiedä noista apeista tms. mutta Nyon ohjaimesta tai miksi sitä mittaristoa haluaakin sanoa voi muokkausta tehdä.

Omasta mielestä vakio kartoilla ym. Yamaha PW vs Bosch CX niin Yamaha oli jotenkin helpommin "unohtuva" eli kai sitten luonnollisempi tasaisessa maastoajossa, hankalissa paikoissa Bosch Performance Line CX viive ym taasen tuntuu pienemmältä ja toiminta jouhevammlta.
Itse kun olen painava ja ajan läskillä pehmeässä maastossa niin Bosch tuntuu välillä että momentintunnistuksen maksimi arvo saavutetaan äkkiä ja sitä myöten lisäämällä voimaa lisääntyy voima takarattaalle vain sen verran mitä itse tuottaa lisää. Tuntuu oudolta kun voiman lisäys ei olekkaan saman suuruinen kuin pienemmillä momenteilla. Tai sitten kuvittelen.

Kaiken kaikkiaan kummankin ajamani moottorin ominaisuudet ovat niin hyvät että ehkä tuota pahassa paikassa jos koittaa tahdittaa polkemista ettei kammet kopsu kiviin ja silloin vanhassa PW Yamahassa oleva pieni viive saattaa tuossa erikoistilanteessa häiritä vähän niin oikein pitää etsiä moitittavaa ja asioita jotka voisi mainita. Loistavia kamppeita kumpikin.

Toki näissä varmasti vaikuttaa moni asia. Itse ajan pääosin siten että moottori auttaa vain vähän, sen verran että polkijan kone ei karkaa ylikieroksille eli pääosin matalimmalla eco avustus tasolla. Vain jyrkät mäet tai ukon uuvuttua kun vielä pitäisi pysyä kovakuntoisenpien luomupolkijoiden vauhdissa tulee ajettua ajoittain tour asetuksella. Kovavauhtinen jouheva polkuajo lie sopii tai vaatii eri asioita kuin mönkiminen läskillä tai tekninen trial tyyppinen kikkailu...

Pipo
07.01.2018, 12.01
Ajamassani Boschissa oli erilainen näyttö joka tuntui minusta ainakin kooltaan enempi maastokäyttöön sopivammalta. Tätä en tunne.

Vaikea sanoa minkä verran tuolla voi oikeasti vaikuttaa avustustasoihin mutta jos voi niin hyvä niin. Hieman kuitenkin epäilen koska valmistaja ei sitä kovinkaan rummuta. Omassa käytössäni tuo näyttö ei kuitenkaan olisi kovinkaan pitkäikäinen, sen verran tulee otettua kontaktia milloin mihinkin ;)

Nyansseista voidaan ja tietysti pitääkin väitellä hartaasti ja pitkään. Siitähän tässä ketjussa on kyse. Pääpointti on kuitenkin että ostipa minkä tahansa noista niin mitä luultavimmin kuskilla on hauskempaa maastossa kuin koskaan ennen.

jj-60
07.01.2018, 12.20
https://m.youtube.com/watch?v=j1X7iwkijV8
aivan samoin voit ohjelmoida sen pienempinäyttöisen

Roiala
07.01.2018, 14.22
Se oli tuo saksankielinen jota en oikein hyvin ymmärrä mutta kuitenkin opastus siten jotta avustus oli nopeuden funktiona ??? Siis ei kampimomentin. Ja tuokin ohje siis lisävarusteena olevaan Nyon:iin.
Mielenkiintoinen saattaisi sittenkin olla vaikka mainitulla tavalla iso ja kalliihkokin. Toki on sitten navigaattori ja sykemittari ym samassa.

Fat Boy
07.01.2018, 14.34
Tuossa olisi ainekset pk-lenkkiin maastossa, kun avustuksen määrän saisi seuraamaan sykettä..

Mutta joo, maastossa saisi olla nopeasti reagoiva ja kevyestä täyteen avustukseen kampien momenttia seuraten. Ja niin, että rajat saisi säätää oman maun mukaan.

Mitäpä vielä?

Roiala
07.01.2018, 15.24
Saattaa olla että toimiikin noin ja ei ymmärtänyt saksaa riittävästi :( siis tuo alempi jota kai siinä e-mtb:ssä on koitettu tehdä sinänsä valmiiksi. Mutta siinäpä juuri se rajojen asettelu olisi poikaa koska 48kg tyttö (tarkoitan henkilö) ja 160kg karju polkee varmasti eri momenteila joilla se max avustus olisi syytä tulla.

Tuo olisi mielekintoinen uusi näkulma tuo sykken mukaan otto säätöön, sopivassa tilanteessa saattaisi kelvillä kiivetä vahingossa edellä menijän selkään kun sattuisi sopivat "maisemat" jotka mielyttää liikaa. ;)

jj-60
07.01.2018, 23.08
Se oli tuo saksankielinen jota en oikein hyvin ymmärrä mutta kuitenkin opastus siten jotta avustus oli nopeuden funktiona ??? Siis ei kampimomentin. Ja tuokin ohje siis lisävarusteena olevaan Nyon:iin.
Mielenkiintoinen saattaisi sittenkin olla vaikka mainitulla tavalla iso ja kalliihkokin. Toki on sitten navigaattori ja sykemittari ym samassa.

Ihan ohjelmallinen lisävaruste makso 7€ voi säätää kampivoimaa 0—250W vauhdin mukaan 0—25km/t

Metsämuija
08.01.2018, 08.10
Itse olen ajanut vain Shimanon E6000, mikä on aivan nössö kone. Mutta ilmeisesti sitä ei onneksi ole maastovehkeisiin laitettu (ihan hybridiä olen ajanut). Omassa läskissäni on taas sitten tuo Bosch Performance CX kone, jonka haaste on ehkä tuo nykivyys isommilla avustuksilla kun siihen ei ole laitettu emtb-softaa vielä. Mutta ainakaan omilla ajotaidoilla ja paikallisilla kapeilla &mutkaisilla poluilla ei oikein metsässä tule muuta kuin ecoa käytettyä. Ainoastaan tiukemmissa mäennyppylöissä tour-päälle hetkeksi. Turbolle löytyy käyttöä vain oikeasti isoissa ja pitkissä mäissä. Jos vielä on kovin lumista, niin omassa mankelissa takarengas alkaa sutimaan isommalla avustuksella.

Usein lukee, miten porukka ajaa täydellä avustuksella reissun. Millaista maastoa ( ja vauhtia) te polkuja ajatte, jos napit on "kaakossa".

Fat Boy
08.01.2018, 15.22
Äkkiseltään tuntui, että miedommilla avustuksilla pärjää, paitsi jos avustus seuraa hyvin kampimomenttia ja olisi säädettävä.

Seuraako bosch alkuperäisenään momenttia vai nopeutta. Eli toi lisäsofta, jolla saa maksimi avustuksen sidottua nopeuteen, on ehken hyvä, jos laite lähtökohtaisesti seuraa emtb moodissa kampimomenttia. Mutta varsin huono, jos se seuraa vain nopeutta.

Mitäpä vielä?

ElBike
08.01.2018, 16.40
Ajettu Bosch Perf CX, Shimano 8000, Shimano 6000, Bafang xxl:n fillarissa, Brose Spessussa, Yamaha PW.


Ihan aluksi täytyy sanoa että sisätiloissa ja asfaltilla tehdyt testit eroaa oikeasta maastoajosta kuin yö ja päivä. Sisätiloissa jo 25kmh vauhti tuntuu valtavalta ja jarruja tarvitaan pian. Pyörätiellä näin ei ole ja potkua saisi olla viisinkertaisesti.
Samoin maastoajo ja maantieajo eroaa täysin. Mikä maastossa tuntuu riittävältä, on maantiellä liian vähän.
Kolmas huomioitava seikka on että kaikkeen tottuu ja oppii. Kun tottuu moottorin ominaisuuksiin, oli ne mitä tahansa, osaa hyödyntää ne oikein ja muuttaa vaistomaisesti ajotyylinsä sellaiseksi. Jos moottori esim. hyytyy isoilla kampikierroksilla, niin tottahan toki sitä vaistomaisesti yrittää välttää.
Neljäs moottorin tuntumaan vaikuttava seikka on fillarin tyyppi ja erityisesti jousituksen toiminta. Se mikä jäykkäperällä tuntuu metsässä huimalta, on täysjoustolla köröttelyvauhtia. Samaan asiaan vaikuttaa jouston määrä ja pitkäjoustoiseen täysjoustoon tai dh-fillariin alkaisi kaipaamaan vielä ärhäkämpää moottoria.




Yamaha PW oli siis pelkkä PW eli melko ponneton. Ei sovellus maastokäyttöön. Ei siitä enempää.

Bafangissa piti olla 80nm vääntöä, mutta oli surkein keskiömoottori jota olen kokeillut. XXL:n myyjäkin ihmetteli puhdittomuutta.

Shimanon 6000 ei myöskään sovellu maastoajoon.

Shimano 8000 on jo varteenotettava ilmestys. Sen avustustasot eroaa aika paljon toisistaan ja varsinkin Boost-tasolla fillari jo hyökkää silminnähden. Potku ei ole kuitenkaan niin raju kuin Boschissa. Moottorin aloitus on luonnollisen tuntuista. Moottori on pieni kooltaan. Shimanon vaihdevipua jäljittelevä tehonsäädin on mielestäni kökkö. Mekaaninen raksahdus ei oikein tunnu kivalta elektronisen moottorin kanssa.

Brose taas aiheutti pettymyksen kun fillarissa ei ollut tehonsäätöä tangossa. Ajaessa oli tyydyttävä siihen mitä ennakkoon on asetettu. Brose oli hiljainen ja avustukseltaan huomattavasti ponnettomampi kuin Bosch. Eron huomasi erityisesti jyrkkää mäkeä kiivetessä.

Boschilla olen ajanut eniten ja kun taustalla on moottoripyöräilyä, tuntuu Bosch "potkuineen" kivalta. En hae fillarimaista vaikutusta vaan moottoripyörämäistä fillarointia. Alun tehohirviö kesyyntyy kyllä äkkiä. Välillä huomaa että painelee lisää avustustasoa, vaikka ajaa jo täysillä. Melko äänekäs, mutta jos ajaa täysjoustolla metsässä, pyörä rämisee ja tuuli suhisee niin ettei itse ainakaan häiriinny moottorista. Sivulliset saattaa huomauttaa. Jos joutuu pysähtymään jyrkkään rinteeseen ja jatkamaan matkaa ja jos loppumäki vaatii täysavustusta niin alkuun voimaa ei tunnu olevan lainkaan ja heti seuraavaksi sutaisee.
Bosch oli itsellä alkuun ykkönen, sitten olisin halunnut Shimanon tai Yamahan PW-X:n. Mutta kun kumpaakaan ei ollut hankintahetkellä tarjolla, ajauduin Boschin leiriin. Kuvittelin että iso valmistaja ja isot myyntivolyymit tarkoittaisivat myös kattavaa huoltoketjua ja huollon toimivuutta. Nyt näytöstää että näin ei ainakaan vielä ole. Toisaalta - Yamahalla tai Brosella taitaa olle vieläkin heikommin pullat uunissa.


Moottorit on erilaisia, mutta aika vaikea niitä on viivallekaan pistää, koska ei ole yhtä ja samaa, samalla geometrialla varustettua fillaria, jossa olisi kaikki moottorit vuorollaan kiinni. Jos on koeajanut luomufillareita, niin niissähän on itsessään jo hitokseen eroja. Ja nämä erot vaikuttaa kokonaisuuteen ja siihen, miltä fillarin moottorikin tuntuu. Jos fillari on tökkivä ajaa juurakossa niin helposti mieltää että moottori on tökkivä ja antaa liikaa potkua väärään aikaan. Huomioitava myös että moni kokeilee sitä "potkua" avustustaso täysillä, mutta metsässä voi ajaa myös alemmalla avustustasolla. Välillä oikein ahtaassa kuusikossa, trialtyylisessä kikkailussa, pitää pudottaa alimmalle avustustasolle kun muuten tökkii. Mutta pehmeässä lumessa tai mudassa on täysteho joskus aika mukava.

Roiala
08.01.2018, 17.09
Seuraa Bosch momenttia jos nyt ymmärrän alla olevaa taulukoa mitenkään ja luulen että tolla lisävaruste softalla lähinnä voi pehmennellä siirtymää avustuksesta pois nopeuden tullessa maksimiin eli 25km/h jottei tule nykivää menoa maksimin kohdilla ja toisaalta rajoittaa vääntöä pienillä nopeuksilla joka lie sama noin yleistettynä kuin pienillä vaihteilla jolloin ryntäilyä saattaa helpommin esiintyä.

TURBO: 300
eMTB: 120-300
TOUR: 120
ECO: 50

Eli jos ja kun nuo luvut on prosenttia itse tuotetusta momentista lisää moottorilla kuitenkin niin että max momentti mitä saattaa tulla moottorista ulos/lisää on 75nm.
Nyt sitten e-mtb:ssä kun tuo liukuu tuo avustustaso niin ilmeisesti jos tulkitsen Bosch:in mainoksia oikein niin pienillä poljin momenteilla rajoitutaan 120% avustukseen ja mitä enemmän runttaat niin sitä enemmän myös moottori laittaa prosentuaalisesti lisää.

Fat Boy
08.01.2018, 18.30
Tattista vastauksista osallistuneille. Vaikuttaisi, ettei aivan välttämättä tartte vaihtaa merkkiä.

Tehoista, spessun broseen, jota kokeilin, oli tullut lisää paukkuja viime vuotiseen verraten. Tässä mallissa oli myös tehonsäätö vasemmalla tangossa, sikäli hyvä.

Nythän asiassa on helppo edetä, senkuin säästää 6k€ rahaa ja ostaa pois. Säästellessä on hyvästi aikaa vakuuttaa talouden parempi puoliskokin fillarin tarpeellisuudesta, lienee syytä aloittaa heti.

Mitäpä vielä?

Metsämuija
08.01.2018, 20.06
Pyörien testaaminen oikeassa ympäristössä on kyllä vaikeaa. Itse vuokrasin pyörän päiväksi lapissa ja se oli menoa (oli pakko ostaa sen jälkeen sama pyörä itselle). Tiesin kyllä mitä saan mutta en vertaillut lopulta pyörää kuin omaan kotona olevaan luomumaasturiin. Eri merkkien saatavuus koeajoille on vaikeaa. Ukolle kun pyörää ostettiin, niin koeajoin hänelle useamman pyörän, mutta eihän nyt parkkiksella täysin pysty sanomaan, millainen pyörä oikesti on. Jälkiviisaana kyllä voin kertoa, että sanoin ukolle jo koeajossa että välitykset loppuu kesken ja moottori on nössö, mutta se sillä ajaa enkä minä.... Pääasia että on itse tyytyväinen.

Fat Boy
08.01.2018, 20.17
Silläpä sitä mieluusti ottais tutun kapistuksen, joka on mieleiseltä tuntunut. Toki, pikku eroja on sähkärissä, vähän pidempi takahaarukkaan jne. Mutta ajoasento sama.

Mitäpä vielä?

Pipo
08.01.2018, 21.39
Ainakin Meridan Eone ja Ebig.Trail malleissa on lyhyt takahaarukka. Varmaankin muitakin löytyy.

Fat Boy
08.01.2018, 22.01
Saa se pitkä ollakin, pitkä se on nykyisinkin, vaan sähköisessä vielä vähän pidempi.

Mitäpä vielä?

jj-60
09.01.2018, 04.59
Maastossa omat asetukset Nyonissa Eco ja kampivoimakartta tasaista viivaa pienin avustus ei siis nouseva käppyrä.

golfer
09.01.2018, 08.53
ElBikeltä hieno analyysi. Shimanon 8000 saa myös MBUK-lehdessä jatkuvasti kehuja kaikkein luonnollisimman tuntuisena avustuksena. Mutta myös mielenkiintoinen näkökulma, että ElBike haluaa tuon tuntuvan alkupotkun oman moottoripyöräharrastustaustan takia. Tuo alkupotku nimenomaan ärsyttää puolestaan MBUK-lehden testaajia. Alkaa olemaan siinäkin lehdessä jo kattavasti asiaa sähkömaastopyöristä ja melkein joka numerossa joku sähköfillari testissä ja joskus ollut useampikin.

Kiituri
09.01.2018, 10.20
Vertailun vaikeutta nostaa se että valmistajilla on useita malleta moottoreista.

Ainakaan itse en mitään alkupotkua haluaisi, enkä ymmärrä mistä se moottoripyöräsyntyisi. Konepyörällä voimaa säädellään kytkimellä jatkuvasti ja liikkeelle lähdetään pito säilyttäen, erityisesti vaikeissa paikoissa. Avustuksenkin siis pitäisi reagoida täysin realiajassa ja olla täysin kuskin kontrollissa. Makuja on tietysti monia.

Jotenkin itsellä on mielikuva että lineaarinen avustus olisi paras. Ehkä säädettävissä 20-100%.

ElBike
09.01.2018, 15.45
^^^Takahaarukan pituus ei välttämättä ole hyvä juttu eBikessä. Ainakaan maastossa. Keulaa kun pitäisi saada ilmaankin joskus niin moottorin ja akun lisäpaino haittaa sitä paljon. Siksi fillareita testaillessa kokeilisin myös niiden keulimisherkkyyttä. En tarkoita keulimisella sitä pitkään keula pystyssä ajamista vaan etupyörän keventämistä esim. puiden ylityksessä, kallioportaissa ja oikeastaan kaikkialla. Esim. bunnyhop on melko raskas operaatio ebikellä. Vielä vaatii reeniä reeniä reeniä... :D

^Endurolla (prätkällä) tottunut siihen että kurvin jälkeen hanaa ja sitten mennään. Fillarissa tykkäään "alkupotkusta" polulla, jossa tulee väkisin nopeita jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Ja niitä tuppaa eMTB:llä tulemaan kun vauhti on helposti yli oman arviointikyvyn ja joku mutka tuleekin silmille. Sitten nopea jarru, mutka ja kova kiihdytys. Boschilla mukavan tuntuista.

Cabron
09.01.2018, 16.17
Joo, samaa mieltä tuosta keulimisestä, kannattaa sitä testailla, jos/kun on mahdollisuus siihen. Itse hommasin turbo levon ja on noi pirun hauskoja laitteita. Mulla pitkä tausta crossi/enskapuolelta ja nää emtb:eet on aivan nannaa, kun on kurakelit ja mp:n huolto/pesu reenin jälkeen kestää tunnin, niin emtb:n kun ajaa suoraan lenkiltä pihaan ja suihkuttaa ja muut perustoimet, niin sen on 10 minuutin homma. Eikä tarvi erikseen autolla lähteä radalle tms. Ihan päällikköjuttu =) Itse ajelen melko teknisessä maastossa, jotain pätkiä tietty missä voi ajaa kovempaa, mutta lyhyitä nekin on, niin kyllä toi Brosen kone siihen riittää ihan helposti. No, tietty sitä on itselleen aina sen parhaan valinnan tehnyt, kuten muutkin =)

ealex
09.01.2018, 16.20
Ainakaan itse en mitään alkupotkua haluaisi, enkä ymmärrä mistä se moottoripyöräsyntyisi. Konepyörällä voimaa säädellään kytkimellä jatkuvasti ja liikkeelle lähdetään pito säilyttäen, erityisesti vaikeissa paikoissa. Avustuksenkin siis pitäisi reagoida täysin realiajassa ja olla täysin kuskin kontrollissa. Makuja on tietysti monia.

Jotenkin itsellä on mielikuva että lineaarinen avustus olisi paras. Ehkä säädettävissä 20-100%.
Niinpä, miksi sitä hallitsematonta alkupotkua polkupyörällä haluaisi? Jos esim. mutkan jälkeen sitä potkua tarvitaan niin sen kun painaa polkimia voimalla, Shimano Trail-moodissa tarjoaa silloin maksimiväännön käytännössä ilman minkäänlaista viivettä. Brose taas ”pimittää” sen alkupotkun täysin ja Bosch taas tarjoaa hallitsemattomana, halusit tai et... :rolleyes:

Dille Vallaton
09.01.2018, 16.32
Hyvin on joku saanut syötettyä täyttä basaa takahaarukan pituudesta. Lyhyt on parempi kuin pitkä, jos ymmärtää yhtään tekniikasta. Miksi kaikki valmistajat (pois lukien joku suomalainen) tekevät haarukoista mahdollisimman lyhyitä. Ja joo sähköfilossa se on vieläkin tärkeämpää, että pomppaa kynnykselle ja kivien päälle herkästi, kuten edellä jo mainittiin. Voi käyttää pomppukiviä kuten trialissa.
Ai niin moottoreista piti kirjoittaa. Bosch menee parhaiten mäkeen ja jättää ainakin Shimanon ja Brosen. Yamahasta ei kokemusta. On filo filoa vastaan testattu frendien kanssa. Boschissa myös paras potku mutkasta. Tämä siis täydellä teholla ja jos osaa ajaa rätkällä metsässä kovaa, saa sillä parhaat kiksit. eMTB-moodi on todella hyvä ja sillä voi ajaa jos alkaa vaikeassa maastossa liikaa kuumottaa mestat. Shimano täydellä teholla jonkin verran ponnettomampi kuin Bosch. Luomumman tuntuinen avustus, mutta miksi pitää olla sellainen kun on sähköfilosta kyse. Sienimetsässä käynti on asia erikseen. Täyden tehon ja trailin ero Shimanossa liian suuri. Boschilla ei jää jyrkissä kohdissa yhtä helposti kammelle kuin Simanolla, koska Saku jaksaa vääntää vaikka kampikierrokset menee melkein nollaan. Shimano on tarkempi pyöritysnopeudesta. Jos hidastuu jalka, niin loppuu myös veto. Etenkin jos ajaa liian isolla vaihteella. Brose ja Spessu pitää erottaa toisistaan. Sama mosa, mutta ainakin 17-mallinen Levo tuntuu mopommalta kuin Brose. Aidossa Brosessa myös tangossa säädin, joka Spessusta puuttuu. Spessun uudessa kai on nyt myös erillinen säätönamiska. Brose kesyimmän tuntuinen. Kaikki kesyimmällä modella aivan ponnettomia, mutta kai sitäkin joku tarvitsee muuhun kuin akun rippeillä kotiin kampeamisessa. Tämä siis kirjoitettu tasamaaenskaharrastajan näkökulmasta. Nimerkillä: "Ylämäet täysillä loppua kohden kiristäen ja alamäet vapaalla!"

Pipo
09.01.2018, 16.54
Takahaarukan pituudesta täsmalleen samaa mieltä.

Shimanossa on sekä Trail että Boost moodissa kolme erilaista avustustasoa joista voi valita jolloin niiden välinen ero kaventuu selkeästi. Itselleni Boost moodilla on todella vähän käyttöä mutta jos on todella mäkiset ajomaastot niin ehkä sitä silloin voisi joskus ajatella tarvitsevansa. Ehkä se jossain Alpeilla, suon ylityksessä, umpihangessa..

Fat Boy
09.01.2018, 17.10
Takahaarukan pituudesta voitte vääntää, jos siltä tuntuu, mutta mieluusti jossain muualla. Kokemusta pitkistä ja lyhyistä eikä pitkästä ole haittaa kuin hitaissa vauhdeissa, hyötyä siitä on kaikkialla muualla. Ja ei, en aja Polella.

Boschin alkupotku ei ole hallitsematon emtb asetuksella. Keulan kevennystä tuli hivenen kokeiltua, on selkeästi raskaampi, kuin luomulla (spessun chainstay 459mm, eli pitkä verraten luomuun). Mutta en usko, että totuttelun jälkeen mikään ongelma. Lyhytperäisin 26:n jälkeen kaikki pyörät tuntui vaikealta keulia ja niiden jälkeen se sama 26:n meinasi kiepsahtaa selälleen kevennellessä ja mäessä.

Kiituri
09.01.2018, 22.28
Endurolla (prätkällä) tottunut siihen että kurvin jälkeen hanaa ja sitten mennään. Fillarissa tykkäään "alkupotkusta" polulla, jossa tulee väkisin nopeita jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Ja niitä tuppaa eMTB:llä tulemaan kun vauhti on helposti yli oman arviointikyvyn ja joku mutka tuleekin silmille. Sitten nopea jarru, mutka ja kova kiihdytys. Boschilla mukavan tuntuista.

Niitä on muitakin metsämopoja kuin enskat :) Fillarillakin voi ajella sellaisi polkuja missä ei vaan voi ajaa kovaa vaan jokainen metri on ansaittava. Sellaisella polulla jos avustin ryntäilee tai viivyttelee, ei hommasta tule yhtään mitään. Pitää olla viiveetön, välitön ja lineaarinen vaste. Onko missään?

Nytkin on muutes sellainen tilanne polkujen suhteen että porukkaa ajaa vain niitä ns. neulaspolkuja missä kaikki muutkin on ajaneet tai kävelleet. Mitä kovakuntoisempia sällejä tasaisempia polkuja ajetaan... Tämä vain oma havainto.:rolleyes:

Smo
09.01.2018, 22.52
Täällä löytyy kokemusta Focus Jam2 plussasta, Shimano E 8000 moottorilla. Itse ajan paljon teknisiä polkuja pitkin, mistä löytyy kalliota, juurakkoa ja pitkospuita. Laite toimii mielestäni erinomaisesti ja tasapainon pitäminen jarrun ja moottorin avulla on todella hyvää, myös 10cm lumella, samaa reittiä ajaessa, ISP alla. Itse kun olen tälläinen "invaliidi", joka ei sairauden takia voi kroppaansa liikaa rasittaa, ajan raskaassa maastossa täydellä Boost avustuksella ja en kyllä löydä pyörästä/moottorista mitään moitittavaa. Minulla on myös kokemusta etujousitetusta maastopyörästä Greencyclen 500W napamoottorilla ja siinäkin oli omat hyvät puolensa. Pyörä oli nopea peukalokaasun ansiosta, myös huonolla polulla, kun vain persusta oli irti penkistä. Takavanne oli juurakossa kulutustavaraa, mutta oli vauhtikin kovaa. Siinä voima tuli viiveellä, mutta kyllä senkin asian kanssa oppi elämään ja hauskaa oli. Ajetaan enemmän ja hifistellään vähemmän

No miten on vanteet kestäny?

Linksterman
09.01.2018, 22.57
Olen ajanut 1000km Haibike Sduro hardnine seiskalla jossa on Yamahan PW-X 250W moottori 80nm väännöllä. Minusta moottori reagoi lineaarisesti ilman mitään potkuviiveitä. Moottori on myös hyvin hiljainen, mutta omasta mielestä paras ominaisuus on että ilman sähköapua moottorin vastus on olematon. Moottoripyöräkokemuksella arvostan tasaista viiveetöntä vääntöä, mutta ymmärrän kyllä niitäkin kuskeja jotka tykkäävät moottorin potkimisesta. Prätkäpuolella krossipyörien tehot on melkein digitaaliset, päällä ja pois. Minulla sellaiset laitteet ovat tupanneet karkaamaan mutkissa omille teilleen.

ElBike
10.01.2018, 09.19
Niitä on muitakin metsämopoja kuin enskat Tämä ei avautunut minulle. Tarkennatko?



Fillarillakin voi ajella sellaisi polkuja missä ei vaan voi ajaa kovaa vaan jokainen metri on ansaittava. Sellaisella polulla jos avustin ryntäilee tai viivyttelee, ei hommasta tule yhtään mitään. Pitää olla viiveetön, välitön ja lineaarinen vaste. Onko missään?


Nytkin on muutes sellainen tilanne polkujen suhteen että porukkaa ajaa vain niitä ns. neulaspolkuja missä kaikki muutkin on ajaneet tai kävelleet. Mitä kovakuntoisempia sällejä tasaisempia polkuja ajetaan... Tämä vain oma havainto.

Missään moottorissa ei ole viiveetöntä vastetta. Olen kuullut tarinoita jälkiasennettavista 750W Bafangeista , jotka tyrkkää ulos aina maksimit niin on sattunut taluttaessa kampi osumaan magneettitunnistimeen ja moottori on ampaissut matkaan. Kaasukahvalla ehkä saisi välittömän viiveen, mutta itselleni on toistaiseksi mahdoton ajatus polkupyörän ja kaasukahvan/vivun yhteiselo. Nykyisellään ajo on kuitenkin hyvin polkupyörämaista.

Käsitätte Boschin alkupotkun väärin. Ei se lapasesta lähde, vaan antaa polkimia paikaltaan kiihdyttäessä enemmän tehoa ulos kuin muut. Mielestäni juuri siinä vaiheessahan sitä tehoa yleensä tarvitaan eniten. Kuten Dille Vallaton asian sanoi; tarviiko e-fillarin tuntua siltä kuin siinä ei olisi moottoria?


Boschin "potkusta" huomannut olevan haittaa ainoastaan oikein liukkaasta paikasta liikkeelle lähtiessä. Esimerkiksi lumihangessa kun jäi jumiin, asetin polkimen ylä asentoon, polkaisin ja moottori heräsi vasta kun kampi oli vaakatasossa - ja aiheutti renkaan sutimisen. Sen jälkeen kammet olivatkin taas kello 6/12, moottorin avustus lakkasi ja tasapainon vuoksi piti ottaa tukea. Oli siis vaikea lähteä varovasti liikkeelle, ilman että heti sutii.


Kaikkeen tottuu, jopa jääpalaan per... ja mikä itsellä alkuun aiheutti ongelmia, menee nyt heittämällä. Luomufillarilla ikänsä ajanut kun ottaa alle eMTB:n niin jos moottori tuntuu "luonnolliselta" onhan sillä helpompi ajaa samalla tavalla kuin ennen. Sen vuoksi varmaan Bosch tuntuu monelle niin epämiellyttävälle. Mutta kun tunteja tulee kymmeniä, huomaa että Bosch itseasiassa on aika mukava verrattuna esim. Shimanoon.


Paljon tuntuu olevan sähköfillaristeja jotka ajaa alimmalla avustustasolla ja "ei koskaan tarvitse täystehoja". Itsekin joudun joskus ajamaan alemmilla avustustasoilla, koska akkua pitää säästää, mutta jos lähden tunnin saunalenkille niin en säästele tehoja.

jj-60
10.01.2018, 10.04
Puhut omias kyllä Bosch lähtee heti avustamaan varsin sivistyneesti koska viimeksi olet Boschin koneella ajanut.Eco asetuksella en kyllä mitään sutimista ole havainnut edes jäällä tietty jos omat voimat voittaa moottorin avustuksen.

ElBike
10.01.2018, 12.03
Pistäs nyt se fillarisi ylämäkeen, istu satulaan, jalka polkimelle ja lähde liikkeelle. Jonkin verran pitää kammen liikkua, ennenkuin moottori tulee mukaan. Oikeastaan merkitsevä ei ole se, miten paljon kampi liikkuu vaan miten paljon fillari ehtii edetä, ennenkuin moottori avustaa. Tietysti tuossa omassa voi olla jokin vika...???

Roiala
10.01.2018, 12.25
Mikä versio ElBikellä on? Performance CX lupaavat mainoksissa että toimisi "heti" ja kohtuudella voi niin sanoa että tekeekin oma vaikkei kyllä ihan 100% täysin viiveetön mutta ei häiritsevä se viive. Samoin Yamahan PW-X jurraa jo paikaltaan vaikkei kammet pyörisi lainkaan (sanovat jotkut joilla sellainen on) ja avustaa vielä paremmin sivistyneesti mutta avustetusti pahasta paikasta liikkeelle!?

Näissä mielikuvissa ja tuntemuksissa kovasti korostuu erillainen käyttö ja mieltymykset vaikka maastopyörällä maastossa kaikki ajammekin. Ihan eri lie vajaa 50v vakavasti ylipainoisen enduromoottoripyörämiehen nautiskelu sähköläskillä linnunlaulusta luonnon helmassa "äänetömällä" kuntopyörällä kuin 17V alamäkipyöräilijä joka haluaa ajaa ylämäenkin lujaa korkealle mutkien valleihin nousten ja ojat komeasti yli keulien?

ElBike
10.01.2018, 12.46
^CX. Suurimmassa osassa ajoa viive ei ole merkitsevä, mutta erityisesti vaikeassa ylämäessä matkaa jatkaessa sen viiveen huomaa.

Ihan esimerkkinä tapaus kun ajaa vaikeaa ylämäkeä ja joutuu ottamaan jalalla tukea. Tilaa on vähän eikä voi peruuttaa yhtään vauhtia saadakseen. Edessä kallioporras, kivi tai juuri, jonka yli pitäisi keula nostaa. Luomulla saisi välittömästi jalat polkimille saatuaan, polkaista keulan ilmaan ja jatkaa matkaa. Boschilla tuntuu siltä että pitäisi avustamattomalla fillarilla tehdä sama.
Shimanolla moottori tekee juuri sitä mitä PW-X kuulemma eli kun jalalla painaa polinta, niin moottori jo pikkuisen jurisee. Ehkä erot huomaavasta kun saa peräkkäin kokeilla kummankinmerkkisiä moottoreita.


Itse tulee ajettua tai ainakin yritettyä lähes mistä vain. Oikeastaan enää välttelen vain selkeitä kuolemanpaikkoja eli jotain, jossa horjahtaessa voi tippua ja joutua vähintään teholle. Joten tulee huomioitua tuollaiset asiat kuin moottorin suurempi viive.

Roiala
10.01.2018, 13.15
PW oli tuossa ominaisuudessa CX:ää selvästikin vielä huonompi.
Yksi mikä itsellä tekee vähän samaa "ongelmaa" mutta olen tulkinnut sen johtuvaksi (osittain) kyllä muusta kuin sähkärin viiveestä on se että tulee ajettua pykälää tai kahta isommalla vaihteella eli käytettyä se avustus kampikierrosluvun laskuun pikemminkin kuin polkimiin itse tuottaman momentin vähentämiseen. Tällöin "tökkäys" vaiheessa on ihan liian iso vaihde päällä paikaltaan lähtöön tai siihen keulan keventämiseen. Kadenssitasot on sähkärillä selvästi matalammat ihan aina, syystä tai toisesta vaikka asiaa ajattelee. Ja kyse ei ole siitä että eikö moottori pysyisi mukana vaan niin vain tulee valittua. Silti kyllä ajoittain Bosch näyttää näytössä merkkiä että pykälläppä äijä jo isompaa :)

Bosch CXssä on dynaaminen vaihteen vaihdon tunnistus tms juttu, vaihdon jälkeen ilmeisesti tarkoituksella antaa pienen hetkellisen boostin ilmeisesti ajatuksena että saavuttaa takaisin sen mitä menetti kun vaihdon ajaksi tehostus pieneni? Toimiikohan tämä myös tavallaan vahingossa (tai tahallaan) myös mutkista ulos tullessa jos mutkassa on polkeminen lopetettu tai kevennetty hetkeksi. Boostin huomaa tietty vauhdissa mutta myös mittarissa kun tehomittari näyttää hetken jopa isompia "lukemia" tai palkkeja mitä ko asetuksella ns maksimi olisi.

Ja selvyydeksi siis niin minä olen se linnunlaulun kuuntelija ajeleskelija :)

Reba
10.01.2018, 15.42
No miten on vanteet kestäny?
Hyvinhän nuo Race Facet on kestäneet, mutta on vauhditkin tippuneet, kun ei peukalokaasua enää ole. Nyt ajo on enemmän nautiskelua, takajousituksen ja plussa kumien ansiosta. Ehkä näin on parempi, niin säilyy itsekin ehjänä.

Kiituri
10.01.2018, 22.18
PW-X kuulemma eli kun jalalla painaa polinta, niin moottori jo pikkuisen jurisee.

Tämä vaikuttaa hyvältä. Minusta moottorisa pitää nimenomaan olla momenttianturi eikä pyörimisanturi. Maksimi momentti pitäisi siis saada nolla-liikkeessä mutta momentti ptiäisi tietysti aina olla suhteessa jalasta tulevaan momenttiin.