Näytä tavallinen näkymä : Renkaiden leveys vs. ”nopeus” (häviöt)
 
 
Renkaiden leveyden vaikutusta häviöihin lienee täälläkin puitu. Mutta koska en ole foorumia kovin kauan seurannut, laitanpa tämän ehkä klassikon kertauksena: https://janheine.wordpress.com/2018/01/03/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/
Blogautus oli avartava, vaikken ole kapeiden renkaiden ystävä koskaan ollutkaan. Joitain kysymyksiä jää, lähinnä mittaustarkkuudesta välillä 24–54mm ja tietenkin mitä tapahtuu 54mm tuolla puolen.
hiilikuitumies
05.01.2018, 00.00
Ja vaikka siinä nopeudessa pieni ero olisi (ja onhan siinä kuitenkin hyvällä alustalla paino ja ilmanvastus huomioiden), niin eihän se kuntoilijaa haittaa. Sen sijaan kuntoilija ajaa mukavammin ja huolettomammin myös hiekkatiet ja muut reitit, jos vain mieli tekee. Ne tuovat pyöräilyyn vapautta takaisin. Mielestäni monilta se on hukkunut. Moni ajaa kellon ja sykemittarin orjana tiettyjä reittejä, mitä varten kalusto on tuunattu niin tarkasti, että jos käy mielessä, minnehän jokin pikku soratie saattaisi viedä, niin ei uskalleta lähteä katsomaan ja seikkailemaan, koska ei pyörä salli sitä. Tai kyllähän pyörä sallisi hyvinkin paljon (katso alla), mutta kuski ei. Pyörä ei kuitenkaan tee sellaista helpoksi. Minä itsekin yritän vapautua ja tavoittaa paremmin sellaista pyöräilyn henkeä, kuten sen itse näen. Se ei ole kilpailussa aikaa vastaan, niin uusien maisemisen näkemisessä ja ajamisen nautinnossa. Siinä, että ei tarvitse valita tiettyä pyörää tiettyä lenkkiä varten, vaan voi lähteä vain ajamaan ja seurata teitä ja polkuja, minne ne vievätkään.
https://ritcheylogic.com/wp/wp-content/uploads/2015/05/3-peterjobstalpinerd1988800.jpg
Kun kyse ei ole kilpailusta, tunne voi olla tärkeämpi asia kuin kellon lukemat. Leveämpi rengas tosiaan laajentaa mahdollisuuksia reitinvalintaan, lisäksi asfaltitkin on monesti pahasti kuluneita ja siten karkeita, jossa kovin kapea rengas tärisee ikävästi. Mitä se vaikuttaa kuskin jaksamiseen, sitäkin kannattaa joskus pysähtyä miettimään. Toisaalta renkaan leventäminen kasvattaa renkaan painoa ja se taas vähentää kiihtyvyyttä ja muuta herkkyyttä. Itse olen valinnut asfalttipainotteiseen ajoon Schwalben Marathon Racerin evo-versiot koossa 40-622. Leveys 18,2 mm vanteella on n. 37-38 mm ja sileähköstä kuviosta huolimatta ne toimii hienosti hyväpintaisella soratiellä ja tarvittaessa polkujakin noilla voi ilman isompaa kärsimystä ajella. Painoa kohtuulliset 450 g/kpl. Toki aavistuksen leveämpi rengas koossa 650b edelleen houkuttaa, mutta se ajatus saa muhia ihan rauhassa.
PinionVonEsbo
05.01.2018, 09.32
Hyviä huomioita. Omassa uudessa pyörässäni on peräti 60-662 renkaat ja painetta vain 2 atm, mutta siitä huolimatta se rullaa ällistyttävän kevyesti, paremmin kuin edelliset 23-47 millisillä varustetut maantie- ja maastopyörät.  Ja sillä on ilo ajella missä sattuu "tutkimusmatkailijan" asenteella. Melkein 20 vuotta on tullut asuttua samassa paikassa, mutta nyt vasta alkaa huomata miten paljon lähiseuduilla on katuja, väyliä ja polkuja ajattavaksi.
Keskiäkäinen lohjalainen
05.01.2018, 10.22
Renkaiden leveyden vaikutusta häviöihin lienee täälläkin puitu. Mutta koska en ole foorumia kovin kauan seurannut, laitanpa tämän ehkä klassikon kertauksena: https://janheine.wordpress.com/2018/01/03/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/
Blogautus oli avartava, vaikken ole kapeiden renkaiden ystävä koskaan ollutkaan. Joitain kysymyksiä jää, lähinnä mittaustarkkuudesta välillä 24–54mm ja tietenkin mitä tapahtuu 54mm tuolla puolen.
Leveydellä on yllättävän vähän vaikutusta, ainakaan niin, että leveämpi olisi automaattisesti hitaampi. Tämä on erityisesti totta ohutseinämäisillä sisurittomilla renkailla, joilla renkaan seinämän muodonmuutosten vaatima energia on hyvin vähäinen. Sillä sen sijaan on paljonkin merkitystä, millainen tien/polun pinta on. Mitä tasaisempi pinta, sitä kapoisempi ja kovempipaineinen rengas sille sopii. Suomalainen asvaltti harvemmin on niin tasaista, että 10 bariin pumpattu 23-millinen olisi se optimikonffis. Energiat tärvääntyvät rungon täristämiseen. Aika monta vuotta tuollaisilla tuli kuitenkin ajettua, ennenkuin koin valaistumisen. Nykyisin ajelen leveydeltään 27-millisillä renkailla (25mm rengas DT Swiss RR21 -kiekoilla) ja 7.5 barin paineilla. Sisureina ovat lateksit tai sitten mennään tubeleksena. Kuskilla on painoa n. 100 kiloa. Kyllä rullaa! Metsässä vauhti on parasta läskillä, jossa on 4-tuumaiset 0.6 bariin pumpatut litkutetut Jumbo Jimit.
kuovipolku
05.01.2018, 10.37
Hauskaa että löytyy joku joka käyttää rengaspaineidensa mittayksikkönä atm:ää! Mehän olemme aikaisemmin saaneet ihmetellä vain sitä että valtamerentakaiset ystävämme pitäytyvät tiukasti psi:ssään ja silti kummastelevat mikseivät ne eurooppalaiset luovu vanhoista kummallisista rengasstandardeistaan.
Hiilikuitumiehen huolenpito siitä miten pyöräilyn idea on päässyt monilta muilta hukkumaan on melko hellyttävää! Tämähän on tuttu ilmiö: kun joku löytää jotain itselleen uutta ja ihanaa, maailman näkee sen jälkeen vain siitä yhdestä näkövinkkelistä. Vapaus on itse kullakin ensisijaisesti korvien välissä eikä renkaiden leveys ole ollut suurimpana esteenä kenellekään. On toki hienoa ja ilahduttavaa että moni on saanut pyöräilyynsä uutta potkua.
Jan Heine on epäilemättä tehnyt paljon pyöräilyn hyväksi, mutta hänen(kin) juttujaan lukiessa on ehkä syytä muistaa että kirjoittajalla voi olla tietty missio, hänellä voi olla tuote myytävänä tai hänellä voi olla jokin muu syy siihen että hän esittää asiasta vain näkemystään tukevia seikkoja. Melko varmasti vain muutama vuosikymmen sitten olisi ollut joku nettikirjoittaja joka olisi yhtä vakuuttavasti kertonut meille miksi meidän tulisi ajaa yksinomaan 23-millisillä tai kapeammilla renkailla ja vähintään 8 barin paineilla ja miksi ne ovat kaikin tavoin paremmat juuri meille...
Sotken tähän oman näkemyksen:
Renkaan leveys ei niin oleellinen rullausherkkyyteen kuin kulutuspinnan leveys, (lue kapeus), ja tarkemmin se pinta-ala millä se koskee alustaan. Pienempi herkempi.
Edellyttäen, että ajetaan sileällä ja kovalla pinnalla.
Schwalbe kertoo balloon-sivustollaan, kuinka leveämpi on parempi. Varmaan näin, mutta siinä on kyse mahdollisuudesta käyttää leveässä renkaassa matalampia paineita ja näin saada parempi ajomukavuus. Varmaan kapea rengas matalilla paineilla tuottaisikin melko kamalan lopputuloksen, joten yksi ja sama paine ei ole hyvä vertailukohta eri kokoisten renkaiden ollessa kyseessä. Absoluuttisesta vierintävastuksesta ei luotettavaa informaatiota tästä lähteestä saa.
MacKonte
05.01.2018, 12.29
Nuoruudessa vaihdettiin Peugeotin harjoituskilpuriin kapeinta rengasta, mitä kivijalasta löytyi ja pumpattiin niin kovaksi, ettei peukalonkynsi painanut kuin pienen kuopan kulutuspintaan (eipä ollut painemittarillista pumppua...). 
Vanhemmiten pyöräilyn pariin palattua laitoin alumiinimaantiekiitäjään 23mm renkaat ja 8.5bar painetta. Tiet olivat jotenkin vuosien saatossa "huonontuneet" ja ajaminen ei ollutkaan ollenkaan niin hauskaa (huonommasta kunnosta huolimatta).
Kilometrien lisääntyessä ja vuosien kuluessa on nykyiseen maantiekiitäjään asentuneet ensin 25mm ja viimeksi 28mm renkaat ja 6.5bar painetta. Leveys ei olekaan enää "pahe" tai kapeus tavoiteltava "hyvyys". Cycloon, 35mm renkaaseen ja 5.5bar paineeseen siirtyminen avasi hiekkatiet ja metsäautotiet mahdollisina reitteinä. Maantiepyörällä joutui vain katselemaan, että mitä tuolla lienee...
Mielenkiintoisin rengas oli takavuosien cityfillarissa. Renkaan leveys on 42mm ja keskellä kulutuspintaa oli noin  5mm leveä koroke. Sopivilla paineilla rengas kulki kapealla korokkeella ja pehmeämmällä alustalla koko kulutuspinnan leveydellä. Pyörä oli muuten kauhea ajettava, mutta rengas jäi mieleen mielenkiintoisena detaljina.
H. Moilanen
05.01.2018, 13.20
Asiaa on tutkittu ihan labrassa saakka. Tämän mukaan leveämpi olisi parempi.
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28
Suhteelliset erot ovat isot, mutta watteina ei paljon mitään.
Asiaa on tutkittu ihan labrassa saakka. Tämän mukaan leveämpi olisi parempi.
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28
Suhteelliset erot ovat isot, mutta watteina ei paljon mitään.
Ei kukaan aja noin, että laittaisi saman paineen 23 ja 28mm renkaisiin. Ennemmin voisi tehdä ihmeellisen havainnon, että korkeampi ilmanpaine laskee rullausvastusta rullilla ajaessa.
^Samaa mieltä paatonin kanssa. Mitkä olisivat olleet tulokset, jos 23 milliseen oltaisin laitettu 1 bar enemmän ja 25 milliseen 0.5 bar enemmän, kuin 28 milliseen.
^Samaa mieltä paatonin kanssa. Mitkä olisivat olleet tulokset, jos 23 milliseen oltaisin laitettu 1 bar enemmän ja 25 milliseen 0.5 bar enemmän, kuin 28 milliseen.
Ei niissä tosiaan ole eroa. Ainakin minä valitsen renkaan halutun ajomukavuuden mukaan. Eli jos haluaa sileälle asfaltille kovan ja mahdollisimman hyvin rullaavan renkaan, niin sitten leveydestä ei ole mitään hyötyä. Täällä uudellamaalla on kuitenkin kiva ajaa mukavalla renkaalla, jossa riittää joustomatka monttujenkin ylitykseen, eli 28mm matalilla paineilla ovat minusta hyvät.
Juu, samoin mukavuus edellä harjoitellaan täälläkin. Ajattelin vain tuota absoluuttista nopeutta ilman mukavuus aspektia. Eli, esimerkiksi pitäisi valita hyvin sileälle tielle aika-ajorengas ja keskivauhti ajossa olisi esim. 45 km/h. Uskoisin kuitenkin, että tuo 23 mm olisi monestakin syystä nopeampi, kuin tuo 28 millinen. Jos tuo vierintävastus tuossa olosuhteessa saataisinkin vähintään samaan tuon 28 millisen kanssa, niin uskoisin että pienempi pyörivä massa ja pieni ilman vastus hyöty voisi tuoda sen pari wattia lisää ja sekin voi olla riittävä. Kuten historia tietää kertoa, niin onhan ensimmäisen ja toisen erotuksena ollut sadasosasekunti, joten tuon esim. kahden watin hyödyn takia olisin valmis ottamaan tuon 23 millisen edellä kuvatunlaisiin olosuhteisiin ja tuohon keskivauhtiin, joka minulle on kuitenkin utopiaa. Pari wattia sieltä, muutama tuolta, jne. Se voikin olla yht äkkiä yhteensä 10 wattia, joka voi ratkaista aika-ajon edukseni. Tuon kymmenen watin saavuttaminen harjoittelulla voi olla työn ja tuskan takana, jos henkilö on jo tehnyt mielestään harjoittelulla kaiken mahdollisen.
No, tämähän on tällaista teoreettista pähkäilyä, mutta kunnon lisäksi pyörän "liukkaus" on osa lopputulosta.
H. Moilanen
05.01.2018, 14.54
Ei kukaan aja noin, että laittaisi saman paineen 23 ja 28mm renkaisiin. 
Ajaa tai ei, mutta laboratoriomittauksissa yleisenä perusperiaatteena on, että muuttujat poistetaan. Siksi sama ilmanpaine.
Samaa mieltä paatonin kanssa. Mitkä olisivat olleet tulokset, jos 23 milliseen oltaisin laitettu 1 bar enemmän ja 25 milliseen 0.5 bar enemmän, kuin 28 milliseen.
Löydät kysymykseesi vastauksen, jos viitsit lukea mittaukstulokset. Tosin, mikä on peruste sille että ilmanpaineiden ero pitää olla juuri tuo eikä jotakin muuta?
Tuo sama ilmanpaine on nyt vaan typerää. Samalla periaatteella pienempi rengas on mukavampi ja sekin voidaan todistaa aukottomalla laboratorio testillä.
H. Moilanen
05.01.2018, 15.08
^Tuloksista voit tehdä ihan oman, vähemmän typerän vertailun. Tuskin siinä paljoa menee pieleen, jos olettaa ilmanpaineen ja wattien suhteen lineaariseksi mittauspisteiden välillä.
Jep. Silloin vaan kumoutuu se nyt toitotettava uskomus, että leveämpi rullaa paremmin. Noiden testien mukaan se rullaa paremmin, koska rengas on kovempi.
hiilikuitumies
05.01.2018, 15.32
Hiilikuitumiehen huolenpito siitä miten pyöräilyn idea on päässyt monilta muilta hukkumaan on melko hellyttävää! Tämähän on tuttu ilmiö: kun joku löytää jotain itselleen uutta ja ihanaa, maailman näkee sen jälkeen vain siitä yhdestä näkövinkkelistä. Vapaus on itse kullakin ensisijaisesti korvien välissä eikä renkaiden leveys ole ollut suurimpana esteenä kenellekään. On toki hienoa ja ilahduttavaa että moni on saanut pyöräilyynsä uutta potkua.
Jos sinusta on oma suppea näkövinkkeli huomata, että moni ajaa välineidensä orjana, että oikeasti sellaista ei ikinä tapahdu, niin se kuulostaa aika suppealta näkövinkkeliltä. Renkaiden leveys on hyvin olennainen tekijä siinä, miksi ihminen ei maantiepyörällä poikkea soratielle, vaikka muuten mieli tekisikin.
hiilikuitumies
05.01.2018, 15.49
Onko meidän kuntoilijoiden järkevää hankkia välineitä ja ajaa sekuntien kiilto silmissä? Eikö työelämässä ja muualla jo saa suorittaa tarpeeksi? Onko sen takia järkevää täristellä epämukavilla ja reittivalintoja määräävillä renkailla jokaista routauraa peläten? 23-millisen ajaminen hiekkaan on aika ikävä kokemus jo turvallisuuden kannalta, koska se uppoaa kuin lumeen. Minä en ikinä suosittelekaan pyöräilyä (maanteillä) aloittaville maantiepyöriä, vaan aina cyclocrossareita hyvin reilulla rengastilalla, koska silloin mahdollisuudet pysyvät auki ihmisellä, jolla ei vielä edes ole kunnon käsitystä, mitä pyöräily hänelle tulee merkitsemään ja olemaan. Toki jokainen saa harrastaa mielensä mukaan. Jos kisakireys kiinnostaa, niin sellaista kannattaa hankkia, mutta väitän, että pyöräilykulttuuri ohjaa myös valintoja jo välineistä puhumattakin. Nykyisin onneksi on tullut vaihtoehtoja lisää, mutta ne ovat vielä aika eksoottisia ja usein kalliimpia. Plus-ajattelu on tehnyt pyöräilylle todella paljon hyvää, kuten myös läskipyörät, joista plus oikeastaan syntyikin.
Jep. Silloin vaan kumoutuu se nyt toitotettava uskomus, että leveämpi rullaa paremmin. Noiden testien mukaan se rullaa paremmin, koska rengas on kovempi.Luin johtopäätökset ilmeisesti eri riviltä. Mielestäni tuossa johtopäätetään, että vierintävastukset  on samat tapauksissa 23mm rengas 8,5 bar paineella, 25mm rengas 7,0 bar paineella ja 28mm rengas 5,5 bar paineella. 28mm on kuitenkin toisaalla mitattu mukavammaksi ja lähtökohtaisesti leveämpi rengas matalammalla paineella rullaa epätasaisella pinnalla paremmin. Myöskin toisaalla on johtopäätetty, että suurin maantierenkaan aerodynaaminen häviö tapahtuu renkaan ja kehän yhtymäkohdassa, jossa ilmavirta muuttuu turbulentiksi sitä todennäköisemmin mitä suurempi ero renkaan ja kehän leveydessä on. 
Toisin sanoen siis leveämpi rengas matalammalla paineella ei häviä vierintävastuksessa kapeammalle korkeammalla paineella. Se ei myöskään häviä merkittävästi ilmanvastuksessa, kun kehän leveys on suhteessa samanlainen kuin kapeammalla renkaalla ja kapeammalla kehällä. Mukavuusetu on tilanteesta riippumatta leveämmällä renkaalla. Pyörivän massan etu on tilanteesta riippumatta kapeammalla (kevyemmällä) renkaalla.
Jami2003
05.01.2018, 16.24
28 mm asti nämä väittämät uskon (mukavampi ja rullaa käytännössä vähintään yhtä hyvin) mutta ihan oman kokemuksen mukaan 35mm häviää 25mm jo selvästi. En lukenut mitään tutkimusta mutta ilmeisesti tässäkin asiassa niinku monessa muussakin on jossain kohtaa cross line missä toisen ominaisuuden parantaminen ei enää parannakaan toista.
hiilikuitumies
05.01.2018, 16.28
Ja siis epätasaisella pinnalla se matalampi paine nimenomaan tuo sen paremman rullauksen. Sama rengas rullaa esim. soralla paremmin matalammilla paineilla kuin kovemmilla paineilla. Kapeaa rengastahan ei voi kovin matalilla paineilla edes ajaa. Eli siinä mielessä asia ei mene niin, että pitäisi aina pumpata mahdollisimman kovaksi ja sitten verrata renkaita, jos huomioidaan erilaiset alustat. Ei asvalttikaan kaikki ole niin tasaista, että kovin mahdollinen paine olisi nopein ratkaisu. Samoilla paineilla vertaamisessa on ideaa, vaikka jotkut selvästi ovatkin siitä eri mieltä. On etu sekä mukavuudessa että nopeudessa, jos rengas on yhtä nopea kuin toinen, mutta matalammilla paineilla. Silloin voi sanoa, että rengas on yleisesti ottaen nopeampi, että leveämpi on nopeampi rullaamaan. Asvaltilta poistuttaessa leveä on ylivertaisesti nopeampi kaikista ilmanvastuksista yms. huolimatta, koska sitä uskaltaa ajaa paljon nopeammin alamäen mutkiin yms. Jo pelkkä tärinä syö miestä.
hiilikuitumies
05.01.2018, 16.38
28 mm asti nämä väittämät uskon (mukavampi ja rullaa käytännössä vähintään yhtä hyvin) mutta ihan oman kokemuksen mukaan 35mm häviää 25mm jo selvästi. En lukenut mitään tutkimusta mutta ilmeisesti tässäkin asiassa niinku monessa muussakin on jossain kohtaa cross line missä toisen ominaisuuden parantaminen ei enää parannakaan toista.
Olisit lukenut tuolta, kuinka omaan tuntemukseen ei voi näissä luottaa. Itse olen huomannut ihan saman, että siihen ei voi luottaa. Kun pumppaan kumit koviksi, pyörä tuntuu usein herkemmältä ja ikään kuin nopeammalta, mutta totuus on toista.
Heinen (tai Bicycle Quarterlyn) testeissä oli yhtenä pointtina ajajaan hukattu energia: siis vierintävastuksen ja ilmanvastuksen lisäksi epätasaisella pinnalla hukkuu energiaa ajajan lämmittämiseen täristämällä. Tuota en ollut tullut aiemmin ajatelleeksi. Labratestit pelkällä renkaalla antavat eri tuloksen, jos renkaasta puuttuu "hystereesi massa". Eli sikäli on vähän harhaanjohtavaa tuijottaa vaikka hyvin tehtyjä vierintävastustestejä (joita olen itsekin tuijotellut). 
En sinänsä osaa epäillä BQ:n tuloksia, mutta hieman epäilen niiden yleistyvyyttä muille kuin testatuille renkaille ja pinnoille, ja toisaalta mittaustarkkuutta. Kun sanotaan ettei mitään tapahdu 24–54mm välissä, tarkoittaa tämä oikeasti ettei testi-setuppi kyennyt näkemään tilastollisesti merkitseviä eroja mikä voi johtua paitsi erojen pienuudesta myös testistä.  
Symppaan kommentteja suorittamatta ajamisesta, omaa pyöräilyä yritän pitää mahdollisimman epämuodollisena sikäli kuin se on mahdollista. Toisaalta jos ajaa esim. töihin, kyllä sinne pitäisi myös joskus päästä, ettei ihan voi satunnaisesti ajella eri suuntiin.  Mutta jokaisella on omat tapansa harrastaa, pyöräilyyn on niin paljon eri motivaatioita. Ikävästi vain motivaatiot korreloivat renkaiden leveyteen ja paineisiin, tai ainakin käsityksiin niistä. :)
PinionVonEsbo
05.01.2018, 16.44
Jossakin ulkomaan artikkelissa pähkäiltiin samaa asiaa ja tultiin siihen loppupäätelmään, että jos nopeudet ovat keskimäärin 25 km/t tai alle, leveämmät renkaat ovat paremmat (kohtuuden rajoissa tietenkin), mutta sitä suuremmilla nopeuksilla alkaa sekä ilmanvastus että renkaitten paino vaikuttamaan enemmän, eli kapeammat ovat paremmat. Tämä tietenkin sellaisella alustalla, jolla kapeilla renkailla voi ylipäätään ajaa. Minulla ainakin cruisailun ja "tutkimusmatkailun" keskinopeus on vain siinä 20 km/t tietämissä, joten paksut renkaat ovat hyvä valinta. Ja mukava.
Jami2003
05.01.2018, 16.51
No nyt jopa luin hieman juttua mutta siinä oli verrattuna vain 28 mm asti. Missä kohtaa se cross line tulee jos ei vielä 35 mm kohdalla?
Lisäksi "mukavuus" on suure jota varoisin käyttämästä. Minusta on mukavaa maantiepyörässä äärimmäinen keveys, jäykkyys ja kohtuullinen kovuus jolloin olen "yhtä" pyörän kanssa ja tunnen hiusmaiset halkeamatkin maantiessä. En tykkää yhtään asfaltilla crossarini suuren ilmatilan pehmeydestä joka on vielä yli 5 km/h hitaampi keskimäärin varmaan monestakin asiasta johtuen mutta yhdeksi epäilen suuren ilmatilan renkaita.
28 mm asti nämä väittämät uskon (mukavampi ja rullaa käytännössä vähintään yhtä hyvin) mutta ihan oman kokemuksen mukaan 35mm häviää 25mm jo selvästi. En lukenut mitään tutkimusta mutta ilmeisesti tässäkin asiassa niinku monessa muussakin on jossain kohtaa cross line missä toisen ominaisuuden parantaminen ei enää parannakaan toista.
Tai sitten siitä, että 35 mm renkaat ovat usein hiukan erilaiseen käyttöön tarkoitettuja. Lisäksi painossa on eroa ja sehän vaikuttaa jos ei keskinopeuteen niin ainakin tuntumaan.
 Bikerollingrecistancen testeissä kapeat maantierenkaat täyteen pumpattuna tuottaa n. 10-20 watin lukuja, mutta n. 35 mm touring-renkaat 15-30 watin arvoja. Käytän termiä "täyteen pumpattu", koska se on ehkä parempi tapa vertailla suuruusluokkia kuin jokin tietty paine. Tuossa testissä kapeiden renkaiden paine on n. 8 bar ja leveiden n. 5 bar.
60mm schwalbet rullaavat ihan yhtä iloisesti, mitä kapeammatkin renkaat.
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-big-one-2016
Jami2003
05.01.2018, 17.02
Tässä aletaan lähestyä läskimiesten väittämää että läski on paras alusta riippumatta. Pakko kai se on uskoa jos testitkin niin sanoo :)
Tietyssä määrin uskon näitä testejä. Oma kokemus maastopyörässä on että 27,5+ rengas ylläri ylläri rullaa paremmin kuin 29er rengas. Alustasta riippumatta.
Tässä aletaan lähestyä läskimiesten väittämää että läski on paras alusta riippumatta. Pakko kai se on uskoa jos testitkin niin sanoo :)
Tietyssä määrin uskon näitä testejä. Oma kokemus maastopyörässä on että 27,5+ rengas ylläri ylläri rullaa paremmin kuin 29er rengas. Alustasta riippumatta.
Vierintävastuksessa läski rullaavalla kumilla ei juurikaan häviä, mutta ilmanvastus onkin sitten oma juttunsa 120 mm läskin kumi ei ole kovin aero.
Pitäisi järjestää sellainen testitapahtuma, missä esim. kolme ukkoa tyynenä kesäpäivänä ajaa kolmella eri rengastuksella 10 km aika-ajon, jossa pyritään käyttämään niin tarkasti samoja watteja, kuin mahdollista. Pyöränä olisi cyclocross mihin kaikki renkaat mahtuvat. Kiekot samanlaisia. Rengasleveydet 23, 28 ja 35 mm. Olisi mielenkiintoinen testi.
kuovipolku
05.01.2018, 18.25
Jos sinusta on oma suppea näkövinkkeli huomata, että moni ajaa välineidensä orjana, että oikeasti sellaista ei ikinä tapahdu, niin se kuulostaa aika suppealta näkövinkkeliltä. Renkaiden leveys on hyvin olennainen tekijä siinä, miksi ihminen ei maantiepyörällä poikkea soratielle, vaikka muuten mieli tekisikin.
Luja ja vahva usko siihen että omat huomiot ja niistä tehdyt päätelmät ovat aina oikeita, tosia ja ainoita mahdollisia on varsin tyypillinen uusherännäisten ihmisten piirre, joka tahtoo tuoda mukanaan semmoisen että maailma nähdään uusin silmin mutta vain siitä omasta avaimenreiästä.
Renkaiden kapeudesta huolimatta ihmiset ovat poikenneet maantiepyörillään sorateillekin eikä maantiellä viihtyvä välttämättä tunne samaa kutsua kuin sinä nähdessään asfaltilta haarautuva soratien. Jos olet onnistunut tapaamaan maantiepyöräilijöitä jotka eivät omien sanojensa mukaan ole sorateille poikenneet koska se on arveluttanut heitä tai he ovat kokeneet sen epämukavaksi tai vaaralliseksi, en sitä kiistä, se on toki vallan mahdollista. Ehkä yhtään epäile sanojasi jos kerrot asianlaidan olleen omalla kohdallasi juuri niin - mutta se ei ole koko maailma eikä läheskään koko totuus, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
PS Tätähän voisi jatkaa ad absurdum - eli kuten on jo huomautettu, tulla siihen tulokseen että kaikki jotka eivät aja läskipyörillä (tai plussarengas- tai täysjoustomaastopyörillä tai millä tahansa nyt tahdotaankin) ajavat välineidensä orjina ja tosiasiassa haluaisivatkin ajaa jossain mistä eivät aja.
Onko meidän kuntoilijoiden järkevää hankkia välineitä ja ajaa sekuntien kiilto silmissä? Eikö työelämässä ja muualla jo saa suorittaa tarpeeksi? Onko sen takia järkevää täristellä epämukavilla ja reittivalintoja määräävillä renkailla jokaista routauraa peläten? 23-millisen ajaminen hiekkaan on aika ikävä kokemus jo turvallisuuden kannalta, koska se uppoaa kuin lumeen. Minä en ikinä suosittelekaan pyöräilyä (maanteillä) aloittaville maantiepyöriä, vaan aina cyclocrossareita hyvin reilulla rengastilalla, koska silloin mahdollisuudet pysyvät auki ihmisellä, jolla ei vielä edes ole kunnon käsitystä, mitä pyöräily hänelle tulee merkitsemään ja olemaan. Toki jokainen saa harrastaa mielensä mukaan. Jos kisakireys kiinnostaa, niin sellaista kannattaa hankkia, mutta väitän, että pyöräilykulttuuri ohjaa myös valintoja jo välineistä puhumattakin. Nykyisin onneksi on tullut vaihtoehtoja lisää, mutta ne ovat vielä aika eksoottisia ja usein kalliimpia. Plus-ajattelu on tehnyt pyöräilylle todella paljon hyvää, kuten myös läskipyörät, joista plus oikeastaan syntyikin.
En pidä mieleistäni ajamista "suorittamisena", kuten työelämässä tapahtuva suorittaminen, vaan suoranaisena nautintona. Itse ajan maantiellä ainoastaan 23 millisillä. Hiekkateitä koulunnut paljonkin 25 millisillä Gatorskineillä. Syksyllä ajoin vahingossa satkun soratielenkin 23 millisillä Contin Crand Prix 4000 II renkailla ja kotona vasta huomasin, että oli jäänyt väärät kiekot alle. 
En myöskään koe olevani yhden välineen orja, koska minulla on kaikki vehkeet paitsi läski, eikä sitä tulekaan. Siis, yhteensä kahdeksan kappaletta erilaisia pyöriä, jotka vuorotellen minua orjuuttavat, maastossa ja maantiellä, kesällä ja talvella ja toivottavasti radallakin ensi kesänä.
Itse suosittelen maantiepyörää, kuten mitä tahansakin pyörää, kenelle tahansa normaali suorituskykyiselle ihmiselle ensipyöräksi, poislukien tietysti yksipyöräinen, aika- tai rata-ajo pyörä. Ihmisten holhoaminen omilla asenteillaan on mielestäni turhaa, sillä jokainen joka osaa ajaa pyörällä, voi valita mieleisensä ensipyöräksi.
Jos pelkää jokaista routauraa, niin ei pidä siirtää sitä pelkoaan muihin ihmisiin. Niiden yli senkun ajellaan ilman pelkoja ja sillä sipuli.
hiilikuitumies
06.01.2018, 09.51
Luja ja vahva usko siihen että omat huomiot ja niistä tehdyt päätelmät ovat aina oikeita, tosia ja ainoita mahdollisia on varsin tyypillinen uusherännäisten ihmisten piirre, joka tahtoo tuoda mukanaan semmoisen että maailma nähdään uusin silmin mutta vain siitä omasta avaimenreiästä.
Tuo on sinun oma keksintösi, koko tuo uusherännäisyys ja muu tuollainen. Mutta pidä toki tuo. En näe järkeä jatkaa tuollaisiin viesteihin vastaamista.
noniinno
06.01.2018, 11.40
60mm schwalbet rullaavat ihan yhtä iloisesti, mitä kapeammatkin renkaat.
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-big-one-2016
Voi olla, mutta siltikin vaihdoin aikoinani noista muhkusvalpeista 38mm Vittoria Voyager Hypereihin ja en hetkeäkään katunut vaihtoa. Vittorialla ajelin tubelessina lähinnä soralla ja metsäautotiellä. Isossa renkaassa pitää olla painetta, jotta se ei ole kuin pullataikinaa. Iso rengas kovilla paineilla puolestaan on melkoinen flipperinkuula. Kun droppitangolla nousee putkelle, niin alla puolelta toiselle vellova eturengas on todella ärsyttävä. Metsässä ei niinkään haittaa, mutta kovalla alustalla kylläkin. 
Henkilökohtaisesti nautin 23 ja 25mm renkaan tuntumasta. Ajaminen on kuin hyvin käteen istuvan tarkkuustyökalun käyttöä. Mistä tämä mukavuusmuoti on tullut? Ihan niin kuin pyöräily olisi aikaisemmin ollut jotain hirveätä kärsimystä ja vaatinut harrastajaltaan suurin piirtein terveyden uhraamista.
J.Kottenberg
06.01.2018, 13.30
Minulla ei ole minkäänlaista "maantiepyörää" tai edes cycloa, joten ajattelin vanhaa jäykkäperämaasturia muuttaa vähän paremmin tielenkkeihin sopivaksi. Ensimmäiseksi sopivammat renkaat. Tuo edellä linkatussa sivussa esiintyvä "Big One" ainakin rullaa hyvin. Miten arvelette sen lateksisisurin kanssa kestävän kesäisillä asfaltti- ja hiekkatielenkeillä?  Varmasti aika ohut, kun ei ole kauvioitakaan. Keväinen tappajasepeliaika tietty täytyy ajaa muilla kumeilla, jos tielle haluaa.
Tuo edellä linkatussa sivussa esiintyvä "Big One" ainakin rullaa hyvin. Miten arvelette sen lateksisisurin kanssa kestävän kesäisillä asfaltti- ja hiekkatielenkeillä?  Varmasti aika ohut, kun ei ole kauvioitakaan.
Viime kesän oli 2.35" Big Onet alla täysjäykässä, enkä kyllä suosittelisi noita sisurikäyttöön. Tubeleksena sen sijaan toimivat hyvin, kun litku paikkaa pienet reiät. Usein soralla ajamisen jälkeen kulutuspinnassa oli muutamia pieniä litkuläikkiä.
Rullaavat kyllä mahtavasti, vaikkei maasturilla nyt samaan maantiepyöräfiilikseen pääsekään. Tulihan tuolla ajettua viime kesänä Pirkan klassikokin.
Tänään tein diagnoosin että joku setä oli lähtenyt lenkille liian kapeilla kumeilla cyklorossi pyörällä  ja Rajasalmen sillan tienoilla oli syviä mutkittelevia jälkiä ja muutaman kilometrin päässä näky käyräsarvi setä kypärä vinossa tosi väsyneen näkösenä ja oma vauhti oli kolminkertainen ohitus tilanteessa niin en ehtinyt neuvoo kumin rullauksessa... jaa niin ittellä oli Rokket Roni 2.2 leveä ja 27" tuumaa korkea
J.Kottenberg
06.01.2018, 21.23
Viime kesän oli 2.35" Big Onet alla täysjäykässä, enkä kyllä suosittelisi noita sisurikäyttöön. Tubeleksena sen sijaan toimivat hyvin, kun litku paikkaa pienet reiät. Usein soralla ajamisen jälkeen kulutuspinnassa oli muutamia pieniä litkuläikkiä.
.
Kiitos tiedosta. Tuota vähän epäilinkin.  Eli jos ei halua kehiä vaihtaa, on syytä valita vähän tukevampaa kumia alle, vaikka vähän heikommin rullaisivatkin. No, eihän kuntoilussa tietenkään viimeisten wattien metsästämistä tarvita, ja saahan sitten samalla edelläkin puhuttua mukavuuttakin.
Blackborow
06.01.2018, 21.30
Kiitos tiedosta. Tuota vähän epäilinkin.  Eli jos ei halua kehiä vaihtaa, on syytä valita vähän tukevampaa kumia alle, vaikka vähän heikommin rullaisivatkin. No, eihän kuntoilussa tietenkään viimeisten wattien metsästämistä tarvita, ja saahan sitten samalla edelläkin puhuttua mukavuuttakin.
Marathon Almotion voisi olla ihan kelpo vaihtoehto. Ajelin viime sulilla 29erillä soratielenkkejä moisilla eikä mitään ongelmia ollut. Rullaavat kyllä mielestäni oikein hyvin, vaikka painavat ovatkin. Itselläni tosin tubeless, mutta en usko sisureillakaan tulevan ongelmia.
Joo, minulla on myös Almotion 40-622 vanhassa crossarissa ja tykkäsin, näin rajoitetulla kokemuksella. Yritän keväällä ilman sisärengasta. 
Muuten, renkaat näyttävät olevan aika kulttuurinen ja fiilisasia, ja näin varmaan on koska niiden objektiivinen testaaminen on todella vaikeaa ja niillä näyttää olevan (!) muitakin ominaisuuksia kuin energiahäviöt.
Tämä on kauhistuttavaa. Maantiepyörää ”ei ole eikä tule”. Joudunko ostamaan läskin? 😱
J.Kottenberg
06.01.2018, 23.43
Marathon Almotion voisi olla ihan kelpo vaihtoehto. Ajelin viime sulilla 29erillä soratielenkkejä moisilla eikä mitään ongelmia ollut. Rullaavat kyllä mielestäni oikein hyvin, vaikka painavat ovatkin. Itselläni tosin tubeless, mutta en usko sisureillakaan tulevan ongelmia.
No just tuo Marathon Almotion osui itsellekin silmiin, kun svalpen sivuja katselin. Kiva kun vielä rullaavatkin hyvin oikeastikin (kun ei markkinointipuheisiin ole aina niin hirveästi luottamista) Ja tiellä ei painon tuoma huonompi herkkyys kiihtyvyydessä samalla tavalla vaikutakaan kuin maastossa. Pitää kirjoittaa ostoslistaan.
BB Holland
07.01.2018, 18.15
Jos ilmanpaine ja muut tekijät ovat samoja, leveämpi rengas rullaa paremmin kuin kapea. Käytännössä ei ihan näin, ja voi kysyä voiko ne muut tekijät ollakaan ihan samoja jos leveys muuttuu. En nyt löytänyt missä tämä sanotaan universaalina totuutena, mitä se on, mutta voi kuuklailla "rolling resistance tire width". Maantiellä on jossain määrin siirrytty 25-millisiin, kun ennen oli aina 23mm.
hiilikuitumies
07.01.2018, 18.19
Marathon Almotion voisi olla ihan kelpo  vaihtoehto. Ajelin viime sulilla 29erillä soratielenkkejä moisilla eikä  mitään ongelmia ollut. Rullaavat kyllä mielestäni oikein hyvin, vaikka  painavat ovatkin. Itselläni tosin tubeless, mutta en usko sisureillakaan  tulevan ongelmia.
Almotion on loistava rengas. Se rullaa luokassaan loistavasti ja  kestää kulutusta todella hyvin. Se on paras touring-rengas, jos touringilla tarkoitetaan sellaista perus ympäri maailman ajelua.
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-2016
De facto lienee se, että maantiellä 25-28 (pääsääntöisesti 25) on se mikä on se yleisin.
Tämä tietenkin riippuu paljon vanteesta. Aika paljon vielä kapeampia vanteita liikenteessä, joilla 28 paisuu sen verran, että voi olla
haastava perinteisillä jarruille.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.