Näytä tavallinen näkymä : Uusi Seelanti
Onko jollakin kokemusta miten matkustaa Uuteen Seelantiin fillarin kanssa? Katselin lentoa Finnairilla Shanghaihin ja siitä air new zealandilla aucklandiin, niin pitäisi ilmeisesti maksaa jokaiselle lennolle erikseen fillarimaksu, 70+70 euroa ja 80+80 nzd= suolasta? Katselin myös lentoa Qatar air wayssilla perille asti ja hintaa olisi 1750 usd per suunta, melko suolasta tämäkin.
Onko joku tämmöisen reissun heittänyt ja osaisi kertoa vinkkejä miten sinne helpoten/halviten pääsee?
läskimooses
04.01.2018, 12.38
Ainakaan viisi vuotta sitten ei kyselty mitä matkatavarat sisältää, kunhan meni kilorajoihin. Tämä Uudesta-seelannista pois lentäessä. Ei mennyt mitään lisämaksuja kolmesta fillarista, yksi oli pakattuna fillarilaukkuun ja kaksi sullottuna pahvilaatikkoon. Lisäkiloista sai maksaa ja niihinkin oli jotain rajoituksia kuinka paljon sai olla per matkustaja. En jaksa nyt muistaa tarkemmin.
Kilorajoissa voi olla eroja eri lentoyhtiöillä, menomatkalla hyväksyttiin lähtiessä 20kg laukku, mutta jouduin purkamaan sen ja keventämään 15kiloon NZ-sisäistä lentoa varten eli kannattaa varmistaa myös tuo ettei tule yllätyksiä.
Oletko jo selvittänyt pyörän vuokraamisen paikan päältä?
The flying Chocobo
05.01.2018, 16.41
Kun tuossa 2010 paikkeilla kävin U-Seelannissa hankin matkan Suomi-seuran matkatoimiston kautta. Ei halpaa, mutta hyvät peruutusehdot. Silloin en vielä pyöräillyt, mutta ajatus olisi joskus pyöräillä sielläkin ja silloin ajattelin että vuokraisin pyörän (maantielle), ottaisin ehkä oman satulan ja polkimet mukaan. Haaveena olisi ainakin eteläsaaren läpi mennä (esim. Greymouth - Christchurch) tai sitten jos oikein innostuisi kävisi Tiki-Tourin (brevet) ajamassa. Jos päädyt johonkin ratkaisuun ja käymään siellä, mielellään kokemuksia tänne.
läskimooses
05.01.2018, 17.50
Asuin tuolla useamman vuoden, missään tapauksessa ei kannata lähteä maanteille pyörällä tuossa maassa, jos ei ole pakko. Meininki on ihan kahelia, heitellään pulloilla, lyödään liikkuvasta autosta, ei mitään kunnioitusta toisen henkeä kohtaan SUURIMMALLA osalla autoilijoita. Tähän päälle vielä kapeat ja jyrkillä nousuilla/laskuilla varustetut tiet ilman pientareita...
https://www.youtube.com/watch?v=PHTCs_h-mjc
^ Ei jumalauta mikä asenne autoilijoilla. :mad:
Päiviö Pollari
06.01.2018, 11.38
Asuin tuolla useamman vuoden, missään tapauksessa ei kannata lähteä maanteille pyörällä tuossa maassa, jos ei ole pakko. Meininki on ihan kahelia, heitellään pulloilla, lyödään liikkuvasta autosta, ei mitään kunnioitusta toisen henkeä kohtaan SUURIMMALLA osalla autoilijoita. Tähän päälle vielä kapeat ja jyrkillä nousuilla/laskuilla varustetut tiet ilman pientareita...
What the fuck is he doing? Monessa paikassa olisi ollut pitkä pätkä jossa ei ollut pysäköityjä autoja, ja olisi ihan hyvin voinut ajaa lähempänä reunaa ja 1-2 autoa olisi päässyt näppärästi ohi. Muutamassa risteystilanteessa olisi voinut ajaa pitkästi parikin metriä lähempänä reunaa, nyt olisi vasemmaltakin mahtunut ohi.
Olen 5 reissulla ajanut suurimman osan Aucklandista etelään olevat päällystetyt tiet (ihan eteläsaaren eteläkärkeen asti), missään tapauksessa tuo video ei anna oikeaa kuvaa pyörämatkailusta Uudessa Seelannissa. Lenkillä olevaan maantiepyöräilijään verrattuna erona on ollut ainakin hiljaisempi ajovauhti (20 km/h tuntumassa) jolloin vilkkaammassakin liikenteessä ehtii ohittaa, ja jo kaukaa näkyvä leveä kuorma. Takaa tulevat autot kuulee kun ei kuuntele musiikkia (paitsi ne muutamat liian ystävälliset jotka lähestyvät vaivihkaa rullaamalla), ja vastamäkeen nousevan pitkää jonoa vetävän rekan voi päästää ohi kun pysähtyy hetkeksi ja väistää päällysteen ulkopuolelle. Yksi oleellinen ongelma on että päivällä useimmissa autoissa ei ole ajovaloja, tämä tapa ilmeisesti perustuu siihen että vuosikymmeniä sitten latureiden hyötysuhde oli huono ja valot kuluttivat yli puolikin litraa/100 km polttoainetta, ja luullaan että tilanne on edelleen sama. Vilkun käyttämättömyys on myös isompi ongelma kuin Euroopassa. Piennerta on yleensä ihan riittävästi, monin paikoin siroteasvaltti on reunassa karkeaa ja kohomaalatut katkoviivat ovat liian reunassa ja niiden vasemmalla puolella ei mahdu ajamaan.
BB Holland
06.01.2018, 14.10
. Haaveena olisi ainakin eteläsaaren läpi mennä (esim. Greymouth - Christchurch) Sikasiisti reitti, jos pyörällä pääsee. Junallakin. Lippujen hinnat näkyy olevan Aucklandiin noin 1300e, mitä halvemmalla ei kait pääsekään. Tammikuu on sentään sesonkikin siellä. Mutta joo, suhtaudun suurella epäilyksellä tuolla pyöräilyyn ja enkä ainakaan omia sinne rahtaisi. Ennemmin vaikka ostaa sieltä. Ja Uusi-Seelanti ja uusiseelantilaiset ei ole niin kivoja kuin aussit, ei siitä mihinkään pääse.
läskimooses
06.01.2018, 17.12
Kieltämättä tuossa videossa tuo fillaristikin on aika vitunmoinen provosoiva ääliö, mutta hei, ihan tyypillinen uusiseelantilainen.
Yllä puhutaan Arthurs Passistä, se on tosiaan ehkä hienoin Alppien yli menevä tie. Tästä voi katella minkälaista siellä on fillaroida - äksöni alkaa 1min40sec kohilta:
https://youtu.be/n3bEFGLtIMc?t=2m10s
Kannattaa huomata, että mäet on siellä niin jyrkkiä että nuo tukki/lammasrekat ei pääse enää välttämättä edes liikkeelle jos ne pysähtyy. Saatika sitten pysähtymään jossain tiukoissa paikoissa.
Mulla oli tuolla moottoripyörkin, sama homma silläkin, aina sai pelätä joka risteyksessä että tuleeko auto eteen vai ei. Kiwit ei jostain syystä "näe" kaksipyöräisiä.
Suosittelen vuokraamaan camper vanin ja ajelemaan sillä siirtymät fillarointimestojen välillä.
läskimooses
06.01.2018, 17.23
Täsä vielä entisiltä kotinurkilta tiestöä:
https://www.youtube.com/watch?v=yshSfEDaJOo
BB Holland
06.01.2018, 17.53
1750 usd per suunta, melko suolasta tämäkin.
Onko joku tämmöisen reissun heittänyt ja osaisi kertoa vinkkejä miten sinne helpoten/halviten pääsee?
ei ne noin paljon ole, vaan edestakaisin. Vai oletko hakenut yhdensuuntaista, ei kannata? Paluulipun saa samaan hintaan, ja ne vaatii semmoisen sinne mennessä. Sitten vielä, ainakin Aussiesta ostettaessa liput on kalliimpia mm. veron takia.
ei ne noin paljon ole, vaan edestakaisin. Vai oletko hakenut yhdensuuntaista, ei kannata? Paluulipun saa samaan hintaan, ja ne vaatii semmoisen sinne mennessä. Sitten vielä, ainakin Aussiesta ostettaessa liput on kalliimpia mm. veron takia.
Tuo on siis pelkkä fillarin kuljetusmaksu, lentolippu vielä erikseen. Mutta asia on ratkennut kun lopultakin sai Finnairin asiakaspalvelusta jonkun kiinni. 70€ per suunta ja kuitti pitää säilyttää matkan ajan kun lentoyhtiö vaihtuu kesken matkan ja paluumatkalla on helpompi todistaa Air NZ:lle että finskillä maksaa 70€ fillari kun on kuitti tallesssa. Lennot Finskin kautta vähän reilu 1000€. Halvimmillaan pääsee noin 700€ jos haluaa/jaksaa matkustaa 30-35h.
Käytiin pari vuotta sitten tuolla ja silloin oli vuokrapyöriä alla. Tällä kertaa reissu kestää 2kk niin lähtee jo oma pyörä mukaan. Ja joo, asuntoautolla mennään, se on paras keino elää ja liikkua siellä lomalla. Aika tiuhaan on tässä tullut googlailtua eeppisimpiä traileja :)
okahkonen
09.01.2018, 15.22
Onko 150 eur per suunta mahdottoman paljon että saa siirrettyä fillarin toiseen päähän maapalloa? Ei ole kokemusta fillarin lennättämisestä, mutta vuokraamisesta kyllä: vuokraamoja hyvin, alkaen Aucklandin lentokentältä. Ja suosittelen sitten vain maastopyöräilemään, kuten tuossa ylempänä taidettiin jo mainitakin.
BB Holland
09.01.2018, 15.53
Ei taida Christchurcistäkään päästä pienempiä hiekka- ym teitä pitkin länsirannikolle. Tuo video ei kyllä houkuttele, eikä siitä saa kuvaa millaista maisemaa näkyy Tranz Alps- junaan huhtikuussa.
Päiviö Pollari
10.01.2018, 01.44
Ei taida Christchurcistäkään päästä pienempiä hiekka- ym teitä pitkin länsirannikolle. Tuo video ei kyllä houkuttele, eikä siitä saa kuvaa millaista maisemaa näkyy Tranz Alps- junaan huhtikuussa.
Minusta se Tranz Alp-juna oli aika tylsä, yhteen suuntaan olisi riittänyt. Pyörällä en ole ajanut tätä osuutta, mutta ehkä joskus ...
Blenheimin eteläpuolelta on tie Hanmer Springsiin ja kai sen on monikin pyöräillyt (en minä) mutta ei taida olla kauppoja välillä ja muistelen että ainakin autolla pitäisi ollaa maanomistajilta lupa tms. Näkyy zoomaamalla googlen kartalta, ja kai muutkin zoomaamalla löytyvät tiet voi periaatteessa ajaa.
Haast-Wanaka oli kauniilla säällä upea reitti, ennen mäen alkua oli pitkä pätkä hieno vuonomaisema ja lumihuippuisia vuoria. Kerran kävin Queenstownista Glenorchyssä bussilla, tie oli kapea ja mutkainen ja liikennettä oli paljon. Tuskin kukaan autoilijoista olisi kaivannut sille osuudelle pyöräilijää tientukkeeksi.
Eteläsaarella Catlins oli pettymys, samoin pohjoissaarella Rotoruan seutu. Taupon länsipuolelta menevä tie näytti turhan vaativalta, Vastaavia järviä ja hienompiakin maisemia on ainakin Skotlannissa ja Balkanilla. Wanganui-joen varren tie on tietääkseni nykyään päällystetty ja siellä järjestetään pyöräkilpailujakin. Pohjoissaaren itäinen niemeke oli ihan kivaa seutua.
Christchurchista Akaroaan oli päätietäkin loppumatkasta ihan riittävän raskasta, ja pienempiäkin teitä on siellä päin runsaasti.
Mielestäni tuo 150€ on aika edullinen hinta ison 32kilon lisäpakaasin roudaamisesta toiselle puolelle maapalloa.
Paikan päällä oma tarkoitus on pysyä fillarin kanssa kaukana asfaltilta ja hiekkateiltä, niitä varten on auto. Omat ajot on autolla vuoren päälle josta puoli päivää polkuja pitkin alas. Viime kerralla kävin helibike reissulla Queenstownissa ja se oli kyllä lähes parasta mitä pyörällä on tullut tehtyä. 20min kopterilla vuorten yli isoimmalle mäelle ja siitä 5-6 tuntia tultiin alas singletrackeja, välillä ylös polkien maastoauton uria ja lopuksi voiton bisset maalaispubissa.
okahkonen
10.01.2018, 11.01
Ei taida Christchurcistäkään päästä pienempiä hiekka- ym teitä pitkin länsirannikolle. Tuo video ei kyllä houkuttele, eikä siitä saa kuvaa millaista maisemaa näkyy Tranz Alps- junaan huhtikuussa.
Uudessa Seelannissa välimatkan on pitkiä, säät vaihtelevia ja palveluita huonosti tarjolla. Tästä seuraa että paikasta toiseen pyöräily on vähemmän mielekästä kuin meillä vanhalla mantereella. Sen sijaan siellä on aivan helvetin hienoja bike parkkeja ja ylipäätään merkittyjä traileja - kannattaa suosia niitä. Onhan se yksien veljesten koostaman traili-raamattu tuttu?
The flying Chocobo
10.01.2018, 13.12
No autolla ainakin pääsee Greymouthista Christchurchiin, on eri reitti kuin juna. Muistaakseni tuli ajettua Reeftoniin ja sieltä Hanmer Springsin kautta. Liikenne oli kohtuullisen vähäistä tuolloin (tammikuu). Ja ihan nättiä maisemaa oli. Välimatkaa tuolla kertyy reilu 300km, mikä ei ole hirveästi. Jotain kahvilaakin siellä välissä oli, mutta evähiä tarvittaisiin mukaan jos tuon aikoisi ajella. Eteläsaari tuntui selvästi rauhallisemmalta kuin pohjoissaari. Ja minulla on vain hyviä kokemuksia Kiweistä ihmisinä. Tosin vain kuukauden pituisen siellä vietetyn loman ajalta, mutta kuitenkin.
Juuri 1kk ja 3kkm NZ:ssa autoilleena olin yllättynyt kuinka paljon siellä oli fillarimatkailijoita sekä ihan maantielenkkiä ajavia. Edellisellä kerralla vajaat 10 vuotta sitten ei pyöräilijöitä juuri näkynyt kuin todella aikaisin aamulla (klo 5-6) maantielenkillä. Nyt tuntui kuin siellä olisi tapahtunut asiassa joku iso muutos. Teiden pientareetkin olivat leveitä melkein joka paikassa. Mitään sekoilua ei myöskään nähty.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.