Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Uusi MTB-kiekko on ovaali (video), haittaako ajossa vai pitääkö korjata?

Cabron
03.01.2018, 11.54
Ostin siis uudet, käsinkasatut MTB-kiekot (27,5+ / i45mm) ja huomasin, että varsinkin etukiekossa on heittoa pystysuunnassa. Sivusuunnassa ovat hyvät. Ohessa video etukiekosta.

https://drive.google.com/file/d/18em25fcHBrQPNvmAV1rknZV_HOZmyCbM/view

Mitäs arvon raati on mieltä, itse arvelisin, että tuollainen heitto tuntuisi jo ajossakin, mutta käytännön kokemusta ei ole? Myyjä on tosi reilu eli lupasi korjata tuon pystyheiton, mutta sitten pinnojen kireydestä joutuisi tietysti joustamaan, onkohan sillä käytännön merkitystä eli vaikuttaakohan sivuheiton synnyn alttiuteen tms? Vanteen kestävyyteen korjaamisella ei kait vielä ole vaikutusta vai onko? Tarkoita sitä, kun olettaisin vanteen olevan karkaistu, niin vanne joustaa korjaamisen vaatiman muutoksen ettei murru tai heikkene?

Kiitos ja kumarrus

CamoN
03.01.2018, 12.39
Olettaen että osat on uusia ja ehjiä, tuomitsen huonosti kasatuksi. Jos kiekon kasaaja on luovuttanut tuollaisen "valmiina" eteenpäin, en ihan täysin luottaisi kasaajan ammattitaitoon. Pinnojen tasauskireys pitäisi tietysti saavuttaa, mutta tuollainen kiekko lähtee löystymään nopeasti ja sitten kun kehä on epätasaisessa kireydessä, se alkaa kuormittua epätasaisesti ja muuttaa pitkässä juoksussa muotoaan.

Väittäisin että tuon saa korjattua aika hyvin, kun löysää koko kiekon ja aloittaa rihtauksen alkutekijöistä.

Miten tasakireyden ja tuollaisen lopputuloksen voi sitten saavuttaa uusista osista kasaamalla? Aika helposti. Muutaman vierekkäisen pinnan nippeli heti rihtauksen alkuvaiheessa hieman liian pitkälle kiertäen, jolloin muiden pinnojen kiristäminen tuottaa korjaavaa voimaa mutta se jää riittämättömäksi. Jos sitten tyytyy "tasakireyteen", pinnat ovat keskenään samassa jännityksessä mutta eivät yhtä pitkälle kierrettynä.

Todennäköisesti tuota ei kuitenkaan huomaa maastoajossa, jos käytössä on tyypilliset maastorenkaat ja niissä tyypilliset paineet. Sillä perusteella kasaaja voi perustella lopputulosta, mutta ei tuo siltä ole rakenteellisesti kunnossa.

H. Moilanen
03.01.2018, 12.49
Käytettynä tuollainen heitto on vielä ok, eikä vaadi välittömiä toimia. Mutta uudessa tuotteessa tuollaiset heitot ei ole hyväksyttäviä. Ammattitaitoa on näköjään monenlaista. Se, että myyjä korjaa tuon, on minusta minimisuoritus, eikä mikään reilu kädenojennus.

Cabron
03.01.2018, 13.47
Je, kiitokset vastauksista. Tässä myyjä on tehnyt pinnojen kireyde suhteen nippa nappa alle +-5 prosentin heitolla, siis ylöspäin heittoa 5% keskiarvosta ja 5% myös alaspäin ka:sta. Mites laadun suhteen, onko tuo +-5% hyvä verrattuna kohtuuhintaisiin tehdasvanteisiin? Vanteet maksoivat siis noin 400€ omalla kohdalla.

plr
03.01.2018, 14.19
+-5% lienee varsin hyvä arvo kiekoille. Sattumalta ryhdyin eilen tekemään uutta kiekkoa oppimismielessä. Keskeneräisenäkin siinä on vähemmän sivuttais- ja pystyheittoa kuin tuossa videossa, mutta pinnojen kireydet eivät vielä ole kuin +-15% sisällä. Olen käyttänyt Park Toolin nettityökalua pinnojen kireyden kanssa. https://www.parktool.com/wta

Osaako joku enemmän kiekkoja tehnyt kertoa miten lähelle maksimia pinnojen kireys kannattaa yrittää saada? Kehistä valmistaja ilmoittaa, että maksimi pinnankireys on 125KgF/1225N.

hiilikuitumies
04.01.2018, 21.03
Osaako joku enemmän kiekkoja tehnyt kertoa miten lähelle maksimia pinnojen kireys kannattaa yrittää saada? Kehistä valmistaja ilmoittaa, että maksimi pinnankireys on 125KgF/1225N.
Tästä on monta eri koulukuntaa. Minä en itse oikein ymmärrä, mitä hyödyttäisi jättää niitä yhtään löysemmälle kuin mahdollista, jos ei huomioida helpompaa kasaamista (eivät lähde kiertymään). Minulla ei viimeksi ollut mitään valmistajan ilmoittamaa lukemaa, mutta arvioin vanteen niin poikkeuksellisen vahvaksi, että laitoin aika kovat luvut: kirein pinna on 155 kgf. Hyvinhän nuo ovat kestäneet. Tein noin, koska halusin löysemmän puolen mahdollisimman kireälle, kun navasta johtuen se ei ihmeitä nytkään ollut. Voisin ajatella, että kaupallisessa tuotteessa yleensä noissa luvuissa on pelattu varman päälle (reklamaatioiden yms. pelossa).

frp
05.01.2018, 10.22
Minun mielestä tuohon Park Toolin mittariin ei voi pahemmin luottaa absoluuttisten arvojen osalta. Hyvä pinnojen väliseen vertailuun. Tai sitten voi ripustaa sen 125kg pinnaan ja siitä kalibroida mittarin.

Ja alkuperäiseen asiaan: Jos on noin surkean tekeleen päästänyt ulos niin en antaisi saman henkilön enää korjaillakaan.