Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Newbie kysyy: RockShoxx Pike 140mm '17, miksi keula on sentin painunut sisään?



Cabron
28.12.2017, 22.37
Eli Levo Turbo kyseessä ja huomasin, että keula on sentin verran sisällä, vaikka ei ole kuormaa päällä ollenkaan. Eturengasta kun painaa jalalla alas ja vetää tangosta ylös, niin keula nousee sentin ylös, mutta sitten vedon heliittäessä imaisee takaisin, miksi näin? Onko siihen yksinkertaista konstia avuksi, kun ei ole kokemusta näistä joustokeuloista?

Kiitos ja kumarrus.

miku80
29.12.2017, 00.41
Ilmajousen negatiivipuoli vetää keulaa kasaan. Se on ominaisuus.

Cabron
29.12.2017, 01.24
Ok, onko "ominaisuus" kuten Microsoftilla? Crossi/enskapyörissä ei tommosta ole enkä ymmärrä, että miksi osa joustovarasta syödään heti pois?

miku80
29.12.2017, 07.37
Siinä Piken ilmajousessa on negatiivipuolta kasvatettu alkuherkkyyden parantamiseksi ja mitä pienemmillä paineilla ajelee niin sitä enemmän negatiivijousi vetää keulaa kasaan.

Crossipyörät kun ovat hemmetisti fillaria raskaampia niin niissä ei ole ongelmaa alkuherkkyyden kanssa ja tällit muutenkin hieman kovempia.

Antza44
29.12.2017, 13.11
Eli Levo Turbo kyseessä ja huomasin, että keula on sentin verran sisällä, vaikka ei ole kuormaa päällä ollenkaan. Eturengasta kun painaa jalalla alas ja vetää tangosta ylös, niin keula nousee sentin ylös, mutta sitten vedon heliittäessä imaisee takaisin, miksi näin? Onko siihen yksinkertaista konstia avuksi, kun ei ole kokemusta näistä joustokeuloista?

Kiitos ja kumarrus.
Minulla oli myös 180h ajettu Pike:n negapuolella veto ja lisäksi alajalkaan oli vuotanut ilmaa/muodostunut. Normi putsaus ja kasaus uusilla Slic vaseliineilla palautti keulan herkkyyden ja loiston. Ero aivan uskomaton, mutta, kun pikkuhiljaa pahenee ei sitä, niin älyä. Iskari pumpulla voi koittaa pumpata ja laskea paineita takas nollaan, mutta ilmapuolen vaseliini on aika tönkköä ja ei ihme, että sillä pieni paineen tasaus kanava menee tukkoon, jos keulalla on ajoa jo 100h, niin ilman muuta huolto voitelu huolto (50h) on jo ajankohtainen ja samalla siinä avaa sen ilmajousenkin ja putsaa.

Asteikko liukuputkessa pitää näkyä kokonaan ja muutama milli tyhjää. Tästä saa keulaa hieman vedettyä pidemmäksi jotain +5mm ja sen se tulee takaisin ja tämä on normaalia.

Cabron
29.12.2017, 14.34
kiitoksia vastauksista. Nyt kun mittasin, niin 12 senttiä on näköjään liukuputkessa näkyvillä eli 2 senttiä imaissut =/ Keulalla ajettu selvästi alle 20h.

Voinko nyt ensikokeiluna päästää ilmat pihalle siitä päältä olevasta venttiilistä ja sitten pumpata samasta ilmat sisään, ja ennenkaikkea ilman pelkoa, että tekisi jotain vahinkoa tuolla tyhjennys/täyttö-operaatiolla? Tosiaan nyyppä kyselee =/

Antza44
29.12.2017, 14.54
kiitoksia vastauksista. Nyt kun mittasin, niin 12 senttiä on näköjään liukuputkessa näkyvillä eli 2 senttiä imaissut =/ Keulalla ajettu selvästi alle 20h.

Voinko nyt ensikokeiluna päästää ilmat pihalle siitä päältä olevasta venttiilistä ja sitten pumpata samasta ilmat sisään, ja ennenkaikkea ilman pelkoa, että tekisi jotain vahinkoa tuolla tyhjennys/täyttö-operaatiolla? Tosiaan nyyppä kyselee =/
Laske pumpulla ilmat hitaasti pois. Voit koittaa samalla yrittää pitää keulaa pitkänä. Tasaus kohta taitanee olla jo ohitettu, jos painumaa on tuon verran eli ei ole edes teoriassa mahdollista negatiivisen tyhjentyä siksi kannattaa yrittää vetää pitkäksi samalla, mutta jos kanava on tukossa siihen ei oikein ole Pirka konsteja. Öljyä voi muutaman tipan laittaa ilmapuolen päälle (ilmat pois ja korkki/tokenit pois), jos liottaisi vaseliinia vähän notkeammaksi. Keula voi myös koittaa pumpata lähelle max painetta, jos vaikka nousisi täyteenmittaan ja sitten taas pumpulla hitaasti laskee painetta.

Kyllähän noilla ajoilla pitäisi takuuseenkin saada kuntoon, koska 200H pitää vasta ilmapuoli huoltaa Rockarin mukaan.

golfer
06.01.2018, 20.05
Päästä ilmat pihalle ja kokeile saatko samalla painettua keulan täysin kasaan. Jos saat, niin silloin sinulla lienee vain liian pienet paineet keulassa?

Antza44
06.01.2018, 22.20
Päästä ilmat pihalle ja kokeile saatko samalla painettua keulan täysin kasaan. Jos saat, niin silloin sinulla lienee vain liian pienet paineet keulassa?
Nega puolelle, jos jää paine sehän vetää jo itse keulan kasaan, kun tyhjentää paineet. Olennaisempaa olisi, että keula pysyy pienilläkin paineilla pitkänä.

Cabron
06.01.2018, 23.40
Tässä on ollut flunsassa, mutta vetäsin keulaa pidemmäksi pienellä voimalla ja keulasta kuului tsup, ja sitten keula antoi periksi eli keula on nyt oikean mittainen. Keulan pumppaus tuntui hyvältä ja ei ainakaan syönyt joustoa. Katsotaan säilyykö tuollaisena.

Mahtoikohan tuo keulan jouston syönti johtua, että vaseliini olisi tukkinut tuon ilmakanavan? Lämpimässä tallissa pyörää säilytän ja ei tässä pakkasessakaan (Espoo) paljoa ole ajeltu...

Antza44
07.01.2018, 10.46
^Ei oikein ole muuta vahtoehtoa, kuin vaseliinin aiheuttama kanavan tukkeutuminen.