PDA

Näytä tavallinen näkymä : Riittävästi polttoainetta eli mitä syödä pyörämatkalla

villeton
22.12.2017, 11.04
Olen ajellut muutaman noin viikon pyörämatkan Euroopassa. Yövyn hostelleissa tai halvoissa hotelleissa.
Eli teltaa en kuljeta mukana tai makuupussia. Myöskään ei ole mukana retkikeitintä tai astioita.
Olisiko jotain uusia ideoita, mitä nauttia välipalaksi ajopäivän aikana. Ei haluaisi syödä itseään ihan ähkyksi, koska sitten ajaminen ei maistu.
Toisaalta polttoainetta tarvitaan koko ajan, että jaksaa polkea. tarkoitus on syödä pieniä välipaloja useamman kerran päivässä.
Hotelliaamiaiselta lähden liikkeelle ja illalla syön ravintolassa lämpimän aterian. Päivällä
kuitenkin tarvitsisi pitää veren sokeri riittävän korkealla. Vaikuttaa ihan mielialaankin:)
Välipalapatukoita on mukana. Ja urheilujuomaa. Vettäkin juon reilummin, jos sää on helteinen.
Ihan olen kyllä pärjännyt, mutta aina uusia ideoita olisi hyvä saada......

VesaP
22.12.2017, 11.07
Kaikkien pitkänmatkan pyöräilijöiden äiti eli mkpaa muistaakseni ainakin juo pitzaa saadakseen energiat täyteen. Ja ajopäivän aikana ilmeisesti M&M:t ovat hyvin suosittuja noilla jotka tosipitkiä ajavat.

villeton
22.12.2017, 11.13
Pitsa maistuu itsellenekin. Ei vaan kyllä jaksa ajaa sen jälkeen. Karkit maistuu kanssa. Lähinnä tuota terveyspuoltakin tulee mietittyä. Hedelmiä?
Päivämatkat on noin 100-150 km. Retkipyörällä ja kamaa kahdessa Ortlieb-laukussa sen verta mitä mahtuu.

Poku
22.12.2017, 12.55
No hedelmät on aina hyvää energiaa, kuten myös pähkinät. Eteläisessä Euroopassa olen usein pysähtynyt kauppaan, palvelutiskiltä pyytää muutaman sämpylän, sit kun pyytää juustoa ja kinkkua, niin yleensä myyjä jo tajuaakin, että haluaa syödä kinkkusämpyloitä. Sen jälkeen myyjä kasaakin sopivasti
kinkkua ja juustoa sämpylän väliin ja saat tuoreet sämpylät aineksien hinnalla. Voihan niitä tietty ostaa valmiiks tehtyinä kahviloista. mutta niitä ei ole tarjolla monessakaan paikassa.

H. Moilanen
22.12.2017, 14.10
Iso energiantarve ja matalan ravintotiheyden ruoka ei kuulosta kovin järkevältä yhdistelmältä. Jatkuva ja pitkittyvä energiavaje aiheuttaa enemmän huolia reissulla kuin syödyt ja kulutetut pizzat ja karkit.

The flying Chocobo
22.12.2017, 14.37
No syödä kannattaa sitä mitä maistuu. Vesi lienee paras juoma. Jos aamiaisen jälkeen pysähtyy kerran kunnon lounaalle ja on jotain pikku naposteltavaa niin sillhän tuollainen matka menee. Koeponnista asia ennen reissua. Tuo veren sokerin vaihtelun sietokyky lienee aika henkilökohtainen ominaisuus joka selviää parhaiten oman kokemuksen kautta. Päivän kasvisannoksenhan voi sitten illallakin syödä.

H. Moilanen
22.12.2017, 14.58
Koeponnista asia ennen reissua.
Tämä on tärkeä neuvo. Kun rasitustasot vedetään överiksi, kehossa alkaa tapahtumaan sellaisia asioita, joita ei tunnin lenkin perusteella kuvitellut ikinä kohtaavansa.

r.a.i
22.12.2017, 15.54
^Ei kait nyt satasen päivämatkoilla retkipyöräilyä voi vetää överiksi?

Smo
22.12.2017, 19.00
Se on yllättävän raskasta jos on mäkistä maastoa, parikymmentä kiloa kuormaa ja jostain syystä ei-niin-hyvä kunto. Ruisleipiä ym leipiä täytteillä ja hedelmiä ym, syöminen on aika helppoo :)

HiMa
22.12.2017, 20.19
Kovasti on vaikuttanut meillä yöpyneiden pyöräilijöiden (muutamia majaillut teltassa pihalla kesäaikaan, Warmshower-matkaajia) suosiossa olleen suklaan. Sekä leipä, juusto... ihan perusevästä.
Itse suosin pyörämatkalla juomana vesi matkanteossa, muutoin välipalana karkia, suklaata ja milloin mitäkin ruokaa päivällä. Jäätelökin käy. Ihan vaan mitä tekee mieli ja on saatavilla.

tommi2
22.12.2017, 20.43
Itse söin vastaavalla reissulla (vähän pitempi) hotellin aamiaisen, päivällä kebabbia tai pizzaa, illalla pihviä, pizzaa tms ja välipalaksi suklaata yms. 70- 100 km päiväatkat, pari viikkoa ja lihoin aika reilusti.

JiiPee
23.12.2017, 00.11
^Ei kait nyt satasen päivämatkoilla retkipyöräilyä voi vetää överiksi?

Camoon, täällä on rupuleitakin langoilla kuten meitsi. Rusinoita ja pähkinöitä, hedelmiä, energiapatukoita, jotainmarjakeittoo, en mä muuta osaa neuvoo.

JackOja
23.12.2017, 09.04
Munkkikahvit.

villeton
23.12.2017, 10.47
Retkipyörällä ja kuormaa kahdessa satulalaukussa 100 km on joskus ollut ihan haasteellinen matka. Alppien yli olen ajanut ja oli kyllä kova suoritus
tällaiselle "perusjampalle". Tasamaalla olen päässyt enimmillään hiukan alle 2oo km. Päivämatka normaalisti reilu 100 km, niin ei tule paineita aikataulun suhteen.
Yleensä seyraavan yön majoitus on ennakkoon varattu. Niin tosta ravinnosta.... Pitäisikö tehdä valmiiksi pieniä pussukoita, missä on pähkinöitä ja rusinoita?
Joskus olen ostanut kaupasta muutaman banaanin, sekin auttaa vähän eteenpäin.
Parhaimmillaan on osunut kauppa reitin varrelle. ja ulkona on ollut pöytiä ja tuoleja. Kaupasta salaattiannos laatikossa ja kahvikupponen. Aika usein joku pullantapainen jälkkäriksi. Sen verran tosta salaatista että on siellä tonnikalaa tai kinkkua tai muuta vastaavaa, mistä saa energiaa.
En vaan tosiaan tykkää ajella ihan täydellä mahalla.....