Näytä tavallinen näkymä : Boschin moottorin laakerin kesto, Cube HPA 120 Race -16
Mitenkäs purion näytöstä nollataan "huoltovalo"? Elikäs 200km jälkeen tuli oikeaan alalaitaan kiintoavaimen kuva, saako tämän itse resetoitua vai liikkeessä?
Mitäköhän eroa näillä on? Ylemmässä kuvassa uudessa paketissa tullut rasva joka on vihreää ja alemmassa vanhassa paketissa tullut jossa vaaleaa rasvaa?
https://i.imgur.com/rDKB61n.jpghttps://i.imgur.com/HRQneG7.jpg
Mnederst
15.01.2020, 17.48
Pari viikkoa sitten alkoi oma KTM:n Bosch rallattaa. Siinä vaiheessa kilsoja oli noin 9700 ja kammissa ihan selvää klappia. iBikessä hoitui homma mallikelpoisesti. Korjaussarja maksoi 119 euroa ja työt päälle, eli hyvin kohtuullinen hinta, jos 10 tuhannen välein (tai vielä harvemmin) menee uusiksi.
Seurailin työtä vierestä, ja oli ihan mielenkiintoista nähdä moottori auki. Uloin laakeri oli ihan loppu, mutta moottori oli sisältä kuin uusi. Samalla vaihtui muutama ratas, moottorin kansi ja tiiviste.
Mitäköhän eroa näillä on? Ylemmässä kuvassa uudessa paketissa tullut rasva joka on vihreää ja alemmassa vanhassa paketissa tullut jossa vaaleaa rasvaa?
https://i.imgur.com/rDKB61n.jpghttps://i.imgur.com/HRQneG7.jpg
Hehe. Nyt ovat jo sitten (sähkö)fillareissakin keksineet myydä "merkkirasvan" KALLIILLA. Autoissa ja moottoripyörissähän tuon keksivät jo vuosia sitten, mutta onneksi EU- ja muut direktiivit veivät tuolta "takuu säilyy ainoastaan" -suojan...
Dille Vallaton
15.01.2020, 19.10
Ensin laitetaan seinän kokoisia kuvia ja sitten vielä toistetaan ne toisessa viestissä?
Kiitos ja anteeksi!
Ensin laitetaan seinän kokoisia kuvia ja sitten vielä toistetaan ne toisessa viestissä?
Kiitos ja anteeksi!
Veikö aikaa / kaistaa liikaa? ;)
Pari viikkoa sitten alkoi oma KTM:n Bosch rallattaa.
Oliko kahden vuoden takuu ummessa?
Mnederst
15.01.2020, 23.06
Joo, oli mennyt umpeen, fillari vm. 2016. Periaatteessa olisi voinut vedota virhevastuuseen, mutta en jaksanut alkaa tapella tuollaisen summan takia. Lisäksi Jami iBikestä vakuutteli, että uuden suojauksen pitäisi kestää vanhaa paremmin.
Santtu75
07.11.2020, 02.29
Vanha ketju, mutta kerrotaan nyt omia kokemuksia tänne.
Omassa vanhemmassa jäykkäperäisessä Ghost:ssa (itselleni tullut joskus Syksyllä 2018 kun eräs liike myi edullisesti pois viimeisiä pyöriä talven alta pois, mutta ilmeisesti seissyt myymättä jonkin aikaa, koska ainakin moottorin osat valmistettu merkintöjen mukaan vuonna 2016) tuo Bosch:n Performance mottori. Alkukesästä jo havainnoin selkeää laakeriperäistä "rahinaa" joka voimistui pikkuhiljaa syksyä kohden ja sitten syyskuun jälkeen, oltuani kolmen viikon Lapin työkeikalla pyörä mukana ja ajettuani tänä aikana +400km. maasto-ajoa raskaassa tunturi maastossa, välillä hyvinkin kosteissa olosuhteissa. Tämän reissun jälkeen alkoi vaikuttamaan siltä että tuo "ongelmalaakeri" on minunkin moottorissa "kaikkensa antanut" ja vaihdon tarpeessa (ajettuna noin 3000km). Kun tarkkaa osto-ajankohtaa en muistanut (onko 2v. takuuta vielä jäljellä vaiko ei, todennäköisesti ei, ostokuittia ei löydy, ja fakta että pyörä tullut ulos tehtaan linjalta joskus vuonna 2016), niin päädyin unohtamaan haaveilut takuukorjauksesta, ja hoitaa homman omatoimisesti.
Muutamia tuon Boschin korjaussarjan (missä tulee siis mukana koko tuo moottorin oikea seinämä mukana, rattaineen ja etenkin tuo "ongelmalaakeri" valmiiksi paikoilleen asenettuna) asennusvideoita tuli katsottua netistä ja uskallettua omatoimiseen korjaukseen.
Ensin avasin moottoin tarkastaakseni oliko moottorin sisäpuolelle päässyt enemmänkin kosteutta ja likaa sekä missä kunnossa muut laakerit näyttäisivät olevan (jos olisi näyttänyt huonolta niin tuon pelkän korjaussarjan asennus olisi ollut riittämätön toimenpide), onneksi moottori näytti sisältä oikein hyvältä, kuva:
https://img.aijaa.com/m/00140/14906234.jpg (https://aijaa.com/SmBYVu)
joten uskaltauduin sitten tilaamaan tuon korjaus-sarjan (hinta toimituskuluineen 129€) ja sen onnistuin omatoimisesti sitten asentamaan. Kestoa operaatiolle tuli noin 2,5-3h (aikaa kului paljon kun katsoin asennusta tehdessäni aina yhden työvaiheen usempaan kertaan You-tube videolta ennen työn suoritusta, sekä omat sokkapihdit olivat hieman vääränlaiset ja tappelin yhden sokan kanssa varmaan 30min.), veikkaan että ammattitaitoinen asentaja tekisi tuon vaihdon varmaan (alle?) tuntiin.
Lopputulos on kyllä hyvä ja moottori tuntuu ja kuulostaa taas kuin uudelta. Voin suositella toimenpidettä kaikille kyseisen moottorin omaaville joilla vaikuttaisi olevan ongelmia tuon laakerin kanssa.
Santtu75
07.11.2020, 02.37
Hehe. Nyt ovat jo sitten (sähkö)fillareissakin keksineet myydä "merkkirasvan" KALLIILLA. Autoissa ja moottoripyörissähän tuon keksivät jo vuosia sitten, mutta onneksi EU- ja muut direktiivit veivät tuolta "takuu säilyy ainoastaan" -suojan...
Tuo alemman kuvan rasvatuubi on moottorin sisällä olevien rattaiden "asennusvoiteluun", eli kaikki rattaiden kosketuspinnat voidellaan sillä kauttaaltaan.
Sitten tuo ylempi tuubi taasen on oikeastaan "tiivistysmassaa", millä kiinnitetään/tiivistetään tuo tässäkin ketjussa paljon puhuttu laakerinsuoja paikoillensa. Ovat koostumukseltaan hyvin erilaista tavaraa keskenään verrattuna.
Tuo alemman kuvan rasvatuubi on moottorin sisällä olevien rattaiden "asennusvoiteluun", eli kaikki rattaiden kosketuspinnat voidellaan sillä kauttaaltaan.
Sitten tuo ylempi tuubi taasen on oikeastaan "tiivistysmassaa", millä kiinnitetään/tiivistetään tuo tässäkin ketjussa paljon puhuttu laakerinsuoja paikoillensa. Ovat koostumukseltaan hyvin erilaista tavaraa keskenään verrattuna.
Vai juurikin toisin päin :seko:
Santtu75
07.11.2020, 11.54
Vai juurikin toisin päin :seko:
Eli tuo "Bearing protection grease" on tosiaan tarkoitettu muovisen laakerinsuojan kiinnitykseen ja (tuon kohdan) tiivistykseen. Kyseessä on vihreä, hyvin tahmea täyttömassa/rasva.
Kun sitten taasen tuo "Drive unit greace" on valkeaa, koostumukseltaan hieman toisenlaista rasvaa, joka on tarkoitettu moottorin sisäpuolisiin rattaiden hammas-osiin, vähentämään niiden keskinäistä kitkaa ja pedentämään niiden käyttöikää/vähentämään kulumista.
Ulkopuolelle laitetaan Drive Unit Grease.https://www.bike-discount.de/en/buy/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-drive-unit-5-bearing-rings-including-grease-570055
Santtu75
08.11.2020, 16.11
Ulkopuolelle laitetaan Drive Unit Grease.https://www.bike-discount.de/en/buy/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-drive-unit-5-bearing-rings-including-grease-570055
Niin, tai jos Hibike myynti-ilmoitusta samasta asiasta katsoo: https://www.hibike.com/bosch-service-kit-for-drive-unit-p71395428a6572c10c93a08dae5c0eaa3
Tai Ride Willillä: https://www.ridewill.it/p/en/bosch-546169160-dust-cover-kit-left-side-drive-second-generation-unit/786195/
Ja jos aineen nimi on "Bearing protection grease" (=laakerisuoja rasva) niin laittaisinkohan sitä LAAKERIN suojaksi moottorin ulkopuolelle (ainoa paikka missä laakereiden SUOJAKSI rasvaa laitetaan) vaiko sitten moottorin sisällä olevien RATTAIDEN "voitelemiseen". Itse käyttäisin nimensä mukaan laakerin suojaamiseen, mutta jokainen tylillään...
Mutta sitten asiaan. Sinänsä sama minulle mitä kukakin omaan moottoriinsa laittaa, mutta koitan nyt kuitenkin omia tietojani jakaa.
Tuli viimekuussa oman moottorini (laakeri)ongelmien takia sitten suhteellisen paljon tutkailtua asiaa (lähinnä ulkolaisista alan keskusteluista sekä kasasta kasaus/ohje videoita) ja jotain tuli opittua (ja tämä ilman yhtään minkäänlaista vittuilua).
Eli alunperin kun tuo korjaussarja Boschilta tuli noiden moottorien laakeriongelmien korjaamiseen (sekä tuo laakerin ulkopuolinen suojasarja), heillä oli vain tuo "valkea rasva", eli Drive unit grease valikoimissan, mikä on periaatteessa yleisrasva joka käy niin noiden moottorin sisäpuolen rattaiden hammaspintojen rasvaamiseen, kuin sitten myös vaikkapa tuon ulkopuolisen laakerinsuojarenkaan kiinnittämiseen/tiivistämiseen.
Sitten jonkin ajan kuluttua Bosch:lla huomattu että tuo Drive unit grease ei ole paras mahdollinen vaihtoehto tuohon ulkopuolisen suojarenkaan kiinnitykseen, vaan siihen sitten kehitetty spesifiaali rasva (tuli myyntiin noin 1,5v. sitten), eli tuo Bearing protection greese joka on koostumukseltaan selvästi erilainen suhteessa tuohon Drive unit greaseen.
Samoin noiden rasvojen tuubien suuttimet poikkeavat toisistaan huomattavasti, ja niistäkin voi hieman päätellä mihin kumpaakin kannattaisi käyttä, kuvat:
https://img.aijaa.com/m/00540/14907114.jpg (https://aijaa.com/bPmMSY)
https://img.aijaa.com/m/00776/14907115.jpg (https://aijaa.com/ML2C9l)
https://img.aijaa.com/m/00311/14907117.jpg (https://aijaa.com/Dxdevm)
Eli periaatteessa tuota valkoista Drive Unit Greasea VOI käyttää niin moottorin sisällä rattaissa kuin myös tuon ulkopuolisen suojan kiinnitykseen/tiivistykseen.
Mutta parempi on käyttää tuota Drive unit grasea sisällä ja tuota vihreää (selvästi "tahmaisempaa" ihan tuon nimen lisätekstinkin mukaisesti) Bearing protection greasea tiivisteen kiinnitykseen/tiivistykseen ulkopuolella.
Ja sitten tuota vihreää Bearing protection greasea EI SAA käyttää tuolla moottorin sisällä rattaissa (ja sen ohjeiden mukainen levittäminenkin noille rattaille olisi aika työlästä tuollaisen arviolta millin kokoluokkaa olevan nokka-aukon kautta, rattaiden nuo kosketuspinnat kun pitää "kuorruttaa" kauttaaltaan tuolla rasvalla asennuksessa).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.