Näytä tavallinen näkymä : Taka-akselin ja pikalukitusvivun katkeaminen
Pyörästäni (Insera Crusher 26") katkesi taka-akseli kesken ajon ja nyt pyörä pitäisi saada takaisin ajoon. Alkuperäisen navan kestävyys arveluttaa ja nyt mietin, onko helpointa ostaa uusi takapyörä vai saako napaan osia (käykö esim. Shimanon osat?) ilman koko navan vaihtoa pinna-asennuksineen. Takarataspakka on siis Shimanon 7-vaihteinen ja takanapa mahtaa olla jokin Joytech.
Tässä vielä kuvia osista ja takanavasta:
https://drive.google.com/file/d/0B74DxbvOPrluTFE4Qm5vMW1nVzRFN2QzNW1ueGR6X2FueEww/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B74DxbvOPrludlZpeWNfQVZqVWlXenFQdDM1NDNXQk02OU5J/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B74DxbvOPrluMFdrdkthLTVESmpMSjlGVG8tcTg2S1ZFM0ow/view?usp=sharing
maalinni
17.12.2017, 14.19
Eiköhän tuohon mene ihan perusakseli, joita saa kaikista pyöräpajoista muutamalla eurolla.
Nuo laakerikartiot voi siirtää uuteen akseliin.
Mutta mihin ihmeen telamiinan olet oikein ajanut?
Aika mestari oot! On kaiketi ollut jo akseli löysällä vahingon tapahtuessa...
Aloin jo miettiä, että pitääkö huolestua... Mutta miten tuon saa poikki - oikeesti?
Joskus 15 vuotta sitten minulla meni Kulkurikympin taka-akseli samalla tavalla kun ajoin katukiveykseltä alas. Akseli oli silloin varmaan 15 vuotta vanha. Ei mitään hajua miksi meni, käyttö ei ollut mitään sen kummempaa mitä perus teinipoika ei keksisi.
Taka-akseli katkesi tosiaan ihan normaaliajossa, ylämäkeen polkiessa. Liekkö kulunut ja rasittunut aiemmin. Netistä olen löytänyt sarjoja, joissa on akseli, laakerikuulat ja kartiot, nyt täytyy vain mittailla olemassa olevia, jotta tulisi ostettua oikeanlaiset.
Päiviö Pollari
28.12.2017, 22.22
Joskus 15 vuotta sitten minulla meni Kulkurikympin taka-akseli samalla tavalla kun ajoin katukiveykseltä alas. Akseli oli silloin varmaan 15 vuotta vanha. Ei mitään hajua miksi meni, käyttö ei ollut mitään sen kummempaa mitä perus teinipoika ei keksisi.
Noissa akselin katkeaminen johtui laakeroinnista, olivat jotenkin väärässä kohdassa ja ihan normaali polkeminen väänsi akselia pikkuhiljaa mutkalle ja lopulta se katkesi noin vuodessa, jos ei vaihtanut. Pari kertaa pikalukko oli kestänyt ties kuinka kauan vaikka akseli oli poikki. Aina kun näki edelläajavan taka-akselin "soutavan" niin siinä oli kohtalotoveri. Toisessa samanmerkkisessä retkipyörässä laakerointi oli kohdallaan, seuraava pyöräni oli testivoittaja Crescent Action maastopyörä (-89) ja siinä oli taas laakerointi /c:stä. Sen koommin en ole tällaisiin törmännyt.
Tunturi-retkipyörien yhtä kappaletta olevat poljinkammet tuppasivat myös katkeamaan jostain kohdasta, yhden kerran näki murtumapinnasta että oli ollut millin alku joka oli jo vähän ruostunut (liekö tullut kaatumisesta), muissa oli aivan tuore murtuma. Työpaikalla on pyörätelineessä saman kohtalon kokenut "laatupyörä" joka ole koko syksynä kelvannut kellekään vaikka ei ole lukossa, eli sekundaa tehdään vieläkin.
Antti Salonen
29.12.2017, 15.55
Itse asiassa tossa kyseisessä Inserassa on ilmeisesti vanhanmallinen kierrepakka (https://www.bikester.fi/shimano-tourney-mf-tz21-takapakka-7-lehtinen-375345.html). Shimano tekee näitä edelleen jos takarattaita on seitsemän. Näissä akseleiden katkeaminen ei kai ole mitenkään tavatonta. Navan oikean puolen laakeri on kierrepakan sisäpuolella kaukana haarukasta, ja kuulemma vääntyvät/napsahtavat helposti rattaiden puolelta, juurikin kuten kuvassa on esitetty.
Vähänkin kalliimmissa osasarjoissa on ollut kaukaa 1990-luvulta irtorattaat. Navan oikea laakeri on näissä akselin päässä, samalla tavalla kuin vasemmallakin puolella, ja se muuten ihan vastaava teräsakseli kestää ihan mainiosti. Siksi kai aiemmissakin viesteissä on lähinnä hämmästelyä ja/tai vittuilua, kun ei näihin juuri enää törmää.
Marsusram
29.12.2017, 16.38
Tunturi-retkipyörien yhtä kappaletta olevat poljinkammet tuppasivat myös katkeamaan jostain kohdasta, yhden kerran näki murtumapinnasta että oli ollut millin alku joka oli jo vähän ruostunut (liekö tullut kaatumisesta), muissa oli aivan tuore murtuma. Työpaikalla on pyörätelineessä saman kohtalon kokenut "laatupyörä" joka ole koko syksynä kelvannut kellekään vaikka ei ole lukossa, eli sekundaa tehdään vieläkin.
Fauber-kammissa oli kyse sekä valmistusprosessista, kuuma aihio taivutetaan/taotaan mutkille, jolloin teräs karkenee suurirakeiseksi, että designista, jolloin akselissa tarvitaan ohennus, jotta kammen saa pujotettua muhvin sisälle. Näitä paukkui muissakin kuin Tuntureissa. Viimein yksi valmistaja teki akseliosan tasavahvemasta materiaalista ilman epäjatkuvuuskohtia kaarelle taivutettuna. Se kesti vuosia, niin kauan kuin tuollaisella ajelin. Nykyään ei enää näe kuin niitä halvalla tehtyjä.
Ontoissa pikalinkkuakselissa materiaali on tasaista, pelkän koneistuksen läpi käynyttä. Kierteiden kohdalle osuvat jännityskuormat voivat saada halkeaman alkuun, jolloin katkeaa nopeasti.
CC-Ryder
29.12.2017, 23.23
Jos fillarillä vähänkään enempi ajelet,niin osta kokonaan uusi takakiekko jossa kasettinapa.Noi kierrepakalle tarkoitetut halpis takanavan akselit ei vaan kestä.
Kiitos vastauksita! Pyörällä ei tosiaan tule enää hirveästi ajeltua(pieniä matkoja), eikä ole aktiivikäytössä, täytyisi vain saada kuntoon ja ajoon:D. Osaisitteko sanoa kävisikö jompi kumpi seuraavien linkkien osasarjoista pyörään: https://www.bikeonlineshop.net/shimano/road-rear-hub-axle-kit tai https://www.bikester.fi/shimano-wh-u5000-f-musta-hopea-644603.html.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.