Näytä tavallinen näkymä : Kona dew plus päivittelyä
Moi!
Piti oikein tehdä foorumille tunnus, että voin kysyä tätä.
Eli mulla on tollanen 2014 vuosimallin kona dew plus ja kilometrejä siihen on kertynyt 3800km. Suurin osa on tullut maantiellä, mutta hieman hiekkatiellä tullut myös ajeltua. Haluaisin nyt sitten päivittää tuota vielä lisää maantielle sopivaksi. Renkaat jo vaihdoin 28 millisiin melko sileisiin renkaisiin.
Myöskin etu ja takavaihtajan päivitys kiinnostaisi. Edessä siis on Shimano Altus ja takana Shimano Alivio. Varsinkin tuo takavaihtajan toiminta on täysin ala-arvoista vaikka sitä on koitettu myös pyöräliikkeessä säätää. Uusi 8 speed takapakka ja ketju on laitettu. Jos tuon etu ja takavaihtajan vaihtaa parempiin niin varmaan myös vaihdinvivut menee vaihtoon?
Myös Tektron nestelevyjarrut löytyy, mutta niissä ei ole ainakaan vielä valittamista.
Millaisia päivityksiä kannattaisi lähteä kokeilemaan? Ainakin stemmi tulee hieman pitempi ja näin ollen ajoasennosta pitäisi tulla matalampi. Droppitankoa en ainakaan vielä harkinnut, sillä siihen vaihtaminen vaikuttaa jo melko suurelta hommalta. Ehdotuksia mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
halpa päivitys voisi olla nousukahvat, saisit vähän samaa asentoa kuin droppitangon kahvoilta ajaessa. tyylipoliisilla voi olla sanomista tosin, mutta jos et siitä välitä.
Kiitos, tuo ei tullut vielä itselle mieleen. Voisi ainakin koittaa. Ei ainakaan maksa paljoa. Kyllä se taatusti ainakin pitkällä matkalla helpottaa kun saisi vähän asentoa vaihtaa. Tosiaan hinta ei ole kuitenkaan niin tärkeä jos pyörästä saa vielä enemmän maantielle sopivan.
Tuli mieleen jos tähän vaihtaisi paremmat vanteet noiden Shining MT20 tilalle? Mitä hyötyä uusilla vanteilla käytännössä saavuittaisi?
Esimerkiksi tuollaiset?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-wh-rx010-cyclocross-disc-wheelset-black-458810
Ainakin pitäisi olla keveämmät, sekä paremmin rullaavat? Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon vanteita katsoessa, muuta kuin koko, vanteelle sopiva rengas tai levyjarrullinen?
http://www.fillaritori.com/topic/110023-myyty-tankokannatinbarendz-kombinaatio/?tab=comments#comment-215376 Itsellä oli vastaavassa pyörässä tuollainen hässäkkä käytössä, mielestäni aivan toimiva paketti... Eikä edes tylipoliisit puuttuneet!
Tiekäyttöön nousukahvat saa olla pidempää mallia ei nyt kuitenkaan superpitkät.
Onko tangossa ergogripit, ihan ruuvilukitteiset parantaa ajoa, onko tanko sopivan levyinen, onko satulan ja tangon paikka kohdillaan, ei ole ainakaan liian iso runko, kun pidempää stemmiä suunnitteilla, tässä enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Alivio pitäis toimia vielä tuon ajomatkan jälkeenkin, hetki omaa paneutumista toimintaan vois poistaa ongelmat. Linkin kiekoilla ei parane, mutta jos toiset kiekot nastarenkaille niin mikäpä ettei. Levyt sitten myös uusiin mukaan.
Suoratankoisellakin ajaa kohtalaisen pitkiä lenkkejä vaivattomasti.
Mul on ollu käytössä tällainen tanko MTB pyörässä jo vuosia juurikin noita pitempiä matkoja varten. Ajoasennosta saa matalamman, kapeamman ja vähän enempi droppitankoa muistuttavaa. Lisäkahvojen paikkaa olen vaihdellut hieman mutta tuossa keskellä ne on ollut. Hyvin on kulkenut 40 kilsan työmatka tuolla setillä. Jarrujen ja vaihreiden käyttö onnistuu lisäkahvoiltakin.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171204/d6ccc5aef2dbae8a7c759466f3d84200.jpg
...
Varsinkin tuo takavaihtajan toiminta on täysin ala-arvoista vaikka sitä on koitettu myös pyöräliikkeessä säätää. Uusi 8 speed takapakka ja ketju on laitettu.
...
Klassikkovastaus: Oletko huolehtinut vaihdevaijerin ja vaijerinkuoren kunnosta?
maalinni
04.12.2017, 10.02
Noissa halvoissa Shimanoissa ei säädöt pysy vaikka mitä tekisi. Lasten pyörien vastaavissa se takavaihtajan jousi on aivan karmean löysä.
olenko ihan väärässä, mutta eikös tohon voi ostaa lähes minkä takavaihtajan vaan? mä olen itse ostellut 7-9 käyttöön (en ole vielä ehtinyt kymppiin ;) ) 7-9 vaihtajia ihan fiiliksellä, liikkunevat saman verran kun vaijerista vetää tietyn verran. tuleeko kympissä tai yhdessätoista joku muutos tähän? jos ei niin mikä vaan vaihtajahan kelpaisi kun pitää ne vanhat liipasimet.
Tulee, Shimanon 10- ja 11-vaihteisilla takavaihtajilla vetosuhde on eri kuin aiemmin.
^Ei mene paljoa yli satkun uudetkaan ellei joudu kampia vaihtamaan...
Tiekäyttöön nousukahvat saa olla pidempää mallia ei nyt kuitenkaan superpitkät.
Onko tangossa ergogripit, ihan ruuvilukitteiset parantaa ajoa, onko tanko sopivan levyinen, onko satulan ja tangon paikka kohdillaan, ei ole ainakaan liian iso runko, kun pidempää stemmiä suunnitteilla, tässä enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Alivio pitäis toimia vielä tuon ajomatkan jälkeenkin, hetki omaa paneutumista toimintaan vois poistaa ongelmat. Linkin kiekoilla ei parane, mutta jos toiset kiekot nastarenkaille niin mikäpä ettei. Levyt sitten myös uusiin mukaan.
Suoratankoisellakin ajaa kohtalaisen pitkiä lenkkejä vaivattomasti.
Tanko tuntuu sopivan leveältä ja se on edelleen niin kuin se tehtaalta lähti. Vielä mitään muutoksia siihen ei ole tullut. Kädensijat on siis ihan normaalit suorat. Niiden päivittämistä olen myös harkinnut. Satulan ja tangon paikka on ihan kohdillaan, mutta pidempää stemmiä suunnittelin lähinnä sen takia, että sillä voisi saada ajoasentoa vielä hitusen matalammaksi. Valitsin pykälää pienemmän rungon koska seuraava koko olisi ollut jo yhden pykälän liian iso. Tosiaan tuo Alivio oli säädettävänä ihan pyöräliikkeessä ja edes siellä eivät saaneet sitä ihan kohdilleen. Pari viikkoa pelasi ihan kiitettävästi kunnes toiminta alkoi jatkuvasti huonontua. Nastarenkaille toiset kiekot olisi ok, mutta noissa kiekkojen spekseissä lukee että sopii vain 11 speed tai 10 speed pakalle? Onko tuo nyt niin, että kiekot pitää valita takapakan mukaan vai voiko sinne sovittaa vapaarattaan asennettavan pakan mukaan? Onko myös napoja eri leveydellä?
Jonkinlaiset lisäkahvat meinaan kyllä asentaa. Voin kuvitella miten paljon niistä voikaan olla apua varsinkin pidemmällä matkalla.
Klassikkovastaus: Oletko huolehtinut vaihdevaijerin ja vaijerinkuoren kunnosta?
Ei, en ole tehnyt niille mitään. Myös sieltä saattaa jotain vikaa löytyä, mutta kyllä tuon vaihtajan toiminta on ollut melko heikkoa jo uudesta asti.
Noissa halvoissa Shimanoissa ei säädöt pysy vaikka mitä tekisi. Lasten pyörien vastaavissa se takavaihtajan jousi on aivan karmean löysä.
No tuo on kyllä niin totta kuin vain olla ja voi! Ei pysy sitten millään säädöt vaikka sitä aina koittaisi hienosäätää. Tuossakin tuo jousi on kyllä tosi löysä ja koko vaihtaja tuntuu melko heppoiselta. Tästä syystä se meneekin vaihtoon, sillä varsinkin lenkeillä huonon vaihtajan kanssa on todella epämukava taistella. Muuten jos vaihdan nuo vaihdevivut myös niin ilmesesti sitten on ostettava myös vipuihin sopivat jarrut? Onkohan jossain jotain listaa mistä voi katsoa, että mitkä osat sopii yhteen keskenään?
Mua kyllä kiinnostaisi tuo 10 lehtinen järjestelmä, sillä mun mielestä hintaero ei ole mikään suuri verratuna noihin 9 jäjestelmiin. Varsinkin jos puhutaan käytetyistä osista. Sillä periaatteella meinaan parannella että tulisi ns kerralla kuntoon. Tietysti hinta/laatu pitää olla kohdallaan, koska budjetti on tiukka..
Sopii noihin kiekkoihin myös vanhemmat pakat, saattaa vaatia pakan pohjalle sovitinrenkaan.
Tehtaan jäljiltä tanko ei voi olla liioin kenellekään täsmälleen oikeassa paikassa ei myöskään satula, säädön miettimistä, jotain suosituksiakin satulan säädölle on.
Jousipalautteinen teknikka vaatii käyttäjältäkin paneutumista kalleimmissakin malleissa, ei Alivion palautusjousi ole ihan lerppu ja Altuskin nykyisin on jo kelpo, lastenpyörien Tourney on hennosti jousitettu.
Pieni rymäys on voinut hieman vääntää vaihtajan korvaketta jä häkkiäkin, silloin ei säädöt onnistu millään. Kunnossa oleva vaihteisto toimii pitkään säätöihin koskematta.
Jos maantiefiilistä hakee niin kavenna ensin tankoa alle 50 senttiseksi, nolla tai miinuskulmainen kannatin, ja nuo ehdottamani barendzit vielä kaupan... itse ainakin sain melko mukavan asennon ja pitkien nousukahvojen etuna se että pystyy ajamaan kuin tri tyyppisellä tankoon nojaten...
LintuPete
06.12.2017, 12.19
Jemmasin tovi sitten yhden n 10 vuotiaan Kona Dew Dropin, vaikutti, ja vaikuttaa edelleen hyvin vähän ajetulta, mutta oli ilmeisesti täysin huoltamaton.
Purin aivan atomeiksi, uusin hajonneen ohjauslaakerin ja huolsin muuten kasaan. Alla oli ilmeisesti alkuperäiset 35 milliset Continentalit. Aivan järkyttävän kovat (ja hitaat) ajaa. Vaihdoin tilalle näin kurakautta ajatellen tubeleksensa 38 milliset paremmat renkaat ja sehän tuntui lähtevän suorastaan liitoon.
Tuossa on Deore vaihtaja, tuskailin kun ei meinaa vaihtaa ylös-alas koko alueella ihan kunnolla. Vaihtajan korvake irti, pieni vääntö sille vaikkei se suoranaisesti vääntyneeltä näyttänyt (vaihtajassa on kolhun jälki, ehkä pyörällä on joskus kaaduttu, niin tuli epäilys korvakkeesta) ja nyt pelaa vaihteetkin. Täytyy hommata uusi korvake ainakin varalle kun sopiva pulju tulee vastaan.
Nyt kuukauden aikana ajanut tuolla muutaman sata km lähinnä työmatkaa, nähtäväksi jää jääkö käyttöpyöräksi.
Tuo vaihteiden huonontunut toiminto pienen kolhun jälkeen on voinut olla syy ajoinnon loppumiseen. Hommasin jokunen vuosi sitten myös lähes ajamattoman maantiepyörän muutamalla kympillä. Huoltoa ja kolme kesää ajoa, sitten lähti maailmalle, hyvä ensikosketus kippuratakoisiin! Oletin kaatumisen aiheuttaneen ajon loppumisen, haarukat olivat vähän klinahtaneet ja kulku ei ollut enää ihan hyvä. Mutta kun oli teräspyörä, niin pystyi oikomaan ja kulku pelasi taas.
Mitkä kahvat tuossa Dropissa?
LintuPete
06.12.2017, 15.33
Minä taas olen ajanut kippuratankoista noin 12 vuotiaasta, kun sain ensin 5 vaihteisen 24 tuumaisilla renkailla olevan nuorten retkipyörän. Siinä meni sitten melkein 30 vuotta kun nyt taas löytyy käytössä suoratankoisiakin.
Kahvat näyttää olevan ST-2300, 3x8 siis. Aika alkeelliset, mutta toimii riittävästi, kuten todettu työmatka-ajossa missä ajo pääasiassa kahvoilta. Alaotteeltahan noilla ei saa vaihteita vaihdettua. Ne olisi varmasti seuraava päivityksen kohde jos tuo pyörä käyttöön jää.
Muissa pyörissä mulla on Aliviosta SLX:iin, retkipyörässä kitkavaihtajat, ja kaikki kyllä hoitaa hommansa peruskäyttäjälle kunnossa ollessaan.
Samoin olen kokenut, Shimanon vaihteet toimivat ihan hyvin ja tottelevat säätöä auliisti ihan alinta (Tourney) lukuunottamatta. Tietenkin keveys ja pitkäikäisyys tulee mukana hintatasoa ylös mennessä. Ysi ja ainakin kymppi olis riittänyt pakoiksi noin käyttäjän kannalta, mutta kehitystä ei voi pysäyttää, mitenkähän jatkuneekaan...
LintuPete
06.12.2017, 17.08
Kun on 30 vuotta ajanut kitkavaihtajilla, niin ehkä niihin on jo aika tottunut... Ainoa miinus niissä tietty vielä hankalampi vivun sijoittelu, mutta mihis sitä retkellä kiire.. Ja toki maastossa SLX on parempi kuin Alivio jne...
Alkuperäiselle, jos kerran budjetti on tiukka, niin niiden renkaiden, siis kumien, laatuun ja ajoasennon tuunaamiseen laittaisin rahat. Ja uusiin vaijereihin jos ne kerran on vielä vaihtamatta. Kai perus mitoitus satulan ja tangon suhteen on kohdallaan? Siitä sitten hienosäätämän. Stemmejä ja barendsejä saat vaikka lainaksi jos tekee mieli kokeilla. Ja toki erilaisia 'käyttöpyöriäkin', siitä se homma etenee kun vähän hakee sitä omaa ajotyyliä.
Ainiin, ja lukkopolkimet ja pyöräkengät...
Marsusram
06.12.2017, 17.30
.., mutta pidempää stemmiä suunnittelin lähinnä sen takia, että sillä voisi saada ajoasentoa vielä hitusen matalammaksi.
Onko siis kokeiltu jo kääntää stemmi nurinpäin jos on jo alaspäin säädetty?
LintuPete
06.12.2017, 17.44
Itse kokeilin joskus käyttöpyörä 29er:ssa laittaa tanko niin alas kuin saan. Kädet kipeyty, tais painoa kaatua liikaa käsille. Mutta tulipahan kokeiltua. Otin hieman lähemmäs.
Normiajoasennossa näkyykö etuakseli jommalla kummalla puolen tankoa vai jääkö piiloon tangon linjalla?
Nuorilla ammattikisakuskeilla tanko on hyvin matalalla, (odotellen ensimmäisiä etuakselinpäihin asennettuja kahvoja), kunhan se ei vaan ole liian kaukana, polvien lähellä edessä kun on niin ajo ja hallittavuus parhaimmillaan. Eikä se nyt omissani noiden nuorten tasolla kuitenkaan ole, ajo aivan kisavapaata omaksi iloksi matka/retkityyppistä molemmilla tankotyypeillä...
Tuossa mun viritelmässä noilla halavoilla xlc:n lisänousukahvoilla tuloo justihin sen verran lisää pittuutta ohjaamoon notta vois melkein lyhyenpääkin stemmiä kokeilla! Tosiaan käännät stemmin toisinpäin ja laitat tuollaset lisäkahvat keskelle niin on jo paljo virtaviivaisempi asento. Edullinen ja hyvä ratkaisu.
Sit jos ei jaksa kyykkiä nii löytyy ote myös lähempää. [emoji3]
Satulan kun saa itselle oikeaan kohtaan, niin sitten hakemaan tankoa sopivaan kohtaan ja tarvittaessa lisäämään vaikkapa esman esimerkin mukaisia ratkaisuja ajon parantamiseksi.
Omissani suorissa tangoissa on aina vain pari kouranleveytä enemmän kuin maantietangon leveys, suora 55 cm kun kippura 42 cm. Tieajoa asfaltilla eniten mutta myös santateillä, ei polkuja kummempaa maastoajoa, kilometrejä kertyy paljon, kun ympäri vuoden ajan. Ylävartalo sen verran rimpula, että tanko ei saa olla kaukana eikä leveäkään. Itelle nää täytyy säätää...
Hei taas,
Kiitos paljon hyvistä vinkeistä taas kerran. Pyörä odottelee vielä päivityksiä, mutta päätin aloittaa nyt vanteista. Uudet vanteet tulee siitä syystä, että otin alkuperäiset vanteet talvivanteiksi ja asensin niihin nastarenkaat. Eli kesäksi tarvin uudet vanteet, joille voin asentaa sitten melko kapeat maantierenkaat. Ei todellakaan jaksa vaihdella kevät ja syksy uusia renkaita vanteelle, varsinkin nuo kapeat renkaat on ihan riittävän työläät asentaa. Helpommalla pääsen kun hankin toisen vanteet kesää varten. Mielellään tietty mahdollisimman kevyet ja hyvin rullaavat ja tietysti edulliset.
Katselin jo paljon eri vaihtoehtoja, mutta tulin siihen tulokseen että sopivia on hankala löytää!
Eli seuraavanlaiset vanteet haussa.
- Etunapa 100mm, takanapa 135mm
- Akselin halkaisija edessä 9mm ja takana 10mm. Voi varmaan olla myös erilainen jos hommaa uudet QR akselit?
- Levyjarrut 6 pulttinen kiinnitys. Tietty myös "centre lock" vanteet käy koska käsittääkseni ne voi muuttaa 6 pulttiseksi. Taitaa tuo centre lock vanne myös toimia, mutta jarrusatulaa luullakseni joutuu vähän keskittämään?
- Vanteen leveys pitäisi olla sellainen, että siihen voi asentaa 23 - 28 millisen renkaan. Eli 17 millinen vanne tai jopa kapeampi.
- Pitäisi saada 7 lehtisen pakan kiinni ja joskus tulevaisuudessa jopa 10 lehtisen. Seiska pakka menee varmaan usein kiinni kun pakan taakse laittaa soviterenkaan?
Niin ja MTB vanteet ei käy koska liian leveät ja myöskään maantiepyörän vanteet eivät käy koska ovat vannejarrulla. Paras valinta lienee jonkunlaiset hybridi / cyclo vanteet? Hintaa vois olla vaikka max 150€.
Tahtoopi olla nettikauppojen kiekot kalliita enkä muutenkaan oikein noita levyjarrullisia hallitse, mutta tuossa vois olla, katsokaapa kumppanit sopisko nämä...
https://www.bike-components.de/en/Mavic/Aksium-Disc-6-Loch-Laufradsatz-p52032
LintuPete
09.12.2017, 17.40
Multa meni ohi mikä niiden nykyisten kiekkojen ongelma on?
Satasella saat kohtuu kumit sopivasta alesta, tällä foorumillakin on paljon keskusteluja aiheesta, sekä lukkopolkimet ja kengät vaikka vähän käytettynä, ja saat varmasti enemmän vauhtia kuin marginaalisesti paremmilla kiekoilla, ei ne hinnat alkaen kiekot kuitenkaan niin paljon parempia varmaan ole.
Edit: luin huonosti, eli jaajoo kakkoskiekoiksi. Niitäkin saattaisi löytyä käytettynä tai tuossa on jo koko päivitysbudjetti käytetty
Hei taas!
Viime viestistä on taas vierähtänyt tovi, mutta konan päivyksestä ei ole ainkaan vielä luovuttu. Tähän mennessä olen hankkinut uudet mavic aksium vanteet 25mm renkaiden kera. Ne on tarkoitus laittaa alle keväällä kunhan olen asentanut niihin levyt ja adapterit. Kyllähän noissa laatuero on suuri kun vertaan noita aksium vanteita alkuperäisiin Shining MT20 vanteisiin. Painokin lienee matalampi.
Lukkopolkimet ja kengät onkin ollut jo muutaman vuoden ja on ehdottomat mielestäni. Kummasti tekee ajosta mukavampaa ja voimaa saa välitettyä paremmin polkimile.
Seuraavaksi listalla on uusi osasarja.
Ajattelin jotain tämän tyylistä.
- 2x10 voimansiirto
- XT tai SLX vaihtajat
- XT takavaihtaja
- Deore etuvaihtaja tai vastaava
- Deore kampisarja
- Rattaat + ketjut
Keskiölaakeri menee kyllä uusiksi sillä alkupäräisessä näyttää olevan sellainen neliskanttinen akseli joka ikäänkuin tulee keskiölaakerin läpi. Sen voi varmaankin korvata hollowtech II laakerilla? Keskiön leveys on 68mm, joten jokin sovite sinne varmasti tarvitaan.
Sitten vielä kysymys vapaarattaasta, eli.
Shining MT20 vanteissa vapaarattaan leveys 35mm.
Mavic aksium vanteissa leveys 38mm.
Ainakin 10 lehtinen takapakka menee noihin maviceihin, mutta meneekö tuo sama 10 lehtinen pakka myös tuolle 35 millisille vapaarattaalle?
Onko tuollaisessa päivityksessä järkeä? Mietteitä?
Sitten vielä kysymys vapaarattaasta, eli.
Shining MT20 vanteissa vapaarattaan leveys 35mm.
Mavic aksium vanteissa leveys 38mm.
Ainakin 10 lehtinen takapakka menee noihin maviceihin, mutta meneekö tuo sama 10 lehtinen pakka myös tuolle 35 millisille vapaarattaalle?
Onko tuollaisessa päivityksessä järkeä? Mietteitä?
Taitaa Mavicit olla maantie 11 lehtisen mitoilla. Shimanon 8-11 vaihteiset maastopakat (ja maantie 10) menee siihen, vaatii vain sopivan prikan taakse. Ja nuo pakat menee suoraan vanhaan vapariin.
Hei taas!
Viime viestistä on taas vierähtänyt tovi, mutta konan päivyksestä ei ole ainkaan vielä luovuttu. Tähän mennessä olen hankkinut uudet mavic aksium vanteet 25mm renkaiden kera. Ne on tarkoitus laittaa alle keväällä kunhan olen asentanut niihin levyt ja adapterit. Kyllähän noissa laatuero on suuri kun vertaan noita aksium vanteita alkuperäisiin Shining MT20 vanteisiin. Painokin lienee matalampi.
Lukkopolkimet ja kengät onkin ollut jo muutaman vuoden ja on ehdottomat mielestäni. Kummasti tekee ajosta mukavampaa ja voimaa saa välitettyä paremmin polkimile.
Seuraavaksi listalla on uusi osasarja.
Ajattelin jotain tämän tyylistä.
- 2x10 voimansiirto
- XT tai SLX vaihtajat
- XT takavaihtaja
- Deore etuvaihtaja tai vastaava
- Deore kampisarja
- Rattaat + ketjut
Keskiölaakeri menee kyllä uusiksi sillä alkupäräisessä näyttää olevan sellainen neliskanttinen akseli joka ikäänkuin tulee keskiölaakerin läpi. Sen voi varmaankin korvata hollowtech II laakerilla? Keskiön leveys on 68mm, joten jokin sovite sinne varmasti tarvitaan.
Sitten vielä kysymys vapaarattaasta, eli.
Shining MT20 vanteissa vapaarattaan leveys 35mm.
Mavic aksium vanteissa leveys 38mm.
Ainakin 10 lehtinen takapakka menee noihin maviceihin, mutta meneekö tuo sama 10 lehtinen pakka myös tuolle 35 millisille vapaarattaalle?
Onko tuollaisessa päivityksessä järkeä? Mietteitä?
On tuossa järkeä, jos kympiksi haluaa, kaikki nuo menee vaihtoon. Suunnitelluilla osilla pääpiirteissään, tarkkana yhteensopivuudessa tuolla kohtaa tuli muutoksia Shimanolla. Kun ihan tiepyörään tähtää rattaiden koolla paljon merkitystä, pakkan ei ainakaan kauhean suuria rattaita. Keskiömuhvi sopii HT ll - laakerille, kun pyyhkäisee maalit muhvin päistä hiomapaperilla pois, molemmat keskiötyypit tarvitsevat oman avaimensa.
Pois jäävät osat talteen vaikka joskus kierrätysrunkoon kasaus baaripyöräksi.🤗
On tuossa järkeä, jos kympiksi haluaa, kaikki nuo menee vaihtoon. Suunnitelluilla osilla pääpiirteissään, tarkkana yhteensopivuudessa tuolla kohtaa tuli muutoksia Shimanolla. Kun ihan tiepyörään tähtää rattaiden koolla paljon merkitystä, pakkan ei ainakaan kauhean suuria rattaita. Keskiömuhvi sopii HT ll - laakerille, kun pyyhkäisee maalit muhvin päistä hiomapaperilla pois, molemmat keskiötyypit tarvitsevat oman avaimensa.
Pois jäävät osat talteen vaikka joskus kierrätysrunkoon kasaus baaripyöräksi.珞
Kiitos vinkeistä, mutta miksi keskiömuhvista pitää pyyhkäistä maalit pois jos muhvin leveys on 68mm ja HT II on adapterilla 68mm tai 73mm?
Sellainen kysymys vielä kun tuossa pyörässä näyttää olevan "square taper" laakeri, niin siihen sopii tuo hollowtech II laakeri, niin voinko ostaa esimerkiksi deoren kampisarjan ja käyttää kuitenkin esimerkiksi XT sarjan tai Saint sarjan hollowtech II laakeria?
Ulkopuoleinen laakeri tukeutuu muhvin päihin ja ne pitää olla suorat.
Ylemmän laatutason laakereita voi hyvin käyttää, yhteensopivuus tietenkin tarkistettava, 68 mm kierteinen muhvi saattaa tarvita laakerin mukana 5 mm edestä soviterenkaita.
Vastuu kaikesta jää kysyjälle...🤔
Täytyy kyllä sanoa, että on pyörän päivittäminen tehty melko hankalaksi. Vaihtoehtoja on aivan hullun paljon ja kaikki ei sovi keskenään ja jotkin osat saattavat ehkä sopia. :D
Löysinpä vielä tällaisen kuvan netistä.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1D-bIE-ib9IsHNbY196R_3NCeWNt6kwoq
Eli tossa näyttää olevan yhdistettynä maantiepyörän kampisarja ja maastopyörän takavaihtaja. Mahtaako maantiepyörän osasarja toimia esimerkiksi deore XT tai SLX vaihtajilla? Kyllä tässä saa ihan tosissaan miettiä että miten tehdä hybridistä mahdollisimman hyvä maantielle. Maantiepyörää ei taas siinä mielessä viitsi ostaa, koska sen käyttö taas talvella on mahdottomuus.
Toimiihan se, MUTTA jälleen pitäis tuntea hyvin yhteensopivuus. Minulla on juuri XT takavaihtaja krossarissa ja maantiekammet, tässä vaan on ysistä kyse. Kympin kohdalla maastovaihteisiin tuli muutos. Kampisarjan ja takavaihtajan ero ei nyt niin herkkä juttu, sitten vielä runko, kuin se sopii hieman kapeammille maantiekammille, muhvi 68 mm sopisi suoraan maantielaakerille ja kammille. Maantiekammet sopisivat paremmin tiepyörään, koska niihin saa mukavasti sopivia rattaita. Riittääkö nuo Deoren rattaat tienopeuksiisi?
Onnistuu muutos - tosin riskejä, haasteita siinä tosiaan on...
Tässä linkki kauppaan, josta saat ohjeita ja sopivat kammet laakereineen, kun kerrot mihin pyörään ja mille pitää sopia. Samasta kaupasta saa kaikki osatkin ja varmimmin sopivat yhteen.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/716247/2017-kona-dew-plus-harmaa-48-s-m
Toimiihan se, MUTTA jälleen pitäis tuntea hyvin yhteensopivuus. Minulla on juuri XT takavaihtaja krossarissa ja maantiekammet, tässä vaan on ysistä kyse. Kympin kohdalla maastovaihteisiin tuli muutos. Kampisarjan ja takavaihtajan ero ei nyt niin herkkä juttu, sitten vielä runko, kuin se sopii hieman kapeammille maantiekammille, muhvi 68 mm sopisi suoraan maantielaakerille ja kammille. Maantiekammet sopisivat paremmin tiepyörään, koska niihin saa mukavasti sopivia rattaita. Riittääkö nuo Deoren rattaat tienopeuksiisi?
Onnistuu muutos - tosin riskejä, haasteita siinä tosiaan on...
Mittailin tuon takahaarukan ja kammen välisen eron se oli 2cm.. Kuinka paljon maantiepyörän kammet ovat kapeammat kuin MTB kammet?
Tuossa deoren setissä mitä ajattelin on takarattaassa 11 - 36 ja edessä 36 - 22. Mahtaako nuo sitten riittää? Itellä maantiellä on nopeus ollut siinä 25-30km/h välissä useimmiten.
Kiitos linkistä, en tiennytkään että suomessa on kauppa joka myy noinkin paljon erilaisia osia. Täytyy tutustua.
Nuo rataskoot ovat ihan maastokäyttöön sopivimmat. Paremmat olis krossarin 36/46 tai aidot maantierattaat 34...36...38/50 t. ja taakse vaikka 11-28 t., näin mielestäni.
Mittasin omasta pyörästä haarukkaleveyden alaputkien ulkovälin siltä kohtaa mihin kammet tulevat lähimmillään, leveys n. 100 mm ja kammen ja putken väliin jää n. 14 mm. Maantiekammet tulevat n. 5 mm lähemmäksi puoleltaan kuin maastokammet, joten eipä estettä muutokselle.
Yksi hyvä ulkomaankauppa noille osille, tässä kampisarja ja samasta kaupasta löytyy tarvittavat muutkin osat. Vaihteiksi kun laittaa kympin maantieosat flat bar kahvoineen, pitkähäkkisen takavaihtaja, niin kaikki osat sopivat yhteen ja saa ihan premiumtasoisen välineen Konasta.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/FC-RS500-Kurbelgarnitur-p41044/
LintuPete
12.03.2018, 14.11
Dew Dropissa on kampisarja 52/42/30, eli ihan mennään maantievälityksiin, jopa aika pitkiin sellasiin. Lienee ajateltu melko matalakadenssiseksi ajettavaksi, mut saapa ainakin vauhtia jos jaksaa polkea :)
Joo tuollaiseen rauhalliseen retkiajoon sopivat rattaat.
Noilla eturattailla ja pakalla mitä olen tuossa ylempänä esittäny ajaa myös rauhallista 15-20 ajonopeutta siihen kuin nopeampaa 25-30 nopeuttakin. Maantielle maantieosat parhaimmillaan, maastoon maasto-osat noin periaatteessa. Hybrideissä nimensä mukaisesti noita saatetaan sekoittaakin, eikä sekään pöllömää aina ole, sekasi noita omissakin.
Kun runko on kooltaa sopiva ja muutoinkin hyvä, siihen on ihan järkevää päivittää omaan ajoon tarvittavat osat, vaikka hintaa jonkinverran tulisi.
Vaihdekahvoiksi vaikka nämä.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Tiagra-v-h-Set-Schaltgriffe-SL-4600-SL-4603-2-3-10-fach-p30222/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.