Näytä tavallinen näkymä : Laskettelu
Aloitetaan nyt tällainenkin.
Eli ketkä kaikki harrastaa?
Itse aloitin 80-luvun alussa ja 80-luvulla ehdin jo lopettaakin. 83 oon ekan kerran ollut Lapissa. Ylläs, Levi ja Pallas tuli tuolla reissulla koeponnistettua. Kaksi ekaa on hieman muuttuneet, Pallas ei yhtään:D Neljännesvuosisata taukoa ja nyt aloitettiin uudelleen perheen kesken, kun poika täytti viisi ja opetettiin hänet laskemaan. Nyt on lähdössä neljäs talvi ja innostus on kaikilla kova:)
Viime talvena tuli itselle 19 rinnepäivää, (pojalle 20) tänä talvena tuo menee heittämällä rikki.
Laittakaa kaikkea mahdollista, esim. hyviä ja huonoja puolia eri laskettelukeskuksista ym. yleistä lätinää. Mitä vain asiaan liittyvää.
Hep! Kahden viikon kuluttua Sierra Nevada tuolla etelässä saa meidän perheen vieraaksi.
Noin 35 vuotta sitten aloitettiin, etelä-Suomen keskukset kahlattiin läpi ja sitten niitä hiihtolomareissuja Lapin keskuksiin. Selkävaivat lopettivat harrastuksen eikä Epsanjaan muutto helpottanut. Ennenkuin ymmärsin että täällähän on perskules pitempi hiihtokausi kuin Suomessa. Koska selkä ei vihoitellut, päätin varovasti kokeilla muutama vuosi takaperin ja taas mennään...oli erikoista havaita että 15 vuoden paussi ei vaikuttanut paljoakaan, päivä mäessä ja oli kuin mitään paussia olisi ollutkaan. Kakarat ovat myös aiheesta oikein innoissaan muutaman kokeilureissun jälkeen, katsotaan miten käy.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Jee jee! Mä laskin 80-luvun ja sitten pidin lyhyen parinkymmenen vuoden paussin. Nyt taas viimeiset kymmenisen vuotta laskenut enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
En osaa selittää miks, mutta mä oon tykästyny kotimaan kohteista Rukaan, Åre on ok ja Trysil on mun mielestä tosi jees.
Sama täällä. Muutama vuosi sitte alottelin uudestaan laskettelut 20v tauon jälkeen. Välineethän on parantunu tässä välissä ku tullu tiimalasi mallisia suksista jotka kääntyilee helpommin ku ne pitkät kalikat 80-90luvulla. Syöksy tosin on hankalempaa
Muutamia suksia kokeilin ja 96mm leveisiin twintippeihin päädyin. Voi laskea missä vaan. Puuterilla meno on kaikista hauskinta jos sitä on saatavilla.
justus6969
03.12.2017, 18.43
skimbattu on perheen kesken nyt n. 12 vuotta. Skidit ovat jääneet matkasta, meitä ei ole enää kuin kaksi jäljellä :D Rinnepäiviä on ollut 20-30/kausi viimeisen 5 vuoden aikana, tilanne on helpottunut kun ollaan menty paremman puoliskon kanssa kaksisteen. Voidaan valita päivät kuten huvittaa ilman perhehärdellejä, silloin pääsee oikeasti lomalle.
Ollaan kierrelty lähinnä vain Suomessa, Lapista koettu aika moni turistirysä ja etelän pikkupaikoista jopa kalpis normi talmojen, vihdin ja messilän lisäksi. Meidän lomalaskeminen on chillaamista, hengaamista ja välillä täytyy päästä väkisinhiihtämään - näillä spekseillä ykkönen on ollut tahko! Eihän siellä viikkoa putkeen laske, mutta kokonaisuus ratkaisee: esim se, että pääsee järkevästi autolla perille
1981 laskin ensimmäisen rinteeni Tahkolla. Asuin lapsuuteni/nuoruuteni 200m päässä Tahkosta, joten se ainakin on tullut tutuksi. Nykyään tulee "laskettua" oikeastaan vaan Rukalla, nousu ylös ja siitä monomestaan päiväksi kahvittelemaan. Ilman suurempia havereita mennyt, mitä nyt vuosi sitten pieni kaatuminen (eturistiside, kierukat, rustovauriot). Kisahommiin ei kunnon syttyjä koskaan tullut.
Olen harrastellut alppihiihtoa jostakin 90-luvun lopulta, Talmassa tuli silloin alkuaikoina kavereiden kanssa käytyä luxus 5000cm korkeassa mäessä ja ylös vei jäätävä sompahissi (liekö ne enää käytössä?). Hommat tietysti painottuivat temppuilupuolelle kun ei siellä oikein mitään muuta voinut tehdä mielekkäästi :) Surkeaa räpellystä laskeminen kai oli mutta innostusta tuli koko ajan lisää. Alppihiihtohommat olivatkin keskeinen syy hakeutua nimenomaan pohjoiseen opiskelemaan.
Rovaniemellä kun asuin yhteensä reilut 5v, harrastus muuttui vakavammaksi tai oikeastaan elämäntavaksi, itselläni hommat suuntautuivat hiihdonopetuspuolelle ja ratalaskuhommiin, kun jollain kavereilla taas vapaalaskuun, telluun jne. Shoryn alppi ykkösen kävin 2008 syksyllä Rukalla ja olin sen jälkeen kolme kautta Oukulla hiihdonopettajana. SCST:n kääkkäryhmässä oli mukava kiertää keppiä, treenit tietysti lähinnä Totolla mutta myös isommissa rinteissä. Hiihdonopetustuntien palkka, henkilökuntaetuna kausikortti Oukulla ja Shoryn kortilla -50% kaikkien keskusten hissilipuista tarkoittivat että opiskeluaikana harrastus maksoi itse itsensä, ja saatoin jäädä jopa vähän voitolle. Ne oli hienoja vuosia näin jälkikäteen ajateltuna vaikka valmistuminen viivästyi.
Lopulta oli pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen ja keskittyä pelkästään kouluhommiin. Onhan se noloa kun iso mies itkee, mutta silloin kävi näin kun piti hakea kamat pois hiihtokoululta, jättää kaikki se ja lähteä etelään, vieläkin tulee tippa linssiin kun sitä ajattelee :( Otti yksinkertaisesti niin koville etten ole laittanut sen koommin suksia jalkaan. Siitä on nyt... Yli 5v. Mutta kyllä vielä joskus. Ehkä. Se on varmaa että elämä ei ole sellaista enää koskaan kuin joskus Lapissa oli.
Hieno tarina, LJL. Melkein tuli tippa silmään lukijallekin :)
Mun hiihto"ura" alkoi 10- tai 11-vuotiaana Peuramaalta, kun vanhemmat antoivat joululahjaksi hiihtokoulun alkeiskurssin ja nipun hissilippuja. Elettiin vuotta -79 tai -80. Hissiliput oli 10 nousun leimakortteja, samanlaisia kuin junissa ja busseissa aikoinaan. Siitä alkoikin jokavuotinen perinne, joka jatkui siihen asti, kun kaikki mahdolliset kurssit oli käyty. Peuramaan hiihtokoulua luotsasi tuohon aikaan alppilegenda "Kale", en muista sukunimeä. Ratalaskukurssin jälkeen tuli sitäkin kokeiltua jonkin aikaa, mutta yhteenkään kilpailuun, joitain Suomi-slalomeita lukuunottamatta, en koskaan osallistunut.
Junnuna asuttiin kävelymatkan päässä Peurikselta, eli siellä tuli talvisin vietettyä lähes kaikki illat koulun jälkeen. Teininä talvisin oman kaveriporukkani sosiaalisen elämän keskus oli Peuramaalla ja sieltä taisi löytyä joku tyttöystäväkin. Isovanhemmat asuivat Hämeenlinnassa ja serkut Jyväskylässä, joten Kalpiksessa, Laajiksessa ja Muuramessa tuli vietettyä paljon aikaa myös. Kun eka kaveri sai ajokortin, tehtiin viikonloppureissuja Tahkolle. Nipasellakin laskettiin vielä tuolloin. Hiihtolomia vietettiin perheen kanssa lapissa, pääasiassa Pallaksella, jossa Lappset Oy:llä oli asuntovaunu. Faijalla oli jotain yhteistyökuvioita niiden kanssa ja saatiin käyttää vaunua. Faija (rip) oli aloittanut laskemisen 60-luvun alussa. Nahkamonot on vieläkin tallella.
Lukioaikoina kesätöistä vaivoin säästöön saadut markat käytettiin laskukamoihin Dipolin Ski Expossa. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen pidin puolen vuoden opiskelusapatin ennen armeijaa ja tein töitä. Ne tienestit mahdollistivat elämäni ensimmäisen alppireissun silloisen tyttöystävän kanssa. Tammikuussa -89 vietettiin kaksi viikkoa St. Antonissa. Sitä reissua en unohda. Mutta se oli myös monella tapaa käänteentekevä reissu. Mä koen, että mun nuoruus päättyi siihen reissuun. Sen jälkeen elämässä tapahtui paljon yhtä ja toista ja aika nopeassa tahdissa. Olin Antonin joulunjälkeisalesta ostanut vielä yhdet suksetkin kotiinviemisiksi, mutta niillä suksilla en laskenut koskaan.
Aikanaan elämä rauhoittui ja asettui urilleen ja kun siinä välissä syntyneet tyttäret olivat 10 ja 11 tai jotain sitä luokkaa, niin kävi samoin kuin näköjään aika monella muullakin eli lapset veivät mäkeen uudestaan ja nyt on tullut viitisentoista vuotta taas laskettua. Kuopus joutui mäkeen jo kolmevuotiaana ja nyt kun vanhemmat lapset elelevät jo omillaan, ollaan käyty viimeiset vuodet laskureissuilla kolmistaan. Swinghillissä, Sappeella tai Messilässä tulee käytyä ehkä kerran tai pari kaudessa, mutta muuten ei tule lähirinteissä laskettua ja siksi laskupäiviä kauteen tulee vaan reilun parin viikon edestä. Offaritouhut kiinnostaa nykyään eniten, joko hissillä tai ilman. Se ilman puoli on tosin vielä aika marginaalista, koska 12-vuotiaan pojan motivoiminen ylöspäin hiihtämiseen ei ole ihan helppoa, "kun hissitkin on kerta keksitty.." Mutta onneksi viiskymppinen on nykyään vielä nuori, eli eiköhän tässä elämässä ehdi vielä käännöksiäänkin ansaitsemaan, jos ei mitään yllättävää tule.
https://c1.staticflickr.com/5/4572/38793946472_b6ee7a6092_c.jpg
St. Anton, 1989.
Hienoja juttuja lukea, loistavaa että viitsitte:)
Tuo ikähomma on mielenkiintoinen. Itse kun aloit(etti)in uudellen, vaimo on ollut myös aktiivilaskija junnuna, niin mielessä kävi, että kai tässä vielä jokusen vuoden rinteessä voi käydä "tällä ikää". Vaan vielä mitä, rinteessä näkee joka kerta jopa +70v porukkaa. Että jos terveenä pysyy, niin sen menetetyn neljännesvuosisadan tauon pystyy helposti laskettelemaan takaisin.
Sappee tuossa mainittiin. Hommattiin kausarit sinne kun "halvalla sai". Laskin että yksi päivälippu ja yksi yön yli reissu sinne, niin voitolla ollaan. Vähän hirvittää tosin, että millaiset ruuhkat se kampanja aiheuttaa. Muuten oikein loistava perheystävällinen mäki meiltäkin vain parin tunnin ajomatkan päässä.
Poika hommasi siellä viime talvena ekan urheiluvammansa. Hinkattiin krossirataa, hauskaa oli, mutta yks kerta kaksi edellä lähtenyttä mukulaa oli kolaroinut keskenään ja vaikka jätettiin aina reilu rako, niin siellä makasivat keskellä rataa ja meidän junnu törmäsi niihin. Kunnon ventti leukaan, taisi osua jonkun suksen kantiin. Muuten selvittiin kaikki säikähdykselllä. "Vähän" tosin sai käyttää ääntä kun meidän takana lähtenyt porukka 4-5 henkeä, aikuisia ja lapsia tuli yhtenä nippuna sieltä ja nämä kolme kakaraa vielä keräili irronneita kamppeitaan radalta.
Junnuna käytiin kertsin reissuilla Messilässä ja Kalpiksessa, hiihtolomilla Nipasella ja Ukkohallassa serkkujen kanssa. Meistä muodostui kaveriporukka ja yhdessä käytiin Itävallassa ja Italiassakin laskemassa.
Noiden alppireissujen jälkeen ei Messilät enää liiemmin kiinnostanut ja homma loppui osaltani siihen. Lopullisen innon tyrehdytti hektinen perhe-elämä ja nyt en enää uskalla mäkeen mennä. Hieno kuva tuolla ylempänä, cluban torstai värit loistaa kilpaa alppiauringon kanssa
Kaiken positiivisuuden seuraksi vähän negatiivista kuvaa; Lapsena laskettelu oli juppien hommaa ja tultiin vain painovoimalla alas. Lue: vanhemmat ei tukeneet moista harrastusta. Vasta itsenäistyttyä oli mahdollisuus lähteä kokeilemaan laskettelua ja melkosta olikin alkuun. Jutun juonen kuitenkin oppi nopeasti. Hommasta olisi alkanut varmasti tykätä mutta a) lähimmät rinteet mitättömiä töppyröitä b) Tahkokin on melkoisen matala nyppylä c) aloin löytää vauhtia ja halusin kanttailla kunnolla niin rinteessä kun on seassa kaikenlaista syöksylaskijaa niin vähän väliä saa pelätä yhteentörmäyksiä. d) Isompien rinteiden luo maksaa maltaita ja vie aikaa.
Oma harrastus siis kaatuu rahaan. Jotta laskettelua olisi järkevä harrastaa esim. ostamalla omat välineet, täytyisi niitä päästä käyttämään useammin kuin nykyään on mahdollista. Lajivalinnaksi kääntyi pyöräily ja on aivan mahtavaa kun ajamaan voi lähteä milloin vain ja "maastot" alkaa suoraan kotiovelta. Suhtaudun rinnehommiin kuitenkin paljon positiivisemmin kuin vanhempani. Ehkä joskus vielä pääsisin Alpeille tms. oikein isoille rinteille.
St. Anton, 1989.
Mahtava kuva!!
St. Anton, 1989.
Upea kuva! Kuvan maisema ei muistuta yhtään sitä St. Antonia missä olen itse laskenut yhden päivän, lumen määrä kuvassa on jotain aivan muuta kuin tammikuussa 2015.
Oma lasketteluharrastukseni alkoi joskus 80-luvulla. Olin opetellut laskemaan suksilla parin päivän ajan paikallisessa kumpareessa, kun sain kutsun lähteä mukaan hiihtoloman viettoon Ylläkselle. Reissu menikin mukavasti ensimmäisen päivän viimeiseen laskuun asti, jolloin vedin kunnon lipat ja mursin sääriluuni. Kevät meni luita parannellessa ja seuraavan kerran pääsin mäkeen seuraavana talvena. Elettiin suurinpiirtein kasarin puoliväliä.
Seuraavat talvet kiersin Suomen rinteitä ristiin rastiin ja laskupäiviä tuli kaudessa 25-30 luokkaa. Kaikki isommat ja pienemmät keskukset tuli kierrettyä, pl. Levi jonne päädyin vasta tällä vuosikymmenellä.
Jossain vaiheessa 80-luvun lopulla vaihdoin sukset lumilautaan. Alkusysäyksen sain, kun VHS:ltä dokkarin missä Jake Burton, Terje Haakonsen ja legendaarinen Craig Kelly hörhöilivät ja olin heti myyty. Imin omaan laskutyyliini vaikutteita Kellyltä ja hän on mulle edelleenkin Se Ainoa Oikea.
Vaikka lautailu vei mennessään niin en kuitenkaan täysin hylännyt suksia, vaan kävin vielä vuonna -91 laskemassa suksilla Val Thorensissa. Reissu oli mahtava, mutta samalla se osoittautui viimeiseksi naulaksi arkkuun, sen jälkeen en nimittäin enää jaksanut motivoitua laskettelemaan Suomen rinteillä. Koko harrastus näytti olevan siinä vaiheessa ohi, vaikka laskin laudalla vielä vuoden tai pari.
Seurasi harrastuksen hiljaiset vuodet aina vuoteen 2014. Kävin muutaman kerran laskemassa Himoksella ja hommasin jopa carverit joskus vuonna 2005, mutta ne lähtivät heti kiertoon homman liian ryppyotsaisuuden takia.
Vuonna 2013 katsoin sattumalta Netflixistä muutaman snoukkaleffan. Eräänä kohtalokkaana sunnuntai-iltana näin Youtubesta videon laskettelusta Norjan keväthangilla. Heti sen klipin jälkeen laitoin lautailevalle kaverilleni viestiä, että eiköhän lähdetä reissuun Alpeille. Kolme päivää myöhemmin olimme puhuneet mukaan kolmannenkin kaverin ja matka oli varattu Kitzbüheliin.
Nyt on tulossa viides kausi putkeen kun lähdetään samalla porukalla laskemaan Alpeille. Kipinä heräsi uudestaan, ensin suksilla, sitten molemmilla, ja nykyisin pelkästään laudalla. Laskupäiviä ei kerry kuin 6-8 kpl kaudessa, joten en tunne itseäni alppiharrastajaksi, mutta olen iloinen että olen löytänyt tieni takaisin rinteisiin edes muutamaksi päiväksi vuodessa.
Val Gardena, 2016
https://s25.postimg.org/gxmzgbgbz/IMG_20160110_110934.jpg (https://postimg.org/image/58izscpd7/)
https://photos.google.com/u/0/album/AF1QipMhKpWRC89X9DlmaFfKiV8ork-YKrzWEc4jCTye/photo/AF1QipMS7ptM3KFRmmUDGuGY6On1tJSwsSZ7P1zN-0pO
https://www.dropbox.com/s/4ag8snl2fm071dm/IMG_20160110_110934.jpg?dl=0
https://ski.fi/artikkelit/suomi-100-vuotta-alamaessa-katso-upeat-kuvat-vuosien-varrelta/
Freestylehiihto oli kyl kova sana aikoinaa. Kumpareissa viihdyin itekki. Ja niitä baletti temppujaki tuli opeteltua :D
Baletti on kuollu nykyää ja kumpereetki melkee. Nää nykyajan parkki hyppyrit ei oo läheskään niin makeita.
Vapaalaskuun (https://www.youtube.com/watch?v=YlFFKbulFW0) veri vetäis mutta vaatis aikalailla valuuttaa päästä kunnon paikoille. Ja vehkeetki maksaa. Älyttömän hienoa ku joskus eurosport näyttäny niitä vapaalaskun kisoja
Freeride World Tour -osakilpailut näkyy suorina nettistriimeinä. Jos kiinnostaa, niin kannattaa seurata facessa tai instassa tjms. koska niille lyödään etukäteen lukkoon vain joku aikaväli ja lopullinen laskupäivä määräytyy olosuhteiden mukaan. Somessa seuraamalla pysyy kärryillä miten aikataulut kehittyy.
http://www.freerideworldtour.com/
Huotah@ tarinassasi on jotain samaa mitä koin itsekin, snoukkailu oberntauerin rinteillä oli jotain sellaista mitä en unohda koskaan. Viime vuonna Oli vähällä että homma olisi eskaloitunut todeksi jälleen kun ilmoittauduin eräälle vapaalaskureissulle. Homma kosahti osallistujakatoon, ehkä suureksi onneksi? En tiedä miten homma olis luonnistunut pitkän tauon jälkeen...
Freeride World Tour -osakilpailut näkyy suorina nettistriimeinä. Jos kiinnostaa, niin kannattaa seurata facessa tai instassa tjms. koska niille lyödään etukäteen lukkoon vain joku aikaväli ja lopullinen laskupäivä määräytyy olosuhteiden mukaan. Somessa seuraamalla pysyy kärryillä miten aikataulut kehittyy.
http://www.freerideworldtour.com/
Jees kiitti. Pistin seurantaan
Vapaalaskuun (https://www.youtube.com/watch?v=YlFFKbulFW0) veri vetäis mutta vaatis aikalailla valuuttaa päästä kunnon paikoille. Ja vehkeetki maksaa.
Pohjois-Norjaan autolla. Rahaa kuluu majoitukseen ja polttoaineeseen. Kuntokin kasvaa, kun kinkkaa vuoren päälle ja bonuksena hyvät maisemat! Lumiturvallisuudesta tietysti täytyy olla joku haju, jos ei käytä oppaita, mutta tämä pätee kyllä kaikkialle.
https://image.ibb.co/di0gNw/DSC_2125.jpg
Ma pidin pienen tauon tossa suunnilleen 1998-2013. 2013 meilla oli duunijuttuja Calgaryssa ja duunikaveri kysyi josko kiinnostaisi kayda laskemassa makea josta seurasi viikonloppu Banff ja Lake Louise rinteilla...pakkasta oli vain joku 30 astetta, mutta kivaa oli siita huolimatta. Seuraava viikonloppureissu oli viime kevaana Whistleriin, joka oli aika tajunnanrajayttava mesta. Lasken harvoin, mutta olen nakojaan panostanut laatuun...paikan laatuun, koska en osaa hiihtaa alamakeenkaan. Nyt pitaisi koittaa houkutella lapsia ja vaimoa hiihdon pariin, koska ei mua kiinnosta patkaakaan kayda yksinaan laskemassa.
https://www.instagram.com/p/BTKBsHSjk5kVcPDSq3MKMgHBqciW1Lm7psy-UY0/
Pohjois-Norjaan autolla. Rahaa kuluu majoitukseen ja polttoaineeseen. Kuntokin kasvaa, kun kinkkaa vuoren päälle ja bonuksena hyvät maisemat! Lumiturvallisuudesta tietysti täytyy olla joku haju, jos ei käytä oppaita, mutta tämä pätee kyllä kaikkialle.
Joo lyngenia (http://www.lumipallo.fi/hiihtokeskukset/ruotsi-ja-norja/lyngen/) on joskus tullu tutkailtua netistä. Olin läskipyöräilemässäkin tuolla kesällä. Suht lähellä kilpisjärveäki jos norjan hintataso hirvittää. Taitaa vaan kaamos kestää aika pitkälle tuolla
Joo lyngenia (http://www.lumipallo.fi/hiihtokeskukset/ruotsi-ja-norja/lyngen/) on joskus tullu tutkailtua netistä. Olin läskipyöräilemässäkin tuolla kesällä. Suht lähellä kilpisjärveäki jos norjan hintataso hirvittää. Taitaa vaan kaamos kestää aika pitkälle tuollaMaalis-huhtikuussa tuolla on laskukelit parhaimmillaan. Pääsee nousemaan vielä suoraan autolta ja päivät on pitkiä.
Jami2003
06.12.2017, 10.26
Itellä aika samaa rataa kuin monella muulla. Lapsena jo laskemaan, lautaan vaihdoin teininä. Rukalla käytiin mökin takia monta kertaa kaudessa ja sillon tällöin muissa Lapin keskuksissa. Keskisuomalaisena sahattiin paikallinen rinne suunnilleen puhki. Muistan vieläkin kun saatiin - 30 asteen pakkasessa kyyti rinteelle kaverin isältä ja oltiin järkyttyneitä että rinne oli pakkasen takia suljettu kun se oli kiinni muutenkin jo yhden päivän viikossa milloin ei päässyt laskemaan.
Parikymppisenä tuli reilu kymmenen vuoden tauko kun emäntä on enemmän murtomaa ihmisiä. Mutta lapset kun kasvoivat laskuikään ollaan taas alettu käymään laskemassa. Suomen pienillä rinteillä pääosassa on kuitenkin ehkä enemmän lasten kanssa yhdessä tekeminen kuin itse laskeminen.
Viime talvena vaihdoin 30 vuoden jälkeen laudasta takaisin suksiin ja vielä rando malleihin haaveena hissittömien nyppylöiden valloitus. Oikeasti ei ole tullut kivuttua vasta kuin parille rinteelle mutta muuten kyllä suksiin vaihto antoi uutta intoa laskemiseen. Vielä kun löytäisi sukset joilla voisi yhdistää rakkaan hiihtovaellus harrastuksen laskemiseen. Nykyiset randoni on kyllä aivan liian raskaat tasamaan hiihtoon :)
Mukavaa yhdessä tekemistähän tuo lasten kanssa on. Tuskin nyt oikein intohimoinen laskeminen koskaan puraisee, ennemmin vetää nuo erämaat puoleensa.
Millaisia kokemuksia silkkisormikkaista?
Tarttis varautua kovempaan pakkaseenkin. Sellaiset villasormikkaan tyyliset mulla on, mutta aavistuksen liian paksut Hestran Heli Ski sormikkaisiin. Ostin täksi talveksi Hestran vastaavat kintaatkin, mutta jos oikein viileää tulee, niin alussormikkaat olisi poikaa. Ohuempaa siis hakusessa, mutta lämmin tarvii olla. Puuvillasormikas on halpa ja ohut, mutta, mutta... puuvilla on käytännössä bannissa.
Nitriilihanskat toimii mun kokemuksen mukaan paremmin kun hanskojen eriste pysyy kuivana. Voihan siihen vetää vielä päälle silkki tms. hanskat
Silkkikäsineitä käyttäny hiihdossa hanskojen alla vähä kovemmalla pakkasella mutta kuiten liian leutoa lobsteri hanskoille. Pysyy mukavan kuivana vaikka hanskat alkaa kastumaan.
Tähän asti olen laskettelussa pärjänny kiina hanskoilla (https://www.aliexpress.com/item/COPOZZ-Men-Snowboard-Gloves-ski-gloves-Snowmobile-Motorcycle-Winter-Skiing-Riding-Climbing-Waterproof-Snow-Gloves/32604051064.html). sinne -10´c asti. Sen alle ei oikeen huvita lähteä rinteeseen. Varpaatki jäätyy.
Jartsu01
16.12.2017, 16.11
Itse aloitin kanssa 80-luvuilla laskuhommat. Välissä 15 vuotta kiipeilyä ja lasten hankkimisen jälkeen siirryin takaisin laskuhommiin. Itse olen tykästynyt Ruotsiin (Åre, Vemdalen, Riksgränsen jne) aluksi syynä on etäisyys Tuusulasta lähdettäessä.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Tänään valloitettu Pico Veleta! Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja rasvaa saa laittaa naamaan. Kyllä tää jaloissa tuntuu mutta tuntukoon. Ja lompakkoon sattuu...
^noh pistähän kuvia jakoon ;)
^noh pistähän kuvia jakoon ;)Juu enköhän mä tässä viikon mittaa kerkeä...
kateellinen luiro täällä, kai edes ajat alas?
Löytyykö täältä kokemuksia vakuumiskineistä? Uhka vai mahdollisuus??
Löytyykö täältä kokemuksia vakuumiskineistä? Uhka vai mahdollisuus??Ehdottomasti mahdollisuus! Kolmas kausi lähti liikkeelle Kohlan 2-zone vacuumeilla ja tänään 23 asteen pakkasessa tuli ensimmäistä kertaa ongelmia vastaan. Toisella nousulla toisen suksen skini irtosi, kun oli haukannut lunta tarpeeksi väliin. Pienemmillä pakkasilla ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka on 5-6 kertaakin laittanut pohjaan.
Vaimolla on Contour hybrid skinit ja ne toimi tänäänkin ok. Nuo Contourit ei ole 100% liimattomat, mutta käsiteltävyys kuitenkin paljon helpompaa kuin perinteisissä skineissä.
Itse en ainakaan palaa perinteisten liimaskinien käyttäjäksi. Vacuumeita on niin paljon helpompi käsitellä...
Tuossa tuo Pico Veleta möllöttää, tänään ei asiaa ylös pikkukersan hoitovuoron johdosta. Huomenissa todennäköisesti kuvia ylhäältä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/5744c7b90f4444772173fbe8b9637ea0.jpg
Ei tulis ekana mieleen espanjassa laskettelu :)
Onko minkä hintasta laskea siellä?
Ehdottomasti mahdollisuus! Kolmas kausi lähti liikkeelle Kohlan 2-zone vacuumeilla ja tänään 23 asteen pakkasessa tuli ensimmäistä kertaa ongelmia vastaan. Toisella nousulla toisen suksen skini irtosi, kun oli haukannut lunta tarpeeksi väliin. Pienemmillä pakkasilla ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka on 5-6 kertaakin laittanut pohjaan.
Vaimolla on Contour hybrid skinit ja ne toimi tänäänkin ok. Nuo Contourit ei ole 100% liimattomat, mutta käsiteltävyys kuitenkin paljon helpompaa kuin perinteisissä skineissä.
Itse en ainakaan palaa perinteisten liimaskinien käyttäjäksi. Vacuumeita on niin paljon helpompi käsitellä...
Kiitos tästä! Mites plussakelit, onko toiminut myös niillä?
Kiitos tästä! Mites plussakelit, onko toiminut myös niillä?Ei mitään ongelmia! Huolehtii vain, että suksen pohjassa ei ole vettä, kun laittaa skiniä paikoilleen.
Ei tulis ekana mieleen espanjassa laskettelu :)
Onko minkä hintasta laskea siellä?Kyllähän täällä lasketellaan paljonkin, enimmäkseen kuitenkin Pyreneillä. Täällä Sierra Nevadassa on noin puolet rinteistä (60/125) auki tällä hetkellä.
Meidän neljä henkeä (kaksi aikuista, yksi nuori ja yksi maksuton juniori pl. pakollinen vakuutus) kuudelta päivältä 600 euroa...on edelleen low season joten hieman nousee kunhan oikea talvi alkaa. Näyttäisi olevan aikuisen päivälippu sesongin aikaan 48 euroa ja viikko 264,50. Eli ei kait älyttömän kallista...Majoitus ja ruokailu/juomailu on tyyristä.
kateellinen luiro täällä, kai edes ajat alas?
Jos suksilla laskeminen on alas ajamista niin vastaus on "kyllä" [emoji16]
Vaihtaja
18.12.2017, 22.07
Oma lasketteluharrastukseni alkoi joskus 80-luvulla. Olin opetellut laskemaan suksilla parin päivän ajan paikallisessa kumpareessa, kun sain kutsun lähteä mukaan hiihtoloman viettoon Ylläkselle. Reissu menikin mukavasti ensimmäisen päivän viimeiseen laskuun asti, jolloin vedin kunnon lipat ja mursin sääriluuni. Kevät meni luita parannellessa ja seuraavan kerran pääsin mäkeen seuraavana talvena. Elettiin suurinpiirtein kasarin puoliväliä.
Seuraavat talvet kiersin Suomen rinteitä ristiin rastiin ja laskupäiviä tuli kaudessa 25-30 luokkaa. Kaikki isommat ja pienemmät keskukset tuli kierrettyä, pl. Levi jonne päädyin vasta tällä vuosikymmenellä.
Jossain vaiheessa 80-luvun lopulla vaihdoin sukset lumilautaan. Alkusysäyksen sain, kun VHS:ltä dokkarin missä Jake Burton, Terje Haakonsen ja legendaarinen Craig Kelly hörhöilivät ja olin heti myyty. Imin omaan laskutyyliini vaikutteita Kellyltä ja hän on mulle edelleenkin Se Ainoa Oikea.
Vaikka lautailu vei mennessään niin en kuitenkaan täysin hylännyt suksia, vaan kävin vielä vuonna -91 laskemassa suksilla Val Thorensissa. Reissu oli mahtava, mutta samalla se osoittautui viimeiseksi naulaksi arkkuun, sen jälkeen en nimittäin enää jaksanut motivoitua laskettelemaan Suomen rinteillä. Koko harrastus näytti olevan siinä vaiheessa ohi, vaikka laskin laudalla vielä vuoden tai pari.
Seurasi harrastuksen hiljaiset vuodet aina vuoteen 2014. Kävin muutaman kerran laskemassa Himoksella ja hommasin jopa carverit joskus vuonna 2005, mutta ne lähtivät heti kiertoon homman liian ryppyotsaisuuden takia.
Vuonna 2013 katsoin sattumalta Netflixistä muutaman snoukkaleffan. Eräänä kohtalokkaana sunnuntai-iltana näin Youtubesta videon laskettelusta Norjan keväthangilla. Heti sen klipin jälkeen laitoin lautailevalle kaverilleni viestiä, että eiköhän lähdetä reissuun Alpeille. Kolme päivää myöhemmin olimme puhuneet mukaan kolmannenkin kaverin ja matka oli varattu Kitzbüheliin.
Nyt on tulossa viides kausi putkeen kun lähdetään samalla porukalla laskemaan Alpeille. Kipinä heräsi uudestaan, ensin suksilla, sitten molemmilla, ja nykyisin pelkästään laudalla. Laskupäiviä ei kerry kuin 6-8 kpl kaudessa, joten en tunne itseäni alppiharrastajaksi, mutta olen iloinen että olen löytänyt tieni takaisin rinteisiin edes muutamaksi päiväksi vuodessa.
Val Gardena, 2016
https://s25.postimg.org/gxmzgbgbz/IMG_20160110_110934.jpg (https://postimg.org/image/58izscpd7/)
https://photos.google.com/u/0/album/AF1QipMhKpWRC89X9DlmaFfKiV8ork-YKrzWEc4jCTye/photo/AF1QipMS7ptM3KFRmmUDGuGY6On1tJSwsSZ7P1zN-0pO
Kuva innoitti kertomaan omasta tapauksestani.
Ikää 55 v. Olen lasketellut aiemmin kerran, Himoksella neljä päivää kahdeksan vuotta sitten. Homma sujui silloin paljon paremmin kuin olin odottanut, vaikka tyylipisteitä ei varmaankaan tullut (uskalsin kokeilla kun ajattelin että rullaluisteluharrastuksesta on apua ;)).
No, nyt sitten on hieman yltiöpäisesti varattuna matka juuri Val Gardenaan ensi helmikuussa. Kuvan maisemat ovat sinänsä tuttuja, koska olen ollut tuolla pari kertaa patikoimassa kesällä. Tarkoitus on keskittyä helpompiin sinisiin rinteisiin, joita pitäisi löytyä tuon kuvan mökin takaa (maalialueena Plan De Gralba). Saapa nähdä, miten käy. Odotan, että Messilään tulisi lunta, niin pääsisi sisäänajamaan monoja (tilasin ne vääräoppisesti verkosta huolellisen jalkojen mittaamisen jälkeen) ja edes hieman muistelemaan, miten niiden suksien kanssa tulee toimeen.
Jartsu01
18.12.2017, 22.26
Kuva innoitti kertomaan omasta tapauksestani.
Ikää 55 v. Olen lasketellut aiemmin kerran, Himoksella neljä päivää kahdeksan vuotta sitten. Homma sujui silloin paljon paremmin kuin olin odottanut, vaikka tyylipisteitä ei varmaankaan tullut (uskalsin kokeilla kun ajattelin että rullaluisteluharrastuksesta on apua ;)).
No, nyt sitten on hieman yltiöpäisesti varattuna matka juuri Val Gardenaan ensi helmikuussa. Kuvan maisemat ovat sinänsä tuttuja, koska olen ollut tuolla pari kertaa patikoimassa kesällä. Tarkoitus on keskittyä helpompiin sinisiin rinteisiin, joita pitäisi löytyä tuon kuvan mökin takaa (maalialueena Plan De Gralba). Saapa nähdä, miten käy. Odotan, että Messilään tulisi lunta, niin pääsisi sisäänajamaan monoja (tilasin ne vääräoppisesti verkosta huolellisen jalkojen mittaamisen jälkeen) ja edes hieman muistelemaan, miten niiden suksien kanssa tulee toimeen.Rispect [emoji108]
No, nyt sitten on hieman yltiöpäisesti varattuna matka juuri Val Gardenaan ensi helmikuussa. Kuvan maisemat ovat sinänsä tuttuja, koska olen ollut tuolla pari kertaa patikoimassa kesällä. Tarkoitus on keskittyä helpompiin sinisiin rinteisiin, joita pitäisi löytyä tuon kuvan mökin takaa (maalialueena Plan De Gralba). Saapa nähdä, miten käy.
Hyvä valinta, Val Gardena mahtava paikka nautiskelijalle ja helmikuussa voi odottaa aurinkoisia kelejä.
Kuvassa näkyvän Piz Sellan takaa löytyy tosiaan muutama sininen rinne ja niistä Passo Sellasta Plan De Gralbaan laskeva on melko pitkäkin (korkeuseroa noin 400 metriä).
Isoissa rinteissä laskiessa laskutaito ja varmuus kasvaa jo viikon aikana paljon. Suosittelen lämpimästi Sellan kiertoa, jos vaan yhtään tuntuu siltä että punaiset rinteet sujuvat. Alta Badian puolella on tarjolla aurinkoa ja upeita maisemia. Päädyttiin omalla porukalla kiertämään Sella 3 tai 4 kuuden laskupäivän aikana, ts. jäätiin vähän koukkuun siihen. Itse asiassa, jäätiin niin pahasti koukkuun että ollaan menossa uudestaan samaan paikkaan tammikuun puolivälissä.
Vaihtaja
19.12.2017, 07.50
^Kiitos vinkeistä. Hotellini on itse asiassa Plan De Gralbassa. Paikka on hieman syrjässä, mutta valitsin sen paitsi edullisen hotellitarjouksen takia myös siksi, että hotelli sijaitsee parinkin helpon (?) rinteen juurella. Joidenkin rinnekarttojen mukaan paikasta pääsisi Selvan kylään laskemalla, mutta tuo reitti on yleensä merkitty punaiseksi.
Ei mitään ongelmia! Huolehtii vain, että suksen pohjassa ei ole vettä, kun laittaa skiniä paikoilleen.
Tänks. Pistin tilaten Kohla Vacuum Base 2.0 -karvat vaimon suksiin. Raporttia tulee jossain vaiheessa.
^Kiitos vinkeistä. Hotellini on itse asiassa Plan De Gralbassa. Paikka on hieman syrjässä, mutta valitsin sen paitsi edullisen hotellitarjouksen takia myös siksi, että hotelli sijaitsee parinkin helpon (?) rinteen juurella. Joidenkin rinnekarttojen mukaan paikasta pääsisi Selvan kylään laskemalla, mutta tuo reitti on yleensä merkitty punaiseksi.
Ne siniset on helppoja ja ala-asemalle tuleva punainenkin on niin leveä että ei sekään ole mitenkään hurja rinne. Kannattaa vaan varoa että ei vahingossa nouse kuvassa näkyvälle Piz Sellalle ja lähde tulemaan alas niitä kahta mustaa mitkä sieltä lähtevät, toki sieltä tulee punainenkin rinne.
Täksi talveksi Plan De Gralbasta lähtee uusi hissi Piz Seteur mikä ymmärtääkseni vie juuri niille sinisille rinteille.
Selvaan laskeva punainen on punainen varmaan lähinnä kapeutensa vuoksi, jos oikein muistan niin se on sellainen ränni.
Tänään sitten kuvia myös. Ei sattunut pilvetön päivä mutta pilvien yläpuolella paistoi toki
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171219/c9c1bf9ba585329338048403e7d955b6.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171219/e5157ee46834eb473c1a48facc379656.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171219/4d70defda1f9c4d4949b0d4a6288f0a8.jpg
^Mistä mihin korkeuteen tuolla Sierra Nevadassa on tuo keskus?
Hehe,ostin XXL:n kahden suksiparin laskettelusuksipussin. Sinne meni just ja just kaksi paria, piti oikein asetella jotta sai siteiden kohdalta vetskarin kiinni. Sitten tyhjensin ison Madshus-murtsikkapussin ja tungin sinne neljä paria laskettelusuksia. Tosin kahdet niistä oli lapsen, mutta silti. Vetskari sulkeutui heittämällä. XXL lienee laskenut materiaalitarpeen aika tarkkaan...
Jartsu01
20.12.2017, 07.18
Hienot maisemat
^Mistä mihin korkeuteen tuolla Sierra Nevadassa on tuo keskus?
Alimmat hissit lähtevät Pradollanon kylästä jossa kaikki majoitukset sijaitsevat, 2100 metriä. Hiihtokeskuksen keskus on sitten nimeltään Borreguiles, noin 2600 metriä. Noi fotot ovat sieltä mihin Pico Veletalla hissillä pääsee, GPS:n mukaan 3262 metriä.
Voisiko happivajaus jo noissa korkeuksissa aiheuttaa snadia päänsärkyä? Sitä hieman on joka päivä ja krapula on poissuljettu...
Alimmat hissit lähtevät Pradollanon kylästä jossa kaikki majoitukset sijaitsevat, 2100 metriä. Hiihtokeskuksen keskus on sitten nimeltään Borreguiles, noin 2600 metriä. Noi fotot ovat sieltä mihin Pico Veletalla hissillä pääsee, GPS:n mukaan 3262 metriä.
Voisiko happivajaus jo noissa korkeuksissa aiheuttaa snadia päänsärkyä? Sitä hieman on joka päivä ja krapula on poissuljettu...
Kyllä voi
"Alle 2500 metrin korkeudessa korkeustauti on vielä harvinainen mutta sen todennäköisyys kasvaa kun korkeus nousee 3500 metriin."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=uut03737&p_teos=uut&p_osio=109&p_selaus=
Kyllä voi
"Alle 2500 metrin korkeudessa korkeustauti on vielä harvinainen mutta sen todennäköisyys kasvaa kun korkeus nousee 3500 metriin."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=uut03737&p_teos=uut&p_osio=109&p_selaus=
Kyllähän tuo korkeus voipi tehdä infernaalisen jysärin- omakohtaisia kokemuksia kävelystä Teidelle Tenerifalla, 3000 metrissä
ei vielä mitään ongelmia, mutta 3500:ssa alkoi elämäni kovin päänsärky. Lasketeltua (jos lumilautailu sellaiseksi luetaan :rolleyes:) on
tullut Sveitsissä 3000 metrissä, enkä huomannut juuri mitään eroa hapenotossa meikäläisiin olosuhteisiin nähden. Ehkä vähän
enemmän puuskutti ja jaloissa hapotti :D)
Mitä tulee noihin Pyreineiden kohteisiin on tullut pyörittyä sekä Andorassa että Val d'Aranissa monta kertaa, mutta ainostaan
kesällä. Ainakin Val Nordin (Andorra) ja Bagueira Beretistä (Aran) näyttäis löytyvän ihan mäkiäkin. Randoilu tms. voisi olla tuolla Val d'Aranissa
olla kokemus, hyvännäköistä offariakin kun löytyy. Paikallinen hiihdonopettaja ja entinen kisalaskija kehuskeli, että viimevuosina Bagueiraan on mättänyt lunta välillä paremmin kuin Alpeille- tsekkasin joskus netistä tilanteen ja ei tainnut kaveri ihan p*skaakaan puhua. Sierra Nevadassakin on tullut joskus pyörittyä (jälleen kesällä), mutta jos Epsanjaan laskemaan pitäisi mennä niin suunta olisi Pyreneiden vuoristo.
Muutenkin näitä "yllätysmomenttia potentiaalissa" mestoja tuntuu löytyvän. Kaveri oli pari talvea sitten Keski-Italiassa muistaakseni jossain Rooman lähettyvillä ja kehui käsittämättömän hyvää lumimäärää ja laskua siellä (kuvat todistivat puolestaan). Tämä kehu vielä kaverilta, joka viettää Itävallassa ja Sveitsissä vuosittan 3-4 viikkoa (osti jonkinlaisen monen kohteen käsittävän kausikortin tulevalle kaudelle Sveitsiin- ei siihen Hyvinkään kuitenkaan :)).
^kyllä jalat on aivan spagettia päivän jälkeen. On jäätä, jyrkkää rinnettä ja vielä kun jalkojen lihakset on korvattu rasvalla yläkropassa niin eihän tosta paljon muuta voi seurata.
Tämä reissu tuli suunnitelmiin aika myöhään, silloin oli jo Baqueiran sopuhintaiset paikat täynnä, samoin Andorrassa. Naapurin ex-hiihdonopettaja suositteli vaihtoehdoksi Sierra Nevadaa ja täällähän sitä ollaan. Jos vain laskemaan Suomesta Espanjaan asti tulee niin Pyreneille mars. Jos talvella/keväällä esim Málagan alueella visiteeraa niin muistetaan että sieltä rannalta pääsee hiihtohissiin kahdessa tunnissa...
Kuriositeettina mainittakoon että olen näiden neljän päivän aikana nähnyt enemmän suomalaisia kuin edellisen 15 vuoden aikana Espanjassa asuessani.
Jami2003
20.12.2017, 21.23
Kyllä näyttää taas varmaan Ruka joululomalla isolta bici74:n kuvien jälkeen :D
Täytyy keskittyä murtsikkaan ja takamaastoissa hiihtelyyn. Ei näitä suomen mäkiä tulis varmaan paljon sahattua ilman muksuja.
Yllä kerrottu päänsärky korkealla on kyllä rasittavaa. Minä saan sen nykyään välillä lentokeessakin, joka on toki paineistettu muttei riittävästi. Nykyään muistan otttaa buranat käsimatkatavaraan. Kanarialla Teidellä tullut myös minulla päänsärky. Alpeilla kolmessa tonnissa ei. Tähän saattaa vaikuttaa se, että alppikyläkin oli n. 1600 metrissä ja keho ehkä tottui hieman jo siihen.
Jartsu01
20.12.2017, 23.01
Yllä kerrottu päänsärky korkealla on kyllä rasittavaa. Minä saan sen nykyään välillä lentokeessakin, joka on toki paineistettu muttei riittävästi. Nykyään muistan otttaa buranat käsimatkatavaraan. Kanarialla Teidellä tullut myös minulla päänsärky. Alpeilla kolmessa tonnissa ei. Tähän saattaa vaikuttaa se, että alppikyläkin oli n. 1600 metrissä ja keho ehkä tottui hieman jo siihen.Tuo korkeaan sopeutuminen kuulemma on hyvin yksilökohtaista. Yleensä vielä niin, että hyvä kunto altistaa helpommin noille oireille.
Tuo korkeaan sopeutuminen kuulemma on hyvin yksilökohtaista. Yleensä vielä niin, että hyvä kunto altistaa helpommin noille oireille.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta TapatalkillaNo tänään sitten neljäntenä päivänä oli hedari mennyttä, hyvä niin. Omalla kohdalla hyvä kunto ei ollut päänsärkyyn syyllinen [emoji16].
Vaihtaja
21.12.2017, 19.35
Yllä kerrottu päänsärky korkealla on kyllä rasittavaa. Minä saan sen nykyään välillä lentokeessakin, joka on toki paineistettu muttei riittävästi. Nykyään muistan otttaa buranat käsimatkatavaraan. Kanarialla Teidellä tullut myös minulla päänsärky. Alpeilla kolmessa tonnissa ei. Tähän saattaa vaikuttaa se, että alppikyläkin oli n. 1600 metrissä ja keho ehkä tottui hieman jo siihen.
Chamonixissa patikoidessa päänsärky alkoi minulla ensimmäisenä päivänä n. 2500 - 2600 metrissä. Paria päivää myöhemmin olin köysirata-ajelulla Aiguille du Midin takana (3800 m) ja taas alkoi hieman heikottaa. Mutta silloin olin jo älynnyt ottaa buranaa mukaan.
#vuoristotauti (https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuoristotauti)
Vuoristotauti on hapenpuutteesta johtuva tila, joka aiheutuu nesteiden kertymisestä keuhkoihin ja aivokudokseen. Solutasolla mitokondrion energiantuotannon ehtyessä solun natriumpumppu ei pysty poistamaan riittävästi suoloja solusta, ja osmoosi aiheuttaa ylimääräisen nesteen kertymistä soluihin. Tämä aiheuttaa turvotusta aivoissa ja aivorungossa (aivoödeema) ja/tai nesteen vuotamista keuhkoihin (keuhkoödeema). Pahimmassa tapauksessa vuoristotauti johtaa kuolemaan 6 tunnin kuluessa ensimmäisistä oireista. Kuolinsyynä on joko kooma (aivoödeema) tai hukkuminen (keuhkoödeema).
Vuoristotautia voi torjua nousemalla vuoristossa kyllin hitaasti, nyrkkisääntönä on enintään 300 metrin nousu päivässä 3 600 metrin jälkeen sekä ylimääräinen lepopäivä aina 1 000 metrin välein. Yksilön herkkyys vuoristotaudille on suurelta osin perinnöllinen, eikä sitä voi saada selville kokeilematta kalliilla DNA-testauksilla. Fyysisellä kunnolla ei ole todettu olevan osuutta vuoristotaudin kestävyyteen, mutta ikä näyttää olevan hyödyksi. Hyvä hapenottokyky ja korkea hemoglobiinitaso ei luonnollisesti ole haitaksi.
Itse en ole onneksi vuoristotautia koskaan kokenut, ellei huimausta yli 3,000m korkeudessa lasketa sen oireeksi. Mutta kerrankin on jotain mistä korkeammasta iästä on hyötyä (ehkä).
Kohta viikko oltu täällä 2-3 kilsan korkeudella. Päänsärkyä siis oli mutta meni pois parin päivän jälkeen. Muita ihmeellisyyksiä näistä korkeuksista: yleinen väsymys, jo yksi olut nousee päähän, hengästyttää helposti ja palautuminen vie huomattavan pitkään. Näläntunnetta ei ole päivällä mutta illalla sitten menee tarvittaessa vaikka koko lehmä. Emännän kanssa ollaan naurettu kun kakarat laittavat pyjamat päälle oma-aloitteisesti jo iltakuudelta...jotain mitä ei olla ennen nähty. Huomenna viimeinen päivä mäessä.
Laitetaan nyt pari TBT kuvaa...
Whistler 21.4.2017
https://scontent-ort2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18033937_10158691476075533_8376201499797235192_n.j pg?oh=6591a17519f5017d4e00a7c3258bad84&oe=5AD21B28
Blackcomb
https://scontent-ort2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18033414_10158692651530533_9156650943795001145_n.j pg?oh=78bd4245a6c51c1c91d04df2c528773a&oe=5AD40AC6
https://scontent-ort2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18057632_10158692651140533_8540422421149745216_n.j pg?oh=4e4299564c29b4209e28fcd4c7baa876&oe=5AB47106
Terveisiä Ylläksen offareilta! Täällä ei vuoristotauti ole riesana :) Neljä päivää takana pikkupakkasessa ja pilvessä, neljä päivää edessä. Kaamostaivaan valoshowt on toistaikseksi jääneet näkemättä uudenvuodenaattoiltaa lukuunottamatta, joilloin ehdittiin pari laskua laskemaan kuutamovalossa. Tänään näyttäisi kirkkaammaalta ja taivaanranta punertaa jo. Näkyvyys ei ole ollut ihan paras mahdollinen (=pahimmillaan noin 2 metriä), mutta lumitilanne todellakin on. Ylärinteiden isot kivetkin on kokonaan lumen peitossa, joten hoidetuissa rinteissä ei ole juuri tarvinnut kuluttaa aikaa.
https://c1.staticflickr.com/5/4644/38593594235_ae349578f3_b.jpg
^Joo nyt on offareille päässy normaalia aikasemmin ku lunta tullu hyvin. Valo vaan on riesana. Kandee hankkia "huononkelin" linssit ;)
Reilusti parani näkyvyys.
Joulun-uudenvuoden yli oltiin Levillä, 11 päivää putkeen rinteessä. Ihan kiva kauden aloitus. Väkeä oli vaihtelevasti, välillä sai jonottaa, välillä todella hiljaista. 0--20 astetta oli mittarissa. Rinteen vieressä oli paljon laskettu, mutta todella paljon oli koskematonta puuteria. Jotain 70 senttiä. Siinä kun sitä offipuolta lähinnä hisseistä katselin, niiin en tiedä miksi, mutta oikeastaan mikään ei kiehdo siellä puolella. Ehkä joskus vielä? Ajatuskin siitä, että suksen pohja raapaisee kiveen puistattaa.
Itse saan kiksit vauhdista ja siitä kun reisillä saa puristaa kunnolla g-voimia vastaan ja kantti puree lumeen syvää uraa.
Yksin rinteeseen hiljaisena aikana, suurpuikat jalkaan ja kun vauhti lähenee sataa... voi pojat.
Hommasin muuten viime keväänä kauden päätteeksi hiilikuitusauvat. Lähinnä siksi, että toinen vanhoista sauvoista oli vääntynyt, mutta myös sormien tarkeneminen oli mielessä. Siinä kun reilummalla pakkasella könöttää ankkurissa sauvat kädessä, tuntuu alusauvan putket todella kylmiltä. Alumiini johtaa lämmön sauvaa pitkin tehokkaasti pois. Hiilikuitu sen sijaan johtaa heikosti lämpöä, joten hanskan alta lämpö ei karkaa. Ero tuntuu mielestäni aika merkittävältä. Suosittelen kokeilemaan.
Voihan sitä toki alusauvaankin kietaista vaikka korkkista tankoteippiä puoleenväliin eristeeksi, mutta bling-factor kärsii:rolleyes: Kuitusauvat taisi olla jopa painavammat kuin vanhat, mutta eipä tuolla ole mitään merkitystä. Sikajäykät ne on.
BTW, 8v pojalta kun kysyttiin reissun päätteeksi mikä oli lempirinne, oli vastaus 13.2. Musta:cool: Kurvailee jyrkänteen kanteilla, jarruttamatta.
Jartsu01
04.01.2018, 17.49
Tuo kiveen ajaminen on hyvä syy päivittää sukset [emoji6] Osaava suksihuolto saa yllättävän isotkin vahingot korjattua ks. kuva.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180104/471ce1aa104b6de7415c34ebfe6f6453.jpg
..en tiedä miksi...
Siksi... :D
https://c1.staticflickr.com/5/4593/24631759027_f0fed8fd0b_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4640/39499066941_9319c4c3b0_b.jpg
Toissapäivänä oli aika maaginen laskupäivä. Kirkasta, alle kymmenen pakkasta ja ehkäpä parhaat alkutalven lumet, mitä olen päässyt kokemaan.
Meillä sekä vaimo (kuvissa), että junnukin viihtyy mieluiten rinteiden ulkopuolella. Siellä on enemmän luonnon keskellä ja jokainen lasku on kuin pieni seikkailu. Kivistä ei tosiaan ole tarvinnut nyt huolehtia. Lunta on niin paljon, että vyöryvaara on nelostasolla eli jyrkille kurujen reunoille ja vastaaville paikoille ei ole asiaa. Tai me ainakin pysytään niiltä poissa, koska ei haluta turhia riskejä. Muutenkin pitää järki olla mukana rinteiden ulkopuolella, mistä toissapäiväinen sattumus esimerkkinä.
Saatettiin nimittäin pelastaa yhden ihmisen henki: Oltiin vaimon kanssa skinnaamassa kiinni olevan Länsiraja-rinteen reunaa ylös, kun vähän ennen puurajaa oltiin kuulevinamme alapuolelta metsästä huutoa. Kuunneltiin hetki ja todettiin, että kyllä siellä joku huuta. Huudettiin takas. "Tarttetko apua?" Ei vastausta. Uudestaan: "Do you need help?“ "Yes", kuului vastaus..Soitettiin rinnepäivystykseen ja saatiin kelkkapartiot paikalle (https://c1.staticflickr.com/5/4643/25661059388_60030ed4cb_c.jpg). Sata metriä alarinteestä löytyi lumilautailija, joka oli jäänyt jumiin lumeen, niin että ei päässyt omin avuin pois sieltä metsästä. Pimeän tuloon oli ehkä parikymmentä minuuttia.
Satuttiin siis osumaan juuri tuon miehen kohdalle ja satuttiin kuulemaan avunhuudot, koska oltiin menossa ylös. Jos oltaisiin laskettu, ei oltais kuultu. Että tämmöstä. Ei yksin. Ei ilman puhelinta. Tarvittavat hälynumerot pikanäppäimen alla jne..
^ ja lumiturvallisuusvälineet(piippari, sondi, lapio) ja koko porukalla. Niinkin loiva kuin luosukuru ylläksellä on se vyöryi itsenäisyyspäivän aikoihin eikä ollut mitään pikku slaffeja vaan kunnon laattavyöry
Hienosti toimittu siitä iso peukku.
Tuntuu olevan yllättävän monella samanlainen tarina. Itelläkin meni melkeinpä justiin samalla lailla, eli että lapsena pääsi kasarilla ja ysärillä laskemaan aika säännöllisesti, mut sitten tuli opiskelut ja autottomuus ja ainainen rahapula niin koko homma vain jäi. Nyt sitten kun on viimeinkin muutamia euroja käyttää "turhaan" hurvitteluunkin niin ajattelin yrittää elvyttää tätäkin harrastetta. Välineet kävin jo alelaareista tonkimassa, ja tässä kuukauden sisään pitäisi päästä mäkeen ekaa kertaa lähemmäs 20 vuoteen :) Suorastaan jännää päästä näkemään että miten paljon tiimalasitekniikka ym. teknologian edistysaskeleet vaikuttavat suksiin ja laskufiilikseen, ja toisaalta sekin on jo ihan kova juttu kun pääsee präniköillä välineillä laskemaan. Jos ei muuta niin varmaan pitäis ainakin kestää paremmin vauhtia mitä mun vanhat käytettynä ostetut k2:t missä kärjet alkoi räpättämään kun vähänkin yritti vauhtia näyttää niille :D
Jos hommaan inspaantuu taas ja rahaa tulee jatkossakin riittävästi, niin mahdollisesti voisi suunnata kohti noita pohjoisen laskettelukeskuksiakin. Aina on mieli tehnyt päästä käymään siellä, mutta se raha, se raha... Alpeista nyt puhumattakaan.
^Sesonkiviikkojen ulkopuolella jos on mahdollisuus mennä pohjoiseen, niin eipä tuo ole kovin kallista. Muutamalla satasella saa asiallisen mökin yksityiseltä, nettimokistä tai torista. Plussana ruuhkattomat rinteet. Ja liputkin halvempia.
T. Nim. Jo löhemmäs viikko pois Lapista ja uusi reissu varattuna:)
Hienoa settiä Stenulla, pikkasen käy kateeksi. Onneksi oma hiihtoreissu alkaa viikonloppuna.
Millaisella budjetilla pääsee yksi henkilö Lappiin viikoksi, jos haluaa lentää Kittilään ja yöpyä porukalla mökissä? Kiinnostaa verrata omatoimisen alppimatkan kustannuksiin, sellaisia kun on tullut tehtyä tässä viime vuosina. Meillä on ollut 3-5 hengen porukka, jolloin lennot + vuokra-auto + kämppä tai hotellihuoneet + 6pv hissiliput on tullut maksamaan +/- 900 euroa/hlö.
No googlella nuo selviää. M/P lento 180€, Levi 6pv hissilippu reilu 160€. Reilun kokoinen vuokra-auto viikoksi noin 500, reilun kokoinen kämppä eturinteen juurelta (jolloin autoa ei todellakaan tarvita) 1000€. Sivummalta (1-2km päästä) saa helposti kämpän viidelle 500 euroon viikko.
Eli luokkaa 550€(-650€) per nenä viiden hengen porukalla.
Tuo siis vielä edullisella viikolla 7. Ei se siitä hirveästi sesonkina nouse jos kustannukset jaetaan.
Me oltiin joulu-uusivuosi, jolloin on normaalihinnat. Kolmelta hengeltä oman auton naftat (10l/100km kelkkakärryn kanssa), majoitus ja 11pv hissiliput teki n. 620€ per nenä.
Tuleva reissu 6pv, vastaava kustannus noin 370€ / nenä. Kämppä 72m2 rakennettu 2006, kävelymatka (100m) hissille.
Lapin matkailu kallista?
Jos halpaa laskemista haluaa niin hiipinätuntureille kirovskiin.
Kemijärveltä kulkee myös järjestetty bussi matkaki (https://www.mollarinlinjat.fi/pakettimatkat/matka-hiipinan-hiihtokeskukseen-kirovskiin.html). ~500€
https://bigwood.ru/en/
Hissiliput oli 20€/pv ainaki ennen. Ei hajua paljon nykyää
Me ollaan viimeiset ehkä viisi lapinreissua tehty junalla. Autottakin pärjäisi, varsinkin jos tykkäisi syödä ravintoloissa. Meille maistuu kotikokkaillut pitemmän päälle paremmin ja muutenkin helppouden vuoksi ollaan pidetty autoa mukana. Kamat kotona autoon ja perillä autosta ulos. Välissä yö junassa. Viimeisimmän reissun budjetti: kolmihenkinen perhe uudenvuoden aikaan autojunapaikat noin 900€ + viikon ski-in-ski-out-tyyppinen Chalet-majoitus yhdellä makuuhuonella, vuodesohvalla, keittiöllä ja saunalla 700€ + hissiliput 8 päivää 630€ = 740€/nuppi/8 hiihtopäivää.
Lappiin junaillessa ehtii hyvin hiihtämään sekä tulo- että lähtöpäivänä ja matkustaminen tapahtuu yöllä, joten yhden lomaviikon hiihtopäivien lukumäärä on mahdollista maksimoida yhdeksään: kun perjantai-iltana ajaa Kolarin junaan, niin lauantaina ehtii jo noin puoleksi päiväksi mäkeen. Lähtösunnuntaina ehtii hiihtämään iltapäivään asti, illasta junaan ja aamulla junasta duuniin :)
Me ollaan viimeiset ehkä viisi lapinreissua tehty junalla. Autottakin pärjäisi, varsinkin jos tykkäisi syödä ravintoloissa. Meille maistuu kotikokkaillut pitemmän päälle paremmin ja muutenkin helppouden vuoksi ollaan pidetty autoa mukana. Kamat kotona autoon ja perillä autosta ulos. Välissä yö junassa. Viimeisimmän reissun budjetti: kolmihenkinen perhe uudenvuoden aikaan autojunapaikat noin 900€ + viikon ski-in-ski-out-tyyppinen Chalet-majoitus yhdellä makuuhuonella, vuodesohvalla, keittiöllä ja saunalla 700€ + hissiliput 8 päivää 630€ = 740€/nuppi/8 hiihtopäivää.
Lappiin junaillessa ehtii hyvin hiihtämään sekä tulo- että lähtöpäivänä ja matkustaminen tapahtuu yöllä, joten yhden lomaviikon hiihtopäivien lukumäärä on mahdollista maksimoida yhdeksään: kun perjantai-iltana ajaa Kolarin junaan, niin lauantaina ehtii jo noin puoleksi päiväksi mäkeen. Lähtösunnuntaina ehtii hiihtämään iltapäivään asti, illasta junaan ja aamulla junasta duuniin :)
Heh, aika samoilla mennään. Omalla autolla pohjoiseen ajamisen kynnys on noussut jo sen verran korkealle että jos autojuna tai lennot ei onnistu, niin sitten jätetään menemättä. Lennoista ollaan parhaillaan selvitty n. 130€:lla /naama, ja kun tuollasta ski-inn-tyylistä majoitusta löytää niin eipä missään Lapin hiihtokeskuksessa autoa edes tarvitse. Edullisuuden edellytys tietysti on että pystyy matkustuspäiviä säätämään. Joskus pienellä optimoinnilla on saanut 9:n harrastuspäivän loman halvemmalla kuin 7:n
.
Kolme hlöä alpeille Itävältaan, 5 hiihtopäivää. lennot munchen 250e, auto+bensat 120e/hlö(farkku), majoitus apartment/bed&breakfast 210e/hlö/6yötä,
hissiliput 5pv 220e, yhteensä 800e/nenä. matkustusaika lentoineen 6-7h, korkeuseroa kohteesta riippuen 1000-1500 vertikaalimetriä ja rinnekilometreja satoja.
Kovin vaikeata on itse itselle myydä lappin laskettelureissua
Noh vantaalta on vähä helpompi lennellä eri suuntiin.
Jami2003
12.01.2018, 20.44
Joo. Ja jos viisi henkeä maksaa kaikki oman matkansa niin sama vaikka lähtee Japaniin laskemaan.
Ite kun maksaa viiden hengen matkat niin pitää jo vähän alkaa optimoimaan (=oman auton käyttö jne)...
Joo ja sitten asumistasovaatimusten suhteen tietysti erilaisilla ihmisillä on helposti aika erilaiset preferenssit. Poikaporukalle riittää, että on jonkinnäköinen punkka, peitto ja tyyny henkilöä kohden. Perheen ja naisväen kanssa matkustaessa vaatiimuksia voi olla "hieman" enemmän. Alpeilla tarjontaa on niin paljon, että niitä jämäkämppiä ei sesonkiaikaan varsinkin saa todella halvalla. Suositummat hotellit ja kämpät halutuimpaan aikaan taas voi olla aika tolkuttomissa hinnoissa. Ja koululomien aikaan on turha koittaa metsästää 250e/hlö menopaluulentoja Muncheniin.
Joo. Ja jos viisi henkeä maksaa kaikki oman matkansa niin sama vaikka lähtee Japaniin laskemaan.
Siinäpä se tuli. On sitä voinut seurata kun myöhäisteinit suuntaa porukalla tunthuriin. Helppo siinä on vuokrata 1500€ lukaali viikoksi kun hintaa tulee nokkaa päälle jotain 150€. Jää vielä hyvin rahaa viinaan...
Omalla autolla kertavedolla etelästä Lappiin sisältää vain huonoja tai erittäin huonoja vaihtoehtoja.
Ennen lasketteluharrastuksen elpymistä Lapissa tuli käytyä liki vuosittain väkisinhiihtämässä. Yhden kerran viidentoista vuoden aikana olen ajanut kerralla perille, silloin kun poika oli viisiviikkoinen. Siinä ei ollut kuskilla minä itte päällimmäisenä mielessä. Pari syöttötaukoa koko porukalle ja muuten takapenkillä vaan tuhistiin:)
Muuten aina yöpyminen menomatkalla, siten että aamulla on +/-300km edessä. Kahdeksalta kun jatkaa matkaa, on puolilta päivin levänneenä perillä.
Viimeksi matkalla yöpyminen kustansi reilu 30€/nenä, sisälsi illalla saunan ja luksustason aamupalan takkatulen äärellä. Vielä säästyi yli satanen autojunaan verrattuna (joka kyllä sekin olisi hieno vaihtoehto ilman kelkkakärryä), eikä junassa taida aamiainen sisältyä hintaan... eikä sauna.
Yöpaikassa poika pääsi vieläpä syöttämään poroille naksuja ämpäristä, hyvä että pysyi pystyssä kun kisurat rynni innoissaan yllätysmakupalalle. Ikimuistoista.
Jani Mahonen
15.01.2018, 11.01
^ no se.
Jos lähtöpaikkana on Jyväskylä ja alla diisseli, niin vaikea on itselle perustella Lappiin kurvaamista lentäen tai junalla. Vauhti kiihtyy pohjoista kohti päästessä, joten yöpaikka vaikka Oulusta on ihan hyvä valinta, jää siinä aamulle ajettavaa mutta ei mitenkään kauheasti. Hyviä ystäviä on ympäri suomea, joten olemme yhdistäneet kyläreissun tuohon yöpymiseen. En ole käynyt Lapissa kuin kertaalleen talvella, olihan se kieltämättä makea vetää Olostunturin jokaiseen rinteeseen ensimmäiset jäljet kissan jälkeen. Olen vain kokenut hinta/laatusuhteen olevan paremman kesällä, joten lumireissut ovat jääneet vähemmälle. Sikäli lapinkärpänen on päässyt puraisemaan, että jos joskus on joku vuosi että en pääse, niin täytyy tunnustaa että kaipuu on tällöin kova.
Tuo Munchen lentokohteena on mielenkiintoinen vaihtoehto, en tiedä jos vaikka kartoittaisi joskus sen käyttämistä...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180115/a35a5d6b90b4283677ee104d076df156.jpg
Alta Badia, Dolomiitit, 2018-01-15
Nyt on Oakleyn uusimmalla Prizm linssillä varustettu aurinkoisen sään laskettelulasimalli aika hyvässä hinnassa Xxl:ssä. Pistin itse yhden tilaukseen. Olen jo aiemmin onnistunut ostamaan Flight deck xm kehyksellä olevan pilvisensään prizm pink lasit vajaalla satasella ja kyllä niillä pärjää auringossakin (jota harvoin näkee). Mutta nyt tuli sen verran hyvä tarjous että oli pakko tilata ja onhan varalasit hyvä olla. Tai jos aurinko vaikka kirkkaasti joskus paistaisi :)
https://www.xxl.fi/oakley-google-canopy-tanner-h-pillow-prizm-laskettelulasit/p/1113560_1_style?utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=03%2F2018+Freaky+Friday
vrt esim varustenetin hinta
https://varuste.net/Oakley+Canopy+FP+Whiteout+w-Prizm+Sapphire+Iridium?_tu=74600
No, nyt sitten on hieman yltiöpäisesti varattuna matka juuri Val Gardenaan ensi helmikuussa. Kuvan maisemat ovat sinänsä tuttuja, koska olen ollut tuolla pari kertaa patikoimassa kesällä. Tarkoitus on keskittyä helpompiin sinisiin rinteisiin, joita pitäisi löytyä tuon kuvan mökin takaa (maalialueena Plan De Gralba). Saapa nähdä, miten käy. Odotan, että Messilään tulisi lunta, niin pääsisi sisäänajamaan monoja (tilasin ne vääräoppisesti verkosta huolellisen jalkojen mittaamisen jälkeen) ja edes hieman muistelemaan, miten niiden suksien kanssa tulee toimeen.
Palasin juuri Val Gardenasta ja ajattelin palata tähän viestiin; tällä reissulla tuli laskettua aika paljon auringon perässä ja vietettyä aikaa Corvarassa ja Arabban aurinkorinteillä. Plan de Gralban yläpuolella olevien rinteiden lisäksi suosittelen suuntaamaan myös Corvaraan, mistä löytyy moninkertainen määrä sinisiä ja maisemat ovat kuin suoraan postikortista. Gralbasta pääsee Corvaraan helposti: ensin sompahissillä vähän matkaa ylös, sitten heti oikealle Selvaan laskevaan rinteeseen. Selvasta tuolihissi kohti Dantercepiesiä, lyhyt välilasku ja vaihto gondoliin mikä vie Dantercepiesin huipulle. Sieltä lasku toiselle puolelle Corvaraan vievään solaan, siitä vielä lyhyt siirtymä toisella gondolilla alas ja olet Corvarassa. Kylästä sitten gondolilla vastapäiselle huipulle (ei Piz Boelle) ja olet sinisten rinteiden äärellä. Tämä alue on huomattavasti laajempi kuin kylästä katsoen luulisi. Tältä alueelta voi sitten jatkaa kohti Arabban aurinkorinteitä.
Paluumatkaan kohti Selvaa kannattaa varata riittävästi aikaa, matka Corvaran kylästä Dantercepiesiin sisältää kaksi gondolihissiä ja kolme tuolihissiä ja matka-aika on noin tunnin verran.
Em. kuulostaa varmasti sekavalta, mutta rinnekartan avulla homma hahmottuu helposti.
^Tais olla hyvä lumitilanne? Ainakin yks kaveri Facessa vähän hehkutti Chamoniista
^Tais olla hyvä lumitilanne? Ainakin yks kaveri Facessa vähän hehkutti Chamoniista
Lumitilanne oli hyvä, vaikka idässä ei olekaan niin paljon lunta kuin läntisillä Alpeilla. Noin metrin verran kuitenkin, korkeudesta ja paikasta riippuen, offaria oli hyvin tarjolla.
Edit re: lumitilanne
https://s25.postimg.org/gt6sr34cf/38944224065_e793222137_k.jpg (https://postimg.org/image/6j4druegr/)
Dolomiitit on kyllä huippu paikka. Kesällä maantiepyörällä vielä hienompi. Ja halvempi, ei hissilippumaksuja ja hotellit kesällä halvempia.
^^Komiat maisemat.
FWT (https://www.freerideworldtour.com/event/freeride-world-tour-hakuba-japan-2018#) alkaa tällä viikolla Hakubasta, kunhan kelit asettuu niin, että pääsevät laskemaan. Dailymotion.com näyttänee taas livet. http://www.dailymotion.com/FreerideWorldTourTV
https://youtu.be/-m6LoUNYZhQ
Vaihtaja
26.01.2018, 23.40
Palasin juuri Val Gardenasta ja ajattelin palata tähän viestiin; tällä reissulla tuli laskettua aika paljon auringon perässä ja vietettyä aikaa Corvarassa ja Arabban aurinkorinteillä. Plan de Gralban yläpuolella olevien rinteiden lisäksi suosittelen suuntaamaan myös Corvaraan, mistä löytyy moninkertainen määrä sinisiä ja maisemat ovat kuin suoraan postikortista. Gralbasta pääsee Corvaraan helposti: ensin sompahissillä vähän matkaa ylös, sitten heti oikealle Selvaan laskevaan rinteeseen. Selvasta tuolihissi kohti Dantercepiesiä, lyhyt välilasku ja vaihto gondoliin mikä vie Dantercepiesin huipulle. Sieltä lasku toiselle puolelle Corvaraan vievään solaan, siitä vielä lyhyt siirtymä toisella gondolilla alas ja olet Corvarassa. Kylästä sitten gondolilla vastapäiselle huipulle (ei Piz Boelle) ja olet sinisten rinteiden äärellä. Tämä alue on huomattavasti laajempi kuin kylästä katsoen luulisi. Tältä alueelta voi sitten jatkaa kohti Arabban aurinkorinteitä.
Paluumatkaan kohti Selvaa kannattaa varata riittävästi aikaa, matka Corvaran kylästä Dantercepiesiin sisältää kaksi gondolihissiä ja kolme tuolihissiä ja matka-aika on noin tunnin verran.
Em. kuulostaa varmasti sekavalta, mutta rinnekartan avulla homma hahmottuu helposti.
Kiitokset, kuulostaa varteenotettavalta ehdotukselta! Messilässä on nyt tullut käytyä kolmena peräkkäisenä viikonloppuna. Pari kertaa vielä ehtii ennen Italiaa...
Pitäisi uusia laskettelukypärä. Edellisellä kerralla en meinannut millään löytää omaan (pitkään) ovaaliin päähän sopivaa kypärää. Olisiko kellään heittää mitään tärppejä tai suosituksia?
MIPS (http://mipsprotection.com/technology/) kypäriä ite ainaki suosin. Tällä hetkellä scott chase mips. Tuntu toimivan niinku pitää ku kopsautin pääni paksuun oksaan rukalla viimetalvena. Selkeesti anto periksi sen verran että pehmensi iskua. Ois niskat menny varmasti pahemmin kipeeksi perus potalla. Se että sopiiko ovaaliin päähän en tiiä :D
Eivät sitten päässeetkään laskemaan Japanissa: https://www.instagram.com/p/BeabxooF8hT/
Mulla on iso ja ovaali (horisontaalisti) pää. Laskettelukypärä on monta vuotta vanha xl-kokoinen Sweet Rooster. Se on ollut ollut ihan lemppari; mukava, hieno ja kestävä. Googlasin ja näyttää olevan edelleen myynnissä, mutta onkin yllättävän hintava nykyään. Omani ostin aikoinaan Ski Servicestä.
Pitäisi uusia laskettelukypärä. Edellisellä kerralla en meinannut millään löytää omaan (pitkään) ovaaliin päähän sopivaa kypärää. Olisiko kellään heittää mitään tärppejä tai suosituksia?Omaan suippoon kuuppaan on istunut Poc:n kypärät. Ongelmana on siis yleensä, että päälaki osuu kypärään. Pocin malleissa tätä ongelmaa ei ole ollut. Fornix nyt käytössä.
Jartsu01
27.01.2018, 23.25
Minulla on pari vuotta ollut Sweet Protectionin Igniter MIPS kypärä ja voin suositella.
Pitäisi uusia laskettelukypärä. Edellisellä kerralla en meinannut millään löytää omaan (pitkään) ovaaliin päähän sopivaa kypärää. Olisiko kellään heittää mitään tärppejä tai suosituksia?
Tästä ei nyt itselle selvinnyt mitä suuntaa se pituus tarkoittaa. Mutta itsellä lienee keskimääräistä pidempi matka otsasta takaraivoon.
Tähän yhdistetään ympärysmitta 61cm, niin kypärän valinta on todella helppoa, laji kuin laji. Ostan sen mikä sopii päähän:) Yleensä ne puristaa otsaa.
Taannoin Intersportin valikoimasta ei sopinut yksikään malli. Mutta Stadiumin Everest-kypärä sopi päähän kuin hanska, eikä ollut edes kallis.
Oon ollut tyytyväinen, lämmin ja mukava.
https://www.stadium.fi/urheilu/laskettelu/laskettelukyparat/222846103/everest.u-alpine-hlm.white-white
Kiitokset kypärävinkeistä. Scottin pyöräilykypärät sopii minun päähän hyvin, kuten myös POCin Octal, joten nämä merkit pitää kokeilla jossain samoin kuin Sweet.
Mitehän ne nuo ihmiset tarkenee tuolla rinteessä. Eilen kävin oukulla piipahtaan -25 kattomassa laskeeko siel kukaan niin yllättävän paljon oli porukkaa.
Itellä meinaa varpaat alkaa jäätyy jo alle -10 vaikka on lämpimät monosukat
Mutta Stadiumin Everest-kypärä sopi päähän kuin hanska, eikä ollut edes kallis.
Oon ollut tyytyväinen, lämmin ja mukava.
https://www.stadium.fi/urheilu/laskettelu/laskettelukyparat/222846103/everest.u-alpine-hlm.white-white
Ite tilasin viikonloppuna ton mips version ku oli -25%
https://www.stadium.fi/urheilu/laskettelu/laskettelukyparat/222840101/everest.u-ext-mips-helmet.black
Vanhassa kypärässä oli sen verran kolhasua ku löin sen puuhun että ei varmaan toista kertaa enään kestä.
https://c1.staticflickr.com/5/4607/40061968622_0bc236cec4_m.jpg
Luostolla oli offareilla hienoo laskee. Lumivyöryistä varoteltiin mutta uhmasin vaaraa.
Tuuli kyl oli tehny paikoin ansoja. Tulipahan testattua siteiden toimivuus. Sukset jäi hankeen ja ite lensin naamalleni onneksi pehmeään lumeen. Huippu oli sumun peitossa. Aamupäivällä ei nähny montaa metriä.
https://c1.staticflickr.com/5/4715/39423054465_d4cabb63ab_b.jpg
Heh heh. Systeri meni kysyyn pojalta mitä haluaa synttärilahjaksi. Lumilauta, oli vaatimaton vastaus.
No, niillä oli tytön vanha lauta varastossa ja oikean kokoiset monot:)
Mun hieman epäkiitollinen homma oli huoltaa se kuntoon...
Siinä kun tukkeutuneesta kanttiviilasta puhdisti kahdettakymmenettä kertaa ruostepaskaa, teki mieli jo kaivaa kulmahiomakone esiin.
No, sain ne lopulta jyystettyä kuntoon ja voiteet pohjaan, mutta aika hyvän kuvan siinä sai, millaisella kalustolla nuo kakarat tuolla rinteessä laskee. Vaikuttaa "melko" paljon lajin nautittavuuteen kun vehkeet on kunnossa.
Mää oon poistellu ruosteita gummy stonella ennen teroittelua. Välillä turvautunut myös hienoon hiomapaperiin pahoissa tapauksissa jos gummy ollu hukassa(yllättävän usein). Sillä on välttynyt tuolta viilan putsailulta. Eikä taida kaikkien aikuistenkaan kalusto aina olla kunnossa.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Eikannate jättää suksia hautumaan suksipussiin laskupäivän jälkeen vaan kuivattaa ne
Terveisiä Åreskutanilta! Hiihdeltiin hiihtoloma siellä. Jostain syystä en ollut tullut aikaisemmin Åressa käyneeksi, mutta voisin kuvitella meneväni uudestaan. Alkuviikon paistoi, loppuviikon tuli lunta. Joku paikallinen sanoi, että lumitilanne olisi ollut paras kymmeneen vuoteen, mutta varsinkin ylärinteillä lunta oli vähemmän kuin vuodenvaihteessa Ylläksellä.
Suomen tuntureihin verrattuna Åre on iso ja vuorimainen ja paikkoja tuntematta ihan minne tahansa offareille siellä ei uskallettu. Pisimmät rinteet on alas asti jyrkkiä tai jyrkähköjä ja rinteissä viihtyville Åre on varmasti mainio paikka huonommallakin lumitilanteella.
Matkustaminen oli jonkin verran työlästä. Sto-Åre-Sto sinällään ihan ok. Mutta kun siihen lisää laivamatkat ja laivaan pääsyn odottelut ja meiltä Hel-Tku-Hel-ajot, niin kotiin päästyä tiesi kyllä matkustaneensa. Aika kovaa Ruotsissa ajetaan talvellakin ja se näkyi mm. siinä, että takaspäin tullessa E4 oli noin 30 km:n matkalta molempiin suuntiin poikki 7 auton kerjukolarin takia. Onneksi oltiin ajoissa liikkeellä..
https://c1.staticflickr.com/5/4716/39489187095_bfc5608af3_c.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4609/39786653154_086f2a59b0_c.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4675/39787102454_fefd1fe7f6_c.jpg
Åreen kyl pitää päästä joskus. Facebookis seurannu ja unelmoinu :) Pohjoismaitten paras paikka sanoo moni.
Semmonen 900km pitäs körötellä täältä rovaniemeltä. Sinänsä helppo ku ei tarvi laivamatkaa väliin
Jartsu01
27.02.2018, 17.09
Olin itsekin viime viikolla laskemassa Åressa tosin 90% rinteissä. Itse tykkään käydä ruotsin keskuksissa juurikin lyhyemmän ajomatkan takia. Tuusulasta kun olen, niin olen viimeiset vuodet ottanut lautan aina Helsingistä. Siinä ehtii nukkua kunnolla (jos haluaa). Jos Åre on kaukana, niin vähän lähempää löytyvät esimerkiksi Vemdalen ja Funasdalen joista löytyy hyviä mäklä.
^ Joo Vemdalen onkin tuttu paikka. Siellä on kätevästi Ylläksen mittasuhteet suunnilleen Tahkon ajoilla, mutta laivamatkat päälle tietty myös. Turun laivalla, jos menee, niin Vemdalenissa ehtii hyvin hiihtämään lähtö- ja tulopäivinäkin, joten viikkoon saa mahtumaan 8 laskupäivää ja Skistarin hinnoittelusysteemillä niistä kahdesta puolikkaasta päivästä ei edes joudu maksamaan, kun lippu on 6-8 päivää joka tapauksessa.
Siinä muutama kymmenen kilometriä ennen Årea kun on isot tunturit vasemmalla puolella, niin sielläkin näyttäisi olevan hiihtokeskus, mittasuhteiltaan pienempi, mutta ihan kiinnostavan oloinen Bydale (http://www.bydalsfjallen.se)n ja maastokartan perustella voisi olla helpompaa offariakin.
FWT Vallnord-Arcalis live kolmen vartin kuluttua: https://m.youtube.com/watch?v=UBAABvegu2M
Jartsu01
06.03.2018, 10.13
Offarista jos tykkää, niin kannattaa tsekata Ramundberget, siellä kelpaa Funasdalenin hissilippu. Paikka tarjoaa Heliskitä jne.
https://www.ramundberget.se/
Vaihtaja
10.03.2018, 18.02
Corvarassa(kin) tuli sitten käytyä. Helppoja rinteitä oli, mutta ensin piti aloittelijan suoriutua Dantercepiesistä Corvaraan :). Alku olikin melkoista kumparelaskua, mutta nyt tiedän ainakin, että epätasaisemmassa lumessa laskemista kannattaa harjoitella.
Kaiken kaikkiaan tuli laskettua viisi päivää ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti. Ensimmäinen päivä Plan de Gralbassa tuli laskettua ihan kohtalaisessa lumimyräkässä, mutta seuraavat päivät olivat postikorttikamaa (palasin vielä yhtenä aurinkoisena päivänä Plan de Gralbaan).
Laskin myös pomoni yllytyksestä Sella Rondan (vastapäivään). Matkan korkeimmat sykkeet mittasin päivän ensimmäisen, Ciampinoista Plan de Gralbaan vievän jyrkänteen huipulla - psykologia teki tehtävänsä. Toinen kohokohta oli päivän viimeinen lasku Dantercepiesistä takaisin Selvaan. Sella Ronda menikin kieltämättä paikoin ns. ydinosaamisalueeni ulkopuolelle, mutta olen tietysti salaa ylpeä, että sen laskin.
Heti viimeisen päivän aluksi olin Alpe di Siusilla laskemassa kapeaa siirtymäreittiä kahden suuremman rinteen välillä. Vauhtia oli enemmän kuin tajusin, enkä sitten hallinnutkaan rinteeseen rakennettua nyppylää. Kaaduin taakse ja sivulle (tietääkseni klassinen ristisidevamman hankkimismetodi), mutta jatkoin sitten laskemista vielä monta tuntia. Vasta illansuussa hotellin portaissa huomasin, että polvessa on jotain outoa. Palattuani kävin tutkituttamassa polveni parikin kertaa. Lääkäreiden mukaan siellä ei pitäisi olla mitään vakavaa, mutta laskettelua ei enää tälle keväälle suositeltu.
Mutta polvivaivoista huomatta: en kadu mitään.:cool: Ensi talvena aloittelevan laskettelijan projekti jatkuu.
Suomen tuntureihin verrattuna Åre on iso ja vuorimainen ja paikkoja tuntematta ihan minne tahansa offareille siellä ei uskallettu.
...tietysti jos tollaset pikkudropit menee, niin sitten ei varmaan tartte kovin miettiä, että minne uskaltaa ja minne ei..
https://www.instagram.com/p/Bf_a_KtAIqT/
27 rinnepäivää takana, joista 17 Levillä.
Kovasti oon pyöritellyt mielessä talven kolmatta reissua Lappiin, vapuksi vielä tekisi mieli. Vaan onko se niin, että siellä on silloin lähinnä clearasil-jengiä ns. vanttuut savessa? Kokemuksia?
Vappuna valikoima vähenee. Aika moni pistää keskuksen kiinni huhtikuun lopussa. Rukaki muistaakseni sulki viime keväänä ennen aikoja vaikka kelejä ois riittäny. Taitaa porukka päättää kautensa pääsiäiseen niinku itekki useinmiten. Myös hiihdon osalta.
Työsopparitkin tehhää 30.4 asti eikä yhen päivän takia palkata toukokuuksi
Ruka sulki viime vuonna 7.5 ja tänä vuonna 6.5. Pyhä muistaakseni oli myös vappuun saakka auki.
Useamman Vapun Rukalla viettäneenä, niin kyllähän se meno alkaa olla jo sellaista jäähdyttelyä ja kauden päättämistä monella. Tietysti kelistä paljon kiinni, mutta aamusta kun on asialla niin saa rauhassa laskea hyvässä kunnossa olevassa rinteessä muutaman ekan tunnin, kun osa vielä nukkuu kämpillä/parantelee oloaan. Päivällä sitten aurinko rupeaa jo pehmittämään aika paljon rinnettä ja se voi ruveta tuntumaan aika raskaalta laskettavalta.
Jaajuu muistin väärin. Talvihan jatku poikkeuksellisen pitkään viimekeväänä
27 rinnepäivää takana, joista 17 Levillä.
Kovasti oon pyöritellyt mielessä talven kolmatta reissua Lappiin, vapuksi vielä tekisi mieli. Vaan onko se niin, että siellä on silloin lähinnä clearasil-jengiä ns. vanttuut savessa? Kokemuksia?
Aika samat kuviot, reilu 3 viikkoa mökkeilyä Levillä koossa ja kai se on auringostakin mentävä nauttimaan. Edellistalvena kautta päättämässä Levillä äitienpäivänä. Olipahan rauhallista laskeskella. Tänä vuonna varmaan jossain viikko ennen vappua, on vaan liian vanha tohon vapputohinaan. Viime kevään viimeiset laskut taisi olla 23.4. ja sai lopettaa kunnon puuterikeliin, ei ehkä toteudu ihan joka vuosi:) Lumi taitaa kyllä tänä vuonnakin riittää pitkälle toukokuuta, joutuu vaan itse skinnailemaan ylös.
Taitaa vappureissu jäädä tällä kertaa väliin.
Vähän ynnäilin tuossa talven saldoa, vaikka kausi ei vielä olekaan ohi.
29 päivää mäessä, 23 yötä reissussa eri rinteissä.
Hissilippuihin + majoitukseen on uponnut kolmelta hengeltä ~3515€.
Auton mittariin noin 6000km. Erinäinen määrä ravintolalounaita, päivällisiä, kahvilakäyntejä... elämä on.
No, on tuossa saanut olla kuukauden harrastuksen parissa ja pääosin vieläpä loistavissa keleissä.
Voi sanoa rehellisesti tehneensä oman osansa kotimaan matkailun hyväksi.
Mitäpä tuolla rahalla sitten saisi, viikon kusisen Thaimaan reissun kolmelle josta käteen jää lähinnä turistiripuli. Ei kiitos.
27 päivää on oltu mäessä niin, että myös vähintään yksi yö. Majoituksellisen rinnepäivän hinnaksi jää 130€ kolmelta hengeltä + naftat siihen päälle. En pidä kovin kalliina sittenkään loppujen lopuksi.
Ensilumia tullut joten nostetaan aihetta. Uusi vuosi vietetään Sierra Nevadassa, viikon verran pitäisi jaksaa laskea. Ehkä onnistuu [emoji41]
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
konaworld
29.10.2018, 22.30
Vuodesta 82 on tullut laskuhommia harrastettua. Aloittelin alpeilla, siirryin välillä lautaan kunnes perusasiat saatiin kohdilleen ja telemark vei voiton vuosiksi. Satunnaisia laskuja alppisuksilla silloin tällöin. Viime talvena tuli hommattua kunnon alppisukset. Nyt menee telluilla 60% laskuista. Laskuja on tehty Suomen keskuksissa Tahkosta pohjoiseen, pääasiassa Pyhällä ja Ylläksellä. Alppeja tullut kierreltyä (Itävallassa noin 30 keskusta ja Italiassa kymmenkunta) ja Andorrassa yksi keikka. Äijäporukalla offareita on kierretty Japanissa, Ruotsissa ja Norjassa. Nyt odotellaan joulua ja reissua Saalbachiin. Kakrut olleet pienenä aina mukana ja nytkin jos sattuu aikataulut passaan. Hieno harrastus, toivottavasti jatkuu vielä vuosia!
Messuille tullee lauantaina mentyä. Mononkokeilua odotettavissa...
Konaworld, mikä on sun kokemuksella paras itävalta/italia suunnalla perhereissukohde? Itse lasken laudalla ja mahdollisuudet kokeilla puuteria offarissa plussaa mutta kohteen tulisi palvella myös perheen tarpeita jossa nuoriso vielä nuorta.
Huomenna auton nokka kohti etelää ja sunnuntaiaamusta mäkeen! On erittäin odotettu reissu työn puolesta erittäin raskaan syksyn päätteeksi...
Konaworld, mikä on sun kokemuksella paras itävalta/italia suunnalla perhereissukohde? Itse lasken laudalla ja mahdollisuudet kokeilla puuteria offarissa plussaa mutta kohteen tulisi palvella myös perheen tarpeita jossa nuoriso vielä nuorta.
Ski amade ja eritoten Flachau. Riittävän monipuolinen useimmille. Hoidettuja rinteitä joka lähtöön ja offariakin löytyy.
Viikko kauden avausta takana ja toinen edessä:)
Kaamos-Lappi on kertakaikkisen lumoava paikka.
https://i.ibb.co/M7YZRNF/IMG-20181226-114257-1856x1044.jpg
Maailmantähdet (https://www.is.fi/eurosarjat/art-2000005947341.html) näkyy kuvailevan aika saman kaltaisia maisemia.
Kerran oltiin perheen kanssa nuoruusaikoihin Ylläksellä näihin aikoihin ja olihan siinä oma tunnelmansa. Uudenvuoden yönä vähän eksyttyä seikkailullekkin väärälle puolelle tunturia vieraaseen petiin mutta löytyi sieltä takaisinkin seuraavana aamuna jotenkin :)
Tälläistä tuli tehtyä viime keväänä Kolilla ja huomenna aloitetaan kausi Himoksella.
https://m.youtube.com/watch?v=1MNPw_YQdso
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
^vauhtia kaipaisi hieman lisää mutta onpahan komeita kääntöjä [emoji106]
Pico Veleta vähäluminen tänään mutta kyllä sieltä alas päästiin suksien kera. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181231/1878983754a168751dae952a1ab7a3ba.jpg
Mahtoiko olla nim. Stenu tänään Ylläsjärven puolella heti avaamisaikaan kahdentoista jälkeen? Edellisen sivun kuvien näköinen heppu nousi meidän edellä hississä.
...Oli aika mieleenpainuva "rinnepäivä". Leviltä aamulla Ylläsjärvelle, siellä pyöri pari lasten hissiä ja joku tasamaa-ankkuri nippa nappa puurajalle asti.
Noustiin sillä tasan kerran ja siirryttiin Äkäslompolon puolelle. Siellä pyöri yksi vähän ylemmäs nouseva ankkuri, sillä kerran ylös. Tuuli ylhäällä n.20m/s ja lunta vaakatasossa.
Tuo oli itse asiassa tavallaan aika viihdyttävää, sillä tarkenin ihan ok.
Yhden laskun jälkeen päätettiin mennä syömään ja siinä ruokailun aikana tuokin hissi sitten pysäytettiin. Kaksi laskua ja se oli siinä.
Ei paljon naurattanut tsekata Levin nettikameroista että siellä pyöri Gondolikin edelleen:mad:
7-vuotiaan suusta tänään hississä kuultu kysymys: eikö noi lumilautailijat tee muuta kuin istu rinteessä?
^^ Hyvin bongattu. Oltiin jouluaatosta uutenvuoteen eli meillä oli eilen lähtöpäivä. Sattupa harmillisen huono Ylläs-päivä teille! Pari kertaa noustiin sillä pikkuhissillä, mutta kyllästyttiin, skinnattiin kerran tunturin puoleen väliin, mutta tuuli oli niin järjetön, että käännyttiin siitä, laskettiin alas ja pakattiin kamat autoon. Hyvä reissu ja hienoja kaamospäiviä eikä tullut aika pitkäksi vaikka lunta oli liian vähän offareille. Jonkin verran laskettiin suljettuja rinteitä, mutta katit kävi mylläämässä niitäkin aika ahkeraan. Parhaat laskut uudenvuodenaattoiltana lamppu päässä lumipyryssä. Nyt junassa, kohta Hesassa ja sit duuniin..
https://c1.staticflickr.com/5/4890/44665638710_72401d2d06_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4833/45637465015_927957fefe_b.jpg
Tällä näkyy kaikki kanavat [emoji16][emoji341]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190103/3a8f68af144f440d9b38807a2e6a0ee6.jpg
Täällä olisi kyllä aikaa katsella telkkaria.
Tiistaina Ylläkselle, rinteet suljettu. Eilen pääsi laskemaan, oli oikein kivakin keli. Tänään, rinteet jälleen suljettu.
Kittilän lentokentällä tänään, siis näköetäisyydellä, tuuli 1m/s. Samaan aikaan Ylläksellä hissit seis, tuuli 18-20m/s. VMP. Tai no, olisi täällä jotain sompa- ja mattohissejä toiminnassa, jee.
Kakarana viimeksi täällä laskenut, 82/83 talvena. Silloinkin hissit oli yhtenä päivänä tuulen vuoksi seis. Ei muistaakseni käytykään kuin kahtena päivänä Ylläksellä silloin.
Eilen pääsi tulemaan sellainenkin pikku juttu vähän puskista, että armon vuonna 2019 Äkäslompolon puolelta ei pääse Ylläsjärvelle enää hämärän laskeutuessa. Syy, kurun hississä ei ole valoja. Olisi vissiin liian kallis investointi ne viitisentoista lamppua. Melko alkeellista touhua, meni siis Skibus ajeluksi. Muutenkin siirtymä puolelta toiselle on kaikkea muuta kuin sujuva.
Huominen vielä täällä, ei paljon odotuksia ole sen suhteen.
Sen jälkeen ei enää ikinä Ylläkselle.
Levillä kaikki pelittää ja siirtymät rinteiden välillä on sujuvia. 100x paremmat palvelut. Muistaakseni 33pv tuolla laskettu ja pari tuntia ollut Gondoli kerran tuulen vuoksi seis.
Rinteet on aivan yhtä pitkiä, se kilometrin mittainen lastenmaa Ylläsjärven puolella on melko turhaa peltoa siinä rinteen juurella.
Ylläksella tuulee aina tais olla sen reality ohjelmanki nimi. Plussaa toki että niin lähellä on monta keskusta minne ajaa. Pallas, olos ja levi
Jami2003
03.01.2019, 18.39
Rukalla aloitettu taas tämä kausi. Neljäs päivä menossa ja muine oheis urheiluineen alkaa takki olla aika tyhjä. Tullut laskettua fifty-sixty laudalla ja suksilla että ois jotain mielenkiintoista pikku nyppylässä. Isommat mestat olisi jees mutta kun täällä on mökki niin on vähän turhan helppo tulla tänne. No hiihtolomalla ekaa kertaa Åreen [emoji3]
Uusi kondoli hissi Rukalla on kyllä melkoinen vitsi. No pääseehän tolla baarista kotiin ilman suksia ja taksia jos pyörii...
Joo parasta Ylläksessä on tietty se, että siellä palveluja ei niin ihan hirveästi ole ja se, että koko tunturista ei ole tehty yhtä isoa laskettelu-/hupikeskusta, vaan sinne on jätetty tilaa luonnolle ja omatoimiselle seikkailemiselle. Pallas siinä mielessä tietenkin vielä parempi, mutta ei tämänhetkisellä lumitilanteella. Ylläksellä plussaa on myös se, että siellä ei ole rumia putkiloita rinteen reunoihin vaativaa kiinteää lumitusjärjestelmää rumentamassa maisemia. Jos hissivetoisesti tykkilumirinteillä laskeminen ja hyvä palvelutarjonta on tärkeitä asioita, Levi vie voiton helposti 6-0. Musta on hyvä, että Lapista löytyy erilaisia kohteita erilaisia asioita arvostaville ja sen vuoksi Ylläksen ei tarttis kasvaa tai turistisoitua enää yhtään nykyistä enempää.
Åre on huippupaikka ja mittasuhteet ihan toista luokkaa kuin missään Lapissa.
Åre on vain niin hyvä, melkein kotimäki; kolmisenkymmentä käyntiä aikoinaan.
seuraava reissu Val du Maurienneen. Val Thorensin mäen toisella puolella.
Tuttua seutua pyöräilijälle :)
Uusi kondoli hissi Rukalla on kyllä melkoinen vitsi. No pääseehän tolla baarista kotiin ilman suksia ja taksia jos pyörii...
Jäi testaamatta, ei pyöriny kun ois tarvittu. Jäätiin buusteriin jumiin ja tultiin suotta humalaan.
Offari laskijat seurannut tätä https://yle.fi/uutiset/3-10582204 ?
Joo rip heille. Ikävä onnettomuus, mutta viimeisimpien uutisten perusteella sen verran kokeneita tyyppejä ovat olleet, että kyse ei ole ollut tietämättömyydestä vaan tietoisesta riskinotosta. Joillekin puuterinmetsästys on elämää suurempi juttu, vähän sama kuin vaikkapa kiipeileminen Annapurnan huiputusta yrittäville - yhden sille tielle jääneen tunteneena. Onneksi itselle riittää vähemmät lumet ja loivemmat mäet.
HBL:n mukaan siellä Blåbärsfjelletillä oli aikaisemmin samana päivänä käynyt toinenkin porukka, mutta siitä ei käynyt ilmi, että olivatko käyneet ylhäällä vai kääntyneet aikaisemmin. Vyöryyn jääneen porukan viides jäsen oli kääntynyt puurajan korkeudelta takaisin. Vyöryvaara oli ollut keskiviikkona 3-tasolla ja Pohjois-Ruotsissa on tänä talvena ollut jo kolme vyöryonnettomuutta.
Kaikki se lumi, mikä on jäänyt satamatta Lappiin on vissiin aikalailla sadellut tonne Köli-vuoriston pohjoisosiin.
Jooh aika laiskoja auttamaan noi norskit. Aivan varmasti ois voinu jotain tehä. Jättivät sen sukeltajanki sillon ja piti suomalaisten käydä ite hakee.
Tuomosestahan on mahollisuus selvitä ku jää nalkkiin mutta happi ei riitä kauan. Kuuluukös vyöryreppuun happipulloa?
Vyöry-airbackit toimii sillä periaatteella, että repun turvatyynyn on tarkoitus pitää hiihtäjä vyöryn pinnalla ja jos ei pidä, tyyny tyhjenee automaattisesti ja muodostaa tyynyn kokoisen ilmataskun. Black Diamondin laskureppuihin saa lisävarusteena sellaisen "Avalung"-letkun, mutta ilmeisesti vaan sellaisiin reppuihin, joissa ei ole airbackia ja mä en tiedä, mistä se ottaa ilman.
^^ Vähän sama fiilis että jotain olis enempi voinu tehdä .. liekö maksaja puuttunut?
Mitenköhän noi Recco tms piipparit, onko kantomatkaa?
Jooh aika laiskoja auttamaan noi norskit...
Aika kova syytös. Ei ihmishenkiä kai ole tarpeen vaarantaa enempää?
Aika kova syytös. Ei ihmishenkiä kai ole tarpeen vaarantaa enempää?
Kyllä se valitettavasti kuuluu pelastajien ammattiin. Ei ne palomiehetkää oottele että palo sammuu ennenku jatkavat hommia. Jos siis ihmishenkiä on kyseessä.
^^ Vähän sama fiilis että jotain olis enempi voinu tehdä .. liekö maksaja puuttunut?
Mitenköhän noi Recco tms piipparit, onko kantomatkaa?
Jooh aika laiskoja auttamaan noi norskit. Aivan varmasti ois voinu jotain tehä. Jättivät sen sukeltajanki sillon ja piti suomalaisten käydä ite hakee.
Tuomosestahan on mahollisuus selvitä ku jää nalkkiin mutta happi ei riitä kauan. Kuuluukös vyöryreppuun happipulloa?
Todella ihmeelliset syytökset, mahtaako olla tietämättymyys syynä? Eiköhän paikallisen pelastushenkilökunta tietää paremmin milloin kannattaa vaarantaa omaa henkilökuntaa tai ei? Siellähän oli porukkaa paljonkin odottamassa että pääsisivät auttamaan, kolme helikopteria valmiudessa ja alueelta ei todellakaan puutu ihmisiä jotka tuntevat olosuhteet. Keli vaan oli mahdoton.
Tätä tuli seurattua hyvinkin tarkkaan kun yksi tuttava siinä menehtyi.
^No ei ole vielä spekuloinnista päästy syytöksiin asti. Kait siellä sitten on ollut niin pahat olosuhteet. Ja aina hurjenpaa / kurjenpaa jos vielä tuttuja.
Niih helikopterikos se ainoa keino on?
Enen mentiin suksilla ja pökittiin tikuilla. Tosin en ole tutustunu millanen mesta on. Nooh fiilis on vain että enemmänki ois voinu tehä ku uutisissa kerrotaan tyyliin " jatketaan pyhien jälkeen".
Ei tässä ketään syytetty ole vaan spekuloitu
Niih helikopterikos se ainoa keino on?
Enen mentiin suksilla ja pökittiin tikuilla. Tosin en ole tutustunu millanen mesta on. Nooh fiilis on vain että enemmänki ois voinu tehä ku uutisissa kerrotaan tyyliin " jatketaan pyhien jälkeen".
Ei tässä ketään syytetty ole vaan spekuloitu
No varmasti oli turhauttavaa kaikille, mutta ei kukaan lähde suksillakaan aivan järjettömässä kelissä paikkaan missä lumivyöry voi tulla milloin tahansa. Päivänvaloakin vain muutama tunti.
Taitaa olla niin että todennäköisyys hengissä löytymiselle, edellyttäen ettei ole ruhjoutunut vyöryn kuljettaessa, alkaa dramaattisesti laskemaan muutamien kymmenien minuuttien jälkeen. Vyörypiipparien kantama joitain kymmeniä metrejä, ja noiden hyödyllisyys/tehokkuus perustuu siihen että jokaisella seurueen jäseneltä piippari löytyy, se on päällä, kaikki sitä osaavat tehokkaasti käyttää ja ettei koko seurue jää vyöryyn vaan joku/jotkut pääsevät aloittamaan etsinnät välittömästi tapahtuman jälkeen. Ja tuollaisen kanssa operointi vaatii oikeasti treenaamista ja harjoittelua jotta käyttö onnistuu tositilanteessa.
Recco rumasti sanottuna raatojen löytämistä helpottava systeemi, ei lähetä mitään signaalia vaan toimii "heijastimena" etsintäsignaalille.
Ja kyllä pohjoismaista Norjasta taitaa löytyä paras tietotaito vuorilla operointiin/pelastustoimintaan. Jos tuollaisella vyöryriskialueella on esim tullut alas vain osa seinämästä, niin ei sinne vaan lähdetä ketään etsimään, ei työnpuolesta eikä vapaaehtoisina.
Jami2003
05.01.2019, 17.51
Eihän toi mikään eka kerta ollut kun pelastus toimiin ei päästy. Ei vuoristossa lähdetä kelillä kuin kelillä pelastamaan.
Harmi että tuollaista pääsee tapahtumaan. Itse en lähde arvioimaan kuinka riskillä mentiin tällä kertaa mutta offari touhuissa on aina vaara olemassa. Se vaan unohtuu helposti kun nykyään tuntuu blogeja seuraten että porukkaa pyörii siellä tosi paljon ja homma on "arkipäiväistynyt" kultaiselta 80-90 luvulta milloin esim itse tuli aloiteltua laskuhommat ja seurattua touhua intohimoisesti...
Jos kaverien katoamisesta kului 2 tuntia kun eka soitto tuli, niin 3 ensimmäistä kuollutta saattoi olla jo silloin, kun soitto tuli.
Paikalla oli monta helikopteria, joissa oli hyvä varustus, mutta etsittävä alue oli laaja ja sää älyttömän huono. Mulle jäi tästä koosteesta (https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cd04d68f-9829-449a-9f66-8eb7d1923ec1) sellainen kuva, että kyllä siellä kaikki tehtiin mitä voitiin niin kauan kun toivoa vähänkään oli. Lumivyöryssä 20 minuutin jälkeen todennäköisyys selvitä hengissä pienenee nopeasti. Etsintöjä jatkettiin kuitenkin päiviä. Kavereiden kännykätkin oli ilmeisesti päällä aika pitkään, jos olisivat olleet elossa / pinnalla, niin olisivat varmaan vastanneet? Jos taas olivat pahasti jumissa lumen sisässä, niin henki oli pois jo paljon ennen kuin etsinnät lopetettiin.
Ja tuosta tikuilla tökkimisestä. On täysin absurdi ajatus, että pistettäiin suuri lauma ihmisiä tökkimään tikkujen kanssa suurta lumivyöryaluetta, jossa uusien lumivyöryjen vaara on iso. Uhrien löytymisen todennäköisyys on hyvin lähellä nollaa ja uusien uhrien todennäköisyys hyvin lähellä sataa prosenttia. Tuo toimii siinä tilanteessa, kun etsittävä alue on pieni.
Sukeltajan tapauksessa kyse oli ruumiin kuljetuksesta, samoin kun nytkin tuolla tunturilla. Silloin viranomaisilta on täysin oikea päätös olla vaarantamatta kenenkään henkeä tai kuluttamatta kohtuuttomia summia rahaa etsintään.
Itselläkin on tutun tuttu, joka jäi alpeille. Ei koskaan löydetty. Pitkään olivat mm.vanhemnat koittaneet puhua, että eikö löytyisi jotain vähemmän vaarallista harrastusta. Joten ei tuokaan tullut yllätyksenä.
Valitettavia tapauksia, mutta sellaista se on, kun otetaan tietoisia riskejä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005956924.html
Aadnen raportti lopettanee enimmät spekuloinnit ja pelastajien syyttelyn. Todennäköisesti ruumiita olisi lisää, jos pelastajat olisi tuonne torstaina menneet.
Hienot ja kunniakkaat kilpauran päätökset Åressa Aksel Lund Svindalilla ja Lindsey Vonnilla, molemmat podiumille syöksyssä. Mahtava laji muutenkin seurata, hattu nousee korkealle. Itse asiassa taitaa nousta kaikista maailman urheilulajeista kaikkein korkeimmalle.
Käytiin Arlbergin metsiä koluamassa, sattui lumet kohdilleen
https://www.youtube.com/watch?v=kQDYNkeh5ks
Ai että! Siistiä. Samoissa metsissä ja vastaavissa olosuhteissa olin itse nuorena parikymppisenä kaveriporukalla kerran. Antonissa siis majoitus. Joskus mulla oli tallessa siitä vhs-videopätkää mutta kasetti on hukkunut. Yksi meistä oli suksilla ja muut laudalla. Suksi-kaverimme veti yllättävän hyvin, vaikka silloin laskettiin niillä suorilla kapeilla lankuilla. Itse en suksilla puuteria olisi pystynytkään mutta laudalla meni tietty kivasti. Jälkikäteen oli kyllä pelottava reissu, lumivyöryaitojen (niitä kiinteitä lauta-aitoja jotka estää vyöryjä) välisä pujoteltiin offareille laskemaan. Ajateltiin että voi mennä, kun vaara-asteikko oli 2 tai 3 /5.
On tullut aikoinaan pöllyteltyä 195cm puikkareilla ja 205cm suurpuikkareilla vajaa 170 cm käppänänä
On tullut aikoinaan pöllyteltyä 195cm puikkareilla ja 205cm suurpuikkareilla vajaa 170 cm käppänänä
Tais 203:t olla mulla pisimmät 173-sentin varteen... Sitten joskus kun osti 185:t, niin olihan ne onnettomat nysät. Nyt taitaa olla jotkut 170-senttiset, vai olisko alle. Ei jaksa muistaa, kun viimeisestä rinnekerrastakin alkaa olemaan useampi vuosi.
Hahaa, pääsee kuittaamaan. Myös hieman alle 170 ja puikkarit oli 198 cm Rossarit niiltä Tomban ajoilta. Rataa laskettiin ja kyllä noilla touhuttiin joka olosuhteissa. Ekat carvingit oli liian pitkät, 177 muistaakseni ja sitten puikkarit 160 cm, jotka edelleen. Täällä oli rinne monta talvea kiinni, nyt taas avattu mutta jotenkin jo vieraantunut tuosta touhusta. Paitti ennen ihan tamppaamalla laskettelu aloitettiin ennenkuin ensimmäinen hissi saatiin. Mieluummin lähtee lumikengillä metsiin tamppailemaan. Sais vain aikaiseksi rinteille lähteä..
St. Anton 1989, K2 VO Slalom, tykki-Lookit, takaaladattavat Raichlet ja Club A (https://www.instagram.com/p/BcZc282DHUr/?utm_source=ig_web_copy_link). Oi niitä aikoja.. <3
^Neitimonot. Mulla oli Dynafit kisamonot foamikengällä
Hahaa, pääsee kuittaamaan. Myös hieman alle 170 ja puikkarit oli 198 cm Rossarit niiltä Tomban ajoilta. Rataa laskettiin ja kyllä noilla touhuttiin joka olosuhteissa. Ekat carvingit oli liian pitkät, 177 muistaakseni ja sitten puikkarit 160 cm, jotka edelleen. Täällä oli rinne monta talvea kiinni, nyt taas avattu mutta jotenkin jo vieraantunut tuosta touhusta. Paitti ennen ihan tamppaamalla laskettelu aloitettiin ennenkuin ensimmäinen hissi saatiin. Mieluummin lähtee lumikengillä metsiin tamppailemaan. Sais vain aikaiseksi rinteille lähteä..
Minä laskin myös 215 cm supersuurpuikkareilla jokusen kerran
^Neitimonot. Mulla oli Dynafit kisamonot foamikengällä
Heh joo oli leveä jalka jo silloin ja on edelleen. Salomoneista olis joutunut ottamaan kaks kokoa liian ison, noissa riitti yks... RX960:ssa oli sellanen ilmapumpulla toimiva jalkapöydän kiristys, niin pysy jotakuinkin tukevasti jalassa vaikka oli ihan liian pitkät. Onneksi ulkokuoret on nykyään paremmin muokattavissa, muuten ei tarttiskaan enää laskea lainkaan.
Tän talven paras "laskettelu"hankinta oli muuten OACit. Tammikuun hesapuutereissa tuli hassuteltua mm. Maltsun mäellä, Paloheinän mäellä ja moninaisilla Nuuksion kallioilla. Sen verran vaikeeta on Soreleissa laskeminen, että tota isompia mäkiä ei niiden kanssa kaipaakaan ja fun factor on ollut 100/100. Vahva suositus tänne Etelä-Suomen luonnontöppyröille (jos nyt tämmösiä talvia enää tulee..). Lunta oli parhaimmillaan niin paljon, että sain tossa meidän takapihalla olevan Patterimäen itäpuolen kallioreunaa laskiessa aikaiseksi pienimuotoisen laattavyöryn :D Ainoa huono puoli OACeissa on ollut se, että nythän alko kyykkäyshommat kiinnostamaan muutenkin, mutta sillä perusteella, mitä olen monoja sovitellut, niin sellasta tellumonoa, jonka saa mun jalkaan istumaan ei sitten ehkä läydykään.
SkiServicessä Pitäjänmäessä on ainakin joskus tehty aika radikaalejakin mononmuokkauksia, jotain merkkiä tellumonoja löytynee
hyllystäkin..
Juu asutaan tässä suunnilleen kilsan päässä, niin on lähikauppa se.
No sitten sinne lähikauppaan selvittämään löytyykö niitä sellaisia tellumonoja jotka saataisiin omaan jalkaan sopimaan. Ihmisen ei tule jättää mitään asiaa kokeilematta jos se jotenkin on alkanut kiinnostamaan. Ja mitä vanhemmaksi tulee sitä tiukemmin tuota pitäisi noudattaa. :)
Puhut asiaa! Kävi vaan randomonojenkin kanssa niin, että vähän olivat epäilevän oloisia hyllystä löytyvien suhteen, niin en uskaltanut. Olisin tilannut sieltä Scotin Cosmos 3:set, mutta eivät saa niitä joidenkin maahantuontikuvioiden vuoksi, joten jouduin tilaamaan itse ulkomailta ne. Cosmoksessa on 103,5 mm leveä lesti ja Grilamid-ulkokenkä, niin venyi tarvittavat 4-5 mm. Leveimmät tellumonot taitaa olla 102-millisiä.
Joo pitää kyllä myöntää että monot on varmaan se hankalin palikka sovittaa käyttäjän mieltymyksiin tai fysiikkaan. Itsellä meni muutama vuosikymmen laskiessa paskoilla(epäsopivilla) tai vähemmän paskoilla alppimonoilla, eikä oikeastaan osannut edes sanoa mikä milloinkin oli vikana. Mutta kun on tällanen vähemmän analyyttinen harrastaja niin noihin vaan yritti tottua. Nyt muutama vuosi mennyt Fischerin Rangereilla joissa kuorikin lämpömuokattiin omaan jalkaan sopiviksi ja enää ei tulisi mieleenkään noista luopua. Vaikka jonkinlainen frankentele-tyylinen ratkaisu voisi kyllä olla SE juttu itselle..
Viimeksi tänään piti käydä levittämässä MTN Labia kun toinen jalka ei enää mahtunut sisään. Johtunee muutama vuosi sitten hajotetusta laskimosta, joka kivasti vaikuttaa jalan aineenvaihduntaan. Sinänsä muuten ihan hyvä kenkä kun saa sovitettua puikkasiteisiin. Tossa myös 120 flexi vastaa aika lailla totuutta toisin monessa muussa rando/hybridipöntössä. Tuo kun moni muukin kenkä vaatii liikaa lukkojen ja vipujen kanssa pelaamista nousu/laskuasennon aikaan saamiseksi. Huomasin parin noin +25 km rando/kivien kiertelykeikan jälkeen, että yli 20 asteen pakkasessa pitäisi noi säätöhommat saada aika lailla yksinkertaisesti ja nopeasti kohdilleen. Ens kaudella ajattelin kokeilla Dynafitin Hoji Free kenkää, joka ainakin kauppatyyppien perusteella vaikutti pätevältä. Tyypit tosin otin Hoji Pro Tourilla. Tartten tuon kärjen kenkään kun en jaksa kaksien monojen kanssa säätää ja kuljettaa reissuissa mukana. Hojissa nousu ja laskuasennon säätö menee aika lailla näppärästi yhdellä vivulla.
Siihen ne parkkeeras. Siteet toimi niinku pitääki! Tulipahan seki testattua :)
https://c2.staticflickr.com/8/7898/33312004498_51b91a8a40_b.jpg
Mulla aukes muinoin aika usein kumpareikossa ja sitten jatkui matka yhdellä suksella. Jotenkin pelkäs niveliä niin ei viitsinyt sikakireelle vetää
Jami2003
27.02.2019, 19.01
Neljä päivää takana Åressa ja kaksi edessä. Kovat oli odotukset mutta kokonaisuudessaan reissu alkaa kääntymään pettymyksen puolelle laskemisen osalta. Keli on ollut koko ajan plussan puolella ja tunturityyliin vaihdellut päivän aikana kovasti. Vaikka aurinkokin on näyttäytynyt pääsääntöisesti on tullut vettä, räntää tai lunta. Tämä nyt sinänsä ei haittaisi mutta kun tuuli on niin kovaa että tuolihissit ei juurikaan pyöri. Kahtena päivänä laskeminen on täysin halvaantunut alarinteisiin. Yhtenä päivänä tuolihissit oli auki että pääsi siirtymään ilman autoa rinteistä toisiin ja yhtenä päivänä pääsi jopa kabiinilla huipulle asti. Onneksi tuli heti käytyä.
Aivan käsittämättömän sääherkkä paikka ollut ainakin tämän reissun perusteella ja hissit on vielä silleen että heti kovempi tuuli sulkee yhdystuolihissejä jonka jälkeen kulkeminen rinteiltä toisille halvaantuu ja vain alaosan pienet rinteet on auki. Lisäksi plussa kelien takia rinteet ovat varsinkin iltapäivällä sohjoiset ja huonossa kunnossa. Mikä kyllä ei yhtään haittaisi jos vaan hissit pyörisi.
Summa summarum. Oli kyllä minun eka ja vika Åren laskureissu (maastopyöräily touhu vois olla kiinnostavaa). Seuraava lasku reissu suuntautuu jonnekin sää varmaan kohteeseen joka ei halvaannu vaikkei keli ihan nappi olisikaan...
^kyllä ne kelit on ollu samankaltaisia täälläki. Puutereille on saanu heittää hyvästit. Kovia tuulia ja lämpöaalto. Jopa ounasvaaralla oli tuolihissi kiinni ykspäivä :)
Tais vaan sattua sulla paska mäihä säiden puolesta
Jami2003
27.02.2019, 23.00
Joo myönnetään että kelit on varmaan normaalia huonommat. Tosin mielessä on käynyt että jäämeren läheisyys pitää varmaan kelit epävakaampina kuin Suomen Lapissa tai Alpeilla. Luin jostain arvosteluistakin että Åre on hieman epävakaisen sään maineessa.
Harmittaa vaan kun kovat odotukset kunnon laskuista on kariutunut kelien takia. Lipuistakin tuli pulitettua pitkä penni.
Jami2003
28.02.2019, 18.39
Aijai, tänään hyvä keli ja hissit pyöri ihan ylimpiä lukuunottamatta. Heti parempi mieli ja ajatuksen tulevaisuuden mahdollisissa laskettelu reissuissa [emoji3]
Viikolla 8 oli Syötteellä kyllä erinomaiset puuterikelit. Pikku-Syötteellä pääsi laskemaan koskematonta puuteria ihan rinteessäkin kun parin Länsirinteen toinen reuna oli jätetty tarkoituksella hoitamatta ja eihän siellä ole edes ketään muita laskemassa. Omaa uraa sai piirtää. Tällä viikolla Oulun hiihtoloman aikaan taitaa tilanne ole ruuhkan suhteen toinen ja puuteriakaan ei toki ilmeisesti enää ole, koska lähdettyämme lauantaina keli meni reilusti plussalle.
Ja piti mun taas vähän koittaa hyppiäkin. Ohessa rakeinen screenshot kännykkävideosta. Gräbi oli ainakin sekunnin kymmenyksen ajan kiinni :)
https://ep1.pinkbike.org/p5pb16914271/p5pb16914271.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p4pb16914270/p4pb16914270.jpg
Neljä päivää takana Åressa ja kaksi edessä.
clipclipclip
Schade.
On kyllä pienestä kiinni: Olimme Åressa edellisen viikon, ja kaikki hissit käytössä huipulle asti joka ikisenä päivänä. Sää sopivasti muutaman asteen miinuksella, rinteet huippukunnossa (paitsi alarinteet iltapäivästä irtolumesta knööleillä).
Ajattelin automaattisesti että mennään myös ensi vuonna, mutta tämä viesti saa hieman miettimään.
Tuuripeliä se on tietty säiden suhteen aina. Pitäis voida lyödä reissut lukkoon muutamaa päivää ennen lähtöä, niin vois valita aina sen mestan, minne on just tullut puoli metriä puuteria ja aurinko paistaa.
Melkeinpä se menee niin, että mitä isompi mäki ja mitä enemmän puurajan yläpuolista laskettavaa, sitä haavoittuvaisempia ne on huonolla kelillä. Jos pysyy Etelä-Suomessa, ei tarvi pelätä, että gondolit ei kulje :)
Viime talvena 8-viikko oli Åressa oli ihan bueno ja 9-viikko tais olla vielä parempi ainakin offarilumien suhteen.
Tuuripeliä se on tietty säiden suhteen aina. Pitäis voida lyödä reissut lukkoon muutamaa päivää ennen lähtöä, niin vois valita aina sen mestan, minne on just tullut puoli metriä puuteria ja aurinko paistaa.
Juuri noin toimittu viimevuodet ja lähes aina ollut lumet kohdillaan, auringon kanssa arpapeliä mutta metsähiihtoa sen puute ei pilaa. Taitaa vaan onnistua Äijäporukalla tuo äkkilähtö, ainakin omalla kohdalla näin on.
Jami2003
06.03.2019, 21.10
Mitä veli on tuolla Alpeilla käynyt niin aika aurinkoista on ollut ja hissitkin pyörinyt. Tosin lapsettomana on liikenteessä myöhemmin keväällä...
Alpeilla kun käy huono tuuri, niin voi käydä esim. niin, että viikon eli käytännössä kuuden laskupäivän reissusta sataa kolme päivää lunta putkeen niin paljon, että ei pääse laskemaan ollenkaan. Toisaalta viime vuosina joinain talvina lumenpuutekin on ollut ihan yleinen vaiva ja paikalliset vaihtelut lumitilanteen suhteen voi olla suuria. Ainoa täysin varma tapa on se, että valitsee kohteen viime tingassa lumitilanteen ja sääennusteiden perusteella, mutta jos pitää reissata jonain ennalta määrättynä ajankohtana, varsinkin koulujen hiihtolomaviikoilla, viimetingan varaamisessa on se huono puoli, että huonolla tuurilla ei pääse yhtään minnekään..
^me oltiin Sierra Nevadassa vuodenvaihteessa ajankohtaan jolloin ei pitänyt olla tungosta. Ja paskan marjat; Pyreneillä oli ei-oota lumen suhteen ja koko Espanja suuntasi samalle vuorelle meidän perässä...ja hissijonotettiinhan me sitten oikein reilusti. Äkkilähtö paras mutta ei välttämättä perheen kanssa/isommalla remmillä ole kovin helppoa organisoida.
Jos Äkkilähtö onnistuu ja puuteri on se juttu niin tuolta https://wepowder.com/en/forum/topic/265845 löytyy tieto milloin ja mihin.. ( ja paljon muutakin)
Nyt on taas tätä herkkua tarjolla lapissa ku lunta on tullu reilusti lisää eilen ja tänään
https://farm8.staticflickr.com/7860/47327524431_177ace57b6_o_d.jpg
Hui että huutaa reidet hoosiannaa ku tuolla puuterissa pöllyytelly paripäivää.
Ens talveksi pakko kyl ostaa oikiat vapaalaskusukset näitä kelejä varten. Toki vois siirtää siteitä taaksemmaski ettei tarvis niin pirusti piettää painoa takana mut sitte lennellään aina selälleen hypyissä.
Armada arv 116 yrittäny mettästää käytettynä mut ei oo tärpänny. Uudet kait o hankittava
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190316/0e32a440cd1916d4cce9bae495bc3251.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190316/d1eeec662aeec7846ff49d2c1ca46c6f.jpg
Rukalla osu kelit kivasti tiistaina ja keskiviikkona kohdalleen eikä rinteissäkään ollut tungosta. [emoji4]
Kävin ulkoiluttamassa Neitiä. Korkealle taivaanrantaan kohoavat rinteet olivat oikein mukavia...alppikeskus Meri-Teijo :)
Hemavanin takamaastoja käytiin tutkimassa, mainio paikka tuohon hommaan
https://www.youtube.com/watch?v=5CN8bNGwUwM
Näin kesän kynnyksellä iski laskettelukärpänen; eilen ostin skimbat ja varasin majoituksen helmikuulle 2020 Andorrasta. Skimbat tietysti halpuutuksesta ja hotellinkin sai edullisesti. Pitkä vuosi edessä...
Hemavanin takamaastoja käytiin tutkimassa, mainio paikka tuohon hommaan
Ei hitto tuo paikkahan rupes kiinnostaa. Enemmän ku åre. Vieläkö sais jonku houkuteltua mukaan :D
https://www.lumipallo.fi/hiihtokeskukset/ruotsi-ja-norja/hemavan-tarnaby/
^Tsekkaa myös Kitteli, oltiin n. 30v sitten siellä, myös Helillä muutama huippu.
^joo aika vähän löyty tuosta. Ilmeisesti Kittelfjäll? erikoisen näkönen paikka. Ilmeisesti jääny vähä unohduksiin. Ei edes lumipallosta löydy sitä
^ Hemavanista voi tehdä päiväreissun Kittelflälliin, n.130km. Oma subjektiivinen mielipide on että Hempassa paremmat offilaskut, Kobåset(Kungslifteniltä pääsee pienellä haikilla) on vaikuttava paikka ja laskulinjoja paljon puhumattakaan muista alueen vuorista.
Jartsu01
01.09.2019, 23.01
Onkohan täällä Italian kävijöitä?
Ajatuksena on lähteä ensi talvena jonnekin päin Italiaa laskemaan ja mietin, missä olisi varmimmat kelit.
Nyt listalla Sestiere, Cervinia ja Monte Rosa. Näistä haluaisin arpoa säävarmimman paikan.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Mä olen ollut Hemavanissa vajaa parikymppisenä eli 20 vuotta sitten bussireissulla Oulusta. Rinteistä en muista yhtään mitään. Outoa kun nyt ajattelee. Olutkin oli vain mellanöliä. Muutoin matkasta on jäänyt mieleen sentään jotain yksityiskohtia. Åressa olin perheen kanssa taas kanssa vain kertaalleen n. 13 vuotiaana ja siitä muistan edes jotain vähän paremmin.
Ajatuksena on lähteä ensi talvena jonnekin päin Italiaa laskemaan ja mietin, missä olisi varmimmat kelit.
Nyt listalla Sestiere, Cervinia ja Monte Rosa. Näistä haluaisin arpoa säävarmimman paikan.
Missä suhteessa säävarminta on haussa? Lumivarmin? Puuteripotentiaalisin? Aurinkoisin? Nuo sulkee jossain määrin pois toisiaan. Alppimatkoilta tuli just joku mainos, missä oli listattu viime talven aurinkoisimmat kohteet. En muista miten ne meni, jos sinne soittaa, niin osaavat varmaan kertoa. Lumisadehistorioita löytyy useammastakin lähteestä, esim. tuolta (https://www.onthesnow.co.uk/aosta-valley/cervinia-breuil/historical-snowfall.html?y=0). Mutta kuten noista historioista aika nopeesti käy ilmi, talvet vaihtelee ja kun historia ei ennusta tulevaa, niin yksinomaan tuuripeliä hiihtomatkat lopulta on :)
Jartsu01
05.09.2019, 09.40
Tärkein on aurinkoisuus, lumi ja puuteri seuraavina
Oisko suositella randomonoja alppisiteisii? Lesti varmaan joku 101mm.
Ei tarvi olla mikkää proluokan monot. Mukavuus ennenkaikkea
Tuli ostettua vähän vääräntyyppiset monot viimetalvena vaikka hyvät onki. Varsi ei taivu tarpeeksi että sillä ois hyvä hiihellä
Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla
Tärkein on aurinkoisuus, lumi ja puuteri seuraavina
Alppimatkojen mainossähköpostista kopioituna. Ajankohta näyttäis merkkaavan sijaintia enemmän.
Aurinkotunnit/päivä 2019
Määränpää
Tammikuu
Helmikuu
Maaliskuu
Bad Gastein (https://one-lnk.com/x1eO1z9g-B6Jh5O0EaeIi9byakbLbuCU2n2ttxiYGuClaMYXH4RQVidzcOT 05Af6IAfxEGMrPlNBD1u2J5MdJwvLg/x1eoUlfO_txpvewmuswr0EU5-etYlAwXhwta7TkIKatzW9Go1SNUUSrZPXsNBja9dUfIC2kiUH2 ZxYvCaO4kQq2TJ8EsE37NeRGJ2AUTXWB2L-bKvJU27Pl5a4qtIkEF1FWtRlQ9icfTZJdzFb6Cl1QUv4MjDerI DPh-6MwPL250HXMgSVdAtFxQjsqOs1Hg0Tt5nMnQFKXo2YzAQXjoIr PrrH75BsjDkMT7H7dagnyH7RmmLC2BSRKDb0PubIlgQkZx5ehF 785U9txBAIG7N_waKaZMG-6O88hXP_TaHNlTK6vxwi0TGR_MahWlFY4vfxk/x1e4yan9PGUA3jeYe61QVSaZQ/)
4,4 h
5,7 h
7,1 h
Cervinia (https://one-lnk.com/x1eO1z9g-B6Jh5O0EaeIi9byakbLbuCU2n2ttxiYGuClaMYXH4RQVidzcOT 05Af6IAfxEGMrPlNBD1u2J5MdJwvLg/x1e9yZWXcDBGqUxVXcwrp3vXcmXEXWIDGJLch8rGBxpuIOqZeo ewkRbjYJ8uErOnu30oliUs7YGATe6m-TY72Z_9E8mhiUGcZGjSAjsbRv_J6nhunbWeP0ZwZ-ZhlV4hD-V_ljkVJN89fQaBQ8WhEj15FIQDGVHc0Pa61g-OAa7GecUMg8ylsYIg3WAIShIiguC8EC2e4mZGqRGvWePeNp2BQ gC2t1b8ltCyODF1S03Ic87d2kw5x7ALbwtUbRv3eP2a51hjvM1 Vmgfjj-nA8FEytYn8QpS6zq7euGHilojGTM/x1e4yan9PGUA3jeYe61QVSaZQ/)
5,1 h
7,3 h
7,4 h
Sauze d'Oulx (https://one-lnk.com/x1eO1z9g-B6Jh5O0EaeIi9byakbLbuCU2n2ttxiYGuClaMYXH4RQVidzcOT 05Af6IAfxEGMrPlNBD1u2J5MdJwvLg/x1eG4wqkqUQd7Ph9-fvIDOmbwF3NKgf3O5SYeaAj8drLD8qMl3aRKRHzWhutQ9hejtA kj-wxCan8QBSpjW5W-huQWHpGacY3fmscVtWWDgKWRB4O2uWfbFEKtB1rFaJAI0QMD51 pLY4ZekT2YuzUOeNfKEagB8DxDjoVoHsY35SatZxkhJ0MNx83V N6kiqKti7TYCnuv1MleiXc8ztAqTNVdPsDUMPGMSUWfO-61suxTC0i5vsHlBU3oTqVC7vY7hDkv8bXMxT2KTTCzHT_k_LQX YPpHtMhlHz9VlzPVDW1xHSmprxJlHy6tYBxYms2BaSN/x1e4yan9PGUA3jeYe61QVSaZQ/)
6,6 h
8,0 h
8,8 h
Champoluc (https://one-lnk.com/x1eO1z9g-B6Jh5O0EaeIi9byakbLbuCU2n2ttxiYGuClaMYXH4RQVidzcOT 05Af6IAfxEGMrPlNBD1u2J5MdJwvLg/x1e8eSnirYQhe_HhOP_gV4YHw7SPLkkJ9yK73YIxbRu1zZ7S6S AmGDBoPKE4Q5echxYJigkCFQrvJMW9tNkIvWVvcAmJSW_xLK4g fmpRX9b3m_piVdhYpHbFBshWxO86KxCevF5h3OAVq60CkCAtQO cJPOOPfni3PMzrMdixGE5HlS9Mpfgvr3295Bhz1taLZFhYKiF7 msV1KeNFyGkbSX2p9ONUOrzZ98xyTaDO0eWnBNaSV_AvlReqri fKf7J0NSSsz58ruzQjzKjNgCy8RwCNflmLFkN3nHY7mIIy_Rc1 Vj9W8E9lSZDFEp2mB0Nde4t/x1e4yan9PGUA3jeYe61QVSaZQ/)
6,0 h
7,5 h
8,1 h
Sestriere (https://one-lnk.com/x1eO1z9g-B6Jh5O0EaeIi9byakbLbuCU2n2ttxiYGuClaMYXH4RQVidzcOT 05Af6IAfxEGMrPlNBD1u2J5MdJwvLg/x1ehu7kgR2tGjR-nITE1Q8kaL9KmPOh4olBIrkQEc95RC635lIwsIizK0ppuFTSAH tiodIZZ4mGHIpxoZiKA97SEpyGBLLQDEF-joUhhkZ8vcWd9xCB6rF6MQHkSrrHbKaXKy61Vf1WviitMAndp2 kEUJhkSj32madF5ak3K6krsCgCqqJQJgp0MIviVai4DwbKklPu vfiZHY07okY5P2-P7ROrWWQcNUYWbMW_OWGuFSX4I9AP_iK4pN5Utd9B9sWMRO-PcZgQvD1xL4H__L8WKNZpV_N4xUt7H_Lq9qiw4Y_OmdWgnoHyl Qo81VzFHT3n/x1e4yan9PGUA3jeYe61QVSaZQ/)
6,7 h
8,1 h
9,4 h
Kaprun-Kitzsteinhorn (https://one-lnk.com/x1eO1z9g-B6Jh5O0EaeIi9byakbLbuCU2n2ttxiYGuClaMYXH4RQVidzcOT 05Af6IAfxEGMrPlNBD1u2J5MdJwvLg/x1eE-ZCFnJ7u9zz-Q_4cHDXxQI35Df5FtaYQjWKskywsTE7Y-sLjkuiC8mnlUA7YplEHnVzejDE4bKaFmxmymEXNqf4iIXpmTuk Aah9K-mw231fHO1kgbP8HecUgQi4hqiuOY6AmiNAITUceGvemPBzBr26 PU93Fii52ls5cnsePi6cVsnIXzzmGEZ6PasGTMX7dVKxKdunXI enRyt79IYqagzLNF4uSt1FSo8w94I29sbDKZjgxbPfWnM_x8Mb 2L8vZ43QqXlr7KRZW6wC-Z2iuf9ovokSfYk5lS80ayVTdOg/x1e4yan9PGUA3jeYe61QVSaZQ/)
4,2 h
6,4 h
6,5 h
Jartsu01
05.09.2019, 23.47
Kiitos vaivannäöstä, minun on pakko mennä viikolla 8. Otan nimittäin matkaan yhden lukiolaisen, enkä halua että hän joutuu ottamaan koulusta vapaata.
Osaisko joku suositella jotain pientä reppua alamäkihiihtoon (joka ei välttämättä edes ole lasketteluun suunniteltu)? Päissäni speksannut jotakuinkin näin:
* noin 15 litraa, mielummin vähemmän kuin enemmän
* pitää märän ulkopuolella
* lantiovyö + rintaremmi jotta pysyy paikallaan
* mukana kannetaan eväitä ja jotain vaihtovaatetta/työkalua, ei siis tarvita mahdollisuutta suksien/kypärän/hakun/tms kiinnittämiseen
* vyössä/remmeissä taskua ja lenkkiä
Viime reissu meni fillarirepun (Deuter Superbike 18 EXP) kanssa kun ei muutakaan ollut. Muutenhan reppu on oikein mainio mutta turhan iso eikä vettä kestä.
Kiitti etukäteen!
Jartsu01
11.09.2019, 21.16
Osprey Talon on ihan toimiva ja noiden speksien mukainen. Niitä löytyy useampaa kokoa.
Jartsu01
11.09.2019, 21.17
https://www.ospreyeurope.com/shop/fi_en/talon-11-17
Kiitos - näyttäisi asialliselta laitteelta. Pitänee käydä kaupassa kokeilemassa kun joissain kommenteissa valittelivat olevan "pieni" (ei siis reppu mutta hihnat). Ei ilmeisesti vesitiivis mutta joku "water repellent" eli kait tuolla lumessakin pärjäisi. Kuten sanottu, en mitään läppäreitä tms tuolla kanniskelisi...
Jartsu01
12.09.2019, 18.56
Olen käyttänyt omaani (22 l) lähinnä pyöräilyssä ja joskus laskuhommissa. Vedenpitävyys on sitä normitasoa. Vanhemmassa mallissa lantiovyö oli aika lyhyt, mutta tänä vuonna ostamassani uudessa repussa se on pidempi.
Oikeasti vedenpitävät reput ovat sitten melonta/caving osaston kamoja.
Olen käynyt Italiassa Dolomiiteilla ja Cerviniassa. Monte Rosa on ollut joskus vakavassa harkinnassa ja Sestriereäkin on joskus melkein harkittu, eli en osaa näiden keleistä mitään.
Omat Alppireissut on yleensä viikolla kolme, ja silloin en lähtisi Cerviniaan. Aivan liian kylmä ja tuulinen paikka tuohon aikaan. Viikolla kahdeksan on varmaan jo ihan toiset kelit, ainakin lämpimämpää pitäisi olla, mutta ei välttämättä vähemmän tuulista. Cervinian reissulta parhaat muistot jäi Aostan kaupungissa olevasta Pilan pienestä keskuksesta, sinne menisin uudestaankin, vaikka en välttämättä viikoksi.
Jos kohteen pystyy päättämään vasta vähän ennen matkalle lähtöä, niin hyvänä lumitalvena suuntaisin ehdottomasti Dolomiiteille.
Olen käyttänyt omaani (22 l) lähinnä pyöräilyssä ja joskus laskuhommissa. Vedenpitävyys on sitä normitasoa. Vanhemmassa mallissa lantiovyö oli aika lyhyt, mutta tänä vuonna ostamassani uudessa repussa se on pidempi.
Osprey Talon 11 kotiutettu. Halusin tukea kivijalkaa keskiviikkona ja kotimatkalla kävelin pari kilsaa ylimääräistä vain todetakseni että jälleenmyyjä on laittanut pillit pussiin. No, Amazon tarjosi 22 euroa halvemmalla kotiin kannettuna ja koska palauttaa saa niin en nähnyt riskiä. Nyt ollaan kylmätyypitetty ja onhan muuten erikoisen hyväntuntuinen laite! Omaan kroppaan just sopivan korkuinen ja ne hihnatkin ovat vallan riittävän pitkät, pitää itse asiassa käydä emännän tukkalaiteosastolla hakemassa pari ponnaria jotta saa ylimääräiset sidottua pois roikkumasta. Laskettelurotsinkin kaivoin esiin ja sopii yhteen kuin nenä päähän. Mä luulen että meistä tulee ton repun kanssa oikein hyvät kaverit hiihtokauden ulkopuolellakin (reippailu, fillarointi - miksei ihan muuten vaan jos/kun kaupungilla pyöriskelee).
Kiitoksia vielä kerran tästä vinkistä!
Jartsu01
29.10.2019, 22.22
Hyvä jos osui kohdilleen. Nuo Ospreyt ovat muutenkin hyviä kantolaitteita.
Jokos joku on ehtinyt Lapin lumia korkkaamaan? Uusi vuosi - loppiainen varattu Ylläkselle, mutta nyt kun vahvasti näyttäisi aikaiselta talvelta, niin vähän kiinnostelisi itsenäisyyspäiväviikonloppua venyttää jompaan kumpaan suuntaan ja suunnata pohjoiseen jo silloinkin.
Eipä nuita taida olla ku ruka ja levi auki. Ensviikolla alkaa aukiamaan paikkoja enemmän.
Nythän sinne ylläkselle voi mennä randoileen ku hissit ei pyöri
Kaveri kävi jo korkkaamassa Levin eturinteet (ZeroPointin vieressä olevat) parina edellisenä päivänä. Ite menossa vasta itsenäisyyspäiväviikolla jolloin tarjontaa mäkien suhteen lienee (toivottavasti) selvästi enemmän.
Nythän sinne ylläkselle voi mennä randoileen ku hissit ei pyöri
Harmi vaan, että ei millään ehdi sinne asti nyt.
Ehdin tossa jo suunnitella marraskuussa torstai-illan autojunaa Rolloon ja siitä pe-aamuna Leville 2 yötä ja sunnuntaina kotiin. Mut vaimolle ei sopinut mikään viikonloppu marraskuussa. Lauantai lähtö olisi sopinut, että oltais laskettu su-ma ja tiistaina kotiin. Mut sinnepä ei mene autojunaa lauantaina.
Pitää odottaa jouluun. Prkl.
Prkl täälläkin meinas päästä. Ostin tytölle maaliskuussa uudet lautailukengät. Otin numeroa isommat varmuudeksi eli kokoa 40. Ei käytetty keväällä ollenkaan. Nyt kun haettiin talvikamat varastosta ja neiti sovitti kenkiä niin pienet olivat. 150 euroa kankkulan kaivoon. Tarttis 2 numeroa lisää. No ehkä 5 vuoden päästä nää "vanhat" käy kenties jo pikkuveljelle. Jos lautailee eikä skimbaa. Ehkä pitäis vain yrittää myydä pois satasella.
...vähän kiinnostelisi itsenäisyyspäiväviikonloppua venyttää jompaan kumpaan suuntaan ja suunnata pohjoiseen jo silloinkin.
Kiinnostelu realisoitui siten, että laitoin autojunapaikat ostaen, kun vaimollekin sopi pitää torstai vapaata töistä ja pojalla ei ole mitään, mikä estäisi yhden koulupäivän skippaamista. Tulee taas tehoreissu: keskiviikkoiltana duunista suoraan junaan, torstaina arviolta kymmenen kieppeillä Pyhällä rinteessä. Sunnuntai-iltana Rovaniemeltä takas ja maanantaiaamuna junasta suoraan duuniin. Ajankäytöllisesti tehokkaasti hyödynnetty pitkä viikonloppu ja 4 täyttä laskupäivää :)
^Kävi muuten sillai hauskasti, että Pyhällä näyttäkin olevan vapaalaskukauden avajaiset (https://pyha.fi/tapahtuma/itsen%C3%A4isyyspaivan-viikonloppu) tuolloin. Kaikenlaista aiheeseen liittyvää happeninkiä, maksutonta lumiturvallisuusluentoa jne. ohjelmaa sekä Black Croswsin että Salomin testisukset. Toivottavasti lumet pysyy!
Ah kipasin luostolta super kaussarin. Enviikolla sitä pääsee sinnekki jo laskeen ja niin taidan tehdä.
Kausi kyl startannu ennätys aikasin.
Vielähän se kyl kerkee mustan joulun tehdä
Joo ei kuulemma tarvii montaa päivää laskea niin kausari kannattaa Luostolle. Tutuilla on mökki siellä ja pari kertaa lapinreissu riittää niin. Kolmannella ainakin oltiin jo reilusti voiton puolella.
^Tolla superilla saa lisäksi käydä ounasvaara, pallas ja olos. Ennakkohinta 250€.
Pallakselle pitää kyllä päästä keväällä. Se paikka on jotenki spesiaali. Varsinki randoilijoille
15-17 vuotiaana käynyt pari kertaa Pallaksella. Aloitin lautailemaan siellä kokeilemalla kaverin lautaa päivän ajan (varmaan silloin 16 vee) ja sen jälkeen en ole sitten suksilla laskenutkaan. Siitä on 25 vuotta :)
Kun vielä laskin suksilla siellä ekalla kerralla enne lautakokeilua muistan ne rinteen yläosan kummut. Kun otti kovat vauhdit ja ponnisti, niin huomasikin lentävänsä ihan liian pitkälle ja korkealle ja alastulo oli aika kova. Pääsi ns. yllättämään.
^Pallas on samassa tilassa vieläki. Sama erikoinen hissiki sielä toisellä puolen jossa automaatti antaa kapulan.
Tuohan on kansallispuistoa niin eipä siellä pysty koneellisesti muokkaan mittään. Eikä rakentaan mitään. Rinteetki on aikapitkälti luonnonmuokkaamia.
Pyhän itsenäisyyspäivä näytti tältä. Ei harmita, vaikka ei tullutkaan Salelta kutsua linnaan... :D
https://live.staticflickr.com/65535/49192876562_3fd43f8325_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49180992408_479f14a9bf_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49192175383_bc0526824e_h.jpg
Noita Stenun hienoja kuvia katsellessa tuli mieleen että onkohan täällä kellään kokemuksia Kohlan Vacuum Base skineistä ja niiden toimivuudesta suhteessa liimattaviin ??
Itse en liimallisiin skineihin kyllä enää palaa. Käsittelyn helppous on liimattomissa niin eri luokkaa. Kohlan vacuumit toimii mielestäni hyvin, kunhan pitää suksenpohjan puhtaana vedestä/lumesta. Ongelmia voi tulla kovalla pakkasella (-18°c ylöspäin) tarttuvuuden kanssa, mutta itse olen pärjännyt silloinkin. Tällä hetkellä vacuumien lisäksi käytössä Contourin hybrid skinit, joissa yhdistyy oikeastaan vacuumin ja liimaskinin hyvät puolet. Jos jotain pitäisi suositella, niin ottaisin nuo Hybridit. Kohlan uusimmasta Zerosta ei ole kokemusta.
Onko saariselällä tai lähiympäristössä varteenotettavia offari laskupaikoja? Aika loivalta paikalta tuo kesällä ainaki näytti.
arctic biker
09.12.2019, 16.46
Onko saariselällä tai lähiympäristössä varteenotettavia offari laskupaikoja? Aika loivalta paikalta tuo kesällä ainaki näytti.
Sen mitä ny noista seuduista enää muistan niin enempi leppoisaa telemarkmaastoa.
Itse en liimallisiin skineihin kyllä enää palaa. Käsittelyn helppous on liimattomissa niin eri luokkaa. Kohlan vacuumit toimii mielestäni hyvin, kunhan pitää suksenpohjan puhtaana vedestä/lumesta. Ongelmia voi tulla kovalla pakkasella (-18°c ylöspäin) tarttuvuuden kanssa, mutta itse olen pärjännyt silloinkin. Tällä hetkellä vacuumien lisäksi käytössä Contourin hybrid skinit, joissa yhdistyy oikeastaan vacuumin ja liimaskinin hyvät puolet. Jos jotain pitäisi suositella, niin ottaisin nuo Hybridit. Kohlan uusimmasta Zerosta ei ole kokemusta.
Suurkiitokset vinkistä- täytynee siis alkaa metsästämään tarjousta Contourin hybrid mix splitti-skineistä. Näköjään saaneet paremmat arvostelutkin kuin Kohlan Vacuum Zerot Outdoor GearLabin arvioinnissa: https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-climbing-skins
Meillä myös hybridejä kaksin kappalein, yhdet Contourit ja yhdet Black Crowsit, jotka on luultavasti Contourin tekemät ja yhdet Kohlan vacuumit. Hybridit pysyy vähän luotettavammin paikoillaan, jos irroittelua ja kiinnittelyä tulee toistuvasti, mutta vacuumien liimaton "liimapinta" on helpompi pitää puhtaana eli puolensa molemmissa.
Hmm. Oisko heittää nousukarvoja jotka ei vaadi tuommosta koloa suksen perään ku semmosta ei näytä omista löytyvän.
edit: Noh löysin ainaki kohlan multiclipit
https://static.skatepro.com/product/1500/black-crows-pellis-hybrid-135mm-trim-to-fit-skins-f.jpg
Kantaklipsut pysyy ihan hyvin paikoillaan, vaikka koloa ei olisikaan ja pysyy myös pyöreähköperäisissa suksissa. Mulla esim. Opinioneissa (https://www.freeride.com/img/review/original/17973_pic1c.jpg) kannan suora osuus on tosi kapea eikä ole Contourin klipsu karannut paikoiltaan koskaan.
Mjoo saman näkönen perä on nois armada tracer 108:ssakin
Luostollakin näytti olevan jo sen verran lunta että offareille viittis mennä. Päivän valoa vaan liian vähän aikaa.
Onko pyhä oikeesti parempi vapaalaskuun?
Ei oo tullu käytyä ku luostolle on kausikortti
Mä olen ollut Luostolla viimeksi vuonna -85 joten en osaa sanoa, mutta Luostoon erotuksena Pyhällä on ainakin kakkonen ja kolmonen eli noi kansallispuiston puolella olevat hissittömät tunturit. Kultakeron luoteisreuna on loivahkoa, harvahkoa metsää ja sillä reunalla rakkaa on vähemmän kuin muualla, joten sinne pääsee silloinkin, kun lunta ei riitä vielä muualla laskemiseen, mutta jonkun makuun se voi olla turhan loivaa paremman lumen aikaan. Meille riittää myös vaan seikkaileminen tunturissa eestaas, joten viihdytään loivemmissakin mäissä. Noi "viralliset" vapaalaskualueet on hissien puoleisilla rinteillä. (Jyrkemmillä rinteillä varsinkin kannattaa pitää mahdolliset vyöryt mielessä ja meillä on vyöryvarusteet mukana lumitilanteesta riippumatta aina, kun ollaan rinteiden ulkopuolella. Periaatteessa, jos lunta on niin paljon, että siellä voi laskea, on sitä myös niin paljon, että se voi vyöryä.)
Tossa Pyhän sivuilta (https://pyha.fi/hiihtokeskus/vapaalasku?gclid=EAIaIQobChMIsryx9_yx5gIVlqiaCh0-PQe-EAAYASACEgKTLvD_BwE#vapaalasku) löytyvässä kartassa ilmansuunnat on miten sattuu.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/luosto-production-uploads/general/vapaalaskukartta.jpg?mtime=20170105103001
^Joo kiitoksia tästä. Häätyy se vissiin tuollakin käydä. Paikat on kartotettu niin ei tarvi umpimähkään lähtiä seikkaileen :)
Noi vyöryvarusteet on vielä hankkimatta. Kauheet katteet niissä
^
Noi vyöryvarusteet on vielä hankkimatta. Kauheet katteet niissä
Enpä tiiä, nykyiset digitaaliset piipparit lienee tosi helppokäyttöisiä eikä kuitenkaan mitenkään hirveen hintaisia. Oma yli 10 v wanha Mammut/Barryvox tais maksaa liki
saman kuin nää uudemmat aikoinaan - vähintään jos inflaatiokorjain otetaan huomioon :). Vanhoja piti opetellä ihan käyttämäänkin, nykyiset kaiketi ovat semmoisia että senkun kytkee lähetyksestä hakumoodiin niin se opastaa näytöllä kaiken mahdollisen. Ainakin ennen noi paketit (piippari, sondi + lappari) olivat selvästi erikseen ostettuja edukkaampia nettikaupoissa.
^Joo kiitoksia tästä. Häätyy se vissiin tuollakin käydä. Paikat on kartotettu niin ei tarvi umpimähkään lähtiä seikkaileen :)
Noi vyöryvarusteet on vielä hankkimatta. Kauheet katteet niissäMammut Barryvox (uusin versio) lapion ja sondin kanssa näyttää irtoavan alle 300 kotiin toimitettuna. Ei nyt ihan posketonta... Riippunee siitä miten oman ja kavereiden hengen hinnoittelee.
Tuli ostettua Black Diamondin glidelite mix nousukarvat ku myyjä niitä suositteli. Camussa ne veisteli ne kaupan päällekki ku sattu olemaan samanlaiset sukset myynnissä.
Dakinen heli pro 20l olis tulossa.
Enää tarvis vaan ne lumiturvallisuus vehkeet. Uusia en raski ostaa.
Ja päivän valoa häätyy viel tovi ootella ennenku tositoimiin päästään. Lunta on kyllä tullu hyvin.
Enää tarvis vaan ne lumiturvallisuus vehkeet. Uusia en raski ostaa.
Ja päivän valoa häätyy viel tovi ootella ennenku tositoimiin päästään. Lunta on kyllä tullu hyvin.
Laita Relaa.com ostoilmoitus. Vähän näyttää olevan asiallisia vehkeitä käytettynä myynnissä tähän aikaan vuodesta.
Laita Relaa.com ostoilmoitus. Vähän näyttää olevan asiallisia vehkeitä käytettynä myynnissä tähän aikaan vuodesta.Joo häätyy laittaa. Facebookkiin ja toriin laitoin jo
Tai jos et tartte kuin jotain kertaluontoista reissua varten niin kato kuinoma.fi:ista vuokralle.
Mitehän kiilopää soveltuu kiivettäväksi ja laskettavaksi? Kesällä kävin tuolla ja mieleen jäi että sopis. Lähes puuton kukkulahan tuo. Mutta aiheuttaa kansallispuisto jotai esteitä?
Mittään en netistä löytäny. Jotain tapahtumia siel järjestetään kyllä.
Ois viikon reissu sinne ei sitä jaksa murtsikkaa joka päivä. Rinteetkin vaikutti meleko pieniltä
Jami2003
28.12.2019, 09.03
Kyllä siellä laskea voi. Mutta huonosti soveltuu minusta. Muutamia kertoja on Kiilopään rinteitä alas tullut, en lasketellen mutta teräskantti suksilla. Ensinnäkin ovat vähän turhan loivia minusta siihen touhuun ja lisäksi yleensä aina tuuli on puhaltanut tunturiin kovan kannan jonka päällä kurvailu ei nyt varsinaisesti nautinto ole. Tietysti nyt aina kerran laskee että voi sanoa tehneensä :)
Mitään kieltoa siihen ei ole. Useampana talvena siellä on jotku vedättäneet itseään leijavarjolla laskettelusuksilla.
Onhan Saariselällä oikein rinteetkin jos haluaa vaikka päivän käydä siellä laskemassa.
Joo ohan sielä ja varmaan käynki mutta mietiskelen vaihtoehtoja jos ne ei jaksa pitää mielenkiintoa yllä.
Jami2003
28.12.2019, 09.41
Tuo leijavarjo touhu ois mielenkiinnosta kokeilla niissä maisemissa. Lisäksi Kiilopäällä on vuokralla läskipyöriä jos haluaa vaihtelua päiväksi.
Joo ohan sielä ja varmaan käynki mutta mietiskelen vaihtoehtoja jos ne ei jaksa pitää mielenkiintoa yllä.
Taitaa olla skinnaamimen ihan hyvä vaihtoehto Saariselällä mielenkiinnosta riippumatta.. :D
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006362311.html
Meille tais tulla tavallista tyyriimpi Ylläs-viikko, kun paloi riisit pohjaan, vuokrakämpän automaattihäly pärähti päälle ja kutsui palokunnan paikalle. Kaikkee sitä sattuu... :D :D Toivottavaati ei enempää ja sellasta, mistä ei selviä rahalla!
Ylläksellä tällasta tällä kertaa. Lumitilanne paras koskaan tähän aikaan vuodesta komenani. Laskea pystyi aivan joka paikassa ja koko viikon aikana ei kolissut kiviin kertaakaan. Vuodenvaihteen suojasää korputti offarit, mutta kivempaa siellä silti oli kuin rinteissä. Säiden suhteen oli tarjolla kaikkea muuta paitsi yhtään kunnon dumppia ei osunut kohdalle, vaikka vähän uuttakin lunta tuli. Tuulta oli sen verran, että gondoli ei kulkenut kuin muutamana päivänä, mutta kun ne päivät käytettiin lähimäkien skinnailuun, niin eipä sekään haitannut kuin meidän junnua vähän, jota ei olla saatu vielä skinnailusta innostumaan.
https://live.staticflickr.com/65535/49331983446_cde6c45220_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49332204657_83142c2baf_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49339432078_e80f8fda3e_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49339910091_6b3fbf5d95_h.jpg
Hiano kuva toi alin.
Mä oon suosiolla skipannu laskettelut nyt noiden vesisade/pakkas vaihtelujen takia. Hiihtoki meinannu olla tuskaa ku jäässä paikat.
Ei ne varmaan kyl tunturissa niin pahasti vaikuta
Eilen oli vielä kohtuulliset lumet. Tämän päivän sateet taitaa tulla vetenä ylhäälläkin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200107/fd9bcb38caa178a44dd8c787e97a9aa4.jpg
^ toi Luosukurun Äkäslompolon puoleinen reuna näyttikin ylhäältä katsoen siltä, että tuuli oli pakannut siihen irtolunta eniten. Taidettiin olla melkolailla samaan aikaan mestoilla..
^ toi Luosukurun Äkäslompolon puoleinen reuna näyttikin ylhäältä katsoen siltä, että tuuli oli pakannut siihen irtolunta eniten. Taidettiin olla melkolailla samaan aikaan mestoilla..Aika varmasti ristiin mentiin, kun kolme nousua eilen tuossa otettiin vaimon kanssa.
Hiano kuva toi alin.
Mä oon suosiolla skipannu laskettelut nyt noiden vesisade/pakkas vaihtelujen takia. Hiihtoki meinannu olla tuskaa ku jäässä paikat.
Ei ne varmaan kyl tunturissa niin pahasti vaikuta
Kiitos kuvasta kuuluu rouva Stenulle.
Joo jos asuis pohjoisessa niin voisi vähän helpommin kelien mukaan päättää, milloin menee tunturiin ja milloin ei. Ankeen etelän asukkina pitää mennä, kun pääsee :)
Jami2003
07.01.2020, 18.10
On kyllä Stenun kuvissa tunnelma kohdallaan.
Huonolta näyttää laskemisen kannalta keskisuomessakin lumitilanne. Ei ole paikallismäkeä saatu edes auki ja vaikkei se iso olekaan oon käynyt siellä kerran pari pojan kanssa pitämässä tuntumaa yllä isompiin mäkiin.
Hienoja Lappikuvia.
Duunimatka Vancouveriin Helmikuussa ja siihen kokoustamisen jatkoksi pari päivää Whistler Blackcombia. Ehkä hivenen täpinoissäni lasken päiviä.
Pitää ostaa henkselihousut ja pilvisen lumisateen lasit ennen reissua. Tai ehkä jätän ostamatta, niin saattaisi osua puuteripäivä kohdalle.
Monesta harrastuksesta wannabeet julistanut, jotta kiellettävä. Kun ei tarpeellista ja ihmiset voi hyvin elää ilmankin. Mm. metsästys. Että laskettelu ehottomasti kiellettävä sen ison hiilijalanjäljen ja tarpeettomuuden takia.:cool::cool::cool:
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.