PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mahdollisimman halpa takanapa konelaakereilla



KotooTöihin
24.11.2017, 14.48
Mahdollisimman halpa takanapa konelaakereilla.
Mua ei ihan hirveesti innosta tuo kuppi ja kartio laakerityypin huolto ja säätäminen. Viimeks keskiviikkona oli aika tahmee työmatka. Oli kaikki 4 astetta pakkasta. Nyt jonoon halpoja napoja joihin saan vaan paiskata uudet laakerit. Budjetti on tällä hetkellä 0. Saa hyvää talvivassua ehdottaa myös.

oppes
24.11.2017, 18.00
Tahmea työmatka? Kuin? Mitäs tekemistä kartio-/kuulalaakeri-tyyppisellä takanavalla on tuon kanssa? Onko sulla akseli vedetty niin kireälle, että kylmät säät oikeasti tuntuvat? Ihan kaikki ei ole kyllä mennyt kohdalleen, jos noin on...

plr
24.11.2017, 18.32
Minulla on hyviä kokemuksia Fulcrum Racing 5 ja 7 kiekoista, joita saa noin 150-200 € hintaan. Sattumoisin vaihdoin noihin 5-sarjalaisiin eilen urakuulalaakerit ("konelaakeri") takanapaan ja vapaarattaaseen, koska oli muodostunut jonkin verran klappia kiekkoon eli kehä heilui millin-pari sivusuunnassa laakereiden kulumisen seurauksena. 2RS-tyyppiset molemmin puolin kumisuojatut laakerit (4 kpl) maksoivat yhteensä noin 15 €. Vaihto on suhteellisen suoraviivainen operaatio, mutta vaatii jonkin verran työkaluja.

Kiekoilla oli ajettu noin 7 vuotta kaikissa mahdollisissa keleissä ja kolme neljästä laakerista olivat ruosteessa, välystä oli tullut ja laakerirasva oli heikosti paikoillaan/jähmettynyt. Ottaen huomioon, että laakereille ei ollut tehty mitään seitsemään vuoteen, niin ylläpito tulee aika edulliseksi. Pinnojen kanssa ei ole muistaakseni myöskään ollut mitään ongelmia. Luultavasti kiekot ajetaan loppuun jarrupintojen kulumisen seurauksena.

nure
24.11.2017, 19.05
Taas jotain vinkunaa aiheetta tai huoltamattomista laitteista johtuen. Ympäri vuoden ajaessa moiset vaivat ei edes perusnavoilla ole tulleet mieleen...

KotooTöihin
24.11.2017, 22.35
Vissiin imeny vettä vaseliinin sekaan jossain vaiheessa. Ei sen kuitenkaan vielä 4 asteen pakkasessa pitäis tahmata. Linkku on sopivan kireellä, eli juuri siinä kireydessä joka foorumia lukemalla on selvitettävissä pienellä vaivalla. Se nyt vaan on niin näppärä vaihtaa semmonen kasettilaakeri, eikä tarvi rasvailla. Puoli vuotta vanha pyörä, 1800km tuli tänään täyteen.

Laroute
24.11.2017, 23.11
Nyt kyllä täytyy sanoa, että syy tahmaiseen työmatkaan löytyy jostain muualta kuin laakereista! Jos ne on oikein säädetty ja toimii + 20 kelissä, niin ne toimivat myös -4 asteen kelissä. Voisin sanoa, että se on varma!

nure
25.11.2017, 09.39
Eipä noita laakereita muutenkaan ole pahemmin joutunut voitelemaan noilla kilometreillä, kuten Laroute sanoo, vika lienee aivan muualla tai sitten laakerit muuten vaan kuraa. Millaisistahan navoista on kyse, vain uteliaisuuttaan?

KotooTöihin
25.11.2017, 10.29
Aivan kuraahan nuo navat on. Jotain shimanon surkeimpia mitä vaan voi löytyä. Sillä niitä napoja vähän haeskelen, kun vaihtoon nuo menee jokatapauksessa.

STN
25.11.2017, 11.25
Mut jos haet mahdollisimman halpaa, niin eikös se kannata kattoo parin kolmen eri liikkeen halvimmat?

Laroute
25.11.2017, 12.36
Jos napasi ovat kerran surkeinta kuraa, niin miksi haet otsikkosi mukaan samaa laatua toisella laakerityypillä?

KotooTöihin
25.11.2017, 15.21
Se että haen mahdollisimman halpaa ei tarkoita välttämättä kuraa. Edessä on jo hopen napa, joka tuntuu tähän mennessä mieluisalta. Taakse lähinnä hieman huokeampaa, kuin se hope.

El-Carpaso
25.11.2017, 18.52
Noissa shimanoissa on välillä tapana löysätä / kiristyä itsestään jos on jäänyt lukkomutterit löysälle. Tällöin voi tahmaamista syntyä.

Plus et shimanon laakerisäätö on aivan perseestä kun pitää 'jättää löysälle' koska pikalinkku sitten kiristää loput. Löysyyden aste onkin sitten eri joka navassa ja jotkin navat saa jättää aivan kiliseviksi kun toisista saa kiristää klapit kokonaan pois.

Itse suosittelen suuntaamaan katseet DTSwissin suuntaan koska näillä laakerit ovat melko geneerisiä ja halpoja hankkia. Hopet käyttävät välillä aika eksoottisia laakereita jotka ovat sitten sen 30-40e kappale.

KotooTöihin
25.11.2017, 22.14
Pitää tutkia vähän minkälaista markkinoilla on. Eteen värkkäilin kiekon ja se on kyllä ollu mieluisa, eli se kiekko tulee taakse varmuudella tehtyä. Onpahan jotain värkättävää.

Fat Boy
26.11.2017, 01.09
Jos oikein tekee mieli värkätä, niin värkkää siihen nykyiseen napaan konelaakerit. Tein joskus moisen muokkauksen bontragerin etunapaan. Tosin syynä oli uusi keula läpiakselilla ja tarve saada pyörä äkkiä ajoon.

Mitäpä vielä?

wex4
26.11.2017, 09.56
^ joskus kanssa muutettiin simpan taka napa konelaakereille, jos oikein muistan, laakerin ulkomitta on 26mm, väliholkin vielä laittaa laakerien väliin, että voi kiristää kunnolla, eikä tarvinnut, yhtään koneistusuksia, kaveri ajoi sillä pitkään.
Etusia tullut muutettua useampiakin, yleensä 15mm läpi akselin takia, niissä on hyvä olla jo koneistus laitteita käytössä.

Fat Boy
26.11.2017, 10.40
Joo just toi holkki olisi hyvä tehdä sorvissa, että on suorat päät. Vaikka muuten saattaa koneistamatta selvitä.

Mitäpä vielä?

lai
26.11.2017, 18.08
Se että haen mahdollisimman halpaa ei tarkoita välttämättä kuraa. Edessä on jo hopen napa, joka tuntuu tähän mennessä mieluisalta. Taakse lähinnä hieman huokeampaa, kuin se hope.

Kai tiesit että Hopen navassa laakerit on aivan kuraa? On jotkin Kiinalaisten kyhäämät halpislaakerit. Niillä saadaan napojen hinnat halvemmaksi. Jos päivittää paremmat laakerit, kannattaa vaihtaa jotkin laatulaakerit SKF,Timken tms. tilalle.