PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trek DS2



Satunen
18.11.2017, 23.32
Olen etsimässä pyörää pyöräkuumeeseen. Eniten ajoa tulee asfaltilla, mutta haluaisin tarvittaessa päästä ajamaan myös metsässä kuntopoluilla. Ei kuitenkaan haastavassa maastossa. Pyöräliike suositteli Trek DS2- pyörää. Kattaisi kuulemma tämän tarpeen... Koska tällainen pyöräily on ihan uutta nyt mulle, niin nuo pyörän ominaisuudet ei sano nyt mulle mitään.
Osaatteko auttaa, että onko tässä pyörässä hinta/laatusuhde kunnossa? Onko sen osat ihan laadukkaita?
Kiitos!

JackOja
19.11.2017, 00.00
Laitas linkki tohon fillariin niin katotaan.

Satunen
19.11.2017, 07.46
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t-dual-sport/ds-sarja/ds-2/p/2325600-2018/

Kiitos 😊

Mohkku
19.11.2017, 08.53
Mielestäni ihan tyypillinen hintaluokkansa edustaja eli osat perustasoa, jotka kyllä toimii uutena, muttei tarjoa erityisiä ominaisuuksia. Pyöräkin on kohtalaisen painava eli asfaltilla ajamisesta puuttuu tietty herkkyys. Ihan tyypillinen jousitetun pyörän paino tuo kyllä on eli kyllä tuolla silti polkujakin ajelee, kuten melkein millä tahansa pyörällä, jossa on alustaan nähden sopivat renkaat (käytännössä riittävän leveät ja Trekissä on kovapohjaisille poluille riittävän leveät renkaat). Trekin perustason osien uusiminen ei ole erityisen kallista ja positiivista on se, ettei pyörässä ole takana 7-vaihteista pakkaa. Sen uusimisessa ei hyviä vaihtoehtoja ole tarjolla. 8-vaihteisen voi tarvittaessa päivittää vaikka 10-vaihteiseksi. Tarkennuksena vielä, ettei vaihteiden määrä ole itseisarvo. Tällä hetkellä markkinoilla ei vaan ole tarjolla laadukkaita osia 7-vaihteisiin. 8 on hiukan parempi ja 9-vaihteisen valikoima on mielestäni riittävän hyvä.

Pyöräily on kuitenkin siitä mukava laji, että yhdelle hyvää pyörä ei sitä ole toiselle. Mielestäni asiaa kannattaisikin alkaa purkaa pikemminkin määrittelemällä tavoiteltavia ominaisuuksia. Itse valitsisin noihin olosuhteisiin cyclon ja sehän poikkeaa joustokeulahybridistä melkoisesti, joten sopivan pyörän skaala on laaja. Lisäksi pyörien ajoasennoissa (myös ryhmän sisällä, esim. hybridit) on vaihtelua. Yhdessä ollaan pystymmässä, toisessa on makaavampi asento. Geometriakin poikkeaa, kun joku toimii paremmin asfaltilla ja on lähempänä fitness-pyörää, toinen muistuttaa enemmän maasturia. Karkea perusjako kannattaa ehkä tehdä aluksi joustokeulan suhteen. Kaipaako sitä vai haluaako täysjäykän pyörän. Linkitetyn Trekin hintaluokassa joustokeulat ovat pääsääntöissti surkeita ja koska helpossa maastossa mielestäni leveähkön renkaan jousto on riittävä, en joustokeulaa valitsisi. Tosiaalta 63 millin jousto tuo aivan eri luokkaa olevan pehmeyden ajamiseen. Toisaalta takapyörässä ei joustoa ole, joten laiskasti ei satulassa kuitenkaan voi kuoppaisella osuudella istua ja siten on siis mielestäni samantekevää, ottaako kuski samalla etupään tärinät joustaen vastaan. Joustokeula lisää pyörän painoa 1-1,5 kiloa ja pehmentää ajotuntumaa turhaan asfaltilla, joten tästä joudut omat mieltymyksesi etsimään.

Jos ei itsellä ole selkeää näkemystä aiheesta, kannattaa käydä kokeilemassa erityyppisiä pyöriä. Osien laadukkuus kulkee melko suoraviivaisesti käsi kädessä hinnan kanssa. Itse kelpuuttaisin jostain 800 euron hintaluokasta eteenpäin olevan kaluston, mutta kuten mikään muukaan, tämäkään ei ole ehdoton totuus.

Hybridien lisäksi tosiaan kannattaa vilkaista myös cyclot (tai gravel grinderit tai adventurepyörät, monta eri nimeä samankaltaisella kalustolla) ja maasturit. Cyclojen hinta tosin tahtoo nousta herkästi hybridiä kalliimmaksi, maastureissa skaala on alapäästä laajempi. Maasturin ongelmana on lähinnä lokarien asentaminen, kun täyspitkille ei paikkoja ole ja maasturin lokarit suojaa hiukan heikommin. Itse en maasturia valitsisi asfalttipainotteiseen ajoon, mutta moni ihan mielellään noinkin tekee. Ero jousitettuun hybridiin ei välttämättä ole iso. Leveitä renkaita ei kannata säikähtää. Hiukan kapeammat ja sileämmät voi siihen vaihtaa n. 50-100 euron satsauksella, jos se tuntuu paremmalta valinnalta. Renkaissakin on tosin omat juttunsa, joten konkreettisen hyödyn saavuttaminen vaatii hiukan perehtymistä.

Pyörän hinnassa kannattaa ottaa huomioon tavanomainen 10-15% alennus ja tarvittavien lisävarusteiden hinta. Noita voi olla lokarit, lukko, valot, jalka, tavarateline jne. Joskus jopa polkimet.

Satunen
19.11.2017, 09.30
Kiitos Mohkku! Tosi hyvin kirjoitit, tällainen aloittelija sai hyvin kiinni. Cyclonia en ole edes ajatellut, koska pidin sitä kilpapyöränä. Nuo käyräsarvet arveluttaa, selän kanssa ollu ongelmia. Pystympi asento voisi olla parempi. Täytyy tutustua!

Sen joustavan etujaarukan tarpeellisuudesta täytyy tehdä tutkimista myös. Tosiaan luulen, että eniten ajoa tulee olemaan asfaltilla, mutta poluillekin olisi kiva välillä päästä. Mutta kuten sanoit, tuskin siellä berberi penkissä täysin ajellaan.

Annoit ajattelemista. Vielä kun saisi aikaa jostain liikkeiden kiertelyyn.. Kiitos!

Mohkku
19.11.2017, 11.15
Lukaise myös testit Tekniikan Maailma 7/2016 ja 8/2014. Pian varmaan joku taas sanoo, ettei autolehden testeillä ole merkitystä. Toistaiseksi kukaan ei kuitenkaan ole pystynyt perustelemaan, miksi ko. testit eivät olisi asiallisia.

Selkäongelmat on aina sellaisia, johon en osaa kantaa ottaa. Itselläni selkä ei ole hajalla, mutta muuten ei minkäänlaista notkeutta kropastani löydy. Silti pidän käyräsarvisesta. Genesiksen Croix De Fer on ainakin suht pystyllä ajoasennolla, joten jos sellaisen paikkakunnalta löydät, kannattaa ainakin yleissivistyksen takia tutustua. Turussa sitä myy Raispo ja Helsingissäkin joku, muualla tarjonta on kai vähäisempää. Hinnat on kyllä ihan jotain muuta kuin Trekin DS2:ssa.

http://www.raispo.fi/kategoria/102/cyclocrossadventure

scellus
21.11.2017, 20.10
Käyräsarvisuus ei välttämättä tarkoita matalaa ajoasentoa. Vaihdoin vanhaan cyclocrossariini pystymmän ja lyhyemmän stemmin (ohjaustangon kannatin), ja ns. adventure- tai retkitangon (Ritchey Venturemax, vähän samanlainen esim. Salsa Cowchipper). Näin ylemmät ajoasennot ovat aika pystyjä ja alas yltää hyvin. Nyt ala-asentoa tulee käytettyä paljon aiempaa enemmän. Monissa ns. gravel grinding tai adventure-pyörissä on pystympi ajogeometria (ja usein tuollainen tanko) valmiina. Eli jos haluaa pystymmän asennon, kannattaa tällaisia kokeilla tai katsella. (Mohkku tietää tämän kaiken, vastailen alkup. kysyjälle.)

Vaikea tietää miten selkä reagoi, asennon vaihtelu voi tehdä hyvääkin.

Poluilla taas auttavat gg-pyöriin mahtuvat paksummat renkaat. Mutta eiväthän ne mitään maastopyöriä ole.