PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen täysjousto maasturi 2000 euron budjetilla

anttimut
11.11.2017, 22.39
Olisi tarkoitus hankkia ensimmäinen täysjousto maasturi 2000 euron budjetilla, mutta aina parempi jos pääsisi halvemmallakin. Tullut joku vuosi sitten harrastettua maastopyöräilyä jäykkäperäisellä, mutta tuli hävitettyä se pois niin olisi nyt tarkoitus hommata uusi pyörä. Pyörä tulisi kaiken laiseen maastoajoon eli ns. all mountain pyörä olisi hakusessa. Mitä pyöriä suosittelisitte ja käytettykään ei olisi pois suljettu

alteregoni
11.11.2017, 23.37
Vitus (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-escarpe-vr-suspension-bike-slx-1x11-2017/rp-prod146555) tuli ekana mieleen. Täyttää melkein kaikki boksit toiveesta.

Siemenlinko
12.11.2017, 00.49
www.canyon.com/fi/mtb/spectral/spectral-al-5-0-ex.html

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

nure
12.11.2017, 09.10
^Eikös tuossa Canyonissa ole kaikki aika kohdillaan?

Jami2003
12.11.2017, 10.19
Myös Cubelta ja Radonilta löytyy asiallisia pyöriä ko hintaluokassa.

En malta olla tässä yhteydessä mainostamatta uutta herätystäni. Itse panostaisin pyörään johon mahtuu 27,5+ ja 29 rengas alle. Plussa rengas on monessa suomen olosuhteessa tosi mainio rengas ja 29 yleensä automaattisesti mahtuu tällaisessa pyörässä alle. Joka on hyvä standardi rengas ja voi sille ostaa aikoinaan kakkos kiekot.

anttimut
12.11.2017, 13.11
Tuo Canyonin pyörä vaikuttaa asialliselta. Katselin noita Radonin vaihtoehtoja niin siellä olisi nyt tarjouksessa noita pyöriä, niin olisiko täsä pyörästä mihin:

http://www.radon-bikes.de/mountainbike/fullsuspension/skeen-trail/skeen-trail-29-80/

Keskiäkäinen lohjalainen
12.11.2017, 15.08
Sakumerkkien Canyon/Radon/Cube -joukosta se oikea vastaus taitaa löytyä.

Tuo Radonikin näyttää aivan kelvolliselta vaihtoehdolta.

kauris
12.11.2017, 21.18
Linkkaamassasi Radonissa on todellakin myös tällä hetkellä hinta hyvässä suhteessa laatuun.

SamiMerilohi
12.11.2017, 21.32
Jos päädyt Radoniin, niin budjetoi vielä n. 150 € edulliseen hissitolppaan, esim. TranzX.

anttimut
12.11.2017, 23.16
Vaaka on kallistumassa tuohon Radonin pyörään niin kannattaisiko tuo ottaa 27.5 vai 29 renkailla.

stumpe
12.11.2017, 23.52
Vaaka on kallistumassa tuohon Radonin pyörään niin kannattaisiko tuo ottaa 27.5 vai 29 renkailla.

27 kiihtyy hieman paremmin, on ketterämpi kääntymään. 29 junamaisempi menijä, pitää vauhdin paremmin. Noin karkeasti yleistettynä. Itse koen 173cm kuskina 29 kankeaksi, ei niin leikkisä kuin 27.

anttimut
13.11.2017, 17.47
Vielä tuli yksi pyörä vaihtoehdoksi eli Cube Stereo 120

https://rtech.fi/cube_stereo_120_2018_maastopyora.html?attr1_id=50

Kummassa on parempi etuhaarukka Cubessa vai yllä linkatussa Radon Skeentrailissa? Radonissa on Rock Shoxin keula ja Cubessa Manitoun haarukka.

Jami2003
13.11.2017, 18.10
Stereo 120 on todella hyvä pyörä. Mulla ollut pari vuotta eikä mitään moittimista.

H. Moilanen
17.11.2017, 13.58
^^Manitouhun ei tiettävästi saa varaosia mistään. Huollot onnistuu, mutta korjaaminen ei.

anttimut
27.11.2017, 22.10
Nyt tullut pari viikkoa selattua nettiä ja pohdiskelua pyörän valintaa. Löysin vielä yhden vaihtoehdon Radon sekin. Valintani on alla olevista Radoneista jompikumpi:

http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/skeen-trail/skeen-29-80/

http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide/slide-80/

Kannattaako tuosta 27.5plus renkaallisesta Slide plussasta maksaa 300 euroa enemmän. Olisiko tuo plussa rengas parempi kuin 29 tuuman renkaalla oleva Skeentrail? Osaako kukaan sanoa, että meneekö tuohon Slide plussaan 29 tuuman vanne ja rengas?

Tarkoitus olisi joka tapauksessa tällä viikolla jompi kumpi pyörä tilata.

Jami2003
27.11.2017, 23.54
No itse panostaisin plussaan kuten jo aiemmin totesin. Toisessa ketjussa valistettiin että kaikkiin 27,5+ menee 29 kiekko myös.

H. Moilanen
28.11.2017, 12.11
^Tämä, plus että pullukkamallissa on hissitolppa vakiona ja parempi keula (Pike vs Revelation).

anttimut
28.11.2017, 12.24
Jää sitten aika pieneksi tuo hintaero tuon Sliden ja Skeentrailin välillä, jos Skeentrailiin ostaisi hissitolpan.

järtsy
28.11.2017, 18.54
Ehdottomasti Slide plussa. Tosiaan tuo keula on jo reilusti parempi ja on hissitolppa(vaikka onkin surullisen kuuluisa reverb)

Plussaan menee erittäin suurella todennäköisyydellä 29 kiekot mutta ei toisinpäin. 29 kiekkoja saa myös edullisesti niin käytettynä kuin uutena eikä renkaatkaan maksa välttämättä maltaita.

anttimut
03.12.2017, 22.19
Tuli nyt lopulta tilattua tuo Radon Slide+ 8.0. Toivottavasti ei mennyt pyörän valinta aivan metsään. Nyt ei auta kuin odotella. Onko Bike-Discountilla ollut yleensä miten pitkät toimitusajat varastossa olevissa pyörissä?

jakkok
03.12.2017, 22.58
Tuli nyt lopulta tilattua tuo Radon Slide+ 8.0. Toivottavasti ei mennyt pyörän valinta aivan metsään. Nyt ei auta kuin odotella. Onko Bike-Discountilla ollut yleensä miten pitkät toimitusajat varastossa olevissa pyörissä?Tuossahan laitettiin tilauksen yhteydessä omat tiedot paino/inseam heille ja pyörä/jousitus tulee sitten säädettynä valittujen ajomieltymysten mukaan? Muistaakseni viikko tilauksesta lähti pyörä ja 6pv kesti toimitus Ouluun...

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

anttimut
03.12.2017, 23.10
Joo siihen piti laittaa oma paino, pituus ja ajomieltymys soft, medium tai hard.

Ohiampuja
13.12.2017, 07.40
Lainaanpa tätä ketjua omaa kysymykseeni.

Tässä kun on lueskellut näitä mtb aiheisia ketjuja, niin olen huomannut että suurin kiinnostus porukoilla taitaa olla näitä, ns enduro-tyyppisiä pyöriä kohtaan. Eli joustoa 120-150 mm ja renkaat 2.6-3.0".

Onkä tällaiset kevyet old school XC-täpärit jääneet ihan harrastuksen marginaaliin ja pelkästään kisakuskien peleiksi? Siis sellaiset missä on joustoa 100 mm ja renkaat 2.1-2.25 tuumaa.

Voi onko tässä minulla joku kirjoittelun määrän aiheuttama harhakuva?

mattim
13.12.2017, 09.13
Lainaanpa tätä ketjua omaa kysymykseeni.

Tässä kun on lueskellut näitä mtb aiheisia ketjuja, niin olen huomannut että suurin kiinnostus porukoilla taitaa olla näitä, ns enduro-tyyppisiä pyöriä kohtaan. Eli joustoa 120-150 mm ja renkaat 2.6-3.0".

Onkä tällaiset kevyet old school XC-täpärit jääneet ihan harrastuksen marginaaliin ja pelkästään kisakuskien peleiksi? Siis sellaiset missä on joustoa 100 mm ja renkaat 2.1-2.25 tuumaa.

Voi onko tässä minulla joku kirjoittelun määrän aiheuttama harhakuva?

Kyllä tällä hetkellä näyttää olevan kohderyhmä noille xc -pyörille pienempi kuin "trail"- tai "enduro"pyörille. Varmaan koska pitempi jousto ja rento geo tekee fillarista jollain tapaa monikäyttöisemmän ja hauskemman. Ja varmaan myös helpomman ajaa teknisessä maastossa. Olenkohan oikeilla jäljillä?

H. Moilanen
13.12.2017, 10.15
Joustot ovat kehittyneet vuosien saatossa siten, että pitkäkin jousto pystytään tekemään polkemistehokkaaksi. Pitkäjoustoisista on tullut sen takia monikäyttöisempiä.

velib
13.12.2017, 10.31
Ehkä noita lyhempijoustoisia katselee enemmän ne, jotka haluavat ajaa kovaa, ja se taas ei aloittelijoilla ole usein mielessä, vaan ennemmin juurakoissa ja kivikoissa pärjääminen. Pururata-ajoon kelpaa taas usein jäykkäperä. Sitten on näitä välimaastossa olevia pyöriä, kuten Kona Hei Hei, Santa Cruz Tallboy ja Canyon Neuron. Niillä jaksaa hyvin ajella muuallakin kuin metsässä, joten sopivat monen aloittelijan tarpeisiin.

Tuo 120-150mm taitaa nykyään mennä ennemmin luokkaan trail, tuntuu että 150 mm joustoa on nykyään enduroon vähän, ja enduropyörissä alkaa olla 160-170 mm. Poikkeuksia toki löytyy. 140 mm täpärin rinnalle tekisi mieli hankkia jokin kevyt XC-pyörä, mutta vaikea perustella ainakaan toisen täysjouston ostoa näillä ajoilla. Jäykkäperää voisi harkitakin.

Jarrusatula
18.12.2017, 21.11
Jokos anttimut sai pyöränsä? Olisin päätymässä samaan fillariin ja olisi kiva kuulla ensituntuma. Kyselin Radonilta meneekö 29 kiekko alle, mutta eivät suoraan myöntäneet. Menee se varmaan. Itse arvon vielä vähän kokoa, olen 20- ja 22-tuumaisen välissä aika selkeästi. Varmaan isompaan taipuu.

Saunatonttu
19.12.2017, 10.00
Jokos anttimut sai pyöränsä? Olisin päätymässä samaan fillariin ja olisi kiva kuulla ensituntuma. Kyselin Radonilta meneekö 29 kiekko alle, mutta eivät suoraan myöntäneet. Menee se varmaan. Itse arvon vielä vähän kokoa, olen 20- ja 22-tuumaisen välissä aika selkeästi. Varmaan isompaan taipuu.

Itse tuli tilattua sama vehe loppu syksyn mutareeksi, neljän lenkin perusteella ihan toimiva laite. Ajo ollut pääkaupunkiseudulla jossa ollut tarpeeksi liukasta kalliota ja juurakkoa tarjolla, kaikista pyörä selvinnyt kunnialla. Hieman jopa yllätti kuinka mukavasti kiipeää ylä mäkeen. Mitään pitkiä alamäkiajoja en ole päässyt testaamaan.

Renkaat vaihdoin suoraan Minioneihin koska nuo mukana tulleet kumiseokset eivät antaneet odottaa mitään hyvää syyskelissä. Tarjous fillarit tulevat Pacestar ja Trailstar NN renkailla, seuraavan vuoden pyörät ovat jo Addix seoksella jotka varmaan jo toimivat. 29" en ole mallaillut joten siihen en osaa itsekkään vastata, mutta Radonin aspa sanoi että 3" pitäisi mahtua eli voisin kuvitella että menee.

Fillari tuli valmiiksi kasattuna, stongan käänsin ja hieman satulatolppaa säädin. Vanteissa oli DTn omat teipit valmiina ja tubeles venttiilit paketissa mukana, pyörä oli kasattu sisureilla mutta litkutus oli varsin kivutonta. Taka vaihtajan häkki oli hieman vääntynyt rahdissa, tästä selvisi säätämällä ja Bike-Discount antoi etusetelin kun lähetti pikku rekkulan.

Kaksi kertaa kiillottanut ketjuja etu rattaan kohdalta kun mennyt sopivan muotoisesta kivestä yli. Taka vaihtajan vaijeri tulee juuri ennen etu ratasta ulos ja onnistuin sen saamaan jo vaihtokuntoon, eli jos tykkää ajella teknisempää maastoa niin suosittelen hämähäkkiin bash guardia minkä itsekkin jo laitoin.

Koon puolesta 20" ei ole mitenkään liian tilavan tunuinen itsellekkään ja olen 183/86, eli jos yhtään isompi kaveri niin melkein suosittelen 22" runkoa.

Kun ottaa hinnan huomioon niin varsin toimiva peli, yhteiselo ollut vielä rajallista mutta ei varsinaisesti mitään pahaa sanottavaa.

Muokattu, oma rungon koko unohtui.

anttimut
20.12.2017, 08.23
Pyörä tuli viime viikolla itselle, mutta ajamaan en ole kerennyt. Sen verran katsoin pyörää, että ehjänä oli tullut perille ja oli tosiaan valmiiksi kasattu. Menee joulunpyhien yli ennen kuin pääsee ajamaan.

japajapa
20.12.2017, 11.16
osaisikos joku vähä neuvoa rungon koon suhteen. olen päätymässä tähän https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-trail-8.0-582545
laskuri ilmoittaa sopivaksi runkokooksi 17". Tuolla on vaihtoehtoina 16" (27,5) ja 18" (27,5). Oma pituus 173cm ja jalan mitta 75cm. Onko vaarana, että tuo 18" olisi liian iso.

SamiMerilohi
20.12.2017, 11.45
osaisikos joku vähä neuvoa rungon koon suhteen. olen päätymässä tähän https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-trail-8.0-582545
laskuri ilmoittaa sopivaksi runkokooksi 17". Tuolla on vaihtoehtoina 16" (27,5) ja 18" (27,5). Oma pituus 173cm ja jalan mitta 75cm. Onko vaarana, että tuo 18" olisi liian iso.

Rungon korkeus 18" koossa on 73,3 cm, eli on se 75 cm jalan mitalla kyllä aika iso. 16" rungon korkeus on 71 cm.

Jarrusatula
20.12.2017, 13.49
Itse tuli tilattua sama vehe loppu syksyn mutareeksi, neljän lenkin perusteella ihan toimiva laite. Ajo ollut pääkaupunkiseudulla jossa ollut tarpeeksi liukasta kalliota ja juurakkoa tarjolla, kaikista pyörä selvinnyt kunnialla. Hieman jopa yllätti kuinka mukavasti kiipeää ylä mäkeen. Mitään pitkiä alamäkiajoja en ole päässyt testaamaan.

Renkaat vaihdoin suoraan Minioneihin koska nuo mukana tulleet kumiseokset eivät antaneet odottaa mitään hyvää syyskelissä. Tarjous fillarit tulevat Pacestar ja Trailstar NN renkailla, seuraavan vuoden pyörät ovat jo Addix seoksella jotka varmaan jo toimivat. 29" en ole mallaillut joten siihen en osaa itsekkään vastata, mutta Radonin aspa sanoi että 3" pitäisi mahtua eli voisin kuvitella että menee.

Fillari tuli valmiiksi kasattuna, stongan käänsin ja hieman satulatolppaa säädin. Vanteissa oli DTn omat teipit valmiina ja tubeles venttiilit paketissa mukana, pyörä oli kasattu sisureilla mutta litkutus oli varsin kivutonta. Taka vaihtajan häkki oli hieman vääntynyt rahdissa, tästä selvisi säätämällä ja Bike-Discount antoi etusetelin kun lähetti pikku rekkulan.

Kaksi kertaa kiillottanut ketjuja etu rattaan kohdalta kun mennyt sopivan muotoisesta kivestä yli. Taka vaihtajan vaijeri tulee juuri ennen etu ratasta ulos ja onnistuin sen saamaan jo vaihtokuntoon, eli jos tykkää ajella teknisempää maastoa niin suosittelen hämähäkkiin bash guardia minkä itsekkin jo laitoin.

Koon puolesta 20" ei ole mitenkään liian tilavan tunuinen itsellekkään ja olen 183/86, eli jos yhtään isompi kaveri niin melkein suosittelen 22" runkoa.

Kun ottaa hinnan huomioon niin varsin toimiva peli, yhteiselo ollut vielä rajallista mutta ei varsinaisesti mitään pahaa sanottavaa.

Muokattu, oma rungon koko unohtui.

Kiitoksia kattavasta raportista! Kuvissakin jo kiinnitin huomiota tuohon takavaihtajan vaijeriin, hyvä tietää. Laskeskelin ja mittailin tarkemmin tuota runkokokoa ja kyllä se meikäläisen mitoilla on selkeästi 22.

Flextone2
29.12.2017, 03.27
Sillai tässä nuhaa parannellessa on aikaa nettihaaveilulle. Läskikin on ja ensimmäistä täpäriä tekee mieli. Kovasti on valinnanvaraa ja vaikea on löytää se yksi tyyppi joka sopii arkeen ja juhlaan. Toisaalta uusi olisi aina uusi, mutta ylivuotisia hyvin huollettuja kyttäämällä saattais sitten saada itseni kaltaiselle noobielle toimivaa huippua samaan rahaan, ja sillä varmastikin pärjäisi pitkälle...
Radonia plussana: http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide/slide-80/
Torilla kaksysejä ja seiskoja:
http://www.fillaritori.com/topic/112068-canyon-spectral-al-70-16-275-xl/
http://www.fillaritori.com/topic/114698-specialized-enduro-29-xl-2015-h-1350e/

Flextone2
14.01.2018, 01.39
Pyörä tuli viime viikolla itselle, mutta ajamaan en ole kerennyt. Sen verran katsoin pyörää, että ehjänä oli tullut perille ja oli tosiaan valmiiksi kasattu. Menee joulunpyhien yli ennen kuin pääsee ajamaan.

Onkos jo jotain merkittävää koeajoraporttitunnelmaa tarjollaa?

Upinaattori
14.01.2018, 16.29
Moro.
Tällä hetkellä löytyy etujousitettu Whiten maastopyörä 27,5". Haaveissa on hommata täpäri alle, mutta haluaisin siihen silti plussa-koon renkaat alle eli luokkaa 3".

Canyonin uusin mallisto toi 2.6" nakkivaihtoehdon vakioksi Spectral-malleihin. Mahtuisikohan näihin tuo 3" nakki vielä pyörimään? Ja vielä parempi jos mahtuisi saman koon rengas nastoilla talveksi ;)

https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/2018/spectral-al-6-0.html

Onko kukaan vielä tilaillut uusimpia Spectraleja?

J.Kottenberg
14.01.2018, 18.29
Ei varmaan oikein kenelläkään ole varmaa tietoa miten iso rengas uuteen Canyonin Specraliin sopii, kun ensimmäiset pyörät tulee joskus tämän kuun lopulla, tai helmikuun alkupuolella. Mutta Canyonin aspan kanssa keskustelin, ja suusanallinen kommentti oli tyyliin:"2.8" rengas todennäköisesti sopii pyörimään".

järtsy
14.01.2018, 19.19
^Ja 2.8:sta on vielä yllättävän pitkä matka oikeaan 3.0" puhumattakaan FatFreddystä. Eli jos veikata pitää niin sanoisin että tuskin sopii.

Plussa täpäri johon varmuudella menee kaikki 3.0" on Spessun Stumpjumper 6fattie ja Enduro 29/6fattie

Upinaattori
14.01.2018, 20.30
Joo, kyllä tuossa 2,8":ssa on varmasti jo leveyttä maastohommiin. Trekin Fuel ex:n plus malliin myös mahtuu 3" pyörimään. Näissä taas hinta nousee jo lähemmäs 3k€ hyvillä osilla. Pitää vielä tutkia, millaista nastarengasta on tarjolla. Jos löytyisi 2,6-2,8" leveänä..

järtsy
14.01.2018, 22.20
Plussa nastarenkaat on nopeesti lueteltu, 45north Wratchild 3.0, Suomi tyres Fat Freddy 3.0, Terrene Cake eater 2.8. Joku saattaa laskea vielä Shwalben 2.6 Ice spikerinkin plussaks vaikka ei normi 2.4 leveämpi juuri taida olla. Muita ei taida olla.

J.Kottenberg
14.01.2018, 22.42
^Ja 2.8:sta on vielä yllättävän pitkä matka oikeaan 3.0" puhumattakaan FatFreddystä. Eli jos veikata pitää niin sanoisin että tuskin sopii.

Plussa täpäri johon varmuudella menee kaikki 3.0" on Spessun Stumpjumper 6fattie ja Enduro 29/6fattie

Toi 2.8" ja 3.0" käytännön ero juuri täpärissä kiinnostaa. Olet ilmeisesti ajellut molemmilla? Miten kuvaisit eroa ajotuntumassa?

järtsy
14.01.2018, 23.35
Mulla on ollut täpärissä 2.8 Maxxis hi rollerit ja Spessun 3.0 Purgatoryt, Purgatoryt sopii mun mielestä paremmin hitaampaan tekniseen könyämiseen ja Maxxikset pienemmän ilmatilavuuden johdosta vauhdikkaampaan menoon, joustaa vähemmän sivuttain esim bermeissä ja on tarkemmat ajaa.

Sanoisin että mitä kovempaa mennään sen huonommaksi isot kumit käy, noin niinkuin karkeesti yleistäen.

J.Kottenberg
15.01.2018, 00.20
Aika pitkälti juuri noin on joku muukin asiaa kuvannut. Pitää varmasti paikkansa.

sampo12
13.06.2019, 11.34
Lainaan ketjua. Nyt alla on Whiten jäykkäperä ja haussa jotain millä ajoon saisi jotain lisää. Pitkään mietin AM jäykkäpeää, mutta sitten kun ajoin pari pidempää lenkki poluilla, alkoi tuntua siltä että ei se polku varmaan ilman täpäriä "tasotu". Olen lukenut miten keulan loivennus saa kaiken tuntumaan smoothille, mutta olisko se täpäri kuitenkin paras. Jostain syystä xc henkinen täpäri kiinnostaa keveyden ja tehokkuuden vuoksi, niissä taas vähän hiertää jyrkkä keula. Joustomääränä 100-120mm varmaan riittää hyvin, eli noissa AM vehkeissä taitaa olla joustoa vähän jo liikaa. Painoa myös kertyy helposti. Sitten kun suht halvalla hauaisi päästä (alle 2k), niin ongelma on valmis. Tolla rahalla sais siis varsin kovan jäykkäperän, mutta täpäreissä ollaan entry-levelillä. Vaikka noi XC pyörät ovat pois muodista, niin tätä olen katsellut https://www.xxl.fi/merida-ninety-six-cf-xt-taysjousitettu-maastopyora-unisex-musta/p/1145210_1_style, hinta varmaan tarjouksessa n.1600€. Tossa nyt toki vaimentimet aika perustasoa ja kiekot iso kysymysmerkki. Nykysin kun useemman pyörän ostanut kyseisestä kaupasta, niin apua saa hyvin jos jotain sattuu.

Olisko jollain ideaa mihin suuntaan tässä lähtis? Varmaan fiksuinta olis vuokrata täpäri ja tommonen moderni jäykkis ajoon ja vertailla miltä tuntuu

Pistol-Pete
13.06.2019, 16.32
https://www.wiggle.com/vitus-escarpe-29-vr-mountain-bike-nx-eagle-2019/
Trail-pyörä alle vaan. Ei nuo pari lisäsenttiä joustossa ny niin paljoa paina, että kannattais jotain xc-täpäriä ostaa. Hauskempi tuolla on ajaa.

-W-
13.06.2019, 16.39
Ei se polku sillä AM jäykkäperällä oikeasti mihinkään tasoitu (yksi 65-asteen keulakulmalla oleva löytyy omasta tallista). Alamäkeen menee kyllä kuin elukka kun voi seisaaltaan ajaa ja hoitaa takapään jousituksen jaloillaan, mutta ei se jäykkäperä mihinkään katoa tasaisella tai ylämäissä pidempään ajaessa kun ei jaksa koko ajan ajaa takapuoli irti penkistä= ihan samalla tavalla se paukuttaa kuin jyrkemmälläkin keulalla oleva serkkunsa.

Kyllä jos haluaa smoothimpaa menoa ja vaikka parempaa pitoa, niin ehdottomasti täysjoustoa alle ennemmin.

Pyöräilevä Hullu
13.06.2019, 21.07
Mun valinta ois täpäri ja ensimmäisenä tuli mieleen Canyonin Neuron (https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-7.0/2067.html).
Melko kevyt näyttäs olevan, 13,4kg, ja saatavuuskin ihan hyvä. Kokemusta pyörästä ei oo, mutta sopis budjettiin ja Canyonilla ilmeisesti kohtuu toimiva palautussysteemi jos ei miellytä. Muistaakseni Neuron uudistui juuri tälle vuodelle ja samalla keulakulmakin loiventui :)

sampo12
14.06.2019, 00.15
Nonii ton Neuronin oon itekki kattonu, tylsä mut varmasti toimiva. Voi olla että ajelen tolla uudella maantie pyörällä tän kesän ja maasturiks kelpaa vanha jos maastolenkkejä vähemmän tulee tai sit tulee tilattua. Sit on tää Sram vs Shimano ikuinen aihe, mieluummin ottaisin shimpalla ja 1*10 tai 11 riittäisi. Joillain ollut noitten Sramien kanssa vähä probleemia ja Shimano on tähän asti ollut aina käytössä niin sen metkut jotakin tunnen. Ja lisää vaihteita=pienemmät toleranssit säädöissä ja kalliimmat osat (nää on näitä tekosyitä). Tänne voi heittää vapaasti ehdotuksia ja kommentteja kun mieleen tulee. Olisko muuten järkevää laittaa tommoseen pyörään jotkut xc renkaat, tulis vähän nopeemmaksi?

Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

simtee
14.06.2019, 10.55
Budjettivinkkinä tämmöinen, jos tuunailu kiinnostaa yhtään. Hankit käytettynä edellisen mallin Neuronin hyvillä spekseillä (esim. https://www.fillaritori.com/topic/153734-mcanyon-nerve-99-mkoko-vm2017porvoo/ , en ole ko. pyörän myyjä tms.) ja asennat/asennutat siihen anglesetin (https://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-1834-p.asp). Tällöin saat täpärin huippuosilla ja erittäin toimivalla geolla yleiskäyttöön keulakulman ollessa n. 68. Tuommoinen Edellisen mallin Neuron on erinomainen peli, ainoa ongelma Suomen juurakoissa/kivikoissa on tuo jyrkkä keulakulma (69,3), jonka saa anglesetillä kuntoon.

Ettan
14.06.2019, 11.16
Kyselen tähän samaan, kun olen miettinyt ekaa täysjoustoa, niin kannattaako painavalle(120kg) kuskille hankkia mielummin pitempi joustoinen(150-160mm) vai lyhyempi(130-140mm) joustoinen täpäri? Pitäisi siirtyä enemmän maastopuolelle kun yhden leikkausen jäljiltä ei kestä enää ajaa maantietä +100km matkoja. Maastoajot taas kestää hyvin.
Olen miettinyt Trek Fuel ex 9.8 ja Trek Remedy 9.8 välillä...
Tarkoitu olisi vaihtaa takajuousi heti johonkin jäykempään on pyörä kumpi tahansa.
Nykyään ajelen kaikki maastot läskillä.

Sambolo
14.06.2019, 12.26
En tiiä mutta trek ilmoittaa: enimmäispainorajoitus (pyörän, ajajan ja kuorman yhteispaino) on 136 kg. Se ja vanhahtavat geot sekä runkojen laatuongelmat niin itte kattelisin muita merkkejä :D Takuu kai kuitenkin toimii.

hece
14.06.2019, 13.19
Kyselen tähän samaan, kun olen miettinyt ekaa täysjoustoa, niin kannattaako painavalle(120kg) kuskille hankkia mielummin pitempi joustoinen(150-160mm) vai lyhyempi(130-140mm) joustoinen täpäri? Pitäisi siirtyä enemmän maastopuolelle kun yhden leikkausen jäljiltä ei kestä enää ajaa maantietä +100km matkoja. Maastoajot taas kestää hyvin.
Tarkoitu olisi vaihtaa takajuousi heti johonkin jäykempään on pyörä kumpi tahansa..
Eikös noi molemmat kuitenkin ole ilmaiskarilla? Tosin voin niistäkin joillain malleilla loppua paineet kesken tai vaimennus mitoitettu kevyemmälle kuskille.

Sinällään ei liene väliä onko painavalla kuskilla vähän vai paljon joustoa, mutta pidempijoustoiset on yleensä suunniteltu kovempaan ajoon, joten siten sopii paremmin painavalle kuskille. Esim noilla Fox 34 vs Lyrik on havaittava ero tukevuudessa. Toisaalta esim Commencal Meta Tr 29:n tai Evolinkin joissain malleissa on Fox36 / Lyrik keulilla vaikka joustoa takana "vain" 130/140. Nämä muutenkin enemmän tukevuus/kestävyys kuin keveys edellä suunniteltu. Itse unohtaisin ainakin Fox34:n, Pike/Revelation lienee vähän tukevampi.

Antza44
14.06.2019, 13.23
Tarkoitu olisi vaihtaa takajuousi heti johonkin jäykempään on pyörä kumpi tahansa.
Nykyään ajelen kaikki maastot läskillä.Full Stachessa on kyllä loistava geo ja muutenkin oikea jokapaikan höylä. Tosin ei kuiturunkoa ja niin hipo osilla valmiiksi. Full Stachen joustot riittää ainakin aika pitkälle sekalaisessa ajossa, niin kuin varmasti Fuelinkin (vanhahtava geo). Remedyn harkitsisin sinuna vasta, jos ajelet pääsaintoisesti parkkia. Nuo kaksi em. mainittua riittää sielläkin aika pitkälle varsinkin, jos parkki ajot satunnaista.

sampo12
14.06.2019, 23.51
Sori ettan et palaan takasin omaan pyörääni. Ale topicista löyty koodi ja päädyin surffailemaan. Alunperin piti tosiaan ens kesälle miettiä täpäri, mutta mitä mieltä tästä https://m.bikester.fi/votec-vxs-comp-taysjousto-punainen-musta-562187.html
Hintaa alennuksien jälkeen alle 1650€. Keula 69° 120mm keulalla, pystyisköhän ton pidentämään esim 140mm? Tossa olis osat Shimanoa, haluisin kyllä mielummin XT kun SLX.
Tietty kun oon pihi näissä asioissa, niin käytetty varmaan olis kaikista järkevin. Pelottaa niissä vaan mahdolliset ongelmat, kun ite en kaikkea osaa tehdä

Edit. Sama runko Sram+Magura https://m.bikester.fi/votec-vxs-pro-taysjousto-musta-harmaa-562190.html
Hintaa 2000€ vähän alle

Sambolo
15.06.2019, 00.34
Tuotekuvauksessa lukee että jousto keulassa 140 ja peräpäässä 135 :D specseissä sit lukee tuo 120mm. Hitto että ittee ainaki ärsyttää sekavat/väärät tuotetiedot.

sampo12
15.06.2019, 00.43
En ees tota huomannu kun nopeesti katoin. Mun mielestä 120mm tuntuis tommosen aika vähälle

sampo12
15.06.2019, 22.28
Vertailuun kaks Votecin mallia:
Molemmissa X01 vaihtajat (vissiin hyvät?), reverb hissitolppa. Onko nää tosi hyviä diilejä vai onko kyse allekirjottaneen innostuksen aiheuttamasta tunteesta? Kiire mulla ei oo asian kanssa (rahalle olis parempaakin käyttöä), mutta ennen seuraavaa ajokautta pitää pyörä olla tallissa. Toi kalliimpi ylittää jo budjetin, mutta niin vähän ettei lasketa. Mitä muuten ootte mieltä kannattaako täpäri läpi talven työmatkapyöränä (niinku mun jäykkis on ollu) vai olisko iskarien ym takia parempi olla talvi lämpösessä?

https://www.bikester.fi/votec-vx-pro-taysjousto-musta-harmaa-562208.html
Keula Pike, takajousi Super Deluxe
Kiekot FSA Afterburner WideR
Jarrut Magura MT5N HC
Paino 13,8
Hinta 2125€

https://www.bikester.fi/votec-vxs-pro-taysjousto-musta-harmaa-562190.html
Keula Revelation ja takajousi Deluxe
Kiekot Race Face ÆFFECT-SL
Jarrut MT6N HC
Paino 13,1
Hinta 1955€

GTJamppa
17.06.2019, 11.34
Votecin omilta sivuilta voi noita katella
VX: enemmän joustoa, loivempi keulakulma
VXs: vähemmn joustoa, jyrkempi keulakulma

En ota kantaa hintaan, varmaan vastaavia muitten saksalaismerkkien kanssa. Jos on aikaa kytätä niin voihan noi hinnat tuosta laskeakin. Ota huomioon että tuo bikesterin alennushinta on muualla normaalihinta.

Molemmissa näköjään joku muutospala,jolla pystyy nostamaan/laskemaan keskiötä jos käyttää 27,5+ kumeja
Itse ajaisin työmatkaa jollain muulla pyörällä, vaikka sillä vanhalla jäykkiksellä.

naappa
17.06.2019, 12.37
Itse ottaisin ehdottomasti VXs version, omaan makuuni siinäkin liikaa joustoa, polkuajossa pelkkää haittaa. Alamäessä voi olla hauskempaa, mut 95% on sitten vähemmän hauskaa.

Olen itsekin hakemassa perus täysjoustoa, mutta nykymuoti on aiheuttanut että lyhytjoustoiset ovat poikkeuksetta hiilikuituisia kisaohjuksia, hieman turhauttavaa 😐