PDA

Näytä tavallinen näkymä : Venttiilinreikä ahdas - mitä teen?

tikola
09.11.2017, 10.31
Alumiinivanne, joka lienee tehty lähinnä presta venttiilille. Käyttämäni autonventtiilinen sisäkumi olikin sellainen, että venttiili ei mennytkään reijästä läpi. Mitä teen?

Poraan vain reikää isommaksi sisäkautta ulos ja siivoan purseet pois ja homma toimii?? Onko hommassa muita riskejä, kuin että isonnetun reijän reunat jäävät teräväksi ja särkevät kumin tai sitten alumiiniset metallipurseet repivät sisuskumin hajalle, jos en siivoa niitä tarkasti pois?

JackOja
09.11.2017, 10.39
Mä en porais vaan laittaisin sisurit (sikäli kun sellaisten käyttöä haluaa jatkaa) presta-venttiilillä. Sisurit on halpoja kuin makkara.

Mikäli tämä ei ole vaihtoehto senkun poraat vaan.

tikola
09.11.2017, 10.58
Onko tämä tyypillistä, että vanteita tehdään erikoikoisilla reijillä vai sattuiko minulle vaan harvinaisen paksulla autonventtiilillä varustettu sisuskumi biltemasta??

Olen nyt kahden vaiheilla - poraan tai ostan prestaa - dunlop venttiiliä en laita vaikka saisin siitä rahaa. Biltemasta ei prestaa taida saada, joten pitänee mennä merkkituotteisiin. Bilteman sisuskumi on jopa halvempaa kuin makkara, mutta siinäkin näyttää olevan puutteensa, joka ei nyt ole suoranainen yllätys :-)

Litkutuksen suhteen olen vasta vakava harkitsija, joten aika näyttää miten sen kanssa käy. Antavatko tällaiset tapahtumat lopullisen sysäyksen siihen hommaan ryhtymiseen. Tosin tässä oli kyseessä isolla ilmatilalla varustettu nastarengas, jossa todellakaan ei ole kyse kilvanajosta ja siten grammoilla sinne tai tänne ei ole ihmeemmin väliä.

paaton
09.11.2017, 11.01
Nuo on niitä elämän suuria päätöksiä.

tikola
09.11.2017, 11.03
Nuo on niitä elämän suuria päätöksiä.

Niinpä - lähinnä kysyin sitä kasvaako lisäongelmien riski jos poraan vai onko kyse sen luokan hienosäädöstä, että se ei vaikuta vanteeseen ja käyttökokemukseen yhtikäs mitään?

H. Moilanen
09.11.2017, 11.07
Onhan noita porailtu. Jos vanne ei sitä kestä, se on käyttökelvoton muutenkin. Purseet pois, niin pysyy sulttaanit ehjänä.

JackOja
09.11.2017, 11.12
...kasvaako lisäongelmien riski jos poraan...

Tietenkin.

Jostain kevyestä hipovanteesta (jollaista sinulla ei kaikesta päätellen ole) voi porauksen seurauksena hävitä juuri fataali määrä materiaalia ja rakenne ei enää kestä ja vanne tuhoutuu. Tai voit sohlata poraustapahtuman seurauksella, että vanne tuhoutuu. Riskin välttämiseksi melkeinpä voisi suositella reiän avartamista pyöröviilalla. Silläkin toki voi tehdä ympyrästä soikion.

MacKonte
09.11.2017, 11.12
Vaihtaisin sovinnolla Prestaan. Jos ei Biltemasta löydy, lähimmässä Motonetissa, Prismassa, Citymarketissa, Tokmannissa tai pyöräkaupassa sellainen todennäköisesti on hyllytavaraa eikä maksaa juurikaan enempää kuin autonventtiilinen. Dunlopit kannattaa jättää kauppaan.

Poraaminen ja viilaaminen on mahdollista ja onnistuu ilman tulevia murheita, kun homman vaan tekee huolella.

Et maininnut rengaskokoa, mutta tuossa esimerkki Motonetilta - Prestaa samalla hinnalla kuin Biltemasta Schraderia tai Dunlopia. Itse ostaisin Continentalin tai Schwalben sisurit.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500249/Polkupyoran-sisarengas-4862-584-275x1752125-48mm-Presta-venttiililla

tikola
09.11.2017, 11.32
Et maininnut rengaskokoa, mutta tuossa esimerkki Motonetilta - Prestaa samalla hinnalla kuin Biltemasta Schraderia tai Dunlopia. Itse ostaisin Continentalin tai Schwalben sisurit.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500249/Polkupyoran-sisarengas-4862-584-275x1752125-48mm-Presta-venttiililla

Saamari - sehän on Motonetissa halvempaa kuin Bilteman 3.99

https://www.motonet.fi/fi/tuote/382125/Polkupyoran-sisarengas-4757-622-29X1752125-presta-venttiililla

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Vanteet-ja-renkaat/Polkupyoran-sisakumi-2000037863/

Vanne on 29" ja kyse ei todellakaan ole mistään hiposta vaan ihan raskaasta peruskaurasta nastarenkaan alla.

Tämä selvä - siirryn prestaan, kun en häviä siinä oikeasti juuri yhtään rahaa ja taitaapa venttiilin ilmanpitävyyskin olla ainakin yhtä hyvä ellei parempi kuin autonventtiilissä.

Motonetissa ja Biltemassa käyminen on suunnilleen sama vaiva, joten siinäkään ei ole eroa. Olenkin ottanut yleislinjaksi elämässäni - mitä ei Biltemasta, Motonetista, Puuilosta tai Clas Ohlssonilta saa sitä ei ihminen tarvitse.

Markku Liitiä
09.11.2017, 11.45
Olenkin ottanut yleislinjaksi elämässäni - mitä ei Biltemasta, Motonetista, Puuilosta tai Clas Ohlssonilta saa sitä ei ihminen tarvitse.

Syöminen ja autonpito on kallista, joten hyvä periaate, säästyy pitkä sentti. Prestaan vaihtaisin minäkin.

tempokisu
09.11.2017, 11.48
Syöminen ja autonpito on kallista, joten hyvä periaate, säästyy pitkä sentti. Prestaan vaihtaisin minäkin.

Syöminen ei ole kallista. Auto(je)npito sitävastoin on.
Toki riippuu mitä syö ja miten paljon...

tikola
09.11.2017, 11.58
Syöminen ei ole kallista. Auto(je)npito sitävastoin on.

Auton pitäminen ei ole kallista - ajaminen on. Eli vanha halpa bensa-auto pihassa ei paljoa maksa, jos sen itse huoltaa. Jos kilsoja tulee paljon, niin sitten hinta alkaa nousta kohti taivasta.

Ruokapuoli noissa säästökaupoissa on kieltämättä vähän kehnoa :-)

Mutta nyt aihe karkaa meillä käsistä - minä sain vastauksen, jota kaipasin ja sivistyin samalla miten voin säästää nykyisestä kulutuksestani noin 9 senttiä per sisuskumi. Foorumi osoitti voimansa, vaikka kovin suurista summista ei nyt puhutakkaan.

MacKonte
09.11.2017, 12.09
^^Jos sallitaan sen verran aiheen karata, että ruokaan menee perheellisellä kuukaudessa enemmän kuin autoiluun (vm 2016). Sisureihin menee yleensä paljon vähemmän, vaikka puhkeaisi sisuri neljästi samalla matkalla, kuten viime vuonna tapahtui.

Mutta hienoa - 2x9 senttiä on uuden (seuraavan) pyörän alkupanos :D

tikola
09.11.2017, 14.08
Mutta hienoa - 2x9 senttiä on uuden (seuraavan) pyörän alkupanos :D

Ja näitä joutuu ostamaan, jos kasvavaa nuorisoa meinaa pitää pyöräsuunnistuksen parissa. Maastopyöriä löytyy tallista kaikkia kokoja ja jotain kokoja kaksi. Siksi näiden kustannusten kanssa kanssa pitää olla tarkkana, joskin tämä taisi mennä hieman saivartelun puolelle. Toisaalta tässä kustannusten kohtuullistamisessa te kanssapyöräilijät kyllä autatte parhaanne mukaan ostamalla uuden kauden värityksellä varustettuja pyöriä, jolloin minä saan järkihintaan niitä vanhoja. Kuljettaja pyörän päällä merkkaa nähdäkseni aivan älyttömän paljon pyörää enemmän kellossa näkyvään tulokseen ja siksi myös vanhempikin hyvä pyörä on toimiva valinta. Järkevällä osien vaihtelulla ja huollolla pyörä on liki ikuinen kapistus. Katsotaan sitten hipo-osia, jos niitä maajoukkuepaikkoja alkaa irrota - viime kesänä se ei pojalta kohtuuttoman kauas jäänyt vaikka sisuskumina olikin Biltemaa :D.

H. Moilanen
09.11.2017, 14.10
^Sisäkumittomana maajoukkuepaikka olisi sitten ollut plakkarissa.

maalinni
09.11.2017, 15.04
Saahan prestakumeja joka prismastakin.

tikola
09.11.2017, 16.03
^Sisäkumittomana maajoukkuepaikka olisi sitten ollut plakkarissa.

Tätä jäin juuri nyt pohtimaan :-)

tikola
09.11.2017, 16.03
Saahan prestakumeja joka prismastakin.

Mutta nyt päädyttiin saivartelemaan joka sentistä ja siinä Motonet pärjäsi hyvin.

JackOja
09.11.2017, 17.35
Prismasta saisi bonuksia, Motonetistä vain tylyn katseen kassatytöltä.

Eli mikä onkaan kokonaisetu?

tikola
23.11.2017, 06.20
Pahoittelut viestin avauksesta - täsmälleen saman asian kanssa oli painittu vuonna 2014.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51821-kiekon-muuttaminen-Prestalta-autoventtiilille-sopivaksi

Pitäisi sitä hakua vaan käyttää eikä ensin räväyttää kysymystään maailmalle. Toki täytyy iloita siitä, että minä en ole maailman ainoa pöhkö, joka tuon kysymyksen parissa on joutunut painimaan vaan selvästi meitä on muitakin. Toki suurin osa pyöräintoilijoista pitää pohdiskeluani saivarteluna ja ostaa ne Prestat, mutta kuten näkyy meitä Schrader uskoivaisia on muitakin. Tuossa toisessa ketjussa on jopa perusteluja miksi se on parempi - siihen minä en pystynyt.

ps. Olen ostanut jo Motonetista noita neljän euron prestasisureita, joten ehetymiseni on käynnissä :rolleyes: