Näytä tavallinen näkymä : GX Eagle kenottaa
Nyt täytyy kysyä viisaammilta neuvoa.
Rakentelin tuossa fatbiken itselleni, ja vekotin on muuten bueno, mutta SRAM GX Eagle 12-sp takavaihtaja kääntyy hiukan sisäänpäin ja vie ketjua alapuolelta nelisen milliä kohti rengasta (yläpuoleen verrattuna). Tästä johtuen ketju hinkkaa renkaan kylkeä alapuolelta suurimmalla rattaalla. Yläpuolelle jää ketjun ja JJ4.4:n väliin melkein tuo 4mm. Aika vähän siis mutta välys kuitenkin.
Kenotus näyttäisi johtuvan väljyydestä siinä laakerissa, jonka keskeltä takavaihtaja on kiinnitetty korvakkeeseen. Ketjulinja on muutoin eturattaalla ainakin hyvin lähelle oikea, eli 66.5mm kun rungossa on 100mm BB, samoin en keksi muutakaan mikä olisi vialla.
Onko hyviä ideoita mitä tuolle voisi tehdä, muuta kuin vaihtaa takakumia pienempään? Ja onko tuo vaihtaja ihan kurantti vai pitääkö se lähettää takaisin myyjälle?
Etukäteen kiitokset kaikesta avusta asian kanssa.
Olisiko vika kuitenkin vaihtajan korvakkeessa joka on vinossa?
Kenotus näyttäisi johtuvan väljyydestä siinä laakerissa, jonka keskeltä takavaihtaja on kiinnitetty korvakkeeseen.
Olisko mahdollista laittaa kuvaa siitä laakerista, jonka keskeltä takavaihtaja on kiinnitetty korvakkeeseen?
Takavaihtajan kiinnityksen lievä välys kuuluu asiaan, en lähtisi ainakaan tuomitsemaan takavaihtajaa vialliseksi.
En ymmärrä läskipyörien ketjulinjoista kuin sen, että renkaat on usein leveitä ja sen takia ketjulinjan kanssa voi syntyä kaikenlaisia linjaustarpeita. Takavaihtajan vetäytyminen kohti pinnoja johtuu nähdäkseni ennen kaikkea ketjusta ja ketjulinjasta, sikäli kun se korvake on suora. Yleensä ketjun vaikutus tietysti vääntää takavaihtajaa kohti pakan keskilinjaa, jonka pitäisi olla kohtuudella samalla linjalla eturattaan kanssa.
Uuden korvakkeen testaus ei maksaisi kuin sen 25€ ja se nyt on syytä olla varalla muutenkin jos metsässä ajaa.
Iglumies
08.11.2017, 22.58
Myös liian lyhyt ketju voi vetää vaihtajaa vinoon.
Kiitoksia. Täytyy katsoa löytäisikö jostain sen sellaisen mittavehkeen jolla korvakkeen suoruuden saisi mitattua. Paras tapa korjata ongelma saattaa tosiaan olla toinen korvake (koko pyörä on uusista osista), tai sitten korvakkeen pieni viilaus...
Vaihtajissa olen samankaltaista väljyyttä huomannut ennenkin, mutta aiemmat omistamani eivät muistaakseni ihan näin ole heiluneet. Täytyy katsoa muista pyöristä huomenna millaisia ovat, että olenko saanut jonkun hölpän yksilön.
Myös liian lyhyt ketju voi vetää vaihtajaa vinoon.
Mittailin tuon saman neljän millin eron myös parilla seuraavalla rattaalla, eli ei pitäisi olla tuosta kiinni.
H. Moilanen
09.11.2017, 12.53
Vaihtajan häkki liikkuu pyörän keskilinjan kanssa saman suuntaisesti, eikä kohti eturatasta. Mitä edempänä alempi rissa on suhteessa pakkaan, sitä jyrkemmässä kulmassa ja lähempää takarengasta ketju liikkuu verrattuna yläpuolen ketjuun. Ketjun pidentäminen auttaa, mutta ei määrättömästi ja jossakin kohdassa vaihtaja ei pysty pitämään ketjua kireällä pienimmillä rattailla. Tällöin eturattaan siirtäminen ulospäin on seuraava liike.
Olihan runko 190/197 perällä?
Vaihtajan häkki liikkuu pyörän keskilinjan kanssa saman suuntaisesti, eikä kohti eturatasta. Mitä edempänä alempi rissa on suhteessa pakkaan, sitä jyrkemmässä kulmassa ja lähempää takarengasta ketju liikkuu verrattuna yläpuolen ketjuun. Ketjun pidentäminen auttaa, mutta ei määrättömästi ja jossakin kohdassa vaihtaja ei pysty pitämään ketjua kireällä pienimmillä rattailla. Tällöin eturattaan siirtäminen ulospäin on seuraava liike.
Olihan runko 190/197 perällä?
Aivan, koska rissa tuo ketjun vaihtajan / rattaan linjaan isolla rattaalla edempänä kuin itse ratas on, siirtyy ketju lähemmäksi rengasta. Kiitos, tämä on hyvä huomioida, pitää katsoa tilanne vielä tämäkin asia mielessä. Vaihtaja on kuitenkin mielestäni hiukan vinossa sisäänpäin, oli sitä jo ennen kuin laitoin ketjun paikoilleen, eli sinänsä suurin selitys saattaa edelleen olla siinä.
Runko on 170 versio, BB on 100. Käsittääkseni 190 tarvisi 120 BB:n?
Korvakkeen säätötyökalu (vai mikä se on suomeksi, derailleur hanger alignment tool?) voisi olla tässä se, mitä tarvitaan ensiksi mittaamiseen ja sen jälkeen "säätämiseen" eli korvakkeen taivutukseen. Rungon valmistaja ei ainakaan suoraan torpannut tätä ajatusta ja lähettää varakorvakkeen postikulujen hinnalla... unohdin sen alunperin tilauksesta.
Tietääkö joku mistä tuollaisen työkalun saisi edullisesti Suomesta? Esim CRC:stä saa halvalla mutta ei jaksaisi odotella :)
Myös rengas on alaketjun puolella taaempana (=lähempänä pakkaa) ja siksikin pienimmillä vaihteilla alaketjun ja renkaan väli pienempi.
H. Moilanen
09.11.2017, 14.10
170 peräinen runko ja 4,8" rengas on yleensä mahdoton yhtälö.
Myös rengas on alaketjun puolella taaempana (=lähempänä pakkaa) ja siksikin pienimmillä vaihteilla alaketjun ja renkaan väli pienempi.
No niinpä tietysti, tämähän vaikuttaa kanssa aika lailla. Se Eaglen takavaihtaja on myöskin aika iso. Ei auta kuin mittailla ja katsoa.
170 peräinen runko ja 4,8" rengas on yleensä mahdoton yhtälö.
Juu siis nämä välimallin 4.4" Jumbo Jimit olen tuohon toivorikkaasti valkannut, ulkomittaltaan 80mm kehille. 4.8 ei mahdu runkoonkaan, ainakaan riittävillä välyksillä.
H. Moilanen
09.11.2017, 16.06
Juu siis nämä välimallin 4.4" Jumbo Jimit olen tuohon toivorikkaasti valkannut, ulkomittaltaan 80mm kehille. 4.8 ei mahdu runkoonkaan, ainakaan riittävillä välyksillä.
Ei ku joo, ajatuskatkos. Omaan 170 peräseen en menisi laittamaan 4,0" leveempää JJ:tä, mutta onhan raameissa jonkin verran eroja mitä haarukkaan sopii ja mitä ei.
^ No katsotaan nyt kuinka käy. Runkopajan mukaan pitäisi mahtua 4.6 renkaat. Mietin, että jos tämä tarkoittaa flow/dunderbeistejä niin nämä 4.4JJ:t olisi aika lailla sitä kokoa.
H. Moilanen
10.11.2017, 11.46
Niimpä. Renkaan koon universaali määrittely tuntuu olevan täysi mahdottomuus.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.