Näytä tavallinen näkymä : Sram gx eagle 12 speed
Mönkiäinen
03.11.2017, 19.05
Onko kokemuksia? Mitähän tasoa nämä ovat shimanoon verrattuna? Kumpi parempi 1x12 sram vai 2x11 shimano xt?
maalinni
03.11.2017, 21.04
Tuo nyt on taas sarjassamme kumpi parempaa suklaa vai salmiakki.
pturunen
03.11.2017, 21.21
On kokemuksia. Erittäin hyvä setti kyseessä eikä oleellista eroa ole Eagle X01:een, joka on täpärissä. En palaa koskaan 2x syteemeihin.
Vielä ei oo ehtinyt kuin pari lenkkiä tuolla ajamaan, mutta ensivaikutelma kyllä hyvä. Kerrotaan myöhemmin lisää.
Mönkiäinen
04.11.2017, 09.11
Youtubesta katsoin jotain esittelyä noista 12 pykäläisistä niin aika vaivalloiselta näytti ketjun kiipeäminen isoimmalle rattaalle. Idea vaikuttaisi periaatteessa hyvältä. Näkyy silti aika moni pyörämallikin palaavan jo 1x11 mallistakin takaisin kahden eturattaan malliin takaisin. Esim. trek ja rose. Pitäisi päästä itsekkin jossain kokeilemaan tuntumaa.
H. Moilanen
04.11.2017, 09.17
Jyrkkä kyllä GX Kotkalle. Itse siirryn lopussakin kalustossa tähän osasarjaan kunhan saan ensin ajeltua 11-setit loppuun.
12-pakka on joihinkin kohteisiin tarpeettoman laaja, eli oikein mitoitetulla 11-systeemillä ajaa samat paikat. 12-systeemillekin on kohteensa, mutta ei sitä kaikkii välttämättä tarvita.
Itse ajanut noin 150km tuolla eagle gx:llä ja ei voi haukkua juurikaan. Mitä nyt asentaminen vei jonkin aikaa, kun en hoksannu b-tension ruuvia säätää kuorma päällä niin ei meinannut toimia hyvin ellei tuota säätänyt tarkalleen oikeaan kohtaan. Hieman halvemman oloinenhan tuo on entä xo1 setti, koska säästetty materiaaleissa, mutta toiminnassa en huomaa isoa eroa kalliimpaan 1x12 settiin.
TheMiklu
04.11.2017, 10.13
Aevan ihana. Läskin GX 1x11 tuli turhamaisuuksissa päivitettyä 1x12 tsast pikoos iigöls flai sou hai!
Osottautunu sittemmin, että sehän on sangen mukava tsydeemi.
Shimppa vs. Sramiin sanon vaan. grippari FTW.
Näkyy silti aika moni pyörämallikin palaavan jo 1x11 mallistakin takaisin kahden eturattaan malliin takaisin. Esim. trek ja rose.
Ei tuolla ole mitään tekemistä osasarjan ominaisuuksien kanssa, vaan se on liiketaloudellinen ratkaisu. Sitä pultataan tehdaskokoonpanoon joka sopii kustannusrakenteeseen.
Jos tekisi tutkimuksen vaikka maantiepyörien tehdaskokoonpanojen sisällöstä ja pitäisi ainoana valintaperusteena teknistä etumatkaa, voisi kuvitella että Shimano on sellaisella hassulla 95% yleisyydellä valovuosia SRAM:ia ja Campagnoloa edellä.
no-saint
04.11.2017, 10.43
Sen verran pakko todeta että itse tykästyin vahvasti Boxin vaihteistoon. 11speed "vaan" mutta riitti itselle täysin. Edessä oli 26 ovaali ja takana 46 isoin. Menee Shimpan vapariin ja vaihdevivusta tykkäsin paljon, ei toki gripparia voita.
Meni sitten pyörää myydessä mukana mutta kunhan takuu uuden rungon katkenneen tilalle tuo niin kyllä siihenkin Boxin kamppeet tulee.
Offtopiccina onko olemassa jotain power modulaattoria jolla saisi gripparin pelaamaan Shimpan vetosuhteen kanssa? Box nääs yhteensopiva Shimpan kanssa...
Pääosin taitaa olla vaan positiivisia kokemuksia kyseisestä setistä? Onko ilmaantunut kilsojen lisääntyessä ongelmia (esim. Ketjuen nopea venyminen yms...)?
Mietinnässä vaihto nykyisestä Nx:stä Gx eagleen. Kesällä tulee ajeltua useita maastopyöräkilpailuja kuntoiluhengessä. Kulkineena toimii jäykkäperä 29er.
CC-Ryder
29.01.2018, 23.30
Gx eagle on täällä ollut käytössä kohta pari kuukautta fatbikessä.Toimii hienosti ja välitykset tuntuvat sopivilita omiin ajoihin 28t ovaalin Oneupin eturattaan kanssa.
Gx eglen triggeri vivun ergonomia ei ollut yhteensopiva operoidun peukaloni kanssa(tyvinivel luudutettu) aiheuttaen peukalon kipeytymistä.Vaihdoin gripshift vipuun,joka poisti tämän ongelman.
Muutenkin grippari on selkeesti nopeampi ja ergonomisepi kuin triggeri.
Korjaustelineessä vaihdettaessa kahdelle suurimmalle takarattaalle ,saattoi ketju jäädä joskus ratsastamaan takarattaan hampaiden kärkien päällä.Ajossa en ole kuitenkaan huomannut tätä tapahtuvan.
Paljon on saanut kehuja myös ulkolaisilla sivuilla. Joitain risuja tullut, että kuluneena ei toimisi moitteitta. Olen ymmärtänyt, että vaatii tarkat säädöt, joten kuluneena paras herkkyys katoaa.
Mitenkähän vertautuu mikäli hommaisi e*13 (9-46) tai Xt pakan reilummilla välityksillä ja pysyisi 11-vaihteisessa? Tuolloin välitykset olisivat lähes yhtä laajat, mutta porrastus hieman suurempi.
Miten GX eagle -vaihteet eroavat NX eagle -vaihteista? Entä miten NX eagle eroaa pelkästä NX:tä?
TheMiklu
06.09.2018, 23.11
GX pakka on XD vaparirungolle. NX pakka käy samaan mihin shimppakin. Eagle tarkoittaa 12 vaihteista. Pelkkä NX ja GX on yleensä 11 (GXää on/on ollut muistaakseni 10 pykäläisenä).
Muuten noiden välillä ei ole kuin pieni painoero GX hyväksi. Voi käyttää NX Eagle pakkaa ja GX Eagle vaihtajaa jne. sekoituksena.
Johtuen perinteisen vapaarattaan rajoituksisa, NX-pakan pienin ratas on 11, XD-vapareissa (ml. GX) 10.
Vilhelm V
14.12.2018, 07.27
Osaisiko joku vinkata lähteelle, josta käy selväksi Sramin 12 vaihteisen systeemin ketjujen kuluneisuuden indikaattori? Esimerkiksi Campagnololla on systeemi, jossa mitataan työntömitalla tietty pätkä ketjusta, ja vaihtoon tuomittavalle ketjulle on selkeä yläraja millimetreissä. Selailin Sramin ketjujen ohjeita, mutta ei nyt heti osunut silmiin vastaavaa selkeää vaihtokuntoisuuden mittaria.
Use a chain wear tool to measure chain wear and replace the chain when it reaches 0.8% elongation
https://www.sram.com/sram/mountain/products/gx-eagle-chain
https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005625_rev_a_compatibility_map_2018_e-mtb_components.pdf
Vilhelm V
14.12.2018, 17.35
Use a chain wear tool to measure chain wear and replace the chain when it reaches 0.8% elongation
https://www.sram.com/sram/mountain/products/gx-eagle-chain
https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005625_rev_a_compatibility_map_2018_e-mtb_components.pdf
Kiitoksia! Nyt pitää vielä selvittää mikä on tuo kyseinen työkalu ja mistä tuo 0,8% mitataan.
https://www.ebay.com/itm/Bicycle-chain-measuring-Indicator-Measure-Tool-Checker-Wear-Repair-check-Ruler/292217982132?epid=8022849771&hash=item44098c8cb4:g:CxwAAOSwtLdZlQTC
Vaikka tuossa, toimii myös vähempi vaihteisilla
https://i.ebayimg.com/images/g/CxwAAOSwtLdZlQTC/s-l400.jpg
Kiitoksia! Nyt pitää vielä selvittää mikä on tuo kyseinen työkalu ja mistä tuo 0,8% mitataan.
Park Toolin CC-3.2 työkalussa on 0,5% ja 0,75% testerit. Jos 0,75% luiskahtaa sisään, on ketju vaihtokunnossa.
Park Tool suosittaa 11 ja 12 vaihteisille ketjuille vaihtoa jo 0,5% venymällä, mutta SRAM jännästi kuitenkin vasta 0,8 prosentilla tuon dokumentin mukaan.
Luulisin, että Campagnolon ketjun voi testata tuolla myös?
Tuolta opasvideo ja muuta tietoa: https://www.parktool.com/product/chain-wear-indicator-cc-3-2
Vilhelm V
14.12.2018, 20.16
Park Toolin CC-3.2 työkalussa on 0,5% ja 0,75% testerit. Jos 0,75% luiskahtaa sisään, on ketju vaihtokunnossa.
Park Tool suosittaa 11 ja 12 vaihteisille ketjuille vaihtoa jo 0,5% venymällä, mutta SRAM jännästi kuitenkin vasta 0,8 prosentilla tuon dokumentin mukaan.
Luulisin, että Campagnolon ketjun voi testata tuolla myös?
Tuolta opasvideo ja muuta tietoa: https://www.parktool.com/product/chain-wear-indicator-cc-3-2
OK, hyvä juttu. Pitää yrittää onkia tuon testerin mitta-arvot jostain kymmenesosamillin tarkkuudella. Sitten saman testin voi tehdä tavallisella työntömitalla.
Ehkäpä jotenkin näin:
"Using a ruler, a new chain should measure exactly 12 inches across 12 links, from middle of pin to middle of pin. The number most commonly agreed on for a worn chain is one percent elongation between links. In reality though, you want to replace the chain before this point.
So therefore anything past 12, 1/16 inches (0.5 percent) would be the time to replace a chain. And anything past 12, 1/8inches (one percent) has been worn to death and so a new cassette is likely needed."
Lähde:
https://www.bikeradar.com/road/gear/article/bicycle-chain-wear-explained-46015/
Ahaa, ok. En jaksaisi alkaa työntömitalla, koska tuolla huippukalliilla spesiaalityökalulla on niin kätevää :D
pturunen
14.12.2018, 23.37
Vinkkinä GX eagle-käyttäjille: vaihtakaa se gx-ketju ensimmäisen vaihdon yhteydessä X01-ketjuun. Kestää paljon kauemmin.
Evern00b
11.02.2019, 11.56
Onko kukaan täällä Suomenmaalla testaillut Shimanon uutta XTR M9100 12-sp vipua Eagle GX vaihtajan kanssa?
Kansainvälisten foorumien mukaan SRAM ja Shimanon 12-sp kamat toimivat hyvin ristiin. GX:n vaihdevipu on ergonomian ja käytettävyyden suhteen järkyttävän alkeellinen Shimanon paremman luokan kamoihin verrattuna, joten tässä voisi olla melko mainio upgrade. Shimanossa plussana erityisesti mahdollisuus vaihtaa vaihteita isommalle myös etusormella ja pienemmälle jopa 4 ratasta kerralla.
TheMiklu
11.02.2019, 12.20
Tarkoitit varmaan, että Shimanokäyttäjät pääsevät käsiksi parhaaseen vaihtoehtoon elikkäs grippariin? [emoji6]
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Evern00b
11.02.2019, 13.04
Tarkoitit varmaan, että Shimanokäyttäjät pääsevät käsiksi parhaaseen vaihtoehtoon elikkäs grippariin? [emoji6]
Onhan se varmasti näinkin, jos joku XTR käyttäjä tuntee paloa ranteella naksutteluun. :)
viimeinenlenkki
14.02.2019, 17.27
SRAM XX1 Eagle AXS DUB Boost Gruppe, tämä voisi olla hyvä vaihtoehto maastopyörään.
Evern00b
18.02.2019, 11.59
Onko kukaan täällä Suomenmaalla testaillut Shimanon uutta XTR M9100 12-sp vipua Eagle GX vaihtajan kanssa?
Kohtapa on ainakin!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190218/c9aaca2d420dcde75326d6caa3a752fa.jpg
Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä
Evern00b
19.02.2019, 19.33
Hyvin tuntuisi toimivan XTR:n vaihdevipu GX Eaglen vaihtajan kanssa. Ei tarvinnut kuin laittaa uusi vipu kaapeleineen kiinni, säädöt osuivat suoraan kohdilleen.
Ergonomia omaan kouraan aivan loistava verrattuna GX:n omaan vipuun. Ensituntumalta onnistunut viritys.
Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä
Oon ilmeisesti onnistunut hajottamaan jo kaksi Eagle GX - takavaihtajaa. Sen verran näkyy naarmuja iskujen jäljiltä vaihtajissa. Sellainen fiilis omasta setupista, että takavaihtaja ei ole koskaan ollut kunnolla säädöissään. Havaintoaikaväli on 2018 vuoden kesäkausi, syksy sekä 2019 kevättalvi. Aina on saanut kiristellä tai löysäillä vaijeria. Pahimmillaan piti väännellä vaihtajan häkkiä oikeisiin asentoihin. Tässä vaan on vaikea poissulkea sitä vaihtoehtoa, että vaihtajan korvake on vääntynyt kaatumisen jäljiltä, mikä aiheuttaa sitten sen että säätöjä saa koko ajan hakea. Myös kaatumisen jäljiltä koko vaihtaja voi olla ns. solmussa. Tästä johtuen kysyisinkin muilta Eagle GX-käyttäjiltä, onko ko. vaihtaja herkkä menemään rikki? Vai pitäisikö vaan olla kaatumatta siten että vaihtaja rikkoontuu?
Ennen kuin menen setelit ojossa liikkeeseen, niin voisi testata korjautuisiko nykyisen vaihtajan ongelmat vaihtajan korvakkeen uusimisella. Tänään käytin noin 2 tuntia oikeiden säätöjen etsimiseen, mutta optimia ei kyllä löytynyt. Kaupunkifillarissa on Sramin X5-vaihtaja, ja siihen sain säädöt ihan heittämällä kohilleen. Vähän tietysti potuttaa, kun tuo X5-vaihdin tikkaa paljon paremmin kuin Eagle.
Kokonaisuudessaan ihan hyvin Eagle GX tuntuu toimivan kaikkien ongelmien välissä. Se 52-hampainen leipä on kyllä ihana. Henkisesti vähintään tuntuu olevan vaikea palata 2x-aikaan, sillä sitten joutuisi laittamaan lisäkilkettä niin ihanan minimalistiseen ohjaamoon.
Tässä vaan on vaikea poissulkea sitä vaihtoehtoa, että vaihtajan korvake on vääntynyt kaatumisen jäljiltä, mikä aiheuttaa sitten sen että säätöjä saa koko ajan hakea.
Korvakkeen suoruuden tarkistukseen ja oikaisuun on työkaluja jotka kaikki eivät ole edes kalliita. Suosittelen. Aikakoneeksi siitä ei toki ole.
Olen myös lukenut sieltä täältä että Sramin vaihtajat ovat osumille alttiimpia kuin Shimanon. Etenkin eagle.
arctic biker
28.02.2019, 14.17
Vinkkinä GX eagle-käyttäjille: vaihtakaa se gx-ketju ensimmäisen vaihdon yhteydessä X01-ketjuun. Kestää paljon kauemmin.
Aamulla tuli tilattua pyörä GX Eagle-osilla joten nyt on hyvä syy perehtyä aiheeseen! Saksan Mountainbike kehuu numerossa 2/18 XX ja XO ketjujen kestävyyttä, tuplasti kilometrejä mitä Shimanolla. Eikä XO Eagle hollow pin oo ees pahan kallis, 44,75€ -discountilla.
arctic biker
28.02.2019, 14.31
Korvakkeen suoruuden tarkistukseen ja oikaisuun on työkaluja jotka kaikki eivät ole edes kalliita. Suosittelen. Aikakoneeksi siitä ei toki ole.
Olen myös lukenut sieltä täältä että Sramin vaihtajat ovat osumille alttiimpia kuin Shimanon. Etenkin eagle.
https://www.bike-discount.de/en/buy/cyclus-tools-derailleur-hanger-adjustment-tool-25599. Tuo hoitaa hommansa aivan hyvin, klappia akselilla on mutta pikkasella 6kololla se hoituu. Jos takavaihtaja ei perussäädöllä asetu niin jaksa saikata. Vaihtaja irti ja oikasu. Uuden pyörän korvakon varmaan tarkastan ennenkuin ees ajan.
Mahtoikohan minulla fatbikessä vähän ahdistella GX Eaglen säätö aluksi, mutta sitten suoristin teräskorvakkeen ja kaikki alkoi toimia. En muista enää tarkasti... :o
Joka tapauksessa minusta korvake kannattaa tarkastaa, itse olen tehnyt sen halvalla DIY-työkalulla http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34800-Tee-Itse&p=2776686#post2776686.
Oon ilmeisesti onnistunut hajottamaan jo kaksi Eagle GX - takavaihtajaa. Sen verran näkyy naarmuja iskujen jäljiltä vaihtajissa. Sellainen fiilis omasta setupista, että takavaihtaja ei ole koskaan ollut kunnolla säädöissään. Havaintoaikaväli on 2018 vuoden kesäkausi, syksy sekä 2019 kevättalvi. Aina on saanut kiristellä tai löysäillä vaijeria. Pahimmillaan piti väännellä vaihtajan häkkiä oikeisiin asentoihin. Tässä vaan on vaikea poissulkea sitä vaihtoehtoa, että vaihtajan korvake on vääntynyt kaatumisen jäljiltä, mikä aiheuttaa sitten sen että säätöjä saa koko ajan hakea. Myös kaatumisen jäljiltä koko vaihtaja voi olla ns. solmussa. Tästä johtuen kysyisinkin muilta Eagle GX-käyttäjiltä, onko ko. vaihtaja herkkä menemään rikki? Vai pitäisikö vaan olla kaatumatta siten että vaihtaja rikkoontuu?
Ennen kuin menen setelit ojossa liikkeeseen, niin voisi testata korjautuisiko nykyisen vaihtajan ongelmat vaihtajan korvakkeen uusimisella. Tänään käytin noin 2 tuntia oikeiden säätöjen etsimiseen, mutta optimia ei kyllä löytynyt. Kaupunkifillarissa on Sramin X5-vaihtaja, ja siihen sain säädöt ihan heittämällä kohilleen. Vähän tietysti potuttaa, kun tuo X5-vaihdin tikkaa paljon paremmin kuin Eagle.
Kokonaisuudessaan ihan hyvin Eagle GX tuntuu toimivan kaikkien ongelmien välissä. Se 52-hampainen leipä on kyllä ihana. Henkisesti vähintään tuntuu olevan vaikea palata 2x-aikaan, sillä sitten joutuisi laittamaan lisäkilkettä niin ihanan minimalistiseen ohjaamoon.
Tuossa 12-takapakassa ainakin videoiden mukaan B-ruuvin säätö on olennainen / isosti vaihtamisen tarkkuuteen vaikuttava. Siksi tuohon on olemassa muutaman euron työkalu, jolla välys isoimpaan rattaaseen mitataan.
arctic biker
28.02.2019, 20.16
Tuossa 12-takapakassa ainakin videoiden mukaan B-ruuvin säätö on olennainen / isosti vaihtamisen tarkkuuteen vaikuttava. Siksi tuohon on olemassa muutaman euron työkalu, jolla välys isoimpaan rattaaseen mitataan.
Jos vielä kerrot mikä tuo kalu on ja mistä tilaan?
Jos vielä kerrot mikä tuo kalu on ja mistä tilaan?
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-xx1-x01-eagle-adjusting-tool-b-gap-646471
Tai sitten mittaat n.9mm välin vaihtajan rissan hampaasta pakan isoimman rattaan hampaaseen.
koiravahti
01.03.2019, 12.36
Aamulla tuli tilattua pyörä GX Eagle-osilla joten nyt on hyvä syy perehtyä aiheeseen! Saksan Mountainbike kehuu numerossa 2/18 XX ja XO ketjujen kestävyyttä, tuplasti kilometrejä mitä Shimanolla. Eikä XO Eagle hollow pin oo ees pahan kallis, 44,75€ -discountilla.
Onko tässä nyt valittavissa se että vaihdatko vähän useammin GX ketjun (hinta ~25€) vai GX takapakan (hinta ~140€). Tarkoitan että jos X01 ketju on kovempaa metallia kuin GX niin eikö se silloin kuluta nopeammin pakkaa? Vai pitäisikö myös pakka vaihtaa X01 sarjaan jolloin se on oletettavasti myös kestävämpi? Näin mutufiiliksillä olen päättänyt säästää pakkaa ja ajan GX-ketjuilla. Eli vaihdan mieluummin useimmin ketjuja kuin pakkaa. Voin olla väärässäkin kun ei ole vielä kokemusperäistä tietoa vertailtavaksi. Sekin korjaantuu tässä vuoden parin sisään kun mulla on kaksi fillaria GX Eaglellä joista toiseen laitoin uutena X01-ketjun. Kummassakin pyörii vielä eka ketju suurin piirtein samoilla kilometreilla eikä venymä ole vielä edes 0.5%. Ja pakan kulumista on vaikea arvioida. Riippuu varmasti myös ajotyylistä ja olosuhteistakin.
Ketjuhan venyy kun sen eri osat (pinni, holkki) kuluvat niin että ketjun linkit ovat kauempana toisistaan. Ja venynyt ketju lisää pakan kulumista rasituksen keskittyessä harvemmille hampaille. Väittäisin että kestävämpi ketju säästää siten myös pakkaa.
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-xx1-x01-eagle-adjusting-tool-b-gap-646471
Tai sitten mittaat n.9mm välin vaihtajan rissan hampaasta pakan isoimman rattaan hampaaseen.
Onko oikea mitta tosiaan 9 mm isoimpaan rattaaseen? Vaihtajan rissa on silloin vielä lähempänä, kun ketju on pienimmällä rattaalla.
Ja kysynpä heti perään NX eaglen säädöstä. Välillä isoimmalta rattaalta toiseksi isoimmalle vaihtaessa ketju ei tipu. Toisella painalluksella tippuu suoraan kolmannelle rattaalle. Johtuuko se kurasta, vai saako sen säädettyä kuntoon?
Lisäksi kävi taas se perinteinen ”äkkiä vähän” virhe. Säätelin vaihteet ajaessa oikein kunnolla pieleen. Onko jotain hyvää nyrkkisääntöä tai ohjetta, miten säädöt saa varmasti kohdilleen.
Iglumies
01.03.2019, 20.44
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-xx1-x01-eagle-adjusting-tool-b-gap-646471
Tai sitten mittaat n.9mm välin vaihtajan rissan hampaasta pakan isoimman rattaan hampaaseen.
Työkalu on ihan oikein, mutta rattaiden väli on jonkun 13-14 milliä, 9 millin välillä ei vaihteet toimi kunnolla.
ViBr säätää ensin ylä- ja alarajat paikalleen, b-tensionilla ylärissa sopivalle korkeudelle ja sitten vaijerilla napsu kerrallaan, kunnes on hyvä.
Jos korvake on vääntynyt, kaikkia vaihteita ei saa paikalleen.
Työkalu on ihan oikein, mutta rattaiden väli on jonkun 13-14 milliä, 9 millin välillä ei vaihteet toimi kunnolla.
ViBr säätää ensin ylä- ja alarajat paikalleen, b-tensionilla ylärissa sopivalle korkeudelle ja sitten vaijerilla napsu kerrallaan, kunnes on hyvä.
Jos korvake on vääntynyt, kaikkia vaihteita ei saa paikalleen.
Ylä- ja alarajat ovat sentään paikoillaan. Täytyypä laittaa tuo b-tension lähemmäs ja kokeilla sen jälkeen uudelleen. Ajaessahan sen kyllä saa, mutta se pakottaa rullailemaan tasaisella alustalla.
Työkalu on ihan oikein, mutta rattaiden väli on jonkun 13-14 milliä, 9 millin välillä ei vaihteet toimi kunnolla.
Noniin... sen verran tökerö mittausmoka tuli tehtyä et pakko muokata tätä vastausta :D Piti alkaa selvittelemään miksi mun mittaukset eroaa noin paljon ja sehän johtuu siitä etten osaa tulkita työntömittaa :D 15mm sanoo Sramin ohje väliksi ja 15mm antaa se välityökalu väliksi. Pahoittelen aiheuttamaani hämmennystä.
arctic biker
03.03.2019, 17.57
Hece kirjoittaa järkeä tuossa aiemmin.
Löytyipä Saksan Mountainbike11/17 jossa GX Eaglea kestotestattu 1091 km jolla matkalla ketju venyi 0,5%. 2/18 numeron kestitestissä XO1 ketju tarvitsi samaan venymään 3946 km ja XX1 ketju 3300km, tietysti eri kuskit mutta itse ainakin vakuutuin sillai että XO1 ketju on järkevin.
Pakat on hieman eri juttu ,GX 140 € ,XO1 290€, en suostu uskomaan että kalliimpi kestää tuplakilsat... 100 g kevyempihän se on tulee siinä grammoille hintaa.
Xo1. Pakka myös vaihtaa paremmin ku gx. Että ei pelkkä paino etu.
arctic biker
03.03.2019, 21.59
Ei tuo testaaja löytänyt GX Eaglen toiminnasta moitteen sijaa, itsehän en edes ole nähnyt yhtään 1x systeemiä. Puute korjaantuu pikapuoliin.
Joo ei siinä GX mitään vikaa oo. Toimii varsin hyvin. XO1. Vaan hiukan paremmin.
arctic biker
04.03.2019, 11.06
https://r2-bike.com/KMC-Chain-12-speed-X12-EPT-126-Links-silver ja https://r2-bike.com/YBN-Yaban-Chain-12-speed-SLA1210-TIB-126-Links-with-Chain-Connector-black
Onhan noita vaihtoehtoja Sramin ketjuille olemassa.
makimies
07.03.2019, 19.22
Kyllä se xx1 eagle hieman paremmin pelaa ja vaihtaa kuin gx eagle. takavaihtajassakin on pieni ero, mm kiinnityspultti korvakkeeseen on erilainen.
Huomaako eroa gx:n ja xx1:sen välillä jos vaihtaa ketjun ja vivun? Sramin 1x versiossa en huomannut eroa. Onko kukaan kokeillut?
ossi5000
08.03.2019, 09.02
Makuasioita.. Itse en ainakaan lähtisi "päivittämään" jos pyörässä on jo GX 12. Itsellä on ollut NX 12, GX 12 ja XX1 12 ja niiden toiminta on hyvin samankaltainen kun säädöt on hinkattu huolella ja vaijerit kunnossa. Eroja löytyy sitten painosta ja takavaihtajan osista, mutta ne taitaa olla enemmän hifistely hommia. Mutta joku toinen varmaan kokee erot suuremmiksi. Näillä päivityksillä ei ole hirveän hyvä hinta-laatu suhde mutta sehän on toisarvoista tämmöisissä hommissa. :)
Mulla on nx läskissä. Vaihoin gx vivun siihen. Parani kummasti. Täpärissä on gx. Vaihoin siihe xo1 vivun. Parani sekin tuntuvasti. Ja nuo kaikki oli eaglea.
Mulla on nx läskissä. Vaihoin gx vivun siihen. Parani kummasti. Täpärissä on gx. Vaihoin siihe xo1 vivun. Parani sekin tuntuvasti. Ja nuo kaikki oli eaglea.
No hyvä... en siis tilannu x01 vipua turhaan :)
Hei, onko kellään tietoa, käykö 1x11 Srammin eturatas 1x12 vaihteistoon?
Eikös noiden 11 ja 12 ketjujen sisäleveys oo sama, eli sen puoleen kyllä kävisi.
Ketjujen mitoista ;https://bike.bikegremlin.com/3555/bicycle-drive-chain-dimension-standards/
Hei, onko kellään tietoa, käykö 1x11 Srammin eturatas 1x12 vaihteistoon?Käy.
arctic biker
11.03.2019, 09.45
https://bikerumor.com/2018/06/23/complete-sram-eagle-comparison-whats-the-difference-between-nx-gx-x01-xx1/.
Ja tuolta "SRAM’s product managers told us the difference from NX up to X01/XX1 chains can be 2x the lifespan. Not just total lifespan, but the performance will be better for longer throughout that lifespan, too"
No hyvä... en siis tilannu x01 vipua turhaan :)
Miten se parani? Siis käytännössä. Itellä NX(vipukin) läskissä ja mielestäni toimii hyvin.
Miten se parani? Siis käytännössä. Itellä NX(vipukin) läskissä ja mielestäni toimii hyvin.
Ei ole vieä vipu saapunut. Just asentelin X01 ketjut GX:n tilalle ja olin huomaavinani hieman nopeamman vaihdon... ehkä kuvittelin... hyvin se toimi GX-ketjullakin.
arctic biker
18.03.2019, 21.58
No mulle tuli tänään viimeinkin, GX Eagle pyörä. Vaihdevivussa pientä tottumista, tuossa on vipu samassa pannassa Maguran jarrukahvan kanssa ja näyttäisi olevan hieman säätövaraa. Tuossa loskapaskassa ajaessa ainakin kaikki toimi aivan oikein. Mitä ny Maguran jarrut kastuessaan hieman ääntä piti.
Aamulla tutkin kuin tuota vipua voi asemoida.
Edit. Kammet pyöri pikkasen tahmeasti, löysäsin inasen laakeria niin parani muttei vaikkapa Praxsikselle pärjää. Norjistunee ajon myötä.
GX- vaihtajassa on kaksi ruuvinreikää, asemoin sisempään eli vipu siirtyi ulommaksi , ihan hyvältähän tuo ny tuntuu.
Miten se parani? Siis käytännössä. Itellä NX(vipukin) läskissä ja mielestäni toimii hyvin.
Nonnii... nyt on ajettu eaglella parilla eri setupilla: Kaikki gx:ää ja vipu ja ketju X01 mutta pakka gx. Vaikuttaisi että suurin ero on tuntumassa: molemmat vaihtaa varsin hyvin ja nopeasti mutta X01 tuntuu tekevän sen hieman "särmemmin". Pieni ero saattaa olla myös kun vaihtaa kerralla monta ratasta pienemmälle: Kalliimpi kombo tekee sen hieman nätimmin. Yleisesti on kuitenkin sellanen että tuntuma ja painonsäästö on ne todelliset erot... toiminta vaikuttaa yhtä luotettavalta.
Uudenkarhea Eagle GX alla (Canyon Spectral), ja näemmä pakan tyyppivikaa löytyy minultakin (tilanne kuvattu mm. tässä langassa: https://forums.mtbr.com/sram/eagle-cassette-tolerance-clicking-1087072.html). Eli viidennellä rattaalla (18T) napsahtaa tietyssä kohtaa kierrosta. Ei sinänsä oleellisesti ole mielestäni toimintaan vaikuttanut, mutta ärsyttää toki aivan helkkaristi.
Onko kukaan muu törmännyt, ja saitteko korjattua? Jotkut ovat ilmeisesti antaneet ujosti dremeliä tai viilaa hampaille jotka tossa ovat syyllisiä, mutta en nyt vielä ole lähtenyt toimenpiteisiin. Korjaisikohan kova ajo ja ketjun/pakan kuluminen tilanteen?
Kahden Eagle GX-pakan otannalla: tuttu vika/ominaisuus. En ole jaksanut tehdä asialle mitään koska kuuluu (ja ärsyttää) vain siirtymillä.
Kova ajo ja kuluminen eivät poistaneet ekan pakan oireilua. Toka pakka vasta sisäänajettu joten jää nähtäväksi. En kuitenkaan odota että lopputulos olisi mitenkään erilainen senkään suhteen.
Katso mikä hammas nostaa ketjua, ja viilalla pikkaseen lisää viistettä piikin sivuun. Testattu NX Eagle pakalla.
arctic biker
23.05.2019, 07.51
Dremeliä näytin oman GXpakan yhdelle hampaalle. Hiljeni!
GXvivussa hieman ärsyttää vapaaliike ennenkuin vaihto tapahtuu, oisko kalliimmat parempia?
No hemmetti. Tämä ärsyttävä naksunta on itseänikin ihmetyttänyt. Hienoa että naksumisen syy on näinkin vaaraton. Täytyypä joskus katsoa jos jaksaa viilaa näyttää hampaille.
arctic biker
23.05.2019, 09.17
Kolmanneksi pienimmästä rattaasta löytyi myös yksi ääntä ,tosin lievempää, pitävä hammas. Hiljensin senkin.
pturunen
23.05.2019, 14.24
GXvivussa hieman ärsyttää vapaaliike ennenkuin vaihto tapahtuu, oisko kalliimmat parempia?
On! Monet tuunaavat GX-setin nimenomaan laittamalla X01-vivun.
arctic biker
23.05.2019, 14.36
On! Monet tuunaavat GX-setin nimenomaan laittamalla X01-vivun.
Kiitos, tossa se että pikkuliipaisin on just oikean tuntuinen rietoo. No ei nyt aivan hankintalistan kärjessä.
arctic biker
23.05.2019, 17.04
Jos minäkin GXpakan napsunnan kuulen niin voin vain kuvitella kuinka ärsyttävää se on normaalikuuloisille. Kiitokset diagnoosista jäsenille aerosoli ja hakpas.
Alkuviikosta tuon hoksin mutta jäi syyn hakeminen vaiheeseen... Multa säästyi paljon aikaa ,spassiiba.
Dremelin isoa laikkaa käytin, pakka kiinni navassa ja asemoin laikan kohdalleen ,sitten pienehköillä kierroksilla vehje käyntiin.
Kämäsellä pikkuviilalla yritin vähän hammasta murjoa. Sen verran sain pois että pikkasen vaihtajaa ylemmäksi säätämällä sain napsunan loppumaan, mutta käytännössä toiseen suuntaan ei ole säätövaraa ollenkaan: ketju menee about mikrometrin päästä tuosta ongelmahampaasta. Olisiko tässä se tekosyy hankkia Dremel... saisi vähän merkittävämmän siivun hampaasta pois.
^Hyvä jos tästä oli apua. Olen itse sen verran allerginen napsunoille ja napinoille ja kaiken maailman kolinoille pyörissäni että piti tuota heti lähteä googlailemaan kun ei mitään ilmiselvää syytä löytynyt.
arctic biker
24.05.2019, 17.32
Kiitos kuuluu aerosolille. Mullon kaksikin noita Dremelkopioita ,ovat hintansa haukkuneet.
Oikopolku
25.05.2019, 10.00
Moi. Ostin uuden pyörän missä on 1x11 sram nx vaihtaja. Takavaihtaja meni takuuseen, mutta tilalle tuli sram nx eagle. Onko tämä vaihtaja yhteensopiva muiden osien kanssa? Ilmeisesti tarkoitettu 1x12?
Kyllä tuon pitäisi toimia, tuo
" x-actuation" molempien spekseissä kertoo että vipusuhde noilla on sama.
https://www.sram.com/sram/mountain/technologies/x_actuation
Tuo eagle vaan kelpuuttaa laajempaa pakkaa kuin nx.
Toimiiko GX/NX eagle tulevien kampien mukana oleva ratas 11-speed ketjujen kanssa? Lähinnä väittävät, että pitäisi eaglen ketju olla...
Takaa multa löytyy Simpan Deore XT 11sp 11-46 pakka/vaihtaja ja ketjuina olen käyttänyt sram pc-x1, jotka hyväksi todetut siinä mielessä ettei ketjut siirry rattailla taaksepain poljettaessa.
Iglumies
30.05.2019, 15.32
Toimii .
Sen verran pahasti alkoi jurppimaan ketjun napsuminen että aloin tutkimaan mikä hammas siellä on ongelmana. Sopivaa viilaa ei tietenkän ollut, vaan piti käydä ostamassa pieni sulkaviila, jolla sai viilattua hampaan rengas paikallaan. Viitosrattaalla napsui ja syyllinen oli yksi nelosrattaan hammas. Pikkuisen viilaa sinne sisäreunaan ja napsuminen lakkasi. Nelosrattaallakin kuuluu pieni napsunta. Jos se alkaa häiritä niin sitten lisää viilaa.
Aika käsittämätöntä että tehtaalta tulee tällaisia pakkoja markkinoille. Itse asiassa GX eaglen liipaisinkin on aika huono käytettävyydeltään. Tekisi mieli vaihtaa se Shimanon laatuvehkeisiin. Joku tuossa ylempänä jo kirjoittelikin että xtr käy suoraan tilalle.
Onneksi laitoin läskipyörään GX Eagle Grip shifterin ja Sunracen pakan, väistin kaksi ongelmatapausta samalla. Hyvin on pelannut.
Niin eli siis tämä GX vaihtaja toimii shimanon 12spd vivun kanssa? Taidan tehdä sen vaihdon itsekin sen verran kovin on sormet tottunut shimanoon. Kumpaa vaihdevaijeria muuten käytätte shimanon vaihdevivun kanssa, niissähän on shimanolla ja sramilla se pieni ero paksuudessa?
Muutenhan tämä gx eagle pelaa hyvin, kun b-tension säädetty kohdilleen. Ja pakka tietty naksuttaa yhdellä rattaalla täälläkin, mutta en ole jaksanut vielä viilata sitä.
arctic biker
24.07.2019, 21.04
Niin eli siis tämä GX vaihtaja toimii shimanon 12spd vivun kanssa? Taidan tehdä sen vaihdon itsekin sen verran kovin on sormet tottunut shimanoon. Kumpaa vaihdevaijeria muuten käytätte shimanon vaihdevivun kanssa, niissähän on shimanolla ja sramilla se pieni ero paksuudessa?
Muutenhan tämä gx eagle pelaa hyvin, kun b-tension säädetty kohdilleen. Ja pakka tietty naksuttaa yhdellä rattaalla täälläkin, mutta en ole jaksanut vielä viilata sitä.
Tähän kysymykseen itsekin kaipaisin vastausta, toki kirjoitettu englantinikin riittänee tiedon saamiseen... Vaihdevaijereissa Shimanoa taitaa kaikki olla, en usko pienen eron vaikuttavan mitenkään.
Joku on kokemuksistaan kirjoittanut;
"To my surprise the SRAM GX Eagle shifter worked perfectly with the Shimano M9100 derailleur!I think this is great news as if like me you are fed up with breaking your SRAM Eagle rear derailleur you have the option to fit a Shimano XTR M9100 derailleur instead without changing the rest of your drivetrain "
Koko juttu ;https://www.kustombikes.co.uk/article/6-shimano-xtr-m9100-rear-derailleur-is-compatible-with-sram-eagle-12-speed
Evern00b
24.07.2019, 23.18
Shimanon XTR 12 spd vivulla toimii kyllä GX vaihtaja suoraan. Vaihteiden vaihtaminen vain on hieman jäykempää kuin Shimpan vaihtajalla, mutta toimii kyllä muuten oikein hyvin.
Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä
Nythän se myrkyn lykkäs. Aloin säätelemään raksuttelevia vaihteita. Kaikki säädöt laidasta laitaan käyty läpi vaan eihän tuo oikein toimi. Pienimmälle rattaalle ei vaihtanut olleskaan. Kun koitti säätää low/high ruuveja niin säätövara loppui kesken. Häkki ottaa kiinni siihen vaijerihässäkkään. Taitaa olla korvake vääntynyt. Koitin sitä hiukan vääntää ruuvipenkissä suorempaan ja alkoikin toimimaan vähän paremmin ja pienimmällekin rattaalle vaihtaa nyt, mutta eihän tuosta hyvää taida saada jos ei vaihda korvaketta uuteen. ja se b-ruuvin säätölätkä pitäisi myös hommata. Canyonin verkkokaupassa ei näyttänyt olevan nro 26 mallista korvaketta. Jostain pitäisi metsästää sellainen.
Jostain googlasin että vaihteet pitäisi täpärissä säätää sagissa, eli lyödäänko takaiskari tonttiin ja sitten vasta säädellään? Hitto että ottaa pannuun. Tekisi mieli heittää järveen koko eagle ja päivittää joku shimpan 1x11 tai jopa 2x10 tilalle. Ei olisi tämmöistä tappelua.
Mulla on nx läskissä. Vaihoin gx vivun siihen. Parani kummasti. Täpärissä on gx. Vaihoin siihe xo1 vivun. Parani sekin tuntuvasti. Ja nuo kaikki oli eaglea.
Moi,
Oliko nämä hankala vaihtaa? Mulla on läskissä NX vipu ja GX vaihtaja ja täpärissä GXää, niin voisin päivittää vastaavalla tavalla täpärin.
Kiitos
Jostain googlasin että vaihteet pitäisi täpärissä säätää sagissa, eli lyödäänko takaiskari tonttiin ja sitten vasta säädellään?
20-30% sagissa. Vaikka remmillä kohdilleen. Itse säädän tosin ajon aikana.
Sent from my iPhone using Tapatalk
20-30% sagissa. Vaikka remmillä kohdilleen. Itse säädän tosin ajon aikana.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo, pukilla laitoin säätöihin niin että vaihteet menee päälle hyvin, sitten ajelulle ja ajon aikana hienosäätöä. Kokeilun ja erehdyksen kautta 95 prosenttisesti hyvin klonksuu vaihteet päälle ja pois, mutta pienimmälle rattaalle on yleensä viivettä pari kammen kierrosta. En keksinyt siihen mitään säätöä. Luultavasti pitäisi vaijeri löysätä vaihtajan päästä ja kiristää uudelleen niin että ei vedä sitä yhtään, ainoastaan löysät pois. Jos sitä hiukankaan vetää liikaa, niin vaihtaja siirtyy sisemmäs, eikä sitä saa rajoitinruuvista säädettyä riittävän ulos muuten. Mutta onneksi sitä pienintä ratasta tarvitsen todella harvoin, joten pari kammen pyöräytystä ehkä kestän, nyt en jaksa alkaa enää säätämään kun on melko hyvin säädöissään. On kyllä todella tarkka säätää tämä gx eagle.
Canyonilta sain onneksi muutamassa päivässä sopivan korvakkeen entisen tilalle. En minä siinä vanhassakaan silmämääräisesti mitään vikaa huomannut, mutta ehkä se oli ne vaadittavat kymmenesosamillit kiero sitten.
Canyonilta sain onneksi muutamassa päivässä sopivan korvakkeen entisen tilalle. En minä siinä vanhassakaan silmämääräisesti mitään vikaa huomannut, mutta ehkä se oli ne vaadittavat kymmenesosamillit kiero sitten.
OT, mutta miten sait korvakkeen parissa päivässä? Itse tilasin torstaiaamuna eikä ole vieläkään perillä. Suomeen taisi juuri tulla. Sama homma itsellä, että silmällä ei huomaa mitään vikaa korvakkeessa, mutta kokeillaan saisiko uudella korvakkeella loputkin naksumiset pois.
Saitko muuten korvakkeen vai tilasitko? Tai siis ostitko.
Sent from my iPhone using Tapatalk
MTB Engineer
06.08.2019, 08.36
Korvakkeet ovat sen verran herkkiä taipumaan, että suosittelen ostamaan suoristustyökalun ja ainakin yhden korvakkeen itselle varastoon. Joissain rungoissa edes uusi korvake ei ole suorassa rungon valmistustoleranssien takia. Työkalulla saa kuntoon. Eagle on vielä todella herkkä korvakkeen suoruudelle.
OT, mutta miten sait korvakkeen parissa päivässä? Itse tilasin torstaiaamuna eikä ole vieläkään perillä. Suomeen taisi juuri tulla. Sama homma itsellä, että silmällä ei huomaa mitään vikaa korvakkeessa, mutta kokeillaan saisiko uudella korvakkeella loputkin naksumiset pois.
Saitko muuten korvakkeen vai tilasitko? Tai siis ostitko.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kirjoitin että muutamassa päivässä. Minun kohdallani se tarkoitti sitä että kun tiistaina laitoin tilauksen niin seuraavan viikon maanantaina upsi toi paketin ovelle. Seurantakoodista katselin sen verran että kun paketti oli aamulla viiden aikaan saapunut helsinkiin niin puolen päivän jälkeen se oli kotonani janakkalassa.
Korvakkeet ovat sen verran herkkiä taipumaan, että suosittelen ostamaan suoristustyökalun ja ainakin yhden korvakkeen itselle varastoon. Joissain rungoissa edes uusi korvake ei ole suorassa rungon valmistustoleranssien takia. Työkalulla saa kuntoon. Eagle on vielä todella herkkä korvakkeen suoruudelle.
Tilasin kerralla heti pari kappaletta. Mistäs ja millaiseen hintaan tuollaisia suoristustyökaluja saa?
Tilasin kerralla heti pari kappaletta. Mistäs ja millaiseen hintaan tuollaisia suoristustyökaluja saa?
Wigglestä tilasin itse park toolin laadukkaan https://www.wiggle.co.uk/park-tool-derailleur-hanger-alignment-gauge-22/
Halvempiakin tuolta löytyy, mutta laadusta en osaa sanoa https://www.wiggle.co.uk/x-tools-pro-gear-hanger-alignment-tool-1/
(https://www.wiggle.co.uk/x-tools-pro-gear-hanger-alignment-tool-1/)Omassa halvemmassa jonka ensin ostin (ei tuo malli) oli klappia jo enempi kuin se 4mm vanteella mikä on se maksimi virhe shimanon speksien mukaan.
Tuossa park toolin mallissa ei ollut klappia ollenkaan.
Kirjoitin että muutamassa päivässä. Minun kohdallani se tarkoitti sitä että kun tiistaina laitoin tilauksen niin seuraavan viikon maanantaina upsi toi paketin ovelle. Seurantakoodista katselin sen verran että kun paketti oli aamulla viiden aikaan saapunut helsinkiin niin puolen päivän jälkeen se oli kotonani janakkalassa.
Joo, zori niimpä olikin. Tosin toi tarkoittaa mulle lähes viikkoa eikä muutamaa päivää.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://go.mail-coach.com/t/r-l-jiukhldt-kltrdthtp-p/
379,90 huomiseen puoleenyöhön asti Koodilla RCZPFN
Melkein jo polttelis tilata :)
Wigglestä tilasin itse park toolin laadukkaan https://www.wiggle.co.uk/park-tool-derailleur-hanger-alignment-gauge-22/
Halvempiakin tuolta löytyy, mutta laadusta en osaa sanoa https://www.wiggle.co.uk/x-tools-pro-gear-hanger-alignment-tool-1/
(https://www.wiggle.co.uk/x-tools-pro-gear-hanger-alignment-tool-1/)Omassa halvemmassa jonka ensin ostin (ei tuo malli) oli klappia jo enempi kuin se 4mm vanteella mikä on se maksimi virhe shimanon speksien mukaan.
Tuossa park toolin mallissa ei ollut klappia ollenkaan.
Tuohan näyttää kätevältä.
Joo, zori niimpä olikin. Tosin toi tarkoittaa mulle lähes viikkoa eikä muutamaa päivää.
Noo, se on suhteellista :-)
Ai niin, positiivista että kaikki ääntäminen, naksuminen ym. on poissa. Hampaiden viilaaminen ja tuntien säätötyö ei siis mennyt hukkaan.
arctic biker
06.08.2019, 17.33
Korvakkeet ovat sen verran herkkiä taipumaan, että suosittelen ostamaan suoristustyökalun ja ainakin yhden korvakkeen itselle varastoon. Joissain rungoissa edes uusi korvake ei ole suorassa rungon valmistustoleranssien takia. Työkalulla saa kuntoon. Eagle on vielä todella herkkä korvakkeen suoruudelle.
Totta joka sana!
Cyclus Tools
Derailleur Hanger Adjustment Tool
Jostain syystä en parempaa linkkiä saa -discountin sivulle. Tuo on siitä ovela että monia korvakekaluja vaivaavan klapin saa tuosta 2,5mm kuuskololla pois.
https://www.bike-discount.de/en/buy/cyclus-tools-derailleur-hanger-adjustment-tool-25599
arctic biker
06.08.2019, 18.10
Kiitos Teru, mitä tuo ny 2-3 vuotta ollut niin joutunut käyttämään, kunhan vehkeen niksit oppii niin sen verta hyvin pelaa etten kalliimpaa kaipaa.
Totta joka sana!
Cyclus Tools
Derailleur Hanger Adjustment Tool
Jostain syystä en parempaa linkkiä saa -discountin sivulle. Tuo on siitä ovela että monia korvakekaluja vaivaavan klapin saa tuosta 2,5mm kuuskololla pois.
Vahvistan. Itselläkin kokemus "syntymäkierosta" tai runkoon sopimattomasta uudesta korvakkeesta, joka piti oikoa. Eli hanki työkalu tai kaveri jolla moinen on :)
JanneKii
13.08.2019, 21.55
Sunnuntaina otti maastolenkillä NX Eagle osumaa itseensä, imuroi oksan sisään alarissasta ja pyöräily loppu hetkeksi siihen. Oli aika kova jysäys, vaikka oksa olikin ihan mitättömän kokoinen - juuri semmoinen että meni siitä rissan ja häkin välistä sisään. Kammet jysähtivät paikoilleen ja johonkin se poljinvoima meni. Epäilin, että meni kannake kieroksi, mutta kannakkeen vaihdonkin jälkeen vaihteet eivät pelittäneet. Yritin niitä yhden illan säätää kotonakin, mutta ei siitä mitään tullut. Se sisempi rajoitinruuvi ei vain enää toiminut ja kun pisti isoimmalle vaihteelle, niin se heitti ketjun pinnoille. Ulompi ruuvi toimi normaalisti. Ei siinä muu auttanut, kuin ostaa uusi osa.
- Oulussa ei NX:ä ollut kellään, joten se meni GX:n hankintaan (joskin hintaero esim. ulkomailla on jo semmoine, että se GX on halvempi! Bike 24:ssa GX oli 80.62 eur ja NX 88 eur, eli ilmeisesti GX:ää menee niin paljon enemmän).
Vaijerin jouduin vaihtamaan myös, kun sen vaijerin päätyholkin katkaisi pois ja yrittä laittaa uuteen vaihtajaan, niin eipä se sinne mennyt ja pää rispaantui lisää. Siitä oli yksi säie poikki jo, joten ehkä se oli ihan hyvä vaihtaakin.
Shimanon vaijerin pistin, kun semmoinen oli varastossa - tokkopa tuossa kohtaa on merkillä väliä.
Melko heittämällä se meni paikoilleen ja vaihteetkin alkoivat toimia. Pitäisi vielä yrittää vähän tutkia mikä entisessä on.
Ketjut eivät minusta kestä pitkän tuossa. Hybridissä pärjää jonkun 1400 - 1500 km ainakin ketjulla, mutta tässä meni ketjun venymä jo >0.5% nyt 560 km:lla, eli lähes kolmannes vain siitä mitä hybridissä (10x). Mutta onhan se ketju ohuempi ja toisaalta toi maastoajo on ihan erityyppistä, vääntöä ja repivämpää polkaisua tulee ihan eri tavalla kuin tiellä.
Tuollainen rymäys sujauttaa myös häkin aisoja propelille, häkki auki ja aisa kerrallaan oikaisu, tarkistus suoraa pintaa vasten. Pienen oikaisun kestävät samoin kuin korvakekin, riitävän lähelle pääsee kohtuullisin omin keinoin ja toimivat siihen kuin uutenakin.
MTB Engineer
14.08.2019, 08.29
Ainakin GX:n häkin sisäpuolikas on ihan pahvia. Taipuu käsin. Oletan, että NX ei ole ainakaan yhtään sen parempi. Mulla on varastossa yksi ~500km ajettu GX:n takavaihtaja, josta jokin osa vääntyi samalla tapaa oksan mentyä häkin väliin ja vaikka kuinka olen sitä oikonut ja säätänyt niin pienimpiä rattaita ei saa toimimaan kunnolla. Lienee runko vääntynyt. On nyt vara-varavaihtajana / elinluovuttajana.
Varmaan juuri näistä syistä maasto-osat ovat halpoja.
JanneKii
14.08.2019, 10.01
Varmaan juuri näistä syistä maasto-osat ovat halpoja.
130 euroa takavaihtajasta on jo halpuuden osalta kyseenalainen... :-)
130 euroa takavaihtajasta on jo halpuuden osalta kyseenalainen... :-)
Onhan se, varsinkin jos oikea hinta on runsaat 80 eur.
Sunnuntaina otti maastolenkillä NX Eagle osumaa itseensä, imuroi oksan sisään alarissasta ja pyöräily loppu hetkeksi siihen. Oli aika kova jysäys, vaikka oksa olikin ihan mitättömän kokoinen - juuri semmoinen että meni siitä rissan ja häkin välistä sisään. Kammet jysähtivät paikoilleen ja johonkin se poljinvoima meni. Epäilin, että meni kannake kieroksi, mutta kannakkeen vaihdonkin jälkeen vaihteet eivät pelittäneet. Yritin niitä yhden illan säätää kotonakin, mutta ei siitä mitään tullut. Se sisempi rajoitinruuvi ei vain enää toiminut ja kun pisti isoimmalle vaihteelle, niin se heitti ketjun pinnoille. Ulompi ruuvi toimi normaalisti. Ei siinä muu auttanut, kuin ostaa uusi osa.
- Oulussa ei NX:ä ollut kellään, joten se meni GX:n hankintaan (joskin hintaero esim. ulkomailla on jo semmoine, että se GX on halvempi! Bike 24:ssa GX oli 80.62 eur ja NX 88 eur, eli ilmeisesti GX:ää menee niin paljon enemmän).
Vaijerin jouduin vaihtamaan myös, kun sen vaijerin päätyholkin katkaisi pois ja yrittä laittaa uuteen vaihtajaan, niin eipä se sinne mennyt ja pää rispaantui lisää. Siitä oli yksi säie poikki jo, joten ehkä se oli ihan hyvä vaihtaakin.
Shimanon vaijerin pistin, kun semmoinen oli varastossa - tokkopa tuossa kohtaa on merkillä väliä.
Melko heittämällä se meni paikoilleen ja vaihteetkin alkoivat toimia. Pitäisi vielä yrittää vähän tutkia mikä entisessä on.
Ketjut eivät minusta kestä pitkän tuossa. Hybridissä pärjää jonkun 1400 - 1500 km ainakin ketjulla, mutta tässä meni ketjun venymä jo >0.5% nyt 560 km:lla, eli lähes kolmannes vain siitä mitä hybridissä (10x). Mutta onhan se ketju ohuempi ja toisaalta toi maastoajo on ihan erityyppistä, vääntöä ja repivämpää polkaisua tulee ihan eri tavalla kuin tiellä.
Omasta läskistä menee 700km ajettu NX-sarja vaihtoon sähköprojektin vuoksi. Jos tarvetta varaosiin on, niin pistä YV'tä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.