Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : reTyre - vetoketjulla nastat alle!



kuovipolku
28.10.2017, 12.10
Pari vuotta sitten pari norjalaista NTNU:sta eli Trondheimissa sijaitsevasta Norges teknisk-naturvitenskapelige universitetista valmistunutta kaveria keksivät ruveta keksimään uudenlaista ratkaisua varsin yleiseen talvipyöräilyongelmaan eli siihen että välillä nastoja tarvitaan ja välillä ei ja välillä voi olla niin että vaihtoja olisi hyvä voida tehdä suhteellisen tiheään ja ennenkaikkea nopeasti ja vaivattomasti.

Sen jälkeen onkin ehtinyt tapahtua paljon. On perustettu firma, on tehty prototyyppejä, on palkattu tuotantotekniikan ja materiaalien tuntijoita, on haettu testaajiksi cyclocross- ja maastopyöräilijöitä, on tehty markkinatutkimuksia, on haettu ja saatu yksityisiä sijoittajia, on haettu ja saatu tukea innovaatiorahastoilta ja on saatu aikaiseksi valmis tuote jota XXL ensi aluksi tilasi 4000 kappaleen erän.

https://dam.media.xxlsports.com/9530202292254_1144442_5_jpg.jpg

https://shifter.no/disse-grunderne-har-solgt-4000-dekk-til-landets-storste-sportskjede-kort-tid-etter-oppstart-technium-bruker-glidelas-til-a-skifte-til-pigger-pa-30-sekunder

kuovipolku
28.10.2017, 12.11
https://www.youtube.com/watch?v=cLBKGrmxr3I

https://retyre.no/

paaton
28.10.2017, 12.25
Vaikuttaa fiksulta keksinnöltä. Tuon kun vetäisee toisen renkaan päälle, niin johan rullaa liukkaasti.

kuovipolku
28.10.2017, 13.02
Keksintö vaikuttaa niin älyttömältä että sen täytyy olla paljon toimivampi kuin voisi ikinä uskoa - ja ehkä tämä koskee myös rullaavuutta:eek:.

Tuote on vasta tullut markkinoille eikä varsinaisia käyttäjäkokemuksia vielä löytynyt norjalaisilta foorumeiltakaan. Mutta tässähän on ymmärtääkseni enemmän ajateltu urbaaneja hybridipyöräilijöitä kuin aktiivisia urheilu- tai harrastupyöräilijöitä. Kohderyhmään kuuluvilla ei varmasti ole kaksia kiekkoja, heillä voi olla pyörissään vaihtoa jonkin verran hankaloittavia napavaihteita tai nastarenkaidenvaihto on heille vain niin työlästä ja vaikeaa että he ovat jättäneet sen suosiolla huoltoliikkeen tehtäväksi.


Toisin kuin tavallinen nastarengas, reTyre ei käsittääkseni vaadi kovin kummoista paksuutta tai rakenteellista vahvuutta kyljiltään, joten sen rullaavuutta heikentävä vaikutus voi olla ensivaikutelmaa pienempi. Sitä en osaa sanoa miten systeemiin kuuluvan vetoketjun vanteen ja varsinaisen renkaan väliin asennettava vetoketju vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin silloin kun ajetaan ilman nastaosaa. Parasta tietenkin olisi että alla oleva rengas olisi suhteellisen kevyt ja kimmoisa, mutta ainakaan suomalaisissa sepelikauden oloissa se ei pistosuojauksen tarpeen vuoksi tule onnistumaan.

Siellä missä sepeliä ei levitetä se voisi olla oivallinen ratkaisu silloin kun pitkällä lenkillä tai matkalla nastoja tietäisi mahdollisesti tarvittavan jollain pätkällä. Vaikka asennus ei välttämättä olisikaan yhtä siistiä hommaa kuin videolla puhtaiden renkaiden kanssa, ei siihen tien päälläkään kauan menisi. Tosin ihan ajopaidan taskuun tai normaalikokoiseen satulalaukkuun nuo eivät taida mahtua, mutta painavat kuitenkin vähemmän kuin nastarenkaat:p

pturunen
28.10.2017, 13.42
Voisi olla ratkaisu tätä on/off-talveen.

plr
28.10.2017, 13.51
Kyllä tuossa tiettyä järkeä on. Täkäläisissä kuraolosuhteissa tulee mieleen, että vetoketju saattaa vaatia puhdistusta ennen kuin sitä voi käyttää.

JackOja
28.10.2017, 13.51
Näitähän on jo jopa myynnissä XXL:ssä (https://www.xxl.fi/retyre-urban-winter-detachable-studcovers-2-pcs-size-m-pyoran-nastat/p/1144442_1_style).

Jostain syystä ei kuitenkaan innosta.

paaton
28.10.2017, 15.05
No joo, ehkä tuo citypyöriin sopii, joissa on samat renkaat alla 10vuotta.

Mitään muuta järkevyyttä en tuossa kyllä muussa käytössä nää. Esimerkiksi gravdall rullaa ihan yhtä hyvin, mitä normaali nastatonkin rengas, kun vaan lisää paineita kelin parantuessa. Tuon päälle asennettavan toisen kumin on vaan pakko lisätä vastusta reilusti. Se joutuu venymään ja hankautumaan renkaan ulkopintaa vasten. Alla kun sattuu vielä olemaan passeli nappulakuvio, niin ajonautinto on taattu.

kuovipolku
28.10.2017, 15.30
En viitsinyt laittaa linkkiä XXL:n sivulle koska en arvellut kenenkään kiinnostuvan riittävästi (saati sitten että olisin odottanut foorumin perusjäärien innostuvan). Mutta kyllähän jonkun pitäisi oikeastaan uhrautua - tai paremminkin ehkä pitäisi perustaa Fillarifoorumin oma testiryhmä.

Tuotekehittely jatkuu ja malleja voi tulla lisääkin ja muunlaiseen käyttöön tarkoitettuina. Itse voisin kuvitella että vetoketjun toinen puoli olisi kiinteä osa "perusrengasta", jonka kanssa toimivaksi "nastaosa" olisi optimoitu (ja voitaisiin myydä pakettina samaan malliin kuin Mavic myy kiekkojaan ja renkaitaan).

Puskis
28.10.2017, 16.57
Vetoketjun toinen puolisko siis liimautuu allaolevan renkaan kylkeen? Miten hyvin tuo liimaus mahtaa kestää esim. lukkojarrutuksessa, entä itse vetoketju? Kun ajaa ilman nastoja, niin siihen toiseen vetoketjun puoliskoon kerääntyy hiekkaa ja likaa. Montakohan kertaa hiekkainen coil-vetskari kestää ehjänä auki ja kiinni rämppäämistä?

Mielelläni oisin väärässä, mut epäilyttää valtavasti. Ajo-ominaisuudet voi olla myös jännät.

Jami2003
28.10.2017, 18.53
En viitsinyt laittaa linkkiä XXL:n sivulle koska en arvellut kenenkään kiinnostuvan riittävästi (saati sitten että olisin odottanut foorumin perusjäärien innostuvan). Mutta kyllähän jonkun pitäisi oikeastaan uhrautua - tai paremminkin ehkä pitäisi perustaa Fillarifoorumin oma testiryhmä.

Tuotekehittely jatkuu ja malleja voi tulla lisääkin ja muunlaiseen käyttöön tarkoitettuina. Itse voisin kuvitella että vetoketjun toinen puoli olisi kiinteä osa "perusrengasta", jonka kanssa toimivaksi "nastaosa" olisi optimoitu (ja voitaisiin myydä pakettina samaan malliin kuin Mavic myy kiekkojaan ja renkaitaan).Eiköhän kerätä kolehti sille joka ajaa noilla talvipäivänseisauksen sääntöjen mukaan ja raportoi tänne.

Herää kysymys mihin haarukkaan nuo mahtuu?

kuovipolku
28.10.2017, 20.36
Koska epäilen että monikaan ei ole jaksanut lukea norjankielisiä sivuja, tässä hiukan tietoa englanniksi:

"The studded tyre surface is made of natural rubber of high quality with high wet friction. The rubber is treated with carefully chosen additives which results in better durability. Each surface has 156 specially designed studs with carbide cores that are impossible to wear down. The studs are designed to minimise weight and use aluminium casing to improve your biking experience.

The pattern on the surface are specially designed for urban biking, with a pattern that provides low rolling-resistance while maximising traction.
The zipper used is custom designed and of great quality. The zipper uses plastic and nylon to increase lifespan and resist wear from salt. The choice of material means our zippers survive the harsh conditions of winter biking.
The average studded tyre weights approximately 1 Kg. Through careful design and material choice we have manged to keep reTyre at around 500g. We have also taken into account that there often is little space around a bike tyre and therefore reTyre Urban Winter adds only 5 mm to your tyre height."


Viisi milliä lisää korkeutta renkaaseen voi tosiaan yllättää etenkin lokareita käyttävän.

Kun reTyre painaa noin 500 grammaa per rengas(+vetoketju) ja siihen on vielä lisättävä alla olevan renkaan paino, ei ole kovin vaikea löytää tavanomaisia nastarenkaita jotka pärjäisivät sille painossa, vaikka rengas reTyren alla olisi kevyin mahdollinen.

Vetoketjujen kerrotaan olevan samaa materiaalia kuin esimerkiksi öljylautoilla käytettävien henkiinjäämispukuihin, mutta vasta käytännön kokemusten kautta tiedetään miten lika vaikuttaa sen toimintaan ja miten paljon avaamista ja sulkemista se todella kestää. Tyypillinen ostaja lienee kuitenkin sellainen joka ei sitä kovin ahkeraan kelin mukaan ota pois ja laita uudestaan.

paaton
28.10.2017, 20.44
Vierintävastuskin saattaisi laskea alle 50w/rengas, jos alle laittaisi vaikkapa sileä kuviosen vittorian voyagerin ja rasvaisi sen silikoonipohjaisella vaseliinilla.

Esa S
28.10.2017, 20.57
Eiköhän kerätä kolehti sille joka ajaa noilla talvipäivänseisauksen sääntöjen mukaan ja raportoi tänne.

Herää kysymys mihin haarukkaan nuo mahtuu?

Eiköhän nuo normi sykloon mahdu, siis tuo M koko. Valkkaa sinne tarvittaessa vähän pienemmän renkaan alle.

Voisin vaikka tähän tempaukseen lähteä kuskiksi, kun joka tapauksessa olen menossa ajamaan tuon, ettei sarja katkea.

LJL
28.10.2017, 21.10
Varsin älyvapaa idea mutta hienoa jos toimii! Itse hoidan saman asian kaksilla kiekoilla, toisilla nastat ja toisilla ei. Sole poka mikhään kun vaan vaihtaa.

CamoN
28.10.2017, 22.43
Olen kuullut, että maailmassa saattaa olla sellaisiakin polkupyörää hyödyntäviä ihmisiä jotka eivät osaa, pysty tai kykene esimerkiksi vaihtamaan polkupyörän renkaita. Voi siis olla, että tämän tuotteen asiakkaat ovat jossain muualla kuin pyöräilyn harrastajien keskuudessa.

Juuri tuossa viikolla mietin, pitäisikö hifistellä työnantajan tarjoamaa pyörää jolla tulee kuljettua työpaikalla säännöllisesti 300-1000 metrin matkoja kerrallaan. Periaatteessa voisi kalastaa Fillaritorilta jotkut hyvin sisäänajetut Schwalbe ISP Liteskinit ja näpätä ne alle talveksi, kun talvikunnossapidon laatu voi vaihdella aika paljon. Toisena vaihtoehtona olisi tiputtaa vauhti pois silloin, kun pitoa ei ole. Kolmas vaihtoehto voisi olla jotain tämän reTyren tapaista.

paaton
28.10.2017, 23.09
Joo, ei vaan tajua.

Kai tuossa on se idea, että XXL:n huolto väkertää tuon vetoketjun renkaaseen kiinni ja itse voi vedellä helposti aina talveksi vain kumia päälle. Suurin osahan tosiaan pumppaa renkaat aina max paineisiin, eli eipä sillä rullaavuudellakaan ole tuolloin mitään merkitystä. 7bar pumpattu kesärengas pitää huonommin kuin 7bar pumpattu talvirengas.

Greycap
29.10.2017, 00.22
Esimerkiksi gravdall rullaa ihan yhtä hyvin, mitä normaali nastatonkin rengas, kun vaan lisää paineita kelin parantuessa.

Varmasti. Maksaa vaan piirua vaille prkleesti ja kuluu käsittääkseni kuitenkin ihan siinä missä muutkin nastarenkaat kun sillä ajaa olosuhteissa joissa nastaton olisi toimiva. Ja se tavallinen Keijo/Kerttuli Keskiverto ei maksa 250€ pyöränsä rengaskerrasta edes yhtä kertaa, puhumattakaan että vuoden tai kahden välein kun kuvio katoaa ja nastoista terä siinä samalla. Sellaisille ihmisille tällaiset tuotteet on tarkoitettu, ei meille joilla kuluu enemmän aikaa ja rahaa pyörän kuin ruuan laittoon.

paaton
29.10.2017, 00.32
Nuo maksaa 100e. Onko se sinusta halpa hinta?

Samuli
29.10.2017, 00.40
Tanskassa jaeteläisessä Ruotsissa ei talven aikana ole kovinkaan montaa päivää jolloin nastoja tarvitsee, joten sinne toi on oikein hyvä keksintö.

Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla

LJL
29.10.2017, 00.40
Nuo maksaa 100e. Onko se sinusta halpa hinta?

Matti Nykänen on sanonut, että iloinen mieli maksaa vähintään sata euroa

JohannesP
29.10.2017, 03.24
Nuo maksaa 100e. Onko se sinusta halpa hinta?
On se verrattuna 250€.

Ei perus kaupunkipyöräilijää kiinnosta rullaako noi huonosti, paljonko painaa vaan kunhan pysyy pystyssä, helppo käyttää ja kohtuullinen hinta. Hienoa vaan jos tämä ihmeenkaupalla sattuukin toimimaan edes kohtalaisesti ja saadaan estettyä kaatumisia.
Onneksi huonot keksinnöt karsiutuu nopeasti pois.



Olen kuullut, että maailmassa saattaa olla sellaisiakin polkupyörää hyödyntäviä ihmisiä jotka eivät osaa, pysty tai kykene esimerkiksi vaihtamaan polkupyörän renkaita. Voi siis olla, että tämän tuotteen asiakkaat ovat jossain muualla kuin pyöräilyn harrastajien keskuudessa
Voiko enään paremmin sanoa.

Mohkku
29.10.2017, 07.48
Ihan yleisen mielenkiinnon takia tuo pitää saada vaikka Fillari-lehden testiin. Itselleni noita en silti tule ostamaan. Vaikka liukasta ei olisikaan, sepeliä riittää ja se vaatii lujemmat renkaat kuin mitä kesäkelissä haluan käyttää.

Jami2003
29.10.2017, 09.26
Tuo nastakortsu suojaa varmaan myös sepeliltä ;)

izmo
29.10.2017, 09.43
oishan mielenkiinnosta tietenkin hauska testata kauanko se sepeliä kestää... kuukauden päästä pillun päreinä :seko:

Mohkku
29.10.2017, 18.39
Tuo nastakortsu suojaa varmaan myös sepeliltä ;)

Kommentissani oli oletuksena ottaa kortsu pois, kun ei ole liukasta. Sepeli ei mihinkään katoa, joten kesärengas ei niissä olosuhteissa kuitenkaan kestä. Siksi pidän talvirenkaat alla niin kauan kun sepeliä tiellä riittää.

artzi
12.11.2017, 22.35
Eksyin xxl-kauppaan ja pirruuttaan kysyin saako nähdä... katsoivat sillä silmällä että soittavat valkoasuiset hakemaan minua. :) Lopulta vilkaisivat koneesta että sellainen tosiaan on olemassa, muttei löydy nähtäväksi.

kuovipolku
13.11.2017, 01.07
(Helsingin) Itäkeskuksen myymälästä pitäisi löytyä. Mutta vaikka kiinnostuin tarpeeksi avatakseni ketjun - tähän kohtelias naurahdus, saanko pyytää? - en ole ollut tarpeeksi kiinnostunut käydäkseni ihmettelemässä oikein kädessä pitäen.

Köfte
14.11.2017, 00.52
Jumankekka! Pitänee käydä paikallisessa Turska-Sportissa hypistelemässä:)
Neidillä on torstaina potkupallotreenit. En kyllä aio kysellä, jos ei ole näkösällä...

Aali
14.11.2017, 13.29
Kommentissani oli oletuksena ottaa kortsu pois, kun ei ole liukasta. Sepeli ei mihinkään katoa, joten kesärengas ei niissä olosuhteissa kuitenkaan kestä. Siksi pidän talvirenkaat alla niin kauan kun sepeliä tiellä riittää.

Jatkokehitysideanahan voisi heittää sellaisen nastattoman mutta sepeliä kestävän kortsun sepeliajalle? :)

JackOja
14.11.2017, 13.39
^tuollainen toimisi myös sellaisena "nastat piiloon" -kortsuna nastarenkaan päällä. Jos on vaikka tämä uusi liikennemerkki yllättäen reitillä

https://interactive.hs.fi/arkku/public/generated/19653qPACYRj/pix/c48.jpg

kuovipolku
14.11.2017, 13.50
Köftelle tedoksi: kun kirjoitin "(Helsingin) Itäkeskuksen myymälästä pitäisi löytyä." tarkoitin että XXL:n ko. tuotesivun (jonka itse kukin voi yleensäkin tarkistaa ennen myymäläreissua, vaikkei se aina pitäisikään kutiaan sataprosenttisesti) mukaan mistään muusta kaupungista tai myymälästä sitä ei ainakaan toistaiseksi löydä.

Aalin idea ei ole täysin vailla kehityskelpoisuutta:rolleyes: ja itsekin ehdin jo pyöritellä mielessäni sellaista että pitkällä cyclolenkillä olisi kliffaa jos voisi ennen tiedossa olevaa mutapolkuosuutta "kädenkäänteessä" vaihtaa semmoiset krouvit Rocket Ron -malliset nappulat. Asfaltilla ja hyväkuntoisilla hiekkateillä voisi silloin ajaa optimaalisimmilla eli rullaavimmilla renkailla. Hyvällä tuurilla voisi vieläpä löytyä joku vähän puhdasvetisempi lammikko, jossa huuhtoa kurat ennen kuin irrottaa nappulaosat ja tunkee ne takaisin taskuun tai laukkuun!

lansive
16.11.2017, 16.43
Norjassa on ennenkin keksitty kaikkea hämmentävää. Niinkuin vaikka XPilot ja mädätetty hai. Jälkimmäinen on vielä kokeilematta.

H. Moilanen
16.11.2017, 16.49
^Eikös mädätetty hai ole islantilaisten juttu?

Veivaaja
16.11.2017, 17.19
Jos tää saa tavallisen Matti/Maija meikäläisen ajamaan Suomen 'talvessa', niin eiköhän sillä ole asiointifillarointia lisäävä vaikutus. Edellyttää tietysti myös sitä, että idea teknisesti toimii.

Matilla/Maijalla kun ei oo kaksia kiekkoja - saatikka kahta pyörää (jossa toisessa pitää sitten nastoja) eikä suurta kiinnostusta askarteluun pimeässä pyöräkellarissa ilman mitään jalkapumppua (ja varmaan ilman rengasrautoja tms. tykötarpeita).

Olisi hienoa, jos joku testaa. Jos tulos on myönteinen, niin voisin itsekin suositella monelle Matille/Maijalle helpompana tapana aloittaa talvipyöräily.

paaton
16.11.2017, 18.03
Jos tää saa tavallisen Matti/Maija meikäläisen ajamaan Suomen 'talvessa', niin eiköhän sillä ole asiointifillarointia lisäävä vaikutus. Edellyttää tietysti myös sitä, että idea teknisesti toimii.

Matilla/Maijalla kun ei oo kaksia kiekkoja - saatikka kahta pyörää (jossa toisessa pitää sitten nastoja) eikä suurta kiinnostusta askarteluun pimeässä pyöräkellarissa ilman mitään jalkapumppua (ja varmaan ilman rengasrautoja tms. tykötarpeita).

Olisi hienoa, jos joku testaa. Jos tulos on myönteinen, niin voisin itsekin suositella monelle Matille/Maijalle helpompana tapana aloittaa talvipyöräily.

Matin pyörässä on lokasuojat. Nuo keksinnöt tuskin edes mahtuvat lokareiden alle. Jos haluat saada sen matin talvipyöräilemään, niin napsautat vaihtaa sille ne 30e nastarenkaat.
Ainakaan minä en suosittelisi kenellekkään 100e hintaisia vetoketjuvirityksiä.

Köfte
16.11.2017, 20.58
Tarkistin saatavuuden, siellähän niitä oli 4 laatikkoa hyllyssä. Painoa ainakin oli vähintäänkin
riittävästi. Pika-arvioinnilla Mara Winterit painoivat saman verran/pari?
Kuvio/nastoitus näytti järkevältä, mutta vetoketju oli sitä itsestään ratkeavaa mallia.
Ei oikein aiheuttanut pakonomaisia hankintahaluja.

Köfte
18.11.2017, 22.55
Piti käydä uudelleen hypistelemässä, kun neiti hamusi jalkapalloilutarpeita alesta.
Tyrkytin ajatusta pojalle ja rouvallekin; eivät kumpikaan nielleet täkyä.
Haluaisin kyllä kuulla oikeita käyttökokemuksia; ideanahan tuo "piikkikalossi" on
mainio.

Köfte
30.12.2017, 21.16
2/4 lootaa oli jäljellä, kun tänään pyörähdin muissa asioissa.
Myyntiä siis on tapahtunut?

KotooTöihin
30.12.2017, 21.18
Ehkä joku satunnaispyöräilijä?

Tidus
29.01.2018, 15.40
Mä olen itse asiassa harkinnut tätä Tannuksen "täyskumirenkaiden" kanssa yhteen käytettäväksi. Tuloksena olisi toki hyvin painava rengas, mutta sepelikaudelle aidosti puhkeamaton ja nastoitettu rengas. Ideaali työmatkapyöräilyyn. Katsotaanpa ensi talvella.

Puskis
29.01.2018, 17.10
Tommonen arvosteluvideo löytyi:

https://www.youtube.com/watch?v=gbwHfF0jN6o

Ari H
31.01.2018, 10.17
Ostin tuollaiset vaimon hybridiin.
Puolenpäivä yhteisen ähellyksenjälkeen saimme asennettua ne.
Huom! Alkuasennus vaatii vanteiden irrottamisen=> romuttaa perusidean helposta asennuksesta.
Muuten toimivat hyvin, muttatakarenkaan vetoketjun lukko hakkaa kurakaaren tukilankaan. Nastarengas piti irrottaa; irtosi helposti.
Viikonloppu tutkin saisiko rengasjotenkin mahtumaan.
Seuraava pohdinta on, voikovetoketjuosuuden jättää kesäksi vanteeseen.

maalinni
31.01.2018, 14.29
Pyöräliike vaihtaa oikeat nastarenkaat alle kympillä. Ei tuo nyt kovin kätevältä näyttänyt ja epäilyttää montako kertaa kestää irroittelua ja miten se pysyy vanteen ja kesäkumin välillä.

No viimeistään paino tappaa ajohalut talvella. Ei jatkoon.

marmar
01.02.2018, 00.09
Aalin idea ei ole täysin vailla kehityskelpoisuutta:rolleyes: ja itsekin ehdin jo pyöritellä mielessäni sellaista että pitkällä cyclolenkillä olisi kliffaa jos voisi ennen tiedossa olevaa mutapolkuosuutta "kädenkäänteessä" vaihtaa semmoiset krouvit Rocket Ron -malliset nappulat. Asfaltilla ja hyväkuntoisilla hiekkateillä voisi silloin ajaa optimaalisimmilla eli rullaavimmilla renkailla.!

Rocet Ron rullaa varsin kevyesti ~20W on vierintävastus. Tuosta voi säästää asfaltilla maksimissaan muutaman watin, ottaakseen kymmenkertaisesti turpiin soralla.

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-rocket-ron-liteskin-2015

Jos matkasta alle 10% on soralla, niin teoreettista hyötyä voi saada äheltämisestä. Käytännössä roro kuski karkasi ähelyksen ja soraosuuden aikana niin kauas, ettei sitä kiinni saa vaikka olisi mitkä sileät ohuetvkortsut asfaltilla.



En harkitsisi asiaa.

kuovipolku
01.02.2018, 12.49
Tässä taisi jälleen kerran nettikeskusteluille ominaisesti että kirjoittajan viesti ei välittynyt kaikille sen lukijoille hänen käyttämistään keinoista ("sarkasmia" ilmaiseva hymiö, "ironiset" lainausmerkit, naiivia innostusta liioitteleva tyylilaji) huolimatta.

Mutta jatketaan nyt aloitettuun tapaan: olen täysin vakuuttunut perusteluistasi ja valmis lähtemään seuraavalle asfaltti-, soratie- ja mutapolkulenkille Rocket Roneilla. En vain oikein ymmärrä miten saan 2.25-tuumaiset renkaat pyörimään cyclocrossissani.

Jos siihen ei löydy ratkaisua, siinä tapauksessa täytyy jäädä odottamaan mutanappula-reTyren kehittämistä. Koska en kilpaile kenenkään kanssa, minulle on melko yhdentekevää häviänkö kokonaisajassa jollekin toisella renkaalla ajavalle - mulle riittä että pysyn pystyssä liukkaassa mudassa (mikä ei aina ole onnistunut "file thread" -tyyppisillä "gravel"-renkailla).

Mutta olisiko sinulla jotain fiksua kikkaa siihen miten saan mutapätkän jälkeen reTyret puhtaiksi? Suomalainen muta kun tahtoo yleensä olla kovin tarttuvaa ja sitkeääkin ja likaisia renkaita on ikävä pakata. Eikä joka paikassa ole ainakaan virtaavaa tai muuten vähemmän kuraista vettä juuri sopivasti saatavilla?

Siihen suhtaudun luottavammin että kehitystyössä päästään pian siihen että vaihto sujuu nimenomaan "kädenkäänteessä" eikä homma mene laitettaessa eikä poistettaessakaan aikaa vieväksi ähräämiseksi.


Vähän vakavammin: rullaustesteistä sen verran ja ihan yleisesti että voiko esimerkiksi 57-millisen Rocket Ronin tuloksista päätellä jotain 35-40-millisen Rocket Ronin rullaavuudesta (suhteessa samanlevyisiin muihin soratierenkaisiin)?


Norjalaiselta foorumilta luin (puhtaasti uteliaisuuttani) muutaman rohkean ja ennakkoluulottoman kokemuksia niistä jo olemassaolevista reTyreista: oikea koko on ilmeisesti melko kriittinen eli vähän liian pieni on (ehkä vähemmän yllättävästi) huomattavasti vaikeampi laittaa päälle ja vähän liian iso vaatii toimiakseen renkaisiin niin kovat paineet että mukavuus kärsii. Lisäksi joillakin vanteella vetoketjun toinen puoli (eli se osa joka laitetaan vanteen ja kesärenkaan väliin) pääsee hieman kiertymään ja johtaa sisurin repeämiseen venttiilin juuresta.

Mutta nämähän voivat olla vain lastentauteja ja jos suunnittelijoilla ja valmistajilla vain riittää rahoitusta ja aikaa, niistä voidaan päästä vielä eroon. Ja tietysti toivoa ettei tuote ole siihen mennessä jo ehtinyt saada täysin kelvottoman leimaa. Oli miten oli, nyt tuotantoon päässyt malli ja potentiaalinen asiakaskunta eivät ole tainneet Norjassakaan onnistua kohtaamaan, jos jotain voi päätellä siitä että sikäläinen XXL myy sitä puoleen hintaan.

maalinni
01.02.2018, 14.58
Luulisi, että kätevämpää olisi virittää renkaan ja vanteen ympärille jonkinlainen lumiketju. Onko kukaan nähnyt sellaista? Ihan kuin olisin joskus kymmeniä vuosia sitten törmännyt prototyyppiin.

Eikun vaan natolankaa punomaan...

edit: itse itselleni vastaten; noitahan löytyy kuuklesta pilvin pimein mm. http://www.slipnottraction.com/

Mkone
01.02.2018, 15.08
Onhan noista kokemuksia, tosin tuolta 70-luvun puolelta :) Taitaa olla uudempiakin olemassa...

https://museot.finna.fi/Cover/Show?id=siiri.urn%3Anbn%3Afi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fwww.profium.com%252Far chive%252FArchivedObject-9431182E-BBF6-8842-77C9-8D68AA023E8A&index=0&size=medium&w=1200&h=1200

https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fwww.profium.com%252Far chive%252FArchivedObject-9431182E-BBF6-8842-77C9-8D68AA023E8A

Eihän nuo minnekään rullanneet, mutta pitoa riitti. Ja jos jätti löysälle, niin kiertyessään etunavan ympärille tangon yli lennettiin komeasti :) Skidinä laittettiin tuollainen eteen ja takarenkaan päälle kerros pakkausteippiä. Sen jälkeen oli kiva drifailla oikein urakalla..

maalinni
01.02.2018, 15.12
Just noita muistelin! Aika miehekkäät.

EsaJ
01.02.2018, 16.32
Onhan noista kokemuksia, tosin tuolta 70-luvun puolelta :) Taitaa olla uudempiakin olemassa...

https://museot.finna.fi/Cover/Show?id=siiri.urn%3Anbn%3Afi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fwww.profium.com%252Far chive%252FArchivedObject-9431182E-BBF6-8842-77C9-8D68AA023E8A&index=0&size=medium&w=1200&h=1200

https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fwww.profium.com%252Far chive%252FArchivedObject-9431182E-BBF6-8842-77C9-8D68AA023E8A

Eihän nuo minnekään rullanneet, mutta pitoa riitti. Ja jos jätti löysälle, niin kiertyessään etunavan ympärille tangon yli lennettiin komeasti :) Skidinä laittettiin tuollainen eteen ja takarenkaan päälle kerros pakkausteippiä. Sen jälkeen oli kiva drifailla oikein urakalla..

Tollasilla menin yläasteelle 80 luvulla. Liekkö jotain uustuotantoa ollu

maalinni
01.02.2018, 17.23
Noista Merrelin kitkakengistä ja karvapohjasuksista inspiroituneena voisi kehittaa myös karvarenkaat.

arctic biker
06.02.2018, 10.54
Mulla oli myös vähän nuorempana, merkki oli Rousku. Kateissa ovat...

Concorde
13.02.2018, 14.07
https://tekniikanmaailma.fi/tm-pikakoe-retyre-28-size-m-nain-toimii-polkupyoran-renkaan-paalle-vetoketjulla-kiinnitettava-nastapinta/

Puskis
31.10.2020, 18.32
Nää on näköjään yhä markkinoilla, mutta systeemi on muuttunut niin, että "järjestelmään" kuuluu sliksirengas, nastoitettu kuori ja maastokuvioitu kuori. Eli enää ei liimailla vetoketjua itse renkaaseen.
Onko jollain vanhasta mallista pitkän aikavälin kokemusta?

paaton
31.10.2020, 18.38
Nyt oikeasti. Ymmärrän, että näistä jutellaan suomi24:ssa, mutta fillarifoorumilla... Eihän noissa ole pienintäkään järkeä. Ei siis minkäänlaista.

Puskis
31.10.2020, 18.50
Helvetin tyhmältä systeemiltä vaikuttaa joo, enkä oo siis aikeissa hankkia, vaikka joku kehuisikin, oon vaan utelias. Myös firma on pystyssä yhä, joten ilmeisesti joku uskoo tuotteeseen tai sitten siihen, että niitä saa myytyä hölmöille.

edit. jaa siellä on vielä gravel-kuori ja joku rajumpi nastakuori. Toihan kattaa sitten kaikki kuviteltavissa olevat tarpeet!

Firlefanz
01.11.2020, 09.50
Helvetin tyhmältä systeemiltä vaikuttaa joo, enkä oo siis aikeissa hankkia, vaikka joku kehuisikin, oon vaan utelias. Myös firma on pystyssä yhä, joten ilmeisesti joku uskoo tuotteeseen tai sitten siihen, että niitä saa myytyä hölmöille.

edit. jaa siellä on vielä gravel-kuori ja joku rajumpi nastakuori. Toihan kattaa sitten kaikki kuviteltavissa olevat tarpeet!

Firma on pystyssä kuten olet varmasti jo itsekin todennut. Tuotetta on siis kehitetty ja siihen mitä ilmeisimmin uskovat muutkin kuin perustajat. Rahaa on tullut sisään etupäässä erilaisina tukina Norjan ja EU:n rahastoilta, yhteensä vähän päälle kaksi miljoonaa euroa. Ensimmäistä mallia ei kovin kauheasti myyty, nähtävästi vain 8000 kappaletta (joista puolet XXL:n tilaamina), mutta tärkeintähän taisi olla että saatiin ovet auki maailmalle, löydettiin myyntikanavia ja solmittiin yhteyksiä.

Tällä uudella mallilla tähdätään erityisesti kasvaville sähköpyörämarkkinoille. Sieltä uskotaan löytyvän sen käyttäjäkunnan, jolle renkaanvaihto on hankalaa ja renkaan paino toisssijaista. Maailmassa on paljon seutuja joilla nastarenkaita ei ole mielekästä pitää koko talvea vaan ainoastaan silloin kun niitä tarvitaan - ja nythän Re-Tyre pystyy tarjoamaan saman helppouden myös silloin kun muuten sileillä asfalttirenkailla ajava e-fillaristi haluaa vapaa-ajallaan mennä hiekkateille tai maastoon. Nastarengasmalleja on tosiaan kaksi, toinen ikään kuin lähempänä Schalben Winter-rengasta ja toinen jostain Marathon Winterin ja Ice Spikerin väliltä.

https://blog.retyre.co/blog/why-you-should-choose-retyre-ebike-tyre



Nää on näköjään yhä markkinoilla, mutta systeemi on muuttunut niin, että "järjestelmään" kuuluu sliksirengas, nastoitettu kuori ja maastokuvioitu kuori. Eli enää ei liimailla vetoketjua itse renkaaseen.
Onko jollain vanhasta mallista pitkän aikavälin kokemusta?

Joku foorumiltakin taisi ostaa uteliaisuudesta Re-Tyret silloin kun XXL niitä puoleen hintaan (tai vieläkin suuremmalla alennuksella) myi - mutta se en ollut minä. Pikaisella vilkaisulla norjalaiselle foorumille en pitkäaikaisia käyttökokemuksia löytänyt.

Tämä uusi 1 sliksi (reTyre One) + 4 erilaista "skiniä" (Winter Traveler, Ice Racer, Gravel Chaser ja Trail Rider) näyttäisi saaneen suhteellisen hyvän vastaanoton. Ajo-ominaisuudet ovat kohtuulliset ja vaikkei vaihto aikoinaan luvatussa 60 sekunnissa sujukaan, testaajilta se on käynyt 2-3 minuutissa per rengas. Mutta tämä kolmannen sukupolven on vasta tullut myyntiin, joten todellinen kulutuskestävyys ja mahdolliset käytön myötä ilmenevät ongelmat selviävät vasta myöhemmin.


PS En tiedä mistä oikein sait tuon "liimailun". Jos yhtään muistan oikein, ei mitään liimattu mihinkään: vetoketjun toinen puoli vain laitettiin tavallisen renkaan ja vanteen väliin ja kerran laitettuna se pysyi siellä. (Ketjun alussa linkkaamaani asennusvideota ei enää löydy enkä jaksa kaivaa Wayback Machinen avulla vanhoja sivuja joista systeemi tarkemmin näkyisi.)

paaton
01.11.2020, 10.52
Tuo kieltämättä kuulostaa keksinnöltä, jolla kerätään rahaa erillaisista eu-rahastoista. Pukupellet pitätävät tuota loistavana ideana. 5milj tälle. NEEEEXT!!!

Renkaan kuuluu joustaa. Varsinkin maastorengas toimii niin, että paineet lasketaan tarpeeksi matalalle ja nappuloita on enemmän kuin kaksi maassa yhtä aikaa.
Tuossa keksinnössä on sisärengas ja sen jälkeen kaksi paksua ulkorengasta päällekkäin. Idiotismia.

Firlefanz
01.11.2020, 11.23
Patentti käsittää kaikenlaiset renkaat. Älä hämmästy jos näet vaikkapa rollaattorimummolla reTyret:cool:

Idean isän fillarointikokemus aikuisiällä taisi rajoittua ajeluun asunnon ja yliopiston välillä, mutta sittemmin firmaan on tullut joku maastopyöräilyäkin harrastanut. Kehitystyössä on ollut mukana myös ulkopuolisia testaajia. Joka tapauksessa kohderyhmän vaatimukset tuskin ovat ylipäätään samat kuin oikeiden harrastepyöräilijöiden.

En minäkään osaa innostua, mutten silti lähtisi tekemään rinnastuksia projekteihin joissa tekijät itsekään eivät ole uskoneet tuotteeseensa ja päätarkoitus on ollut saada tukirahoitusta jonka turvin on toimintaa voitu jatkaa ja kehitellä jotain itse asiassa ihan muuta projektia.

Mr_W
01.11.2020, 13.11
Mielenkiintoinen idea ja ilmeisesti saatu tuon TM:n jutun mukaan ihan kohtuu toimivaksikin. Varmaan joissakin käyttötilanteissa OK ratkaisu, jos esim. vetoketjut pysyvät kunnossa. Itse pysyttelen varmaan perinteisissä nastoissa kumminkin.

paaton
01.11.2020, 14.05
Mielenkiintoinen idea ja ilmeisesti saatu tuon TM:n jutun mukaan ihan kohtuu toimivaksikin. Varmaan joissakin käyttötilanteissa OK ratkaisu, jos esim. vetoketjut pysyvät kunnossa. Itse pysyttelen varmaan perinteisissä nastoissa kumminkin.


RETYRE NASTAPINTA on hieno idea ja käytännössäkin toimiva. Valitettavasti asennus on juuri sen verran työlästä, että sitä koittaa välttää. Jos jaksaa näperrellä ja käytössä on esimerkiksi lämmin pyörävarasto, jossa pinnat voi asentaa, on Retyre todellinen vaihtoehto talvipyöräilijälle.

Tämä on vaan oikea-aikainnen keksintö. Sopivasti uus-avuttomia, joiden mielestä pyöränrenkaan vaihtaminen on mahdotonta. Tuohon päälle youtube-aikakausi ja hienot mainosvideot pukupellestä, joka vetelee vetskareita naama virneessä. Voin vaan kuvitella sitä ajonautintoa, mikä tuollaisella keksinnöllä saavutetaan...

Oikeasti. Nämä eivät kuulu fillarifoorumille. Saan koko keksinnöstä näppylöitä.

Rytky
01.11.2020, 14.08
Mulla oli lapsena noin 35 vuotta sitten rosteri rautalangasta taivureltu 'ketju' mikä vedettiin kumin päälle.
Eturenkaassa sellainen kärsi olla, mutta jos pisti vielä taaksekin niin polkeminen kävi liian raskaaksi ainakin lapselle.
Pito oli erinomainen, piikit oli siis törröttäviä rautalangan pätkiä, Asentaminen ja poistaminen kävi hetkessä.
Niitä sai Pohjois-Suomalaisen pikkupaikkakunnan Intersportista. Alla vielä netistä löytynyt kuva, missä toteutus kettingillä.

https://i.stack.imgur.com/jKdeu.jpg

cokekola
01.11.2020, 14.34
Tämä on vaan oikea-aikainnen keksintö. Sopivasti uus-avuttomia, joiden mielestä pyöränrenkaan vaihtaminen on mahdotonta. Tuohon päälle youtube-aikakausi ja hienot mainosvideot pukupellestä, joka vetelee vetskareita naama virneessä. Voin vaan kuvitella sitä ajonautintoa, mikä tuollaisella keksinnöllä saavutetaan...

Oikeasti. Nämä eivät kuulu fillarifoorumille. Saan koko keksinnöstä näppylöitä.

Mikä on pukupelle? Itse joudun työni puolesta käyttämään pukua ja toki pidän sitä joskus muulloinkin, pukuhan on varsin mukava asu verrattuna vaikka farkkuihin. Olen epäilemättä pellekin, mutta siitä huolimatta en ymmärrä, miten puku liittyisi pelleyteen.

Puskis
01.11.2020, 14.43
PS En tiedä mistä oikein sait tuon "liimailun". Jos yhtään muistan oikein, ei mitään liimattu mihinkään: vetoketjun toinen puoli vain laitettiin tavallisen renkaan ja vanteen väliin ja kerran laitettuna se pysyi siellä. (Ketjun alussa linkkaamaani asennusvideota ei enää löydy enkä jaksa kaivaa Wayback Machinen avulla vanhoja sivuja joista systeemi tarkemmin näkyisi.)

Aivan joo, en tiiä mistä oon saanut tuon päähäni.

Toi uudempi systeemi on muuten vielä tän päivän tarjouksessa, jos joku tieteen nimissä haluaa uhrata rahoja:
https://www.xxl.fi/retyre-winter-combo-28-x-2-00-160-studs-pyoranrengas-irtonastoilla-musta/p/1177935_1_style

Firlefanz
01.11.2020, 20.16
Onneksi minulla ei ole pyörää johon 50-milliset renkaat mahtuisivat:cool: