Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Chainsuck uudella pyörällä lumessa

JuissiS
27.10.2017, 23.38
Kilometrejä on vasta parisataa, pyörä on Focus Black Forest Pro XT/SLX-osilla, tarkemmin tuolla: https://www.focus-bikes.com/media/youwe_catalogarchive/FO_17_BLACK_FOREST_PRO_29.pdf

Tänään nousi ketjut eturattaiden väliin kaksikin kertaa, molemmilla kerroilla olin hidastamassa vauhtia ja vaihdoin pienemmälle eturattaalle samalla kevyesti pyörittäen. Millähän tuosta pääsisi eroon? Takavaihtajassa on "joku nappula" (Shadow plus) jolla sen saa lukittua, voisiko siitä olla apua huonossa kelissä?

Moska
27.10.2017, 23.55
Ettei vaan vapaaratas jumita ja syötä ketjua eteenpäin?

TERU
28.10.2017, 05.56
Tarkista eturattaiden piikit, jossain piikissä lienee pientä rosoa työstön jäljeltä, ota roso pois viilalla tai jollain metalliesineellä...

JackOja
28.10.2017, 08.35
Jos kerran on uusi pyörä sun ei tarvii tehdä mitään vaan myyjä hoitaa toimivaksi.

Vapaaratasta minäkin veikkaan.

Vaihtajan kytkin ON-asentoon tietty.

nure
28.10.2017, 13.23
Taas tulee pointsit 1x systeemeille, ei moisia ongelmia koskaan kun pitkäpiikkinen eturatas hoitaa homman.

Fat Boy
28.10.2017, 13.37
Taas tulee pointsit 1x systeemeille, ei moisia ongelmia koskaan kun pitkäpiikkinen eturatas hoitaa homman.Joka ei täysin pidä paikkaansa. Mulla on ensinnäkin 2x systeemit toimineet varsin luotettavasti, ohjurin kera äärimmäisen luotettavasti. Sen sijaan 1xtiputti uudella rattaalla heti alkuun ketjut pois pariin otteeseen kun vaihtoi takaa isommalle rattaalla.

Vika oli vain liian rösöinen koneistusjälki ja vaiva poistui ajamalla.

1x on hyvä, mutta ainakin mun ajoissa läskillä alue ei riitä, plussaa tuntuisi nippanappa piisaavan.

Mitäpä vielä?

nure
28.10.2017, 17.27
^Jokaisella kokemuksensa ja tarpeensa, itsellä kaikissa kolmessa 1x systeemi eikä ole ongelmia ollut, ei kesällä eikä talvella ja välityksetkin riittäneet...

Marsusram
28.10.2017, 17.52
Vaihtaessa siis ketju jää jumiin rattaisiin ja syöttää sitä alapuolelta kohti chainstaytä. (Jumiva vapaaratas syöttäisi löysää ketjua yläpuolelta.)
Tuossa saattaa ketju pudota vaihtaessa siten pienemmän rattaan hampaisiin, että kiilaantuu isomman rattaan piikkeihin ja jää vinosti pinteeseen rattaiden välille.
Hammastusten vaihe-eroa muuttamalla voisi korjaantua jos siitä kyse. Hammaslukujen suhde ja myös hampaiden muoto vaikuttaa tarttuvuuteen, eli rattaan vaihtoa voi kokeilla.

Weston
28.10.2017, 23.43
Mulla teki uusi pyörä samaa. Ketjut oli periaatteessa oikean mittaiset, mutta niin vain auttoi kun lyhensin ketjuja pari lenkkiä lyhemmiksi pikalukon lisäyksen yhteydessä. Jos ketjussa vara lyhentää niin kannattaa kokeilla.

nure
29.10.2017, 15.32
^Aika hankala konsti jos ketjut periaatteessa oikean mittaiset. Tottakai kireämmät ketjut pysyy ehkä paremmin rattailla mutta saattaa haitata takana isoimmalle nousua pahasti. Mielestäni vika kannattaa hakea jostain muualta.

Kuronen
29.10.2017, 19.25
Uutena oma Stevensin cyclo temppuili myös kerran, pari, mutta luopui touhusta kilometrien karttuessa. Voi myös olla, että itse adaptoiduin, vaikka tekniikassakin tapahtui muutoksia: kammet 50/34->46/36, takavaihtaja 105->ultegra.

Työmatkoilla ollut Nishiki kantaa myös jälkiä tapahtuneesta, mutta ei tee sitä enää.

paaton
29.10.2017, 20.13
Minulla muuten loppui ne ketjujumit, kun vaihdoin 105:n vaihtajan ultegraan. Olen edelleen siinä uskossa, että tahmova 105:n rulla aiheutti ongelmat.

pimpomp
01.11.2017, 19.17
Pyytäisin myös viisaampien neuvoa, taisi tulla chainsuck mullakin? Kyseessä uusi, keväällä ostettu Kona Esatto http://aijaa.com/wkMD3G ja http://aijaa.com/hL37Kp
Takavaihtajakin ihan jumissa enkä saa liikuteltua ketjua minnekään, miten tämän saa korjattua? En jaksaisi taluttaa pyörää montaa kilometriä korjaajalle, onko noviisin mahdollista saada tämä fiksattua itse?
http://i3.aijaa.com/b/00348/14477655.jpg

H. Moilanen
02.11.2017, 10.38
Etuvaihtaja ainakin irti, jotta ketju pääsee pinteestä. Jos kävi hyvin, etuvaihtaja ei edes vaurioitunut. Jos kävi heikommin, etuvaihtaja pitää uusia. Irrottamisen jälkeen säätö on ainakin välttämättömyys.