Näytä tavallinen näkymä : Vätternrundan 2018
Ja huomenna klo 19 Ruotsin aikaa alkaa vuosittainen nopeustesti. Onnea!
Sent from my iPad using Tapatalk
Oatmeal Stout
25.10.2017, 12.29
Eikös se ole nopeustesti vain komella ensimmäisellä kerralla? Sen jälkeen ei pitäisi olla ongelmia päästä mukaan - mikäli luotamme Vätternrundanin järjestäjiin.
Olisko loyalty-asiakkaan toisaalta todennäköisempää päästä toivomaansa lähtöaikaikkunaan nopeilla reflekseillä, usealla koneella ja selaimella?
Oatmeal Stout
25.10.2017, 19.14
Virallisesti ei, se nopeus tarvitaan haluttuun aikaan, joskin kävi niin, että vuosi sitten 146 ehti ennen minua ja minun meni läpi neljässä sekunnissa.
Meidän porukalla on lojaalisuusrasti käytössä, että edes säälistä päästäisiin johonkin aikaan lähtemään.
Oatmeal Stout
25.10.2017, 22.00
Nyt on sitten maksettu 2018 Vätternrundan meidän porukalta :) voi maksaa ja saada kuitin maksusta ennen ilmoitusta paikasta - kanta-asiakas on kanta-asiakasedun väärti.
3:52. Pöh. Rahalla myöhäisempi tai sitten parkanolaiset.
Sent from my iPhone using Tapatalk
6:14, oli onneksi kaverilla nopeat sormet.
6:14, oli onneksi kaverilla nopeat sormet.
Onneksi olkoon hyvästä lähtöajasta. Olen aidosti kateellinen. Myönnän.
Onneksi olkoon osallistujille sitkeydestä. Minuakin mukaan kyselivät oikein privaattisähköpostilla, mutta eiköhän viisi starttia 2011-2015 riitä minulle. Vätternrundan on jo nähty, se ei siitä muuksi muutu, vaikka kivaahan siellä on ollut. (Tosin yhtenä Waterrundan vuotena ei ollut.)
2012 oli märkää. Ja kylmää. Muistan vaan en lämmöllä. Silti ainakin vielä kerran mukaan.
Viidettä kertaa mukana tällä kertaa viiden hengen porukalla. Lähtöaika aamutuimaan 5:30 ja tavoitteena loppuaika jossain 8:45 hujakoilla, säävarauksella.
Yhdellä kaverillani on paikka myytävänä. Yhteys minuun heti jos kiinnostaa. Mielummin tekstiviestillä numeroon nollaneljänolla-5947047.
t. J-P
Veivaaja
09.05.2018, 14.32
Jaa. Lähden kyntämään pitkän kaavan mukaan. Haaveena oli 10 tunnin alitus, mutta sitkeä flunssa ja laiskahko harjoittelu taitaa asettaa tenän. Mutta olen innoissani. Tiedossa lämmittelyksi pyöräily paikan päälle ja siis reissua Ruottissa. Nähdään Motalassa!
Naapuri pyyteli mukaan 2019. kertokaa nyt nöösille, joka ei ole moisia ajellut mikä tuolla on meininki? Millaisia etappeja, mitä pitää tietää ennen tuonne lähtöä? "Sorry for stupid questions" mutta kun oon tähän mennessä ajellut vaan keskenäni kuntoani kohentaakseni ja painoa pudottaakseni (- tuossa kisassa pärjään omasta mielestäni hyvin :D ) mutta kohtuullisen tavoitteellisesti ja jatkuvasti vauhtia parantaakseni :)
Aikaisempien vuosien Vätternrundan –säikeisiin olen jakanut näkemyksiäni ko. tapahtumasta ja siihen valmistautumisesta. Olenpa joskus jakanut pakkauslistan sekä biisi- ja linnalistan. Linnalistahan tulee siitä, että tänäkin vuonna paluumatkaa pyöräImaamin kanssa sävyttää tutustumiset ruotsalaisen aristokratian kesänviettopaikkoihin.
Tuli kuitenkin tunne, että täytyy tämänkin vuoden editioniin laittaa jotain valmistautumisesta tapahtumaan. Olen osallistunut viisi kertaa Vätternrundaniin, joista maaliin olen päässyt neljä kertaa. Vätternrundan on mulle ollut sellainen eeppinen tapahtuma, koska kertaakaan ei ole mennyt reissu oikeasti putkeen vaan erilaista epäonnea on tarjottu enemmän kuin osanottomaksulla olisi luullut saavansa.
Nopein aika tähän mennessä oli ensimmäisellä kerralla eli vuonna 2011 ja se oli 9:55. Olin tuolloin oikeasti hyvässä kunnossa ikääni ja terveyteeni nähden, koska FTP:ni oli noin 300W. Ajoin kuitenkin lähes koko kierroksen yksin ja sitä kautta soolosuoritukseen pitää olla tyytyväinen. Seuraavana vuonna yritin keskeyttää hypotermiassa, mutta kaikki följebilit kuljettivat kohtalotovereita, joten oli poljettava (!) maaliin. Vuonna 2013 putosin kaverin kyydistä Bankerydin jälkeen, kun autoja tuli väliimme enkä päässyt millään niistä ohi. Ajoin sitten kiinni vain todetakseni, että vedin liian punaiselle. Sitten yksin maaliin. Vuonna 2014 matka katkesi välinerikkoon noin 80 kilometrin ajelun jälkeen ja vuonna 2017 oli sama toistua vain 30 kilometriä ennen maalia. Molemmilla kerroilla takavaihtaja hajosi, mutta 2017 kihnutin maaliin sinkuloimalla fillarin. Katkennut hiilikuituinen takavaihtaja jäi tien varteen. Vuonna 2017 olin ollut vappuna lähes samassa kunnossa kuin vuonna 2011, mutta keuhkokuume viime hetkellä romutti kunnon. Antibioottikuuri loppui viisi päivää ennen starttia. Ja kuten edellä totesin, kolari 30 km ennen maalia sinetöi homman. Noin 31 oli kokonaiskeskari tässä kohtaa.
Tärkein asia, mitä omat kokemukset ja muiden ajoa vierestä seuraaminen on opettanut, on se, että Vätternrundanin, tavallinen pyöräilyä harrastava vetää läpi ilman sen kummempaa erityisharjoittelua. Se vaan on tavallista pidempi lenkki. Kuitenkin kokemus tästä tai vastaavista tapahtumista ovat valtaisia psyykkinen resurssi. Mielikuvat tapahtumasta, reitistä ja mahdollisista yllätyksistäkin vapauttavat nopeammin energiaa yllättäviin tilanteiden vaatimiin ratkaisuihin. Jo pelkästään tieto siitä, miten kroppa tekee työtä seitsemännen tunnin ajon jälkeen, on arvokasta. Mulla on ollut joka kerta vaikeaa Hammarsundetin ja Medevin välillä. Väsymys, niskasärky ja krampit nakertavat itseluottamusta ja ahdistus lyö läpi voimalla. Medevin jälkeen sen sijaan taas alkaa kulkea. Sitä pikkutietä odottelee jo nyt.
Vätternrundan ei ole erityisen mäkinen reitti. Vain alle 1300 nousumetriä hieman alle 300 kilometrin matkalla. Näitä nousumetrejä ei kuitenkaan ole syytä vähätellä ja voi olla hyvä omata jonkinlainen strategia näiden varalle. Kisoissa ylämäet ovat niitä ratkaisun paikkoja – ja niihin tuutataankin sitten kunnolla. Kuntoajoissa, kuten VR:ssä, on kuitenkin syytä ajatella lähes päinvastoin. Eihän sitä ole mitään syytä edes harventaa porukkaa matkan varrella. Mitä jyrkempi tai pitempi mäki on, sitä kevyemmin on syytä ottaa. Vätternissä kunnon loppuaika syntyy tasaisen osuuden suorituksesta. Tällöin teho korkeintaan FTP tasolla, mutta tällaisen mind-setin omaksuminen (energian säästö ylämäissä) voi olla yllättävänkin haastavaa. Paitsi lopussahan se syntyy itsestään.
Mitä kukkuloita siellä sitten on? Kaxholmen tulee mulle ensimmäisenä mieleen. Siinä tullaan ensin alas kovaa vauhtia ja sitten tie (Kärrliden) kaartuu vasemmalle ylös. Nousun pituus noin kilometrin (ehkä vähän alle) 5 %:n keskijyrkkyydellä. Porukkaa on kannustamassa ihan mukavasti. Stravasegmentti: Kaxholmsbacken. Kun puhutaan Vätternrundanin mäistä ei voi olla mainitsematta Bankerydin tienoilla olevaa pitkää ja loivaa mäke. Jos mun mittari ei valehtele, niin nousua tulee 110 metriä, mutta sijoittuu lähes viiden kilometrin (?) matkalle, stravasegmentti osasta nousua: Kortebovägen 85 Climb (lång). Jeesusmäessä meidät siunataan (https://www.youtube.com/watch?v=rniDxzmqgCs )jotain kilometrejä muistaakseni Karlsborgin jälkeen. Mäki ei ole paha. Stravasegmentti: Hallelujabacken. Tiellä 51 on Hammarsundetin sillan jälkeen muutama ikävä mäki, joissa ajetut kilometrit tuntuvat. Stravasegmentti: Brattebrobacke (ei voi pitää nousumetrien ja -%:n osalta paikkaansa). Sitten mäki Medeviin: kurvataan oikealle tieltä 51 ja noin 300m 6 %. Stravasegmentti: Medevi.
Kokemusta on eli kutakuinkin tiedän, mitä odottaa. Tänä vuonna valmistautuminen ei ole ollut mitenkään helppo. Sisäharjoittelukausi ei mennyt putkeen ja elämän muu kuormitus näkyi siinä, että kovista harjoituksista ei aina riittävästi palautunut. Ulkokauden starttikin on vaatimattomin vuosiin ja pari kertaa vähänkin pidemmän lenkin jälkeen, on kuume noussut seuraavana päivänä. Nyt näyttää paremmalta, mutta FTP on noin 50-60 wattia edellisvuotta alempana ja vyön alla ei ole edes yhtä yli 100 km lenkkiä ellei tammikuista rööriä lasketa. Läskiä on sen sijaan entiseen tapaan, ellei jopa enemmän. Kunnianhimoinen rasvanpolttotavoite jäi sitten vain tavoitteeksi.
Sääspekulaatiota: hyvältä näyttää
https://www.yr.no/sted/Sverige/%C3%96sterg%C3%B6tland/Motala/langtidsvarsel.html
Ylihuomenna Viikkarilla Stadista. Auto hajosi perjantaina ja ihan vain tätä reissua varten piti ostaa uusi :p. Sitikka c4 grand picasso piti taluttaa liikkeestä ulos, kun ennenkin on oltu sitikalla liikkeellä (paitsi viime vuonna Mersulla, joka siis nyt hajos). Toivottavasti liike saa hoidettua rekisteriin uudet tiedot.
Muuten alustavasti mennään perinteitä kunnioittaen.
Alustavasti ajoreitti mennessä on tuttu: Södertälje - Nyköping - Norrköping - Linköping - Motala
Alustavasti menomatkan soittolistakin on tuttu: raskasta rokkia, folkpunkkia, poppunkkia yms. Alustavasti laivasta ulos ajaessa ikkunat on auki ja ämyreistä pauhaa Vikingarnan jotain kornia tanssihumppaa ja meillä ruotsin postin fillarilippikset päässä. Paitsi Imaamilla, joka on kadottanut omansa. Tässä vaiheessa sitä viimeistään harmittaa moinen.
Alustavasti Imaami haluaa pysähtyä ostamaan nuuskaa Nyköpingissä (https://www.google.com/maps/@58.7725153,17.0195273,17z).
Alustavasti Linköpingin ja Motalan välillä mulle tulee armoton kusihätä ja se pakottaa pysähtymään tutussa paikassa (https://www.google.com/maps/@58.5529561,15.3220483,18.25z)
Alustavasti yövytään urheilutalolla, pienemmässä salissa ja jos ehditään saada puolapuiden juuresta paikat, niin laitetaan siniristilippu ja kanuunapaita puolapuihin roikkumaan.
Alustavasti käydään syömässä pastabuffet tutussa paikassa (https://www.google.com/maps/@58.535441,15.0402943,3a,75y,123.47h,94.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1sj0GJKQQxBTdMbQjtINkpcA!2e0!7i1 3312!8i6656). Lasagnen lisäksi spagettia perinteisellä jauhelihakastikkeella, mutta myös juustoinen broilerkastike.
Alustavasti tullaan leukailemaan jotain vapaamuurareista (https://www.google.com/maps/@58.5378011,15.0458009,3a,75y,295.61h,83.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9zaswxeV2uUCrm1EQtI2ww!2e0!7i1 3312!8i6656). Nythän tuossa komeilee reilusti seinässä "Frimurarehuset".
Alustavasti yöllä herätään morjenstamaan vastaanotossa tuuraavaa jousiampujaa, jonka sydän on tehty suomalaisesta metallimusiikista.
Alustavasti käydään aamupalalla vaikka se ei maistu.
Alustavasti lähdetään liian kovaa liikkeelle ja kärsitään loppumatka.
Alustavasti on 50-60 mahdollisuus, että mulla menee takavaihtaja poikki.
Alustavasti maalissa on poikki ja olut + broileri perunasalaatilla maistuu.
Alustavasti suihkun jälkeen on pakko ottaa pienet tirsat.
Alustavasti sen jälkeen lähdetään pitsalle, mutta suunnitelma elää matkalla
Alustavasti sen jälkeen kalja maistuu terdellä (https://www.google.com/maps/@58.5364059,15.038284,3a,41.4y,312.44h,99.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0f1DdzfG3Riw4P-GA5qvHw!2e0!7i13312!8i6656). Alustavasti menee joku näkäräinenkin, jos siinä on savun makua.
Alustavasti lähdetään kohti Tukholmaa ja käydään katsomassa linnoja. Reitti voi olla nyt pohjoisempaa (via Örebro). Stjernsundin linnan kahvilassa ollaan käyty pari kertaa ja se taitaa riittää (????). Alustavasti ainkin jossain vaiheessa on suunnitelmana ajaa Mariefrediin ja käydä Gripsholmin linnassa ihan sisällä asti.
Alustavasti auto parkkiin Fotografiskan viereen ja terdellä yhdet. Alustavasti mun on pakko käydä kusella ennen laivaan ajoa (Fotografiskan vessa on ihan käymisen arvoinen paikka).
Alustavasti laivan kannella otetaan yhdet ennen syömään menoa.
Alustavasti jossain vaiheessa imaamin korvasta menee sisään rytmi.
Alustavasti imaami ei aja autoa ulos Helsingissä.
Alustavasti imaami saa kyydin kotiovelle asti.
Alustavasti vaarana on siis, että reissu toistaa itseään. :D
Alustavasti alkaa Vätternrundan vähän jännittää, koska olen mersulla lähdössä :o
Pakko myöntää että ihan alustavasti alkoi aidosti kaduttaa etten ole Patilzin ja Imaamin matkassa mukana. Elämä on kieltäytymistäkin mutta juuri nyt en hahmota miksi? Monta hyvää muistoa kimposi tajuntaan Patilzin alustavasta pohdinnasta. Toivon teille ja toki muillekin järvenkiertäjille juuri tuollaisia kokemuksia mutta koettakaapa nyt yllättää ja pitää alun myötätuulessa ja loivassa alamäkiprofiilissa jalkaa myös riittävästi suorassa. Pitkä takasuora kysyy voimia, i alla fall. Ja pysykööt takavaihtajat ja kiekot ehjinä. Jos Karavaanari Alpoa tapaatte niin kertokaa että hän todellakin oli väärässä, sanoi vaimonsa sitten mitä tahansa. Hyviä hahmoja, kireitä ketjuja, Imaamille nuuskaa ja tuuliliivi päälle niille, jotka sellaisen omistavat. Ja Patilzilta kattavaa matkaraporttia odotellen. Nimimerkillä Viikkarin iltatansseissa fillarihattu päässä pakit saanut.
Pakko myöntää että ihan alustavasti alkoi aidosti kaduttaa etten ole Patilzin ja Imaamin matkassa mukana. Elämä on kieltäytymistäkin mutta juuri nyt en hahmota miksi?.
Älä vaan sano, ettei tarpeeksi yritetty houkutella. Fillarireissu kanuunatoverien kanssa on kesän kohokohta. Piste. Älä ny tässä vaiheessa ala. Oma valinta.
Toivon teille ja toki muillekin järvenkiertäjille juuri tuollaisia kokemuksia mutta koettakaapa nyt yllättää ja pitää alun myötätuulessa ja loivassa alamäkiprofiilissa jalkaa myös riittävästi suorassa. Pitkä takasuora kysyy voimia, i alla fall.
Tänä vuonna myös takasuoralla on myötäinen. Tänä vuonna Fredrikshof, Lunedi tai joku muu porukka vetää meitä perässään koko ajan. Sopivaa vauhtia. Turvallisesti eli ilman kolareita. Ei tarvii olla metriäkään tuulen halkojana. Voimia on Hjossa niin, että lasagnen voi skipata tälläkin kertaa. Otetaan imaamin kanssa Medevissä ylämäkikiri.
Jos Karavaanari Alpoa tapaatte niin kertokaa että hän todellakin oli väärässä, sanoi vaimonsa sitten mitä tahansa. Hyviä hahmoja, kireitä ketjuja, Imaamille nuuskaa ja tuuliliivi päälle niille, jotka sellaisen omistavat...
Ai niin, sketsihahmot. Näillä reissuilla väistämättä niihin törmää. Karavaanari Alpo Mulkvist ("Olenko minä muka väärässä?"), vielä eläkkeelläkin pilkettä silmäkulmassa omaava karavaanari Alpon vaimo ("kom in Alpo") Keravan matkamuuttohaukka ("voi vi**u saatana, voi vi**u saatana, voi..."), Lahtelainen levydivareita kiertävä leipomotyöntekijä Dalla. S. Pulla ("diu diu diu diu"), pyöräilevä parkanolainen ("lähden kun huvittaa"), tanssiva sosiaalityöntekijä ("ei ole tullut tuuliliiviä hankittua"), Harkimon poika (oliko sillä muuten hokemaa?) jne jne.
Ja Patilzilta kattavaa matkaraporttia odotellen.
Ollaan sovittu, että se mitä tapahtuu reissulla, jää tarvittaessa sinne. Ei siis kattavaa vaan vain pääkohtiin kiinittyvää raporttia kannattaa odottaa.
Pakko myöntää että ihan alustavasti alkoi aidosti kaduttaa .....
ja kaikille katuville tiedoksi, että vielä puoleen yöhön asti voi osanotto-oikeuksia siirtää eli paikkoja ostaa.
Ylihuomenna Viikkarilla Stadista.
Jos laskin oikein (YO 1985 pitkä matikka) niin "ylihuomenna" tarkoittanee torstaita... Silloin samaan laivaan on tulossa Team Tammisen kaksi bussilastia. Perinteitä kunnioittaen n. 35 kerta. En ole varma että tunnistan sinut ja Imaamin naamoista mutta jos satutte tunnistamaan minut niin tulkaa ihmeessä moikkaamaan ja vaihtamaan kuulumisia.
Oatmeal Stout
13.06.2018, 11.36
Voimia on Hjossa niin, että lasagnen voi skipata tälläkin kertaa.
Kyllä Hjossa pitää syödä lasagnea punaviinin kera, se on ihan pakko ilahduttaa saksalaisia pyöräilijöitä pullolla punaviiniä pöydässä.
Jos laskin oikein (YO 1985 pitkä matikka) niin "ylihuomenna" tarkoittanee torstaita... Silloin samaan laivaan on tulossa Team Tammisen kaksi bussilastia. Perinteitä kunnioittaen n. 35 kerta. En ole varma että tunnistan sinut ja Imaamin naamoista mutta jos satutte tunnistamaan minut niin tulkaa ihmeessä moikkaamaan ja vaihtamaan kuulumisia.
Tätä tarkoitin (YO 1983 lyhyt matikka).
Yksi on pitkä ja komee, toinen on pätkä ja komeempi. Tullaan.
Kyllä Hjossa pitää syödä lasagnea punaviinin kera, se on ihan pakko ilahduttaa saksalaisia pyöräilijöitä pullolla punaviiniä pöydässä.
Tästä on pakko avautua. Olen yrittänyt houkutella vaimoa lähtemään mukaan, voitaisiin ajaa vaikka tandemilla (löytyy tallista, vähäinen käyttö, olen harkinnut vuokraamista). Ei kelpaa, vaikka Hjossa saisi lasagnea ja punaviiniä. Mutta lähtee, jos hankin riksan ja vaimo saa koko matkan Hjohon istua kyydissä ja juoda punaviiniä, käydä sitten lasagnella (ja juoda punaviiniä) ja jos kuntoa on vielä, niin tulla riksan kyydillä punaviiniä juoden vielä Motalaan. Muuten voi hypätä pois Hjosta ja mennä sukuloimaan (ja juomaan punaviiniä) siihen nurkille. Sukulaiset käyvät lähes joka vuosi reitin varrella ihmettelemässä hulluja pyöräilijöitä.
Tietääkö kukaan, onko riksat sallittuja? Tai onko kukaan ajanut moisella Vätternin? Tandemissa (jossa molemmat polkee) pitää molempien maksaa osallistumismaksu jne. Mutta mites riksa? Kun toinen on vaan kyydissä?? Mistä kannattaisi hankkia riksan? Ei siis mitään sähköavusteista tai muuten rimpulaa. Hakusessa olisi aeroriksa uhreiluistuinmatkustamolla, johon saisi ton viiinihenttarin johonkin integroitua.
Nyt tää lähti lapasesta eli ot: https://indibikes.wordpress.com/2012/05/
lähestyy toivottua. Merkki on oikea. Matkustamo vaan virtaviivaisemmaksi ja niin, että vaimo jaksaa istua siinä sen .... öh 9 tuntia (:p).
Ja taas asiaan. Torstaina viikkarilla Tukholmaan, su takaisin, autona musta Citroen C4 Grand Picasso mk2, rek ceciliataunomikko-857, niin poiketkaa toki juttusille. Laivalla ja reissussa ei pidetä kanuunapaitoja. Siitä ei tunnista. Fillarit meillä on auton sisällä, joten siitäkään ei oikein.
Tietääkö kukaan, onko riksat sallittuja?Taisivat lisätä sääntöihin (http://vatternrundan.se/vatternrundan300km/en/about-the-race/rules/) pykälän vain kaksipyöräisistä kulkuvälineistä sen jälkeen, kun yksi sankari yritti ajaa järven ympäri yksipyöräisellä. Ilmeisesti kuitenkin lääketieteellisin perustein voisi sääntöön saada poikkeuksen (punkkua nappaileva vaimo ei taida syyksi kelvata ;) )
Taisivat lisätä sääntöihin (http://vatternrundan.se/vatternrundan300km/en/about-the-race/rules/) pykälän vain kaksipyöräisistä kulkuvälineistä sen jälkeen, kun yksi sankari yritti ajaa järven ympäri yksipyöräisellä. Ilmeisesti kuitenkin lääketieteellisin perustein voisi sääntöön saada poikkeuksen (punkkua nappaileva vaimo ei taida syyksi kelvata ;) )
Kai siihen yksipyöräiseen voisi ihan pikkiriikkisen toisen pyörän johonkin kiinnittää. Ajaa sitten vaan keulimalla koko matkan :D
Pirkassa ainakin klassikko 134 km on ajettu muutamana vuonna yksipyöräisellä. Ja toisaalta maailman ympäri, tai taitaa olla vielä matkalla.
Veivaaja
13.06.2018, 22.38
No
Väliaikakatsausta täältäkin: Viikko on taitettu matkaa ja Motalaan on vain 60 km. Huomenna sinne. Saas nähdä, miten jaksaa polkea VRssä. Mutta naatitaan!
Ja toki, jos jollain on tarjota kyytiä Lerbäckistä Motalaan huomenna, otetaan se kiitollisuudella vastaan : ). Pulssimittarin mukaan lepopäivä olisi tarpeen. No, ittepähän tän sopan oon keittänyt.
Kouvolan suunnalta on tulossa 06:14 lähtöajalla seitsemän hengen porukka, tunnistaa huomiovihreistä Kouvolateeman mukaisista #teambetonihelvetti paidoista. Tavoitteena olisi ajella porukalla sub 10h. Kaikille lähtijöille ensimmäinen Vättern ja samalla jokaisen pisin lenkki ikinä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180614/f85ea6e2eac11779d2b3c408759f6d68.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180615/11e21db18d34c70772b8dc9e307eed3a.jpg
Imaamin jalat Motalan sporthalletissa. Kanuunat lepää alla...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180615/d445444d89eb8c175cbca35a2dfab81d.jpg
...alla siniristilipun ja kanuunapaidan.
12 tuntia starttiin. Turvallista järvenkiertoa kaikille!
Betonihelvettiläisethän suoriutui hyvin tuossa sub 10 tavoitteessaan,9:20 taisi olla loppuaika.Nimilistan kun kävin sivuilta katsomassa,ni eihän tuo tuolla porukalla ylläri ollut.
Onneksi olkoon vaan kaikille.
Vätternrundan on kyllä kiva tapahtuma. On hyvät tiet! Taukopaikoilla hommat toimii. Ja reitin varrella kannustetaan kaikkia pyöräilijöitä. Oon ite ajanut kolme kertaa Vätternrundan ja vika kerta oli paras ku ei ollut ajan parantamisyritystä. Alle 10 h oon sen kuitenkin aina ajanut. Ekalla kerralla ajoin cyclolla. Ehkä vielä joskus yritän vielä ajaa sooloajona omalla vauhdilla.
Betonihelvettiläisethän suoriutui hyvin tuossa sub 10 tavoitteessaan,9:20 taisi olla loppuaika.Nimilistan kun kävin sivuilta katsomassa,ni eihän tuo tuolla porukalla ylläri ollut.
Onneksi olkoon vaan kaikille.
Kiitoksia. Sää oli kieltämättä mitä mainioin, mikä osaltaan siivitti helpohkosti tavoitteeseen. Jälkikäteen tarkasteltuna sub9 olisi ollut hyvinkin saavutettavissa napakammilla tauoilla, mutta eipähän sitä ensimmäisellä kerralla oikein osaa noita taukoja kaikkein järkevimmin suunnitella. Ei varsinaisesti pidetty etenkään Hjon lasagnepaikalla mitään kiirettä.
Kanuunaduo (allekirjoittanut ja Pyöräimaami) teki rutiinisuorituksen vastoinkäymisillä ja taistelulla. 9:56 eli juuri ja juuri sub 10.
Olin taas mukana kolarissa. Fredrikshofin junan perässä mentiin. 125 km kohdalla kolisi edessä ja minä lentämällä samaan kasaan. Ruhjeita lähinnä vasempaan käteen. Olkapää ja ranne sen verran kipeitä että tangosta kiinni pitäminen oli välillä vaikeaa. Takavaihtaja säilyi ehjänä, joten satula suoraksi ja menoksi. Tanko jäi suoristamatta. Garminin teline meni pas2.
10 minuuttia siinä meni kun vaurioita selviteltiin. Kaikki pääsi jatkamaan, kunnes viisi kilometriä myöhemmin Fredrikshof kolaroi uudestaan. Ollaan kolmena vuonna oltu ko seuran perässä ja aina sattuu ja tapahtuu.
Osittain ot: kolarissa Garmin hälytti emännälle. Soitin perään ja sanoin ettei hätää. Kävi kuitenkin selville, että se ei tiennyt, mitä olisi pitänyt tehdä tosipaikan tullen, kun äijä on ulkomailla. Ohje, joka jäi antamatta: soita ihan normisti meidän omaan hätäkeskukseen (112) ja kerro, että hälytys tuli Ruotsista. Anna koordinaatit, mistä hälytys tuli. Ne ottaa yhteyden ruotsalaisiin kollegoihin.
Noin muuten kelit oli ihan jees. Vastatuulta oli liikaa. Imaami joutui vetämään mua perässään ja vasta viimeisellä 20 kilometrillä pystyin ottamaan vetovastuuta. No joo takasuoralla oli myötäistä, mutta nyt sitä ei lasketa.
Erikoismitalit kaulassa kanuunaduo toteaa, että Vätternrundan on nähty.
Noin alustavasti kohta lähdetään karsimaan linnoja.
Raporttien ja uuden matkafillarin innoittamana tuumasin lähteä taas ensi vuonna mukaan.
Olen ollut kaksi kertaa ajamassa ns. omaa tahtia. Ihan hyvä on ollut niinkin, mutta näyttää enemmistö ajavan porukassa.
Jos ei satu olemaan kavereita, joiden tietäisi Vätterniin olevan menossa, miten tuonne junailisi samantasoisen porukan tai mistä näitä löytää jotka ottaa uusia mukaan? Miten porukka ilmoitetaan, pitääkö jo ilmoittautumisen alkaessa tietää keitä/montako porukassa on ja milloin haluaa startata?
Varmaan ihan ensimmäiseksi pitäisi tietää oma tavoiteaika, ja sehän voi heitellä tunteja riippuen siitä minkä verran pystyy keväällä treenaamaan.
Päivitystä raporttiin.
Tarkemmassa tutkinnassa Takavaihtajan korvake oli vääntynyt. [emoji23]
Örebron linna [emoji736]
Gripsholmin linna [emoji736]
Fotografiskan terde ja vessa[emoji736]
kovinhidas
18.06.2018, 16.34
Eih!
Miten kenelläkään voi olla niin paljon vastoinkäymisiä Vätternrundanissa kuin PatilZ:lla! Olet ainakin oikea mies raportoimaan vuosittain tästä kuntoajosta!
Mutta olipa niin upea sää tällä kerralla, että vuosien 2012 ja 2016 vesisateet on nyt unohdettu.
Meillä oli vuoden tauon jälkeen taas perheajo rouvan kanssa. Lasagnet Hjo:n järven rannalla ja muutenkin nautiskellen ja naureskellen. Ajon jälkeen rouva totesi vakavana, että "olisit nyt Hjo:ssa kertonut, että sub 10 vauhdissa ollaan, siinä tuhlattiin ainakin puoli tuntia!" Miten lienee oppinut?
Vielä siis joutunee kiertämään järven ainakin kahdesti, jos vain terveyttä riittää: perheajo "tavoitteena" sub 10 ja sitten joskus ehkä vielä kerran ihan yksin, kun meidän rouvakin aikoo ajaa kuulemma kerran ihan yksin.
Kyllä siellä lenkillä aina näköjään sattuu ja tapahtuu. Minäkin todistin paria-kolmea kolaria, mutta komein oli erään takavaihtajan räjähtäminen atomeiksi kovassa vauhdissa. Osia vain sinkoili pitkin tietä ja ojanpohjia. :eek:
Nyt tuli kavereiden kanssa paineltua koko matka 32 keskaria, mutta kun taukoja pidettiin 20 minuuttia edellisvuotta enemmän, niin kokonaisaikahan siinä minulla huononi harmittavasti peräti yhdellä minuutilla. Sub-10 kuitenkin tulokseksi, sekin sopivalla marginaalilla, 9:58 :p
Kolmesti olen osallistunut ja meinaan jatkossakin vielä lähteä.
Coasting
20.06.2018, 09.42
Kelin lisäksi tuon teki kyllä mukavaksi teiden kunto. Koko 300 kilsan matkalla vähemmän monttuja ja railoja kuin ekalla sadalla metrillä kotona.
Yksi ilkeä onnettomuus nähtiin ja kaveria oltiin jo hoitamassa. Laittoivat kuulemma meidän jälkeen jopa tien poikki vähäksi aikaa.
Oma ennätys tuli ja marginaaliakin jonkin verran. Eikä voi olla olematta tyytyväinen. Virallinen aika 7:52 :)
Kelin lisäksi tuon teki kyllä mukavaksi teiden kunto. Koko 300 kilsan matkalla vähemmän monttuja ja railoja kuin ekalla sadalla metrillä kotona.
Sama havainto. Joko teiden yleinen kunnossapito on viimeistelyltään aivan eri tasoa Ruotsissa, tai sitten se oli vain tuon alueen erikoisuus. Useassa kohdassa tuli havaittua kaukaa tiessä tummempi kohta, josta ensimmäinen ajatus on aina "valmistaudu merkkaamaan muille ettei kolahda". Kun pääsi lähemmäs, huomasi että sehän onkin pelkkä 2D-monttu ilman sitä kolmiulotteista elementtiä. Paikkaukset oli viimeistelty täysin huomaamattomiksi, ilman pinnan värieroa ei olisi huomannut mitään erikoista.
On sille syynsä miksei Suomessa voi järjestää tuollaisia tapahtumia. Sinänsä Vätternrundanin reittiprofiilissa ei ole mitään ihmeellistä, aivan yhtä hienon (ja haastavamman) lenkin saisi vaikka Saimaan ympäri. Täällä ei vaan ole yhtäjaksoisesti kymmentä kilometriä niin hyväkuntoista tietä mitä Vätternin ympärillä olevat maantieosuudet on.
Tuota asfaltin paikkausta olen myös ihmetellyt. Sen selvästi pystyisi tekemään tasaiseksi. Täällä jostakin syystä paikkaukset tehdään niin, että paikka jää korkeammalle kuin muu asfalttipinnoite. Oletan, että paikka jätetään tarkoituksella korkeammalle, mutta syytä en osaa sanoa. Vätterniä ajaessa olen myös huomannut pinnoitteen erinomaisen tasaisuuden.
Talisker
20.06.2018, 18.12
... Täällä jostakin syystä paikkaukset tehdään niin, että paikka jää korkeammalle kuin muu asfalttipinnoite. Oletan, että paikka jätetään tarkoituksella korkeammalle, mutta syytä en osaa sanoa...
Eiköhän töyssy painumisvaraksi. Sen seurauksena sitten autojen pyörät iskareiden vain vähän vaimentaessa hakkaa asfaltin rikki paikan jälkeen.
Hommaa riittää siten tuleviksikin vuosiksi :mad: .
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.