Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuituisen satulatolpan lyhentäminen
Keijosetä
23.10.2017, 12.00
Moro,
onko kenelläkään kokemusta hiilikuituisen aero-tolpan lyhentämisestä? Vaimon tri-pyörän tolppaa pitäisi hieman lyhentää jotta saa säätövaraa alemmas. Muussa tapauksessa ottaa kiinni runkoon sisäpuolelta. Onko erityistä huomioitavaa vai onnistuuko homma ihan vaan rautasahalla?
Sahaamisjätteen ehkäisy päätyä leijumaan huoneilmaan on ehkä se tärkein vaihe, se kun on asbestin kaltaista myrkkyä keuhkoille.
Usean hiilaritolpan katkaissut ihan rautasahalla ilman mitään erikoisjärjestelyjä (jos ei "tamponia" putken sisällä estämässä pölyä valumasta putken sisään lasketa) ja edelleen hengissä.
Laita maalarinteippiä siihen kohtaan josta aiot sahata ja katso että sahan terä on mahdollisimman iskussa vielä. Sit vaan varovasti nylkyttäen alku ja sit vaan hinkaten normaalisti kuin puuta sahaisit.
Onnistuu tosiaan perus rautasahalla Jos ei halua pölyä keuhkoihin sitä pientäkään määrää mitä saattaisi tulla, niin sahauksen ohessa voi pari kertaa suihkauttaa sahauspintaan vettä sumutinpullolla. Lisäksi tai sijasta voi toki halutessaan käyttää jotain hengitysmaskia.
Sahauksen jälkeen leikkauspinnan viimeistely hienolla esim 240 hiekkapaperilla.
Internet suosittelee mahdollisimman hienohampaista rautasahaa, jolla riski kuitujen repeämisestä/rispaantumisesta sahauskohdassa on mahdollisimman pieni. Niitä teriä kun on olemassa erilaisia. Joskus selvitin asiaa ja yllätyin iloisesti, kun olin kauan sitten hiilikuitusahaustarpeesta tietämättä ostanut kaupasta juuri sopivan hienohampaisella terävällä varustetun sahan.
Rautasaha oiva kapistu, normiterällä pärjää kunhan on iskussa ja viimeistely niin kuin Kauris mainitsi. Itse kylläkin rälläkällä ja timantilla kun sellainen käytössä... Fiksu tietenkin vetää ohuen lakan tai vastaavan leikkuupintaan...
Keijosetä
23.10.2017, 17.01
Hieno homma että täältä löytyi vastaus asiaan ja vielä näin pikaisesti. Kiitos! Erityisen hyvä homma että tuli esille tämä työturvallisuusasia. Täytynee hoitaa homma pihalla ja hengityssuojaimen kanssa.
Jos haluaa välttyä hiukkasilta, niin vaseliinia vaan sahauskohtaan...sitoo tehokkaasti... Kannattanee ottaa pieni "alkupuraisu kuituun" ja sitten vassua.
Vaarallisuus vahvasti liioiteltua, varsinkin asbestiin vertaaminen.
Ulkona kun sahaa ja katsoo vähän tuulen suuntaa, niin riittää. Kävelemällä keskustassa yhden korttelivälin ruuhka-aikaan saa 100-kertaisen määrän hiukkasia keuhkoihin, kuin mitä tuosta sahausoperaatiosta on edes teoriassa mahdollista saada, ellei pillillä ime terän vierestä.
Täytynee hoitaa homma pihalla ja hengityssuojaimen kanssa.
Mä en viittis vaivautua pihalle kannon kanssa, nauras naapuritkin sätkää vetäessään että mitä tuo pelle maski päässä heiluu tuon pyöränsä kanssa. :)
Keijosetä
24.10.2017, 09.20
Mä en viittis vaivautua pihalle kannon kanssa, nauras naapuritkin sätkää vetäessään että mitä tuo pelle maski päässä heiluu tuon pyöränsä kanssa. :)[emoji16]
Yksi varoituksen sana vielä, varo katkaisemasta liian lyhyeksi, sille nauraa kaikki, minulle käy noin monestikin.😁
^Tuo tosiaan paljon suurempi riski kuin nuo terveyteen liittyvät...
Hiilikuituunhan saa ihan omia hiilikuituteriä rautasahaan, tosin aika harvinaisia, että edes kaikki työkaluliikkeet ei niitä myy ja suurinmassa osassa niistäkin se on tilauskamaa. Mutta tiheähampainen rautasahakin kelpaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.