PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuoritakki syksyn ja talven ajoihin?

Jöpöttäjä
21.10.2017, 20.01
Etsinnän alla hyvä ja laadukas kuoritakki työmatka ja polkuajoihin. Mitä kannattaa nykyään ostaa? Vuosia hyvin palvellut Enduran eVent takki hajosi ja uuttaa tarvitaan tilalle. Enduraa vai Gore bike wearia? Vai jotain muuta?
Haussa vain hyva kuoritakki, merinovilla kerroksilla hoidetaan lämpöisenä pysyminen...

nure
22.10.2017, 10.28
Mielummin joku windstopper kuin vedenpitävä, siis oma mielipide...

okahkonen
24.10.2017, 14.45
Monilta merkeiltä löytyy nykyään hyviä takkeja. Jollei nimenomaan sadetakki tarvitse, erilaisista soft shelleistä löytyy varmaankin monikäyttöisempi.

Oma suosikkini kylmälle ja kuivalle: https://www.assos.com/en_m/assos-road-cycling-collection/jackets/ij-bonka-6
Vähemmän kylmälle, mutta kostealle (tosi monikäyttöinen): https://www.rapha.cc/eu/en/shop/classic-winter-jacket/product/SJK08XXYEL
Sateeseen: https://www.assos.com/en_m/assos-road-cycling-collection/wind-rain-shells/rs-sturmprinz-evo-red

nure
24.10.2017, 17.04
^Yhden Assoksen takin omistanut, onhan ne hienoja mutta ehdottomasti aivan ylihintaisia. Usea työmatkapyörälijä ei välttämättä myöskään välitä noista makkarankuorista...

Jöpöttäjä
24.10.2017, 17.22
Mä en hae mitää slimfit pyöräilijä takkia vaan mahd monikäyttöistä kuorta jolla harrastaa kaikkea kivaa. Takkia ilman kainaloventilaatioita en varmasti hanki.
SoftShell voisi olla vaihtoehto, mutta pitää olla vedenpitävä kaatosateessa eikä saa vettyä räntäsateessa. Ajan zygällä työmatkat kelistä riippumatta.

rhubarb
24.10.2017, 18.52
Partioaittaan sitten varmaan.

nure
24.10.2017, 20.36
Ympärivuoden itsekin ajan mutten täysin vedenpitävää kaipaa...

Marsusram
24.10.2017, 21.53
Pitääkö olla näkyvä?
Enduran Luminiteä (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/endura-luminite-ii-jacket-2017/rp-prod91344) vastaa suunnilleen kilpailija Altura NightVision (https://www.merlincycles.com/altura-nightvision-evo-360-waterproof-jacket-83032.html), jollaista käytän työmatkoilla. On hintaansa nähden hyvä.
Kosteuden ja lämmöntuotto on niin kuskikohtainen ominaisuus, diiseli käy viileänä, että yleensä pärjään avaamatta tuuletusvetskareita sivulta.

LJL
24.10.2017, 22.08
Partioaittaan sitten varmaan.

Joskus esim. Millet teki aivan loistavia highend-kuoritakkeja, mutta nykyään ne ovat halvan ja ylihintaisen oloisia. Ainakin ne mitä olen partioaitassa hypistellyt. Jos jostain saisi uuden Milletin paksuhkoa joustavaa goretexia (mikähän lie lisämerkintä se oli) olevan takin vuodelta 2007 niin ostaisin heti.

Jöpöttäjä
24.10.2017, 22.15
Mä just väännän kauppaa Millet ridge xcr gore takista parhaillaan. Vuoden 2008 takki, käyttämätön...
On juurikin näitä ydinsodan kestäviä Milletin kiipeily kuoria 😀

LJL
25.10.2017, 07.11
Mä just väännän kauppaa Millet ridge xcr gore takista parhaillaan. Vuoden 2008 takki, käyttämätön...
On juurikin näitä ydinsodan kestäviä Milletin kiipeily kuoria 

Just semmoinen!! Mistä niitä voi ostaa :D

LJL
25.10.2017, 07.19
Nopealla googletuksella Goretex GTX taitaa olla se lisämerkintä, ja kyllä sitä näköjään vieläkin tehdään

https://scandinavianoutdoor.fi/millet/k-pro-gtx-jacket-2017/

Eipä ole Partioaitassa noita näkynyt vuosiin. Ehkä ne on aina myyty

järtsy
25.10.2017, 07.25
Ympärivuoden itsekin ajan mutten täysin vedenpitävää kaipaa...

Kysykö joku mitä sinä kaipaat?

Jöpöttäjä
25.10.2017, 17.04
Millet ostettu. Huomenna saa takki näyttää mikä se on fillarilla ajaessa.. Keli voi olla aika hauska etelä suomessa ☺️

Poy
25.10.2017, 23.37
Itselläni vanhin gore-tex takki jotain 14 vuotta, the north facen joku malli. Joskus tulee tuota käytettyä pyöräilyssäkin, niin että hiihto takki alla. Vähän kalvo jo hilseillyt hupun kohdalta, mutta muuten toimii ihan hyvin, eikä ole hengittämisen kanssa mitään ongelmia. Varmaan seuraavaksi katselisin saman merkkistä kuoritakkia.

marco1
26.10.2017, 08.25
14v Norttia ja nykyistä kun vertaa niin saattaa yllättyä. Suurin osa tuotannosta on kai melko bulkkia ulkoiluvaaatetta.

Smo
26.10.2017, 09.15
Nopealla googletuksella Goretex GTX taitaa olla se lisämerkintä, ja kyllä sitä näköjään vieläkin tehdään

https://scandinavianoutdoor.fi/millet/k-pro-gtx-jacket-2017/

Eipä ole Partioaitassa noita näkynyt vuosiin. Ehkä ne on aina myyty

Gore GTX on varmaan se perus 3-kerros jossa on pelkkä kuori, XCR sisältää pienen vuoren ja ehkä oli hengittävämpi. Sit on uudemmat Pro shell kovaan käyttöön, Active jonka pitäs olla hengittävämpi ja Paclite joka tosiaan on kevyempi ja pieneen tilaan pakkautuva. Pyöräilyyn ottasin varmaan Activen tai sitten Pacliten jos käyttää jotain softshelliä ja toi on varalla repussa. Perus Gore tai Pro Shell ehkä kestäs paremmin ja jos on hitaampi meno ja painavaa reppua tms. Mun muinainen Ylläksen opelta peritty Millet GTX ei kyllä enää pidä vettä.. muitakin sadetakkityyppisiä kuoria on olemassa, mulla esim. Marmotin Precip kevyt takki joskus oli Partiokaupassa reiluun viiteenkymppiin, muutaman vuoden on pitänyt vähällä käytöllä mutta voi olla ettei kaatosade ehkä pysy ulkona

https://www.marmot.com/precip-jacket/41200.html

Monia ulkoiluvaatteita hypistellessä tulee kyllä nykyään halpa kiinafiilis, sijoittajat haluu hyvät tuotot ja tehdään halvalla.

LJL
26.10.2017, 09.20
Gore GTX on varmaan se perus 3-kerros jossa on pelkkä kuori, XCR sisältää pienen vuoren ja on vanhempi konstruktio. Sit on Pro shell kovaan käyttöön, Active jonka pitäs olla hengittävämpi ja Paclite joka tosiaan on kevyempi ja pieneen tilaan pakkautuva. Pyöräilyyn ottasin varmaan Activen tai sitten Pacliten jos käyttää jotain softshelliä ja toi on varalla repussa. Perus Gore tai Pro Shell ehkä kestäs paremmin ja jos on hitaampi meno ja painavaa reppua tms. Mun muinainen Ylläksen opelta peritty Millet GTX ei kyllä enää pidä vettä.. muitakin sadetakkityyppisiä kuoria on olemassa, mulla esim. Marmotin Precip kevyt takki joskus oli Partiokaupassa puoleen hintaan, pari vuotta on pitänyt mutta voi olla ettei kaatosade ehkä pysy ulkona

https://scandinavianoutdoor.fi/marmot/vaatteet/takit/vedenpitavat-kuoritakit/precip-takki/

Aiiiivan... No perhana. Mulla on vielä jossain se ehkä -07 vuosimallin Millet, joka tosiaan on pääasiassa sellaista paksumpaa ja hyvin elastista Goretex-kangasta, ei hengitä kovin hyvin mutta hyvät ventilaatiot paikkasi. Pyöräilin, vaelsin ja alppihiihdin/hiihdonopetin sillä takilla opiskeluvuodet Lapissa, ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Hajosi lopulta hihoista ja muistaakseni joku vetoketjukin oli rikki. Täytyy tarkistaa mikä se matsku oli, jos jostain vielä saisi.

Googlailulla löysin kuvan, se oli melko tarkalleen tällainen

http://www.relaa.com/sites/default/files/styles/image_740x431/public/3357_7e2e4e1ec54b58238948a73129890bf2e143e61a.jpg? itok=hMYMAmDk

Reiska79
19.11.2017, 17.24
En viitsi uutta ketjua avata, joten heitämpä tänne omatkin tarpeeni. Eli talven polkurientoihin ja myös loppusyksyn kylmempiin maantietouhuihin haussa olisi lämmintä takkia, varsinkin sydäntalveksi pohjois-suomen talveen. Ensimmäinen talvi plussapyörällä tulossa ja alkaa jo vähän loppua lämpö omalla Nightvision Evolla, vaikka kamaa reilusti alla. Lisäksi mainitusta takista lähes kaikki taskut syksyn aikana hajonneet liimauksista. Periaatteessa jo aiemmin oli hakusessa vielä lämpimämpää takkia talven maastoiluihin. Ja nyt tuolle Evolle pitäisi sateenpitävä korvaaja löytää muutenkin syksyn märille keleille. Ongelmana (lämpimien pyöräilytakkien puutten lisäksi) se, että hartiat ei meinaa mahtua normitakkeihin, saatika pyöräilyvaatteisiin. Joskus nuorempana olen vähän tankoja heilutellut - ja rakenne vain sattuu lisäksi olemaan harteikas. Tuo Alturan Nightvision Evo menee mukavasti harteista jopa L-koossa, on muutenkin sitten ainoastaan hieman viittamainen. Goren talvitakeista XXL:kin tuntui vielä nihkeältä hartioista, Castellilla ollut aina sama ongelma. Vaudelta tuli tilattua jo jokunen takki kokeeksi koossa L ja niistä XL saattaisi jostakin istua. Tuleeko mieleen muita harteikkaan leikkauksen omaavia merkkejä tai takkeja - sekä sateenkestäviä että lämpimämpiä (saa olla kaksi eri takkia). Luultavasti säänkestäväksi tilaan uudelleen tuoreemman Alturan Nightvision Evon, jos ei parempia ehdotuksia tule. Sitä kohtaan allergiana ainoastaan se, että tuolla muutaman vuoden sisään ajoja ehti arvioni mukaan ehkä joku 30-40 kaikkiaan tulla ennen kuin taskut prakas. Muuten kyllä loistava takki, joskaan ei ihan talveksi itselleni mene lämmön puolesta.

Sellainen vielä, että säänkestävä takki saa olla vähintään semi-tyköistyvä, koska menee paljon juuri syksyllä maantiepyöränkin päällä. Talvitakissa pääasia, että hartiat mahtuu - ja muuten kamaa alle.

Mielelläni otan ehdotuksia vastaan!

EsaJ
19.11.2017, 17.32
Ootko kotimaisen www.miastore.fi takkeja kattonu. Mulla niiden housut on ja kestää hyvin vettä ja pitää tuulelta hyvin. Takkia olen niiltä hankkimassa piakkoin. Ei ole lepattavaa kuorikangasta vaan softahellin kaltaista.

Kas nyt se takki ois tarjouksessa
http://www.miastore.fi/tuote/pyoraily/tuote/638-aletalviajotakki-trio-5065/

Reiska79
19.11.2017, 17.51
Kiitos vinkistä! Oliskohan tuossa hartiaosastoakin(?). Enpä olisi ihan ensimmäisenä noille sivustoille eksynyt...

Jäi ne mitat ilmoittamatta, eli pituutta 181 ja paino seilaa siinä 82-85 kg välimaastossa. L-kokoisen takin kohtuullisilla hartioilla toivoisin löytäväni, passaavat yleensä muuten hihoista ja kropan puolesta. Hartiat vaan ei aina mahdu L:ään, XL:ään, tai pahimmassa tapauksessa XXL:ään, mallista riippuen.

EsaJ
19.11.2017, 18.25
Kiitos vinkistä! Oliskohan tuossa hartiaosastoakin(?). Enpä olisi ihan ensimmäisenä noille sivustoille eksynyt...

Jäi ne mitat ilmoittamatta, eli pituutta 181 ja paino seilaa siinä 82-85 kg välimaastossa. L-kokoisen takin kohtuullisilla hartioilla toivoisin löytäväni, passaavat yleensä muuten hihoista ja kropan puolesta. Hartiat vaan ei aina mahdu L:ään, XL:ään, tai pahimmassa tapauksessa XXL:ään, mallista riippuen.

Kandee kysyä Miastoresta mittojen kanssa sopivuutta soittamalla. Hyvä asiakaspalvelu.

arctic biker
19.11.2017, 22.23
Ootko kotimaisen www.miastore.fi (http://www.miastore.fi) takkeja kattonu. Mulla niiden housut on ja kestää hyvin vettä ja pitää tuulelta hyvin. Takkia olen niiltä hankkimassa piakkoin. Ei ole lepattavaa kuorikangasta vaan softahellin kaltaista.

Kas nyt se takki ois tarjouksessa
http://www.miastore.fi/tuote/pyoraily/tuote/638-aletalviajotakki-trio-5065/

"TEKthermo on erittäin laadukas italialainen materiaali, sen tekniset ominaisuudet ovat huippuluokkaa: vedenpitävyys on 10 000 mm ja hengittävyys 11 000 g/m2/24h."
Ei tuo ilmoitettu hengittävyysarvo mitenkään kovin hyvä ole... Ja sitten kun vielä pakkaskelillä käytännössä nollaantuu...

Smo
19.11.2017, 23.03
"TEKthermo on erittäin laadukas italialainen materiaali, sen tekniset ominaisuudet ovat huippuluokkaa: vedenpitävyys on 10 000 mm ja hengittävyys 11 000 g/m2/24h."
Ei tuo ilmoitettu hengittävyysarvo mitenkään kovin hyvä ole... Ja sitten kun vielä pakkaskelillä käytännössä nollaantuu...

Ei voi olla vedenpitävä ja hengittävä, joutuu valitsemaan. Pakkasella ei tietenkään kannata kuoritakkia käyttää jos vaan mahdollista

miku80
20.11.2017, 07.11
Ei voi olla vedenpitävä ja hengittävä, joutuu valitsemaan. Pakkasella ei tietenkään kannata kuoritakkia käyttää jos vaan mahdollista

Endura MT500 takissa yllättävän hyvin yhdistyvät nämä ominaisuudet.

Ps. Vink,vink.. Olis tollane pari kertaa pidetty l-kokoinen ylimääräisenä kaapissa..

MacKonte
20.11.2017, 08.07

ProvizSport Reflect 360 CRS -takki nyt toista talvea käytössä. Pitää tuulta ja vettä ja hengittää - toimivien ja säädettävien aukkojen kautta! Selässä, hartioissa, kainaloissa, hihansuissa ja rinnassa säädettävät tuuletusaukot. Näistä ei ole rankallakaan sateella tullut vesi sisälle, vaikka ovat olleet auki sateella. Takki on täysin heijastava, joten sekin puoli on talvipimeillä kunnossa.

Takilla olen ajellut maanteitä ja maastoja, mutta pääasiassa työmatkoja cyclolla tai maasturilla. Takki on ollut käytössä +10....-30C lämmöissä. Alla on yleensä pitkähihainen ajopaita ja kylmillä keleillä ajopaidan alla lisäksi merinoa ja teknistä aluspaitaa. Ei ole palellut.

Ainoa miinus on pari senttiä liian lyhyet hihat omiin apinankäsiin.

Reiska79
20.11.2017, 09.57
Pitääpä tuota ProvizSport Reflectiä harkita. Endurassa ainakin totesin että L muuten sopiva, mutta hartiat selvästi liian pienet. XL jo teltta torson kohdalta - ja hartiat edelleen pienehköt. Tämä ainakin mitä paikallisessa kivijalassa jotain Enduran talvitakkia kokeilin.

Smo
20.11.2017, 10.39
No noi yllämainitut on vedenpitävyydeltä 5000mm asti, tuo AB:n mainitsema 10000mm.. hengittävyys on sitten suhteellinen käsite.. miku L on varmaan iso mulle :)

EsaJ
20.11.2017, 14.15

No jompi kumpi arvo on sitten italialaisittain sinne päin. Omaan aineenvaihduntaan toimii noi housut just passelisti. Lämpimänä on pysytty pitkät talvilenkit ulkona ja lämpimämmillä vesikeleillä vaikka bärsse on ravassa, ei ole kosteus tehnyt kylmäsiltaa iholle asti.

arctic biker
20.11.2017, 14.46
Endura MT500 takissa yllättävän hyvin yhdistyvät nämä ominaisuudet.

Ps. Vink,vink.. Olis tollane pari kertaa pidetty l-kokoinen ylimääräisenä kaapissa..

Enduran MT500 kuoriasu on mulle ensimmäinen jonka toimivaksi olen kokenut, aiemmat on noita 10000/10000 kerhoon kuuluvia, äkisti on alkanut olo nahkeelta tuntumaan , tuo Kalle saumateippauksien kestoa on kovasti moittinut, toivotaan parasta. Enkä oikein uskokaan jotta yks ainoa asu voi kaatosateesta oikeihin pakkasiin paras puku olla. Kun on mittari miinuksella niin Columbian Titanium on ollut kauan mieluinen, etuosassa ja hihoissa Windstopperin N2S kalvoa, selkä Roubaixtyylistä kangasta, oikein pyöräilyleikkauksella on Vauden Minaki mun lämmöntuotannolle myös kiva.