PDA

Näytä tavallinen näkymä : Endura Mt500 sadehousut

Ketjureaktio
18.10.2017, 13.09
Endura MT500 II sadehousut

Muuten hyvä pöksy mutta peppu kastuu. Kokemuksia:
+ 180cm/74kg hepulle L-koko on sopiva, todella hyvin istuva ja polkiessa mukava housu
+ hengittää kivasti, ei hiosta eikä kastu sisältäpäin normaalissa ajelussa (urheilussa tietenkin eri meisinki)
+ helppo pukea
+ tulee riittävän ylös takaa

- peppu kastuu lokasuojattomana alle puolessa tunnissa (suihkutestissä pepun kangas päästä vettä läpi, ei tule saumoista). Lokasuojalla peppu kastuu siinä vaiheessa kun vettä on hierottu satulan ja takamuksen välissä tarpeeksi kauan.
- lahkeet malliltaan sellaiset että sadekelin kenkien kanssa on hilkun että tuleeko vettä sisään lahkeen alta. Pitäisi olla joku kiristys, tai aavistuksen pidempi lahje. Jos vetoketjun vetää alas asti kiinni, nousee lahje kengän päältä pois polkiessa.
- vyötärö aika tyköistuva, itselläni ei ole ns. ollenkaan vatsaa ja L-koon vyötärö on tiukka

Hyvät pöksyt siis lokasuojalliseen satunnaisajeluun sateessa, tai kun on sateen riski eikä tahdo kastua.

hphuhtin
18.10.2017, 20.28
No oho, onko tämä siis MT500 II-mallista tämä pehvan kostumiskokemus? Juuri harkitsin tilaamista vastaavan takin kanssa, mutta olen vitkutellut kun hieman ärsyttää kartellihinnoittelu. Selvästi jälleenmyyjät tiukasti määrätään hinnoittelemaan tuotteet samaan hintaan kaikkialla. Kilpailuviranomaiselle tutkittavaa ;) Mulla ei pehva kastunut viikonloppuna kaatosateessa kahdessakaan tunnissa vanhoilla Haglöfsin housuilla, on vaan lahje niistä revennyt. Ehkä toiset Haglöfsit sitten.

IHD
18.10.2017, 21.31
Suurkiitokset arvostelusta! Juuri vailla uusia sadehousuja ja Endurat oli harkinnan alla.. muttei enää. Taitaa jäädä jäljelle vaan joko Goren tai Löfflerin byysat jotka ilmeisesti pitävät kunnolla vettä - vai onko näistäkin jotain perseenkastumiskokemuksia ?

SSGT-92
18.10.2017, 22.41
Juup,Gorella ei hanuri kastu.Mitoitus hieman oudoksuttaa kyllä.Mulla on muutaman vuoden ollu noi goren overpants:t;lahkeen mitta ok,reisien kohdalla tilaa tod. reilusti ,mutta tiukat pukea kun vyötäröresori on nafti haarus laahaa liian alhaalla.Vyötäröresorin max. venymä on xl koossa 102cm,just mittasin.Omat mitat on 186cm/85cm ja 77 - 82kg.
Ovat ehkä nuo muuttaneet sittemmin.
Oiskohan tämä malli ;https://www.bobshop.com/en/gore-bike-wear/element-gt-as-waterproof-pants-black/
Tuonne takataskuun sit mahtuu muutakin kuin kortti ja avaimet.

pturunen
19.10.2017, 10.36
Täältä löytyy samat pöksyt. Kokemukset ovat hieman erilaiset:

Istuinosasto on pysynyt noissa kuivana yli vuoden käytössä lokasuojatta ja sen kanssa, kelvillä ja maastossa.
Minulla sen sijaan vuotaa taas nivusten kohdalla olevat, erilaisesta materiaalista tehdyt joustinpalat (kaatosateessa huomaa alusvaatteiden kastuvan palojen kohdalta).
Omassa käytössä hengittävät paremmin kuin gore-tex, mutta hiostavat silti.
Leikkaus on hyvä, lahkeiden kiristinvetoketjut ovat kätevät ja isotkin polvisuojat mahtuvat alle.
Iso plussa ripustinkoukusta, jolla pöksyt saa kuivamaan.
Pakkautuvat todella pieneen tilaan eivätkä paina juuri mitään. Itsellä aina mukana, jos menen repun kanssa pyörällä mihinkään.

Olen 184/80 ja vyötärö on minulle löysä (L-koko), eli tyköistuvuus on oikeasti ruumiinrakenteesta kiinni.
Isoin puute housuissa on taskujen ja ventilaatiovetoketjujen puuttuminen.

Sanoisin varauksin jatkoon, sillä noissa on kuitenkin suhteellisen edullinen hinta suhteessa ominaisuuksiin.

Antti Kuitto
19.10.2017, 10.40
Mites toi MT500II jos mitat on 186cm / 69kg, eli vatsaa ei tosiaan oo pahemmin mitään ja farkkujen leveys 29"? Jalat vähän keskivertoa lyhyemmät, mutta ilmeisesti L-koossakin loppuu lahje kesken? Toki sovittamalla selviää, mutta ei turhaan viittis ajella toiselle puolen Helsinkiä toteamaan että ei jatkoon...

NoordMan
19.10.2017, 10.51
Piti oikein tehdä suihkutesti omille MT 500 sadehousuille kun eivät kuulemma pidä vettä. Vaikka kuinka pidin käsisuihkua persausta vasten en saanut vettä läpi kankaasta enkä saumoista. Housut on aika uudet, ajettu alle kymmenen lenkkiä ja pesty koneessa 2-3 kertaa. Saman sarjan 3/4 shortsit alkoivat vuotamaan parin vuoden käytön jälkeen. Käytin noita shortseja läpi vuoden kuumia kelejä lukuunottamatta, pesin koneessa pari kertaa viikossa enkä käyttänyt mitään suoja-aineita. Nyt kun hankin toiset samanlaiset ei taas mitään ongelmaa. Ja noita vanhoja voi käyttää edelleen kunhan eivät ole jatkuvassa vesisuihkussa.

NoordMan
19.10.2017, 11.08
Mites toi MT500II jos mitat on 186cm / 69kg, eli vatsaa ei tosiaan oo pahemmin mitään ja farkkujen leveys 29"? Jalat vähän keskivertoa lyhyemmät, mutta ilmeisesti L-koossakin loppuu lahje kesken? Toki sovittamalla selviää, mutta ei turhaan viittis ajella toiselle puolen Helsinkiä toteamaan että ei jatkoon...
Itse olen suvituulen nussima rantakaisla 188 cm / 72 kg, inseam 90 cm ja mulle riittää M koko myös lahkeen pituuden suhteen. Huono (?) puoli noissa lahkeissa on että vetoketju kiinni ovat aika kapeat. Eivät mene kaikkien varrellisten kenkien päälle jos sellaisia käyttää. Itsellä talvella Spessun Defrosterit ja niiden päälle menee juuri ja juuri.

ealex
19.10.2017, 11.13
Juup,Gorella ei hanuri kastu.
Juu, Gorella ihan varmasti kastuu, eikä pelkästään takaa, vaan myös lahkeista ja reisistä. Siihen ei tartte muuta, kuin pari pesua että DWR-käsittely heikkenee (käytän ainoastaan Goretexille sopivaa pesuainetta) ja puolen tunnin kunnon vesisade.

Tämä malli kyseessä: http://www.goreapparel.com/gore-bike-wear/men/shorts-tights-pants/fusion-2-0-gore-tex-active-pants/TGFUST.html

pturunen
19.10.2017, 11.28
Tästä päästään taas siihen, että kyse on vaatekappaleista "yksilöinä". Itemmä esim. ei ole yksikään Arcteryxin gore-tex -vaate vuotanut vettä, mutta vuotaneita rotseja tulee tuon tuosta vastaan lukiessa tuotearvosteluja. Niihin ei auta mitkään käsittelyt/tai se katoaa saman tien. Ensimmäistä kuoritakkiani en ole pessyt kertaakaan ja se pitää edelleen vettä kuin uutena (taisi olla 15 vuotta sitten vähän "kovemmat" aineet käytössä).

SSGT-92
19.10.2017, 11.55
Juu, Gorella ihan varmasti kastuu, eikä pelkästään takaa, vaan myös lahkeista ja reisistä. Siihen ei tartte muuta, kuin pari pesua että DWR-käsittely heikkenee (käytän ainoastaan Goretexille sopivaa pesuainetta) ja puolen tunnin kunnon vesisade.

Tämä malli kyseessä: http://www.goreapparel.com/gore-bike-wear/men/shorts-tights-pants/fusion-2-0-gore-tex-active-pants/TGFUST.html
Byysista löyty tuotekoodi pn#66633,säären alueella 2 tarrasäätöä.Kuvan perusteella eri matskua mitä noi sun ovat.

ealex
19.10.2017, 13.53
Byysista löyty tuotekoodi pn#66633,säären alueella 2 tarrasäätöä.Kuvan perusteella eri matskua mitä noi sun ovat.
Samaa matskua (goretex kalvo), eri malli. Samantyylinen malli, kuin kyseessä olevat Enduran Mt500 housut.

Enkä usko, että kyseessä olisi yksilöero, sen verran samalla tavalla kaikki omistamani goretex-kalvolliset vaatteet käyttäytyvät. Eroa on ainoastaan siinä, minkälainen sademäärä on kenenkin mielestä ”riittävä” :rolleyes: ja hierotaanko märkää kangasta esim. mutaista penkkiä vasten tai vaikkapa lahkeita ja hihoja märkiin oksiin.

nure
19.10.2017, 18.26
Itse aina suhtautunut "sadevaatteisiin" hieman negatiivisesti, kalvo kuin kalvo, vesi pysyy ulkona mutta myös sisällä. Mielestäni parhaiten toimii tuollaisessa rauhallisessa kävelyssä ja vastaavassa liikunnassa.

NoordMan
19.10.2017, 19.23
Metsässä tulee hiki joka tapauksessa. Itsellä MT 500 takki ja housut eikä ne tietenkään hengitä niinkuin normi vaatetus muttei myöskään ole niin tukalat etteikö niitä voisi käyttää. Kohta kun lentää jäinen loska selkään ja hanuriin niin on mukava että on jotain suojaa. Ja ei, lokasuojat ei ole vaihtoehto.

Ketjureaktio
20.10.2017, 11.11
Korjattu että kyseessä MT500 II-malli. Ajeltu muutama lenkki, lähinnä maastoa. Voi olla että kura (tai satulan hinkkaus) hieroo takamuksen kankaan vedenpitävyyden herkästi rikki, sen verran selkeästi suihkutesti paljasti että itse kangas vuotaa. Ensin luulin että vesi tulee alaselän joustavasta osasta mutta eipä se tullut.
GoreTexeistä olen kanssa kuullut kavereilta että "takki vuotaa" mutta epäilempä suuresti että se vaan kastuu. Tai tuntuu märältä. Esim. Reppu selässä takin olkapäät kastuu varmuudella sisältä päin. Luulen että luotan GoreTexiin seuraavissa pöksyissä jos vaan perse kestää maksaa, sen verran luotettavaa kokemusta siitä materiaalista on.
Hikilenkillähän nämä vaatteet toki kastuu mutta uskomattoman hyvin esim. Löfflerin GoreTex-takki toimii kohtuullisen vauhdin retkeilyhenkisessä maastopyöräilyssä. Sadevaatteet ota päälle vasta kun sadetta tosiaan luvataan kunnolla ja riittävän pitkään.

nure
21.10.2017, 08.40
Itse suosin mielummin windstopper tyyppisia asusteita, sisältäpäin kastuminen tuntuu aivan yhtä inhoittavalta kuin ulkoakin tuleva... Toisaaltaan en myöskään ole allerginen vedelle ja kuralle.

pturunen
21.10.2017, 14.12
^oleellinen ero on se, että sisältä kastuessa (toki riippuu matkasta) on kuitenkin lämmin, mutta sateen kastellessa yleensä tulee kylmä. Lämmin voittaa.

hphuhtin
27.01.2018, 17.56
Ehdin hankkia joulun alla MT500 takin ja housut ja on ne toistaiseksi ihan kehujensa arvoiset. Ei ole pehvasta läpi tullut. Ainakin nyt uutena pitää veden täysin ja tuntuu hengittävän. Pakkasilla (-5’C) alle pari kerrosta yläpäähän, jalkoihin yksi ohut kerros ja hyvin on pärjännyt.

Pesun olen nyt kurasään palattua pari kertaa tehnyt suoraan suihkussa vaattet päällä eikä läpi ole tullut.

Vilhelm V
27.01.2018, 21.07
Ehdin hankkia joulun alla MT500 takin ja housut ja on ne toistaiseksi ihan kehujensa arvoiset. Ei ole pehvasta läpi tullut. Ainakin nyt uutena pitää veden täysin ja tuntuu hengittävän. Pakkasilla (-5’C) alle pari kerrosta yläpäähän, jalkoihin yksi ohut kerros ja hyvin on pärjännyt.

Pesun olen nyt kurasään palattua pari kertaa tehnyt suoraan suihkussa vaattet päällä eikä läpi ole tullut.

No ni. Täysin sama kuvio, kuin minulla. Tähän saakka oikein tyytyväinen.

hphuhtin
26.09.2018, 16.37
MT500 II pöksyistä. Tänään kaameassa sateessa kastuin polvista alaspäin. Eikä ihme, kun katsoin housuja sisäpuolelta, molemmat polvet näyttää tältä:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180926/9fe2b4fd6453935e308006ad13e22089.jpg

Yksi syksy ja talvi ajettu, ehkä 1500km. Nyt sitten ehkä neljättä kertaa päällä tänä syksynä, ensimmäinen kunnon sade niskassa. Onko sitten näiden vaihtoväli jo näillä kilometreillä tullut vastaan. Hieman pidempään olisin ajatellut kestävän. Ilmeisesti eivät kestäneet polvisuojia joita pidin alla.

kurvaaja
02.04.2019, 12.03
Alkoin kiinnostamaan tuo MT500 II -takki, koska sille luvataan hengittävyydeksi "Hengittävyys: 64000 g/m2/24h" (esim. täältä https://larunpyora.com/tuote/endura-mt500-waterproof-jacket-ii/). Onko todella näin hyvin hengittävä? Tuon perusteellahan kyseistä takkia pystyisi käyttää kovatempoisessakin ajossa, ilman että kastuu hikoilun takia.

Esim. Häglöfsin rotsit hengittävyydeltään n 20 000g/m2/24h arvoja

Vilhelm V
02.04.2019, 17.18
Alkoin kiinnostamaan tuo MT500 II -takki, koska sille luvataan hengittävyydeksi "Hengittävyys: 64000 g/m2/24h" (esim. täältä https://larunpyora.com/tuote/endura-mt500-waterproof-jacket-ii/). Onko todella näin hyvin hengittävä? Tuon perusteellahan kyseistä takkia pystyisi käyttää kovatempoisessakin ajossa, ilman että kastuu hikoilun takia.

Esim. Häglöfsin rotsit hengittävyydeltään n 20 000g/m2/24h arvoja

Juu, kyseinen takki ollut nyt aktiivisessa käytössä jo runsaan vuoden. Ihan hyvin palvelee. Pieniä kestävyysongelmia: (1) hupun takana selkäpuolella oleva ripustuslenkki lähes irti. Samainen lenkki toimii taitellun hupun lukituksen oleellisena osana, joten ei hyvä juttu. (2) hupun takaosassa, niskan kohdalla tiivisteteippaukset irti. En ole huomannut, että vuotaisi niskaan vesi, mutta selvä laatuongelma.

Muuten kaikki ehjää ja toimii. Takkia on pesty ohjeiden mukaan, eli 30 asteen pesu, eikä koskaan ole lingottu.

hämeenhitain
05.04.2019, 09.42

Käytän tuota takkia sekä pyöräillessä että juostessa vesi- ja räntäkeleillä. On sen hengittävyys toista luokkaa kuin kilpailijoiden. Totta kai se kovassa rasituksessa vähän hiostaa, mutta ratkaiseva ero muihin vedenpitäviin on hikoilun määrä. Muiden merkkien vastaavissa takeissa on muutaman tunnin jälkeen aivan läpimärkä takin sisältä mutta Enduran kanssa hikoilu pysyy siedettävissä rajoissa ja hiki kyllä poistuu, jos avaa tuuletusvetskareita, tuuli kääntyy ja alkaa viilentää tms. Materiaali tuntuu hengittävän varsin hyvin, mutta tuuletusvetskareista saa lisäapua, kunhan niitä viitsii avata ja sulkea tarpeen mukaan. Jos vain rankkasateelta tms. pystyy. Huppu on toiminut mulla parhaiten kypärän alla, silloin kun kaatosateessa on tarvinnut. Ei paina eikä kovin pahasti häiritse näkökenttää.

Käytössä ei ole rikkoutunut, mitä nyt vetoketju kulkee vähän kankeasti. Kyllästysainetta takki on tainnut saada kerran, pesen aina joskus. Käytössä syksystä kevääseen muutaman kerran viikossa ja kesällä viileässä säässä kovilla sateilla.

arctic biker
06.04.2019, 18.57
Oma asu oli tainnut jäädä DWR-käsittelyä vaille... Nikwaksilla käsittelin pesukoneella ja parani selkeästi. Tää että onko suihkutettava esim. Grangers vai koneessa pestävä Nikwax DWR kylläste parempi ois kiva tietää.

Vetoketjuihin suosittelen silikonisprayta, herkistää kummasti. Sori ei siis sprayta vaa sitä mitä pikku putelista sienen avustuksella hinnaltaan vaikka auton ovitiivisteisiin.