PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalben litkutus

Huoleton
17.10.2017, 23.00
Olen tulossa siihen tulokseen että Schwalben kumit on hankalampia litkuttaa kun muut. Tämä siksi että näyttävät istuvan löysemmin vanteelle.
Eli kun laittaa kumin vanteelle niin parhaassa tapauksessa se istuu niin hyvin että voi vaan jalkapumpulla pumppailla paineet sisään.
Vähän väljemmällä yhdistelmällä pitää joko ensin käsin nostella kumia hyllylle tai muuten hieroa sitä siitä siitä venttilin läheltä.
Schwalbelen kanssa näyttää kuvio olevan joka kerta se että pitää joko tehdä taikatemppuja tai ottaa sielu irti että saa kompuralla riittävän ilmavirran että kumin on pakko nousta suuremmalta osalta yhtä aikaa.
Sitten kun kumi nousee kokonaan hyllylle niin kyllä se yleensä pitää jos hylly on kunnollinen vaikka olisikin Schwalbe.
Tarkoitan tässä nyt vanteita jotka on edes jotenkin suunniteltu tubelesshommiin. Ghettovanteelle nosto on enemmän tai vähemmän hienosäätöä renkaasta riippumatta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia Schwalbe vs. muut?
Nyt on tullut asenneltua vittorian mezcal ja barzo, spessun GC, maxxis ikon ja treadlite sekä iso läjä schwalbea 24, 26, 27.5/+ ja 29 koossa.
Eniten harmia on aiheuttanut rocket ron mutta se voi johtua siitä että juuri tuota rengasta olen asennellut myös eniten. En kyllä muista ronnia joka olisi noussut ollenkaan samaan tapaan kun muitten merkkien kumit. Liteskin niccien kanssa oli myös aika vääntö.
Kyse voi silti olla yksittäistapauksista ja hyvästä säkästä noitten muitten merkkien kumien kanssa.
Sillä siis kyselen onko muilla ollut samoja vaivoja ja onko se nimenomaan ron vai kaikki schwalbet?

CamoN
18.10.2017, 07.04
Olen tulossa siihen tulokseen että Schwalben kumit on hankalampia litkuttaa kun muut. Tämä siksi että näyttävät istuvan löysemmin vanteelle.
Eli kun laittaa kumin vanteelle niin parhaassa tapauksessa se istuu niin hyvin että voi vaan jalkapumpulla pumppailla paineet sisään.
Vähän väljemmällä yhdistelmällä pitää joko ensin käsin nostella kumia hyllylle tai muuten hieroa sitä siitä siitä venttilin läheltä.
Schwalbelen kanssa näyttää kuvio olevan joka kerta se että pitää joko tehdä taikatemppuja tai ottaa sielu irti että saa kompuralla riittävän ilmavirran että kumin on pakko nousta suuremmalta osalta yhtä aikaa.
Sitten kun kumi nousee kokonaan hyllylle niin kyllä se yleensä pitää jos hylly on kunnollinen vaikka olisikin Schwalbe.
Tarkoitan tässä nyt vanteita jotka on edes jotenkin suunniteltu tubelesshommiin. Ghettovanteelle nosto on enemmän tai vähemmän hienosäätöä renkaasta riippumatta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia Schwalbe vs. muut?
Nyt on tullut asenneltua vittorian mezcal ja barzo, spessun GC, maxxis ikon ja treadlite sekä iso läjä schwalbea 24, 26, 27.5/+ ja 29 koossa.
Eniten harmia on aiheuttanut rocket ron mutta se voi johtua siitä että juuri tuota rengasta olen asennellut myös eniten. En kyllä muista ronnia joka olisi noussut ollenkaan samaan tapaan kun muitten merkkien kumit. Liteskin niccien kanssa oli myös aika vääntö.
Kyse voi silti olla yksittäistapauksista ja hyvästä säkästä noitten muitten merkkien kumien kanssa.
Sillä siis kyselen onko muilla ollut samoja vaivoja ja onko se nimenomaan ron vai kaikki schwalbet?Rengasvalmistajien välillä ei ole merkittävää eroa. Kokemukseni mukaan Schwalben renkaat käyttäytyy tubeless-asennuksessa tasalaatuisemmin kuin monet muut, mutta aina voi sattua yksittäisiä poikkeuksia.

Yhtälössä ovat ainakin:
- renkaan reunalangan muoto ja sopivuus kehän hyllyn muotoon
- renkaan reunalangan mittavirheet
- renkaan kylkien joustavuus
- renkaan leveyden suhde kehän leveyteen

JackOja
18.10.2017, 08.18
Mulla on näppituntuma, että Maxxis & Spessu on tosi helppoja, muttei Schwalbekaan erityisen hankala ole. Muista ei ole muistikuvaa.

Viuh
18.10.2017, 09.31
Useampi erilainen Schwalbe ja kaikki ovat olleet todella helppoja tubeless-asennuksessa. Käytössä tällä hetkellä on Hans Dampf, Nobby Nic, Rock Razor ja ISP, eikä yhdenkään renkaan kanssa ole ongelmia.

Jos joku toinen merkki on helpompi, niin siinä tapauksessa niiden pitää vaihtua melkein itsestään...

ibike
18.10.2017, 10.01
Yksilöllisiä eroja on niin renkaissa kuin vanteissakin ja siihen vielä päälle vannenauhan/teippauksen erot. Tarpeeksi muuttujia, niin eroja kyllä syntyy.

Jami2003
18.10.2017, 10.09
Ainoastaan ISP:t ovat hankalat saada nousemaan vanteelle mun setillä. Muiden kanssa ei ole ollut ongelmia vaikka yleensä olen aika laiska tekemään kaikkien taiteen sääntöjen mukaan (saippuavesi jne).

H. Moilanen
18.10.2017, 11.22
Kokeilkaa asentaa 45NRTH:n Dillinger4 tubelessina tubelessvanteelle. Siinä on referenssiä hankalasta.

JariL
18.10.2017, 11.43
Rocket Ron 2.8" oli vähän hankala alkuun mutta, kun laittoi sisurin sisään ja antoi venyä muotoonsa 10min, sen jälkeen napsahti helposti paikalleen.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Isä nitro
26.10.2017, 07.30
Vuosien mittaan tullut litkutettua kokoluokissa 28 mm - 4,8 ” ja joukossa on ollut aika monta Schwalbea mukaan lukien Marathon winter ja ISPit. Schwalbet ovat litkuuntuneet mielestäni varsin kelvollisesti, siis jopa sellaiset jotka eivät ole TLRiä. Edellä onkin todettu, että on niin monesta tekijästä kiinni tämä homma kuun asennosta alkaen.

Huoleton
27.10.2017, 21.46
Niin toi hankaluus on suhteellista. Spessu, maxxikset ja vittoriat on menny kunnolliselle vanteelle asennettuna niin että läpsäytetään vaan kumi vantellee ja sit vaan pumpataan ihan normaalipumpulla vähän ylipaineeseen että napsahtaa ja lasketaan paine ajopaineille. Paineet pysyy ilman litkua useita tunteja tai jopa päiviä.
Minkään schwalben en ole muistanut käyttätyvän noin. Ei sekään nyt erityisen hankalaa ole että joutuu painaan ilmat sisään kompuralla tai laittaan litkut heti sisään ja vähän heilutteleen että pitää.
Käytännössä ero on siinä jos kumi tyhjenee reissussa niin voikin olla ettei nosto onnistu pikkupumpulla.
Mutta jos muilla schwalbet on käyttätyny yhtä hyvin kun muut niin mulla on varmaan käyny vaan satsi yksittäistapauksia.

JariL
28.10.2017, 09.56
Käytännössä ero on siinä jos kumi tyhjenee reissussa niin voikin olla ettei nosto onnistu pikkupumpulla.

Ja sen takia kannan sisuria pidemmillä lenkeillä mukana...

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla