PDA

Näytä tavallinen näkymä : Focus Izalco pro 2012, takavaihtajan vaijerin vaihtaminen☠️



zifo
17.10.2017, 18.02
Onko tietoa uskaltaako vanhan vaijerin kiskoa rungon sisältä pois ja työntää uuden tilalle? Onko
rungon sisällä jotain, joka ohjaa vaijerin takaa ulos?

Vaihdevaijeri kulkee rungon sisällä, eikä rungossa ole mitään luukkuja missään, josta kaapelia voisi ronklata
jollakin, jos se jää jumittamaan. Vaijerin ympärille ei mene myöskään ohut "putkenpätkä", jonka voisi
työntää läpi yläpäähän ja sen avulla ohjata uusi vaijeri sisään.


ts

pätkä
17.10.2017, 18.28
Mikä malli tarkemmin? Mulla oli saman vuoden 3.0, jossa rungon sisällä vaijerit kulki ohuessa muoviputkessa. Vaihdoin kerran uudet muoviputket ja vaijerit. Ensin uudet putket vanhoihin vaijereihin ja sitten uudet vaijerit. Putkien päissä taisi olla jotkut metalliholkit jotka stoppasi läpivientireikiin. Tarkemmin en muista.

zifo
17.10.2017, 20.44
Mikä malli tarkemmin? Mulla oli saman vuoden 3.0, jossa rungon sisällä vaijerit kulki ohuessa muoviputkessa. Vaihdoin kerran uudet muoviputket ja vaijerit. Ensin uudet putket vanhoihin vaijereihin ja sitten uudet vaijerit. Putkien päissä taisi olla jotkut metalliholkit jotka stoppasi läpivientireikiin. Tarkemmin en muista.

Izalco Pro 3.0. Samanlainen kuin tässä http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-focus-izalco-pro-3-0-12-45927/

Tuossa tosiaan ei ylhäällä näy muuta kuin reikä, johon menee pelkkä vaijeri ja vaijerin suoja torppaa siihen. Alempana sama homma ja tuolta
tuskin vaihdetaan mitään muuta kuin vaijeri. Alan kallistua siihen, että sisällä menee jonkin sortin putki tms. jossa vaijeri kulkee. Olisi vain
kiva kuulla faktaa joltain.

ts

pätkä
17.10.2017, 21.37
Izalco Pro 3.0. Samanlainen kuin tässä http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-focus-izalco-pro-3-0-12-45927/

Tuossa tosiaan ei ylhäällä näy muuta kuin reikä, johon menee pelkkä vaijeri ja vaijerin suoja torppaa siihen. Alempana sama homma ja tuolta
tuskin vaihdetaan mitään muuta kuin vaijeri. Alan kallistua siihen, että sisällä menee jonkin sortin putki tms. jossa vaijeri kulkee. Olisi vain
kiva kuulla faktaa joltain.

Jep, juuri tuohon pyörään aikoinaan vaihdoin vaihde- ja jarruvaijerit. Ne on ainakin alunperin rungon sisällä viety ohuita muovi tms. putkia pitkin. Jarruvaijerin putki on eri kokoa kuin vaihdevaijerin putki.

Kokoja en muista mutta esimerkin vuoksi linkki.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=116649;menu=1000,4,167;mid =0;pgc=0;orderby=2

zifo
18.10.2017, 07.33
Jep, juuri tuohon pyörään aikoinaan vaihdoin vaihde- ja jarruvaijerit. Ne on ainakin alunperin rungon sisällä viety ohuita muovi tms. putkia pitkin. Jarruvaijerin putki on eri kokoa kuin vaihdevaijerin putki.

Kokoja en muista mutta esimerkin vuoksi linkki.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=116649;menu=1000,4,167;mid =0;pgc=0;orderby=2

Työsin alhaalta tuollaisella putkella ja yläpäästä tosiaan nousee rungon sisällä oleva putki ulos. Putkessa on tosin "kaulus", jolla estetään putken
liukuminen rungon sisälle. Pitää hommata kyseistä putkea jostain. Vanhan vaijerin voi varmaan vetää ulos ja työntää uuden vaijerin vanhaa
putkea pitkin sisään. Saa nähdä kuinka käy. Kiitoksia tiedoista.

ts

Moska
18.10.2017, 08.11
Omaan eri merkkiseen pyörään vaihdoin tuon linerin vaijerin avulla, eli uusi vaijeri väärää kautta sisään, vanha lineri pois ja uusi tilalle vaijeria pitkin.
Linerit tilasin ebaysta jagwiren tekeleitä.

pätkä
18.10.2017, 09.47
Putkessa on tosin "kaulus", jolla estetään putken
liukuminen rungon sisälle.

ts

Jagwiren putken pään saa tötterölle, kun lämmittää putken päätä varovasti esim. sytkärillä ja muotoilee sopivaa kartiota vasten ja antaa jäähtyä.

zifo
18.10.2017, 10.34
Jagwiren putken pään saa tötterölle, kun lämmittää putken päätä varovasti esim. sytkärillä ja muotoilee sopivaa kartiota vasten ja antaa jäähtyä.

Ok, jätin putken vaihtamatta rungon sisältä, että ei tule mokaa. Vaijeri kulki putkea pitkin hyvin loppuun. Eli, jos joku joskus jumppailee saman asian kanssa, niin tankonauhat joutuu avaamaan ja nakuttelemaan kahvan alemman reiän kohdalle ja sieltä saa työnnettyä vaijerin sisään, joka tulee ylös ja sitten pujottelee vaijerin suojan sisään. Aika pitkälti samoin menee Shimanon kahvoissa. Tässä siis Sram Force ja fillarina otsikossa mainittu. Kiitoksia kaikille avusta:)

ts