PDA

Näytä tavallinen näkymä : Adamantium-vanteetko pitää olla?



2wheelfever
07.10.2017, 11.36
Taustaa - ajokki vm 2005/2006 Cannondale alumiinirungolla. Kuskilla kokoa (104kg), kilometrejä pyörällä viitisen tuhatta.

Keväällä takavanne - ilm alkuperäinen - alkoi tuntua pehmoiselta, joten ostin tilalle uutta vastaavan Fulcrum 6.5 kiekkoparin. Pari tuhatta kilsaa ajettuani alkoi pinnoja napsahdella takaa. Nyt meni kolmas alle kesken lenkin 100km edellisestä rihtauksesta ja vanteessa melkein 10mm heitto. Ei muuta ku jarru maksimilöysälle ja nilkuta kiroillen kotio. Rihtaukset suoritettu aina liikkeessä.

Onko vaan hyväksyttävä että tämän kokoinen äijä tarvii jostain hiton unobtainiumista tai vibraniumista duunatut kiekot joissa on sata pinnaa? Fillarilla ajan sekä maantielenkkiä että työmatka-ajoa. Rotvallit otan niin varovasti kuin mahdollista, enkä muutenkaan mitenkään erityisesti kaltoinkohtele ajokkiani.

Suosituksia kestävistä mutta järkevän painoisista kiekoista otetaan vastaan. (Pyörän käyvän arvon huomioiden en kuitenkaan ajatellut investoida niihin valtavia summia)

rjrm
07.10.2017, 12.02
Minä kasasin 36-pinnaisen kiekon DT Swiss Alpine3-pinnoilla XT-navan ympärille. Pinnat ovat keskeltä ohennettuja, mutta tyvestä erikoispaksuja. Ovat kestäneet ison miehen ja retkilaukkujenkin painon hienosti. Takaahan ne menevät helpommin. 50e kehä, 30e napa ja 35e pinnat oli karkeasti budjetti. Kolmesti yli ristiinpuolaus.

puppy
07.10.2017, 12.44
ajotekniikka myös vaikuttaa, jos joka kiveen iskee täysillä niin ei siinä kestä mikään

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

maalinni
07.10.2017, 16.50
Minulla on aina kestänut ihan perusvanteet 90kg kuskin ja 30kg takalaukut. Tosin ajo aika rauhallista kuormattuna. Mutta kyllähän fillariliikkeet tekee pyynnöstä kestävämpiä kiekkoja, usein varmaankin painon kustannuksella.

rjrm
07.10.2017, 19.24
Kaiken maailman Fulcrumit sun muut tehdään 70-kiloisille heinäsirkoille. Kun päälle loikkaa lähes puolet painavampi satakiloinen suomalainen sonni, niin maalaisjärjen mukaan pitää vastaavasti kiekkoa vahvistaa tuon 50% verran.

Karkea laskutoimitus:
28 kpl 2mm tyvipaksuudeltaan pyöreitä pinnoja tekee pinnojen poikkipinta-alaa takakiekkoon 88 mm^2
28 kpl 2.34 mm tyvipaksuudeltaan pyöreitä pinnoja tekee pinnojen poikkipinta-alaksi 120 mm^2
36 kpl 2.34mm tyvipaksuudeltaan pyöreitä pinnoja tekeee pinnojen poikkipinta-alaa 154 mm^2 eli lähes kaksinkertaisesti.


Eli 28 pinnalla saa puolet enemmän pinta-alaa, kun vain kasvattaa tyvipaksuutta. Tyvestähän se pinna yleensä katkea. 36 pinnaa jo on todella vahva! Tietysti kiekon lujuuteen vaikuttavat muutkin tekijät, mutta loogisinta on vahvistaa kiekkoa sieltä, mistä se hajoaa. Sitten kun vielä huomioi, että pinnoja ohennellaan, niitä tehdään kai jopa alumiinista, niin eihän siinä voi odottaa muuta kuin käyntiä kiekkopajalla tai omassa verstaassa aina lenkin jälkeen.

93kg, 187cm, päälle vaatetus ja retkivarusteet noin 8kg-15kg ei ole ollut takakiekolle liikaa. Edessä on keveämpää rakennetta sitten. Messinkinippelit eivät ole hajoilleet. Alumiinisia on porukassa ajaessa vaihdettu muilta.

frp
07.10.2017, 19.54
Professional guide to wheel building by Roger Musson toteaa tiivistettynä ilmaistuna, ettei noista vahvemmista pinnoista ole hyötyä. Myös ohennettu pinna kestää pidempään kuin ohentamaton. Jos haluaa rakentaa painavammalle kiekon, kannattaa lisätä pinnojen määrää, mutta käyttää ihan normaalija ohennettuja pinnoja.

rjrm
07.10.2017, 20.18
Alpine kolmoset on ohennettuja keskeltä. Ymmärrän kyllä, että tasapaksu paksu pinna ei ole niin hyödyksi kuin ohennettu.

nure
07.10.2017, 23.02
Itsellä täysjäykässä 32 puolaiset kiekot DT:n Revolutionin puolilla, kiekkojen paino reilu 1500g. ja kuskilla painoa satasen nurkilla eikä ole ollut pienimpääkään ongelmaa moneen vuoteen.
Mielestäni kaikki perustuu kiekkojen rakentamiseen, kylläkin nyt cycloon Fulcrum Racing vitoset ja painorajana 109 kiloa, saas miettiä että täytyykö alkaa kutistumaan...

oppes
08.10.2017, 12.02
Ite aloitin fillaroinnin tuollaisissa +130kg painoissa. Vanteina ihan normi 28-pinnaiset ohennetut. Osaava kaveri leipoi noi heti uutena ja rihtasi kiekot. Ei tarvinnut noihin koskea 4tkm:n aikana. Sitten luovutti napa/kuulat ja kiekot menivät vaihtoon. Nyt 14tkm myöhemmin (ja 50kg kevyempänä) yksikään kiekko ei ole vaatinut sen ensimmäisen kerran/huollon jälkeen rihtausta, tai pinnoja mennyt ensimmäistäkään (maantie, maasturi tai työmatkapyörästäni) saman hemmon heti uutena tekemän kiekkojen läpikäynnin jälkeen.