Näytä tavallinen näkymä : 11-ketjun pikaliitin
Damn. Piti vaihtaa ketjut uuteen maantiefillariin (11-lehtinen / 105-shimppa) ensimmäisen 500km:n jälkeen. Hain pikaliittimiä huollosta. Yllärinä tuli, että tuohan on ihan pirullisen kireä verrattuna 9- tai 10-pikaliittimeen verrattuna. Nuo on saanut hyvin käsivoimin vedettyä paikalleen/irroitettua, mutta tää 11-ketju/pikaliitin on kyllä mahdoton tapaus. Kun vielä typeryyksissäni asentamisen innossa vetäisin ketjut paikalleen unohtaen vetää nuo takavaihtajan rissojen kautta, niin nyt a) minä tunnen itseni yhtä typeräksi kuin olenkin b) en saa tuota puoleen väliin vedettyä pikaliitintä auki. Omasta työkaluvalikoimasta ei löydy tarpeeksi pitkiä ja ohutkärkisiä pihtejä, joilla pääsisi puristamaan tuon pikaliittimen auki.
Eli jääkö vaihtoehdoksi hakea maanantaina ketjupihdit, jotka on tarkoitettu noiden pikaliittimien irrottamiseen ja kiinnittämiseen... :(
Pihdeillä jotka avautuvat ketjun sivulevyn mittaiseksi onnistuu avaus. Elikkä puristat sivulevyjä päittäin vino otteella supistaen jolloin naksahtaa auki. Pikaliittimiä on kahdenlaisia on uusio käyttöisiä ja kertakäyttöiset on tiukempia.Sinun liitin lienee kertakayttöön tarkoitettu.
https://www.bike-discount.de/en/buy/wippermann-connex-connex-link-8-9-10-11-speed-617163/wg_id-8657
Noi lähtee sormin auki mutta on helvetillisen kalliita 11-speedeihin (15EKUU) , itellä pari tommosta.
On niin tukevan oloset että vaikka ajaa ketjun loppuun niin uusiinkin voi vielä käyttää samaa vanhaa IMO.
https://www.youtube.com/watch?v=XwYLnNSSeBs onhan noita keinoja hädässä.
Pihdeillä jotka avautuvat ketjun sivulevyn mittaiseksi onnistuu avaus. Elikkä puristat sivulevyjä päittäin vino otteella supistaen jolloin naksahtaa auki. Pikaliittimiä on kahdenlaisia on uusio käyttöisiä ja kertakäyttöiset on tiukempia.Sinun liitin lienee kertakayttöön tarkoitettu.
Joo. Juuri tuollaisia pihtejä nyt ei satu löytymään laatikosta. Teoria siitä miten nuo avata on toki hallussa... :(
Vaijeri ketjulenkin ympäri ja sitten vedät vastakkaisiin suuntiin vaijerin päitä. Näin ainakin tavalliset pikalinkit aukeaa.
Vaijeri ketjulenkin ympäri ja sitten vedät vastakkaisiin suuntiin vaijerin päitä. Näin ainakin tavalliset pikalinkit aukeaa.Ja lähtiskö kun pistäisi narun samalla tavalla ja kiristää jollain kapulalla pyörittämällä?
Kiitokset ideoista. Kokeilen huomenna!
Ei SRAM:n kanssa ainakaan ollut ongelmia, toisaaltaan on pihdit käytössä, hyvä investointi, tais olla 15€ Saksanmaalla.
Asiasta kolmanteen: Onko kaikkien valmistajien pikaliittimet yhteen sopivia keskenään?
Asiasta kolmanteen: Onko kaikkien valmistajien pikaliittimet yhteen sopivia keskenään?
Seinälläni roikkuu SRAM:n, Shimanon sekä KMC:n ketjuja ja hyllyssä on SRAM:n sekä KMC:n pikaliittimiä. Sen verran olen jaksanut katsoa että 10spd-ketjussa olen käyttänyt 10spd-liitintä ja 11spd-ketjussa 11spd-liitintä. Käy ja kukkuu.
Asiasta kolmanteen: Onko kaikkien valmistajien pikaliittimet yhteen sopivia keskenään?
Eivät.
Sramin pikaliittimen puolikkaan kanssa pitää käyttää Sramin pikaliittiminen puolikasta, KMC:n puolikkaan kanssa KMC:n puolikasta, Wippermannin puolikkaan kanssa Wippermannin puolikasta jne.
Sori, mutta oli oli pakko viisastella sillä tuotahan nure kysyi.
Eivät.
Sramin pikaliittimen puolikkaan kanssa pitää käyttää Sramin pikaliittiminen puolikasta, KMC:n puolikkaan kanssa KMC:n puolikasta, Wippermannin puolikkaan kanssa Wippermannin puolikasta jne.
Sori, mutta oli oli pakko viisastella sillä tuotahan nure kysyi.
Tuossa Shimpan 11-pikaliittimessä lukee "Compatible with all manufacturers chains"...
^onhan ne ketjujen kanssa, mutteivät toistensa.
^onhan ne ketjujen kanssa, mutteivät toistensa.
Joo. Ymmärsin kyllä pointin. Ajattelin vaan, josko NURE kyseli nimenomaan tuota yhteensopivuutta eri ketjujen kanssa. BTW: Kiitokset PEXXIn ja WESTONin ideoista. Yhdistin nuo. Vanha vaihdevaijeri väljäti ympäri ja solmuun. Ruuvimeisselillä pari kierrosta kiristystä ja johan napsahti auki. Ketjun uudelleenreitys ja kiinni. On muuten ihan perke*een kireä tuo pikaliitin. Ei saanut vedettyä kunnolla kiinni käsivoimin. Ajattelin, jotta kyllähän tuo polkemalla venähtää mittaansa. Iso Rieska käyttöön, pienin takaratas ja muutama polkaisu tangolta. Parin polkaisun ja paukahduksen jälkeen loppuivat ylimääräiset naksut/paukahdukset ja liitin oli mitoissaan. Kun irrottamisen aika tulee, saa nähdä saako tuon ehjänä auki. Vaihdoin samalla toiseen pyörään 9-ketjut ja tuo pikaliitin (kuten maasturin 10-liitin) on pala kakkua ja aukeaa/kiinnittyy ihan käsivoimin.
Sorry, Jack, välillä hauskaa kun ymmärretään tahallaan väärin mutta tärkeintä että asian ymmärtää yksinkertaisempikin...
Oppes, silti suosittelen pihtejä, hintansä väärtit kun ei osta niitä alle kympin rimpuloita, omat Topeakit muistaakseni maksoivat 15€ ja toimivat mainiosti kaikilla ketjuilla ja lukoilla ;-)
Olen käyttänyt 10 ketjun pikaliitintä menestyksekkäästi ultegran 11 ketjuilla. Aukeaa käsin helposti ja tuntuu kestävän hyvin. Useampi tuhat kilometriä takana ilman yhtään ongelmaa. Aikanaan arvoin että minkä pikaliittimen laitan kun 11 liittimissä luki että ovat kertakäyttöisiä, mutta täältä löysin infoa että 10 liitinkin kävisi. 10 on vielä halvempikin.
JohannesP
29.10.2017, 17.24
Pari kuukautta sit ajoin kotio 10sp KMC:n pikaliittimellä korjatun 11sp Ultegran ketjun kotio ja hyvin toimi. Tosin tulin hyvin rauhallisesti vaihteita vaihtamatta, kun tuntui pysyvän kiinni ainoastaan takavaihtajan aiheuttaman vedon vaikutuksesta. LBS makso 11sp pikaliittimet 3,5€, joten mielummin käytän niitä mihin suunniteltukkin.
Ainakin Sram, KMC ja YBN ovat kaikki helposti avattavia käsipelin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.