PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä/Miten mokasit/tupeksit/töppäilit/sorruit virheeseen viimeksi?

retry
25.09.2017, 10.30
Virheiden kauttahan sitä parhaiten on oppinut, kuten kaikki varmasti tietävätkin.
Tämän ketjun idea olisi se, että muiden virheistä voisi ottaa oppia, että ei tarvitse itse ihan kaikkea opetella kantapään kautta!
Olen itse hiljattain harrastuksen aloittanut, on kerennyt sattumaan jos jonkinlaista mokaa ja asennusvirhettä.

Tässä ensimmäinen ja viimeinen mokani!(Edellämainitun voisi ymmärtää ihan toisellakin tapaa! :D )

Ensimmäinen moka:
Kun uusi fillari tuli kotia ja sen onnistuin kasaamaan ihan ilman mitään suurempia ongelmia ja oikein mukavasti alkoi kilometrejä kertymään sekä kuntokin kohoamaan yllättävän nopeasti!
Alkoi olla pyörän ensihuollon aika, ja päätin teetättää sen paikallisessa fillari huollossa, kun hinta oli minun mielestäni varsin kohtuullinen 40€ -InterSport -Varkaus.

Kun menin hakemaan pyörääni huollosta ja asentaja alkoi kertomaan mitä oli tehty jne. Isoin ongelma oli se, että kampiakselia ei ollut kiritty kunnolla ja se kuullemma on voinut nyt kulua siten, että sitä saa kiriä parin viikon välein!
Kun pyörää kasasin, niin enhän minä edes tiennyt, että kyseinen palikka pitäisi kiriä, kun mutterit oli vielä tulppien alla piilossa. Ihan hieman harmittaa tämä homma! :mad: -Mukana tuli kyllä pumaska erinlaisa lippuja ja lappuja vaihteista, jarruista
ja kaikesta muustakin, paitsi tästä akselin kiristyksestä ei mainittu missään. Ainakaan minä en sellaista huomannut, vaikka kävin ohjelaput läpi(poikkeusellisesti).

Onni onnettomuudessa oli se, että vein pyöräni huoltoon, muuten tämän asian olisin huomannut vasta siinä vaiheessa, kun akseli/keskiö (tai mikä lieneekään oikealta termiltään) olisi ollut ihan paskana.

Viimeisin moka:
Hiljattain katkaisin ketjun, jotta sain putsattua sen kunnolla kaikesta ylimääräisestä kuonasta ja vanhasta rasvasta. Pari desiä jotakin liuotinta muovirasiaan ja ketjut sitten sinne.
Hetken ravistelu ja sama uusiksi pari ketaa kunnes kuonaa ei enää irronnut ja liuotinaine pysyi kirkkaana. Rattaat putsasin ihan rätillä. Meni abaut 10-15min kun kävin rattaiden välit rätin kanssa läpi.
Tein nämä asennus/putsaus hommat eteisessäni, jossa tilaa ja valoa ei todellakaan ole liikaa. nämä seikat vaikuttivat osaltaan lopputulokseen..
Kun paikat oli putsattu ja laitoin ketjun takaisin paikoilleen(himmeässä eteisen valossa), niin olin kovin tyytyväinen homman helppouteen ja sujuvuuteen. Koe ajo jäi tekemättä kun ilta oli jo pikkutunneilla.

Aamulla kun lähdin lenkille, niin laitoin korvanapeista radion päälle ja sitten polkemaan!
Sama toistui seuraavanakin päivänä, napit korviin ja menoksi. Kolmannella lenkillä minulta loppui akku puhelimestani ja radio hiljeni siihen paikkaan.
Ihmettelin välittömästi outoa sivuääntä, joka kuului ketjuista / rattaista. Ajoin kotia ja rupesin tutkimaan vikaa..

Ketju oli laitettu vituilleen takavaihtajan kahden ohajainrattaan (en taaskaan tiedä oikeaa termiä, mutta ne kaksi ratasta jotka löytyvät miltei jokaisesta tavallisesta takavaihtajasta) välissä olevan pienen korokkeen päältä, ei alta, jonka tarkoituksena on käsittääkseni pitää ketju paremmin paikoillaan kovemmassikin rynkytyksessä tai jotakin vastaavaa.

Jokatapauksessa sivuääni johtui tästä asennusvirheestä! Noh onneksi tämä ei aiheuttanut mitään vaurioita mihinkään, ainakin näin oletan.

Mm tälläisiä töppäilyjä on minulle sattunut, mitä sinä olet ryssinyt viimeksi?:)

mikeri
25.09.2017, 10.52
Aloitteleva harrastelija kanssa täällä, 1,5v lajia takana.

Kaksi kertaa olen jäänyt maantiereissulla tienpäälle ilman varaosaa. Ekalla kerralla sain pummikyydin ja toisella tulin kotia mittariautolla. Tästä opin, että ketjutyökalu, ketjulenkki sekä varasisuri pitää olla aina mukana.

Kerran lähdin peilijäätä kokeilemaan maasturilla ilman nastarenkaita, oli vahva usko kumiseokseen ja kitkaan. Luja tahto ei riittänyt. Lopputuloksena kaatuminen ja talvibibsin polven repeämä.

SPD-Polkimia putsatessa onnistuin ruuvaamaan klossin kiristysruuvin niin tiukalle, että ruuvinkanta meni myöhemmin torsoksi löysäystä yrittäessä.

Törppöilyn ja kokemattomuuden oppirahan euromäärä menee kolmessa numerossa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hippo04
25.09.2017, 11.45
Unohdin potan kotiin jo toisen kerran lyhyen ajan sisällä. Eikun autoillen 40km takaisin kotiin hakemaan.. Jokohan meni kaaliin.

tommi2
25.09.2017, 12.31
no, kaipa tämänkin voi ryssimiseksi lukea: kelloharrastukseni aktivoitui vaihteeksi, hankin alle 300€ kelloja 6 tänä vuonna ja totesin että olisin voinut niiden hintaan ostaa jonkun kunnollisen. voi tätä kulutushysteriaa...

VesaP
25.09.2017, 12.45
Offtopic: Ryssiä ketju väärään osioon kyselyt ja gallup osion sijaan? :p

tommi2
25.09.2017, 13.39
^ tässä on selkeesti ryssitty :D

zort
25.09.2017, 20.22
Jaha, tällanen kysely sopivasti. Poronpolun Polkaisussa Marskin Majan jälkeisessä jyrkässä mäessä. Takapyörä lähti juurakossa alta ja nyt on lonkanseutu ehtaa jauhelihaa.
Olisko pitäny ekaksi pysähtyä siihen ylös tarkastamaan mäen luonne ennenkun lähti ryntäämään alaspäin? Kyyyyyllä.
Mutta olis jääny muilta yks ohjelmanumero pois.
[emoji122]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Blackborow
25.09.2017, 20.24
Elämän. Nyt ei juuri muuta tule mieleen.

tempokisu
25.09.2017, 20.54
Elämän. Nyt ei juuri muuta tule mieleen.

Äh, ehdit ensin.
Mutta sama, oman elämäni.

tommi2
26.09.2017, 07.03
noin niinkun kenenkään elämään puuttumatta ja ylläoleviin viittaamatta, olen huomannut että terveet ihmiset, joilla on omat talot ja autot, terveet lapset, vakituinen duuni ym ym valittavat että elämä on piloilla kun kaupassa ei ollut tietyn merkkistä mysliä. mietin kuinka monella on oikeasti elämä ryssitty vai eikö vain sen hienoutta huomata jatkuvat lisäomaisuuden ja tittelien tavoittelussa? jälleen en viittaa mitenkään edellisiin, kunhan vain äidyin filosofiseksi, kun oikeesti pitäisi tehdä töitä...

JackOja
26.09.2017, 07.27
1990-luvun puolivälissä.

Ja eilen.

J.Kottenberg
26.09.2017, 07.57
noin niinkun kenenkään elämään puuttumatta ja ylläoleviin viittaamatta, olen huomannut että terveet ihmiset, joilla on omat talot ja autot, terveet lapset, vakituinen duuni ym ym valittavat että elämä on piloilla kun kaupassa ei ollut tietyn merkkistä mysliä. mietin kuinka monella on oikeasti elämä ryssitty vai eikö vain sen hienoutta huomata jatkuvat lisäomaisuuden ja tittelien tavoittelussa? jälleen en viittaa mitenkään edellisiin, kunhan vain äidyin filosofiseksi, kun oikeesti pitäisi tehdä töitä...

Hannu Lauerma toteaa yhdessä kirjassaan jotakuinkin näin:"nykypäivän työttömän elämä on absoluuttisesti tarkastellen laadukkaampaa kuin 1700-luvun kreivin".

Uskon että pitää paikkansa. Mutta ei sen siihen tarvitse johtaa, että nykypäivän ihminen olisi alkuunkaan tyytyväinen elämäänsä.

Markku Liitiä
26.09.2017, 08.40
Yleisön pyynnöstä poistimme viestiketjun otsikosta perinteisen ilmaisun, jonka voi väittää halventavan naapurimaamme asukkaita. Aamulehden linjoilla mennään! Jokainen voi valita uusista vaihtoehdoista itselleen mieluisimman.

Pekka L
26.09.2017, 09.11
Jaa, olen näköjään onnistunut ryssimään sanan ryssiä yhdistämisen itänaapuriin.
No, ollos huoleton, kukkahatut valveill' on!

Markku Liitiä
26.09.2017, 09.25
Juu, tässä on joutunut vuosien varrella sensuroimaan myös gaziljoona kappaletta porilaisten henkisiin ja fyysisiin ominaisuuksiin kohdistuvaa herjaa... :D:D Keravalaisten mollauksen olen kestänyt kuin mies.

retry
26.09.2017, 11.02
Yleisön pyynnöstä poistimme viestiketjun otsikosta perinteisen ilmaisun, jonka voi väittää halventavan naapurimaamme asukkaita. Aamulehden linjoilla mennään! Jokainen voi valita uusista vaihtoehdoista itselleen mieluisimman.

Enpäs osannut ajatella tuota todellakaan noin! Ei tosiaan ollut tarkoitus ketään halveerata ilmaisullani, vilpitön anteeksipyyntö heille jotka tästä nyt mahdollisesti loukkaantuivat.

Markku Liitiä
26.09.2017, 11.33
Voi tietysti miettiä myös, että halventaako sana elvistellä Elvis-vainaan muistoa...

pätkä
26.09.2017, 11.58
Tämähän menee jo jeesustelun puolelle...

tommi2
26.09.2017, 12.56
sen ketjun nimi muuten loukkaa uskontoa ;)

retry
27.09.2017, 08.26
Hieman meinaa "punainenlanka" -hukkua! Joten palataan aiheeseen! Mitä mokasit viimeksi, liittyen pyöräily harrastukseen?

Tämä on minusta oikein hyvä aihe, vaikka itse sanonkin!
Konkarit voisivat kertoa esim. omista alkuajoistaan, että missä tuli niitä kalleimpia virheitä tehtyä jne. jotta me aloittelijat osaisimme väistellä niitä sitten parhaan mukaan! =)
Miltei päivittäin näen jonkun toisen aloittelijan kysyvän jotakin, joten meitä on täällä varmasti yllättävän monta ja pidempään harrastaneiden tieto-taito/virheiden -kertominen olisi arvokasta tietoa, kirjaimellisesti!

JackOja
27.09.2017, 09.10
Hieman meinaa "punainenlanka" -hukkua! Joten palataan aiheeseen! Mitä mokasit viimeksi, liittyen pyöräily harrastukseen?

Ai jaa? Nyt kerrot tuon etkä ekassa viestissäsi. Kysymyshän oli asetettu ainoastaan milloin.

Siinä tapauksessa perun aikaisemman kommenttini. Eivät liity pyöräilyyn, sillä saralla en tietenkään ole ryssinyt.

1990-luvun puolivälissä.

Ja eilen.

Sitäpaitsi punaisen langan hukkaaminen on on foorumin suola. Onneksi se tapahtuu aina viimeistään kymmenen ekan viestin aikana.

retry
30.09.2017, 11.31
Ei ottanut tämä aihe "tuulta purjeisiin" , harmi. Mitäpä sitä nyt mokiaan muille huutelemaan..